Valtio ei ole menoja karsimassa, vaan tekemässä tulonsiirtoja työntekijöiltä ja heikomassa asemassa olevilta sinne tulopuolen ylädesiiliin. Ihan samaa mitä Trump teki jenkeissä. (Toki tästä vasta varmuus kun hallitusohjelma on oikeasti paperilla)Kiitos mielipiteestäsi. Olenko oksettava siksi, että toivon valtion menojen karsimista ja velanoton hidastamista? Vai siksi että toivon toimenpiteitä jotka tutkitusti lyhentävät työttömyysjaksojen pituutta? Vai siksi että toivon veroluonteisten maksujen vähentämistä (niin työntekijältä kuin työnantajalta), mikä johtaa ostovoiman kasvuun ja tekee työn vastaanottamisesta ja tarjoamisesta kannattavampaa? Ja jätäpä noi ad hominemit pois viesteistäsi vaikka olet kuinka eri mieltä asioista.
Ansiosidonnaisen rahoittaa osin valtio verotuloista (peruspäivärahan osuus), osin työnantat ja työntekijät työttömyysvakuutusmaksuissa ja osin kassat rahastoistaan joita kertutetaan jäsenmaksuilla. Leikataan siis näistä kuluista samalla kuin leikataan työttömyysetuudesta. Ja se hyöty on laskevat kustannukset ja lyhenevät työttömyysjaksot. Ja vähenevä insentiivi jäädä lokoisalle sapatille työttömyysetuuden turvin.
En tiedä, mistä ihmeen luokkasodasta puhut, enkä tiedä mitä kokoomus haluaa. Mutta kaikki hallituspuolueet haluavat leikata työttömyystuesta, siksi tähän ratkaisuun päädyttiin. Toisin kuin ehkä luulit, KD halusi tiukemman porrastuksen kuin Kokoomus ennen vaaleja ja siis matalampia tasoja kautta linjan. PS ei tainnut omaa ehdotustaan julkaista ennen vaaleja mutta haluaa myös porrastuksen. RKP samoin.
Ongelma työn vastaanottamisessa ei ole ansiosidonnaisen suuruus vaan se, että yrityksillä ei ole halua maksaa palkkaa vaan maksaa mahdollisiman vähän. Kutsutaan korporaatiokulttuuriksi. Viisaat yritykset taas maksavat hyville tekijöille hyvin.
Miksi minä vastustan ansiosidonnaisen leikkaamista on siksi, että siinä leikataan juuri siltä ryhmältä joka ei saa "vastikeettonta" rahaa vaan on tehnyt jotain sen rahan eteen. Esim. minun tapauksessani olen ollut 14 vuotiaasta asti töistä, en ole saanut koskaan muita etuuksia ja nyt jouduin burnoutin sekä töistä savustamisen takia jäämään pois töistä. (Sain heidät kyllä maksamaan "golden handshaken" koska kerroin avoimesti, että voin lähteä vapaaehtoisesti jos tulevat vastaan, muuten nähdään liiton kautta oikeudessa) Nyt kun olen saanut mielenterveyteni paremmalle tolalle, koen että on aika mennä töihin. Vielä pari kuukautta sitten, ei oikein rehellisesti tuntunut siltä.
On myös osoitettu, että ansiosidonnaisen pituus ei korreloi työttömyyden tai työllistymisen kanssa.
Omat bruttotuloni olivat n. 5000€ kuukaudessa. Nyt saan 2200€ ansiosidonnaista ja voin sanoa, että en minä tällä summalla juhli. Tarkoitus olisi mennä töihin mahdollisimman pian, koska muuten joudun realisoimaan omaisuuttaani tuolta osakepuolelta.
Kokoomus haluaa luokkasotaa aivan selvästi. Pöydällä on olleet mm. ay-jäsenmaksujen verovapauden poisto, mutta mikä ei koskisi työnantaja järjestöjä. Sanelupolitiikan tuominen työpaikoille takaisin paikallisella sopimisella jne.
Ja edelleen jos meni ohi, niin pahoittelin jo edellisessä viestissäni sitä että kutsuin sinua "vitun oksettavaksi" Sain siitä aiheellisen varoituksen ja pyydän sitä vielä kerran anteeksi. En muokkaa sitä pois, koska en peittele virheitäni. Hyvä huomata, että moderointikin toimii.