Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Onko aikaisemmin toimitusministeristön jäsenet vielä tehneet valtionvierailuja tähän tyyliin? Varsinkin, kun tässä selvästi oli kyse pelkästään pissiksen omasta PR kiillotuksesta.Toivottavasti jenkeissä ymmärretään kitistä Blinkenin matkakuluista tänne Suomeen. Ja tosiaan tulevaisuudessa myös nostaa tapetille tulevat ministerien ja etenkin pääministerien matkakulut, mikäli lentoja ei taiteta Ryanairin Value-lipulla.
No tätä lentäen edustamaan säntäämisen tarpeellisuutta voisi kysyä sitten ihan melkein miltä maalta hyvänsä, jos siis ilmastopuoli otetaan mukaan keskusteluun. Tuskin on sidonnaista mihinkään pissiksiin.Onko aikaisemmin toimitusministeristön jäsenet vielä tehneet valtionvierailuja tähän tyyliin? Varsinkin, kun tässä selvästi oli kyse pelkästään pissiksen omasta PR kiillotuksesta.
Yleisesti kotimaan politiikkaan liittyen:
Miksi tällaista turhaa matkustamista ei oikeasti vähennetä?
Mitä hemmetin ilmastotoimia sellaiset on, että suhataan lentokoneella edustamaan ympäri maapalloa?
Mitä ne säästötoimet on, että tuhlataan verorahoja surutta?
Toivottavasti jenkeissä ymmärretään kitistä Blinkenin matkakuluista tänne Suomeen. Ja tosiaan tulevaisuudessa myös nostaa tapetille tulevat ministerien ja etenkin pääministerien matkakulut, mikäli lentoja ei taiteta Ryanairin Value-lipulla.
Missä mielessä se oli yksityismatka? Jos oli niin hän maksoi itse. Jos ei niin oli työtehtäviin liittyvä. Sai tuon pääministeritoimistaan eikä yksityisansioistaan niin toivottavasti ei ollut lomamatka.Kansanedustajia matkusti jalkapalloturnaukseen kesken hallitusneuvottelujen – Lasku veronmaksajille 14 000 euroa
Hallitusneuvotteluissa mukana oleva kansanedustaja Mika Poutala (kd) oli poissa neuvotteluista 19. toukokuuta Itävallassa järjestetyn parlamenttien välisen jalkapalloturnauksen takia.www.iltalehti.fi
Montako matkusti pienemmällä summalla? Onhan toi Marinin lasku järjetön varsinkin kun kyseessä on ihan hänen oma asia eikä suomen. Suomi ei saanut kunniatohtoriutta vaan Marin yksin. Kyseessä siis oli ihan yksityismatka.
Vittut mä mitään osoitetta annoin kun tein tunnukset yle areenaan. Hyvin toimii ainakin Irlannista.Ei kun sinne ei saa rekisteröityä ilman Suomen VTJ:ssä rekisteröityä osoitettua ja tunnistautumista.
Tuo uusi systeemi tunnistautumisineen tainnut olla voimassa vasta alle vuoden.Vittut mä mitään osoitetta annoin kun tein tunnukset yle areenaan. Hyvin toimii ainakin Irlannista.
Tarja Halonen ja Erkki Tuomioja; siinä on sellainen pari. Suomalainen lustraatio olisi toivottava asia.Halonen on taustaltaan demari, ei kommunisti. Ja ennen kaikkea ay-, tasa-arvo- ja ihmisoikeuspoliitikko. Ensimmäinen presidentti, jonka voiton ratkaisi naiset. Varmastikin noista jälkimmäisistä syistä ja tutkitusti vieläpä yli puoluerajojen.
Halonen on taustaltaan demari, ei kommunisti. Ja ennen kaikkea ay-, tasa-arvo- ja ihmisoikeuspoliitikko. Ensimmäinen presidentti, jonka voiton ratkaisi naiset. Varmastikin noista jälkimmäisistä syistä ja tutkitusti vieläpä yli puoluerajojen.
Ja aika paraatiesimerkki siitä, miksi viranhoidon kannalta toisarvoiset asiat (kuten että nyt täytyy saada joku "lasikatto" murrettua) valintaperusteena on todella hölmöä. Toki demokraattista.
Taisi olla ekoissa vaaleissa valintaperusteena "ei ole Esko A".
Presidentin valtaoikeuksia on haluttu järjestelmällisesti kaventaa ja parlamentarismia vahvistaa 80-luvun lopulta saakka.IL:n tiedot: Presidentin valtaoikeuksien vähentämistä valmistellaan
IL:n tiedot: Presidentin valtaoikeuksien vähentämistä valmistellaanyle.fi
Järkevää, mutta yllättävää, että juurikin tällä hallituskokoonpanolla olisi tulossa ihan hallitusohjelmaan kirjaus aiheesta. Mutta se tarkoittanee, että aika suurella todennäköisyydellä menee läpi.
Toivottavasti Väyrynen lähtee vielä mukaanvarauksin kepulla
Ei Väykkä enää ole varteenotettava. Ja Kepu sääntömuutoksella muutenkin pelasi Paavon ulos, eli jos lähtee, lähtee omillaan. Ja saa vain ykkösprosenttien äänisaaliin.Toivottavasti Väyrynen lähtee vielä mukaan
Luojan kiitos meillä on Sauli Niinistö presidenttinä.Niinistö kuitenkin kykeni maksimoimaan oman valtansa ja sai kehityskulun hetkeksi pysähtymään. Kun Niinistön aika on ohi, se kehitys sitten vaan palaa sille aikaisemmalle polulleen.
Toivottavasti Väyrynen lähtee vielä mukaan
Riittävän pitkällä aikajänteellä kaikki Pahkasian jutut toteutunevat, joten...Ihan jo pelkästään sen takia, että se Pahkasian ennustus vuodelta -94 tulee toteen.
Joulukuussa 2014 Niinistö kutsui puoluejohtajat Mäntyniemeen. Eräs paikalla ollut kertoo, että Niinistö ”piti puoluejohtajille läksytyksen, jonka viesti oli, että Natosta ei pidä tehdä vaaliteemaa”.
Toinen läsnäolija sanoo, että Niinistö ei suoraan kieltänyt puhumasta Natosta eduskuntavaalien alla, mutta viesti oli selvä.
”Hän antoi ymmärtää, että oli vaarallista, jos keskustelu Natosta ryöpsähtäisi valloilleen. Että sitä pitää kyetä hallitsemaan.”
”Pääministeri sanoi pelkäävänsä Venäjää ja kannattavansa Nato-jäsenyyden hakemista. Presidentti vastasi, että kyse on Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikasta ja että Nato-jäsenyyttä ei pidä hakea”, Sdp:n tuolloinen puheenjohtaja Antti Rinne kuvaili tilannetta Iltalehden jutun mukaan.
Natosta ei tullut vaaliteemaa. Presidentin puhuttelun jäljet näkyivät television vaalitenteissä. Osa puoluejohtajista hermostui ja kieltäytyi vastaamasta toimittajille, jotka kysyivät mitä Suomi tekisi, jos Venäjä hyökkäisi Viroon.
Useat HS:lle puhuneet lähteet sanovat, että presidentti Niinistö suhtautui amerikkalaisten kanssa käytäviin sotaharjoituksiin hyvin nihkeästi. Haastateltavat ihmettelevät myös sitä, miksi tp-utvassa käytiin läpi rutiininomaisia ja pieniäkin sotaharjoituksia.
”Oliko se nyt ihan valtion strategisen johtamisen ytimessä, että tp-utva käsittelee jopa kahden upseerin lähettämistä johonkin Naton harjoitukseen”, yksi sisäpiiriläinen ihmettelee.
Lokakuussa 2017 presidentti Niinistö ja puolustusministeri Niinistö kiistelivät tp-utvan kokouksessa siitä, oliko kansainvälisessä yhteistyössä edetty liian nopeasti. Seurasi tuijotuskisa.
Jussi Niinistö ei halua nyt haastattelussa kommentoida tapausta, mutta hän on käynyt asiaa läpi toimittaja Jari Korkin kanssa kirjoittamassaan kirjassa Puolustuksen paluu. Hän kuvasi presidentin käytöstä ”työpaikkakiusaamiseksi”.
Kunnon runtua ja välillä intensiivistä tuijottamista, jolla Sale ehkä yritti saada minut taipumaan tai murtumaan.
Jussi Niinistön mukaan presidentti suhtautui ”hyvin kriittisesti” vuonna 2017 Britannian kanssa solmittuun JEF-sopimukseen eli yhteiseen nopean toiminnan joukkoja koskevaan sopimukseen. Hänen mukaansa presidentti suhtautui torjuvasti myös vuonna 2018 solmittuun aiejulistukseen puolustusyhteistyöstä Yhdysvaltojen ja Ruotsin kanssa.
”Presidentti oli sitä mieltä, että olimme edenneet liian vauhdilla”, Niinistö sanoo.
Timo Soini on vanhan puoluetoverinsa Jussi Niinistön kanssa samaa mieltä siitä, miten presidentti Niinistö suhtautui Yhdysvaltoihin 2010-luvun jälkipuoliskolla.
”Kriittinen on ihan minimi-ilmaisu presidentti Niinistön suhteesta Yhdysvaltoihin. Ei hän sinne päin nojannut”, Soini sanoo.
”Meillähän käy aina niin, että presidentit alkavat ’ymmärtää Venäjää’. Ahtisaari oli ainoa, joka oli niin sanottu lännen mies. Koivisto ymmärsi Venäjää, Halonen ymmärsi Venäjää ja Niinistö ymmärsi Venäjää.”
Jussi Niinistö kokee, että presidentti Niinistö edusti ”tuomiojalaista koulukuntaa”.
”Hän oli siihen aikaan hyvin läheinen Tuomiojan kanssa. Kaikki ulko- ja turvallisuuspoliittiset linjaukset, joista hän keskusteli hallituksen kanssa, hän tarkisti aina Tuomiojalta. Se oli se sama puhelinrinki, johon kuuluivat myös Heinäluoma ja Rinne”, Niinistö sanoo.
”Presidentti Niinistö ajatteli, että hänellä on luottamuksellinen suhde Vladimir Putiniin, että sitä kautta hoidetaan Suomen turvallisuutta. Sitä suhdetta hän yritti rakentaa, koska hänen ajattelunsa lähtökohta oli, että Yhdysvallat ei tule auttamaan Suomea, jos joudumme kriisiin Venäjän kanssa. En tiedä, oliko hänellä sellainen ajatus, että hän on nykypäivän Kekkonen. Välittäjä idän ja lännen välissä.”
Jos Kiova ei olisi kestänyt, Suomen turvallisuuden kannalta tilanne olisi ollut katastrofaalinen.
Jos Suomi olisi jäänyt Naton ulkopuolelle, se olisi Penttilän mukaan johtanut uuteen noottikriisiin ja suomettumisen aikaan. Suomen olisi pitänyt löytää uudenlainen kumppanuus muun länsimaailman hyljeksimän Venäjän kanssa, koska muuta vaihtoehtoa ei olisi ollut. Samalla länsimaat olisivat aseistaneet Suomea pahimman varalle.
Jussi Niinistö sanoo, että tilanne olisi ollut ”karmea”.
”Olisimme olleet kuin nalli kalliolla. Sotilaallisesti liittoutumaton maa tilanteessa, jossa Ukraina olisi murtunut. Mitäs sitten, kuka on seuraavana?”
Timo Soini on samoilla linjoilla. Hän puhuu ”kaitselmuksen” merkityksestä.
Isoin kysymysmerkki on kuitenkin itselleni se, miksi miljoonat suomalaiset ovat näitä pellejä äänestäneet? Rehn haukuttiin Hornet-kaupoista, Häkämies "Venäjä, Venäjä, Venäjä"-puheista ja Stubb "08/08/08"-puheista. Puolustusministeri Jussi Niinistö sai kulisseissa monta kertaa tapella tasavallan presidentti Niinistö kanssa.
Tämä on tosiaan jollain lailla meidän yhteiskunnallisen narratiivin ydintä, ja siitä on tullut itseään toteuttava ennuste monessa asiassa.Siksi koska suomalaisessa mielenmaisemassa turvallisuus on sama kuin muuttumattomuus. Ei saa keikuttaa venettä. Muutosten pitää olla riskittömiä. Ei saa kyseenalaistaa ulkopoliittista puolueettomuusmantraa. Ja siihen päälle aimo annos kansallista ylpeyttä siitä miten "on osattu pelata Venäjän kanssa." Sinänsä Suomella on ollut historian aikana onnenkantamoisia mihin on osattu tarttua oikea-aikaisesti, NATO-asiassakin kävi vähän niin. Ukrainan sotamenestys ja venäläisten kompastuminen omaan korruptioonsa ja ylimielisyyteensä avasi ikkunan, mikä sitten johti yhdellä ja toisellakin poliitikolla takin kääntymiseen todella nopeasti. Mutta parempi että kääntyivät edes silloin kuin että olisi jääty vähän samaan kaveripiiriin Orbanin kanssa.
Millä perusteella järkevää? Jos tuota presssan valtaa leikkaa, niin samantien lakkauttaa kokoistituutuion turhana rahareikänä.IL:n tiedot: Presidentin valtaoikeuksien vähentämistä valmistellaan
IL:n tiedot: Presidentin valtaoikeuksien vähentämistä valmistellaanyle.fi
Järkevää, mutta yllättävää, että juurikin tällä hallituskokoonpanolla olisi tulossa ihan hallitusohjelmaan kirjaus aiheesta. Mutta se tarkoittanee, että aika suurella todennäköisyydellä menee läpi.
Tämä on tosiaan jollain lailla meidän yhteiskunnallisen narratiivin ydintä, ja siitä on tullut itseään toteuttava ennuste monessa asiassa.
Siis se, että olemme lastu maailman merten lainehilla, mutta meillä on joku mystinen kyky tunnistaa ja tarttua tilaisuuksiin. Tehdä lopulta vaikeatkin päätökset määrätietoisesti, vaikka ne ensin vaikeuden vuoksi olisi olleet vuosikausia jäässä.
Tässä asiassa se ei mennyt niin. Vaan sen sijaan, että olisimme itse tunnistaneet ikkunan, Biden vinkkasi siitä selväsanaisesti.
Panee jopa miettimään sitä, mistä ei olla keskusteltu eli oliko kyseessä vinkkaus momentumista vai vinkkauksen sisään leivottu kehotus tehdä valinta - ja valintaan sisältyvä vastuu seurauksista.
Joka tapauksessa valinta oli (mielestäni) oikea ja asiassa kävi kannaltamme hyvin. Sekä se kansallinen narratiivimme sai taas kerran vahvistusta.
Millä perusteella järkevää? Jos tuota presssan valtaa leikkaa, niin samantien lakkauttaa kokoistituutuion turhana rahareikänä.
Lisäksi vallan kolmijaon kannalta pressa on oleellisessa asemassa. Meillä on nyt jo toimeenpano ja lainsäädäntö valta aika pitkälti samoissa käsissä. Eikö suunta pitäisi olla toinen ja eriyttää lainsäädäntö sekä toimeenpano valta?
Presidentin valtaoikeuksia on haluttu järjestelmällisesti kaventaa ja parlamentarismia vahvistaa 80-luvun lopulta saakka.
Niinistö kuitenkin kykeni maksimoimaan oman valtansa ja sai kehityskulun hetkeksi pysähtymään. Kun Niinistön aika on ohi, se kehitys sitten vaan palaa sille aikaisemmalle polulleen.
Presidentti valitaan suoralla kansanvaalilla, pääministeriä ei. Käytännössä yksi puolue päättää pääministeristä.
Nytkin meillä on pääministerinä henkilö, jota ei ollut edes puolueensa johdossa kun vaalit pidettiin, joka nousi tähän asemaan täysin odottamatta kun hän kesken kauden satuttiin valitsemaan yhden puolueen johtoon kun edeltäjänsä osoittautui hommaan liian epäluotettavaksi. Ja nyt hän on ollut hommassa vielä pari kuukautta sen jälkeen kun hävisi vaalit, kun uutta ei ole vielä saatu valittua.
Tämän takia on ihan selvää, että demokratian toteutumisen takia presidentillä pitäisi olla enemmän valtaa kuin pääministerillä.
Mutta pääministeri toimii sen eduskunnan mandaatilla. Se eduskunta edustaa sitä kansan tahtoa paljon paremmin kuin presidentti. Koska eduskunta, ja sitä kautta sen valitsema hallitus, edustavat laajempaa skaalaa poliittisia näkemyksiä ja kantoja, kuin mitä se presidentti edustaa.
Valta on hallituspuolueilla, ei pääministerillä taikka presidentillä. Tarkemmin eduskunnalla.Kenen toimesta? Lähinnä hyväveliverkostojen.
Presidentti valitaan suoralla kansanvaalilla, pääministeriä ei. Käytännössä yksi puolue päättää pääministeristä.
Nytkin meillä on pääministerinä henkilö, jota ei ollut edes puolueensa johdossa kun vaalit pidettiin, joka nousi tähän asemaan täysin odottamatta kun hän kesken kauden satuttiin valitsemaan yhden puolueen johtoon kun edeltäjänsä osoittautui hommaan liian epäluotettavaksi. Ja nyt hän on ollut hommassa vielä pari kuukautta sen jälkeen kun hävisi vaalit, kun uutta ei ole vielä saatu valittua.
Tämän takia on ihan selvää, että demokratian toteutumisen takia presidentillä pitäisi olla enemmän valtaa kuin pääministerillä.
Se tarkoittaa samalla sitä että kaikki päätökset ovat kädenlämpöisiä kompromisseja mihin kukaan ei ole tyytyväinen. Sekä sitä, että kun ollaan erimielisiä, päätöksenteko on jähmeää ja asioita joudutaan ajamaan eteenpäin kaikenlaisten lehmänkauppojen avulla. Ulko- ja puolustuspolitiikassa ei välttämättä ole tarjolla sellaista luksusta. Meillä presidentti on kuitenkin kansalaisten suoraan äänestämä - pääministerillä on parhaimmillaankin takana vain vähän yli 20% kannatus jos kannatusluvut katsotaan puoluekannan perusteella.
Sinänsä se, onko järjestelmä presidenttivetoinen vai pääministerivetoinen on yhdentekevä silloin kun ollaan käytännössä kaksipuoluejärjestelmässä. Kanadassa pääministeri hallitsee vähän samankaltaisilla valtaoikeuksilla kuin presidentti USA:ssa eikä oikein voida sanoa että pääministeri olisi siellä ainakaan vähemmän mielipiteitä jakava persoona kuin presidentti. Meillä puoluekenttä on sirpaleisempi, joten niitä kädenlämpöisiä kompromisseja tehdään enemmän, jolloin ihmisten turhautuneisuus ei kohdistu niin raskaasti yhteen henkilöön ja toisaalta EU määrää niin suuren osan asioista ettei meidän parlamentarismillamme ole muutenkaan enää niin paljoa merkitystä.
Politiikassa ne kädenlämpöiset kompromissit ovat yleensä niitä parhaita päätöksiä, koska harvoin se paras ratkaisu löytyy kummastakaan ääripäästä. Lisäksi eipä se päätöksenteko niissä presidenttivetoisissakaan järjestelmissä ole niin sulavaa. Jälleen kerran, ei tarvi tehdä muuta kuin vilkaista tuonne Atlantin toiselle puolelle. Heti kun presidentti ja kongressin enemmistö tulevat eri puolueista, molemmat alkavat kilpaa heittelemään kapuloita toisen rattaisiin. Yleensä ottaen sitä päätöksenteon sulavuutta pidetään juurikin parlamentaaristen järjestelmien vahvuutena.
On virheellistä verrata sitä presidentin äänimäärää siihen pääministerin äänimäärään. Se pääministeri ei ole presidentti, se pääministeri on "vain" eduskunnan valitseman hallituksen johtaja. Joka on vallassa vain sen eduskunnan luottamuksella. Eli kun puhutaan siitä, että siirretään jotain tehtäviä presidentiltä pääministerille, niin kyse ei ole siitä, että siirretään se valta 1:1 presidentiltä pääministerille. Vaan, että siirretään se valta 1:1 presidentiltä eduskunnalle. Pääministeri sitten hoitaa niitä tehtäviä eduskunnan puolesta.
No suomalaisessa järjestelmässä päätöksenteon sujuvuus perustuu lähinnä siihen että mikään ei muutu ellei ole aivan äärimmäinen pakko. Se on ongelma silloin kun niitä muutoksia tarvittaisiin kiepästi, mutta ollaan kyvyttömiä tekemään niitä ennen kun konkurssi tai muu isompi katastrofi uhkaa. Silloin reaktiot ovat väistämättä aina myöhässä, virheitä ei korjata (kun kukaan ei halua myöntää että nyt meni munilleen). Se mikä sujuu sulavasti on se että lapioidaan lisää julkista rahaa ongelmien päälle, perustetaan lisää palkintovirkoja ja kielletään ja verotetaan mahdollisimman paljon kaikkea. Muu ei sitten sujukaan. Koska ei olla yksimielisiä mistään, niin niillä kädenlämpöisillä kompromisseilla varmistetaan ettei mikään muutu. Siksi välillä vähän hämmästynkin miten paljon tunteita puoluepolitiikka herättää.
Jos nyt katsotaan vaikka NATO-jäsenyyden toteutumista, niin pelkässä parlamentarismissa se olisi hautautunut johonkin pykälämaakareiden komiteaan ja sitten kun kampaviineriosasto olisi saanut pavut laskettua niin liittymisikkuna olisi jo sulkeutunut. Sen puoleen oli parempi että oli edes joku instanssi mikä pystyi päivittämään tilannekuvan (päivänpolitiikan kiireessä sellainen tuskin olisi ollut pääministerille mahdollista, eikä välttämättä kompetenssikaan olisi riittänyt), ottamaan ohjia asian suhteen ja saamaan porukan toimimaan. Sama juttu jatkossakin, on parempi että on joku kuka keskittyy vain ulkopolitiikkaan ja puolustuspolitiikkaan kuin että yritetään väkisin tunkea kaikki mahdollinen "muun toimen oheen". Sisäpolitiikassa on sitten enemmän varaa kaikenlaisiin piirileikkeihin, sullemulle-jakosopimuksiin ja merkityksettömään moraaliposeeraukseen omille kannattajille.
No presidentiltä on vähennetty valtaoikeuksia jo aika paljon, joten en tiedä kannattaako sellaista instituutiota ylläpitää lainkaan jos niitä vielä vähennetään. Nähdäkseni sellainen on lähinnä rahan haaskaamista - järjestää vaalit missä valitaan seremoniamestari millä ei ole puolen puupennin vertaa merkitystä yhtään mihinkään, keneltä puuttuu kuninkaallisten nauttima mielenkiinto ja maabrändi ollakseen hyödyllinen edes markkinointimielessä. Se olisi äänestäjillekin aikamoista pilkanetkoa. Sitten pääministerin tehtäväkenttää laajennetaan vaikka pääministerit ovat nykyiselläänkin aikalailla täystyöllistettyjä. Sitten luotetaan siihen että kiireessä ja juosten kusemalla syntyy hyviä päätöksiä kunhan se on vain "parlamentaarista." Samalla viedään sitten se viimeinenkin instituutio mitä ei saastuteta päivänpolitiikan kaikkinaisella suhmuroinnilla ja perseilyllä. Tästä oli joskus Kari Suomalaisella osuva pilakuva, mutta en ala sitä nyt kirjan sivuilta skannaamaan...
Ja jatkossa ne ulko- ja puolustuspolitiikka ovat yhä enemmän sidottuja siihen EU-politiikkaan. NATO-jäsenyyden myötä sitä puolustuspolitiikkaa ei enää tehdä pääasiassa yksin, vaan osana sitä NATO:a. Ja kun lähes kaikki EU-maat ovat myös NATO:n jäseniä, niin tuosta väistämättä seuraa se, että sitä puolustuspolitiikkaa tullaan käsittelemään yhä enemmän osana sitä EU-politiikkaa.
Eli kaiken kaikkiaan, aika on yksinkertaisesti ajanut ohi siitä, että presidentillä on merkittävä rooli ulko- ja puolustuspolitiikassa.
Ja taas, kyse ei ole siitä, että kasattaisiin vain lisää töitä pääministerille. Vaan että siirretään sitä työtaakkaa sieltä presidentiltä hallitukselle, joka sitten jakaa ne eri ministereille. Ja tuossa voidaan tehostaa sitä valtionjohtoa, kerta ei enää tarvita sitä edes takas palloittelua hallituksen ja presidentin välillä, mitä tuo ulko- ja turvallisuuspolitiikka nykyään on pakostakin, johtuen noista päällekäisistä vastuualueista.
Samalla on varmistettu että valta on siirretty mahdollisimman kauas kansalaisista, tahoille jotka eivät ole missään vastuussa kansalaisille. Se voi jollain aikataululla näkyä siinä, miten paljon järjestelmää koetaan omaksi.
Sitten saadaan presidentin tilalle pari sataa neuvontantajaa avustamaan niitä ministereitä, jolla varmistetaan että mihinkään ei voida reagoida joustavasti jos jotain yllättävää tapahtuu. Mutta kai se on se hinta mikä täytyy maksaa joidenkin ideasta siitä mitä parlamentarismin pitäisi olla. Toivottavasti ei maksa olemassaoloa jonain päivänä.
Missasitko sä nuo eduskuntavaalit, jotka juuri pidettiin 2 kuukautta sitten?
Ei, vaan meillä on se hallitus ja ministerit jotka voivat reagoida nopeasti jos jotain yllättävää tapahtuu. Voivat reagoida jopa nopeammin, kerta hallituksen ja presidentin välillä ei enää olisi noita päällekkäisiä vastuualueita, joiden synkkaaminen aina hidastaa juttuja.
Kriisitilanteessa valta keskitetään valmiuslailla. Ihan sama onko se keskitetty kummalle. Mutta mielellään ei molemmille.Viittasin kommenttiisi siitä että jatkossa ulkopolitiikka joka tapauksessa hoidettaisiin EU:n puolelta, jolloin presidentti olisi yhdentekevä muutenkin.
Menee taas vähän uskon asioiksi tämä... mutta henkilö kenen vastuulla on vain yksi asia toimii yleensä pirusti tehokkaammin ja nopeammin kriitisilanteessa kuin joukko henkilöitä kenellä on n+1 muutakin asiaa kontollaan ja jotka joutuvat miettimään sen päälle kaikki puoluepoliittiset suhmuroinnit. Tästä voimme kuitenkin todeta olevamme eri mieltä. Sinä uskot ministereihin ja suomalaiseen parlamentarismiin kuin vuoreen. Minä taas en usko siihen, että se olisi kaikkine lehmänkauppoineen, suhmurointeineen kaikkineen joka tilanteessa optimaalinen tapa järjestää ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa ilman mitään tasapainottavaa tekijää.
Viittasin kommenttiisi siitä että jatkossa ulkopolitiikka joka tapauksessa hoidettaisiin EU:n puolelta, jolloin presidentti olisi yhdentekevä muutenkin.
Menee taas vähän uskon asioiksi tämä... mutta henkilö kenen vastuulla on vain yksi asia toimii yleensä pirusti tehokkaammin ja nopeammin kriitisilanteessa kuin joukko henkilöitä kenellä on n+1 muutakin asiaa kontollaan ja jotka joutuvat miettimään sen päälle kaikki puoluepoliittiset suhmuroinnit. Tästä voimme kuitenkin todeta olevamme eri mieltä. Sinä uskot ministereihin ja suomalaiseen parlamentarismiin kuin vuoreen. Minä taas en usko siihen, että se olisi kaikkine lehmänkauppoineen, suhmurointeineen kaikkineen joka tilanteessa optimaalinen tapa järjestää ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa ilman mitään tasapainottavaa tekijää.
Se yksi henkilö toimii tehokkaammin ja nopeammin siinä kriisissä vain jos kyseessä on erittäin pätevä henkilö. Jos valta keskitetään yhdelle henkilölle, ja sitten käykin ilmi, että kyseinen henkilö ei kestä sitä kriisin painetta, niin sitten vasta ollaankin kusessa.
Hallituksessa se valta jakautuu useammalle, ja jos siellä yksi ministeri romahtaa kriisissä, niin se on paljon nopeampi korvata uudella.
Eli siis, hallitusvetoinen johto toimii sulavammin normaaleina aikoina, ja kriisiaikoina siinä on paljon enemmän redundanssia.
Joten kyse ei ole niinkään siitä, että uskoisin ministereihin kuin vuoreen. Pikemminkin päinvastoin, en usko yhteenkään ihmiseen niin paljon, että olisin valmis laittamaan kaikki munat siihen samaan koriin. Presidentti luo ”single point of failure”:n, ja kuten kaikki vähänkin kriittisempiä järjestelmiä suunnitelleet (tai vaikkapa lentoturmatutkintoja katsoneet) tietävät, kriittisissä järjestelmissä noita pitää välttää kuin ruttoa.
Presidentti ei ole single point of failure siinä mielessä, että hän hoitaisi yksinään kaiken. Pointti on siinä että on joku, kuka pystyy tarvittaessa tarttumaan asiaan ja laittamaan asioita tapahtumaan, siinä missä ministerit ja ministeriöt herkästi kiistelevät keskenäänkin kenen tontille mikäkin asia kuuluu. Ministeriöiden välinen yhteistyö ei varsinaisesti ole koskaan ollut mitään kovin jouhevaa Suomessa. Kriittisissäkin järjestelmissä täytyy olla selkeät komentovaltasuhteet, jos asiat heitetään vain "tiimille" niin siinä käy hyvin herkästi niin että ongelmien ilmaantuessa vastuullisia ei ole ollenkaan - se on toinen tyypillinen ilmiö Suomessa, vastuu vältellään sillä että asiaa pallotellaan niin kauan että ihmiset kyllästyvät enää kysymään. Se että pelkää tunarin päätyvän puikkoihin on sikäli vähän huono argumentti, että mikään ei takaa ettei ministeriöissä ole yhtä lailla tunareita - pitäisin sitä jopa todennäköisempänä. Presidentiksi yleensä hakeutuu vähän kokeneempia valtiomiehiä. On totta että presidentti voi tehdä huonoja päätöksiä - vielä huonompi on jos ei kyetä tekemään ollenkaan päätöksiä.
Sinne parlamentaariseen hallitukseenkin saadaan ne selvät komentovaltasuhteet. Mutta siellä parlamentaarisessa hallituksessa on paljon helpompi korvata se ihan ylinkin johto, jos osoittautuu, että se ylin johto on kykenemätön hoitamaan tehtäviänsä. Siellä voi olla ministereinä tunareita, koska tarvittaessa ne tunarit saadaan syrjään nopeasti. Mutta jos se presidentti on tunari, niin sitten koko valtion johto tunaroi ilman kykyä korjata tilannetta, pois lukien vallankaappaus.
Se, miten puolustelet presidenttivetoisuutta sillä, että sinne hakeutuu yleensä kokeneempia valtiomiehiä, on myös aika yleinen virheargumentti. Ihmiset usein puolustelevat vallan kasaamista yksittäisille ihmisille nostamalla esiin niitä hyviä johtajia. Mutta pitää muistaa, että jokaista George Washingtonia ja Abe Lincolnia kohtaan on aina ne Andrew Johnsonit ja James Buchananit.
Ja vaikka jälkimmäinen noista osoittautui erittäin hyväksi johtajaksi kriisissä, niin jos Venäjän panssarit lähtee tulemaan rajan yli, en haluaisi laittaa Suomen selviytymistä Aku Hirviniemen käsiin.
Saadaan tai sitten ei saada. Se on ihan siitä kiinni ketkä tunarit siellä kulloinkin ovat vuorossa. Ja ennen kun sekin prosessi saadaan läpi niin siinä on ehtinyt kriisissä tapahtua vaikka ja mitä, ellei ole kyetty reagoimaan ajoissa.
Ja sulla on nyt jatkuvasti outo asenne, missä oletat, että ministerit ovat tunareita, mutta täysin ohitat sen mahdollisuuden, että se presidentti on tunari.
Ihan yhtä lailla sinulla on oletus että presidentiksi päätyy tunari mikä jäätyy saman tien kun jotain tapahtuu. …
Pointti on se, että demokratiassa ei ole mitään keinoa välttää sitä, että toisinaan tiettyihin posteihin saattaa päätyä tunari.
Ja haluan poliittisen järjestelmän, joka ei lamaannu siitä, että sinne yhteen tehtävään päätyy se tunari.
Minä taas haluan järjestelmän, mikä pystyy tarvittaessa reagoimaan nopeasti.
Minä taas haluan järjestelmän, mikä pystyy tarvittaessa reagoimaan nopeasti. Eikä niin että ensin asia haudataan johonkin perkeleen komiteaan ja sen jälkeen aletaan miettiä puoluepoliittisia kiemuroita, kun on menty ennen tapahtumia hölisemään jotain mikä ei ihan sovi tapahtumien kulkuun, eikä haluta vaalien pelossa menettää kasvoja ihan täysin. Ja siinä on myös se aspekti, että presidenttiä kansalaiset äänestävät suoraan - pääministeriä tai yhtäkään muuta ministeriä ei. Eikä ketään EU-komissiossa, mitä nyt haikaillaan ulkopolitiikan selkänojaksi.
Eikä meidän tarvitse edes mennä pitkälle historiaan, että nähdään se Suomessa. Kun koronan myötä tuli tarve toimia nopeasti, niin sitten hallitus toimi nopeasti. Valmiuslaki voimaan ja paikat kiinni. Hitto, jopa Uusimaa eristettiin muusta maasta.
Presidentin valtaoikeuksien kaventaminen on ollut todella hyvä suunta Suomelta. Aina kun voi olla mahdollista, että valtaan nousee Huhtasaari tai joku muu idiootti, joka sittä alkaakin käyttää niitä valtaoikeuksia.
Hätätilalait on keksitty niitä akuutteja tilanteita varten. Siihen ei tarvita idiootille kasautuvia valtaoikeuksia.
Demokratian toteutumisessa on aste-eroja. Edustuksellisuus jo sinänsä vähemmän demokraattista kuin vaikkapa suora, mutta yhden henkilön valinnassa ollaan aika lailla edustuksellisuuden siinä ääripäässä jossa on kaikkein vähiten demokratiaa kun valinta pelkistetään binääriseksi. Eli olen kyllä aika tarkalleen päinvastaista mieltä siitä kumpi näistä toteuttaa paremmin kansalaismielipidettä, jos se on tavoite.Valtaan nousee silloin juuri se, kenet kansalaiset siihen äänestävät. Ota huomioon että demokratiassa ei periaatteessa ole objektiivisessa mielessä oikeaa ja väärää ehdokasta. Presidentinvaalissa kansalaiset äänestävät suoraan henkilöä ketä haluavat siihen pestiin. Kommentistasi voisi vähän kyynisempi päätellä että pelkäät kansalaismielipidettä niin paljon, että parlamentarismin on mielestäsi tarkoituskin estää sen toteutuminen ja siirtää valta yksinomaan puolueiden suhmuriosastoille ja mahdollisimman kauas kansalaisista. Kansalaisten oikeudeksi jäisi silloin lähinnä kuitata lasku ja pitää kriittiset, väärät ja vaaralliset mielipiteensä omana tietonaan...
Eli koska demokratiassa ei voida välttää sitä, että toisinaan tiettyihin posteihin saattaa päätyä tunari, se demokraattinen järjestelmä pitää rakentaa siten, että se pystyy hanskaamaan ne tilanteet kun sinne päätyy se tunari.
Parlamentaarinen järjestelmä hanskaa tuon, presidenttivetoiset eivät.