Opetushallitus on suomalainen opetus- ja kulttuuriministeriön alainen virasto, joka vastaa varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen, aamu- ja iltapäivätoiminnan, lukiokoulutuksen, ammatillisen peruskoulutuksen, aikuiskoulutuksen, vapaan sivistystyön ja taiteen perusopetuksen kehittämisestä. Tuiki tärkeällä asialla siis.
Tämän vuoksi täytyi aivan hieraista silmiä, kun sosiaalisessa mediassa tuli vastaan otteita Opetushallituksen verkkosivujen sisällöstä liittyen osallisuuteen sekä häirinnän ennaltaehkäisyyn ja puuttumiseen.
Opetushallituksen sivuilla todetaan ”Sukupuolen moninaisuus” -alaotsikon alla seuraavasti: ”Sukupuolen moninaisuudesta voi jakaa ikätasoisesti tietoa lapsille kertomalla esimerkiksi, että joillain pojilla on pimppi tai on mahdollista kasvaa aikuiseksi naiseksi, vaikka olisi syntymässä määritelty pojaksi.”
Häirinnän ennaltaehkäisy ja puuttuminen -alaotsikon alla taas kirjoitetaan: ”Jo pienille lapsille voi kertoa, että joillakin pojilla on pimppi tai että on mahdollista kasvaa aikuiseksi naiseksi, vaikka olisikin syntymässä määritelty pojaksi. Ikätasoinen tieto sukupuolen moninaisuudesta ja sukupuolinormien purkaminen tukevat myös lasten ystävyyssuhteita ja vähentävät häirintää.”
Sairasta, sanon minä. Lapsille suunnatussa ikätasoisessa tiedossa pitäisi lähteä aivan aluksi siitä, että annettu informaatio pitää paikkansa. Nyt se näyttää unohtuneen Opetushallitukselta.
Pojilla ei ole ”pimppiä”. Sukupuoli ei ole tunnekysymys vaan ihmisen ominaisuus. Tästä asiasta ei tule valehdella elämänsä tietopohjaa vasta rakentaville lapsille.
Paljon puhutaan paheksuen, kuten kuuluukin, erityisesti Ukrainan sodan takia aikuisille suunnatusta mis- ja disinformaatiosta. Jostain syystä lapsille harhaanjohtavaa informaatiota saa estoitta jakaa vieläpä niin, että siitä on erikseen ohjeet ja kehotukset suomalaisen viraston verkkosivuilla.
Opetushallituksen sivuilla kerrotaan Luova Eurooppa -ohjelmasta 2021–2027 ja siihen liittyvistä haettavista tuista: ”Tuen tavoitteena on edistää medialukutaitoon liittyvää osaamisen vahvistamista ja tiedonvaihtoa. Tavoitteena on myös kehittää innovatiivisia rajat ylittäviä medialukutaitohankkeita ja -yhteisöjä jatkuvasti muuttuvassa digitaalisessa mediaympäristössä eri ikäryhmien tarpeet huomioiden.”
Hankkeen eräs kriteerivaihtoehto on, että se liittyy seuraavaan teemaan: ”Kansalaisille kriittistä suhtautumista sekä disinformaation tunnistamista ja siihen reagoimista opettavien työkalujen ja materiaalien kehittäminen.”
Haettavan tuen maksimäärä on 400 000–500 000 euroa. Vaikka tästä summasta vain osa menisi disinformaation torjumiseen, on se aika mojova summa rahaa. Varsinkin ottaen huomioon, että Opetushallitus itse samojen verkkosivujen puitteissa levittää disinformaatiota sukupuolista. Painopisteenä vieläpä lapset eli tiedollisesti heikoimmassa asemassa olevat ja auktoriteeteista pitkälti riippuvaiset ihmisyksilöt.
Jokainen voi toki kuvitella pään sisällään mitä haluaa. Aikuisellakaan iällä mielikuvitusmaailmaan pakeneminen ei ole rikos.
Tämä ei vain tarkoita sitä, että koko muun yhteiskunnan pitäisi leikkiä mukana ja vieläpä vetää lapset yhtälöön hämmennettäväksi. Se, jos mikä, on sairasta.
Taipuuko päiväkodin tädin, varhaiskasvatusopettajan, mieli opettamaan tällaista lapsille? Vai estääkö omatunto tai vakaumus?
Juha Mäenpää
PS:n kansanedustaja Ilmajoelta