Itse en osaa sanoa kuinka tarpeellinen tai tarpeeton on. Mutta siitä olin varma jo etukäteen, että kaikki ne osapuolet, joilta se tarkoittaisi informaatio- ja valtasiirtymää valtioneuvostolle tulevat vastustamaan voimallisesti. Näin myös kävi. Mutta valtioneuvosto varmasti oli siihen kanssa etukäteen jo varautunutkin ja ajaa suunnitelmaa silti eteenpäin.
Sen sijaan heitän ilmoille, että kun Niinistön presidenttikausi päättyy alkaa uudelleen taistelu presidentin valtaoikeuksien kaventamisesta.
Nykyinen perustuslaki on aiheessa ongelmallisesti muotoiltu ja Niinistö on lukenut sitä siten, että on pyrkinyt maksimoimaan omaa valtaansa. Jos seuraaja on heikompi, kuten varmasti on, nousee varmasti poliittiseen keskusteluun kaventaa presidentin valtaoikeuksia ja viedä ulko- ja turpo-johtaminen molemmat entistä vahvemmin kulloisenkin istuvan pääministerin vastuulle.
Ymmärrykseni ei myöskään riitä arvioimaan tuon VNK:n uuden position tarvetta, pidemmällä aikavälillä se voisi olla tarpeellinen lisäys. Yleisesti näkisin kuitenkin, että ulko- ja turvallisuuspolitiikassa on hyvä olla tasapainottava voima, joka katsoo asioita puoluepolitiikan ulkopuolelta ja useamman vaalikauden yli, ja siksi suhtaudun karsaasti VNK:n ja hallituksen vallan kasvattamiseen muiden tahojen kustannuksella. Presidentti on ollut tässä omalla tavallaan hyvä, vaikkakin presidentit meillä käytännössä aina nousevat puoluepoliitikkojen parista, jolloin henkilön tausta näkyy linjauksissa. Itse olisin valmis jatkamaan ainakin toistaiseksi suunnilleen nykyisellä työnjaolla, tai jos presidentin valtaa halutaan vähentää, pitäisi tilalle tuoda jokin asiantuntijaelin, jonka valta on määritelty laissa.
Toinen juttu tietenkin on se, että kriisitilanteissa kansa odottaa johtamista nimenomaan poliitikoilta, ja asioihin pitäisi olla valmiit toimintamallit, ettei tarvitse lähteä säätämään paniikki/pistelakeja. Natoon liittyvän keskustelun yhteydessä, sitten kun jäsenyys realisoituu, pitää nämä varmaan linjata jotenkin uudelleen.
Tuossa olet varmaan oikeassa, että seuraava presidentti ei suurella todennäköisyydellä tule olemaan yhtä vahva ja suosittu kuin Niinistö, ja valtaoikeuksien jaosta tullaan käymään vääntöä seuraavien presidentinvaalien jälkeen.