• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Sinänsä ymmärrän persujen EU-kriittisen kannan, vaikka en omaakaan kantaa osaa selkeästi EU:sta muodostaa. Ja ääni taitaa jatkossakin mennä Kokoomukselle ihan talouspolitiikan takia. Mutta nähdäkseni sillä persujen kielteisellä EU-kannalla ei ole mitään tekemistä Venäjä-myönteisyyden kanssa. Oma näkemys pohjautuu ihan siihen, kuinka kallis EU meille on kaikkiin hyötyihin nähden. Ja EU:n yhteinen valuutta ei toimi Suomen kannalta kovinkaan hyvin näin polarisoituneella valuutta-alueella. Norja, Islanti ja Sveitsi eivät ole EU-maita, mutta he roikkuvat hyvin muiden länsimaiden mukana, enkä näe niissäkään mitään älytöntä Venäjään päin kallistumista.
 
Erityisesti Suomessa on joku kummallinen käsitys, että koulutus toisi älyn. Ei tarvitse kuin katsoa vanhuksia ja näkee mihin tuo äärimmillään menee: lääkärit ovat heille jumalia, jotka tietävät kaikesta kaiken.

Siinä on toki korrelaatio, että älykkäämmät kouluttautuvat pidemmälle. Mitä olen tutkinut niin
esim. sosiaalialalla saadaan vain ~100 ÄO keskiarvoksi, joka vastaa myös omia kokemuksia siitä porukasta. He ovat silti korkeakoulutettuja, eli älykköjä joidenkin mielestä.

Älykäs tajuaa, että tuo porukka ei välttämättä tiedä muusta kuin omasta alastaan, jos edes siitä. Minkä tahansa alan paperit voi saada jos on tarpeeksi hyvä muisti ja osaa edes jotenkin soveltaa sitä.
Nooh. Poliitikot ovat silti tutkitusti ihan fiksua porukkaa vrt. väestötaso. Koska tutkimusaineisto oli p-koe, Suomessa tulokset rajoittuvat miespoliitikkoihin. Ei ole silti mitään syytä olettaa, etteikö naispoliitikot olisi samaan tapaan ja samoilla mekanismeilla fiksuja - aineisto ei vain vastaa siihen joten suoraa yleistystä ei voi tehdä.
Samankaltaiset tulokset on muuten saatu myös Ruotsissa, missä asiaa on myös tutkittu.
 
Siinä on toki korrelaatio, että älykkäämmät kouluttautuvat pidemmälle. Mitä olen tutkinut niin
esim. sosiaalialalla saadaan vain ~100 ÄO keskiarvoksi, joka vastaa myös omia kokemuksia siitä porukasta. He ovat silti korkeakoulutettuja, eli älykköjä joidenkin mielestä.

Isolla osalla sosiaalialan työntekijöistä on "vain" ammatillinen tutkinto. Ei alempaa korkeakoulututkintoa, eikä ylempää. Eli ehkä tuo esimerkki ei nyt päde tässä kovin hyvin.

Keskimäärin korkeakoulutetuilla on korkeampi ÄO kuin matalasti koulutetuilla. Se on sitten oma keskustelu, pitäisikö kansanedustajilla olla korkeampi ÄO kuin kansalla keskimäärin, vai pitäisikö sen olla edustava kaikella tavalla.
 
Oma näkemys pohjautuu ihan siihen, kuinka kallis EU meille on kaikkiin hyötyihin nähden. Ja EU:n yhteinen valuutta ei toimi Suomen kannalta kovinkaan hyvin näin polarisoituneella valuutta-alueella. Norja, Islanti ja Sveitsi eivät ole EU-maita, mutta he roikkuvat hyvin muiden länsimaiden mukana, enkä näe niissäkään mitään älytöntä Venäjään päin kallistumista.
Islannilla on halpa uusiutuva energia, Norjalla öljy ja Sveitsillä sijainti ja histoallisesti vahva pankkisalaisuus. Suomella näistä on ehkä tulevaisuudessa halpa uusiutuva energia, jos tuulivoimarakentaminen edistyy kuten suunniteltu.
 
Norja, Islanti ja Sveitsi eivät ole EU-maita, mutta he roikkuvat hyvin muiden länsimaiden mukana, enkä näe niissäkään mitään älytöntä Venäjään päin kallistumista.

Nuo maat ovat EU:n ulkopuolella, koska käytännössä kaikilla on suht hyvät perusteet siihen, että niiden kannattaa cherry-pickata tiettyjä juttuja EU:sta menemättä täysjäseniksi.
Mutta kaikki nuo maathan ovat hyvin pitkälle EU:hun sidottuja, ja joutuvat käytännössä kumileimaamaan ison kasan EU:n lainsäädäntöä ilman, että voivat vaikuttaa kyseisten lakien sisältöön. Ja joutuvat myös maksamaan noista EU:sta saamista eduistaan.
 
Nuo maat ovat EU:n ulkopuolella, koska käytännössä kaikilla on suht hyvät perusteet siihen, että niiden kannattaa cherry-pickata tiettyjä juttuja EU:sta menemättä täysjäseniksi.
Mutta kaikki nuo maathan ovat hyvin pitkälle EU:hun sidottuja, ja joutuvat käytännössä kumileimaamaan ison kasan EU:n lainsäädäntöä ilman, että voivat vaikuttaa kyseisten lakien sisältöön. Ja joutuvat myös maksamaan noista EU:sta saamista eduistaan.
Kyllä. Eikö meidänkin kannattaisi cherry-pickata tiettyjä juttuja. EU:ssa on todella paljon hyvää, mutta myös todella paljon huonoa.
 
Isolla osalla sosiaalialan työntekijöistä on "vain" ammatillinen tutkinto. Ei alempaa korkeakoulututkintoa, eikä ylempää. Eli ehkä tuo esimerkki ei nyt päde tässä kovin hyvin.

Keskimäärin korkeakoulutetuilla on korkeampi ÄO kuin matalasti koulutetuilla. Se on sitten oma keskustelu, pitäisikö kansanedustajilla olla korkeampi ÄO kuin kansalla keskimäärin, vai pitäisikö sen olla edustava kaikella tavalla.
Ja sen lisäksi vielä tuo alempikin ammattikorkeakoulututkinto on käytännönläheinen, ei missään nimessä tieteellinen. Siinä toki astuu kuvioon alojen keskinäiset vaihtelut, ja uskonkin keskimääräisen inssin (amk) olevan merkittävästi "fiksumpi" kuin keskimääräinen sh (amk), vaikka molemmilla onkin sama koulutustaso.

Mutta riippuuhan se toki ylemmässäkin korkeakoulututkinnossa täysin tieteenalasta. Uskallan väittää, että "kovilta" aloilta valmistuvat ovat kaikki keskimääräistä fiksumpia, ehkä joitain poikkeuksisa lukuunottamatta.
 
Valittavina EU, ETA, EFTA js Schengen, Norja kuuluu kaikkiin muihin paitsi EU:hun. Mikä olisi paras cherry picking?
Miten olisi sama kuin Norjalla. Ei tarvitsisi tukipaketti/keskuspankki/ennallistamis hölmöilyihin lähteä kupattavaksi.

Pelkkä omavaluuttakin tekisi terää, kun ei tarvii maksaa eteläeuroopan hölmöilyjä.
 
Miten olisi sama kuin Norjalla. Ei tarvitsisi tukipaketti/keskuspankki/ennallistamis hölmöilyihin lähteä kupattavaksi.

Eli siis olet valmis luovuttamaan päätösvallan noista lainsäädännöistä täysin EU:lle?
Siis ei yhtään suomalaista EU-parlamentissa äänestämässä asioista, ei Suomen ministereitä EU-neuvostossa tai muissa elimissä. Kumileimataan ne lait mitä EU lähettää meidän suuntaan.
Rahaa EU:lle sellaiset 300-400 miljonaa euroa vuodessa ilman, että saadaan mitään takaisin.

*edit*
Taitaa muuten olla vielä niin, että "ennallistamis hölmöilyjä" ei vältettäisi. Ainakin LULUCF regulaatiot koskevat myös Norjaa, joten jos ennallistamiset ovat tuon sisällä, niin sitten nekin koskevat Norjaa.
 
Viimeksi muokattu:

Hienoa että asialle saatiin viimein vahvistus. Hesarin toimittajat ovat syyllistyneet maanpetosrikoksiin ja käräjäoikeus jakoi tuomiot.

Seuraavaksi sitten case Wille Rydman ja voidaan toivottavasti alkaa suunnittelemaan jonkinlaista haittamedia lainsäädäntöä.:kahvi:
 

Hienoa että asialle saatiin viimein vahvistus. Hesarin toimittajat ovat syyllistyneet maanpetosrikoksiin ja käräjäoikeus jakoi tuomiot.

Seuraavaksi sitten case Wille Rydman ja voidaan toivottavasti alkaa suunnittelemaan jonkinlaista haittamedia lainsäädäntöä.:kahvi:
Itänaapuristahan sitä haittamedialainsäädäntöä jo löytyykin joten sinne ehkä kannattaa suunnistaa jos sellaisesta haaveilee... Onhan tuolla tietysti oma merkityksensä, että käräjäoikeudesta tuomio tuli. Ei varmaan kuitenkaan juuri kukaan oleta että tämänkaltainen asia olisi sen oikeusasteen ominta tonttia tai että asia jäisi siihen.
 

Hienoa että asialle saatiin viimein vahvistus. Hesarin toimittajat ovat syyllistyneet maanpetosrikoksiin ja käräjäoikeus jakoi tuomiot.

Seuraavaksi sitten case Wille Rydman ja voidaan toivottavasti alkaa suunnittelemaan jonkinlaista haittamedia lainsäädäntöä.:kahvi:
Aika erikoista, että toimituksen johto päästetään kuin koira veräjästä, minun käsitykseni mukaan viime hetkellä johto on siitä vastuussa, mitä lehdessä julkaistaan.
 

Hienoa että asialle saatiin viimein vahvistus. Hesarin toimittajat ovat syyllistyneet maanpetosrikoksiin ja käräjäoikeus jakoi tuomiot.

Seuraavaksi sitten case Wille Rydman ja voidaan toivottavasti alkaa suunnittelemaan jonkinlaista haittamedia lainsäädäntöä.:kahvi:
Toimittajat ilman rajoja ovat huolissaan kuinka tuo vaikuttaa maailmalla sananvapauteen.
Toisaalta taas tuossa IS:n artikkelissa
"OIKEUS myös huomautti, että puolustusvoimien tiedustelupäällikkö oli etukäteen jopa kiinnittänyt toimittajien huomiota rikoslain säännökseen. Oikeus myös totesi, ettei jutussa julkaistuilla yksityiskohdilla paljastettu epäkohtia tai väärinkäytöksiä, mikä olisi oikeuttanut tietojen julkaisun. "

Toimittaja Laura Halminen taas sanoi aiemmin " Jos jotain kadun, kadun sitä, etten loppumetreillä äärimmäisen paineisessa tilanteessa vaatinut nimeäni jutusta pois" .
"Halminen sanoi kokeneensa olonsa myös lamaantuneeksi ennen jutun julkaisua. Hän sai kuulla puolustusvoimista, että jutun julkaisu voisi rikkoa lakia. Halminen kertoi, että hän toi huolensa esille Helsingin Sanomien toimituksessa, mutta koki, ettei siihen reagoitu riittävästi. "
 
Hesaria ei taidettu tuomita eikä muutoin ketään muutakaan maanpetoksesta.
Kannattaa ensin opetella lukemaan ja sen jälkeen lukea vaikka lakia:


Hesarilla alkanut damage control vaihe:

Pelkkä prosessi itsessään on kaventanut sananvapautta Suomessa, ja maltillisuudesta huolimatta tuomio ei pelasta tilannetta. Jo uhka vankeustuomiosta ja oikeusprosessiin liittyvä pitkäaikainen julkinen paine nostaa toimittajien ja toimitusten kynnystä tarttua yhteiskunnallisesti merkittäviin aiheisiin. Tämä heikentää kansalaisten mahdollisuuksia muodostaa oma käsityksensä siitä, mitä yhteiskunnassa tapahtuu”, Mukka sanoo."

"Toimittajat ilman rajoja -järjestön EU:n ja Balkanin aluejohtaja Pavol Szalai tuli Helsinkiin perjantaina seuraamaan käräjäoikeuden päätöstä.

”Jo syyte oli ennenkuulumaton sodanjälkeisessä Suomessa. Euroopan tasollakin päätös on tärkeä kahdella tavalla”, hän sanoo.
"

Onhan tää vittu ihanaa kuunnella tätä ulinaa ja selittelyä. Toivottavasti tässä todistetaan tietyn aikakauden loppua tälle vaiheelle missä suomalaista informaationsaantia kontrolloidaan valemediasta käsin ja toimittajat ovat lain yläpuolella koska "lehdistönvapaus" yms. hevonpaskaselitys. Kärme sylkee myrkkyä viimeseen asti.

Voin jo kuvitella Sanomatalon seuraavat palaverit:

"HEI ENTÄ HALLA-AHON 9999999999v VANHAT KIRJOTUKSET!!!"
"JOO! HYVÄ IDEA!!"
"Halla-Aho ei oo enää persujen pj..."
"Voi vittu...no entä persujen rikollisuus!!"
"JOO SE ON HYVÄ!!"
"Öö...me just saatiin tuomio maanpetosrikoksesta..."
"Voi vittu..."
"No kirjottakaa että tää kaventaa sananvapautta!!"
"Me ollaan valitettu sananvapaudesta ja korostettu sananvastuuta viimeset 5v..."
"No ei nyt helvetti"
 
Sinnekin, mutta kokonaisuus: maanpetosrikos, PV, lehdistönvapaus/sananvapaus Suomessa etc. on myös kotimaan politiikkaa.

No nämä keskustelut kannatta keskittää aina yhteen ketjuun, ja tuo media ketju on kyllä paljon sopivampi kuin tämä.
 
Hesari otti ammattiyhdistysliikkeen taakseen. Nyt myös Journalistiliitto on huolissaan Suomen maineesta:
""Myös Journalistiliiton puheenjohtaja Hanne Aho arvioi, että Viestikoekeskus-jutun tutkinta ja käräjäoikeuden päätös vaikuttavat Suomen kansainväliseen maineeseen sananvapauskysymyksissä.
”Suomi on puolustanut sananvapautta maailmalla ja ottanut hoteisiinsa sananvapautta puolustaneita henkilöitä”, Aho sanoo.
”Suomea seurataan Euroopassa sananvapauden toimijana ja otetaan mallia niin hyvässä kuin huonossa. Olen ihan varma, että ne, jotka haluavat ottaa mallia huonossa, saavat vettä myllyynsä.”"

Kuinkahan paljon presidenttiä tai pääministeriä hävettää tämä tuomio?
Eivät varmaan edes ajattele asiaa.

^Suomen johtavan sanomalehden toimittajien syyllistyminen maanpetosrikoksiin on tämän ketjun asia jos mikä.
HS on iso poliittinen toimija. Onhan HS ollut Nato- ja EY/EU-myönteinen avoimesti. Kiitos siitä.
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko kuitenkin niin että sananvapautta loukkaa täysin mielivaltaisesti määritellyt ja subjektiiviset kiihotuspykälät sekä jumalanpilkkapykälät noin sata kertaa enemmän kuin maanpetosrikoslaki. HS. ei ole näistä lainkaan huolissaan niin näyttäytyy aika tekopyhänä.
 
Viimeksi muokattu:
Se on mielenkiintoista kuinka tietyillä tahoilla on mahdollisuus ”ottaa aikaa itselleen”. Irti työelämästä 55 vuotiaana.


Meille muille varataankin sitten sitä sorvin ääressä seisomista lähelle 70 vuoden ikää, ellei tuota ennen tule ilman eläkeputki- mahdollisuutta siivottua peruspäivärahalle kortistoon.

Jotenkin kyllä korvaan särähtää tämä artikkeli. Varsinkin kun kyseessä on työmarkkinajohtaja, henkilö joka on ollut rakentamassa nykyjärjestelmää. ”Kaikki eläimet ovat tasa-arvoisia, mutta jotkut eläimet ovat tasa-arvoisempia kuin toiset”.
 
Se on mielenkiintoista kuinka tietyillä tahoilla on mahdollisuus ”ottaa aikaa itselleen”. Irti työelämästä 55 vuotiaana.


Meille muille varataankin sitten sitä sorvin ääressä seisomista lähelle 70 vuoden ikää, ellei tuota ennen tule ilman eläkeputki mahdollisuutta siivottua peruspäivärahalle kortistoon.

Jotenkin kyllä korvaan särähtää tämä artikkeli. Varsinkin kun kyseessä on työmarkkinajohtaja. ”Kaikki eläimet ovat tasa-arvoisia, mutta jotkut eläimet ovat tasa-arvoisempia kuin toiset”.
Mitä ehdotat korjaukseksi? Jotain reilua siirtoa vasemmalle että tulot olisi samat siitä riippumatta mitä teet?
 
Mitä ehdotat korjaukseksi? Jotain reilua siirtoa vasemmalle että tulot olisi samat siitä riippumatta mitä teet?
Tjaa-a. Ehkäpä verotuksellisesti voitaisiin tehdä jotain, jotta samat mahdollisuudet avautuisivat myös meille ”normaaleille” 150 000 vuodessa tienaaville ;). Ehkä jopa muillekkin. Nykyverotus kun on suurin syy sille että varallisuutta ei kerry. Myös eläkeputken poisto oli kyllä minusta aika vääryys. Samoin uskallan epäillä että tiettyjen johtotehtävien palkkaus voisi olla säädettävissä alaskin päin. Kukaan ei ole miljoonien vuodessa arvoinen, ellei nyt itse ole koko yritystä omalla riskillään rakentanut (harvempi näistä hallitusammattilaisista on).

Itse en kyllä nykyjärjestelmän rakentaneena kehtaisi tuollaisessa artikkelissa tuoda itseäni julki. Ehkä sitä titetyissä positioissa silmät sumenee sille mitä tuli tehtyä, tai sitten ei vaan välitä asenteella ”tämä kuuluu minulle”. Ranskassa muuten lähdettiin barrikaadeille kun eläkeikää yritettiin hilata 62:desta 64:jään.


Sinänsä ei yllätä että sinusta on ilmeisen ok se, että joillekkin on eri säännöt.
 
Viimeksi muokattu:
Se on mielenkiintoista kuinka tietyillä tahoilla on mahdollisuus ”ottaa aikaa itselleen”. Irti työelämästä 55 vuotiaana.

Mistä tässä pitäisi keskustella ja miten tää liittyy kotimaan politiikkaan? Työmarkkinajärjestöjen pomoilla on isot palkat ihan järjestäin, sitäkö sä nyt siis kritisoit? Eli eivät saisi maksaa sellaista palkkaa kuin haluavat? Tuo lienee järjestön jäsenten käsissä. Eli jäsenet valitsevat hallituksen, joka nimittää johtajan. Jäsenillä on siis valta valita sellainen hallitus, joka koettaa laskea palkkoja. Musta ei ole lainkaan ihmeellistä, että suurimpien etujärjestöjen johtajilla on kovat palkat. Riku Aalto tienaa lähemmäs 300k vuodessa. Teknologiateollisuuden TJ:llä varmaan yli 400k.

Inkeroinen varmaankin rahoittaa oman aikaistetun eläkkeensä ihan omasta pussistaan, eikä ole mitään sen kummempaa erikoisjärjestelyä. Tuo vaihtoehto on ihan kaikilla, joilla on kertynyt tarpeeksi sukanvarteen. Myös "meillä muilla".

Muutoin toi nyt kuulostaa taas lähinnä ns. kateellisten ulinalta.
 
Mistä tässä pitäisi keskustella ja miten tää liittyy kotimaan politiikkaan? Työmarkkinajärjestöjen pomoilla on isot palkat ihan järjestäin, sitäkö sä nyt siis kritisoit? Eli eivät saisi maksaa sellaista palkkaa kuin haluavat? Tuo lienee järjestön jäsenten käsissä. Eli jäsenet valitsevat hallituksen, joka nimittää johtajan. Jäsenillä on siis valta valita sellainen hallitus, joka koettaa laskea palkkoja. Musta ei ole lainkaan ihmeellistä, että suurimpien etujärjestöjen johtajilla on kovat palkat. Riku Aalto tienaa lähemmäs 300k vuodessa. Teknologiateollisuuden TJ:llä varmaan yli 400k.

Inkeroinen varmaankin rahoittaa oman aikaistetun eläkkeensä ihan omasta pussistaan, eikä ole mitään sen kummempaa erikoisjärjestelyä. Tuo vaihtoehto on ihan kaikilla, joilla on kertynyt tarpeeksi sukanvarteen. Myös "meillä muilla".

Muutoin toi nyt kuulostaa taas lähinnä ns. kateellisten ulinalta.
Kotimaan politiikkaan tämä liittyy verotuksen ja eläkepolitiikan kautta. Jonkun on juhlat maksettava, ja tämä on johtanut siihen, että eläkeikää on nostettu. Tai oikeastaan eläkeikää ei ole käytännössä nostettu, sillä harva jaksaa 70: vuotiaaksi töissä (ainakaan yksityisellä puolella). Tuota ennen joko siivotaan ulos YT neuvotteluissa tai joutuu sairaseläkkeelle. Sairaseläkeläisen osalta tilanne on vielä jossain määrin ok, mutta jos joudut kilometritehtaalle 60 vuotiaana, käytännössä nykyrakenne on johtanunt siihen että sitten kun varsinainen eläke koittaa, sitä on leikattu. Tämä erikoiskohtelu on varattu meille nyt työelämässä vielä vaikuttaville, edellisillä sukupolvilla tilanne oli toinen.

Inkeroisen palkkatasolla liikkuvat henkilöt psytyvät usein myös verojärjestelyjen kautta saamaan sinne "sukan varteen" hieman paremmin, joka toki mahdollistaa oranvanpyörästä hyppäämisen. Kuten yllä sanottu minusta tosin näissä huippupalkoissa on leikkaamisen varaa, harva jos kukaan oikeasti on noiden summien väärtti. Varsinkin kun noita palkkoja perustellaan "sitoutumisella".

Jos jokin olisi oikein niin Viron tyyppinen tasavero. Tuo mahdollistaisi ihmisten oman säästämisenkin ihan toisella tavalla. Mutta tämähän ei tälle sosialistiselle maalle käy, sillä tuo edellyttäisi monen turhan hyväliksaisen suojatyöpaikan lopettamisen etenkin julkiselta sektorilta.

Voi olla "kateelisten ulinaa" mutta jos tuota Hesarin artikkelin kommentteja lukee, niin aika moni tuon saman on havainnut. Suosituin kommentti tällä hetkellä:

" Työmarkkinapomo voi siis jäädä pois työelämästä 55-vuotiaana ja "ottaa aikaa itselleen", kun meidän muiden pitää pidentää työuraamme 70 vuoden hujakoille. No, toiset ovat aina tasa-arvoisempia kuin toiset."

Tosin jos Inkeroista googlailee niin ei tämä nyt ihan julma massikeisari ole ollut:


Ehkä rahaa on tullut muualta (peritty), tai sitten elelee säästeliäästi.
 
Viimeksi muokattu:
Kotimaan politiikkaan tämä liittyy verotuksen ja eläkepolitiikan kautta. Jonkun on juhlat maksettava, ja tämä on johtanut siihen, että eläkeikää on nostettu. Tai oikeastaan eläkeikää ei ole käytännössä nostettu, sillä harva jaksaa 70: vuotiaaksi töissä (ainakaan yksityisellä puolella). Tuota ennen joko siivotaan ulos YT neuvotteluissa tai joutuu sairaseläkkeelle. Sairaseläkeläisen osalta tilanne on vielä jossain määrin ok, mutta jos joudut kilometritehtaalle 60 vuotiaana, käytännössä nykyrakenne on johtanunt siihen että sitten kun varsinainen eläke koittaa, sitä on leikattu. Tämä erikoiskohtelu on varattu meille nyt työelämässä vielä vaikuttaville, edellisillä sukupolvilla tilanne oli toinen.

Inkeroisen palkkatasolla liikkuvat henkilöt psytyvät usein myös verojärjestelyjen kautta saamaan sinne "sukan varteen" hieman paremmin, joka toki mahdollistaa oranvanpyörästä hyppäämisen. Kuten yllä sanottu minusta tosin näissä huippupalkoissa on leikkaamisen varaa, harva jos kukaan oikeasti on noiden summien väärtti. Varsinkin kun noita palkkoja perustellaan "sitoutumisella".

Jos jokin olisi oikein niin Viron tyyppinen tasavero. Tuo mahdollistaisi ihmisten oman säästämisenkin ihan toisella tavalla. Mutta tämähän ei tälle sosialistiselle maalle käy, sillä tuo edellyttäisi monen turhan hyväliksaisen suojatyöpaikan lopettamisen etenkin julkiselta sektorilta.

Voi olla "kateelisten ulinaa" mutta jos tuota Hesarin artikkelin kommentteja lukee, niin aika moni tuon saman on havainnut. Suosituin kommentti tällä hetkellä:

" Työmarkkinapomo voi siis jäädä pois työelämästä 55-vuotiaana ja "ottaa aikaa itselleen", kun meidän muiden pitää pidentää työuraamme 70 vuoden hujakoille. No, toiset ovat aina tasa-arvoisempia kuin toiset."
Tasavero ei helpottaisi lähihoitajan aikaisempaa eläkkeelle jäämistä. Eli se olisi yhä epätasa-arvoinen siinä missä nykyinen. Lisäksi tuo veisi reilusti verotuloja jotka pitäisi korvata.
 
Tasavero ei helpottaisi lähihoitajan aikaisempaa eläkkeelle jäämistä. Eli se olisi yhä epätasa-arvoinen siinä missä nykyinen. Lisäksi tuo veisi reilusti verotuloja jotka pitäisi korvata.
Tuo on kyllä totta, ellei sitten kustannuksia saataisi merkittävästi alas, jolloin voitaisiin palata minusta "normaaliin" eläkeikään joka on 64-65 vuoden tietämillä. Mutta tasaveron tyyppinen rakenne mahdollistaisi kyllä säästämisen nykyistä tehokkaammin. Useammalla olisi mahdollisuus vaikuttaa itse siihen missä vaiheessa hyppää oravanpyörästä ulos. Minusta ihmisen omaa toimeliaisuutta ja yrittämistä pitää kuitenkin palkita, jos olet valmis tekemään töitä, ja kehittämään itseäsi tuosta pitäsi hyötyä enemmän kuin nyt on mahdollista.

Nythän Suomi lähestyy ikävästi itä-eurooppaa kertyvän varallisuuden osalta.


Sinänsä tämä "suuri eläkekeskustelu" ansaitsisi kyllä oman threadinsa, ellei sellaista jo olekin.
 
Viimeksi muokattu:
Sivuhuomautuksena terminologiasta: Tasaverolla tarkoitetaan varmaankin yleisesti tasaprosenttiveroa, kuten Virossa. Tasavero tarkoittaisi sitä, että kaikki maksaisivat veroja saman määrän euroina. Tasoaprosenttiverossa esimerkiksi 100 000 euroa tienaava maksaisi veroja kaksi kertaa enemmän kuin 50 000 euroa ansaitseva.
 
Sivuhuomautuksena terminologiasta: Tasaverolla tarkoitetaan varmaankin yleisesti tasaprosenttiveroa, kuten Virossa. Tasavero tarkoittaisi sitä, että kaikki maksaisivat veroja saman määrän euroina. Tasoaprosenttiverossa esimerkiksi 100 000 euroa tienaava maksaisi veroja kaksi kertaa enemmän kuin 50 000 euroa ansaitseva.
Juu, juuri näin. Tuo viron tasaprosenttivero usein käytännön keskusteluissa vääntyy tasavero muotoon.
 
Tasaverolla tarkoitetaan varmaankin yleisesti tasaprosenttiveroa, kuten Virossa. Tasavero tarkoittaisi sitä, että kaikki maksaisivat veroja saman määrän euroina. Tasoaprosenttiverossa esimerkiksi 100 000 euroa tienaava maksaisi veroja kaksi kertaa enemmän kuin 50 000 euroa ansaitseva.

Tasavero tarkoittaa ihan aina nimenomaan sitä, että prosentti on kaikilla sama. Se ei kai missään yhteydessä tarkoita sitä, että kaikki maksaisivat euroissa saman summan. En tiedä onko jälkimmäiselle omaa termiä.
 
Juu, juuri näin. Tuo viron tasaprosenttivero usein käytännön keskusteluissa vääntyy tasavero muotoon.
Mikä se prosentti olisi? Jos muistan yhtään suuruusluokkaa niin jos Suomen budjetti on 50 jaardia ja ihmisiä 5 miljoonaa olisi tasavero noin 10k euroa eli iso osa lapsista, opiskelijoista eläkeläisistä tms ei edes pystyisi maksamaan tuota.

Tasaprosentti, heitetään vaikka 20%, tarkoittaisi verojen korotusta ehkä 60%:lle ja laskua rikkaimmalle porukalle, osalle jopa merkittävästi, eli kasvattaisi tulo- ja varallisuuseroja
 
Mikä se prosentti olisi? Jos muistan yhtään suuruusluokkaa niin jos Suomen budjetti on 50 jaardia ja ihmisiä 5 miljoonaa olisi tasavero noin 10k euroa eli iso osa lapsista, opiskelijoista eläkeläisistä tms ei edes pystyisi maksamaan tuota.

Tasaprosentti, heitetään vaikka 20%, tarkoittaisi verojen korotusta ehkä 60%:lle ja laskua rikkaimmalle porukalle, osalle jopa merkittävästi, eli kasvattaisi tulo- ja varallisuuseroja
Näissä spekulastioissa ei näköjään koskaan ole mukana sitä vaihtoehtoa, että kansantuotteesta kierrätettäisiin aikaisempaa pienempi osuus verotuksen kautta.
 
Mikä se prosentti olisi? Jos muistan yhtään suuruusluokkaa niin jos Suomen budjetti on 50 jaardia ja ihmisiä 5 miljoonaa olisi tasavero noin 10k euroa eli iso osa lapsista, opiskelijoista eläkeläisistä tms ei edes pystyisi maksamaan tuota.

Tasaprosentti, heitetään vaikka 20%, tarkoittaisi verojen korotusta ehkä 60%:lle ja laskua rikkaimmalle porukalle, osalle jopa merkittävästi, eli kasvattaisi tulo- ja varallisuuseroja
Köyhimmät saa korvauksin erilaisina tukina joten keskiluokka kärsisi eniten. Hyvätuloiset hyötyisivät mukaan lukien ay pamput.
 
Näissä spekulastioissa ei näköjään koskaan ole mukana sitä vaihtoehtoa, että kansantuotteesta kierrätettäisiin aikaisempaa pienempi osuus verotuksen kautta.
Toki. Niinhän voi ja kannattaa tehdä mutta en tiedä onko se suoraan riippuvainen siitä että progressiivinen verotus auttaa pieni- ja keskituloisia.

Jos nyt otetaan Yleltä ja kehitysavusta ja ruotsinkielisestä korkeakoulutuksesta vaikka se miljardi pois ja äskeiset luvut ovatkin 9500/vuosi ja 19,7% niin mikä muuttuu? Ellet esim pysty pudottamaan valtion menoja vaikka 50-90%
 
Toki. Niinhän voi ja kannattaa tehdä mutta en tiedä onko se suoraan riippuvainen siitä että progressiivinen verotus auttaa pieni- ja keskituloisia.

Jos nyt otetaan Yleltä ja kehitysavusta ja ruotsinkielisestä korkeakoulutuksesta vaikka se miljardi pois ja äskeiset luvut ovatkin 9500/vuosi ja 19,7% niin mikä muuttuu? Ellet esim pysty pudottamaan valtion menoja vaikka 50-90%
Niin, ei tästä ilman isompia remontteja selvitä. Mutta jos käy esim. naapurimaassamme Virossa (muutama sukulainen tuonne siirtynyt pysyvästi) niin kyllä tuolla yhteiskunta hyvinkin pyörii. Moni asia jopa toimivampikin kuin täällä "hyvinvointivaltiossa". Toki tuohon ei päästä yhdellä rysäyksellä, mutta valtion menojen ja muiden veroluontoisten maksujen karsiminen merkittävästi nykyisestä olisi jo hyvä aloitus.
 
Sivuhuomiona: Virossakin on tehty jo siirtymää progressioon. Sielläkään ei siis enää ole tasaverotus.

Toisena sivuhuomiona: jos ko. työmarkkinajohtaja on siirtynyt eläkevuosiksi jutun mainitsemasi 1600-luvulta saakka suvun hallussa olleille maille, lienee eläköitymismahdollisuuden takana hieman muutakin kertynyttä pääomaa kuin oman työuran ansiotulot ja yksityinen lisäeläkevakuutus (itsensä tai työnantajan maksama).
 
Toki. Niinhän voi ja kannattaa tehdä mutta en tiedä onko se suoraan riippuvainen siitä että progressiivinen verotus auttaa pieni- ja keskituloisia.

Jos nyt otetaan Yleltä ja kehitysavusta ja ruotsinkielisestä korkeakoulutuksesta vaikka se miljardi pois ja äskeiset luvut ovatkin 9500/vuosi ja 19,7% niin mikä muuttuu? Ellet esim pysty pudottamaan valtion menoja vaikka 50-90%
Suomalainen yhteiskuntajärjestelmä verotuksineen ja tukineen on niin laaja toisiinsa kietoutunut verkko, että merkittävien muutosten tekeminen aiheuttaa aina jollekin ryhmälle taloudellista takapakkia lyhyellä tähtäimellä. Hyvä esimerkki pienemmässä mittakaavassa on autoverotus. Siitä kasvoi vuosikymmenten aikana niin suuri osa valtion tulopohjaa, että sen muuttaminen on edelleen täyttä tuskaa, vaikka kaikki järkisyyt ovat puoltaneet jo pitkään sen radikaalia muuttamista. On idioottimaista pakottaa ihmisiä ottamaan lainaa maksaakseen veroa, muiden seurannaisvaikutusten lisäksi. Pikainen suuri muutos kuitenkin kirpaisisi isoa ihmisjoukkoa ja näkyisi vaaliuurnilla. Noiden liberaalien leikkauslista olisi ihan hyvä alku, vaikka en uskokaan heidän puolueena pääsevän niitä toteuttamaan. Yleisenä linjana työn/palkkaverotuksen osuuden vähentäminen ja progression poistaminen leikkausten avulla olisi mielestäni hyvä.
 
Sivuhuomiona: Virossakin on tehty jo siirtymää progressioon. Sielläkään ei siis enää ole tasaverotus.

Toisena sivuhuomiona: jos ko. työmarkkinajohtaja on siirtynyt eläkevuosiksi jutun mainitsemasi 1600-luvulta saakka suvun hallussa olleille maille, lienee eläköitymismahdollisuuden takana hieman muutakin kertynyttä pääomaa kuin oman työuran ansiotulot ja yksityinen lisäeläkevakuutus (itsensä tai työnantajan maksama).
Viron verotus on tosiaan hieman siirtynyt progressiivisempaan suuntaan, mutta hyvin kaukana ollaan vielä Suomen kuvioista. Minusta Viron mallin mainostaminen progressiona on kyllä jo hieman, noh SDP:läistä propagandaa ;)


Toki työmarkkinajohtajan oravanpyörästä hyppäämiseen vaikuttaa varmasti moni asia. Pisti silmään että esim. lapsia ei ilmeisesti ole, joka selittää myös varallisuuden kertymistä (keski ja ylempituloiselle lapset ovat melkomoinen kuluerä). Toki peritty raha voi myös olla kuvioissa. Eniten tässä varmasti kyllä närää herättää tuo "practice what you preach" kuvio.
 
Ehkä ne DI:t osaa tehdä päätöksiä oikean tiedon varassa, eivätkä välitä foorumimutuilijoiden tunnepurkauksista tässä yhteydessä?

Oikea tieto? Jos oikeaa tietoa olisi katsottu, varmaan rakenteille olisi tehty jotain. Mitkä ovat ne argumentit joilla näitä tulisi ylläpitää (suluissa menojen suuruusluokka):

  • Yritystuet & BF (3 miljardia) Mihin tätä tarvitaan? Ylläpitävät olemassaolevia yhtiötä eivätkä mahdollista luovaa tuhoa, joka välttämätöntä talouskasvun kannalta
  • Aluetuet (2 miljardia) Miksi ylläpidetään maaseutua jolla ei ole edellytyksiä kukoistaa? Huoltovarmuus ja sotilaallisille seikoille ei ole enää NATO-jäsenyyden jälkeen perusteita
  • Veikkauskratia ja järjestötuet (miljardi). Miksi annetaan politiikkojen jakaa rahaa omille läänityksilleen ja ylläpitää ties mitä ideologista humppaseuraa veronmaksajien rahoilla?
  • Yle (yli puoli miljardia). Miksi Ylen annetaan toimia markkinahäirikkönä ja ostaa kalliita ulkomaalaisia tuotantoja?
Tuo on kyllä totta, ellei sitten kustannuksia saataisi merkittävästi alas, jolloin voitaisiin palata minusta "normaaliin" eläkeikään joka on 64-65 vuoden tietämillä. Mutta tasaveron tyyppinen rakenne mahdollistaisi kyllä säästämisen nykyistä tehokkaammin. Useammalla olisi mahdollisuus vaikuttaa itse siihen missä vaiheessa hyppää oravanpyörästä ulos. Minusta ihmisen omaa toimeliaisuutta ja yrittämistä pitää kuitenkin palkita, jos olet valmis tekemään töitä, ja kehittämään itseäsi tuosta pitäsi hyötyä enemmän kuin nyt on mahdollista.

Nythän Suomi lähestyy ikävästi itä-eurooppaa kertyvän varallisuuden osalta.


Sinänsä tämä "suuri eläkekeskustelu" ansaitsisi kyllä oman threadinsa, ellei sellaista jo olekin.

Missä yhteiskunnallisessa asiassa Suomessa on menty eteenpäin viimeisen 15 vuoden aikana? Siis sellaista mitä vaikka DI:t voivat mitata ja olla "oikean tiedon varassa"? Minulle tulee ainoastaan nämä mieleen.

Turvalllisuus
+ Suomi päätti vihdoin liittyä Natoon

Ilmasto
+ Teollisuuden päästöt ovat laskeneet


Missä on menty taaksepäin? Kirjoitin aikaisemmin näin tänne ketjuun 07.01.23

Talous
  • Paljonko Suomen BKT per capita on kehittynyt viimeisen 15 vuoden aikana (ei ollenkaan)
  • Paljonko Suomen valtionvelka on oli 2007 ja paljon 2023 alussa (55 miljardia € ja 138 miljardia €)
  • Paljonko on Suomen valtion krooninen alijäämä (vuoden 2023 talousarvion mukaan ~ 8 miljardia €)
  • Kuinka paljon suomalaisten keskimääräinen varallisuus per asukas on jäänyt jälkeen pohjoismaalaisesta viiteryhmästä viimeisen 20 vuoden aikana (150 000€ - 200 000€) (Liittyen Väinämöisen postaukseen)
  • Kuinka paljon palkasta maksetaan eläkettä (noin 25%, josta suurin osa ei näy palkkakuitilla)
Lisäksi voisi mainita että Suomen vaihtotase on muuttunut kroonisesti alijäämäiseksi viimeisen 15 vuoden aikana

---

Sitten muita näkökulmia talouden lisäksi

Rakenteet
- Yksityisen sektorin työpaikat ovat nousseet hyvin maltillisesti. Vuonna 1975 yksityisellä sektorilla oli töissä vähän alle 1.5 miljoonaa ja vuonna 2020 se oli vähän yli 1.6 miljoonaa työntekijää. Yksityisen sektorin työpaikkojen määrä on 45 vuodessa noussut 10%:lla.
- Julkisen sektorin työntekijöiden määrä on kasvanut merkittävästi. Vuonna 1975 paikallishallinnossa oli töissä noin 235 000 työntekijää kun vuonna 2020 se oli noin 503 000. Julkisen hallinon työpaikat ovat siis yli kaksinkertaistuneet
- Hyvinvointialueilla 22 hallinnon hillotolppaa


Koulutus

- Pisa-tulosten lasku
- Korkeakoulutuksen tason lasku
- Varhaiskasvatuksen henkilöstövaje
- Luokkien ryhmäkokojen kasvu
- Häiriökäyttäytymisen lisääntyminen peruskouluissa

Sote

- Pitkittyneet hoitojonot
- Hoidon kallistuminen
- Vanhustenhoidon kriisiytyminen

Työmarkkinajärjestelmä

- Työn tuottavuus on noudattanut kuolleen miehen käyrää viimeisen 15 vuoden aikana = ei merkittävää muutosta
- Työmarkkinajärjestöillä edelleen aivan liikaa valtaa yli kansanvallan, vaikka Suomen perustuslain mukaan eduskunnan pitäsi olla ylin valtaa kantava toimija Suomessa
- Maahanmuuttajien työllisyys edelleen erittäin matalalla tasolla
- Paisuvat eläkemaksut

Yle

- Paisunut budjetti ja automaattiset budjettikorotukset. Parin vuoden päästä Ylen budjetti ylittää jo 600 miljonaan rajan tätä vauhtia!

Turvallisuus

- Maahanmuuttajien tekemien seksuaalirikosten kasvu
- Maahanmuuttajataustaisten (poliisin mukaan 95%) jengiväkivallan lisääntyminen
- Alle 18 vuotiaat kantavat enenevissä määrin itsepuolustusaseita


Tottakai jos mitään näitä edellämainituttaja ei näe ongelmana niin ei varmaan muutosta tapahdu. Minä katson kehitystä kuitenkin lukujen valossa, joiden olettaisin olevan sitä "oikeaa tiedolta". Suomen kehitys yksinkertaisesti näyttää apaattiselta kun katsoo puolueiden ohjelmia tulevalle vaalikaudelle. Pohjakosketusta odotellessa.

Muutamia lähteitä pohjille:

1674900137733.png



1674900326155.png

1674900558910.png
 
Tasavero tarkoittaa ihan aina nimenomaan sitä, että prosentti on kaikilla sama. Se ei kai missään yhteydessä tarkoita sitä, että kaikki maksaisivat euroissa saman summan. En tiedä onko jälkimmäiselle omaa termiä.
Niinhän se näkyy tarkoittavan, mutta tarkkaan ottaen termi on silloin väärä, ja joku hitaammalla käyvä vasemmiston kannattaja voi jäädä siihen luuloon, että silloin rikkaat maksaisivat euroissakin yhtä vähän veroja kuin köyhemmät. Onhan noita veroluonteisia maksuja, jotka ovat kaikille saman suuruisia. Polttoaineverossa on se sana verokin mukana, jos sitä kaipaa.
 
Viron verotus on tosiaan hieman siirtynyt progressiivisempaan suuntaan, mutta hyvin kaukana ollaan vielä Suomen kuvioista. Minusta Viron mallin mainostaminen progressiona on kyllä jo hieman, noh SDP:läistä propagandaa ;)


Toki työmarkkinajohtajan oravanpyörästä hyppäämiseen vaikuttaa varmasti moni asia. Pisti silmään että esim. lapsia ei ilmeisesti ole, joka selittää myös varallisuuden kertymistä (keski ja ylempituloiselle lapset ovat melkomoinen kuluerä). Toki peritty raha voi myös olla kuvioissa. Eniten tässä varmasti kyllä närää herättää tuo "practice what you preach" kuvio.
Tuossa onkin virolaisen verotuksen kompa, jota et linkkaamastasi taulusta näe. Viro (Viron demarit ja kepu yhdessä) nimittäin toteutti progression siten, että teki heidän järjestelmäänsä progressiivisen verovähennyksen tuloverotukseen 2018 alkaen.

Linkkaamasi demareista varsin kaukana oleva Veronmaksajien keskusliittokin kyllä on huomannut asian. Ja muutenkin pidän varsin tyylittömänä huudella jostain demaripropagandasta, jos joku oikaisee asian, jonka et nyt vaan ollut huomannut muuttuneen (tai halunnut jostain syystä mainita).

”Viron tuloverotusta muutettiin vuoden 2018 alussa selvästi progressiivisemmaksi perusvähennystä uudistamalla. Kun aiemmin 2 160 euron perusvähennykseen olivat oikeutettuja kaikki tulotasosta riippumatta, nykyään 6 000 euroon korotettu perusvähennys leikkaantuu tulojen ylittäessä 14 400 euroa ja poistuu kokonaan noin 25 000 euron vuosituloilla. Vähennyksen korotus kevensi huomattavasti pienija keskipalkkaisten (maan keskipalkka on 18 000 euron vuosipalkan tietämillä) verotusta, mutta vähennyksen leikkuri kiristi jonkin verran yli 21 000 euroa ansaitsevien verotusta.
Kun aiemmin marginaaliveroprosentti oli perusvähennyksen muodostaman verovapaan tulon jälkeen kaikilla tulotasoilla 21,3 prosenttia sosiaalivakuutusmaksuineen, nyt marginaalivero nousee 32,4 prosenttiin perusvähennyksen leikkaantuessa.”

Mutta sekään ei vielä ole koko totuus verotuksesta. Veronluonteiset työnantajamaksut nimittäin on Virossa korkeat. Nämä toki on luonteeltaan tasaveron mukaisia eli kiinteä prosentti.
”Työn verotus kohdistuu kuitenkin Virossa työntekijöitä voimakkaammin työnantajille, jotka maksavat työntekijän bruttopalkan päälle lähes 34 prosenttia sosiaali- ja työttömyysvakuutusmaksuja. Kun palkansaajan veroihin lisätään työnantajien maksut, niin työn verotus ei kokonaisuudessaan näyttäydy Virossa enää erityisen keveänä. Suomalaisittain pienipalkkaisen työntekijän palkkaverokiila on Virossa noin viisi prosenttiyksikköä Suomea korkeampi, mutta suuremmilla palkkatasoilla asetelma muuttuu Viron eduksi, palkkaverokiilan pysyessä 41,2 prosentissa kaikilla selvityksen tulotasoilla.”
 
Tasaveroa ennen toivoisin eläkemaksujen muutoksen. Eläkettä maksettaisiin itselle ja se muuttuisi vapaaehtoiseksi kun joku kansaneläketaso olisi saavutettu. Tämän jälkeen voisi jatkaa valtion kautta tapahtuvaa eläkesäästämistä tai ottaa enemmän käteen siitä loppuun saakka.
 
Jyrki Lehtolan kolumni: Tätä on vihreys: ”Mairitteleva klisee siitä, mitä laiskahkolla älyllä varustettu urbaanihumanisti ajattelee”

On kyllä aika hyvin kirjoitettu kaikki mitä Vihreät pitää sisällään.
Muistakaahan äänestää toverit, jotain muuta kuin Vihreitä sitten seuraavissa vaaleissa. :kahvi:
Lehtolan sarjassa ollaan käymässä läpi kaikki eduskuntapuolueet.
Vihreitä edelsi Persut.

Btw. luulen tosiaan että ne toverit (vassarit ja demarit kai käyttää ko. termiä sanastossaan, tuskin muut) äänestää… no … niitä vassareita ja demareita.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 397
Viestejä
4 755 324
Jäsenet
77 303
Uusin jäsen
Seepra

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom