Itse asiassa, tuo ei ole Hesarin oma, vaan ekonomistikoneen kysely. Ja siellä on kyllä tämän maan ykköstutkijat ja -asiantuntijat mukana.Tuossa ilmeisesti se juttu ja yksi toinen lisänä, ei nämä argumentit kovin vakuuttavia ole. "Hinta voi nousta seuraavalla viikolla", "alennus ei välttämättä näy hinnassa", "verotulot laskee", "rikkaat hyötyy". Sehän on nyt selvää, että verotulot laskee jos veroa lasketaan tuntuvasti ja vähän niin kuin ideana. Hinta voi toki nousta, mutta halvempi se on pienemmän veron kanssa. "Rikkaat hyötyy" en varsinkaan ymmärrä, sitä kun käytetään aina argumenttina, köyhän on nähtävästi sama maksaa kovaa hintaa, jotta rikas ei vain pääse "hyötymään". Tuntuu aina unohtuvan, että sille rikkaalle on ihan sama vaikka litra maksaisi 4 euroa, mutta köyhälle 0,1€ ero voi olla kuukaudessa jo merkittävä asia.
Jos halutaan tukea köyhiä, lienee suora tuki huomattavasti tehokkaampi ja suoraviivaisempi tapa kuin toimivuudeltaan epävarma pyrkimys polttoaineen litrahinnan alentamiseen.Tuntuu aina unohtuvan, että sille rikkaalle on ihan sama vaikka litra maksaisi 4 euroa, mutta köyhälle 0,1€ ero voi olla kuukaudessa jo merkittävä asia.
Radikaaleimmillaan tämä voisi tarkoittaa helikopterirahaa: esim. verottajalla (ja kelalla) kun on tulorekisterin ansiosta nykyisin lähes kaikkien tulo-, omaisuus- ja pankkiyhteystiedot olemassa ennestään, voisi valtio siirtää tietyn tulo- ja omaisuusrajan alapuolella oleville suoran tulonsiirron. Siis halutessaan.
Mutta siis nämä mersupersut tuskin lähtevät esittämään sellaista. Polttoaineen litrahinnan alennus kun tukisi eniten suurituloisempia, joista siis 21% ilmoittaa äänestävänsä persuja, sillä aivan ylimpään tulodesiiliin saakka keskimääräiset ajokilometrit näyttävät korreloivan tulojen suuruuden kanssa.