Se nyt on minusta tekstiesi - tämänkin - perusteella päivänselvä asia, että sinulle ei riitä uhrin aseman parantaminen. Vaan sen sijaan haluat myös viedä rikoksesta tuomitun ahtaammalle, varsinkin taloudellisesti. Tämä on ongelmallista ainakin sitä tavoitetta vasten verratessa, missä ajatellaan, että rikoksesta tuomitulla pitäisi olla mahdollisuus kuntoutua rikoksettomaan elämään - tai se olisi jopa tavoite.Jos oletetaan että se rikollinen on kuitenkin työnhakija niin minusta se on outoa ja väärin, että sitä tukea voidaan leikata suojaosan alapuolelle työttömältä, mutta ei rikolliselta. Vaikka kuinka saivartelet, niin tuo epäkohta ei muutu miksikään. Jos jonkun te-keskuksen cv-kurssilta kieltäytyminen antaa mahdollisuuden mennä tuissa suojaosan alle, niin pitäisi sen olla mahdollista jonkun mummonhakkaajankin kanssa. En tiedä miksi tämä nykyinen systeemi on sinulle niin pyhä lehmä.
Miksi selität minulle jotain vähävaraisten ja normaalivaraisten vertailuja. Itse jo esimerkin vuoksi postasin saman aiemmin. Ja siinäkin ainoa jolle tulee seuraamuksia rikollisena on normaalituloinen. Hän joutuu maksamaan satasien sakkoja ja kymppitonnin oikeuskuluja pahimmassa tapauksessa. Varattomaksi todettu rikollinen ei maksa eikä menetä koskaan mitään.
Ja miksi nyt puhut nimeenomaan toimeentulotuesta. Ei kukaan pelkällä toimeentulotuella ole. Joku rikollisnarkki hyvin todennäköisesti saa ainakin asumistuen ja toimeentulotuen, ja jos työnhaku onnistuu niin työllisyystuen myös. Samat tuet kuin työttömällä. Kun työtön putoaa työttömyystuelta pois te-keskuksen määräyksestä, niin silloin hän saa saman summan toimeentulotukena miinus rangaistuksen 20 tai 40% vähemmän. Eli tuossa mennään suojaosan alle ja leikataan nimeenomaan toimeentulotuesta. Miksi se on ok leikata työttömältä, mutta ei rikolliselta? Mielestäni väkivalta- ja petosrikoksissa pitäisi kaikista tuista periä 15% (ennen veroja) ja laittaa se uhrille. En keksi yhtään syytä miksi ei.
Sinunkin vastaukset ovat ihmeellisiä, lähinnä vain kerrot että ei voi leikata koska asetus tai laki. Mutta lakejakin ja asetuksia voitaisiin muuttaa.
Koko tässä surkeudessa uhrin asema jää täysin arvottomaksi. Jos vain lopetettaisiin se rikollisen paapominen edes tässä asiassa ja leikattaisiin edes siitä toimeentulotuesta uhrille korvauksia, niinkuin leikataan jo nyt työttömiltä, niin se helpottaisi uhrin asemaa ja oikeusturvaa jo aivan helvetisti. Ja varmasti monelle rikolliselle pistäisi miettimään, että jos samaa tukea ei saakaan jos jatkaa rikosten tekoa, niin ainakin kynnys rikosten tekoon nousisi. Varsinkin joillakin huijareilla, jotka voida tehdä tuhansia petoksia ja ääritapauksissa vain voivat joutua vankilaan.
Tämäkin pelotevaikutus on todistettu ihan käytännössä kun muuntorangaistuksista luovuttiin varkauksissa. Samalla muuttui kaupoissa varastelu röyhkeämmäksi. Kun enää ei ole mitään rangaistusta niin ihan sama varastaako vai ei. Poliisikin korkeintaan käy puhuttamassa ja vartin päästä voi tekijä olla jo takaisin kaupassa. Pelotevaikutus on joissain rikoksissa olemassa. Kuolemanrangaistus ei vähennä murhia, mutta vankilan mahdollisuus vähentää varastelua ja petoksia.
Uhrin aseman parantaminen on toki hyvä tavoite.