• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Tämä sama kaksikkohan oli äänessä siinä yhdellä vaalikeskusteluvideolla Halla-ahon kanssa. Ihan hyvä, että näitä tulee nyt ilmi. En yllättyisi jos jotain vaalirahoitusta on tullut idästä.
Ehkä. Mutta en ylläty, jos nämä heinäluomat ja pekkariset mielistelevätkin Venäjää ihan ilmaiseksi. Kyseessä on kuitenkin läpeensä suomettuneet hyödylliset idiootit. Heille voi aivan hyvin riittää palkkioksi Putinilta saatu pellinpala rintapieleen.
 
Ehkä. Mutta en ylläty, jos nämä heinäluomat ja pekkariset mielistelevätkin Venäjää ihan ilmaiseksi. Kyseessä on kuitenkin läpeensä suomettuneet hyödylliset idiootit. Heille voi aivan hyvin riittää palkkioksi Putinilta saatu pellinpala rintapieleen.
Voihan se olla niinkin, että iän karttuessa osaa miettiä asioita pidemmälle ajanjaksolle ja oppii ymmärtämään ympäristöstä aiheutuvat realiteetit ja todellisen kyvyn niihin vaikuttaa. Tasavallan Presidentti Sauli Niinistö ainakin näyttää ajattelevan asiaa molelta kantilta, ehkä hänellä entisenä valtionvarainministerinä on siihen peruspolitikkoa paremmat edellytyksetkin.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä seuraava hallitus koostuu myös osittain oikeistosta niin ei tarvitse olla niin vihainen koko ajan. Viha ja katkeruus ei johda mihinkään hyvään.
 
Viimeksi muokattu:
Silloin kun minä linkitän videon, niin tiivistelmässä on mukana myös minun oma mielipiteeni asioiden etenemisestä.



Pelkkä videoiden spämmääminen ilman omaa mielpidettä on minusta aika turhaa.



Tätä ennakoin. Se on nyt selvää, että Suomi pyrkii NATO:n jäseneksi pikavauhdilla.

Videossasi ei kerrottu noin, vaan siitä oli leikattu kysymys, joten tiivistelmäsi/mielipiteesi luo katsojalla väärän tulkinnan.

Tiivistelmällä olisi voinut kertoa sen videon oikean sisällön, parempi olisi toki ollut linkata sellaiseen videoon missä koko pätkä.

Eli Niinistöltä kysytään Nato liittymis prosessista yleisesti ja hän siitä kertoo. Videon editoijalla on varmaan tarkoitus hakuisesti halunnut luoda ihan väärää mielikuvaa joka on voinut sitten satunnaista katsojaa viedä harhaan. Siksi yleisesti on tärkeää vähän tarkastella lähdettä, ennenkuin jatko levittää.
 

Hyvä että poliittinen johtokin on huomannut että joukossamme on myyrä, jota on syytä ja pikkuisen tölväistä. Toki Bäckman pääsee tämän jälkeen itkemään venäläisissä medioissa kuinka pahat suomalaiset säätivät yksittäisen lain ihan vaan sitä varten että häneltä saatiin vietyä dosentuuri
 
Mitä helvettiä tässä maassa tapahtuu.
Suomi kannattaa aktiivisesti Venäjän toimintaa ja käynnissä olevaa kansanmurhaa.

En tiedä mitä hankkeen omistajat vielä toivovat, mutta viimeeksi tänään Lintilä totesi että ei tule lupaa hallitukselle esittämään.
 

Hyvä että poliittinen johtokin on huomannut että joukossamme on myyrä, jota on syytä ja pikkuisen tölväistä. Toki Bäckman pääsee tämän jälkeen itkemään venäläisissä medioissa kuinka pahat suomalaiset säätivät yksittäisen lain ihan vaan sitä varten että häneltä saatiin vietyä dosentuuri
Oikeastaan tämän laittoi liikkeelle Itä-Suomen Yliopiston nykyinen akateeminen rehtori Tapio Määttä jo edellisen hallituksen aikana. Jäi kuitenkin hetkeksi ministeriön rattaisiin pyörimään, eikä hallituksen esitystä silloin valmisteltu.

Ensimmäinen versio twitterissä.

Silloinen lehtijuttu
 
En tiedä mitä hankkeen omistajat vielä toivovat, mutta viimeeksi tänään Lintilä totesi että ei tule lupaa hallitukselle esittämään.
Rakentamisluvan voi tosiaan evätä hyvällä syyllä. Kuten uutisessa onkin mainittu, ydinenergialaista löytyy kriteerit, joiden perusteella Suomen hallitus voi hylätä voimalan rakentamisluvan. Lain viidennen pykälän mukaan ydinvoiman käytön pitää olla yhteiskunnan kokonaisedun mukaista. Olisi hauska kuulla Marinin selittävän että miten venäläinen ydinvoimala olisi kokonaisedun mukainen tässä tilanteessa, kun itänaapurin epäluotettavuus on karmealla tavalla konkretisoitunut. Saa nähdä kuullaanko jotain ympäripyöreätä löpinää "kokonaishyödystä"?

Hallituksen jäsenet tuskin haluavat uhrata omaa poliittista uraansa vain sen takia, että Suomeen saataisiin venäläinen ydinvoimala. Ongelmanahan tämä on iso ja kunhan sotatilanne selkiintyy, niin siinäpä onkin hallitukselle mietittävää, että miten tuosta luikerrellaan ulos. Fennovoimalla on käsittääkseni ollut puutteita suunnitelmien ym. toimituksissa ja sen takia rakentamislupapäätöskin on tähän asti viipynyt, niin tuo viivästyminen on nyt kaikki kotiinpäin. Ehtii hallitus miettiä seuraavia askelmerkkejä.


Hankkeen toteutuminen on Rosatomille äärimmäisen tärkeää sen kansainvälisen maineen kannalta. Hanhikiven avulla Venäjä pääsisi esittelemään maailmalle uutta venäläistä ydinvoimaosaamistaan länsimaahan rakennetussa voimalassa.

Tajuaakohan Putin koskaan, että hänen Ukraina-töppäyksensä tuhosi ihan kaiken. Yksi olennainen syy venäjän haluun saada rakentaa ydinvoimala Suomeen on se, että säteilyturvakeskusta pidetään yleisesti ottaen maailman tiukimpana ydinturvallisuusviranomaisena. Jos Rosatom olisi saanut rakennettua voimalan Suomeen, sillä olisi ollut täydellinen referenssi. Se olisi voinut tuon jälkeen markkinoida voimalaa mihin maahan tahansa ja markkinointipuheeksi olisi riittänyt maininta siitä, että Suomen säteilyturvakeskuskin on tämän hyväksynyt.
 
Viimeksi muokattu:
Rakentamisluvan voi tosiaan evätä hyvällä syyllä. Kuten uutisessa onkin mainittu, ydinenergialaista löytyy kriteerit, joiden perusteella Suomen hallitus voi hylätä voimalan rakentamisluvan. Lain viidennen pykälän mukaan ydinvoiman käytön pitää olla yhteiskunnan kokonaisedun mukaista. Olisi hauska kuulla Marinin selittävän että miten venäläinen ydinvoimala olisi kokonaisedun mukainen tässä tilanteessa, kun itänaapurin epäluotettavuus on karmealla tavalla konkretisoitunut. Saa nähdä kuullaanko jotain ympäripyöreätä löpinää "kokonaishyödystä"?

Hallituksen jäsenet tuskin haluavat uhrata omaa poliittista uraansa vain sen takia, että Suomeen saataisiin venäläinen ydinvoimala. Ongelmanahan tämä on iso ja kunhan sotatilanne selkiintyy, niin siinäpä onkin hallitukselle mietittävää, että miten tuosta luikerrellaan ulos. Fennovoimalla on käsittääkseni ollut puutteita suunnitelmien ym. toimituksissa ja sen takia rakentamislupapäätöskin on tähän asti viipynyt, niin tuo viivästyminen on nyt kaikki kotiinpäin. Ehtii hallitus miettiä seuraavia askelmerkkejä.
Tajuaakohan Putin koskaan, että hänen Ukraina-töppäyksensä tuhosi ihan kaiken. Yksi olennainen syy venäjän haluun saada rakentaa ydinvoimala Suomeen on se, että säteilyturvakeskusta pidetään yleisesti ottaen maailman tiukimpana ydinturvallisuusviranomaisena. Jos Rosatom olisi saanut rakennettua voimalan Suomeen, sillä olisi ollut täydellinen referenssi. Se olisi voinut tuon jälkeen markkinoida voimalaa mihin maahan tahansa ja markkinointipuheeksi olisi riittänyt maininta siitä, että Suomen säteilyturvakeskuskin on tämän hyväksynyt.
Tästä on muutenkin esitetty arvio, ettei se lupakäsittelyn seuraava vaihe edes ehtisi nykyhallituksen pöydälle juuri noista aikataulusyistä. Eikä ehdikään, kun mm. suojakupolihan piti olla tulossa ukrainalaiselta terästehtaalta.

Mutta maan seuraava hallitus tulee olemaan pahassa raossa, jos omistajat vievät hanketta määrätietoisesti eteenpäin. Omistajissa kun on mm. n. 50 kuntaa ja kunnallista sähköyhtiötä tai -laitosta. Hylätä pitäisi, mutta miten sitten käy kuntien…
 
En tiedä mitä hankkeen omistajat vielä toivovat, mutta viimeeksi tänään Lintilä totesi että ei tule lupaa hallitukselle esittämään.

Oiskohan tässä tietynlaista kulissien ylläpitämistä fennovoiman puolelta? Virallista hylkäämistä ei ole vielä tehty, niin voidaan Putinille esittää, että kaikki on hyvin ja porukka jatkaa hommiaan täällä.
 
Sauli Niinistö voi Suomen presidenttinä saada tietoa, jota tavalliset kansalaiset eivät saa, ja esim. sen takia ottaa varovaisemman kannan NATO-jäsenyyteen.

Itseäni on aina häirinnyt NATOn kannattajien käsittämättömän aggressiivinen ja vihainen puhetapa kaikesta aiheeseen liittyvästä ja varsinkin ihmisistä, jotka ovat eri mieltä. Tässäkin keskustelussa sen huomaa monessa viestissä. Myös ihmetyttää pula-ajan ja kylmän sodan, ehkä jopa varsinaisen sodankin eläneiden ihmisten mielipiteiden vähättely, ikään kuin he olisivat vain jotain "fossiileja", jotka eivät ymmärrä maailman menosta yhtään mitään. Voisin itse melkeinpä kuvitella näkemyksen ja ymmärryksen näistä asioista karttuvan iän myötä kumulatiivisesti.

Joka on tuota Ukrainan sotaa seurannut sen alusta asti, tietää Ukrainan NATO-jäsenyyspyrkimyksien olevan melko oleellinen osa koko soppaa. Kahdeksan vuottahan siellä on sodittu, mutta eipä se juuri ketään täällä kiinnostanut, ennen kuin Venäjä liittyi kunnolla osaksi sotaa. Minusta Suomen ei kannata edelleenkään alistua suurvaltojen pelinappulaksi, tai muuten voi käydä kuten Ukrainalle, eli Suomi voi joutua proxysodan taistelutantereeksi.


Joko täällä on keskusteltu polttoaineen hinnasta? Uuden maailmanpoliittisen tilanteen takia ruoan, etenkin viljan, hinta raketoi valtavalla vauhdilla ja on jo kaikkien aikojen ennätyslukemissa. Suomen maatalous on ollut kannattavuuskriisissä jo pitkään, ja polttoaineen litrahinta on hallituksen toimien myötä noussut kymmeniä senttejä, mihin tulee vielä raakaöljyn hinnannousun vaikutus päälle, tosin ennätyslukemissahan raakaöljyn hinta ei vieläkään ole.

Jos tämä sama hallitus on olemassa vielä maatilojen kevätkylvöjen aikaan, tulee tässä maassa menemään todella merkittävä määrä maatiloja konkurssiin. Tilanteen edelleen pahetessa voi olla, ettei ruoantuotanto täällä vain enää ole kannattavaa sellaisin tuottajahinnoin, mitä ostajilla olisi varaa maksaakin. Yhdistettynä maailmalla vallitsevaan tilanteeseen se hyvin suurella todennäköisyydellä johtaa ruokapulaan muutaman kuukauden sisällä. Varmuusvarastojahan meillä ei enää ole, koska Kataisen hallitus aloitti niiden purkamisen, jota jokainen hallitus on sen jälkeen määrätietoisesti jatkanut.

Ruokapulan iskiessä riippuen vuodenajasta ja viljeltävästä kasvista seuraava sato saadaankin sitten noin 2 - 14 kuukauden päästä, olettaen, että viljelyn estämistä veroin ei jatketa.
 
Jos tämä sama hallitus on olemassa vielä maatilojen kevätkylvöjen aikaan, tulee tässä maassa menemään todella merkittävä määrä maatiloja konkurssiin. Tilanteen edelleen pahetessa voi olla, ettei ruoantuotanto täällä vain enää ole kannattavaa sellaisin tuottajahinnoin, mitä ostajilla olisi varaa maksaakin. Yhdistettynä maailmalla vallitsevaan tilanteeseen se hyvin suurella todennäköisyydellä johtaa ruokapulaan muutaman kuukauden sisällä. Varmuusvarastojahan meillä ei enää ole, koska Kataisen hallitus aloitti niiden purkamisen, jota jokainen hallitus on sen jälkeen määrätietoisesti jatkanut.

Hallituksen linjaus on hyvin selkeä.
Maatiloja konkurssiin -> hyvä! päästöt vähenee.
 

Liitteet

  • vihreapaskaa.JPG
    vihreapaskaa.JPG
    106,5 KB · Luettu: 97
Sauli Niinistö voi Suomen presidenttinä saada tietoa, jota tavalliset kansalaiset eivät saa, ja esim. sen takia ottaa varovaisemman kannan NATO-jäsenyyteen.

Itseäni on aina häirinnyt NATOn kannattajien käsittämättömän aggressiivinen ja vihainen puhetapa kaikesta aiheeseen liittyvästä ja varsinkin ihmisistä, jotka ovat eri mieltä. Tässäkin keskustelussa sen huomaa monessa viestissä. Myös ihmetyttää pula-ajan ja kylmän sodan, ehkä jopa varsinaisen sodankin eläneiden ihmisten mielipiteiden vähättely, ikään kuin he olisivat vain jotain "fossiileja", jotka eivät ymmärrä maailman menosta yhtään mitään. Voisin itse melkeinpä kuvitella näkemyksen ja ymmärryksen näistä asioista karttuvan iän myötä kumulatiivisesti.

Joka on tuota Ukrainan sotaa seurannut sen alusta asti, tietää Ukrainan NATO-jäsenyyspyrkimyksien olevan melko oleellinen osa koko soppaa. Kahdeksan vuottahan siellä on sodittu, mutta eipä se juuri ketään täällä kiinnostanut, ennen kuin Venäjä liittyi kunnolla osaksi sotaa. Minusta Suomen ei kannata edelleenkään alistua suurvaltojen pelinappulaksi, tai muuten voi käydä kuten Ukrainalle, eli Suomi voi joutua proxysodan taistelutantereeksi.


Joko täällä on keskusteltu polttoaineen hinnasta? Uuden maailmanpoliittisen tilanteen takia ruoan, etenkin viljan, hinta raketoi valtavalla vauhdilla ja on jo kaikkien aikojen ennätyslukemissa. Suomen maatalous on ollut kannattavuuskriisissä jo pitkään, ja polttoaineen litrahinta on hallituksen toimien myötä noussut kymmeniä senttejä, mihin tulee vielä raakaöljyn hinnannousun vaikutus päälle, tosin ennätyslukemissahan raakaöljyn hinta ei vieläkään ole.

Jos tämä sama hallitus on olemassa vielä maatilojen kevätkylvöjen aikaan, tulee tässä maassa menemään todella merkittävä määrä maatiloja konkurssiin. Tilanteen edelleen pahetessa voi olla, ettei ruoantuotanto täällä vain enää ole kannattavaa sellaisin tuottajahinnoin, mitä ostajilla olisi varaa maksaakin. Yhdistettynä maailmalla vallitsevaan tilanteeseen se hyvin suurella todennäköisyydellä johtaa ruokapulaan muutaman kuukauden sisällä. Varmuusvarastojahan meillä ei enää ole, koska Kataisen hallitus aloitti niiden purkamisen, jota jokainen hallitus on sen jälkeen määrätietoisesti jatkanut.

Ruokapulan iskiessä riippuen vuodenajasta ja viljeltävästä kasvista seuraava sato saadaankin sitten noin 2 - 14 kuukauden päästä, olettaen, että viljelyn estämistä veroin ei jatketa.
Maatalous tarvitsee toki taas akuutin tukipaketin nopeasti, jos tilanne halutaan vakauttaa. Tämä on nyt toistunut aika monta kertaa viime vuosina, mutta kierrettä ei ole saatu poikki.
Huoltovarmuuden nimiin se seuraava tukipaketti varmaan tällä kertaa sitten laitetaankin, mutta huoltovarmuudestahan ei oikeasti ole kysymys. Meillä viljellään pääosin rehuksi. Ja aina kun ylituotantoalojen liha- tai maitotila lopettaa eläimenpidon, niin huoltovarmuuden (eli niin massiivisen ja pitkän kriisitilanteen, että alettaisiin poliittisesti kontrolloida maataloustuotantoa) kannalta siinä vapautuisi viljelyalaa ihmisravinnoksi. Ts. tiettyyn pisteeseen asti huoltovarmuus pitkällä tähtäimellä vain paranisi.

Toivon toki voimia ja kaikkea hyvää maatalousyrittäjille, joita omassa suvussa ja ystävissäni on riittämiin. Ja viisautta poliitikoille tässä erikoisessa tilanteessa, jossa mennään peräkkäin ja limittäin kriisistä toiseen. Tosin politiikka on juuri sitä, politiikassa kriisi on aina myös mahdollisuus eli tilaisuus tehdä jotain sellaista mitä normaalitilanteessa ei läpi saisi.
Hallituksen linjaus on hyvin selkeä.
Maatiloja konkurssiin -> hyvä! päästöt vähenee.
Ilmastotavoitteita ei varmaan kannatakaan peruuttaa. Siinä vaiheessa kun sillä olisi mitään vaikutusta, ne tilat olisi jo nurin joka tapauksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Maatalouden lisäksi myös kuljetusyrityksiä menee konkurssiin ja monelta pienipalkkaiselta muuttuu työnteko kannattamattomaksi polttoaineen korkean hinnan takia. Jos vain luodaan "tukipaketteja", syntyy taas uusi tukijärjestelmä, josta suurin osa tuen tarvitsijoista tippuu pois saamatta mitään tukia. Hallitushan nosti jo kilometrivähennystä, joka auttaa vain suhteellisen suurituloisia palkansaajia. Vähävarainen autoilija ei siitä hyödy mitään, ja moni pienipalkkainen työ onkin nyt kannattavuuskriisissä, mutta se ei hallitusta näytä kiinnostavan. Myös autoa tarvitsevat opiskelijat, työttömät ja eläkeläiset kärsivät. Toki kaiken hinta myös nousee yleisestikin huomattavaa vauhtia nimenomaan energian hinnan mukana. Mistä nuo viralliset inflaatioluvut muuten revitään, ja miksi lähes kaikki näyttää aina kaupassa kallistuvan oikeasti paljon enemmän?
 
Maatalouden lisäksi myös kuljetusyrityksiä menee konkurssiin ja monelta pienipalkkaiselta muuttuu työnteko kannattamattomaksi polttoaineen korkean hinnan takia. Jos vain luodaan "tukipaketteja", syntyy taas uusi tukijärjestelmä, josta suurin osa tuen tarvitsijoista tippuu pois saamatta mitään tukia. Hallitushan nosti jo kilometrivähennystä, joka auttaa vain suhteellisen suurituloisia palkansaajia. Vähävarainen autoilija ei siitä hyödy mitään, ja moni pienipalkkainen työ onkin nyt kannattavuuskriisissä, mutta se ei hallitusta näytä kiinnostavan. Myös autoa tarvitsevat opiskelijat, työttömät ja eläkeläiset kärsivät. Toki kaiken hinta myös nousee yleisestikin huomattavaa vauhtia nimenomaan energian hinnan mukana. Mistä nuo viralliset inflaatioluvut muuten revitään, ja miksi lähes kaikki näyttää aina kaupassa kallistuvan oikeasti paljon enemmän?
Tottakai ne kallistuu enemmän. Rajusti yksinkertaistaen: jos hyödykkeet ja palvelut kallistuu vain työmarkkinakierroksen keskimääräisten korotusten verran, inflaatio on nolla. Eli jotta ylipäätään olisi inflaatiota, hyödykkeiden ja palveluiden tulee kallistua sitä enemmän.
 
Kuljetusyrityksiähän tuetaan ottamalla käyttöön ammattidiesel.
Suomen Yrittäjät on tyytyväinen siihen, että hallitus päätti aloittaa ammattidieselin valmistelun ja nostaa työmatkavähennystä väliaikaisesti. Hallitus esitteli tänään energiapakettinsa, jolla se pyrkii nyt tukemaan polttoaineiden hinnan noususta kärsiviä ihmisiä ja yrityksiä.


– Moni kuljetusalan yrittäjä on ahtaalla. Kuljetusalan kannattavuus on jyrkässä laskussa polttoainehintojen hurjan nousun takia. Ammattidieselin käyttöönotto on kovasti kaivattu helpotus, sanoo Suomen Yrittäjien liikennepoliittinen asiantuntija Emma-Stina Vehmanen tiedotteessa.


Suomen Yrittäjät on vaatinut ammattidieselin valmistelun aloittamista viipymättä. Järjestö on tyytyväinen hallituksen myönteiseen päätökseen asiasta.


– Ammattidiesel on olennainen ratkaisu raskaan liikenteen kilpailukyvyn vahvistamiseksi ja kaikkien suomalaisyritysten kustannustehokkaan logistiikan turvaamiseksi Nyt on varmistettava, että hallituksen valmistelu etenee nopeasti, Vehmanen toteaa.

Mitä tulee yksityisautoiluun, olisihan se kovin erikoista, jos me autoilijat emme kärsisi hinnan noususta. Mikähän taikaseinä se sellainen olisi, jossa fossiilisen öljyn hinta ei nousisi Suomessa samaan tahtiin kuin muualla?

Olen itsekin ollut tilanteessa jossa liukuhihnan varteen kahdeksaksi tunniksi 50+50km päivässä ajelu ei tuottanut lisätuloja työttömyyteen nähden, vaan tappiota. Siitä oli kuitenkin surkuhupaisan palkkakuitin ohella sen verran muuta hyötyä, että voi sanoa kannattaneen ajella. Sitten jos ei töistään mitään muuta hyötyä saa kuin niukan rahan, niin töiden muuttuessa nykyisessä työpaikassa taloudellisesti kannattomaksi kannattaakin ihmeessä jäädä työttömäksi syrjäkylälle pensan hinnan korottajia pihalle äänestämään.
 
Ottamatta kantaa maatalouden tukiin, ihmettelin hieman että miksi viljelijät eivät meinaa edes kylvää, kerta tarjonta on supistumassa mutta kysyntä on sama. Eikö sen nimenomaan pitäisi silloin olla melkein kissan päivät viljelijöillä? Kustannukset myös nousee koko euroopan alueella, joten sekään ei selitä tätä.
 
Ottamatta kantaa maatalouden tukiin, ihmettelin hieman että miksi viljelijät eivät meinaa edes kylvää, kerta tarjonta on supistumassa mutta kysyntä on sama. Eikö sen nimenomaan pitäisi silloin olla melkein kissan päivät viljelijöillä? Kustannukset myös nousee koko euroopan alueella, joten sekään ei selitä tätä.
Tuottajat ovat tehneet etukäteen sopimukset, eli jalostajilta ota tai jätä -soppari. Ei tuottajat mitään olisi saamassa. Päälle vielä kaikki muut kulut nousee kun lannoitteista on pulaa eikä maatalouslaitteisiin saa varaosia ja kun saa niin hinnat lähteneet käsistä. Siihen kaikki muut mahdolliset kulut kuten polttoaineet ja sähkö kovassa kasvussa, niin ei ole ilmeisesti intoa maksaa viljelystä.
 
Tuottajat ovat tehneet etukäteen sopimukset, eli jalostajilta ota tai jätä -soppari. Ei tuottajat mitään olisi saamassa. Päälle vielä kaikki muut kulut nousee kun lannoitteista on pulaa eikä maatalouslaitteisiin saa varaosia ja kun saa niin hinnat lähteneet käsistä. Siihen kaikki muut mahdolliset kulut kuten polttoaineet ja sähkö kovassa kasvussa, niin ei ole ilmeisesti intoa maksaa viljelystä.
Ja lisäksi yli 60 pinnaa Suomessa viljellystä menee tosiaankin eläimille rehuksi, ohrasta jopa 70%. Joten isossa kuvassa suomalainen maatalous alkaisi kunnolla elpymään vasta liha- ja maitotuotteiden hinnan noustessa markkinoilla, ja sittenkin viipeellä. Tämän vuoksi tarvitsisimme 0,4 miljoonaa peltohehtaaria lisää (siis kuudesosan lisää), jotta oltaisiin täysin vilja-omavaraisia. Tai sitten lihan- ja maidontuotannon määrää pitäisi pienentää niin, että se peltomäärä vapautuisi rehuntuotannosta ihmiselle tarkoitettuun tjsp.

Mutta joo. Venäjä on ollut viime vuodet maailman suurin vehnän viejä.
Ukraina todella suuri maatalousmaa yli 40 miljoonan hehtaarin peltoalallaan (Suomi 2,3 milj.), josta vuosittain on viljelty yli 32 miljoonaa hehtaaria.

Venäjä varmasti pakotetaan ulos OECD-markkinoilta ja Ukrainassa tuskin saadaan kylvöjä tehtyä kuin vähäisesti.
Joten sodan pitkittyessä viljan suhteen tullaan näkemään mielenkiintoisia vuosia.
 
Ottamatta kantaa maatalouden tukiin, ihmettelin hieman että miksi viljelijät eivät meinaa edes kylvää, kerta tarjonta on supistumassa mutta kysyntä on sama. Eikö sen nimenomaan pitäisi silloin olla melkein kissan päivät viljelijöillä? Kustannukset myös nousee koko euroopan alueella, joten sekään ei selitä tätä.
Jos kenelläkään ei ole rahaa ostaa viljaa sillä hinnalla, jolla sen tuottaminen olisi kannattavaa, niin ei siitä tuottajakaan silloin voi voitolle jäädä.

Ammattidiesel on yksi typerimmistä ideoista ikinä. Polttoaineen hinnasta kärsii kuljetusyrittäjien lisäksi kaikki yritysluonteisesti työtä tekevät, jotka joutuvat työssään ajamaan autolla. Tässä nyt puuhataan jotain erityisalennusta nimenomaan kuljetusyrittäjille.
 
Jos kenelläkään ei ole rahaa ostaa viljaa sillä hinnalla, jolla sen tuottaminen olisi kannattavaa, niin ei siitä tuottajakaan silloin voi voitolle jäädä.

Ammattidiesel on yksi typerimmistä ideoista ikinä. Polttoaineen hinnasta kärsii kuljetusyrittäjien lisäksi kaikki yritysluonteisesti työtä tekevät, jotka joutuvat työssään ajamaan autolla. Tässä nyt puuhataan jotain erityisalennusta nimenomaan kuljetusyrittäjille.
Ammattidiesel on käytössä useammassakin EU-maassa. Se on oikeastaan tapa suosia kotimaista yritystä.
Ts. edelleen tankattaisiin sitä samaa dieseliä, mutta kuljetusyritykset voisi hakea palautusta verottajalta. Prosessi toki kannattaisi automatisoida.

Ongelma on, että tällaisessa pienessä parin öljy-yhtiön ja huoltoasemaketjun maassa ei mitenkään voi tietää, toimisiko se poliitikkojen ja kuljetusalan toiveiden mukaan. Vai kävisikö niin, että öljy-yhtiöt käärisivät sen taskuunsa?
En todellakaan yllättyisi, jos niin kävisi.
 
Energian hinta nousee lisää: IL:n tiedot: Hallitus pääsemässä sopuun uusista ilmastotoimista – pöydällä jakeluvelvoitteen nosto ja maataloustoimia

Artikkelissa olevalla videolla toimittaja yrittää haastatella Emma Karia, joka ei missään vaiheessa vastaa toimittajan esittämiin kysymyksiin, vaan vittumainen kestohymy naamallaan kertoo kiertoilmaisuin, että tämänkin jälkeen vielä lisää kuritusta on tulossa. Tuo ämmähän on täysi psykopaatti.

Suomesta voi ihan oikeasti lähikuukausien aikana loppua ruoka näiden ääliöiden takia.
 
Paljon meuhketta polttoaineen hinnasta ja moni vaatii polttoaineveron laskua:

Itse taloutta vähän enemmän ymmärtävänä sanoisin, että tuo on juuri se keino mitä ei tule tässä tilanteessa käyttää. Näin, koska polttoaineveron lasku nostaisi polttoaineiden kysyntää ja pahentaisi ongelmaa entisestään. Tarjonta-shokkia ei korjata laskemalla veroa vaan jopa ennemminkin päinvastoin. Polttoaineveron lasku pelaisi myös Putinin pussiin.

En toki sentään ehdottaisi veron nostoa. Sen sijaan sanoisin, että kaikki verotukselliset esteet polttoainetaloudellisempien autojen hankkimiseen tulisi poistaa. Autovero vaikkapa alle 6l/100km kuluttaville autoille nollaan ja ALV alennus 15%:n. Samoin vuosittaisen ajoneuvoveron voisi näissä kaikista edullisimmissa pikkuautoissa laittaa nollaan. Noilla keinoilla uusien pikkuautojen hinnasta voisi lähteä 3-5k€ veroestettä ja kuukausimaksu uudelle autolle voisi jäädä alle 150€:n kuukaudessa. Käytännössä jokaisella työssäkäyvällä olisi kyllä tuollaiseen varaa jos on ollut autoon aikaisemminkin varaa. Näin, koska maksaa niillä vanhoilla romuillakin ajo, kun niitä korjailee ja maksaa korkeampia bensakuluja.

Moni, etenkin landelainen, toteaa toki, että "minähän en pikkuautolla aja" ja ajaa sitten vaikkapa jollain 15 vuotta vanhalla Audi A4:lla. Nämä eivät tajua, että uudet pikkuautot on kehittyneet ja kasvaneet ihan valtavasti. Esim. uuden VW polon akseliväli on jo pidempi kuin vielä 2007 myydyn B7 korin Audi A4:n akseliväli ja akseliväli on varmaan se eniten ajettavuuteen ja sisätiloihin vaikuttava tekijä auton kokoa katsoessa.

Ja näitä pikkubensoja/dieselejä vielä parempi toki sähköautot, mutta niiden osalta on tosiasia, ettei kaikilla ole varaa niihin, tai ne eivät sovellu omaan käyttöön. Noilla uusilla polttomoottori-pikkuautoillakin saataisiin kuitenkin polttoaineriippuvuutta selvästi alaspäin ja samalla ilmastokin kiittäisi. Jokaisen ei tarvitsisi ostaa uutta, koska uusien hinnan lasku laskisi käytettyjen autojen hintaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ja voipi pian Iran (aiemmin maailman kuudenneksi suurin öljyntuottajamaa) ja ehkä Venezuelakin palata öljyntuotannon markkinoille. Näyttää siltä, että jenkit on jo ottamassa ensiaskeleita siihen suuntaan. Mutta se asia ei tietysti ole meidän poliitikkojen käsissä.
 
Ja voipi pian Iran (aiemmin maailman kuudenneksi suurin öljyntuottajamaa) ja ehkä Venezuelakin palata öljyntuotannon markkinoille. Näyttää siltä, että jenkit on jo ottamassa ensiaskeleita siihen suuntaan. Mutta se asia ei tietysti ole meidän poliitikkojen käsissä.
Pahoittelut tyhmästä kysymyksestä mutta mikseivät nämä maat siis myy nyt öljyä? Olen yrittänyt lukea Ukraina-mielipiteitä poliittisesti eri mieltä olevilta ja monet trump-kannattajat tuntuvat vihaavan tuota ajatusta koska eivät juuri tykkää noista kahdesta valtiosta
 
Pahoittelut tyhmästä kysymyksestä mutta mikseivät nämä maat siis myy nyt öljyä? Olen yrittänyt lukea Ukraina-mielipiteitä poliittisesti eri mieltä olevilta ja monet trump-kannattajat tuntuvat vihaavan tuota ajatusta koska eivät juuri tykkää noista kahdesta valtiosta
Ne on olleet vuosia pakotelistalla. Iranin, joka on jenkkien pakotelistan lisäksi myös YK:n listalla, kanssa on sopimuksesta neuvoteltu jo pitkään, mutta Venäjä on pyrkinyt estämään sen etenemisen. Venezuela taas on jenkkien pakotelistalla ja ilmeisesti keskusteluyhteys on jo avattu.
 
Köyhällä haja-asutusalueen ihmisellä ei ole varaa ostaa uutta autoa, eivätkä uudet autot muutenkaan monelta osin sovi Suomen olosuhteisiin kovin hyvin. Varsinkin maaseudulla moni tarvitsee auton, jonka voi korjata itse. Myös alustan pitää soveltua huonoille teille. Autoon pitää myös saada kiinnitettyä vetokoukku ja vetomassojakin on oltava jonkin verran. Varsinkin lava-autoihin ja maastureihin kiinnitetään myös lumiauroja ym. työvälineitä. Ero polttoaineenkulutuksessa uusien ja vanhojen autojen välillä on sitä paitsi lähes olemattoman pieni. Lähinnä autotehtaiden tapa ilmoittaa kulutus on muuttunut optimistisemmaksi, koska se vaikuttaa monessa maassa auton veroihin.

"Pikkuauto" määritellään yleensä sisätilojen koon perusteella. On kyllä totta, että uudet autot ovat ulkomitoiltaan kasvaneet, mutta sisätiloiltaan ne ovat käyneet ahtaammiksi. Minun on huomattavasti suomalaista keskipituutta lyhyempänä miehenä hankala ajaa monia uusia autoja, esimerkiksi niitä uusia volkkareita. Niistä ei myöskään tahdo nähdä ulos, koska penkkiä ei saa tarpeeksi ylös.

Periaatteellisesti myös vastustan uusien autojen digitalisaatiota, koska ne ovat täynnä vakoiluohjelmia ja DRM-ominaisuuksia. Pitäisi sallia vanhanaikaisten yksinkertaisten autojen valmistus ja myynti.

Juuri nyt tämä polttoaineen ja energian korkea hinta ylipäätään on luomassa meille ruokakriisiä. En ymmärrä, miten tätä ei nähdä minkäänlaisena ongelmana.
 
Mutta valtionjohdon tulisi reagoida tähän, esim alentamalla polttoaineverotusta tilapäisesti ja mielellään reilusti. Kohta se ruoka loppuu meiltä kaupoista kun ei ole enää kannattavaa ajaa sitä sinne.
1646989657942.png
Valmisteverojen säätely yhksikonsti.

Omanauton käytön vähennyksiä saa kyllä kohta korottaa jotta vastaisi todellista ja se kohdistuisi sinne minne halutaan.
Samoin energiaveron palautus hyötyöliikenteelle.
 
Juuri nyt tämä polttoaineen ja energian korkea hinta ylipäätään on luomassa meille ruokakriisiä. En ymmärrä, miten tätä ei nähdä minkäänlaisena ongelmana.
Kyllä se ongelmana nähdään, mutta ei valtavan isona ongelmana. Jos suomalainen tuotanto pienenee, seuraus on parin vuoden tähtäimellä lähinnä, että avainliput tuotteista häviävät. Hinta mahdollisesti nousee, mutta ei välttämättä paljoa tai ollenkaan.

Huomattavasti suurempi ongelma on se, että jos suomalaisen saatavuuden heikentyessä kuluttaja alkaa entistä enemmän hyväksyä ulkomaiset elintarvikkeet, siirtyy teollisuus enemmän ja enemmän siihen suuntaan. Vuosikymmenen tai -kymmenien perspektiivissä se voisi tarkoittaa todella isoa rakennemuutosta ja muutoinkin kannattavuuden rajoilla olevan maatalouden keskittymistä. Yleisesti ottaenhan oecd-maissa rakenemuutoksissa maatalousmaa ei suinkaan jää käyttämättömäksi, sen sijaan omistusrakenne muuttuu perhetiloista suurille yhtiöille.

Suomessa on kuitenkin pitkään ollut poliittisesti vahva tahto tukea tätä perhetilamallia. Kepun kohdalla tahto on itsestäänselvä. Demarien ja Vassarien kohdalla se on ideologinen (ja pahin kirosana jenkkien ja ausien maataloustuotannon pörssiyhtiöt). Eli jotain varmasti vielä tältä hallitukselta tulee. RKP:sta en ole varma, mutta uskoisin rannikon vihannesviljely ja kasvihuonealueiden perheyritysten olevan heille tärkeitä. Vihreät on kysymysmerkki, en osaa arvioida onko heille merkitystä tuottajamallilla. Joka tapauksessa, nykyhallituksen puolueista suurin osa katsoo tätä varmasti myös yhteiskuntarakenteen kannalta. Sitä ei kuitenkaan voi sanoa ääneen, parempi on puhua huoltovarmuudesta (jolle on vahva kansan tuki) ja energiakriisistä (joka tuntuu jokaisen kukkarossa) sekä Ukrainan sodasta (jolle on tunnelanka oman sotahistorian ja vanhempien sukulaisten kautta).
 
Viimeksi muokattu:
Paljon meuhketta polttoaineen hinnasta ja moni vaatii polttoaineveron laskua:

Itse taloutta vähän enemmän ymmärtävänä sanoisin, että tuo on juuri se keino mitä ei tule tässä tilanteessa käyttää. Näin, koska polttoaineveron lasku nostaisi polttoaineiden kysyntää ja pahentaisi ongelmaa entisestään. Tarjonta-shokkia ei korjata laskemalla veroa vaan jopa ennemminkin päinvastoin. Polttoaineveron lasku pelaisi myös Putinin pussiin.

En toki sentään ehdottaisi veron nostoa. Sen sijaan sanoisin, että kaikki verotukselliset esteet polttoainetaloudellisempien autojen hankkimiseen tulisi poistaa. Autovero vaikkapa alle 6l/100km kuluttaville autoille nollaan ja ALV alennus 15%:n. Samoin vuosittaisen ajoneuvoveron voisi näissä kaikista edullisimmissa pikkuautoissa laittaa nollaan. Noilla keinoilla uusien pikkuautojen hinnasta voisi lähteä 3-5k€ veroestettä ja kuukausimaksu uudelle autolle voisi jäädä alle 150€:n kuukaudessa. Käytännössä jokaisella työssäkäyvällä olisi kyllä tuollaiseen varaa jos on ollut autoon aikaisemminkin varaa. Näin, koska maksaa niillä vanhoilla romuillakin ajo, kun niitä korjailee ja maksaa korkeampia bensakuluja.

Moni, etenkin landelainen, toteaa toki, että "minähän en pikkuautolla aja" ja ajaa sitten vaikkapa jollain 15 vuotta vanhalla Audi A4:lla. Nämä eivät tajua, että uudet pikkuautot on kehittyneet ja kasvaneet ihan valtavasti. Esim. uuden VW polon akseliväli on jo pidempi kuin vielä 2007 myydyn B7 korin Audi A4:n akseliväli ja akseliväli on varmaan se eniten ajettavuuteen ja sisätiloihin vaikuttava tekijä auton kokoa katsoessa.

Ja näitä pikkubensoja/dieselejä vielä parempi toki sähköautot, mutta niiden osalta on tosiasia, ettei kaikilla ole varaa niihin, tai ne eivät sovellu omaan käyttöön. Noilla uusilla polttomoottori-pikkuautoillakin saataisiin kuitenkin polttoaineriippuvuutta selvästi alaspäin ja samalla ilmastokin kiittäisi. Jokaisen ei tarvitsisi ostaa uutta, koska uusien hinnan lasku laskisi käytettyjen autojen hintaa.
Meillä on vaan huono tilanne. Velkaa järjettömän paljon sekä pitää ostaa lisää aseita, auttaa maahan tulleita/tulevia pakolaisia, huolehtia työttömistä ja vähäosaista jne... kaikki se maksetaan veroilla. Niitä veroja on siis pakko kerätä.

Mitä tulee Venäjään, hehän hyötyvät siitä, ettemme osta öljyä. Koska se näyttää nostavan öljyn hintaa ja kun Venäjä sitä kuitenkin myy joillekin maille markkinahintaan tai ainakin lähelle sitä (jotka eivät sitten tarvitse ostaa sitä muualta niin paljon).

Ne uudet pikkuautotkin maksavat ja kun niitä ei Suomessa tehdä sekin lisää meidän velkaamme. Pienituloiselle ne käytetytkin ovat kalliitta, ei ole kuin kasa huonoja yhtälöitä.
 
Mitä tulee Venäjään, hehän hyötyvät siitä, ettemme osta öljyä. Koska se näyttää nostavan öljyn hintaa ja kun Venäjä sitä kuitenkin myy joillekin maille markkinahintaan tai ainakin lähelle sitä (jotka eivät sitten tarvitse ostaa sitä muualta niin paljon).
Myykö Venäjä öljyä markkinahintaan vai reilusti alle sen, koska tuotantoa on muttei tarpeeksi kysyntää? En tiedä oliko todellinen kuvaaja vai propagandaa, mutta muutama päivän takaa oli kuvaaja kuinka lännessä hinta oli ~120USD, mutta Venäjä myi samaan aikaan ~70-80USD.
 
Myykö Venäjä öljyä markkinahintaan vai reilusti alle sen, koska tuotantoa on muttei tarpeeksi kysyntää? En tiedä oliko todellinen kuvaaja vai propagandaa, mutta muutama päivän takaa oli kuvaaja kuinka lännessä hinta oli ~120USD, mutta Venäjä myi samaan aikaan ~70-80USD.
- ton mukaan hinta on nousut 3kk:ssa n. 76.61 dollarista 94.5 dollariin/barrel (159litraa).
Suomi on ostanut aiemmin 81% öljystään Ural-laatua, nyt siis maksamme Brent laadusta 124.3 dollaria

Tuonti 8400 000 tonnia siitä 81%=6804 000 tonnia,
- jos oletetaan öljyn painoksi (1000kg/m3)=> barrel painaa 159kg (tilavuuspaino vaihdellee 700-1000kg/m3)
=> 6804 000 000/159= tuonti on 42 792 452 barrelia *
-jos hinta erona 124.3-95.3 => ero 29 dollaria =>ero 1.24 miljardia dollaria, joka on pois meiltä

(Urals laatu oli n. 18 dollaria/barel , huhtikuussa 2020), joku teki tilin jos täytti varmuusvarastonsa tuolloin).
 
Köyhällä haja-asutusalueen ihmisellä ei ole varaa ostaa uutta autoa,
Eikä käytettyä.

He jotka ajavat autolla vähän, niin polttoaineen hinnan ei mielletä koskevan yhtä kovin kuin heitä jotka ajavat paljon.
Mutta vähävaraista, pienituloista toki koskettaa euromääräisesti pieninkin menojen kasvu ja se on jostain muusta pois, samaan aikaan kun asumiskustannukset nousee, jne. Toimeentulotukea saaville tämä nopea muutos on kovapaikka, tukieuro korotukset tulee jälkikäteen.

eivätkä uudet autot muutenkaan monelta osin sovi Suomen olosuhteisiin kovin hyvin. Varsinkin maaseudulla moni tarvitsee auton, jonka voi korjata itse. Myös alustan pitää soveltua huonoille teille. Autoon pitää myös saada kiinnitettyä vetokoukku ja vetomassojakin on oltava jonkin verran. Varsinkin lava-autoihin ja maastureihin kiinnitetään myös lumiauroja ym. työvälineitä.
Kaikki autot sopii haja-astusalueillekkin, nuo lava-autot on enemmän ammattijuttuja ja varsinkin jos niihin tarvii jotain lumiauroja kytkeä ja se kai enemmän taajamien huoltoyhtiöiden juttu.

Toki polttoaineen hinnan nousu koskee lava-autojakin ja nostaa niillä tehtävän työn kustannuksia, joka sitten valuu eteenpäin ja vähentää kysyntää. (kriisi toki nostaa myös kysyntää)

"Pikkuauto" määritellään yleensä sisätilojen koon perusteella. On kyllä totta, että uudet autot ovat ulkomitoiltaan kasvaneet, mutta sisätiloiltaan ne ovat käyneet ahtaammiksi. Minun on huomattavasti suomalaista keskipituutta lyhyempänä miehenä hankala ajaa monia uusia autoja, esimerkiksi niitä uusia volkkareita. Niistä ei myöskään tahdo nähdä ulos, koska penkkiä ei saa tarpeeksi ylös.

Pikkuautot on kasvaneen vuosikymmenten aikana, niin ulkoa kuin sisältä. Toki markkinoille tullut uusia pikkuautoja, mutta jokin Smart on aika iso vs menneen vuosisadan pikkuautot.

Periaatteellisesti myös vastustan uusien autojen digitalisaatiota, koska ne ovat täynnä vakoiluohjelmia ja DRM-ominaisuuksia. Pitäisi sallia vanhanaikaisten yksinkertaisten autojen valmistus ja myynti.
Tämä kai jonkin toisen ketjun aihe.


Juuri nyt tämä polttoaineen ja energian korkea hinta ylipäätään on luomassa meille ruokakriisiä. En ymmärrä, miten tätä ei nähdä minkäänlaisena ongelmana.
Suomessa kriisi on ehkä vähän liioittelua, toki alkutuotannossa toimijoille kriisit pahentua tai syntyä. Mailmanlaajuisesti ruoka kriisi on sitten jo isompi ongelma, jossa energian hinnan lisäksi syntyy/pahenee lannoitteiden saatavuus ongelmia jne.
 
Kyllä valitettavasti melko suurikin osa uusista autoista on sopimattomia huonosti auratuille teille ja perusasiat kuten renkaiden vaihto ei välttämättä onnistu ilman pilarinosturia, kun kunnon nostokohtia tunkille ei ole.

Ruokakriisi tulee kyllä ennen pitkää Suomeenkin, kun menetetään omavaraisuus. Ensimmäisenä ruoka tietysti loppuu köyhistä Afrikan maista, mutta jossain vaiheessa sitä ei sitten saa enää rahallakaan.
 
Kyllä valitettavasti melko suurikin osa uusista autoista on sopimattomia huonosti auratuille teille ja perusasiat kuten renkaiden vaihto ei välttämättä onnistu ilman pilarinosturia, kun kunnon nostokohtia tunkille ei ole.

Ruokakriisi tulee kyllä ennen pitkää Suomeenkin, kun menetetään omavaraisuus. Ensimmäisenä ruoka tietysti loppuu köyhistä Afrikan maista, mutta jossain vaiheessa sitä ei sitten saa enää rahallakaan.
En ymmärrä mistä tuo usein toistuva harhakäsitys omavaraisuudesta on tullut. Suomi ei ole ollut ruokaomavarainen ainakaan tämän vuosituhannen aikana, eikä sellainen edes kannattaisi.
Vaikka meidän elintarvikeomavaraisuus on ollut varsin korkea (lähes 80%, kun verrokkimaa Ruotsissa on vain noin 50%), niin esim. leipäviljoissa se on vain n. 70 prosentin paikkeilla, toki lähinnä koska viljellään pääosin rehuksi.

Btw. Jos haluttaisiin olla viljojen suhteen omavaraisia, pitäisi kierto huomioonottaen raivata lähes puoli miljoonaa hehtaaria lisää peltoa.
 
Täytyy nostaa pääministerille hattua eilisestä ulostulosta, Venäläisestä öljystä ja kaasusta aika päästä eroon, selkeä viesti Saksan suuntaan. Saksan Shcrööderit ja muut "kumppanit" käpälämäkeen.... Kukaan ei jää kaipaamaan.
 
En ymmärrä mistä tuo usein toistuva harhakäsitys omavaraisuudesta on tullut. Suomi ei ole ollut ruokaomavarainen ainakaan tämän vuosituhannen aikana, eikä sellainen edes kannattaisi.
Vaikka meidän elintarvikeomavaraisuus on ollut varsin korkea (lähes 80%, kun verrokkimaa Ruotsissa on vain noin 50%), niin esim. leipäviljoissa se on vain n. 70 prosentin paikkeilla, toki lähinnä koska viljellään pääosin rehuksi.

Btw. Jos haluttaisiin olla viljojen suhteen omavaraisia, pitäisi kierto huomioonottaen raivata lähes puoli miljoonaa hehtaaria lisää peltoa.
Ollaan me omavaraisia viljassa Suomessa, jos otetaan kaikki pellot käyttöön. Suomessa on tuhansia hehtaareita peltoja pidetty valmiudessa vuosikymmeniä jo.itselläkin on tollainen EU:n määräämä pelto naapurissa..
 
Ollaan me omavaraisia viljassa Suomessa, jos otetaan kaikki pellot käyttöön. Suomessa on tuhansia hehtaareita peltoja pidetty valmiudessa vuosikymmeniä jo.itselläkin on tollainen EU:n määräämä pelto naapurissa..
Kesannolla on ollut keskimäärin 250 000 hehtaaria (vuosivaihtelu +-50tuh), eli eihän se vielä riittäisi. Nyt kyllä voi kasvaa.

Tehokkain tapa olisi samaan aikaan vähentää lihan- ja maidontuotantoa ja viljellä rehun sijaan leipäviljaa, mutta sitä tietä ei taida haluta kuin vihreät ja osa vasemmistoliitosta.
 
Ollaan me omavaraisia viljassa Suomessa, jos otetaan kaikki pellot käyttöön. Suomessa on tuhansia hehtaareita peltoja pidetty valmiudessa vuosikymmeniä jo.itselläkin on tollainen EU:n määräämä pelto naapurissa..
Sitten voidaan puhua omavaraisuudesta kun viljelyyn käytetyt lannoitteet ja energia on kotimaista. Silloin puhutaan taaskin vihreiden agendasta, kun korkean omavaraisuusasteen ratkaisut ovat luomutuotanto ja uusiutuva energia.
 
Sitten voidaan puhua omavaraisuudesta kun viljelyyn käytetyt lannoitteet ja energia on kotimaista. Silloin puhutaan taaskin vihreiden agendasta, kun korkean omavaraisuusasteen ratkaisut ovat luomutuotanto ja uusiutuva energia.

Luomusta on sen tehottomuuden vuoksi aivan turha puhua samassa lauseessa omavaraisuuden kanssa.
 
NATOn entinen pääsihteeri ja Tanskan entinen pääministeri Anders Fogh Rasmussen näkee Suomen ja Ruotsin nopealle NATO-liittymiselle olevan nyt hyvä tilaisuus.
”Rasmussenin mielestä liittyminen Naton jäseneksi juuri nyt olisi sekä Suomen että Ruotsin edun mukaista.
– Ovi on nyt raollaan. Putinilla on kiire [toisaalla], joten aikaikkuna voi taas sulkeutua pian, hän sanoo.”

 
Tere Sammallahdelta ihan mielenkiintoinen nosto yhdistysten rahoituksesta. Suurennuslasin alla on nimenomaan Venäjämielisten yhdistysten (Rauhanliitto, Suomen rauhanpuolustajat, Sadankomitea) hämmentävän korkea rahoitus verrattaessa esimerkiksi reserviläisliittoon.



Kieltämättä herättää vähän kysymyksiä siitä, että miksi tämän kaltaiset puolustuskyvyn heikentämiseen keskittyneet yhdistykset saavat täysin absurdeja summia rahoitusta?
 
HS:n gallupissa pieniä muutoksia kannatuksessa, ei muutoksia järjestyksessä. Top-6:

Kokoomus: 22,5 % (+0,6)
SDP: 18,9 % (-0,2)
PS: 14,7 % (-0,7)
Kesk: 13,2 % (-0,8)
Vihr: 9,2 % (-0,1)
Vas: 8,5 % (+0,3)


Kokoomus lisännyt hiukan johtoaan, PS ja Keskusta menettivät eniten kannatustaan. Tiukin kisa näyttää olevan Vihreiden ja Vassareiden kesken.
 
HS:n gallupissa pieniä muutoksia kannatuksessa, ei muutoksia järjestyksessä. Top-6:

Kokoomus: 22,5 % (+0,6)
SDP: 18,9 % (-0,2)
PS: 14,7 % (-0,7)
Kesk: 13,2 % (-0,8)
Vihr: 9,2 % (-0,1)
Vas: 8,5 % (+0,3)


Kokoomus lisännyt hiukan johtoaan, PS ja Keskusta menettivät eniten kannatustaan. Tiukin kisa näyttää olevan Vihreiden ja Vassareiden kesken.
Tässä tällainen pieni koplaus nato-keskusteluun. Kokoomuksen vahva tilanne asettaa kakkosena olevan demaritpuolueen tilanteeseen, missä nato-kanta olisi löydettävä nopesti niin, että kysymys saataisiin ratkaistua suhteellisen lyhyessä ajassa. Jos vuoden päästä meillä eduskuntavaalit on ns. nato-vaalit (vaaleistamme on tapana tulla yhden kysymyksen vaaleja), tulee kokoomus nousemaan useamman prosenttiyksikön lisää vaalikeskustelun aikana.
Sama tilanne on Persujen kanssa kamppailevalle Keskustalla. Kysymys on heillekin vaikea, mutta lopulta Kepu peesannee sitten demareita. NATO-vaalit olisi heillekin iso riski.
 
Oskari Onninen on asian ytimessä. Vaikka Bäckmanin dosentuuri on myös omasta mielestäni perin kiusallinen, niin mikäli dosentuurien perumisen mahdollistava lakimuutos etenisi, tulisi silloinkin perumisen olla mahdollista ainoastaan akateemisista syistä. Sellaisia olisivat lähinnä syyllistyminen plagiointiin tai ilmeiseen (ja eettisen neuvoston todentamaan) tutkimusdatan väärentämiseen tai tutkimustulosten manipulointiin.
 
No kai se puhdas valehtelu sopii jo melko hyvin tuohon tutkimusdatan väärentämiseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 566
Viestejä
4 477 222
Jäsenet
73 957
Uusin jäsen
helzinki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom