Vain tulevilta sukupolvilta on leikattu eläkeikää, ne jotka nytkin maksavat enemmän kuin nykyisin eläkkeellä olevat. Indeksitarkistuksen pois ottaminen pitäisi olla täysin per ikäluokkakohtainen, jotta se edes jotenkin tasapainoittaisi nykyistä eläkejärjestelmää.
Kyllä niitä on heikennetty muiltakin sukupolvilta, kuten olen jo aiemmin maininnut tulevien polvien eläkkeitä emme edes tiedä. Aika näyttää mitä muutoksia niihin tulee.
He eivät maksaneet edellisien eläkkeitä, eivätkä nykyisiäkään eläkkeitä. Eläkemaksut nousivat ensimmäisen kerran itseasiassa vasta vuonna 1975. Se nousi 1% -> 1,5%. Nykyisin se on 24%. Pohdipa sitä hetki ja mieti kuka on maksanut mitäkin.
Tottakai jokainen töissä ollut on maksanut toiset kauemmin kuin toiset. Minä lasken että se yrityksenkin maksama
osuus on oikeasti sen työntekijän maksama, kuten sinä totesit yrittäjä laskee kyllä kaikki kulut ja duunarin on
tienattava ne (eläkemaksutkin).
Itselläni on ikää siinä neljänkympin paikkeilla ja kolme lasta, jos se nyt kovinkin tärkeää sinulle keskusteluun on. Tuloluokan varmaan arvaatkin olevan siellä korke(a/i)mmalla osuudella.
Hienoa sinun kannaltasi, että olet päässyt kunnon tienesteille. Muutenhan sillä ei ole merkitystä tässä kuin, että
"Varmistaa" arvioni, että katsot asiaa vain itsesi kannalta. Minä taas mietin sitä kaikkien kannalta, niiden köyhimpienkin.
Itse olen nähnyt/arvannut ekäkeketjun aivan oikein ja pyrkinyt varautumaan siihen aika sitten näyttää onnistuinko.
Silti pidän pakollista eläkettä hyvänä, vaikka siinä on ongelmiakin ja sen aloittanut sukupolvi on siitä toiseksi eniten hyötynyt suhteessa maksuihinsa, toki ilman tarkempaa rahanarvon/ indeksien laskemista arvioiden.
Mutta he sitten maksavat veroa yhteiskunnalle vielä eläkkeelläkin ja jättänevät "sinullekin" perinnön, jonka eteen et ole "luultavasti" mitään tehnyt, nauttien vauraasta (suhteellinen käsite) lapsuudesta.
Tarkoitat, loivat säännöt joilla seuraavat maksavat heidän laskunsa eikä heidän tarvitse maksaa edes omiaan.
En vaan sitä, että kun itse elivät lapsuuden, jossa ei ollut TV:tä, omia autoja puhelimia, hyviä kulkuyhteyksiä eikä koulukyytejä, jäähalleja varaa harrastuksiin ja lapsia sai kurittaa ja heidän piti tehdä työtä saadakseen taskurahaa jne.
He halusivat lapsilleen paremmat olot kuin mitä heillä itsellään oli ja säätivät lakeja sen takaamiseksi vaikka se maksoi heille (ja nyt sinulle), esim. koulut aiemmin luokissa oli 35-40 henkeä. Kaikki tämä on sitten pois heidän (ja nyt sinun) kyvystä säästää sitä omaa eläketurvaansa.
Lakisääteiseen eläketurvaan ja siihen läheisesti vaikuttaviin sosiaalietuuksiin tehdään muutoksia vuosittain. Alla on listattu eri vuosina tapahtuneita muutoksia aikajärjestyksessä.
www.etk.fi
He, jotka menivät eläkkeelle eivät ole maksaneet yhtään osaa näistä nykyisistä kiristyksistä. He ovat suurimmaksi osaksi nauttineet alennetuista maksuista, koska seuraava maksaa. He eivät maksaneet heitä edeltävienkään maksuja, koska eivät omiaankaan maksaneet. Se ikävä tosiasia on, että eläkejärjestelmä luotiin maksuprosenteilla, jotka olivat aivan liian pienet. Se ei korjaudu muuten kuin leikkaamalla ne suhteutettuina samaan summaan kuin nykyisin. Maksoit 1% 24% sijaan? 1/24 osa eläkekertymää. Yksinkertaista.
Joo kuten olen sanonut eläke on ollut ketjukirje, mutta sitä ketjua on korjattu ja varsinkin noita ylisuuria eläkkeitä pitäisi vielä leikata, sitä on kyllä ehdotettukin. Mutta politiikot eivät sitä halua. Eikä toi johtajien ylipalkkauskaan ole enää järkevää suhteessa muihin.
Kyllä, minun saamani eläkkeen pitäisi olla vain minun maksamani eläkemaksu. Ei mitään muuta. Näin sen pitäisi olla. Eikä minun lasteni pitäisi joutua maksamaan minun eläkettäni, koska minähän olen omaani maksanut tuhansia euroja (/kymmeniä tuhansia) vuodessa jo ties kuinka pitkään.
Yhteiskunnassa se ei toimi noin, koska kaikista pyritään pitämään huolta. Kun nyt kerran tiedät miten se menee, osannet (toivottavasti) varautua siihen, että nykyiseen elintasoosi eläkkeellä tarvitse hyvin todennäköisesti muutakin kuin saamasi eläkkeen.
Sen sijaan minun kupsahtaessani käyttämättäni jääneet eläkkeet pitäisi siirtyä heille perintönä, aivan kuten muukin omaisuuteni. Nyt ne rahat jotka olen laittanut järjestelmään menevät valtiolle taas turhien ihmisten rahoittamiseksi. Jos minä olen sen maksanut, se on minun rahaani antaa myös eteenpäin.
Koska meitä joka tapauksessa verotetaan, niin perinnön verottaminen on kaikkein oikeudenmukaisin tapa (saat silti euroja, vain tekemällä perunkirjoituksen yms.). Tossakin on tehty "lapsille" hyvä laki ja vanhemmille todella huono.
Tiedossani on monta tapausta, jossa lapset (Lue: itsekkäät aikuiset) ovat toisen kuoltua häätäneet isäsänsä/äitinsä
kesämökistään aiemmin häätivät myös asunnostaa, ongelma oli siin yleinen, että edes asunnosta häätäminen "estettiin" lailla.
Työssäkäyvillähän ei ole valtaa, koska eläkeläiset ovat tässä maassa ns. suuret vuodet, eli heitä on suhteessa aivan liikaa.
Kyllä se valta silti on muilla kuin eläkeläisillä, ehkäpä kaikki eivät ajattele asioista samalla tavalla kuin sinä tai minä.
Mistä päättelit että minulla ei olisi eläkettä vaikka asiat menisivät huonosti? Mulla on lisäeläkettäkin ensimmäiseksi kymmeneksi vuodeksi toista tonnia kuukaudessa. Jos eläkemaksuni olisivat omissa eläkesäästöissäni, niin minulla olisi aivan mainio määrä käytettävää rahaa sen lisäksi että nykyinen omaisuuteni ei ole arvoton.
Sitähän minä juuri sanoin, että sinullakin toivottavasti on se eläke turvanasi, vaikka nykyinen omaisuutesi sinulta vietäisiin esi, huono-onnisten sijoitusten takia 1990-luvun laman takia monelle kävi niin. Silti hekin saavat sen eläkkeensä.
Sen sijaan joudun edelleen maksamaan järjestelmään, josta ei ole mitään takeita että saan ikinä rahojani takaisin.
Niin emmehän edes tiedä olemmeko huomenna elossa.
Miksi ei pitäisi? Sinusta itsestähän se on täysin kiinni millaisen sopimuksen allekirjoitat.
No ehkä se sinulle on noin, mutta kuulut kohtuu pieneen vähemmistöön.
Siinä tapauksessa kannattaa toivoa että eläkettä saat muualtakin kuin kuihtuvasta Suomesta. Tyhjästä on paha maksaa.
Se riippuu miten Suomessa ja muualla asiat hoidetaan, sulla on vielä aikaa korjata asiat kohdallasi toivottavasti onnistut siinä. Heille, joilla on pienemmät mahdollisuudet eläkejärjestelmä on hyvä tapa ja antaa toivoa, että eläkkeelläkin pärjää. Kaikki eivät osaa tai ei ole edellytyksiä säästää eläkepäiviään varten.