• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Liittynyt
31.10.2019
Viestejä
1 236
Ihmiset ovat myös maailman huonoimpia intuitiivisessa statistiikassa, missään statistiikkaa vaativassa asiassa en luottaisi kenenkään perstuntumaan. Totuuden näkee vasta kun asiat laitetaan paperille ja sitäkin paperia tarkastellaan kriittisesti.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 070
Niin kyllä mullakin kaveripiirissä moni silloin tällöin pajauttaa ja elävät normaalia työssäkäyvän elämää siitä huolimatta. Mutta kuten jo alkuun sanoin, niin jos näihin lakimuutoksia tehdään, niin kyllä ne monelta kannalta joudutaan punnitsemaan, koska ei se kukka pelkkää auringonpaistetta, sateenkaaria ja ihanaa elämää kaikille ole.
Kysymys onkin, että onko laillistaminen pienempi paha kuin laittomana pitäminen? Myynnistä tulevilla verorahoilla voi kuitenkin taistella tulevia haittoja vastaa. Valistusta voisi myös muuttaa faktapohjaiseksi sen sijaan että pelotellaan valheilla. Myös se esim. 21v ikäraja myynnille pitää tehokkaammin ainetta pois alaikäisten käsistä, kun laiton kauppa vähenee. Laitonta ainetta myyvä heppu ei kysele papereita ja myy siihen kylkeen niitä vahvempiakin, kun niistä saa paremman koukun aikaan ja imettyä uhrilta rahat veks.
 
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
1 830
Ihmiset ovat myös maailman huonoimpia intuitiivisessa statistiikassa, missään statistiikkaa vaativassa asiassa en luottaisi kenenkään perstuntumaan. Totuuden näkee vasta kun asiat laitetaan paperille ja sitäkin paperia tarkastellaan kriittisesti.
Poliisilla lienee paljonkin asioita tilastoituna ja dokumentoituna, joita ei iltapäivälehtiin jaeta. Enemmän minä poliisin kantaan tässä luotan kuin satunnaisen foorumihuutelijan, jolla on vain hyviä kokemuksia kukasta ja sillä perusteella se pitäisi laillistaa. Oikeastaan olisi ihan hyvä jos saisivat nopeasti kokemuksia tuolta ulkomailta niin saataisiin edes tämä asia nopeasti maaliin. Jos laillistamisella on neutraaleja tai positiivisia vaikutuksia kansakunnalle, niin luotan että se laillistetaan myös täällä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 264
Oikeastaan olisi ihan hyvä jos saisivat nopeasti kokemuksia tuolta ulkomailta niin saataisiin edes tämä asia nopeasti maaliin. Jos laillistamisella on neutraaleja tai positiivisia vaikutuksia kansakunnalle, niin luotan että se laillistetaan myös täällä.
Vaikka poliisi ja Päivi Räsänen vastustaisivat?
 
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
1 830
Kysymys onkin, että onko laillistaminen pienempi paha kuin laittomana pitäminen? Myynnistä tulevilla verorahoilla voi kuitenkin taistella tulevia haittoja vastaa. Valistusta voisi myös muuttaa faktapohjaiseksi sen sijaan että pelotellaan valheilla. Myös se esim. 21v ikäraja myynnille pitää tehokkaammin ainetta pois alaikäisten käsistä, kun laiton kauppa vähenee. Laitonta ainetta myyvä heppu ei kysele papereita ja myy siihen kylkeen niitä vahvempiakin, kun niistä saa paremman koukun aikaan ja imettyä uhrilta rahat veks.
Tuosta verotuksesta olen sitä mieltä että verokertymä ei tule juuri lisääntymään. Perustelen ihan vaan nykyisellä tupakan ja alkoholin verotuksella. Jos saa pimeiltä markkinoilta alle puoleen hintaan, niin aika harva sitä prisman kassalta ostaa. Kukkaa on helpompi kasvattaa kuitenkin kuin tupakkaa tai tislata viinaa, joten laiton kasvatus ja myynti jatkuisi varmaan lähes entisellään.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Polisiilla on tässä asiassa tosi paha psykologinen ristiriita, niin en tiedä pitäisikö heitä kuulla. Se on todella paha paikka että eduskunta päättää että olet 20 vuotta jahdannut kannabiksen polttelijoita ja tämä onkin nyt ihan laillista toimintaa. Ei ole eläkepäivillä kiva muistella tällaista uraa.
Poliisi valvoo lakien noudattamista sekä yleistä järjestystä, ei mitään kiveen kirjoitettua moraalikoodia. Enkä mä nyt jaksa uskoa poliisin ihan hirveesti pilven polttajien jahtaamiseen panostaneen.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 070
Tuosta verotuksesta olen sitä mieltä että verokertymä ei tule juuri lisääntymään. Perustelen ihan vaan nykyisellä tupakan ja alkoholin verotuksella. Jos saa pimeiltä markkinoilta alle puoleen hintaan, niin aika harva sitä prisman kassalta ostaa. Kukkaa on helpompi kasvattaa kuitenkin kuin tupakkaa tai tislata viinaa, joten laiton kasvatus ja myynti jatkuisi varmaan lähes entisellään.
Tämä on samanlainen argumentti kuin, että kukaan ei osta kaljaa/viiniä kaupasta, kun sitä voi tehdä itsekin kotona. Kukassa tosin se ero, että pimeän markkinan kamassa on usein ihan kirjaimellista paskaa tai myrkkyjä seassa. Yhtään terveystietoinen ostaa laillista ja puhtaaksi testattua kamaa.
 
Liittynyt
31.10.2019
Viestejä
1 236
Tuosta verotuksesta olen sitä mieltä että verokertymä ei tule juuri lisääntymään. Perustelen ihan vaan nykyisellä tupakan ja alkoholin verotuksella. Jos saa pimeiltä markkinoilta alle puoleen hintaan, niin aika harva sitä prisman kassalta ostaa. Kukkaa on helpompi kasvattaa kuitenkin kuin tupakkaa tai tislata viinaa, joten laiton kasvatus ja myynti jatkuisi varmaan lähes entisellään.
Aika harva ostaa prismasta kaljaa?
 
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
1 830
Suunnilleen kaikki kenellä on mahdollisuus, ostavat kaljansa/tupakkansa/polttoaineensa ulkomailta tai pimeltä markkinoilta. Kannattaa nyt kuitenkin muistaa että pössyttely on aika marginaalista tupakointiin tai alkoholin juontiin verrattuna, joten tuotanto pimeitä markkinoita varten on helpompaa pitää yllä. Myöskin kaikilla nykykäyttäjillä on valmiit verkostot sen jointin hankkimiseen niin en nää että kukaan alkaisi siitä tuplahintaa yhtäkkiä maksamaan että saa sen saman sieltä prismasta hommattua.
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 070
Suunnilleen kaikki kenellä on mahdollisuus, ostavat kaljansa/tupakkansa/polttoaineensa ulkomailta tai pimeltä markkinoilta. Kannattaa nyt kuitenkin muistaa että pössyttely on aika marginaalista tupakointiin tai alkoholin juontiin verrattuna, joten tuotanto pimeitä markkinoita varten on helpompaa pitää yllä.
Kannattaa ottaa huomioon, että pimeänmarkkinan kamassa voi olla hyönteismyrkkyjä, paskaa(ihan aitoa paskaa) seassa jne. Mä en niitä lähtis polttamaan.

Täällä kaliforniassa missä on kovat verot kukalla maksaa 3.5g kukkaa 30$:sta ylöspäin. Halvemmallakin saa, jos ostaa unssin alekamaa kerralla. Paraslaatuinen hypekukka voi olla satasenkin 3.5g. tuollainen 3.5g riittää jointin viikossa polttavalla pitkään. Jos ei ole isompaa toleranssia niin 0.3g jointtikin kaliforniatason kannabista on enemmän kuin tarpeeksi. Toki jos on toleranssia niin mikään määrä ei välttämättä riitä.

Jos harvakseltaan polttelee niin ei kyllä hinnan vuoksi tarvi lähteä ostamaan mustasta pörssistä. Krooniset aamusta iltaan savuttajat ovat oma lukunsa.
 
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
1 830
Kannattaa ottaa huomioon, että pimeänmarkkinan kamassa voi olla hyöteismyrkkyjä, paskaa(ihan aitoa paskaa) seassa jne. Mä en niitä lähtis polttamaan.

Täällä kaliforniassa missä on kovat verot kukalla maksaa 3.5g kukkaa 30$:sta ylöspäin. Halvemmallakin saa, jos ostaa unssin alekamaa kerralla. Parempi kukka voi olla satasenkin 3.5g. tuollainen 3.5g riittää jointin viikossa polttavalla pitkään. Jos ei ole isompaa toleranssia niin 0.3g jointtikin kaliforniatason kannabista on enemmän kuin tarpeeksi. Toki jos on toleranssia niin mikään määrä ei välttämättä riitä.

Eli jos harvakseltaan polttelee niin ei kyllä hinnan vuoksi tarvi lähteä ostamaan mustasta pörssistä. Krooniset aamusta iltaan savuttajat ovat oma lukunsa.
Ota huomioon että kaikki jotka Suomessa pössyttelee, niin ostavat tavaransa pimeiltä markkinoilta. Ja jos tavara on huomattu hyväksi tähänkin asti, niin ei siitä kukaan ala tuplahintaa maksamaan kauppaan. Ehkä uudet käyttäjät alkavat asioimaan prismassa, mutta ei kai se ole kovin toivottavaa saada niitä uusia käyttäjiä kuitenkaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 479
Jos laillistamisella on neutraaleja tai positiivisia vaikutuksia kansakunnalle, niin luotan että se laillistetaan myös täällä.
Mun mielestä tässä lähdetään lähtökohtaisesti väärällä asenteella. Vapaassa yhteiskunnassa ei tarvita syitä laillistaa jotain vaan tarvitaan syy kieltää jotain.

Kyse ei ole siitä että olisiko kannabiksen laillistamisesta hyötyä vai ei. Tässä pitäisi olla kyse siitä että olisiko kannabiksen laillistamisesta niin massiivista haittaa yhteiskunnalle että tuo kielto on perusteltu. Ja itse en ole kyllä nähnyt mitään sellaista mikä osoittaisi että tuo kielto on perusteltu. Sitten kun siihen lisätään se että me eletään yhteiskunnassa missä alkoholi on sallittua, ja on aika päivänselvää että sitä ei tulla kieltämään, niin tuo kannabiksen kielto on myös täysin järjetön tuossa suhteessa.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 070
mutta ei kai se ole kovin toivottavaa saada niitä uusia käyttäjiä kuitenkaan.
Jos joku vaihtaa alkon kukkaan kuten minä tein niin se on terveydenkannalta erittäin fiksu ja suositeltava veto. On myös yhteiskunnalle hyvä asia, jos jengi ei korise krapulassa. Mun kokemuksen mukaan suurin osa pysyi alkossa, kun se pärisee paljon kovempaa. Moni kaveri testasi siis kannabista yhden ainoan kerran laillistamisen jälkeen. Mä jätin alkon kokonaan veks ja pössyttelen harvoin. Viime kerrasta joku 3kk vaikka saisi just nyt heti kannabista kotitoimituksella tilattua netin läpi.
 
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
1 830
Mun mielestä tässä lähdetään lähtökohtaisesti väärällä asenteella. Vapaassa yhteiskunnassa ei tarvita syitä laillistaa jotain vaan tarvitaan syy kieltää jotain.

Kyse ei ole siitä että olisiko kannabiksen laillistamisesta hyötyä vai ei. Tässä pitäisi olla kyse siitä että olisiko kannabiksen laillistamisesta niin massiivista haittaa yhteiskunnalle että tuo kielto on perusteltu. Ja itse en ole kyllä nähnyt mitään sellaista mikä osoittaisi että tuo kielto on perusteltu. Sitten kun siihen lisätään se että me eletään yhteiskunnassa missä alkoholi on sallittua, ja on aika päivänselvää että sitä ei tulla kieltämään, niin tuo kannabiksen kielto on myös täysin järjetön tuossa suhteessa.
Eli et kannata että odotetaan tuloksia muualta vaan painellaan etujoukoissa sinne, mistä ei ole kokemusta? Huumeet nyt on lähtökohtaisesti kielletty kaikkialla ja tässä nyt testataan että olisiko miedoimmat aineet mahdollista vapauttaa. Tasan ainoa ja oikea reitti minun mielestäni ja aina parempi että kerätään kokemuksia muualta jos mahdollista.
 
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
1 830
Jos joku vaihtaa alkon kukkaan kuten minä tein niin se on terveydenkannalta erittäin fiksu ja suositeltava veto. On myös yhteiskunnalle hyvä asia, jos jengi ei korise krapulassa. Mun kokemuksen mukaan suurin osa pysyi alkossa, kun se pärisee paljon kovempaa. Moni kaveri testasi siis kannabista yhden ainoan kerran laillistamisen jälkeen. Mä jätin alkon kokonaan veks ja pössyttelen harvoin. Viime kerrasta joku 3kk vaikka saisi just nyt heti kannabista kotitoimituksella tilattua netin läpi.
Suomessa on vaan valitettavasti tuokin asia tutkittu. Porukka ei täällä vaihda alkoa kukkaan vaan alkaa käyttää niitä sekaisin, ja sieltä niitä ongelmia tulee.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 070
Suomessa on vaan valitettavasti tuokin asia tutkittu. Porukka ei täällä vaihda alkoa kukkaan vaan alkaa käyttää niitä sekaisin, ja sieltä niitä ongelmia tulee.
Mitä ongelmia siitä tulee? Mulla ei ole mitään mielenkiintoa niiden käyttämiseen yhtä aikaa. Tosin, jos vetäisin edelleen alkoa niin kukka toimii hyvin krapulaan tasoittavana. Tosin niin toimii lisäryyppykin.
 
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
1 830
Mitä ongelmia siitä tulee? Mulla ei ole mitään mielenkiintoa niiden käyttämiseen yhtä aikaa. Tosin, jos vetäisin edelleen alkoa niin kukka toimii hyvin krapulaan tasoittavana. Tosin niin toimii lisäryyppykin.
On taidettu linkata jo pariin otteeseen tähänkin keskusteluun. Toivottavasti kaikki lukisi alusta asti niin ei tarvitsisi toistaa samoja asioita jatkuvasti.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 070
Mut jos tän keskustelun tuo takaisin kotimaan politiikka ketjuun niin mä näkisin kannabiksen laillistamisen yhtenä poliittisena keinona lisätä turismia. Pitäisi myydä ja markkinoida suomessa puhdasta luomu&kesäaurinko kannabista. Myydään kannabista ravintoloissa ja siihen kylkeen mässynnälkään evästä. Helsinki voisi olla euroopanlaajuisesti the place to be kaupunkilomalla. Lohensoutu, patikointi tai sauna järvenrannalla on ihan eri fiilis hampun kera.

Turismista saadaan rahaa joka virtaa ulkoapäin suomeen ja rikastuttaa suomea. Ehkä pikkuhiljaa suomalainen kulttuuri muuttuisi vähemmän alko ja perskännit keskeiseksi. Haetaan enemmän rikastavia elämyksiä, jotka eivät tuota henkistä ja fyysistä krapulaa. Hamppu itsessään on pieni tulonlähde, mutta se turistivirta joka tulee suomeen oikein tuotteistettuna jättää jälkeensä ison määrän rahaa.

Jos suomi on viimeinen kannabiksen laillistaja euroopassa niin me myöhästytään tuosta turistijunasta. Bisnekset ja turistit menevät jonnekin muualle ja eivät löydä suomea. Tällä hetkellä olisi iso etu otettavissa, jos olisi rohkeutta laillistaa ja satsata turismiin. Lailliset bordellit on toinen samaan turismiin liittyvä juttu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 479
Eli et kannata että odotetaan tuloksia muualta vaan painellaan etujoukoissa sinne, mistä ei ole kokemusta? Huumeet nyt on lähtökohtaisesti kielletty kaikkialla ja tässä nyt testataan että olisiko miedoimmat aineet mahdollista vapauttaa. Tasan ainoa ja oikea reitti minun mielestäni ja aina parempi että kerätään kokemuksia muualta jos mahdollista.
Kyllä, kannatan sitä että mennään etujoukossa sinne mistä ei ole kokemusta. Tai siis, onhan siitä kokemusta kun meillä on ollut alkoholi laillisena vaikka kuinka pitkään joten tiedetään mitä tapahtuu kun päihteitä laillistetaan. Ja tiedetään myös että kannabis on miedompi ja haitattomampi päihde kuin alkoholi.

Toki sitten jos käykin ilmi että laillistamisella on jotku aivan massiivisen negatiiviset seuraukset niin voidaan palata asiaan. Mutta lähtökohtaisesti asioiden pitäisi olla sallittuja, ei kiellettyjä.
 
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
1 830

Kyllä, kannatan sitä että mennään etujoukossa sinne mistä ei ole kokemusta. Tai siis, onhan siitä kokemusta kun meillä on ollut alkoholi laillisena vaikka kuinka pitkään joten tiedetään mitä tapahtuu kun päihteitä laillistetaan. Ja tiedetään myös että kannabis on miedompi ja haitattomampi päihde kuin alkoholi.

Toki sitten jos käykin ilmi että laillistamisella on jotku aivan massiivisen negatiiviset seuraukset niin voidaan palata asiaan. Mutta lähtökohtaisesti asioiden pitäisi olla sallittuja, ei kiellettyjä.
No, tuolla logiikalla voidaan vapauttaa myös heroiini sekä kokaiini ja odottaa että mitä mahtaa tapahtua.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 479


No, tuolla logiikalla voidaan vapauttaa myös heroiini sekä kokaiini ja odottaa että mitä mahtaa tapahtua.
Paitsi että kokaiinin ja etenkin heroiinin kohdalla meillä on sitä tieteellistä näyttöä että ne ovat paljon alkoholia haitallisempia. Noiden kohdalla, etenkin heroiinin, voidaan jo hyvin argumentoida että nuo aiheuttavat sen verta yleistä haittaa että niiden kielto on perusteltua. Tosin noidenkin kohdalla kyllä käyttö pitäisi ehdottomasti dekriminalisoida.

Ja sitten tähän "antaa muiden kokeilla ensin ja seurataan niitä sitten" lähestymistapaan niin mulla on kyllä nolla luottoa että tuota sitten seurataan vaikka sieltä tulisikin hyviä tuloksia.
Miksi?
No koska lähes koko muussa läntisessä maailmassa on saanut viinaa ruokakaupasta jo vuosikymmenien ajan ja sitten täällä Suomessa ei saa edes vahvoja oluita, viineistä puhumattakaan, sieltä ruokakaupasta.
 
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
1 830
Paitsi että kokaiinin ja etenkin heroiinin kohdalla meillä on sitä tieteellistä näyttöä että ne ovat paljon alkoholia haitallisempia. Noiden kohdalla, etenkin heroiinin, voidaan jo hyvin argumentoida että nuo aiheuttavat sen verta yleistä haittaa että niiden kielto on perusteltua. Tosin noidenkin kohdalla kyllä käyttö pitäisi ehdottomasti dekriminalisoida.

Ja sitten tähän "antaa muiden kokeilla ensin ja seurataan niitä sitten" lähestymistapaan niin mulla on kyllä nolla luottoa että tuota sitten seurataan vaikka sieltä tulisikin hyviä tuloksia.
Miksi?
No koska lähes koko muussa läntisessä maailmassa on saanut viinaa ruokakaupasta jo vuosikymmenien ajan ja sitten täällä Suomessa ei saa edes vahvoja oluita, viineistä puhumattakaan, sieltä ruokakaupasta.
Tuossa sulla tulee argumentointivirhe alussa, koska vaikka kukka on miedompi päihde kuin alkoholi, niin tutkitusti se tuplaa alkoholinkäytön haitat. Ja sekin on tutkittu että enemmistö kannabiksen käyttäjistä Suomessa on sekakäyttäjiä. Joten lähtökohtaisesti se silloin myöskin lisää ongelmia. Minun mielestäni siis tuloksia muualta on syytä odotella enkä ole varma että onko ne silloinkaan suoraan verrattavissa tänne, jos muualla käytetään jompaakumpaa, mutta täällä sekaisin.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 732
Eli et kannata että odotetaan tuloksia muualta vaan painellaan etujoukoissa sinne, mistä ei ole kokemusta? Huumeet nyt on lähtökohtaisesti kielletty kaikkialla ja tässä nyt testataan että olisiko miedoimmat aineet mahdollista vapauttaa. Tasan ainoa ja oikea reitti minun mielestäni ja aina parempi että kerätään kokemuksia muualta jos mahdollista.
Kannabista saanut käyttää Hollannissa iät ajat, Portugali dekriminilisoi kaikki huumeet 2001, kuinka pitkään pitää niitä kokemuksia kerätä?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 479
Tuossa sulla tulee argumentointivirhe alussa, koska vaikka kukka on miedompi päihde kuin alkoholi, niin tutkitusti se tuplaa alkoholinkäytön haitat. Ja sekin on tutkittu että enemmistö Suomessa on sekakäyttäjiä. Joten lähtökohtaisesti se silloin myöskin lisää ongelmia. Minun mielestäni siis tuloksia muualta on syytä odotella enkä ole varma että onko ne silloinkaan suoraan verrattavissa tänne, jos muualla käytetään jompaakumpaa, mutta täällä sekaisin.
Niin eli sä vedät tasan tarkkaa samaa linjaa kun täällä on Räsäset vetänyt alkoholipolitiikan kanssa. Ekana vaaditaan tiukkoja rajoituksia koska alkoholi on haitallista. Sitten kun osoitetaan sinne Eurooppaan ja todetaan että noilla on viinaa ruokakaupassa eikä se aiheuta mitään isoja ongelmia verrattuna Suomeen niin sitten mennään "Ei koske Suomea linjalle" ja pidetään rajoitukset.

Toistaiseksi missään maassa (tai osavaltiossa) missä kannabis on laillistettu ei olla nähty mitään massiivisia haittoja. Pikemminkin noissa debaatti on siitä että onko hyödyt suuremmat kuin haitat. Ja kun tilanne on tuollainen kiikunkaakun niin sitten se selvästi tarkoittaa että se kannabis pitäisi laillistaa. Koska ei nähdä mitään lähellekään niin suuria haittoja että se kielto olisi perusteltu.
 
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
1 830
Niin eli sä vedät tasan tarkkaa samaa linjaa kun täällä on Räsäset vetänyt alkoholipolitiikan kanssa. Ekana vaaditaan tiukkoja rajoituksia koska alkoholi on haitallista. Sitten kun osoitetaan sinne Eurooppaan ja todetaan että noilla on viinaa ruokakaupassa eikä se aiheuta mitään isoja ongelmia verrattuna Suomeen niin sitten mennään "Ei koske Suomea linjalle" ja pidetään rajoitukset.

Toistaiseksi missään maassa (tai osavaltiossa) missä kannabis on laillistettu ei olla nähty mitään massiivisia haittoja. Pikemminkin noissa debaatti on siitä että onko hyödyt suuremmat kuin haitat. Ja kun tilanne on tuollainen kiikunkaakun niin sitten se selvästi tarkoittaa että se kannabis pitäisi laillistaa. Koska ei nähdä mitään lähellekään niin suuria haittoja että se kielto olisi perusteltu.
Ei kun vedän samaa linjaa asiantuntijoiden ja poliisin kanssa. Oisko jotain muuta välillä tarjota kuin tuota väsynyttä räsäs-läppää?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 479
Ei kun vedän samaa linjaa asiantuntijoiden ja poliisin kanssa. Oisko jotain muuta välillä tarjota kuin tuota väsynyttä räsäs-läppää?
No löytyy aika helvetisti myös niitä asiantuntijoita joiden mielestä se kannabis pitäisi vapauttaa ihan jo yhteiskunnan etujenkin kannalta. Että sä nyt vähän cherry-pickkaat noita asiantuntijoita.

Ja sä juuri tuossa sanoit että vaikka maailmalta saataisiinkin positiivisia merkkejä niin sitten se ei välttämättä pätisi Suomeen. Joten tuosta ainakin mulle tulee sellainen kuva että sä lähtisit tuossa vaiheessa sitten tälle samalle linjalle kun nämä alkoholihyysääjät ovat, eli vaikka nähdään että muualla maailmassa ei ole mitään massiivisia haittoja siitä että viinaa saa ruokakaupasta niin ei koske Suomea. Ja sitten kun sen perusteella ei tuoda niitä viinoja Suomessa ruokakauppaan niin ei koskaan nähdä mitä tapahtuisi jos ne tuodaan.
Jos maailmalta tulee negatiivisia tuloksia niin sitten todetaan "Ei voida vapauttaa koska maailmalla nähdään että se aiheuttaa haittoja". Jos maailmalta tulee positiivisia tuloksia niin sitten todetaan "Ei voida vapauttaa koska maailman tulokset ei välttämättä koske Suomea".
 
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
1 830
Kannatat linjaa josta et tiedä mitään? THL linja on laillistaa kaikki huumeet.
Niin ja perustelu on ollut lähinnä että ihmiset hakeutuisvat nopeammin hoitoon. Muuhun yhteiskunnalliseen vaikutukseen ne ei otakaan juuri kantaa. Voisi kysyä että mitä muuta SINÄ tiedät asiasta kuin sen, että saat tukan kivasti sekaisin sillä kukalla? Oletko siis aiantuntija jolla on kokemuspohjaa asiasta? Vai oletko pössyfoorumien propagandan varassa?
 
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
1 830
No löytyy aika helvetisti myös niitä asiantuntijoita joiden mielestä se kannabis pitäisi vapauttaa ihan jo yhteiskunnan etujenkin kannalta. Että sä nyt vähän cherry-pickkaat noita asiantuntijoita.

Ja sä juuri tuossa sanoit että vaikka maailmalta saataisiinkin positiivisia merkkejä niin sitten se ei välttämättä pätisi Suomeen. Joten tuosta ainakin mulle tulee sellainen kuva että sä lähtisit tuossa vaiheessa sitten tälle samalle linjalle kun nämä alkoholihyysääjät ovat, eli vaikka nähdään että muualla maailmassa ei ole mitään massiivisia haittoja siitä että viinaa saa ruokakaupasta niin ei koske Suomea. Ja sitten kun sen perusteella ei tuoda niitä viinoja Suomessa ruokakauppaan niin ei koskaan nähdä mitä tapahtuisi jos ne tuodaan.
Jos maailmalta tulee negatiivisia tuloksia niin sitten todetaan "Ei voida vapauttaa koska maailmalla nähdään että se aiheuttaa haittoja". Jos maailmalta tulee positiivisia tuloksia niin sitten todetaan "Ei voida vapauttaa koska maailman tulokset ei välttämättä koske Suomea".
Minähän kun ymmärrän ettei minulla ole vaikutusvaltaa asiaan, niin kerron vain mahdollisia skenaarioita. Joko se on räsäs-linja, tai sitten otetaan iso porukka kasaan, jossa on paljon eri alojen edustajia tieteeseen, tutkimukseen sekä kokemukseen perustuen ja siltä pohjalta päätetään mikä kannattaa. Itse en siis sulkisi mitään osapuolta pois ihan vaan sen takia koska oletettavasti se on eri mieltä kuin minä. Jos kannabiksen haitat koetaan isommiksi kuin se että pieni porukka saa pössytellä päänsä sekaisin, niin se on ihan fine. Jos taas laillistetaan niin sekin käy. Siitä olen aivan varma että se porukka osaa tehdä paremman päätöksen kuin io-techin huutoäänestys.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 172
Kannatat linjaa josta et tiedä mitään? THL linja on laillistaa kaikki huumeet.
Sori; dekriminilisoida
THL linja on käyttörikoksesta luopuminen. Valmistus ja myynti pysyisivät kiellettynä.

Suomessa muun muassa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkijat esittivät jo vuonna 2018, että huumeiden käytön rangaistavuudesta tulisi luopua. Tutkijoiden esittämä dekriminalisointi koskisi kaikkia huumausaineita, mutta se tarkoittaisi vain käyttörikoksesta luopumista – huumeiden valmistus ja myynti pysyisivät yhä kiellettyinä.

 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 821
Asiaton käytös
Ei pidä vetää homoja mukaan keskusteluun kun harva niistä on kiinnostunut.
Ei pidä lähteä keskusteluun, jos ei osaa keskustella, ei ymmärrä osuvia analogioita eikä tunne oman maansa historiasta edes yleisiä perusasioita. Kun koulutus on tasoltaan kiertokoulu ja sivistys mallia tynnyrissä elänyt, kannattaa pysyä suosiolla siellä Ylilaudan puolella trollailemassa.
 
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
1 830
Asiaton käytös
Ei pidä lähteä keskusteluun, jos ei osaa keskustella, ei ymmärrä osuvia analogioita eikä tunne oman maansa historiasta edes yleisiä perusasioita. Kun koulutus on tasoltaan kiertokoulu ja sivistys mallia tynnyrissä elänyt, kannattaa pysyä suosiolla siellä Ylilaudan puolella trollailemassa.
Oioi. Tulipa herkkupaikka painaa raportointia. Kokeillaan toimiiko.
 
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
1 830
Tähän voisi joku viisas kommentoida että jos kukka laillistettaisiin, niin kuinka tuo bisnes hoidettaisiin pimeiltä markkinoilta pois laillisiin käsiin. Nykyisillä myyjillä on laitteet ja tilat tuohon kasvatukseen kuitenkin olemassa sekä valmis asiakaskunta. Jos siis verotuottoja odotetaan niin kai se joku suunnitelmakin pitäisi olla olemassa.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
822
Tähän voisi joku viisas kommentoida että jos kukka laillistettaisiin, niin kuinka tuo bisnes hoidettaisiin pimeiltä markkinoilta pois laillisiin käsiin. Nykyisillä myyjillä on laitteet ja tilat tuohon kasvatukseen kuitenkin olemassa sekä valmis asiakaskunta. Jos siis verotuottoja odotetaan niin kai se joku suunnitelmakin pitäisi olla olemassa.
About kukaan ei jaksa jotain darknet bitcoin -säätöä, jos laillinen ostospaikka on olemassa. Haetko viinasi trokareilta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 172
Tämä. Kuka menisi ostamaan jotain lätkää nigerialaisilta Kurvissa jos priimaa tavaraa - kaikkine kuluttajansuojalain turvaamine oikeuksineen - saa Alkosta tai Narkosta.
Todennköisesti Nisti-Naket ostaisivat sieltä mistä ennenkin eli tutuilta luukuttajilta?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
401
Todennköisesti Nisti-Naket ostaisivat sieltä mistä ennenkin eli tutuilta luukuttajilta?
Halvemmalla saa tavaraa kaupasta. Kannabiksen tuotantokustannukset on mitättömät jos päästään käyttämään suuren tuotannon skaalaetuja, eikä lopputuotteeseen tarvitse hinnoitella rikosoikeudellisten seuraamusten riskiä.

Ja vaikka jokainen nykyinen pössyttelijä kasvattaisi kukkansa kotona eikä maksaisi senttiäkään veroja valtiolle, voidaan poliisin resursseja siirtää vaikka maakuntien partiointiin. Win-win.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 172
Halvemmalla saa tavaraa kaupasta. Kannabiksen tuotantokustannukset on mitättömät jos päästään käyttämään suuren tuotannon skaalaetuja, eikä lopputuotteeseen tarvitse hinnoitella rikosoikeudellisten seuraamusten riskiä.

Ja vaikka jokainen nykyinen pössyttelijä kasvattaisi kukkansa kotona eikä maksaisi senttiäkään veroja valtiolle, voidaan poliisin resursseja siirtää vaikka maakuntien partiointiin. Win-win.
Totta se että kaupasta saisi halvemmalla mutta velaksi ei taida saada. Katukaupassa se taitaa olla ennemmin sääntö kuin poikkeus.
 
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
1 830
Halvemmalla saa tavaraa kaupasta. Kannabiksen tuotantokustannukset on mitättömät jos päästään käyttämään suuren tuotannon skaalaetuja, eikä lopputuotteeseen tarvitse hinnoitella rikosoikeudellisten seuraamusten riskiä.

Ja vaikka jokainen nykyinen pössyttelijä kasvattaisi kukkansa kotona eikä maksaisi senttiäkään veroja valtiolle, voidaan poliisin resursseja siirtää vaikka maakuntien partiointiin. Win-win.
Tuotantokustannukset mitättömät, mutta ihan niin kuin kaikessa muussakin, kauppa ja verottaja on ne jotka sen hinnan nostaa ylös.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 070
Politiikan eli verotuksen keinoinhan hintaan voidaan puuttua. Veroilla ohjataan käyttöä ja verovaroilla katetaan ongelmia+parempaa valistusta. Peruskukka kaliforniassa kaikkien verojen jälkeen on maksimissaan 10e/gramma. Tuo on testattua ja puhdasta kamaa. Hintahaitari on melkoinen, osa porukasta maksaa 30e gramma, kun haluavat jotain superhifiä hypekukkaa. vrt. halvin lager vst. pienpanimo-olut, jotka on vielä kypsytetty vuosikausia sherry-tynnyrissä tms. En usko, että suomessa saa ylipäänsä kalifornian halvinta peruskukkaa vastaavaa kukkaa katukaupasta, eikä varmasti samalla hinnalla. Jos meinaa samaan laatuun päästä niin pitää tietää joku hydrovehkeillä hifisti kasvattava ja siinä hinta pompsahtaa. Snap&crackle&pop:ia ei kukaan tervejärkinen lähde polttamaan, kun siinä voi mennä terveys. Uskon, että laiton markkina kutistuisi, jos verot asetetaan järkevälle tasolle. Vielä jos eu:lta saisi maataloustukea kukan kasvattamiseen :)

Kannabis on suhteettoman halpa päihde harvoinkäyttävälle. Grammalla menee kuuhun asti, jos toleranssi on pieni. Hinta lähtee keulimaan vasta sitten, kun poltetaan joka päivä ja toleranssit kasvavat. Tai jos pitää saada joku pientuotantona tehty hifikukka, jossa hinta koostuu hifismistä/harvinaisuudesta, ei veroista. En usko, että noilla hinnoilla ja riskeillä kukaan tervejärkinen&harvemmin käyttävä menee pimeiden markkinoiden puolelle. Jos hiisaa aamusta iltaan niin pimeä markkina houkuttelee ihan varmasti. Mutta ehkä näille saataisiin apua, jos aine ei olisi laiton ja stigmaa aiheuttava.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.03.2017
Viestejä
656
Mutta ehkä näille saataisiin apua, jos aine ei olisi laiton ja stigmaa aiheuttava.
Kyllähän tuo niin populistinen heitto vihreiltä oli että persutkin kalpenee, mutta ongelmakäyttäjille ei apua saada eikä haluta vaikka olisi mikä skenaario.
Alkoholi on laillinen päihde, mutta AA-klinikat tuovat silti niin voimakkaan stigman edelleen että sitä kartetaan loppuun asti. Sama kuvio huumeiden käyttäjille vaikka olisi kuinka laillista.

Jos nyt laillistettaisiin kannabis niin samalla allokoitaisiin x-määrä rahaa myyntituotoista päihdepolitiikkaan ja ongelmien hoitoon. Se summa ei koskaan kasva vaan inflaatio syö sitä hiljalleen ja kun lama iskee niin ensimmäinen leikkuri iskee juuri tähän.

Muistellaan pari vuotta taaksepäin näitä jorinoita kun suuri ja mullistava alkoholilainsäädäntö oli muuttumassa hurjan liberaaliksi ja prosentit ampuivat marketeissa katosta läpi suoraan seuraavalle kokonaisluvulle.
Miten vihreät silloin äänesti?
A) Kanta pysyi samana kuin vaalikoneessa
B) Kanta muuttui populismin periaatteiden myötä

Kolmasosa eduskunnasta muutti mielipidettään alkoholista – vihreiden edustajien pään käänsivät terveyssyyt
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 779
Viestejä
4 225 245
Jäsenet
71 108
Uusin jäsen
spinal

Hinta.fi

Ylös Bottom