• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Näistä puolueista pitää saada ne ääripään vaikutushenkilöt pois niin johan onnistuu. En kyllä todellakaan toivo että Suomi menee lisää johonkin amerikan kaksijakoon, jossa tapellaan koko ajan kaduillakin vaikutusvallasta.
Niin että SDP:n pitäisi potkia Marin ulos että kokoomus ja demarit voisivat tehdä yhteistyötä :D
 
No itse olen oikeistoa ja mua vituttaa tuollainen blokkiajattelu koska haluan että Kokoomus pystyy tekemään hallitusyhteistyötä esim. Vihreiden ja SDP:n kanssa.
Blokkiajattelussa on se hyvä puoli että ennen vaaleja voidaan jo kertoa millaisia asioita ollaan ajamassa ja edistämässä.

Viime vaaleissa kävi niin, että keskustaa äänestäessään tuskin moni tiesi etukäteen, että tuli edistettyä vasemmistolaista politiikkaa.
 
Blokkiajattelussa on se hyvä puoli että ennen vaaleja voidaan jo kertoa millaisia asioita ollaan ajamassa ja edistämässä.

Viime vaaleissa kävi niin, että keskustaa äänestäessään tuskin moni tiesi etukäteen, että tuli edistettyä vasemmistolaista politiikkaa.

Mutta blokkiajattelussa myös vähennetään helvetisti niitä valinnan vaihtoehtoja. Joka yleensä tarkoittaa että sulla on todella paska vaihtoehto ja erittäin paska vaihtoehto.
 
Tähän progressiokeskusteluun hyvä tuoda esille nykytilanne rajaveroprosenttien nykytilanteesta. Tähän, kun lisää päälle suuren tasaverojen osuuden, niin taipuisin itsekin sille kannalle, että verotus on Suomessa suhteessa kovinta tuolla alemmasta keskitulotasosta ylöspäin (1800€/kk ylöspäin, kun rajavero, eli vero lisätuloille, nousee jo silloin 40:n prosenttiin.) Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että korkeampituloisten verotuskin on jo äärimmäisen korkeaa.
palkansaajan veroprosentit.PNG

Oli miten oli, niin tuo rajavero on jo nyt tuollla ylätasolla sillä tasolla, ettei esimerkiksi itseä kiinnosta lisäansioiden hankkiminen pätkääkään. Siitä vaan lisää tuohon vielä progressiota, niin valinta tulee olemaan joko siirtyminen tuonne alle 20k€ vuodessa luokkaan vapaa-ajan harrasteiden pariin, tai sitten jos tarvitsee rahaa lisää niin ulkomaille.

Ihan tuhon tiellä tässä ollaan, jos vielä progressiota lisätään. Surullista, kun tuntuu sille, että Ruotsin demarit on talouspoliittisesti oikeammalla kuin vaikka Suomen kokoomus. Marinin SDP menisi Ruotsissa varmaan tulenpunaisen vasemmiston puolelle. Lisää vaan progressiota => vähemmän jaettavaa kakkua => entistä enemmän verojenkorotustarpeita...

Hyvä puoli tässä asiassa on, ettei palkansaajien sakki ole kovin jakautunutta, vaan kaikki yli 1800€ kuussa tienaavat palkansaajat kuuluvat himoverotettujen joukkoon. Vielä, kun suurempi osa porukkaa alkaisi tajuamaan asian.
Jäi kiinnosta maan mistä tuo taulukko on saatu? Ja tuon marginaaliveron pykältäminen n. 88000€ kohdalla
"gookkelista:
Valtion tuloveroasteikko 2020
Verotettava ansiotulo Vero alarajan kohdalla Vero alarajan ylittävästä tulon osasta
18 100 € – 27 200 € 8,00 € 6,00 %
27 200 € – 44 800 € 554,00 € 17,25 %
44 800 € – 78 500 € 3 590,00 € 21,25 %
78 500 € – 10 751,25 € 31,25 %
"
Tuohon kun lisää kunnallisveron asuinpaikasta riippuen 17.5%-22%?
@Jan1:ltä #31731
Vuonna 2012 työnantajat maksoivat sairausvakuutusmaksua 2,12 prosenttia palkasta ja työttömyysvakuutusmaksua 0,8 prosenttia palkasta.
Sipilän hallituksen jälkeen vuonna 2019 enää sairausvakuutusmaksua enää 0,77 prosenttia palkasta ja työttömyysvakuutusmaksua 0,5 prosenttia palkasta. Työnantajien työeläkemaksu pysyi ennallaan.
Samalla ajanjaksolla palkansaajien työttömyysvakuutusmaksu nousi 0,16 prosentista 1,5 prosenttiin ja työeläkemaksu 5,15 prosentista 6,75 prosenttiin palkasta. Työntekijän työeläkemaksu nousi 5,15 prosentista 6,75 prosenttiin. Yli 53-vuotiaiden eläkemaksu 6,5 prosentista peräti 8,25 prosenttiin.

=> 31.25%+ 19,5% (ol. kunnalisvero)+n. 3% (ol. Työttömyysvak + sairasvak.) Mistä loput tulee?

Noista 78500€ tuloista (vähennysten jälkeen) maksetaan valtion veroa 13,7% .
Sekä 200000 tuloista 40720€ eli 20,36%.
-Noi vaan ihan siksi, ettei luvut jää hämäämään
 
Näistä puolueista pitää saada ne ääripään vaikutushenkilöt pois niin johan onnistuu. En kyllä todellakaan toivo että Suomi menee lisää johonkin amerikan kaksijakoon, jossa tapellaan koko ajan kaduillakin vaikutusvallasta.

No Kokoomus ei kyllä tule seuraavan puheenjohtajansa johdolla ainakaan demareita lähentymään. Samaten demareiden oikeistosiivestä ei taida löytyä uskottavaa seuraajaa Marinille.
 
Sitten jos asiaa yrtittää tarkailla tasapuolisesti valtion kannalta. Tuossa mitä ilmeisemmin myytiin menestyvä yritys (eli siitä ekasta millistä oli jo paljon tehty). Ystäsi fiksuna tajusi tarttua tilaisuuteen (ja ehkä matalat korotkin häntä tässä avittivat) ja mahdollisesti hyödynsi edellisen yrittäjän suhteita ja sain asiakkaita, ehkäpä vielä hyviä neuvoja siltä luopuvalta yrittäjältä (kokemus opettaa).
Valtion kannaltahan on vain pelkästään positiivinen asia, että yritykselle löytyy jatkaja. Ja vaikka omistaja saakin pääomatuloverotuksen kautta edullisemmin tuloja, valtio saa silti kokonaisuudessaan enemmän veroja. Eli tasapuolisesti tarkasteltunakin valtio on se tätä omistajaa/yrittäjää suurempi hyötyjä.
Toinen asia on, että olisiko joku muu yhtä fiksu ostanut ko. yrityksen, jos ystäväsi ei olisi ensin kerinnyt. Valtion kannalta muutos ei välttämättä olisi ollut merkittävä (tai sitten olisi molempiin suuntiin).
Varmasti olisi joku toinenkin ostaja löytynyt, mutta sillon joku toinen tämän foorumin käyttäjistä voisi kertoa omasta sukulaisestaan samaa tarinaa. Ihan sama kuka se yrittäjä on, mutta se joka päättää hypätä pois palkkatyöstä ja luoda tähän maahan lisää työtä, on kyllä osinkonsa ansainnut. Itse koen pääomatuloveron huojennuksen tietynlaisena etuna niille yrittäjille, jotka pystyvät luotsaamaan menestyksekkäästi firmaa. Mutta suurempi vaikutus sillä on nimenomaan yrityksen kannattavuuteen keventäen yrityksen menopuolta, kuten ekassa viestissä mainitsin. Mikäli huojennusta ei olisi, saisiko valtio lopulta kuitenkaan niin paljoa verotuloja? Aluksi varmasti enemmänkin, mutta muutamassa vuodessa alkaisi näkyä negatiiviset vaikutukset. Verotuksen kiristäminen on housuun kusemista talvipakkasilla, aluksi lämmittää mukavasti, mutta lopulta harmittaa.
 
Jäi kiinnosta maan mistä tuo taulukko on saatu? Ja tuon marginaaliveron pykältäminen n. 88000€ kohdalla
"gookkelista:
Valtion tuloveroasteikko 2020
Verotettava ansiotulo Vero alarajan kohdalla Vero alarajan ylittävästä tulon osasta
18 100 € – 27 200 € 8,00 € 6,00 %
27 200 € – 44 800 € 554,00 € 17,25 %
44 800 € – 78 500 € 3 590,00 € 21,25 %
78 500 € – 10 751,25 € 31,25 %
"
Tuohon kun lisää kunnallisveron asuinpaikasta riippuen 17.5%-22%?
@Jan1:ltä #31731
Vuonna 2012 työnantajat maksoivat sairausvakuutusmaksua 2,12 prosenttia palkasta ja työttömyysvakuutusmaksua 0,8 prosenttia palkasta.
Sipilän hallituksen jälkeen vuonna 2019 enää sairausvakuutusmaksua enää 0,77 prosenttia palkasta ja työttömyysvakuutusmaksua 0,5 prosenttia palkasta. Työnantajien työeläkemaksu pysyi ennallaan.
Samalla ajanjaksolla palkansaajien työttömyysvakuutusmaksu nousi 0,16 prosentista 1,5 prosenttiin ja työeläkemaksu 5,15 prosentista 6,75 prosenttiin palkasta. Työntekijän työeläkemaksu nousi 5,15 prosentista 6,75 prosenttiin. Yli 53-vuotiaiden eläkemaksu 6,5 prosentista peräti 8,25 prosenttiin.

=> 31.25%+ 19,5% (ol. kunnalisvero)+n. 3% (ol. Työttömyysvak + sairasvak.) Mistä loput tulee?

Noista 78500€ tuloista (vähennysten jälkeen) maksetaan valtion veroa 13,7% .
Sekä 200000 tuloista 40720€ eli 20,36%.
-Noi vaan ihan siksi, ettei luvut jää hämäämään
Valtion vero, kunnallisvero, ylevero, kirkollisvero, työttömyys- ja sairausvakuutusmaksut, työeläkemaksut.
Meidän systeemissä eläkemaksut on laskennallisesti veroluonteisia maksuja, koska kukaan ei maksa niitä omaan eläkkeeseensä vaan seuraava sukupolvi maksaa pääosin aina nykyisten eläkeläisten eläkkeet (toki sijoitustuotot hyödyttää myös).

Marginaaliveroprosentti on laskennallinen luku sille, kuinka suuren suuren osan verojen nousu vie lisätuloista.
Ellei ole mahdollista saada lisää tuloa (esim. ylitöiltä tai viraabelihommilla) mistään, niin marginaaliveroprosentilla ei ole yksilölle juuri merkitystä. Koska sitä harkintaa, kannattaako tehdä, ei tarvitse käydä ellei lisää ole edes tarjolla.

Ihan oikealta tuo graafi näyttää, marginaalivero rajat käyttäytyy kynnyksittäisinä.
 
Mutta blokkiajattelussa myös vähennetään helvetisti niitä valinnan vaihtoehtoja. Joka yleensä tarkoittaa että sulla on todella paska vaihtoehto ja erittäin paska vaihtoehto.
Suomessahan on sellaisiakin outouksia kuin oikeistoliberaalit ja vasemmistokonservatiivit. Senkin vuoksi yhteistyötä löytyy monelta suunnalta. Mikä on ihan alright.
 
Valtion kannaltahan on vain pelkästään positiivinen asia, että yritykselle löytyy jatkaja. Ja vaikka omistaja saakin pääomatuloverotuksen kautta edullisemmin tuloja, valtio saa silti kokonaisuudessaan enemmän veroja. Eli tasapuolisesti tarkasteltunakin valtio on se tätä omistajaa/yrittäjää suurempi hyötyjä.

Varmasti olisi joku toinenkin ostaja löytynyt, mutta sillon joku toinen tämän foorumin käyttäjistä voisi kertoa omasta sukulaisestaan samaa tarinaa. Ihan sama kuka se yrittäjä on, mutta se joka päättää hypätä pois palkkatyöstä ja luoda tähän maahan lisää työtä, on kyllä osinkonsa ansainnut. Itse koen pääomatuloveron huojennuksen tietynlaisena etuna niille yrittäjille, jotka pystyvät luotsaamaan menestyksekkäästi firmaa. Mutta suurempi vaikutus sillä on nimenomaan yrityksen kannattavuuteen keventäen yrityksen menopuolta, kuten ekassa viestissä mainitsin. Mikäli huojennusta ei olisi, saisiko valtio lopulta kuitenkaan niin paljoa verotuloja? Aluksi varmasti enemmänkin, mutta muutamassa vuodessa alkaisi näkyä negatiiviset vaikutukset. Verotuksen kiristäminen on housuun kusemista talvipakkasilla, aluksi lämmittää mukavasti, mutta lopulta harmittaa.
Kaikki tuossa on totta, mutta sitten samaan aikaan se, että meillä on historiallisista syistä yksi yritysmuoto, listaamaton osakeyhtiö, jonka omistajalla on kevyempi verokohtelu kuin millään muulla yritysmuodolla tai palkansaajilla, on itsessään myös hassu jäänne menneisyydestä. Ja ottakai kohtelua olisi syytä yhdenmukaistaa (=joko tiivistää veropohjaa kuten vasemmalta halutaan TAI etsiä keinoja huojentaa muiden yritysmuotojen tuloksen jakamisen verotusta oikeiston tapaan).

Nyt se on samanlainen yhden ryhmän ”saavutettu etu”, kuin ne muutkin ”saavutetut edut”, joiden purkamista kovaan ääneen aina silloin tällöin huudellaan. Ja toki sen purkaminen on yhtä vaikeaa kuin muidenkin, ellei käytännössä lähes mahdotonta.
 
Viimeksi muokattu:
Valtion kannaltahan on vain pelkästään positiivinen asia, että yritykselle löytyy jatkaja. Ja vaikka omistaja saakin pääomatuloverotuksen kautta edullisemmin tuloja, valtio saa silti kokonaisuudessaan enemmän veroja. Eli tasapuolisesti tarkasteltunakin valtio on se tätä omistajaa/yrittäjää suurempi hyötyjä.
Kyllä, mutta niin sen pitääkin, jos meinaamme tulevaisuudessa edes jotenkin selvitä. Mun pointti tossa oli myös se, että
ytittäjä on vain yksi osa yhtiötään, harvoin valtion kannalta korvaamaton. Tilalle tulee kyllä muita, jos bisnes on kannattavaa. Meillähän joskus jopa niin paljon halukkaita, että ennen niin kannattava yritys joutuu konkaan, koska muutkin vaurastumaan haluavat yrittäjät haluavat samoille "apajille".

Otan esimerkin kuorma-autoilusta (aikaa asiasta on kulut, joten voineen kertoa). Eräässä läänissä oli läänin KTK ja kaupungin KTK. Vaikka heillä oli alueella monopoli, kilpailivat urakoista niin, että homma ei enää kannattanut juuri kenellekään.

Varmasti olisi joku toinenkin ostaja löytynyt, mutta sillon joku toinen tämän foorumin käyttäjistä voisi kertoa omasta sukulaisestaan samaa tarinaa. Ihan sama kuka se yrittäjä on, mutta se joka päättää hypätä pois palkkatyöstä ja luoda tähän maahan lisää työtä, on kyllä osinkonsa ansainnut.
Toki näin, mutta valitettavasti tarvitsemme verotuloja, eikä niitä voi ottaa heiltä joilla ei ole.
Itse koen pääomatuloveron huojennuksen tietynlaisena etuna niille yrittäjille, jotka pystyvät luotsaamaan menestyksekkäästi firmaa. Mutta suurempi vaikutus sillä on nimenomaan yrityksen kannattavuuteen keventäen yrityksen menopuolta, kuten ekassa viestissä mainitsin. Mikäli huojennusta ei olisi, saisiko valtio lopulta kuitenkaan niin paljoa verotuloja? Aluksi varmasti enemmänkin, mutta muutamassa vuodessa alkaisi näkyä negatiiviset vaikutukset. Verotuksen kiristäminen on housuun kusemista talvipakkasilla, aluksi lämmittää mukavasti, mutta lopulta harmittaa.
Sama myös kun valtiona otamme velkaa ja myymme voittoa tuottavia yrityksiämme. Marinin hallitus on tuolla saralla kyllä ihan "ykköstasoa". Yritysverotus on hankala asia, ja verotus kokonaisuudessaan vielä hankalampi.

Kun jollekin annetaan se vaan valitettavasti on toiselta pois. Siinä on siis tasapainoiltava yritystenkin kanssa.
Ei siinäkään ole järkeä, että yrittäjälle annetaan verovarojamme ja hän yrityksensä kasvattamisen sijasta laittaa ne omaan kulutukseensa yms.
Yritysvähennyksiä vois lisätäkin, kun sijoitetaan yritykseen (ennen vanhaan oli ns. varastovarus jolla pystyi tulostaan tasaamaan 50% kun sijoitti yrityksen toiminnan kannalta tapeellisiin hankintoiin). Liekkö enää olemassa?
 
Kaikki tuossa on totta, mutta sitten samaan aikaan se, että meillä on historiallisista syistä yksi yritysmuoto, listaamaton osakeyhtiö, jonka omistajalla on kevyempi verokohtelu kuin millään muulla yritysmuodolla tai palkansaajilla, on itsessään myös hassu jäänne menneisyydestä. Ja ottakai kohtelua olisi syytä yhdenmukaistaa (=joko tiivistää veropohjaa kuten vasemmalta halutaan TAI etsiä keinoja huojentaa muiden yritysmuotojen tuloksen jakamisen verotusta oikeiston tapaan).

Nyt se on samanlainen yhden ryhmän ”saavutettu etu”, kuin ne muutkin ”saavutetut edut”, joiden purkamista kovaan ääneen aina silloin tällöin huudellaan. Ja toki sen purkaminen on yhtä vaikeaa kuin muidenkin, ellei käytännössä lähes mahdotonta.
Mielestäni nimenomaan listaamattomien osakeyhtiöiden omistajilla tuleekin olla huojennus, se on sekä etu että tuki näillä yrityksille/yrittäjille. On huomattavasti helpompi lähteä omistajaksi pörssissä oleviin julkisiin osakeyhtiöihin vaikka kuukausisäästämisen kautta. Listaamattoman yrityksen omistajat ottavat yleensä isoja lainoja tai lainatakauksia ja vastuu yrityksestä korostuu. Silti tästäkin huojennuksesta johtumatta listaamattomat yritykset ja yrittäjät voivat parhaillaan maksaa todella isoja määriä veroja. Ja voin varmuudella sanoa tästä minunkin esimerkkitapauksesta, että firma ei olisi vuosikymmeniin onnistunut kasvamaan näin isoksi ("veronmaksajaksi"), mikäli huojennusta ei olisi ollut.

Toki kannatan myös muidenkin pääomatuloverojen ja ansiotuloverojen keventämistä asteittain. Ja kannatan kansankapitalismia siten, että suomalaiset voisivat vähentää ansiotuloverotuksessa täysimääräisesti sijoitukset suomalaisiin pörssiyhtiöihin. Tässä pitäisi toki olla joku 3-5 vuoden viive, ennen kuin voi myydä osakkeet pois ettei tätä käytettäisi porsaanreikänä. Mutta tällä kannustettaisiin kaikkia sijoittamaan ja säästämään.

E: Ja tuo huojennus on tosiaan vain 150k€:n saakka, joten se hyödyttää juurikin yksin isoa yritystä pyörittäviä. Ei sillä varsinaisesti pääse mikään yrityksen osaomistaja rikastumaan ellei sitten saa hyvää ansiotuloa lisäksi.
 
Viimeksi muokattu:
Jäi kiinnosta maan mistä tuo taulukko on saatu?
Veronmaksajien sivuilta, josta löytyy myös kuvaus:
Palkansaajan veroprosentit 2021

Vaikkei työntekijällä olisi mahdollisuuksia lisätuloihin, niin marginaaliveroprosenttia kannattaa miettiä, kun pohtii vaikka pidempiä lomia. Esim. lomarahojen vaihtaminen vapaaksi, palkattomat vapaat ja lomautukset vähentää nettopalkkaa usein yllättävän vähän. Samoin, jos jää työttömäksi vaikka puolessa välin vuotta, niin aika taksvärkkiä olisi lähteä enää loppuvuodeksi töihin, koska kaikki lisätulot suhteessa ansiosidonnaiseen menisi sen marginaaliveron mukaan.
 
Kun jollekin annetaan se vaan valitettavasti on toiselta pois. Siinä on siis tasapainoiltava yritystenkin kanssa.
Ei siinäkään ole järkeä, että yrittäjälle annetaan verovarojamme ja hän yrityksensä kasvattamisen sijasta laittaa ne omaan kulutukseensa yms.
Yritysvähennyksiä vois lisätäkin, kun sijoitetaan yritykseen (ennen vanhaan oli ns. varastovarus jolla pystyi tulostaan tasaamaan 50% kun sijoitti yrityksen toiminnan kannalta tapeellisiin hankintoiin). Liekkö enää olemassa?
En tiedä onko jotenkin hankala käsittää, mutta ei yrittäjälle anneta verovaroja sillä että hän saa huojennuksen vaan päinvastoin tällä huojennuksella valtio saa enemmän verovaroja. Tämä mainitsemani yritys ei olisi kasvanut vuosikymmeniin näin isoksi ilman huojennusta, eli valtio ei olisi saanut näin paljoa veroja kerättyä tämän yrityksen toiminnasta kuin nyt. Tietenkin jos huojennusta ei olisi, niin valtio saisi näennäisesti isomman verosumman tältä yrittäjältä, mutta samaan aikaan se olisi myös pois yrityksen kasvusta ja tulevista yhteisöveroista tai pääomaveroista.

Ja vaikka osingot menevät sen yrittäjän omaan kulutukseen, niin suurinosa niistä päätyy edelleen valtion kassaan. Rakennetaan kesämökkiä tai ostetaan venettä tai mitä tahansa. Tästä päätyy iso osa kulutuksen kautta verotukseen. Ja jopa työllistää muita, esimerkiksi tuon kesämökin rakennuttamisen myötä. Kulutus on hyvästä valtion taloudelle.
 
Valtion vero, kunnallisvero, ylevero, kirkollisvero, työttömyys- ja sairausvakuutusmaksut, työeläkemaksut.
Meidän systeemissä eläkemaksut on laskennallisesti veroluonteisia maksuja, koska kukaan ei maksa niitä omaan eläkkeeseensä vaan seuraava sukupolvi maksaa pääosin aina nykyisten eläkeläisten eläkkeet (toki sijoitustuotot hyödyttää myös).
Yle-vero ei ole merkittävä kuin noissa alimmissa tuloluokissa. Kirkollisvero on vapaaehtoinen, joten en laske sitä veroksi.
Työeläkemaksua en myöskään laskisi veroksi. Ainakaan niin kauan kuin varoja ei hallita Valtion Budjetissa.
-Hyvä, että edes näin pakotetaan varautumaan eläkeikään, suurella osalla eläkeläisiä ei todellakaan mene taloudellisesti hyvin. Toki suuret ikäluokat tuosta hyötyivät eniten, mutta se on kokoajan tasaantunut.
Arvioin työttömyys- ja sairausvakuutusmaksuksi yht. n. 3%,


Marginaaliveroprosentti on laskennallinen luku sille, kuinka suuren suuren osan verojen nousu vie lisätuloista.
Ellei ole mahdollista saada lisää tuloa (esim. ylitöiltä tai viraabelihommilla) mistään, niin marginaaliveroprosentilla ei ole yksilölle juuri merkitystä. Koska sitä harkintaa, kannattaako tehdä, ei tarvitse käydä ellei lisää ole edes tarjolla.
Niin, ja jos tienaat sen verran, että lisätulosta edes 50% menee veroa. Olet jo sellaisessa asemassa, että voinet vaikka heittää eurot roskikseen, eikä elämäsi siitä miksikään muutu. Pienempi tuloiselle ne mahdollistavat vaikka paremman lomamatkan tai lisäruokaa perheelle.
Ihan oikealta tuo graafi näyttää, marginaalivero rajat käyttäytyy kynnyksittäisinä.
Minusta sen pitäisi silti olla alempi ja tasainen tuon 80000 tulorajan jälkeen
 
En enää usko, että suomea varsinaisesti voisi korjata elämään tulojen mukaan. Jos joku erehtyy yrittämään niin se saa vihat niskaan, koska huononnukset saavutettuihin etuihin. Massan ehdoilla mennään ja lainalla+veronkorotuksilla paikataan vuodot. Jos joku onnistuu tovin kiristämään niin seuraavaksi vuorossa on korjaus toiseen suuntaan tyyliin Sanna Marin. Tähän päälle sote-himmelit ja muut byrokratian oivallukset niin homma on finalisoitu.
 
Yle-vero ei ole merkittävä kuin noissa alimmissa tuloluokissa. Kirkollisvero on vapaaehtoinen, joten en laske sitä veroksi.
Työeläkemaksua en myöskään laskisi veroksi. Ainakaan niin kauan kuin varoja ei hallita Valtion Budjetissa.
-Hyvä, että edes näin pakotetaan varautumaan eläkeikään, suurella osalla eläkeläisiä ei todellakaan mene taloudellisesti hyvin. Toki suuret ikäluokat tuosta hyötyivät eniten, mutta se on kokoajan tasaantunut.
Arvioin työttömyys- ja sairausvakuutusmaksuksi yht. n. 3%,



Niin, ja jos tienaat sen verran, että lisätulosta edes 50% menee veroa. Olet jo sellaisessa asemassa, että voinet vaikka heittää eurot roskikseen, eikä elämäsi siitä miksikään muutu. Pienempi tuloiselle ne mahdollistavat vaikka paremman lomamatkan tai lisäruokaa perheelle.

Minusta sen pitäisi silti olla alempi ja tasainen tuon 80000 tulorajan jälkeen
Sinä et ehkä laske, mutta virallisesti ja vakiintuneessa käytännössä ne lasketaan mukaan. Ja siksi ne on aivan varmasti tuossa graafissakin mukaan laskettuina.
 
Sama myös kun valtiona otamme velkaa ja myymme voittoa tuottavia yrityksiämme. Marinin hallitus on tuolla saralla kyllä ihan "ykköstasoa".

Viitsitkö pistää tietoa paljonko Marinin hallitus on myynyt ja pääseekö sillä "ykköstasolla" tosiaan ohi Sipilä, Stubb ja Kataisen hallituksista?

 
En tiedä onko jotenkin hankala käsittää, mutta ei yrittäjälle anneta verovaroja sillä että hän saa huojennuksen vaan päinvastoin tällä huojennuksella valtio saa enemmän verovaroja. Tämä mainitsemani yritys ei olisi kasvanut vuosikymmeniin näin isoksi ilman huojennusta, eli valtio ei olisi saanut näin paljoa veroja kerättyä tämän yrityksen toiminnasta kuin nyt. Tietenkin jos huojennusta ei olisi, niin valtio saisi näennäisesti isomman verosumman tältä yrittäjältä, mutta samaan aikaan se olisi myös pois yrityksen kasvusta ja tulevista yhteisöveroista tai pääomaveroista.

Ja vaikka osingot menevät sen yrittäjän omaan kulutukseen, niin suurinosa niistä päätyy edelleen valtion kassaan. Rakennetaan kesämökkiä tai ostetaan venettä tai mitä tahansa. Tästä päätyy iso osa kulutuksen kautta verotukseen. Ja jopa työllistää muita, esimerkiksi tuon kesämökin rakennuttamisen myötä. Kulutus on hyvästä valtion taloudelle.
Meillä on se ero, että nostat yrittäjät muita hyviä työntekijöitä parempaan asempaan. Minä en sitä tee vaikka arvostankin yrittäjiä. Yrittäjä on samanlainen duunari kuin muutkin ahkerat kansalaiset.
Tosin yrittäjissäkin on heitä, jotka eivät hommaansa osaa. Vaan muutamissa vuosissa tuhoavat vanhempiensa perinnön.
Ehkäpä sinäkin olet kuullut asiasta joiltain yrittäjä ystäviltäsi.

Yrittäminen tuo muutakin kuin rahaa ja kun rahan merkitys vähenee tilalle saattaa tulla muu vaikutusvalta ja arvostus.

Otit esiin, miten tuttavasi jatkoivat yritystä menestyen siinä (vaikka pääyrittäjä ei). Se kertoo yhtenä esimerkkinä kuinka tärkeitä ne osaavat alaiset ovat. Joskus ne ovat jopa niin hyviä, että riittää että yrittäjä ymmärtää olla puutumatta asioihin.
Ei se yrittäjä silti heille liikaa maksa.
 
Viimeksi muokattu:
Viitsitkö pistää tietoa paljonko Marinin hallitus on myynyt ja pääseekö sillä "ykköstasolla" tosiaan ohi Sipilä, Stubb ja Kataisen hallituksista?

Ei ole vielä myynyt, mutta päivä pari sitten Marin ilmoitti näin tekevänsä. Velkaa ei kukaan muistaakseni noin paljon ole ottanut. Eihän meillä kohta ole enää mitä myydä. Joten arviointini (velka+ myynti) perusteinen.
 
Mielestäni nimenomaan listaamattomien osakeyhtiöiden omistajilla tuleekin olla huojennus, se on sekä etu että tuki näillä yrityksille/yrittäjille. On huomattavasti helpompi lähteä omistajaksi pörssissä oleviin julkisiin osakeyhtiöihin vaikka kuukausisäästämisen kautta. Listaamattoman yrityksen omistajat ottavat yleensä isoja lainoja tai lainatakauksia ja vastuu yrityksestä korostuu.
lainasin vain pätkän, mutta muista yritysmuodoista AY,KY ja osuuskunta jakavat myös tuloksensa, heillä vastaavaa huojennusta ei ole. AY:ssa se yrittäjäriskikin on vielä isompi, samoin KY:ssa vastuunalaisen yhtiömiehen riski. Joten luonnollisesti listaamattoman osakeyhtiön yrittäjäriski ja yrittäjän vastuu perusteluna ei oikeastaan ole minkäänlainen peruste jos verrataan noiden muiden voitonjakoon.

Finnwatch tuota aihealuetta on hieman perannut, ja kyseisen verorakenteen vuoksi valtaosa yrittäjistä ei pääse asiaa edes kunnolla hyödyntämään. Mutta varsin pieni varsin hyvätuloisten joukko pääsee sitäkin enemmän.
”Ylimmän tulodesiilin eli isotuloisimman kymmenyksen osuus kaikista selvityksen kohteena olevista verovapaista osin- goista on yli 74 %. Euroissa tämä tarkoittaa, että ylin tulodesiili nosti vuoden aikana yli 1,1 miljardia näitä verovapaita osinkoja. Myös suurituloisten keskuudessa osingot jakautuvat hyvin epätasaisesti kaikista suurituloisimpien kerätessä suurimmat osingot. Ylimmän prosentin eli hyvätuloisimman sadasosan osuus verovapaista huojennetuista osingoista on yli 35 % (yli 537 miljoonaa euroa) ja kaikista kovatuloisimman promillen eli tuhannesosan osuus vähintään 10 % (yli 158 miljoonaa euroa).”

7BA75CEB-3878-450B-BE51-72F422C22B61.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole vielä myynyt, mutta päivä pari sitten Marin ilmoitti näin tekevänsä. Velkaa ei kukaan muistaakseni noin paljon ole ottanut. Eihän meillä kohta ole enää mitä myydä. Joten arviointini (velka+ myynti) perusteinen.
Nyt minulta on tämä mennyt kokonaan ohi, enkä firman käyttämästä uutispalvelusta tai googlella saanut silmiini uutisointia aiheesta.
Olisiko laittaa linkkiä ja/tai kertoa tarkemmin mistä myynnistä on kysymys?
 
lainasin vain pätkän, mutta muista yritysmuodoista AY,KY ja osuuskunta jakavat myös tuloksensa, heillä vastaavaa huojennusta ei ole. AY:ssa se yrittäjäriskikin on vielä isompi, samoin KY:ssa vastuunalaisen yhtiömiehen riski. Joten luonnollisesti listaamattoman osakeyhtiön yrittäjäriski ja yrittäjän vastuu perusteluna ei oikeastaan ole minkäänlainen peruste jos verrataan noiden muiden voitonjakoon.

Olisihan se perin merkillistä, jos kommandiittiyhtiö tai toiminimi saisi huojennusta maksamistaan osingoista kun ne eivät sitä ensinkään pysty maksamaan? AY on yritysten perustama yritysmuoto, sellaisessa himmelissä on tietenkin tuplariskit ja siitä toivottavasti on hyötyä jotenkin muuten. Kuka tahansa yritys voi muuttaa itsensä osakeyhtiöksi ja alkaa nauttimaan verottomista tuloista. Kaksi osakeyhtiötä voi perustaa AY ja siitä saatavat hillot tulouttaa omaan kirjanpitoonsa.

Tuossa linkkaamassasi Finnwatch tekstissä "herrojen huojennus" on kaikki oleellinen informaatio tittelissä. Tilasto on takuulla räätälöity sopimaan tiettyyn agendaan, pelkästään viittaus 55000€ palkkatuloon kertoo siitä jo kaiken. Aika moni yrittäjä pyrkii pitämään palkkasumman optimaalisena jyrkän progression vuoksi ja se liikkuu juuri tuossa mailla. Kirjanpitäjillä on monesti antaa taulukot jossa selvitetään erilaiset tasot ja mahdollisuudet. Jos suomessa ei olisi progressio noin voimakas, voi olla että naapurin peltiseppä pomppaisi 100 000 verokalenteriin. Nyt niitä hillotaan yrityksiin täysin vailla tuotto-odotusta.

Miten sielä Finnwatchissa päivä kuluu?
 
Sinä et ehkä laske, mutta virallisesti ja vakiintuneessa käytännössä ne lasketaan mukaan. Ja siksi ne on aivan varmasti tuossa graafissakin mukaan laskettuina.
Näköjään noin, tosin toikaan ei ollut täysin oikein käyttivät oliko se nyt 20.2% kunnallisverona ja 1,3 % kirkollisverona.
En edelleenkään laskis eläkemaksua veroihin, toki voihan sen tehdä.

Nyt minulta on tämä mennyt kokonaan ohi, enkä firman käyttämästä uutispalvelusta tai googlella saanut silmiini uutisointia aiheesta.
Olisiko laittaa linkkiä ja/tai kertoa tarkemmin mistä myynnistä on kysymys?
Liekkö hallitusohjelmassa jotain, Marin sanoi tuon (myyntejä on tulossa) TV:n tekemässä haastattelussa.
 
Olisihan se perin merkillistä, jos kommandiittiyhtiö tai toiminimi saisi huojennusta maksamistaan osingoista kun ne eivät sitä ensinkään pysty maksamaan? AY on yritysten perustama yritysmuoto, sellaisessa himmelissä on tietenkin tuplariskit ja siitä toivottavasti on hyötyä jotenkin muuten. Kuka tahansa yritys voi muuttaa itsensä osakeyhtiöksi ja alkaa nauttimaan verottomista tuloista. Kaksi osakeyhtiötä voi perustaa AY ja siitä saatavat hillot tulouttaa omaan kirjanpitoonsa.

Tuossa linkkaamassasi Finnwatch tekstissä "herrojen huojennus" on kaikki oleellinen informaatio tittelissä. Tilasto on takuulla räätälöity sopimaan tiettyyn agendaan, pelkästään viittaus 55000€ palkkatuloon kertoo siitä jo kaiken. Aika moni yrittäjä pyrkii pitämään palkkasumman optimaalisena jyrkän progression vuoksi ja se liikkuu juuri tuossa mailla. Kirjanpitäjillä on monesti antaa taulukot jossa selvitetään erilaiset tasot ja mahdollisuudet. Jos suomessa ei olisi progressio noin voimakas, voi olla että naapurin peltiseppä pomppaisi 100 000 verokalenteriin. Nyt niitä hillotaan yrityksiin täysin vailla tuotto-odotusta.

Miten sielä Finnwatchissa päivä kuluu?
Käytinkö sanaa osinko niiden kohdalla? Enpä muuten tainnut. Taisin käyttää sanoja ”voitonjakoon” ja ”tuloksesta”, joista ensimmäinen on se virallinen termi AY:n ja KY:n kohdalla.
Toinen juttu on, että oot AY:sta lähtökohtaisesti väärässä: ainakin yksi henkilöomistaja pitää olla (muut voi olla yrityksiä tai yhteisöjäkin). Nykyisin se on toki harvinaisempi yhtiömuoto, mutta aikaisemmin se oli juurikin tyypillinen perheyrityksen muoto.

Finnwatchin jutussa se ”herrojen huojennus” taisi viitata pääosin siihen sukupuoli-kappaleeseen. Itselleni se osa on kohtuullisen tyhjäkäyntisisältöä, mutta varmasti valittu lobbauskulmaksi kun osuu nykyhallituksen painopisteisiin ja kun on oikein tasa-arvoministerikin hallituksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni nimenomaan listaamattomien osakeyhtiöiden omistajilla tuleekin olla huojennus, se on sekä etu että tuki näillä yrityksille/yrittäjille. On huomattavasti helpompi lähteä omistajaksi pörssissä oleviin julkisiin osakeyhtiöihin vaikka kuukausisäästämisen kautta. Listaamattoman yrityksen omistajat ottavat yleensä isoja lainoja tai lainatakauksia ja vastuu yrityksestä korostuu.
Mun mielestä ainut pointti on se, että näin listaamattomat yritykset voivat saada enemmän ja helpommin rahoitusta. Tämän pitäisi sitten edistää uusien suurten yritysten kehittymistä, tai ainakin ehkäistä sitä, ettei yrityksen kasvu jäisi rahoituksesta kiinni. Näin ainakin teoriassa, sitä en tiedä, miten toi käytännössä toimii. Tuskin on mitään tutkimusta toimivuudesta tehty, tai itse en ainakaan keksi koeasetelmaa, jolla sen vois testata. Voi olla myös, et tosta saatavat verovarat olisi parempi pistää vähäksi aikaa esimerkiksi vanhusten hoidon takaamiseen (suuret ikäluokat eläköityy jne) ja sit palauttaa veroetu myöhemmin. Toinen ratkaisu on sit työperäinen maahanmuutto...
 
Käytinkö sanaa osinko niiden kohdalla? Enpä muuten tainnut. Taisin käyttää sanoja ”voitonjakoon” ja ”tuloksesta”, joista ensimmäinen on se virallinen termi AY:n ja KY:n kohdalla.
Toinen juttu on, että oot AY:sta lähtökohtaisesti väärässä: ainakin yksi henkilöomistaja pitää olla (muut voi olla yrityksiä tai yhteisöjäkin). Nykyisin se on toki harvinaisempi yhtiömuoto, mutta aikaisemmin se oli juurikin tyypillinen perheyrityksen muoto.

AY saa perustaa myös oikeustoimihenkilöt eli pelkät yritykset. Yritysten kesken ei ole mitään epätasa-arvoa verotuksellisesti sinänsä, kun sen muodon voi vapaasti päättää. Listattu yrityskin voi muuttaa itsensä listaamattomaksi jos haluaa osallistua kullanvuolentaan, jos osakkeenomistajat ei jarruta. Ainoat jotka tässä maassa nostaa verottomana yhtään mitään on korporaatiot, säätiöt ja AY liike. En usko että kukaan yritys marisee siitä, kuinka OY saa nostaa jotain huojennettuja osinkoja, heillä on omat syynsä toiseen yhtiömuotoon josta hyötyvät enemmän.

Ainoa mikä on ehkä tosi epätasa-arvoista yritysten kesken on toiminimien oikeusturva, en käsitä miten joku uskaltaa sillä tavalla pyörittää edes nakkikiskaa.
 
Ainoat jotka tässä maassa nostaa verottomana yhtään mitään on korporaatiot, säätiöt ja AY liike.
Ja lisäksi kaikki yleishyödylliset yhdistykset, sekä myös yleishyödylliset osakeyhtiöt (KHO 2020:121 Oy:n yleishyödyllisyys edellyttää, että yhtiöjärjestyksessä pitää olla maininta varojenjakokiellosta sekä ehto, jolla yhtiön purkautuessa sen varat jaetaan yleishyödyllisiin tarkoituksiin.)

Ammattiyhdistysliike ja Vasemmistoliitto on ajanut lähdeveroa myös yleishyödyllisille. Puoliväliriihessä se oli jo hyvin lähellä toteutua. Ongelmaksi muodostui, että siinä olisi samalla hävinnyt rahoitus n. 1700:lta tieteen ja taiteen säätiörahoitetulta henkilötyövuodelta, missä erityisesti apurahatutkimus ja tohtorinväitösrahoitus olisi vielä korostunut, toki muitakin ongelmia oli.

Kun sitä ei tällä hallituspohjalla saatu sovittua, olen aika skeptinen sen suhteen, että sitä tulisi vastaisuudessakaan.
Syy on mm. täällä.
 
Viimeksi muokattu:
Oho, mites se nyt näin. Kuitit siis on salattu yksityisasiana, mutta yksityisiä menoja ei saisi maksattaa verovaroista.

Et sitten lukenut tuota itse juttua minkä lainasit, vaan pelkästään otsikon ja keksit loput omasta päästä? Lue se juttu.
 
Et sitten lukenut tuota itse juttua minkä lainasit, vaan pelkästään otsikon ja keksit loput omasta päästä? Lue se juttu.
Miksi nuo laskut pitää salata ja asiasta ei ilmeisesti saisi puhua tai esittää edes kysymyksiä?

"Marinin kaudella etua on kuitenkin käytetty enemmän kuin aikoihin. Lisäksi sen käyttämistä on peitelty salauspäätöksin viime keväästä tai kesästä lähtien. Voutilainen kuitenkin muistuttaa, että ministeritehtäviä varten tehdyt hankinnat eivät ole salassa pidettäviä yksityiselämän suojaan liittyvän syyn perusteella. Tämä tarkoittaa sitä, että pääministerin aamiaisostot eivät voi samanaikaisesti olla sekä ministeritehtäviin liittyviä ja yksityisasioina salassa pidettäviä, kuten valtioneuvoston kanslia nyt perustelee."

Pelkääkö sanna samaa kohtaloa kuin Katri Kulmuni?

Taloushallinnossa oli IL:n tietojen mukaan korostettu laskujen salaamisen tärkeyttä pian sen jälkeen, kun valtiovarainministeri Katri Kulmunin kyseenalaiset ostot nousivat otsikoihin.
 
Et sitten lukenut tuota itse juttua minkä lainasit, vaan pelkästään otsikon ja keksit loput omasta päästä? Lue se juttu.

Voutilainen kuitenkin muistuttaa, että ministeritehtäviä varten tehdyt hankinnat eivät ole salassa pidettäviä yksityiselämän suojaan liittyvän syyn perusteella. Tämä tarkoittaa sitä, että pääministerin aamiaisostot eivät voi samanaikaisesti olla sekä ministeritehtäviin liittyviä ja yksityisasioina salassa pidettäviä, kuten valtioneuvoston kanslia nyt perustelee.

Oli ehkä huonosti muotoiltu tuo oma viesti
 
No jos tuo on kaikille pääministereille ollut tarjolla, mutta käyttö on ollut vähäistä vain siksi, että edeltäjät eivät ole kesärannassa asuneet, niin itse etu itsessään varmaan on silloin ok.
Salaamiseen perusteluiden vahvuudesta en osaa sanoa, mutta kyllä ymmärrän sitä virkamiestä, joka ajattelee, että suojelenpa pääministeriä siltä, että iltapäivälehdet, seiskat ja hymyt ei analysoi mm. hänen taaperonsa aamiaisen sisältöä. N. 300€ kuussa 3+1 hengelle ei kuitenkaan nyt mahdoton summa ole, ettei siellä erityisemmin tuhlattu olla.
 
Joo saahan tuossa aika pitkään flooraa leivän päälle lyödä, että saadaan Kulmunin 50 tonnin esiintymiskoulutusmaksut kuitattua. Ja ruokaostoksien perusteella voi päätellä paljon mm. ihmisen terveystietoja, jotka ovat yksityisiä. Esimerkiksi keliakia käy aika helposti ilmi ruokakassin sisällöstä, sillä perusteella sisällön salaaminen on ihan perusteltua.
 
Valtioneuvoston kanslian arvio 300 euron kuukausittaisista ostoista on korkeahko summa pelkistä aamiaistarvikkeista, sillä Tilastokeskuksen tuoreimpien lukujen mukaan keskimäärin suomalaiset käyttävät kaikkiin elintarvikeostoksiinsa keskimäärin 365 euroa kuukaudessa. Kahden huoltajan lapsiperheissä keskiarvo tosin on yli 600 euroa.

Luulisi tuollakin perheellä olevan vara hankkia aamiaiset omista varoista vai olisikohan tarve hieman nostaa Marinin palkkaa tai antaa tarveharkintaista toimeentulotukea.
Salailua ja piilottelua opeteltu sekä käytetty jo monissa yhteyksissä mikä ei sovi demokratiaan.
 
Itse luulen, että nuo salaukset on tulleet keskusteluun vasta tämän sähköistyminen myötä. Parikymmentä vuotta sitten kun piti osata pyytää yksilöidysti (eli tietää tarkasti mitä pyytää), jotta arkistosta käytiin kopioimassa paperikopio. Silloinkin toki oli asiaan perehtyneitä taitavia toimittajia. Näistä oli muutama juttu muistaakseni Tiitisen kirjassa ja Rosilan kahdessa kirjassa (ovat muutenkin kivaa poliittista kirjallisuutta, suosittelen).
 
Tavan pulliainen, kun ilmoittaa tulot vaikka kelaan väärin niin sitä ollaan pari kuukautta syömätä. Ja jos se vilunki alkaa jo noin pienestä niin eihän se sitten lopu mihinkään. Onneksi ei sentään suomen rahoja ulkomaille lahjoittele.
 
Menee taas kategoriaan että vois sitä vähän maalaisjärkeäkin käyttää valittamisessa.

Äänestäjille kyllä kuuluu tieto että pääministerille kuuluu tuollainen työsuhde-etu. Äänestäjille ei todellakaan kuulu se että syökö pääministeri, puhumattakaan hänen perheestään, aamiaiseksi Activiaa vai kaurapuuroa.
Tässä tapauksessa tiedetään että on tuo etu ja tiedetään että kuinka paljon siihen palaa rahaa. Loppuja tuosta ei yksinkertaisesti tarvitse tietää.
 
Tavan pulliainen, kun ilmoittaa tulot vaikka kelaan väärin niin sitä ollaan pari kuukautta syömätä. Ja jos se vilunki alkaa jo noin pienestä niin eihän se sitten lopu mihinkään. Onneksi ei sentään suomen rahoja ulkomaille lahjoittele.
Tuossa ei nyt kuitenkaan taida olla mitään vilunkia ainakaan tämän yhden uutisen perusteella.
 
Äänestäjille kyllä kuuluu tieto että pääministerille kuuluu tuollainen työsuhde-etu. Äänestäjille ei todellakaan kuulu se että syökö pääministeri, puhumattakaan hänen perheestään, aamiaiseksi Activiaa vai kaurapuuroa.
Tässä tapauksessa tiedetään että on tuo etu ja tiedetään että kuinka paljon siihen palaa rahaa. Loppuja tuosta ei yksinkertaisesti tarvitse tietää.
Tässä on tieto, joka puuttuu, ja joka olisi hyvä antaa kansalaisille:

Päätöstä ei löydy
Edun lakiperusta on kyseenalainen. Valtioneuvoston kanslia vetoaa ministeripalkkiolain kuudenteen pykälään, jonka mukaan:

”Pääministerillä on asunto valtion talossa, jonka kunnossapito, lämmitys ja valaistus sekä sisustus kustannetaan ja tarpeellinen henkilökunta maksetaan valtion varoista”.

Lista ei sisällä elintarvikkeita eikä niitä mainita lain esitöissäkään. Iltalehti ei ole saanut valtioneuvoston kansliasta ymmärrettäviä perusteluja sille, miksi Kesärannassa perheineen vakituisesti asuvan pääministerin aamiaistarpeet katsotaan valtion varoista maksettaviksi.

Iltalehti pyysi myös saada valtioneuvoston kanslian päätöksen, jolla pääministerin ruokaostoksia on päätetty ottaa valtion maksettavaksi. Päätöksiä ei ole toimitettu.



Tuskin Marin edes on tiennyt, että lakiperusta on kyseenalainen. Todennäköisesti on vain menty vanhan käytännön mukaan.
 
Tuossa ei nyt kuitenkaan taida olla mitään vilunkia ainakaan tämän yhden uutisen perusteella.

Pointtihan tuossa nyt oli se, että salailuteema jatkuu myös tarpeettomien asioiden osalta. Kaiken lisäksi sitä sovelletaan toisin kuin on tarkoitettu.

Julkisten varojen käyttö tulee olla julkista, piste. Jos ostaa omin varoin jotakin, sitten ei tietenkään.

Tämä pätee kaikkeen julkishallinnon toimijoiden hankintoihin.
 
Julkisten varojen käyttö tulee olla julkista, piste.

Tämä pätee kaikkeen julkishallinnon toimijoiden hankintoihin.

Eli siis esim. puolustusvoimien pitäisi listata julkisesti tasan tarkkaan jokainen käytetty euro?

Eiköhän se nyt ole yleensä ottaen päivän selvää että julkisten varojen käytön pitää olla julkista paitsi jos on erittäin hyvä syy salata ne osittain. Turvallisuuteen ja yksityiseen liittyvät syyt ovat juurikin noita hyviä syitä.
 
Eli siis esim. puolustusvoimien pitäisi listata julkisesti tasan tarkkaan jokainen käytetty euro?

Eiköhän se nyt ole yleensä ottaen päivän selvää että julkisten varojen käytön pitää olla julkista paitsi jos on erittäin hyvä syy salata ne osittain. Turvallisuuteen ja yksityiseen liittyvät syyt ovat juurikin noita hyviä syitä.

Kenenkään aamiaiset eivät toki kuulu julkiseksi tiedoksi.

Sen sijaan pääministerin (puhumattakaan hänen läheisistään) aamiaiset eivät myöskään kuulu veronmaksajien suoraan maksettaviksi. Eiköhän hänellä ole varaa maksaa omat aamiaisensa.
 
Kenenkään aamiaiset eivät toki kuulu julkiseksi tiedoksi.

Sen sijaan pääministerin (puhumattakaan hänen läheisistään) aamiaiset eivät myöskään kuulu veronmaksajien suoraan maksettaviksi. Eiköhän hänellä ole varaa maksaa omat aamiaisensa.
Eduskunnassa on toki edut kohdillaan, mutta eroaako tämä nyt jotenkin muista kansanedustajien/ministerien luontaiseduista?
 
Sen sijaan pääministerin (puhumattakaan hänen läheisistään) aamiaiset eivät myöskään kuulu veronmaksajien suoraan maksettaviksi. Eiköhän hänellä ole varaa maksaa omat aamiaisensa.

Pääministerin virkaan kuuluu etuja joiden rinnalla tuollainen 300 euroa kuussa aamiaisiin on yksi hyttysen paska. Mun puolesta voisivat maksaa vaikka kaikki ateriat pääministerille, kyseessä on kuitenkin helvetin vittumainen duuni jota en ainakaan itse suostuisi tekemään tuolla palkalla. Jos pääministerin elämää helpoitetaan vähän sillä että veronmaksajan piikkiin varmistetaan että se saa aina kunnon aamiaisen niin tuo on mulle täysin ok homma.
 
Katsoiko kukaan eilistä kuntavaalien ilmastotenttiä ja löytyisikö vaikkapa siitä jotain mielenkiintoisempaa keskusteltavaa kuin Kekkosen ajoista asti olleesta aamiaisedusta, josta kirjanpito on kunnosta, mutta Kekkosen päätöstä ei löydy mistään?

Voisin itse vaikka sanoa, että voi jeebus mitä perseilyä Ylen puolelta mikrofonien suhteen. Sinne tuli Marinin ulkovaatteista strippaamiset ja kaikki läpi lähetykseen. Tarkasti jos kuuntelee, niin sieltäkin varmaan paljastui pari perusteltua syytä Marinin erottamiselle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 260
Viestejä
4 897 109
Jäsenet
78 958
Uusin jäsen
Valde666

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom