• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Allekirjoita EU:n budjetti ja jos et allekirjoita, tulee maailmanloppu. Just joo ja lehmät lentää. Kuka näitä juttuja oikeasti uskoo :facepalm:
EU:n budjetti on ennenkin pystytty järjestämään ilman ylimääräisiä tukipaketteja ja pystytään nytkin.

Jos tuo tukipaketti hyväksytään niin vaadin, että Suomi tekee jatkossa niin kuin muutkin eli velkaa maksimit. Otetaan vaikka 100 miljardia ja kun pitäisi maksaa niin EU järjestää tukipaketin meille, koska eurooppalainen yhteenkuuluvuus ja solidaarisuus yms ja mitä kaikkia näitä vassarien termejä onkaan.
 
EU:n budjetti on ennenkin pystytty järjestämään ilman ylimääräisiä tukipaketteja ja pystytään nytkin.

Jos tuo tukipaketti hyväksytään niin vaadin, että Suomi tekee jatkossa niin kuin muutkin eli velkaa maksimit. Otetaan vaikka 100 miljardia ja kun pitäisi maksaa niin EU järjestää tukipaketin meille, koska eurooppalainen yhteenkuuluvuus ja solidaarisuus yms ja mitä kaikkia näitä vassarien termejä onkaan.

Juuri näin Suomen nyt pitäisikin tehdä. Eikös Italialla ole joku 2000 miljardia velkaa niin otetaan vielä enemmän niin ollaan seuraavassa paketissa saama puolella.
 
Allekirjoita EU:n budjetti ja jos et allekirjoita, tulee maailmanloppu. Just joo ja lehmät lentää. Kuka näitä juttuja oikeasti uskoo :facepalm:

Musta on hyvin tärkeää tiedostaa, että tuota pakettia tukee tämän maan työntekijöiden ja yrittäjien kaikki etujärjestöt. Poliitikot hyväksyessään tuon tekevät siis kuten Suomen elinkeinoelämä - eli paketin kustantajat - toivovat. Se jos mikä on isänmaallinen päätös. Se jos mikä on Suomen etu. Kiitän myös omasta puolestani jo etukäteen paketin hyväksyjiä. Toivotaan että se riittää 2/3-enemmistöön.

:suomenlippu:
#suominousuun

sä et nyt vaan ymmärrä että noi kaikki on globalistien salaliitossa tarkoituksellisesti luovuttamassa suomen itsemääräämisoikeutta pois, ja ainoa porukka joka tämän ymmärtää on tämä joka taistelee sitä vastaan keskustelemalla asiallisesti useamman yön putkeen :love2:

on se kumma ettei maassa kestetä asiakeskustelua, esim. sitä että asiallisesti ja toistuvasti vihjaillaan eri puoluekantaa edustavien poliitikkojen olevan maanpettureita eriävien näkemystensä perusteella.
 
Suomessa kansa antaa täyden mandaatin eduskunnalle tehdä ihan mitä eduskunta tahtoo. Yhdenkään lakiesityksen hyväksymiseen ei kansalta lupaa tarvita, eikä lainsäädäntöprosessi edes tuollaista tunne. Kansa antaa eduskunnalle täysin rajattoman mandaatin hyväksyä pitkälti ihan mitä eduskunta tahtoo. Se voi oikeastaan jopa uudelleenkirjoittaa koko perustuslain jos siihen päätyy (kiireellinen menettely + 5/6 enemmistö). Ja tässä ei ollut kyse mistään noin rajusta asiasta, vaan yhdestä tukipaketista ja EU:n budjetista.

Olette pahasti metsässä, jos jotain muuta kuvittelette. Ja sama liittyy neuvoa-antaviin äänestyksiin: ne eivät side eduskuntaa. Kansalta ei (onneksi) suoraan kysytä mitään, vaan täällä on jo N kertaa mainittu edustuksellinen demokratia. Eduskunta päättää, me vain äänestämme.
Toki voivat tehdä, mutta moraalista oikeutta heillä ei ole. Ja aivan varmasti kantavat poliittisen vastuun. Eivät kansalaiset nykyään enää niin helposti unohda mitä edustajansa vaalikaudella tekivät. Tiedetään kuka mitäkin äänesti ja kansalaiset
voivat sitten seuraavissa vaaleissa huomioida asian, itse uskon että moni näin tekee. Siinä saattaa joiltain puoluekantakin vaihtua.

Nyt on kyse tässä hyvin isosta periaatteelisesta asiasta. Takaamme muiden valtioiden velkoja.
Meillä on ennestäänkin velkaa ja sitä hetken päästä n. 151miljardia, kts #31267 ja #31269
tuon lisäksi tulee kuntien velat.
 
No siinä tapauksessa paketin vastustajat ovat oppositiossa mölyävien ääniä kalastavien populistipuolueiden pelinappuloita ja lammaslauma.
Uskotko tosissasi, ettei olisi voitu neuvotella Suomen kannalta edullisempaa sopimusta. Kokoomuskin piti sopimusta huonona ...vai pitikikö?, kun ei halua neuvotella parempaa.
 
Uskotko tosissasi, ettei olisi voitu neuvotella Suomen kannalta edullisempaa sopimusta. Kokoomuskin piti sopimusta huonona ...vai pitikikö?, kun ei halua neuvotella parempaa.

Mikäs olkiukko tuo nyt on? En ole kai puhunut siitä, että sopimus olisi ollut paras mahdollinen tai lottovoitto? Tai ettei mikään taho olisi voinut neuvotella missään tilanteessa parempaa. Jos ei keksittäisi noita olkiukkoja. Tai lainaa ihmeessä tekstiäni, jos jossain tuollaista möläytin.

Neuvotellun sopimuksen ja koko budjetin kaataminen ei siitä huolimatta ole asia, jota Suomen elinkeinoelämä kannattaisi. On aika poikkeuksellista, että ne vetoavat noin näkyvästi - sekä yrittäjät/työnantajat, että työntekijät.
 
No siinä tapauksessa paketin vastustajat ovat oppositiossa mölyävien ääniä kalastavien populistipuolueiden pelinappuloita ja lammaslauma.

Kiistätkö esimerkiksi demareiden kytkökset ay- liikkeeseen?
 
Kiistätkö esimerkiksi demareiden kytkökset ay- liikkeeseen?

En tietenkään. Vaan kiistin sen, että sekä yrittäjien ja työntekijöiden kaikki etujärjestöt olisivat jotain pelinappuloita. Vieläpä saman asian puolesta, mikä on aika harvinaista. Tietenkin kytköksiä on vaikka mihin puolueisiin. Niin hallituksen kuin opposition. Nyt siis pakettia kannattaa sekä AY-mafia, että EK/Suomen yrittäjät.
 
Mikäs olkiukko tuo nyt on? En ole kai puhunut siitä, että sopimus olisi ollut paras mahdollinen tai lottovoitto? Tai ettei mikään taho olisi voinut neuvotella missään tilanteessa parempaa. Jos ei keksittäisi noita olkiukkoja. Tai lainaa ihmeessä tekstiäni, jos jossain tuollaista möläytin.

Neuvotellun sopimuksen ja koko budjetin kaataminen ei siitä huolimatta ole asia, jota Suomen elinkeinoelämä kannattaisi. On aika poikkeuksellista, että ne vetoavat noin näkyvästi - sekä yrittäjät/työnantajat, että työntekijät.
Sulla on vähän puurot ja vellit sekaisin nyt. Se, että kyseisten tahojen edustajat kannattaa pakettia, niin ei suinkaan tarkoita että kyseiset tahot itsessään kannattaisivat. Vähintään puolet tuntemistani demarien ja kokoomuksen äänestäjistä ovat pakettia vastaan. Yleensä nuo edustajat ovat näitä kultalusikka perseessä syntyneitä yhteiskunnan hyväosaisia, jotka varmasti hyötyvät tavalla tai toisella kaikista tällaisista paketeista koska rahalla on tapana valua rahan luokse.
 
Niin? Oliko ikävä kysymys?
Nythän on tilanne se että Suomi, samansuuruisella veroasteella ja ~10 % BKT:lla Italiaan verrattuna antaa niille vielä lisää rahaa?
Vissiin meillä nyt sitten on tähän varaa...
Kuvitteletko sä oikeasti, että elpymisvälineessä Suomen osuus menee nimenomaan Italiaan? Niinhän asia ei tietenkään ole.
 
Kuvitteletko sä oikeasti, että elpymisvälineessä Suomen osuus menee nimenomaan Italiaan? Niinhän asia ei tietenkään ole.

ei kun se on just niin. vouti käy keräämässä henkilökohtaisesti rahat täältä kirjekuoriin joita sitten jaellaan piazzan äärellä jokaiselle.
 
En pidä siitä että kaikki on yhtä toivotaan toivotaan eikä kenelläkään ole mitään käryä miten käy. Kukaan ei vaivaudu tekemään skenaarioita tai ei ainakaan uskalla niitä julkisesti näyttää.

Tämä on huolena mm. Varman toimarilla.

– Tärkein kysymys on Italia, jonka velkataakka on erittäin korkea. Jos Italia näillä EU-rahoilla saa kasvua aikaiseksi, olisi myös jonkin verran toivoa, että se selviytyy tästä velkataakastaan. Jos maa epäonnistuu, meillä on entistä suurempi ongelma, Murto sanoo.
 
Kuvitteletko sä oikeasti, että elpymisvälineessä Suomen osuus menee nimenomaan Italiaan? Niinhän asia ei tietenkään ole.

No eipä tietenkään, olipas hullu ajatus.

Italian mätäpaisehan ei suinkaan ole se mikä EU:n isokenkäisiä eniten jännittää.
 
Se, että kyseisten tahojen edustajat kannattaa pakettia, niin ei suinkaan tarkoita että kyseiset tahot itsessään kannattaisivat.

Mä puhuin nimenomaan siitä, että työmarkkinajärjestöjen virallinen kanta on kannattaa pakettia ja siksi lainasin ne kannanotot. Varmasti on jäseniä, jotka ovat eri mieltä. Mutta järjestöjen johdossa tilannekuva on ihan selvä ja siksi noin voimakkaat kannanotot.

Hallitus kannattaa pakettia, ja luultavasti näinollen eduskunnan enemmistö kannattaa pakettia, kaikki työmarkkinajärjestöt kannattavat pakettia, Suomen yrittäjät kannattavat pakettia ja Kantarin gallupin mukaan enemmistö suomalaisistakin kannattaa pakettia.

Vähintään puolet tuntemistani demarien ja kokoomuksen äänestäjistä ovat pakettia vastaan

Juu ja 75% mun tuntemistani persuista puolestaan kannattaa pakettia. Mutta se ei liity yhtään mihinkään millään tavalla.

Yleensä nuo edustajat ovat näitä kultalusikka perseessä syntyneitä yhteiskunnan hyväosaisia, jotka varmasti hyötyvät tavalla tai toisella kaikista tällaisista paketeista koska rahalla on tapana valua rahan luokse.

Toi nyt on ihan älytön vasta-argumentti. Tuon saman voit todeta vaikkapa lempipuolueesi johdosta.
 
Toi nyt on ihan älytön vasta-argumentti. Tuon saman voit todeta vaikkapa lempipuolueesi johdosta.
Mikä älytön tuo on? Kaikkien etujärjestöjen edustajilla on suoria kytkyjä politiikan huipulle. EK:ssa kokoomukseen ja työntekijäjärjestöillä demareihin ja vasemmistoliittoon. Eihän ne nyt herrajumala eri mieltä voi olla kuin puolueet joiden kanssa ovat läheisessä yhteistyössä ja eräänlaisessa symbioosissa. Toinen ei voi menestyä ilman toista. Jos tästä paketin kannatuksesta tuli joku kilpajuoksu, niin tuntemistani ihmisistä kokoomuksesta vasemmistoliiton äänestäjiin, sitä korjattuna vastustaa 99,5%.
 
Mikä älytön tuo on? Kaikkien etujärjestöjen edustajilla on suoria kytkyjä politiikan huipulle. EK:ssa kokoomukseen ja työntekijäjärjestöillä demareihin ja vasemmistoliittoon. Eihän ne nyt herrajumala eri mieltä voi olla kuin puolueet joiden kanssa ovat läheisessä yhteistyössä ja eräänlaisessa symbioosissa. Toinen ei voi menestyä ilman toista. Jos tästä paketin kannatuksesta tuli joku kilpajuoksu, niin tuntemistani ihmisistä kokoomuksesta vasemmistoliiton äänestäjiin, sitä korjattuna vastustaa 99,5%.
Suomi on pieni maa. Melkein kaikilla yhteiskunnallisesti tai bisneksessä aktiivisilla ihmisillä on kontakteja politiikan huipulle. Get over it ;)
 
Suomi on pieni maa. Melkein kaikilla yhteiskunnallisesti tai bisneksessä aktiivisilla ihmisillä on kontakteja politiikan huipulle. Get over it ;)
Niin ja tällaiset päätökset tehdään näiden ihmisten lähtökohdista, ei suinkaan kansalaisten. Suora demokratia on se ainut oikea demokratia jossa kansa pääsee oikeasti ilmaisemaan mielipiteensä. Suomen korruptoituneessa järjestelmässä rötösherrat pelaavat lähinnä omaan pussiinsa joka näkyy näissä tyhjissä vaalilupauksissa ja takinkäännöissä vailla vastuuta. Mutta eihän täällä mistään enää kansanäänestyksiä uskalleta järjestää vaaleja lukuunottamatta. Olisiko pieni vinkki rötösherroille miksi persut, jotka kannattavat kansanäänestyksiä varmaan eniten, menestyvät tällä hetkellä niin hyvin. Olisiko Suomen kansa pikkuhiljaa kyllästymässä tähän korruptioon jota nätisti hyväveliverkostoksi kutsutaan.
 
Niin ja tällaiset päätökset tehdään näiden ihmisten lähtökohdista, ei suinkaan kansalaisten.
Meinaatko, että me (tai ”nämä ihmiset”) ei olla kansalaisia?


Mutta eihän täällä mistään enää kansanäänestyksiä uskalleta järjestää vaaleja lukuunottamatta.
Miten niin enää? Koko historian aikana järjestetty kahdesti: 1931, 1994. Edustuksellisessa demokratiassa se on hyvin poikkeuksellista ja sille tulee olla hyvin korkea kynnys. Näin on meillä onneksi ollutkin.
 
Miten niin enää? Koko historian aikana järjestetty kahdesti: 1931, 1994. Edustuksellisessa demokratiassa se on hyvin poikkeuksellista ja sille tulee olla hyvin korkea kynnys. Näin on meillä onneksi ollutkin.

Aika huonoa on kansanedustajalaitoksen toiminta, jos sen päätökset eivät ole pitkälti samoja kuin mitä kansanäänestyksistä saataisiin tuloksiksi. Jälkimmäinen on kuitenkin se ideaali, johon edustuksellinen demokratia perustuu. Edustuksellisuuden approksimaatio on tarvittu käytännön syistä (jatkuvat kansanäänestykset olisivat liian aikaa vieviä). Kuitenkin edustuksellisuuden perusta murenee, jos se tuottaa demokratiaan nähden eriäviä tuloksia.

Olet siis väärässä siinä, että demokratiassa pitäisi olla korkea kynnys kansanäänestyksille. Nimenomaan asia on päinvastoin: demokratiassa kansa päättää ja sillä on oikeus päättää myös joidenkin mielestä väärin - muutenhan mitään päätösvaltas ei sillä olisikaan. Vain demokratian vastaisissa järjestelmissä - kuten huonosto toimivissa edustuksillisissa demokratioissa ja kansandemokratioissa - kansan valtaa pyritään estämään kuvaamallasi tavalla.
 
Aika huonoa on kansanedustajalaitoksen toiminta, jos sen päätökset eivät ole pitkälti samoja kuin mitä kansanäänestyksistä saataisiin tuloksiksi. Jälkimmäinen on kuitenkin se ideaali, johon edustuksellinen demokratia perustuu. Edustuksellisuuden approksimaatio on tarvittu käytännön syistä (jatkuvat kansanäänestykset olisivat liian aikaa vieviä). Kuitenkin edustuksellisuuden perusta murenee, jos se tuottaa demokratiaan nähden eriäviä tuloksia.

Olet siis väärässä siinä, että demokratiassa pitäisi olla korkea kynnys kansanäänestyksille. Nimenomaan asia on päinvastoin: demokratiassa kansa päättää ja sillä on oikeus päättää myös joidenkin mielestä väärin - muutenhan mitään päätösvaltas ei sillä olisikaan. Vain demokratian vastaisissa järjestelmissä - kuten huonosto toimivissa edustuksillisissa demokratioissa ja kansandemokratioissa - kansan valtaa pyritään estämään kuvaamallasi tavalla.
Joku voisi ajatella niinkin, että vakaus, luottamus, kyky sopia ja onnellisuusindeksi / hyvän elämän indeksi, vähäinen korruptio ja lehdistönvapaus kertoisi hyvää edustuksellisen demokratiamme toimivuudesta. Näissä kaikissa Suomi ja pohjoismaat yleensä ottaen on maailman kärkeä - ja on olleet sitä pitkään.
 
Olet siis väärässä siinä, että demokratiassa pitäisi olla korkea kynnys kansanäänestyksille. Nimenomaan asia on päinvastoin: demokratiassa kansa päättää ja sillä on oikeus päättää myös joidenkin mielestä väärin - muutenhan mitään päätösvaltas ei sillä olisikaan. Vain demokratian vastaisissa järjestelmissä - kuten huonosto toimivissa edustuksillisissa demokratioissa ja kansandemokratioissa - kansan valtaa pyritään estämään kuvaamallasi tavalla.

Haluaisit siis suoraa demokratiaa, edustuksellisen demokratian sijasta vaikka tiedostat että kansa äänestää väärin kun ei mieti kokonaisuuksia vaan vetää fiiliksellä ja vajavaisilla tiedoilla?
Kuka saa päättää ja millä perusteilla mistä asioista äänestetään?
 
Nimenomaan asia on päinvastoin: demokratiassa kansa päättää ja sillä on oikeus päättää myös joidenkin mielestä väärin - muutenhan mitään päätösvaltas ei sillä olisikaan. Vain demokratian vastaisissa järjestelmissä - kuten huonosto toimivissa edustuksillisissa demokratioissa ja kansandemokratioissa - kansan valtaa pyritään estämään kuvaamallasi tavalla.

Eikös tässä nimenomaan ole näin käymässä, sellaisen henkilön näkökulmasta jonka mielestä vakaussopimuksen tukeminen on ”väärin päätetty?” Enemmistö suomalaisista kuitenkin tukee tätä pakettia mielipidemittausten perusteella, ja vastaavasti enemmistö siitä laitoksesta joka on demokraattisesti vaaleilla valittu ko. "väärin äänestävää" kansaa edustamaan.

edit: ja sinälläänhän tämän päätöksen/edustuksellisuuden kelpoisuus taas mitataan aikanaan eduskuntavaaleissa
 
Mikä älytön tuo on?

Se on älytön koska se on puhdasta mutua. Olet keksinyt ne motiivit itse ja sulla ei ole niille mitään muuta lähdettä kuin oma kuvitelmasi. Siksi se on älytön.

Työmarkkinajärjestöt puolestaan ovat perustelleet kantansa ja sen tänne jo linkkasinkin. Se peruste ei ollut pelinappulana olo eikä johtajien omat henkilökohtaiset motiivit.
 
Meinaatko, että me (tai ”nämä ihmiset”) ei olla kansalaisia?
Eihän se mikään salaisuus ole että täällä korruptio rehottaa vaikkei sitä virallisesti sitä olekaan koska sitä kutsutaan hyväveliverkostoksi. Ei täällä niin hyvin kansan asiat ole kuin annetaan ymmärtää. Poliittinen eliitti ja näiden etujärjestöjen kymmeniätuhansia kuussa tienaavat eivät todellakaan ole pienen kansalaisen tai yrittäjän asialla vaan suuryritysten ja pääoman sekä oman lähipiirin ja oman varallisuuden kerryttämisen asialla.
Se on älytön koska se on puhdasta mutua. Olet keksinyt ne motiivit itse ja sulla ei ole niille mitään muuta lähdettä kuin oma kuvitelmasi. Siksi se on älytön.

Työmarkkinajärjestöt puolestaan ovat perustelleet kantansa ja sen tänne jo linkkasinkin. Se peruste ei ollut pelinappulana olo eikä johtajien omat henkilökohtaiset motiivit.
Normaalin lammasmaista ajattelua. Kun joku korruptoitunut pamppu näin sanoo niin sillä tavallahan sen on sitten oltava.
 
Normaalin lammasmaista ajattelua. Kun joku korruptoitunut pamppu näin sanoo niin sillä tavallahan sen on sitten oltava.

Mikä on se auktoriteetti jota voi seurata ilman että on lammas? Jos sellaista ei ole niin sitten päästäänkin klassisen anarkismin "No gods, no masters" ajatteluun :)

"You admire the lions - You despise all sheep
But following lions - Makes nothing but sheep"

Rome - Die Brandstifter
 
Normaalin lammasmaista ajattelua. Kun joku korruptoitunut pamppu näin sanoo niin sillä tavallahan sen on sitten oltava.

Juu, ja kuten kirjoitin, sama pätee sen oman lempipuolueen johtoon. Yhtä lammasmaista on ottaa ne mielipiteet sieltä. Eli perustelut ne tässä on se oleellinen asia.
 
Juu, ja kuten kirjoitin, sama pätee sen oman lempipuolueen johtoon. Yhtä lammasmaista on ottaa ne mielipiteet sieltä. Eli perustelut ne tässä on se oleellinen asia.
Yksikään asiantuntija ei tuota pakettia pidä varauksettoman hyvänä ja nekin ketkä sitä kehuu, niin lähinnä tuntuu että Euroopan tasolla voi olla ok, mutta Suomen kannalta ei ehkä niin hyvä kuin muualla Euroopassa. Ja kaikki positiiviset arviot ovat myös asiantuntijoilla puhdasta mutua ja veikkauksia miten best case scenario voisi mennä. Mutta kuten sanottu niin kaikki voi mennä päin persettä myös asiantuntijoiden mielestä. Johan siellä on varoiteltu markkinoiden ylikuumenemisestakin paketin johdosta.

Mitään varmaa tuossa paketissa ei ole muuta kuin että se rauhoitti markkinat silloin kun siitä sovittiin. Toteutuessaan se alkaa olla sen verran myöhässä että koronan vaikutuksiin se ei auta mitään, eli jää ne toivotaantoivotaan-skenaariot jäljelle. Lähinnä sillä pelastetaan sitten enää Italian talous ja poliittisen eliitin kasvot.
 
Toisaalta olisi sitten kiva tietää raja, kuinka monta vastaavaa pakettia tämän nykyisen kannattajat ovat valmiita hyväksymään näillä aivan samoilla perusteilla? Onko joku raja kuinka paljon me voimme velkaantua lisää itse tulonsiirtona talouttaan paskasti hoitaville maille? Nuo samat perusteluthan toimii aivan samalla tavalla vaikka tämä olisi jokavuotinen juttu.
 
Mikä on se auktoriteetti jota voi seurata ilman että on lammas? Jos sellaista ei ole niin sitten päästäänkin klassisen anarkismin "No gods, no masters" ajatteluun :)

"You admire the lions - You despise all sheep
But following lions - Makes nothing but sheep"

Rome - Die Brandstifter
En ymmärrä miksi kukaan alistuisi yhdenkään auktoriteetin alaisuuteen. En usko persujen sanomisiin sen enempää kuin hallitupuolueiden tai muun poliittisen eliitinkään, ilman että etsin vähän laajemmin tietoa asiasta, ja muodostan sitten ihan oman käsityksen asiasta. Äänestän sitten sitä puoluetta kuka vetää asioista pitkälti samoja johtopäätöksiä kuin minä.
 
Toisaalta olisi sitten kiva tietää raja, kuinka monta vastaavaa pakettia tämän nykyisen kannattajat ovat valmiita hyväksymään näillä aivan samoilla perusteilla? Onko joku raja kuinka paljon me voimme velkaantua lisää itse tulonsiirtona talouttaan paskasti hoitaville maille? Nuo samat perusteluthan toimii aivan samalla tavalla vaikka tämä olisi jokavuotinen juttu.
No, en tiedä kuinka suurella todennäköisyydellä tällainen koronaan verrattava ulkoinen shokki kovin äkkiä iskisi kovin nopeasti uudelleen. Mutta jos ajatellaan, että niin kävisi, niin todennäköisesti tässä ehtii sen verran kulua aikaa välissä, että on ehditty tehdä jonkinlaista taloudellista, sosiaalista ja poliittista jälkianalyysia.
Mikäli tämä kääntyy voimakkaasti tai edes jonkinverran plussalle, on selvää, että ainakin itselläni valmius vastaaviin olisi hyvä (mutta pitää muistaa, että menneisyyden onnistuminen ei ole tae tulevasta onnistumisesta).
Mikäli tässä käy toisin päin, sitten kynnys on korkeampi. Politiikassa, kuten elämässä yleensäkin, ei kuitenkaan lähes koskaan kannata sanoa suoraan ei, vaan pitäytyä pohjavireenä sillä kuuluisalla ”jyrkkä ehkä” kannalla.

Mutta tämä on turhaa spekulointia siinä mielessä, että unionissa kriisien tullen yleensä kehitetään uusia juuri siihen tilanteeseen tarkoitettuja ratkaisuja. Kriisi on aina myös mahdollisuus. Ei siis täsmälleen samanlaisia. Ja tämä tilanne on nyt varmasti massiivisin ikinä (tähän mennessä). Paljonkaan massiivisemmasta ei ehkä oltaisi samaan tapaan selviämässä kuin nyt ollaan.
 
Nythän suurin ongelma on pelko. Pelätään että joku pahastuu tai lähinnä lamaa. Pitäisi vaan uskaltaa antaa markkinoiden tehdä itse se korjausliike ja ottaa vastaan seuraukset. Mutta ei työnnetään vaan lisää kortteja korttitaloon, joka kaatuessaan on entistä isompi mälli kuin ilman tätä helikopteri rahan pumppausta. No ompahan sitten ensi kerralla tiedossa mitä seurauksia tällä järjettömyydellä saadaan aikaiseksi.
 
Yksikään asiantuntija ei tuota pakettia pidä varauksettoman hyvänä...

Ei tietenkään pidä, eikä kukaan ole sellaista täällä väittänytkään. He suosittelevat sen hyväksymistä, vaikka siinä on ongelmia. Heidän mielestään paketin kaataminen on siis Suomelle huono asia ja siksi niin moni taho oikealta ja vasemmalta vetoaa paketin hyväksymisen puolesta. Ensi viikolla nähdään, auttoiko vetoaminen.
 
No, en tiedä kuinka suurella todennäköisyydellä tällainen koronaan verrattava ulkoinen shokki kovin äkkiä iskisi kovin nopeasti uudelleen. Mutta jos ajatellaan, että niin kävisi, niin todennäköisesti tässä ehtii sen verran kulua aikaa välissä, että on ehditty tehdä jonkinlaista taloudellista, sosiaalista ja poliittista jälkianalyysia.
Mikäli tämä kääntyy voimakkaasti tai edes jonkinverran plussalle, on selvää, että ainakin itselläni valmius vastaaviin olisi hyvä (mutta pitää muistaa, että menneisyyden onnistuminen ei ole tae tulevasta onnistumisesta).
Mikäli tässä käy toisin päin, sitten kynnys on korkeampi. Politiikassa, kuten elämässä yleensäkin, ei kuitenkaan lähes koskaan kannata sanoa suoraan ei, vaan pitäytyä pohjavireenä sillä kuuluisalla ”jyrkkä ehkä” kannalla.

Mutta tämä on turhaa spekulointia siinä mielessä, että unionissa kriisien tullen yleensä kehitetään uusia juuri siihen tilanteeseen tarkoitettuja ratkaisuja. Kriisi on aina myös mahdollisuus. Ei siis täsmälleen samanlaisia. Ja tämä tilanne on nyt varmasti massiivisin ikinä (tähän mennessä). Paljonkaan massiivisemmasta ei ehkä oltaisi samaan tapaan selviämässä kuin nyt ollaan.
Nyt unohtuu se tosiasia että paketista 30% oli tarkoitettu koronasta johtuvien asioiden paikkaamiseen, loput 70% on ihan muita asioita joten ei tarvita mitään kriisiä että tämä toistuu.
 
Nyt unohtuu se tosiasia että paketista 30% oli tarkoitettu koronasta johtuvien asioiden paikkaamiseen, loput 70% on ihan muita asioita joten ei tarvita mitään kriisiä että tämä toistuu.
Niin, mikäli se olisi vain paikkausta, se ei sitten oikein olisikaan elvytystä. Se elvytyshän tässä on tavoite ja pohjimmiltaan keynesiläisessä elvytyksessä ei juuri ole väliä mihin rahaa pumpataan, kunhan sitä pumpataan markkinoille riittävästi (vaikka jaettaisiin jenkkien tapaan helikopterirahaa shekkeinä kotitalouksille). Kuitenkin sen elvytyksen kylkeen voi lisätä muita tavoitteita. Nyt ne muut tavoitteet on siellä uusiutumisessa, vihreässä siirtymässä, digitalisaatiossa ja resiliensissä. Ne edustaa sitä kriisin on myös mahdollisuus -ajattelua; ihan on hyvä mahdollisuus suomalaisillakin yrityksille.
 
Vihreiden Satu Hassi debunkkaa Facebookissaan perussuomalaisten itkun siitä, että EU-elpymisvälineestä ja budjetista ei olisi keskusteltu.

”Hesarissa Perussuomalaisten johtohahmot itkevät ihme krokotiilinkyyneleitä EUn elvytyspakettia koskevan keskustelun vähäisyydestä.

Halla-aho sanoo muun muassa: ”Jos me emme saa puhua eduskunnassa ja sillä tavoin niin sanotusti hidastaa asian käsittelyä, niin mitkä sitten ovat keinoja, joilla meidän pitäisi oppositiosta tätä asiaa lähestyä?” Hän sanoo myös, että ”Eduskunnassa nähtiin, että hallituspuolueilla ja kokoomuksella ei ole minkäänlaista halua osallistua keskusteluun.”

No, laskin vähän tilastoa siitä, minkä verran on puhuttu: Viime kesänä ennen EU-huippukokousta suuri valiokunta käsitteli hallituksen neuvotteluvaltuuksia elvytyspaketista kahteen otteeseen. Tätä varten suuri valiokunta kuuli ministerin lisäksi yhteensä 26 asiantuntijaa ja sai 6 muiden valiokuntien lausuntoa.

Eduskunnan syysistuntokauden aluksi 9.9.20 täysistunto keskusteli elpymispaketista pääministerin ilmoituksen pohjalta, puheenvuoroja käytettiin 103.

1.12.20 eduskunnan täysistunto käsitteli elvytyspaketin rahojen käyttöä, eli kestävän kasvun ohjelmaa. Puheenvuoroja käytettiin 105.
Asian päätöskäsittelyn keskustelu täysistunnossa oli 17.2.21, puheenvuoroja oli 69.

16.2.21 eduskunnan täysistunto keskusteli elpymispakettia koskevasta välikysymyksestä, jossa käytettiin 153 puheenvuoroa.
Varsinainen virallinen päätös elvytyspaketista tehdään siinä yhteydessä, kun päätetään Suomen EU-jäsenmaksuosuudesta EUn seuraavalle 7-vuotiselle kehysbudjettikaudelle. Sen lähetekeskustelu täysistunnossa oli 16.2.21, puheenvuoroja pidettiin 110.

Asia käsiteltiin valtiovarainvaliokunnassa, joka sai asiasta lausunnot 2 muulta valiokunnalta ja kuuli 23 asiantuntijaa.

Asian päätöskäsittely täysistunnossa alkoi tiistaina 11.5.21. Siinä istunnossa pidettiin puheenvuoroja 243, joista yli 200 ennen puoltayötä. Puolenyön jälkeen puheenvuoroja käyttivät lähinnä perussuomalaisten edustajat.

Keskustelu jatkui keskiviikkona 12.5.21 alkaneessa täysistunnossa, joka jatkui lauantain 15.5. aamuyöhön. Tässä istunnossa käytettiin 285 puheenvuoroa. Keskiviikkona ja perjantaina keskustelussa olivat jonkin aikaa mukana ainakin pääministeri ja valtiovarainministeri. Muut puheenvuoron käyttäjät olivat lähinnä perussuomalaisten edustajia, joiden puheenvuoroissa siteerattiin jo vanhaa virsikirjaa, Punahilkka-satua ja kansanedustajille tulleita sähköposteja.
Jos perussuomalaisten mielestä he ”eivät saaneet puhua”, niin millaista käsittelyä perussuomalaisten johto pitäisi sellaisena että ”sai puhua”?

Kommenteissa linkkejä mietintöihin ja pöytäkirjoihin.”
1CB3575D-1F0A-4130-85EF-2AAE4E8D27CA.jpeg547D8FDE-C57B-4D41-86CC-349BB0DAEB33.jpeg
 
Mikäs olkiukko tuo nyt on? En ole kai puhunut siitä, että sopimus olisi ollut paras mahdollinen tai lottovoitto? Tai ettei mikään taho olisi voinut neuvotella missään tilanteessa parempaa. Jos ei keksittäisi noita olkiukkoja. Tai lainaa ihmeessä tekstiäni, jos jossain tuollaista möläytin.

Neuvotellun sopimuksen ja koko budjetin kaataminen ei siitä huolimatta ole asia, jota Suomen elinkeinoelämä kannattaisi. On aika poikkeuksellista, että ne vetoavat noin näkyvästi - sekä yrittäjät/työnantajat, että työntekijät.
Arvelin vaan kun niin "tunnut" toimintaa kannattavan ainakin epäsuorasti yleisellä tasolla. Itse veikkaan, että löytyy myös paljon yrittäjiä/tyonantajia ja työntekijöitä, jotka pitävät sopimusta huonona neuvottelutuloksena.
Ei se, että muutamalta sadalta tai tuhannelta kysytään tarkoita, että muut välttämättä olisivat samaa mieltä.

Tään maksumiehiksi joutuvat myös osittain yrittäjätkin. Aika harva yksityishenkilö antaisi luvan ottaa velkaa ja tai antaa takausta omiin nimiinsä ventovieraille henkilöille. Nyt se tehdään lupaa kysymättä.
 
Uskomatonta paskaa. Ketä hyödyttää puolueiden päämäärien sensuroiminen?
Ne ei saa olla lainsäädännön vastaisia. Vaikka kyllähän ne varmasti edelleen on, mutta ei enää virallisissa asiakirjoissa.
Toki kaikille olisi selkeämpää, jos ne yhä olisi nähtävillä. Netissä varmaan onkin, en ole katsonut.
 
Ne ei saa olla lainsäädännön vastaisia. Vaikka kyllähän ne varmasti edelleen on, mutta ei enää virallisissa asiakirjoissa.
Toki kaikille olisi selkeämpää, jos ne yhä olisi nähtävillä. Netissä varmaan onkin, en ole katsonut.
Enää ei ajeta tiettyä asiaa koska sitä ei saanut laittaa ohjelmaan. Tämmöinen hölmöntölväys on täyttä suvakkiajattelua. Ainoa häviäjä on äänestäjä joka ei tiedä hölkäsenpöläystä millaisesta puolueesta on kysymys.
 
Niin, mikäli se olisi vain paikkausta, se ei sitten oikein olisikaan elvytystä. Se elvytyshän tässä on tavoite ja pohjimmiltaan keynesiläisessä elvytyksessä ei juuri ole väliä mihin rahaa pumpataan, kunhan sitä pumpataan markkinoille riittävästi (vaikka jaettaisiin jenkkien tapaan helikopterirahaa shekkeinä kotitalouksille). Kuitenkin sen elvytyksen kylkeen voi lisätä muita tavoitteita. Nyt ne muut tavoitteet on siellä uusiutumisessa, vihreässä siirtymässä, digitalisaatiossa ja resiliensissä. Ne edustaa sitä kriisin on myös mahdollisuus -ajattelua; ihan on hyvä mahdollisuus suomalaisillakin yrityksille.
Eli tässä tullaan siihen että aina on joku syy kupata veronmaksajien rahat maailmalle. Ei tarvita kriisiä, ei taantumaa eikä oikeastaan mitään muutakaan. Kerrotaan vaan että nyt jos ette maksa niin galaksit räjähtää ja Venäjä/Kiina/marsilaiset(valitse sopiva mikä nyt hyvältä kuulostaa) tulee ja syö teidät. Lisäksi se kauhea mainehaitta kun ette maksa toisten velkoja. Juu ei kiitos mulle tällaista paskaa.
 
Enää ei ajeta tiettyä asiaa koska sitä ei saanut laittaa ohjelmaan. Tämmöinen hölmöntölväys on täyttä suvakkiajattelua. Ainoa häviäjä on äänestäjä joka ei tiedä hölkäsenpöläystä millaisesta puolueesta on kysymys.

Viimeisin päivityshän tuohon rekisteröintiin lainsäädäntöön on tullut loppuvuodesta 2015, allekirjoittajana toimi sattumalta muuan Jari Lindström. Tosin voisin kuvitella että tälle on pidemmältä ajaltakin joku ajatus ollut taustalla. Ei vaan ole sattunut vastaan vielä puoluetta joka olisi pyrkinyt ajamaan yksiselitteisesti laittomia asioita.
 
Mistä päästään takas siihen mitä hyödyttää sensurointi, ei voi ymmärtää.
Tässä ei ole kysymys sensuroinnista an sich. Vaan siitä, että yhdistys- ja puoluelainsäädäntö asettaa tietyt rajat, tai reunaehdot sille, minkälaisilla säännöillä ja millaisella ohjelmalla voi hakeutua rekisteröidyksi puolueeksi.
Mikäli Sinimusta liike olisi tutustunut näihin jo etukäteen, olisi se tietenkin voinut kirjoittaa asiakirjansa sellaiseen muotoon, että olisi päässyt läpi ilman karsimisiakin. Minun on vaikea ymmärtää, miksi he eivät alunperin niin toimineet.
 
Vihreiden Satu Hassi debunkkaa Facebookissaan perussuomalaisten itkun siitä, että EU-elpymisvälineestä ja budjetista ei olisi keskusteltu.

”Hesarissa Perussuomalaisten johtohahmot itkevät ihme krokotiilinkyyneleitä EUn elvytyspakettia koskevan keskustelun vähäisyydestä.

Halla-aho sanoo muun muassa: ”Jos me emme saa puhua eduskunnassa ja sillä tavoin niin sanotusti hidastaa asian käsittelyä, niin mitkä sitten ovat keinoja, joilla meidän pitäisi oppositiosta tätä asiaa lähestyä?” Hän sanoo myös, että ”Eduskunnassa nähtiin, että hallituspuolueilla ja kokoomuksella ei ole minkäänlaista halua osallistua keskusteluun.”

No, laskin vähän tilastoa siitä, minkä verran on puhuttu: Viime kesänä ennen EU-huippukokousta suuri valiokunta käsitteli hallituksen neuvotteluvaltuuksia elvytyspaketista kahteen otteeseen. Tätä varten suuri valiokunta kuuli ministerin lisäksi yhteensä 26 asiantuntijaa ja sai 6 muiden valiokuntien lausuntoa.

Eduskunnan syysistuntokauden aluksi 9.9.20 täysistunto keskusteli elpymispaketista pääministerin ilmoituksen pohjalta, puheenvuoroja käytettiin 103.

1.12.20 eduskunnan täysistunto käsitteli elvytyspaketin rahojen käyttöä, eli kestävän kasvun ohjelmaa. Puheenvuoroja käytettiin 105.
Asian päätöskäsittelyn keskustelu täysistunnossa oli 17.2.21, puheenvuoroja oli 69.

16.2.21 eduskunnan täysistunto keskusteli elpymispakettia koskevasta välikysymyksestä, jossa käytettiin 153 puheenvuoroa.
Varsinainen virallinen päätös elvytyspaketista tehdään siinä yhteydessä, kun päätetään Suomen EU-jäsenmaksuosuudesta EUn seuraavalle 7-vuotiselle kehysbudjettikaudelle. Sen lähetekeskustelu täysistunnossa oli 16.2.21, puheenvuoroja pidettiin 110.

Asia käsiteltiin valtiovarainvaliokunnassa, joka sai asiasta lausunnot 2 muulta valiokunnalta ja kuuli 23 asiantuntijaa.

Asian päätöskäsittely täysistunnossa alkoi tiistaina 11.5.21. Siinä istunnossa pidettiin puheenvuoroja 243, joista yli 200 ennen puoltayötä. Puolenyön jälkeen puheenvuoroja käyttivät lähinnä perussuomalaisten edustajat.

Keskustelu jatkui keskiviikkona 12.5.21 alkaneessa täysistunnossa, joka jatkui lauantain 15.5. aamuyöhön. Tässä istunnossa käytettiin 285 puheenvuoroa. Keskiviikkona ja perjantaina keskustelussa olivat jonkin aikaa mukana ainakin pääministeri ja valtiovarainministeri. Muut puheenvuoron käyttäjät olivat lähinnä perussuomalaisten edustajia, joiden puheenvuoroissa siteerattiin jo vanhaa virsikirjaa, Punahilkka-satua ja kansanedustajille tulleita sähköposteja.
Jos perussuomalaisten mielestä he ”eivät saaneet puhua”, niin millaista käsittelyä perussuomalaisten johto pitäisi sellaisena että ”sai puhua”?

Kommenteissa linkkejä mietintöihin ja pöytäkirjoihin.”
1CB3575D-1F0A-4130-85EF-2AAE4E8D27CA.jpeg547D8FDE-C57B-4D41-86CC-349BB0DAEB33.jpeg
Vieläkö tästä neljä päivää kestäneestä jarrutuskeskustelusta jaksetaan itkeä, nyt leikataan kommentteja irti kontekstista ja laitetaan mahtumaan omaan vuodatukseen. Kaikki ovat saaneet sanoa sanottavansa ja pulinat pois.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 514
Viestejä
4 475 312
Jäsenet
73 945
Uusin jäsen
JsKK

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom