• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

  • Hyvää joulua!

    Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>

    SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>

Tosin natsitkin otti järjettömästi velkaa, (ja yritti maksaa sen pois lähinnä ryöväämällä juutalaisten sekä naapurimaiden omaisuuden ;)

Natseilla sentään oli joku suunnitelma sen takaisinmaksuun, toisin kuin vasemmistolaisilla, vaikka natsien suunnitelma ei ollut kovin reilu, eettinen tai moraalinen..
Vasemmistolaiset ryöväävät yrittäjät ja...

Meinasin jatkaa että maksavat velan pois mutta se rahahan jaetaankin muualle.

Eli ei heillä taida tosiaan olla suunnitelmaa maksaa sitä velkaa pois.
 
Vasemmistolaiset ryöväävät yrittäjät ja...

Meinasin jatkaa että maksavat velan pois mutta se rahahan jaetaankin muualle.

Eli ei heillä taida tosiaan olla suunnitelmaa maksaa sitä velkaa pois.
Villimpien huhujen mukaan koko maailmalla on aivan perkeleesti velkaa, jota ei suunnitelmien mukaan olla maksamassa pois.
 
Ihmetyttää kyllä tuo Tytin lentopisteiden kanssa vatkaaminen... luulisi olevan olennaisempaa se mistä ne on ylipäätään kertyneet?

Hittoako siis tuollaisen viraston pääjohtaja ylimalkaan seilaa pitkin palloa veronmaksajien piikkiin? Mitä lisäarvoa reissaaminen antaa VTV:n tehtävää silmälläpitäen?
 
Hittoako siis tuollaisen viraston pääjohtaja ylimalkaan seilaa pitkin palloa veronmaksajien piikkiin? Mitä lisäarvoa reissaaminen antaa VTV:n tehtävää silmälläpitäen?
Mutta kun VTV on nyt KANSAINVÄLINEN eikä enää tunkkaisen Impivaaralaisesti tarkasta Suomen valtion asioita. On isommat jutut mielessä nääs. Bhutanistakin paljon opittavaa. Lakisääteinen tehtävä, mitä me umpimieliset metsäläiset turhasta meuskataan, ei ymmärretä omaa parastamme ja Tytin maailmalta keräämän kokemuksen arvoa.
 
Ihmetyttää kyllä tuo Tytin lentopisteiden kanssa vatkaaminen... luulisi olevan olennaisempaa se mistä ne on ylipäätään kertyneet?

Hittoako siis tuollaisen viraston pääjohtaja ylimalkaan seilaa pitkin palloa veronmaksajien piikkiin? Mitä lisäarvoa reissaaminen antaa VTV:n tehtävää silmälläpitäen?
Tämäpä tämä
 

Asialla on poikkeuksellista yhteiskunnallista merkitystä, koska kyse on laillisuusvalvonnasta ja oikeudellisesta arviosta, joita oikeuskansleri Pöysti suoritti Bernerin ja Sipilän kertoessa, että Berner aikoisi ottaa vastaan hallituspaikan ruotsalaisessa SEB-pankissa.

Taitaa olla paljonkin salattavaa nykypolitiikassa
 
Ihmetyttää kyllä tuo Tytin lentopisteiden kanssa vatkaaminen... luulisi olevan olennaisempaa se mistä ne on ylipäätään kertyneet?

Hittoako siis tuollaisen viraston pääjohtaja ylimalkaan seilaa pitkin palloa veronmaksajien piikkiin? Mitä lisäarvoa reissaaminen antaa VTV:n tehtävää silmälläpitäen?
Käytännössä nuo Yli-Viikarin reissut on hyväksytty silloin, kun on otettu vastaan monivuotinen puheenjohtajuus siinä valtiollisten tilintarkastusvirastojen yhteistyöelimessä: onhan se nyt selvää, että puheenjohtajan pitää olla kaikissa kissanristiäisissä vähintäänkin lausumassa avaussanat.

VTV on itsenäinen päällikkövirasto. Jos tuo matkustelu olisi se juttu, jota haluttaisiin selvittää, olisi selvitettävä onko sen matkustamisen aiheuttanut useamman vuoden kansainvälinen sitoumus todella asia, josta päällikkö on yksin päättänyt, ja oliko se silloin Pöysti vai Yli-Viikari, vai onko siihen tarvittu hyväksyntä eduskunnalta (ja miltä elimeltä: kansliatoimikunta, VTV:n neuvottelukunta tai tarkastusvaliokunta).
Jos eduskunnalta tai joltain sen elimeltä, niin vastuuhan on silloin asiasta päättäneiden poliitikkojen.

Edelleen omiin silmiini näyttää kovasti siltä, että Yli-Viikarin uhraaminen on poliitikkojen silmänkääntötemppu: pidetään huomio hänessä.
Käynnissä olevat useammat tutkinnat kyllä nyt kuitenkin kaivavat esiin sen, onko Yli-Viikari itse oikeasti syyllistynyt väärinkäytöksiin tai ylittänyt valtuutensa. Tuloksia odotellessa... :smoke:
 
Pöysti taas vaihteeksi otsikoissa, tällä kertaa yritetään salata viestiliikenne ihan KHO:tta myöden. Kestääkö oikeuskanslerin toiminta enää päivänvaloa? Kansalaisluottamus oikeuskansleriin on ainakin sulanut viime kuukausina.
Onkohan "suurin ongelma" näiden henkilöiden vaihtamisessa ja tyhjänpäälle jättämisessä se, että tämän jälkeen saattaa sanainen arkku aueta ja päitä alkaa tippua vähän laajemmallakin rintamalla? Virkamiehenä +10 vuotta toiminut on saattanut kuulla ja tulla nähneeksi kaikenlaista, mistä Iltis ei ole vielä kirjoittanut.
 
Onkohan "suurin ongelma" näiden henkilöiden vaihtamisessa ja tyhjänpäälle jättämisessä se, että tämän jälkeen saattaa sanainen arkku aueta ja päitä alkaa tippua vähän laajemmallakin rintamalla? Virkamiehenä +10 vuotta toiminut on saattanut kuulla ja tulla nähneeksi kaikenlaista, mistä Iltis ei ole vielä kirjoittanut.
En voi kuvitella mitään nautinnollisempaa kuin suomalaiset virkamiehet ja muut koneiston jäsenet kiemurtelemassa julkisesti median paljastaessa kaikki vuosien ajan tehdyt laittomuudet ja muut hämärähommat ja lopulta joutuessa eroamaan. Juuri tällainen koneistoon pesiytynyt rakenteellinen syöpä kuten Pöysti tai Yliviikari.
 
Käynnissä olevat useammat tutkinnat kyllä nyt kuitenkin kaivavat esiin sen, onko Yli-Viikari itse oikeasti syyllistynyt väärinkäytöksiin tai ylittänyt valtuutensa. Tuloksia odotellessa... :smoke:
Tuokin voi olla vain silmänkääntötemppu. Tutkinta kestää, asia unohtuu. Nythän julkisuudessa ei oikeasti ole tietoa muusta, kuin siitä että poliisi tutkii sitä 2016 tehtyä työvelvoitteen lopettamista.
"VTV:ssä oli 24.5.2016 tehty sopimus, jonka perusteella työnantajan kanssa ristiriidoissa olleelle virkamiehelle maksettiin yli kaksi vuotta palkkaa ilman työntekovelvoitetta tai -oikeutta". Itse en ole ainakaan varmuudella nähnyt tietoa siitä että näitä muita "kustannuksia", saatika edes matkustelua mikään taho rikosmielessä tutkisi.

Voihan olla olla siis että näitä muita "viikarointeja" ei edes tutkita, koska ei haluta tutkia jne. Sitten kun poliisin jutut joskus valmistuu, voidaan todeta jotain tyyliin "ei rikollista, mutta moitittavaa", ja suuri yleisö onkin jo unohtunut mistä tässä oikeasti edes oli kyse.


Osa noista matkoista voidaan varmaan laveasti tulkita EUROSAI:n ja INTOSAI:n touhuihin liittyviksi (suuri kysymys tuossakin lienee miksi VTV noissa kinkereissä pyörii ja mikä hyöty siitä on Suomalaiselle veronmaksajalle) mutta kyllä sitä Tyttiä on kiinnostanut pyöriä muissakin seminaareissa, sekä lähinnä kehitysyhteistyöksi luokiteltavissa touhuissa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei noissa Viikarin matkoissa ainakaan ole kuluissa pyritty pätkääkään säästämään, varmaan kaikista kalleimman kautta että tohon tahtiin pystyy tuhlaamaan. 5pv Brasseissa, 8500€. Business lennot nyt ollu ihan varmasti, mut ei siinä ole hotellissakaan säästelty.
 
Ei noissa Viikarin matkoissa ainakaan ole kuluissa pyritty pätkääkään säästämään, varmaan kaikista kalleimman kautta että tohon tahtiin pystyy tuhlaamaan. 5pv Brasseissa, 8500€. Business lennot nyt ollu ihan varmasti, mut ei siinä ole hotellissakaan säästelty.

Riittääkö 8500e business luokan lentoihin Helsingistä vaikkapa Sao Paoloon?
Esim. tässä:
Sanotaan että Lontoo <-> Washington (oletan DC?) business luokka maksaa BA:lla vajaat 7000e. Brasiliaan on melkein tuplat matkaa kuin Lontoon ja Washingtonin välillä.
 
Riittääkö 8500e business luokan lentoihin Helsingistä vaikkapa Sao Paoloon?
Esim. tässä:
Sanotaan että Lontoo <-> Washington (oletan DC?) business luokka maksaa BA:lla vajaat 7000e. Brasiliaan on melkein tuplat matkaa kuin Lontoon ja Washingtonin välillä.
No arvioin että se ois noin puolet tuosta. Äkkiseltään Sky Scannerista katottuna kk päähän Business Helsinki - Sao Paulo 2-3k.
 
No arvioin että se ois noin puolet tuosta. Äkkiseltään Sky Scannerista katottuna kk päähän Business Helsinki - Sao Paulo 2-3k.

Tosin nyt koronan takia taitaa olla nuo lippujen hinnat aika sekaisin. 2-3k€ Sao Pauloon kuulostaa todella halvalta, joku reilu 5 vuotta sitten maksoin 1500e Helsinki - Lontoo - Los Angeles lennoista BA:n Economy Plussassa.
 
Tosin nyt koronan takia taitaa olla nuo lippujen hinnat aika sekaisin. 2-3k€ Sao Pauloon kuulostaa todella halvalta, joku reilu 5 vuotta sitten maksoin 1500e Helsinki - Lontoo - Los Angeles lennoista BA:n Economy Plussassa.
No täytyy sen verran korjata, että kk päähän ei normisti kyllä tuohon hintaan saisi. Eipä ne tuolla virastossa varmaan ala mitään sen kummemmin skannailemaan kun ottaa vaan sopivimmat Business lennot mitkä tietyille päiville osuu vaan.
 
Vaalien siirrosta:

"Kevään kuntavaalien alkuperäisen vaalipäivän ajankohtana Suomessa havaittiin noin 250 koronavirustapausta. Luku on vain kymmenesosa niiden lukujen alarajasta, joilla hallitus vaalien siirtoa perusteli. THL:sta kerrotaan, että hallitus ei ollut kiinnostunut skenaarioiden todennäköisyyksistä päätöstä tehdessään. Laskelmat toivat joka tapauksessa hallitukselle sopivan lopputuloksen.

Kevään kuntavaalien alkuperäisen vaalipäivän ajankohtana viime sunnuntaina Suomessa havaittiin noin 250 koronavirustapausta.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n ennusteessa, jolla hallitus perusteli kevään vaalien perumisen, alkuperäisenä vaalipäivänä 18.4. olisi ollut arviolta 2600-11200 päivittäistä koronavirustapausta.

Ennusteen ja toteutuneen lukeman ero on siis vähimmäistapauksessakin yli kymmenkertainen ja enimmäistapauksessa 45-kertainen."
Tieteeseen perustuvaa päätöksentekoa? Oikeusministeriö perusteli kuntavaalien siirtoa laskelmalla, joka meni 45-kertaisesti pieleen - Suomen Uutiset

Sellaista tieteeseen pohjautuvaa päätöksentekoa meidän tunarihallitukselta.
 
Sellaista tieteeseen pohjautuvaa päätöksentekoa meidän tunarihallitukselta.

No jaa. Jos THL antaa ennusteen, sen paikkansapitävyys/-pitämättömyys ei ole hallituksen ansio tai vika. Jos THL ei osaa kommunkoida ennusteeseen liittyviä epävarmuuksia, sekään ei ole hallituksen vika. Toisaalta jos hallituksessa ei ole kompetenssia tulkita THL:n tuottamaa analyysia, se on kyllä hallituksen vika.

Sekä hallituksen että THL:n on myös hiukan hankalaa ennakoida ennusteen antamisen jälkeisten toimenpiteiden vaikuttavuutta. Erityisen haastavaa tästä tekee se, että ennusteen vakavuus vaikuttaa näihin toimenpiteisiin ja ihmisten käyttäytymiseen.

Varsinainen pummaus hallitukselta tässä asiassa taisi kuitenkin olla se, että vaalien järjestämiseen vakavan tartuntatilanteen aikana ei oltu riittävästi varauduttu.
 
Sellaista tieteeseen pohjautuvaa päätöksentekoa meidän tunarihallitukselta.

Lainaus linkistäsi
Toimintaohjeiden noudattaminen lisää huomattavasti terveysturvallisuutta, mutta toimet eivät voi täysin taata kaikkien riskien poistamista, vaan pieni jäännösriski mahdollisesta altistumisesta jää aina jäljelle.

Toteutuvaan tartunnan riskiin vaikuttaa voimakkaasti vaalihetken ilmaantuvuus. Jos ilmaantuvuus on matala, on vain pieni mahdollisuus että riski toteutuu.

Jos ilmaantuvuus kasvaa, myös riski kasvaa melko samassa suhteessa. Tämä voi tarkoittaa että vaalitilaisuuksissa voi syntyä sellaisia altistumisia jotka johtavat tartuntoihin.

Tarkkaa rajaa ilmaantuvuudelle ei ole mahdollista objektiivisesti asettaa vaan asiassa on vain päätettävä minkälainen riski on hyväksyttävä.

THL ei pysty tätä yksin arvioimaan vaan päätös on yhteiskunnallinen ja siinä on punnittava muitakin seikkoja kuin pelkästään epidemiologisia.

Edellä aiemmassa osiossa kuvatuista syistä ja oletuksin on todennäköisempää että toukokesäkuun vaihteessa epidemia on rauhallisemmassa vaiheessa kuin 18.4 ja että suurempi osa erityisen korkean vakavan tautimuodon ja kuoleman riskin omaavasta väestöstä on suojattu rokotuksien kautta. Tämä edellyttää että epidemiaa on pystytty hallitsemaan siihen asti riittävän tehokkaasti ja että rokotusten toimitukset toteutuvat kuten nyt on arvioitu.

Se varmaan ihan hyvä juttu että rajoitukset on purreet ja tartunnat vähentyneet.

Puolueet ja hallitus kun joutu asiaa miettimään, niin jos pari vaihtoehto ja toisessa riski pienempi kumman valitsisit ?

Riski on se riski mikä tuolloin ollut, sitä me ei tiedetä mikä on tilanne vaalipäivänä, kuinka paljon se lisää tartuntoja.

Turvallisemman ja vaarallisemman tien välillä kun valitsee, niin vähempi riskisen valinta ei tarkoita etteikö riski voisi toteutua.
 
Viimeksi muokattu:
Vaalien siirrosta hyötyivät etenkin hallituspuolueet Keskusta sekä SDP, ehdokasasettelun olisi voinut sulkea alkuperäisen suunnitelman mukaan, näin ollen vaalien siirtojen aiheuttama hyöty olisi pienentynyt.
 
No jaa. Jos THL antaa ennusteen, sen paikkansapitävyys/-pitämättömyys ei ole hallituksen ansio tai vika. Jos THL ei osaa kommunkoida ennusteeseen liittyviä epävarmuuksia, sekään ei ole hallituksen vika. Toisaalta jos hallituksessa ei ole kompetenssia tulkita THL:n tuottamaa analyysia, se on kyllä hallituksen vika.

Sekä hallituksen että THL:n on myös hiukan hankalaa ennakoida ennusteen antamisen jälkeisten toimenpiteiden vaikuttavuutta. Erityisen haastavaa tästä tekee se, että ennusteen vakavuus vaikuttaa näihin toimenpiteisiin ja ihmisten käyttäytymiseen.

Varsinainen pummaus hallitukselta tässä asiassa taisi kuitenkin olla se, että vaalien järjestämiseen vakavan tartuntatilanteen aikana ei oltu riittävästi varauduttu.

Se kyllä on hallituksen vika että niitä ennusteita pyydetään ennalta varoittamatta edellisenä päivänä siitä kun tehdään päätöksiä vaalien siirrosta. Ihan puhdasta tunarointia.
 
Vaalien siirrosta hyötyivät etenkin hallituspuolueet Keskusta sekä SDP,
Miten, meinaat että äänestäjät kannatta siirto ja pitävät sitä ääniä lisäväänä tekona ?

Hallitus sählännyt, varsinkin SDP näissä touhuissa, joten en yllättyisi jos olisi vähän toisenlaista vaikutusta.

PS taisi olla ainoa puolue joka ei siirto varauksetta kannattanut, en tiedä oliko tosiasillisesti siirtoa vastaan, vai laskivatko että vaikka eivät kannata niin se toteutuu, niin vastustus ei vaarantanut siirtoa.
 
Vaalien siirrosta:

"Kevään kuntavaalien alkuperäisen vaalipäivän ajankohtana Suomessa havaittiin noin 250 koronavirustapausta. Luku on vain kymmenesosa niiden lukujen alarajasta, joilla hallitus vaalien siirtoa perusteli. THL:sta kerrotaan, että hallitus ei ollut kiinnostunut skenaarioiden todennäköisyyksistä päätöstä tehdessään. Laskelmat toivat joka tapauksessa hallitukselle sopivan lopputuloksen.

Kevään kuntavaalien alkuperäisen vaalipäivän ajankohtana viime sunnuntaina Suomessa havaittiin noin 250 koronavirustapausta.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n ennusteessa, jolla hallitus perusteli kevään vaalien perumisen, alkuperäisenä vaalipäivänä 18.4. olisi ollut arviolta 2600-11200 päivittäistä koronavirustapausta.

Ennusteen ja toteutuneen lukeman ero on siis vähimmäistapauksessakin yli kymmenkertainen ja enimmäistapauksessa 45-kertainen."
Tieteeseen perustuvaa päätöksentekoa? Oikeusministeriö perusteli kuntavaalien siirtoa laskelmalla, joka meni 45-kertaisesti pieleen - Suomen Uutiset

Sellaista tieteeseen pohjautuvaa päätöksentekoa meidän tunarihallitukselta.


Huvitavinta tässä on se, että thl:n servereillä oli "huoltokatko" vaalipäivänä eikä tartuntojen määrää voitu antaa sunnuntaina. Miten sattuikin juuri vaalipäivälle tuo huoltokatko... Thl:n on mielestäni ihan puuhastelukerho niinkuin fivakin. Thl:ää ilmeisesti ohjaa aika pitkälti hallitus ja sieltä saadaan sellainen raportti kuin tarvitaan ja salminen tulee sitten lässyttämään kameroiden eteen jotain raportin jatkeeksi. Kaikki thl:n mallintajat olivat vapaalla kun se kauhuskenaario höpöhöpö raportti laadittiin eli ketä sen teki, oliko se thl:n rakennuksessa paikalla ollut siivoja, roskakuski vai joku muu vai väkersikö joku excelissä kotisohvalla sopivat käppyrät?
 
Huvitavinta tässä on se, että thl:n servereillä oli "huoltokatko" vaalipäivänä eikä tartuntojen määrää voitu antaa sunnuntaina. Miten sattuikin juuri vaalipäivälle tuo huoltokatko...
No mitä merkitystä tuon yksittäisen päivän todetuilla tartunnoilla ?

Vaalipäivänä kiinnostaa kuinka paljon silloin saadut tartunnat ja altistumisen lisääntyy vs normi päivä.

Nyt meillä ei ollut vaalipäivää vaan jonkinlainen "sulku".

Jos ajatuksesi oli että joku puolue hekuttaisi että näin vähän tuli tartuntoja sunnuntaina kun ei ollut vaaleja, niin tuskin kukaan niin tekee.
 
Miten, meinaat että äänestäjät kannatta siirto ja pitävät sitä ääniä lisäväänä tekona ?
Koska etenkin SDP:lla sekä Keskustalla oli ongelmia täyttää ehdokaslistat, ehdokasasettelulla on merkitystä äänimääriin. En nyt jaksa taas vääntää rautalangasta, miksi ehdokaslistojen täytöllä on merkitystä lopputulokseen.

edit: laitetaan nyt vielä kerran rautalangasta, eli mitä enemmän on ehdokkaita ja mitä useammassa kunnassa, sen paremmin voi vaaleissa menestyä.
 
Viimeksi muokattu:
No mitä merkitystä tuon yksittäisen päivän todetuilla tartunnoilla ?

Vaalipäivänä kiinnostaa kuinka paljon silloin saadut tartunnat ja altistumisen lisääntyy vs normi päivä.

Nyt meillä ei ollut vaalipäivää vaan jonkinlainen "sulku".

Jos ajatuksesi oli että joku puolue hekuttaisi että näin vähän tuli tartuntoja sunnuntaina kun ei ollut vaaleja, niin tuskin kukaan niin tekee.

Tyhmempikin ihminen tiesi ettei se thl:n laadittu skenaario tule toteutumaan. Jos tartunnat olisi julkaistu sunnuntaina=vaalipäivä niin thl olisi antanut itsestään erittäin epäpätevän=totuudenmukainen vaikutelman kun "arviot" meni metsään ja syvälle. Maanantaina sitten julkaistiin uutisissa "tartuntoja +500kpl" ja itse uutisessa että tartuntonnoissa on kahden päivän tartunnat. Sumutusta ja thl:n osaamattomuuden/hallituksen ohjailun peittelyä.
 
Koska etenkin SDP:lla sekä Keskustalla oli ongelmia täyttää ehdokaslistat, ehdokasasettelulla on merkitystä äänimääriin. En nyt jaksa taas vääntää rautalangasta, miksi ehdokaslistojen täytöllä on merkitystä lopputulokseen.

edit: laitetaan nyt vielä kerran rautalangasta, eli mitä enemmän on ehdokkaita ja mitä useammassa kunnassa, sen paremmin voi vaaleissa menestyä.
Vaikea nähdä mahdollisuuksia, uhkia enemmänkin.
Keskustalla kuitenkin oli suurin lista jo alkuperäisenä jättöpäivänä, vaikka tavoitetta jäljessä olikin.
Demarien osalta taas jokainen ymmärtää, että kun kannatushuipusta on käännytty laskevalle käyrälle, niin jokainen päivä, viikko ja kuukausi heikentää myös kuntavaalitulosta. Maaliskuun alun kuntavaaligallupeissa demarit olisi voinut voittaa vaalit, mutta mitenkähän on kesäkuussa... saattaapi ruiskukat taas viedä. Ja samaan aikaan Kepu saattaa viedä kuntamäärissä (sehän on ihan eri kilpailu se).
Persut toki tulee tod. näk. olemaan vaalivoittaja eniten valtuutettujen määrää kasvattavana....
 
Sekä hallituksen että THL:n on myös hiukan hankalaa ennakoida ennusteen antamisen jälkeisten toimenpiteiden vaikuttavuutta. Erityisen haastavaa tästä tekee se, että ennusteen vakavuus vaikuttaa näihin toimenpiteisiin ja ihmisten käyttäytymiseen.

Tämä on täysin oleellinen asia. 100%:isen tarkan ennusteen julkaisu tekee ennusteesta automaattisesti "virheellisen". Siksi noita kutsutaan - tai pitäisi kutsua - malleiksi eikä ennusteiksi.

Tuo tapahtuu siksi, että sen ennusteen tiedot muuttavat ihmisten käyttäytymistä ja aikaansaa uusia rajoituksia. On täydellistä älyllistä epärehellisyyttä naureskella ennusteiden paikkansapitämättömyyttä ja samalla unohtaa sen ennusteen aikaansaamat muutokset esim. juuri rajoituksiin, jotka tietenkin hidastavat epidemian kehitystä -> ja tuhoavat sen ennusteen.

Eli: totta helvetissä "ennusteet" - varsinkin sellaiset jotka povaavat isoja muutoksia - menevät pieleen. Se ei tee malleista mitenkään typeriä.

Analogia:

Mallinnus: "Mallinnuksen mukaan vaatteesi kastuvat pahasti kun kävelet ovesta ulos tänään kello 14.00 jos toimit kuten eilenkin."
Seuraus: "Lähden ulos sateenvarjon alla ja vaatteeni ovat täysin kuivia."

Ehkä noihin mallinnuksiin pitää lisätä lause: "Tämän mallinnuksen julkaisu todennäköisesti muuttaa sen paikkansapitävyyttä".
 
Vaikea nähdä mahdollisuuksia, uhkia enemmänkin.
Keskustalla kuitenkin oli suurin lista jo alkuperäisenä jättöpäivänä, vaikka tavoitetta jäljessä olikin.
Demarien osalta taas jokainen ymmärtää, että kun kannatushuipusta on käännytty laskevalle käyrälle, niin jokainen päivä, viikko ja kuukausi heikentää myös kuntavaalitulosta. Maaliskuun alun kuntavaaligallupeissa demarit olisi voinut voittaa vaalit, mutta mitenkähän on kesäkuussa... saattaapi ruiskukat taas viedä. Ja samaan aikaan Kepu saattaa viedä kuntamäärissä (sehän on ihan eri kilpailu se).
Persut toki tulee tod. näk. olemaan vaalivoittaja eniten valtuutettujen määrää kasvattavana....
Kyllähän tässä on pelattu lisäaikaa etenkin SDP:lle että Keskustalle, he olivat toistatuhatta (mikäli en väärin muista) ehdokasta vaille 2017 kuntavaalien ehdokasmääristä. Ehdokaslistat olisi pitänyt sulkea alkuperäisen aikataulun mukaan, näin siirrosta tuleva hyöty ei olisi vaikuttanut mahdolliseen lopputulokseen, oli kyseessä mikä puolue tahansa. Toisaalta kuntavaaliehdokkaat saattavat joutua tämän takia eriarvoiseen asemaan, johtuen siitä, että osalla oli kuntavaalityö "täydessä juoksussa", sekä aika, raha ja resurssit ennalta suunniteltuna.
 
Tämä on täysin oleellinen asia. 100%:isen tarkan ennusteen julkaisu tekee ennusteesta automaattisesti "virheellisen". Siksi noita kutsutaan - tai pitäisi kutsua - malleiksi eikä ennusteiksi.

Tuo tapahtuu siksi, että sen ennusteen tiedot muuttavat ihmisten käyttäytymistä ja aikaansaa uusia rajoituksia. On täydellistä älyllistä epärehellisyyttä naureskella ennusteiden paikkansapitämättömyyttä ja samalla unohtaa sen ennusteen aikaansaamat muutokset esim. juuri rajoituksiin, jotka tietenkin hidastavat epidemian kehitystä -> ja tuhoavat sen ennusteen.

Eli: totta helvetissä "ennusteet" - varsinkin sellaiset jotka povaavat isoja muutoksia - menevät pieleen. Se ei tee malleista mitenkään typeriä.

Analogia:

Mallinnus: "Mallinnuksen mukaan vaatteesi kastuvat pahasti kun kävelet ovesta ulos tänään kello 14.00 jos toimit kuten eilenkin."
Seuraus: "Lähden ulos sateenvarjon alla ja vaatteeni ovat täysin kuivia."

Ehkä noihin mallinnuksiin pitää lisätä lause: "Tämän mallinnuksen julkaisu todennäköisesti muuttaa sen paikkansapitävyyttä".
Eikös THL esittänyt eritasoisia skenaarioita ja vaalien siirron päätöksen tueksi valittiin se pahin ja epätodennäköisin? Sinänsä tuo analogia ei oikein päde.
 
Analogia:

Mallinnus: "Mallinnuksen mukaan vaatteesi kastuvat pahasti kun kävelet ovesta ulos tänään kello 14.00 jos toimit kuten eilenkin."
Seuraus: "Lähden ulos sateenvarjon alla ja vaatteeni ovat täysin kuivia."
Parempi analogia:

Mallinnus: Alkuviikosta satoi 2mm, loppuviikosta 20mm. Tästä päätellen vaalipäivän viikolla sataa 10m vettä päivässä, hankitaan valtiolle risteilyaluksia johon ihmiset voidaan evakuoida
Seuraus: Vettä satoi vähän, mutta ihmiset tiesivät että vetää sataa ja hankkivat sateenvarjot. Risteilyalukset seisovat satamassa odottamassa vedenpaisumusta.

Eniten tuossa koko hommassa ärsyttää tuo kiirellisyys. Koko syksy ja talvi oli aikaa hoitaa siirto hyvin, tiedotetusti ja ennakoitavasti. Ei hoidettu vaan sitten vedettiin kiireellä pikaselvityksellä ja selityksillä läpi parissa päivässä.
 
Mallinnus: Alkuviikosta satoi 2mm, loppuviikosta 20mm.

Tämä on totta. Mutta musta se kävi täysin selvästi ilmi heti kun se malli julkaistiin. Eli että extrapoloitiin tarkasteluhetkeä edeltävä kasvu tulevaisuuteen ja that's it. Sitä en tiedä, kuinka moni tämän ymmärsi, mutta tällä palstalla ei monikaan, joten tuskin ministeriössäkään. Siksi olisi varmasti voinut vääntää enemmän rautalankaa ja pitää lukijaa tyhmänä.
 
Tyhmempikin ihminen tiesi ettei se thl:n laadittu skenaario tule toteutumaan. Jos tartunnat olisi julkaistu sunnuntaina=vaalipäivä niin thl olisi antanut itsestään erittäin epäpätevän=totuudenmukainen vaikutelman kun "arviot" meni metsään ja syvälle. Maanantaina sitten julkaistiin uutisissa "tartuntoja +500kpl" ja itse uutisessa että tartuntonnoissa on kahden päivän tartunnat. Sumutusta ja thl:n osaamattomuuden/hallituksen ohjailun peittelyä.

Siis meinaat että kukaan ei tiedä tai osaa katsoa mikä on ilmaantuvuus nyt ollut ? tai ymmärrä että jos ilmoitetaan kahdenpäivän tartunnat, niin se on kahden päivän eikä yhden päivän. Mutta jos joku ei tuota tajua, niin eikä hän sitten luule että sinäpäivänä on nolla tartuntaa, jolta ei julkaista yhtään uutta ?

Ja vielähän ei tiedetä onko se tilanne parempi vai huonompi vaalipäivänä.

thl arvio sanoi:
Edellä aiemmassa osiossa kuvatuista syistä ja oletuksin on todennäköisempää että toukokesäkuun vaihteessa epidemia on rauhallisemmassa vaiheessa kuin 18.4 ja että suurempi osa erityisen korkean vakavan tautimuodon ja kuoleman riskin omaavasta väestöstä on suojattu rokotuksien kautta. Tämä edellyttää että epidemiaa on pystytty hallitsemaan siihen asti riittävän tehokkaasti ja että rokotusten toimitukset toteutuvat kuten nyt on arvioitu.

Ainakin rajoitustoimilla on saatu tilannetta paljon paraneen ja tuskin rokotuksetkaan vähenee, höllentäminen antaa myös enemmän pelivaraa tehdä vaalityötä.

Tosin nyt kun rajoituksia lievennetään, niin on toki mahdollisuus että ilmaantuvuuden osalta ei pelkästään lasketella.
 
En usko, että vaalien siirrossa oli kyse jonkun puolueen ehdokaslistoista, vaan tarkoitus oli vain peitellä oikeusministerin ja -ministeriön täydellistä kyvyttömyyttä hoitaa vaalijärjestelyt poikkeusolojen aikana. Viikunanlehdeksi otettiin THL:n "mallinnus", kun parempaakaan tekosyytä ei ollut tarjolla. Kritiikki tätä tunarointia kohtaan ohitetaan vaikenemalla totaalisen epärealistisista ilmaantuvuusluvuista ja ohjaamalla vaalikarjan huomio tautiriskin pienentämiseen.
 
Nii suurin syy on siinä ettei vuodessa kyetty tekemään mitään että vaalit olisi pystytty järjestämään. Miksi näin ei tehty? Kuka tietää
Ja miksi nämä vaalit piti siirtää juuri nyt myöhemmäksi? Tuskin sitäkään saamme tietää
 
En usko, että vaalien siirrossa oli kyse jonkun puolueen ehdokaslistoista, vaan tarkoitus oli vain peitellä oikeusministerin ja -ministeriön täydellistä kyvyttömyyttä hoitaa vaalijärjestelyt poikkeusolojen aikana. Viikunanlehdeksi otettiin THL:n "mallinnus", kun parempaakaan tekosyytä ei ollut tarjolla. Kritiikki tätä tunarointia kohtaan ohitetaan vaikenemalla totaalisen epärealistisista ilmaantuvuusluvuista ja ohjaamalla vaalikarjan huomio tautiriskin pienentämiseen.
Oikeusministeriöön virkamiehet olivat vaatimalla vaatineet vaalien siirtoa jo pari kuukautta, ja toivat sen esiin jopa televisiossa esim. A-Studiossa. THL:n avulla lopulta voittivat painin. Jälkeenpäin ajatellen kysymys oli enemmänkin siitä, että oikeusministeri ja puolueiden puoluesihteerit eivät ymmärtäneet, että virkamiesten vastustus usein - ja tälläkin kertaa - tarkoittaa sitä, ettei myöskään valmistelua ole näiden toimesta sitten tehty kunnolla.

Nyt jälkeenpäin voin todeta, että voimassaolleilla spekseillä ainakaan omassa kunnassa vaaleja ei olisi pystytty järjestämään. Vaalitoimitsijat ei olisi riittäneet, ja niistäkin osa olisi pudonnut pois, esim. minä itse.
Nyt kun ennakkoäänestys alkaa toukokuun viimeisellä viikolla, uskallan olla vapaaehtoistyössäkin (johon muuten käytän kesälomaa ja siirtovapaita) kun on jo kaksi rokotusta saatuna, eli ehdin siis saada toisenkin piikin ennen sitä. Eikä se valtava kontaktimäärä enää ole niin iso riski rokotettuna.
 
Viimeksi muokattu:
Nii suurin syy on siinä ettei vuodessa kyetty tekemään mitään että vaalit olisi pystytty järjestämään. Miksi näin ei tehty? Kuka tietää
Ja miksi nämä vaalit piti siirtää juuri nyt myöhemmäksi? Tuskin sitäkään saamme tietää
Tautitilanne muuttu aika nopeasti pahemmaksi, aikaikkuna alkoi sulkeutua.
Muistelen että siirto sinänsä ollut esille aiemminkin, mutta kauempaa on vielä sumuisempaa ennustaa, esim noiden rokotusten osalta. Koska päätös lopulta tuli, niin parempi olisi ollut että se olisi tehty aiemmin, mutta olisiko oikeasti voinut tehdä aiemmin.

Vaalien siirtäminen sinänsä ei kai ongelmallinne, ne ongelmat on olleet enemmänkin erilaisten päätosten tekemisessä, halitus toistuvasti astunut siihen miinaan mistä oppositiossa riuehu edellisellä kaudella. Ja siihen että vetoo tietoon, mutta käy ilmi että se luo sitä "tietoa" itse.
 
Häiritseekö ketään muuta, että ministeriviisikko puhuu lehdistötilaisuuksissa eräänlaista "tarhatäti"-kieltä käyttäen? Erityisesti Ohisalo ja Saarikko jäivät mieleen tämän aamun tiekkarista. Sanna Marin on ytimekäs ja aina ällistyttää hänen kompuroimattomuutensa pykälän numeroita lukiessa, mutta ensinmainittujen retoriikka taas on jotenkin häiritsevän pehmeä ja jopa siten manipuloiva :D Erityisesti Ohisalon; pois se minusta, etten vihreät-puolueesta erityisemmin perusta muutenkaan.
 
Häiritseekö ketään muuta, että ministeriviisikko puhuu lehdistötilaisuuksissa eräänlaista "tarhatäti"-kieltä käyttäen? Erityisesti Ohisalo ja Saarikko jäivät mieleen tämän aamun tiekkarista. Sanna Marin on ytimekäs ja aina ällistyttää hänen kompuroimattomuutensa pykälän numeroita lukiessa, mutta ensinmainittujen retoriikka taas on jotenkin häiritsevän pehmeä ja jopa siten manipuloiva :D Erityisesti Ohisalon; pois se minusta, etten vihreät-puolueesta erityisemmin perusta muutenkaan.
Tarhatäti keiltä? en tiedä, mutta sen verran usein ovat esille, että änni sopii muuhun esiintymiseen, ja entiedä ärsyttääkö se ensiintyminen/ääni, itsessään, vai johtuuko se siitä mitä juttua suusta tulee.

Sanna Marin tosiaan erilainen, ehkä sitä pitäisi kehua, ehkä sitten jos olisi ammatiltaan joku muu ja jutut itsessään ei aiheuttaisi rektioita. Li erottuu joukosta edukseen, mutta sama homma, jos olisi ammatiltaan joku muu. niin

No ainahan paljon äänessä olevat politiikot tuntuu ärsyttävän, sitten kun pääsevät siihen asemaan ettei tarvi enään poliitikoida niin arsytys laskee. No ehkä se äänikin muuttuu iänmyötä.


Edit:
No Halosen äänii edelleen no...
 
Tarhatäti keiltä? en tiedä, mutta sen verran usein ovat esille, että änni sopii muuhun esiintymiseen, ja entiedä ärsyttääkö se ensiintyminen/ääni, itsessään, vai johtuuko se siitä mitä juttua suusta tulee.

Sanna Marin tosiaan erilainen, ehkä sitä pitäisi kehua, ehkä sitten jos olisi ammatiltaan joku muu ja jutut itsessään ei aiheuttaisi rektioita. Li erottuu joukosta edukseen, mutta sama homma, jos olisi ammatiltaan joku muu. niin

No ainahan paljon äänessä olevat politiikot tuntuu ärsyttävän, sitten kun pääsevät siihen asemaan ettei tarvi enään poliitikoida niin arsytys laskee. No ehkä se äänikin muuttuu iänmyötä.


Edit:
No Halosen äänii edelleen no...

Jos ihan äänestä puhutaan, niin Annika Saarikko häiritsee eniten, sen sijaan tiekkarin "esipuhujalla" on hyvin ammattimainen ääniala.

Jos jotain esimerkkejä pitäisi heittää tosta tarhatäti kielestä, niin Ohisalon kielenkäytössä vaihtelevat persoonamuodot yhtenään aina käskevästä passiivista teidän kuulijoiden kautta minämuotoisiin välispiikki-esimerkkeihin tai prosessoituihin valmiisiin päätelmiin, jotka Maria lausuu pehmennetyllä fontilla

"... avataan rajaliikennettä, se tulee varmasti olemaan helpotus monille ihmisille"
 
Siis meinaat että kukaan ei tiedä tai osaa katsoa mikä on ilmaantuvuus nyt ollut ? tai ymmärrä että jos ilmoitetaan kahdenpäivän tartunnat, niin se on kahden päivän eikä yhden päivän. Mutta jos joku ei tuota tajua, niin eikä hän sitten luule että sinäpäivänä on nolla tartuntaa, jolta ei julkaista yhtään uutta ?

Ja vielähän ei tiedetä onko se tilanne parempi vai huonompi vaalipäivänä.



Ainakin rajoitustoimilla on saatu tilannetta paljon paraneen ja tuskin rokotuksetkaan vähenee, höllentäminen antaa myös enemmän pelivaraa tehdä vaalityötä.

Tosin nyt kun rajoituksia lievennetään, niin on toki mahdollisuus että ilmaantuvuuden osalta ei pelkästään lasketella.

Meinaatko että perus vaalikarja tutkii jotain ilmaantuvuuslukuja? Normi äänestäjä seuraa korona tilannetta pääasiassa otsikoista lukemalla imo. Vaalipäivänä 18.4 olisi tilanne tartunnoissa ollut ihan ok (ei todellakaan yllätys) ja vaalit olisi pystytty pitämään ilman ongelmia. Nyt on ollut reilu vuosi aikaa järjestää vaaleja siihen kuosiin että ne pystytään järjestämään mutta kun ei, johtuuko tämä hallituksen haluttomuudesta hoistaa asia, vai osaamattomuudesta tai molempia kenties.

Hallitus ei voi todellakaan ottaa kunniaa pätkääkään siitä että tartunnat ovat laskusuunnassa. Suomen kansa on tehnyt duunin hallituksen puolesta. Rajat taitaa vuotaa vieläkin eikä todistusta koronan sarastamisesta, rokotuksesta tai negatiivisesta testistä vieläkään vaadita ja tässä Suomi taitaa olla ainut pohjoismaa missä ei näitä vaadita maahantulijoilta, mistäköhän johtuu... Ei tarvitse ihmetellä mistä uudet variantit tulee maahan ja pitkittää tilannetta. Suomalaista yrittäjää saa kyllä piiskata minkä kerkeää mutta Igor tulee rajan yli ilman mitään kontrollia koronan suhteen.
 
Tämä on totta. Mutta musta se kävi täysin selvästi ilmi heti kun se malli julkaistiin. Eli että extrapoloitiin tarkasteluhetkeä edeltävä kasvu tulevaisuuteen ja that's it. Sitä en tiedä, kuinka moni tämän ymmärsi, mutta tällä palstalla ei monikaan, joten tuskin ministeriössäkään. Siksi olisi varmasti voinut vääntää enemmän rautalankaa ja pitää lukijaa tyhmänä.

Ja voisi myös todeta tuon luokan tyhmyyden olevan suoraa taitamattomuutta, mikä tarkoittaa suoraa kelvottomuutta ministerin virkaan. Vastuulliset vaihtoon.
 
Kehysriihi on odotetun mukaisesti pattitilanteessa ja keskusta uhkailee taas hallituksesta lähdöllä. Marin keskeytti neuvottelut tältä päivältä ja jätti kompromissiesityksen, mikä ei näytä kelpaavan varsinkaan keskustalle.

– Tunnelmaa voi päätellä siitä, että mistään olennaisesta ei ole sovittu. Isot kysymykset menoihin ja työllisyyden vaatimiin uudistuksiin ovat auki, Vanhanen kertoo IL:lle.

– Kyllä, kuitenkin tätä kehysriihtä on monta päivää etukäteen pohjustettu. Siihen nähden tässä vaiheessa neuvotteluita ei oikeastaan ole mitään liikahduksia tapahtunut.

Nyt otetaan mittaa Marinin johtajuudesta ja kompromissikyvystä, mielenkiintoisia päiviä luvassa. Taipuuko keskustan selkäranka, koska koronakriisi ja halu pelastaa Suomi myös "poliittiselta kriisiltä"?
 
Kehysriihi on odotetun mukaisesti pattitilanteessa ja keskusta uhkailee taas hallituksesta lähdöllä. Marin keskeytti neuvottelut tältä päivältä ja jätti kompromissiesityksen, mikä ei näytä kelpaavan varsinkaan keskustalle.



Nyt otetaan mittaa Marinin johtajuudesta ja kompromissikyvystä, mielenkiintoisia päiviä luvassa. Taipuuko keskustan selkäranka, koska koronakriisi ja halu pelastaa Suomi myös "poliittiselta kriisiltä"?
Kepu tarvitsisi tästä useamman päivän väännön ja sitten keinon näyttäytyä julkisuudessa voittajana.
Marinin kompromissiehdotus (vaikka olisi hyväkin) on heille hankala: se saisi Marinin ja demarit näyttämään onnistujilta yli Kepun.
Kenties siis Kepu ei ainakaan heti huomenna voi siihen suostua. Paitsi jos siihen päivän aikana saadaan spinnattua joku ”Vanhasen idea” tai Saarikon ratkaisu murtamaan jää...
 
Kepu tarvitsisi tästä useamman päivän väännön ja sitten keinon näyttäytyä julkisuudessa voittajana.
Marinin kompromissiehdotus (vaikka olisi hyväkin) on heille hankala: se saisi Marinin ja demarit näyttämään onnistujilta yli Kepun.
Kenties siis Kepu ei ainakaan heti huomenna voi siihen suostua. Paitsi jos siihen päivän aikana saadaan spinnattua joku ”Vanhasen idea” tai Saarikon ratkaisu murtamaan jää...
Perinteisesti kepu on hoidettu hiljaiseksi lehmänkaupoilla, eli luvattu jotain kivoja siltarumpuja maakuntiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
296 217
Viestejä
5 066 544
Jäsenet
81 043
Uusin jäsen
HuTSon

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom