• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Tottakai lehmänkaupat ovat osa politiikkaa, mutta ei se poista sitä faktaa, että Haavisto oli hallituskysymys.


No tämä nyt on niin ympäri pyöreää tulkintaa, että se saattaa hallitusohjelmat täysin puolueiden tulkinnanvaraisiksi, mitä ne tuskin ovat.
Kyllä se neuvoteltu sanamuoto vaan ratkaisee eniten, ja siksi kirjausten kanssa ollaan todella tarkkoja.
Tälläkin hallituskaudella ainakin Vihreät on saaneet jo huomata, ettei olisi pitänyt hyväksyä liian löysää kirjausta ohjelmaan, jos piti asiaa hyvin tärkeänä.
Mutta muutkin voimasuhteet ja vipuvarret ratkaisee, kuten PS/Sin sai huomata viime hallituskaudella, jolloin osaa heidän ihan tiukastikin kirjatuista asioistaan ei hallituksena edistettykään, kun vipuvarsi jäi varsin pieneksi.
 
Yllättyneitä ovat??? Itse aprikoin silloin kun tämä laskelma julkaistiin että olisiko THL:n siivooja tehnyt mahdollisesti tuon laskelman koska sen verran hupaisat olivat lukemat, liippasi varmaan oma arvio aika läheltä... No hallitus sai mitä halusi eli vaalien siirron, saattaa vaan kolahtaa omaan nilkkaan tämä vaalien siirto operaatio kun demarien kannatus laskee kuin lehmän häntä ja veikkaan että niin kauan kun Marin on demarien peräsimessä niin kurssi ei tule muuttumaan sen verran sekasin Marin on.
Joo-o.... Jos Suomi olisi länsimainen oikeusvaltio, joutuisi ministeri oikeusministeri Anna-Maja Henriksson (r) jättämään paikkansa.

Henriksson poimi THL:n raportista eksponenttifunktiolla laskettuja mallilaskelmia worst case skenaarioista ja perusti vaalien siirtopäätöksensä niihin. Jos oikeusministeri ei ymmärrä lukemaansa tai tietoisesti johtaa väärillä tiedoilla puoluejohtajia harhaan, ei voi toimia enää ministerinä.

Lohdullista tässä on se, että nähtävästi Keskustan alhaisten kannatuslukujen ja kangerrellen edenneen ehdokashankinnan vuoksi tehty vaalien siirto on osumassa hallituspuolueiden omaan nilkkaan.

 
Kyllä se neuvoteltu sanamuoto vaan ratkaisee eniten, ja siksi kirjausten kanssa ollaan todella tarkkoja.
Hallitusohjelmaan on kirjattu tarpeeksi tarkkaan asiat joita edistetään ja sen ovat jokainen hallituspuolue hyväksyneet, höpötyksesi sananmuodoista on vain oma tulkintasi.

Koska nyt aasinsillasta toiseen päästiin perussuomalaisiin, niin he nimenomaan vaativat hallitusohjelman noudattamista, mikä ei kelvannut keskustalle sekä kokoomukselle.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se neuvoteltu sanamuoto vaan ratkaisee eniten, ja siksi kirjausten kanssa ollaan todella tarkkoja.
Tälläkin hallituskaudella ainakin Vihreät on saaneet jo huomata, ettei olisi pitänyt hyväksyä liian löysää kirjausta ohjelmaan, jos piti asiaa hyvin tärkeänä.
Mutta muutkin voimasuhteet ja vipuvarret ratkaisee, kuten PS/Sin sai huomata viime hallituskaudella, jolloin osaa heidän ihan tiukastikin kirjatuista asioistaan ei hallituksena edistettykään, kun vipuvarsi jäi varsin pieneksi.

Sopimusoikeudellisesta näkökulmasta katsoen sanamuoto on tärkeä tekijä, ei kuitenkaan aina ratkaiseva sellainen.

Itse ainakin katson tässä tapauksessa paljon tärkeämmäksi tulkintametodiksi sopimusklausuulin hengen ja yleisen tahtotilan. Etenkin sen takia, kun osapuolia ei voi velvoittaa toimimaan sopimuksen mukaisesti, eikä sopimusrikkomusta ole sanktioitu mitenkään muuten kuin "me lähetään sit hallituksesta!".
 
Miettikääpäs nyt niitä menneitä hallitusohjelmia ja sanamuotoja. Otan vain pari yleistä esimerkkiä, sillä muotoiluja on niin monenlaisia. Kyllä aina jo hallitusohjelman julkaisupäivänä näkee monia askelmerkkejä tekstistä.

Kärkihanke: aloitetaan toteutus heti ja voimallisesti, ja lähes satavarmasti toteutuu.

Säädetään: toteutuu aivan varmasti, ellei lainsäädäntöprosessissa tule esteitä esim. perusoikeustarkastelussa.

Toteutetaan: tämäkin lähes yhtä varmasti

Edistää, edistetään: tämän toteutuminen on kiinni sektoriministeristä, sidosryhmistä, auringonpilkuista ja kuun asennosta. Voi olla, että kysymys on yhteisestä sopimuksesta, ja kaikki todella edistävät.
Voi myös olla, että yksi haluaa, muut ei pidä tärkeänä, mutta kompromissina on annettu sille yhdelle mahdollisuus viedä omin voimin eteenpäin.

Selvitetään, selvittää: aihe ollut jollekin hallituspuolueelle niin tärkeä, että päässyt ihan hallitusohjelmaan, mutta ko. hallituskaudella muuta ei tehdä kuin selvitys tai raportti, ei edes edistetä.

Ja nämä nyt vain esimerkkeinä.
 
Kommentti: Kehysriihi kaadetaan pääministerin syliin – ensi viikolla mitataan Sanna Marinin johtajuus ja kompromissikyky

Ensi viikolla mitataan Sanna Marinin johtamis- ja kompromissikyky.

Soivatko hallitukselle kuolinkellot vai julistaako Keskusta puoluevaltuustolle sekä kannattajilleen liirum-laarumit vastuun kannosta? Keskustassa ollaan selvästi hädissään ja onko tämä viimeinen naula arkkuun, jos Keskustan tavoitteista jää jälleen luu käteen. Sattumalta samalle viikonlopulle osuu myös puoluevaltuuston kokous, eli päättävät elimet ovat koolla, mitä ikinä tapahtuukaan.

Mikäli hallitus kaatuisi, niin se käytännössä tarkoittaisi vähemmistöhallitusta, sen verran sekaisin ovat SDP:n ja Kokoomuksen välit.
 

Eurooppaministeri Tytti Tuppurainen (sd.) sanoo Iltalehden haastattelussa, että EU:n yhteistä elvytyspakettia tarvitaan, jotta talous pysyy käynnissä myös kriisiaikana.

–Sosiaalidemokraattina ajattelen, että kun puhumme taloudesta, puhumme ihmisistä. Kysymyksessä ovat ihmisten työpaikat, eli meillä pitää olla säällinen talouskasvu, jotta emme ajaudu hirvittävään vakavaan kriisin.

Tuppuraisen mukaan riittävällä elvytyksellä voidaan välttää myös historian virheet. Esimerkiksi hän ottaa kansallissosialistisen puolueen nousun valtaan Saksassa 1930-luvulla.

–Saksassa pelättiin 1930-luvulla hyperinflaatiota ja puolustettiin talouskuria sekä vahvaa markkaa. Työttömyyden annettiin kasvaa, mikä johti siihen, että äärioikeisto nousi valtaan, Tuppurainen sanoo IL:lle.

Elvytysrahastossa EU-maat valtuuttavat komission hankkimaan 750 miljardin euron edestä lainaa, joka jaetaan jäsenmaille vastikkeettomina avustuksina ja lainoina. Suomi saisi rahoista arviolta 2,9 miljardia euroa ja maksaisi siitä vuoteen 2058 mennessä 6,6 miljardia euroa.

–Nyt ei pidä pelätä elvytystä, vaan hyväksyä valtioiden velan kasvu, Tuppurainen sanoo IL:lle.

Nyt on argumentit ja narratiivit kohdillaan. Jos et kannata rahan kippaamista Eurooppaan niin kannatat natseja. Ei tämä nyt vaikeaa ole. :comp:
 

Eurooppaministeri Tytti Tuppurainen (sd.) sanoo Iltalehden haastattelussa, että EU:n yhteistä elvytyspakettia tarvitaan, jotta talous pysyy käynnissä myös kriisiaikana.

–Sosiaalidemokraattina ajattelen, että kun puhumme taloudesta, puhumme ihmisistä. Kysymyksessä ovat ihmisten työpaikat, eli meillä pitää olla säällinen talouskasvu, jotta emme ajaudu hirvittävään vakavaan kriisin.

Tuppuraisen mukaan riittävällä elvytyksellä voidaan välttää myös historian virheet. Esimerkiksi hän ottaa kansallissosialistisen puolueen nousun valtaan Saksassa 1930-luvulla.

–Saksassa pelättiin 1930-luvulla hyperinflaatiota ja puolustettiin talouskuria sekä vahvaa markkaa. Työttömyyden annettiin kasvaa, mikä johti siihen, että äärioikeisto nousi valtaan, Tuppurainen sanoo IL:lle.

Elvytysrahastossa EU-maat valtuuttavat komission hankkimaan 750 miljardin euron edestä lainaa, joka jaetaan jäsenmaille vastikkeettomina avustuksina ja lainoina. Suomi saisi rahoista arviolta 2,9 miljardia euroa ja maksaisi siitä vuoteen 2058 mennessä 6,6 miljardia euroa.

–Nyt ei pidä pelätä elvytystä, vaan hyväksyä valtioiden velan kasvu, Tuppurainen sanoo IL:lle.

Nyt on argumentit ja narratiivit kohdillaan. Jos et kannata rahan kippaamista Eurooppaan niin kannatat natseja. Ei tämä nyt vaikeaa ole. :comp:
Melkeinpä ottaisin natsit mielummin kuin vasemmiston ottamassa järjettömästi velkaa ilman minkäänlaista järjellistä argumentointia..
 

Eurooppaministeri Tytti Tuppurainen (sd.) sanoo Iltalehden haastattelussa, että EU:n yhteistä elvytyspakettia tarvitaan, jotta talous pysyy käynnissä myös kriisiaikana.

–Sosiaalidemokraattina ajattelen, että kun puhumme taloudesta, puhumme ihmisistä. Kysymyksessä ovat ihmisten työpaikat, eli meillä pitää olla säällinen talouskasvu, jotta emme ajaudu hirvittävään vakavaan kriisin.

Tuppuraisen mukaan riittävällä elvytyksellä voidaan välttää myös historian virheet. Esimerkiksi hän ottaa kansallissosialistisen puolueen nousun valtaan Saksassa 1930-luvulla.

–Saksassa pelättiin 1930-luvulla hyperinflaatiota ja puolustettiin talouskuria sekä vahvaa markkaa. Työttömyyden annettiin kasvaa, mikä johti siihen, että äärioikeisto nousi valtaan, Tuppurainen sanoo IL:lle.

Elvytysrahastossa EU-maat valtuuttavat komission hankkimaan 750 miljardin euron edestä lainaa, joka jaetaan jäsenmaille vastikkeettomina avustuksina ja lainoina. Suomi saisi rahoista arviolta 2,9 miljardia euroa ja maksaisi siitä vuoteen 2058 mennessä 6,6 miljardia euroa.

–Nyt ei pidä pelätä elvytystä, vaan hyväksyä valtioiden velan kasvu, Tuppurainen sanoo IL:lle.

Nyt on argumentit ja narratiivit kohdillaan. Jos et kannata rahan kippaamista Eurooppaan niin kannatat natseja. Ei tämä nyt vaikeaa ole. :comp:


Kuka sen velan maksaa pois? Tuppurainen vai? Samalla ajetaan teollisuutta pois sanomalla sitä vihreäksi siirtymäksi.
 
Melkeinpä ottaisin natsit mielummin kuin vasemmiston ottamassa järjettömästi velkaa ilman minkäänlaista järjellistä argumentointia..

Tosin natsitkin otti järjettömästi velkaa, (ja yritti maksaa sen pois lähinnä ryöväämällä juutalaisten sekä naapurimaiden omaisuuden ;)

Natseilla sentään oli joku suunnitelma sen takaisinmaksuun, toisin kuin vasemmistolaisilla, vaikka natsien suunnitelma ei ollut kovin reilu, eettinen tai moraalinen..
 
Tosin natsitkin otti järjettömästi velkaa, (ja yritti maksaa sen pois lähinnä ryöväämällä juutalaisten sekä naapurimaiden omaisuuden ;)

Natseilla sentään oli joku suunnitelma sen takaisinmaksuun, toisin kuin vasemmistolaisilla, vaikka natsien suunnitelma ei ollut kovin reilu, eettinen tai moraalinen..
Vasemmistolaiset ryöväävät yrittäjät ja...

Meinasin jatkaa että maksavat velan pois mutta se rahahan jaetaankin muualle.

Eli ei heillä taida tosiaan olla suunnitelmaa maksaa sitä velkaa pois.
 
Vasemmistolaiset ryöväävät yrittäjät ja...

Meinasin jatkaa että maksavat velan pois mutta se rahahan jaetaankin muualle.

Eli ei heillä taida tosiaan olla suunnitelmaa maksaa sitä velkaa pois.
Villimpien huhujen mukaan koko maailmalla on aivan perkeleesti velkaa, jota ei suunnitelmien mukaan olla maksamassa pois.
 
Ihmetyttää kyllä tuo Tytin lentopisteiden kanssa vatkaaminen... luulisi olevan olennaisempaa se mistä ne on ylipäätään kertyneet?

Hittoako siis tuollaisen viraston pääjohtaja ylimalkaan seilaa pitkin palloa veronmaksajien piikkiin? Mitä lisäarvoa reissaaminen antaa VTV:n tehtävää silmälläpitäen?
 
Hittoako siis tuollaisen viraston pääjohtaja ylimalkaan seilaa pitkin palloa veronmaksajien piikkiin? Mitä lisäarvoa reissaaminen antaa VTV:n tehtävää silmälläpitäen?
Mutta kun VTV on nyt KANSAINVÄLINEN eikä enää tunkkaisen Impivaaralaisesti tarkasta Suomen valtion asioita. On isommat jutut mielessä nääs. Bhutanistakin paljon opittavaa. Lakisääteinen tehtävä, mitä me umpimieliset metsäläiset turhasta meuskataan, ei ymmärretä omaa parastamme ja Tytin maailmalta keräämän kokemuksen arvoa.
 
Ihmetyttää kyllä tuo Tytin lentopisteiden kanssa vatkaaminen... luulisi olevan olennaisempaa se mistä ne on ylipäätään kertyneet?

Hittoako siis tuollaisen viraston pääjohtaja ylimalkaan seilaa pitkin palloa veronmaksajien piikkiin? Mitä lisäarvoa reissaaminen antaa VTV:n tehtävää silmälläpitäen?
Tämäpä tämä
 

Asialla on poikkeuksellista yhteiskunnallista merkitystä, koska kyse on laillisuusvalvonnasta ja oikeudellisesta arviosta, joita oikeuskansleri Pöysti suoritti Bernerin ja Sipilän kertoessa, että Berner aikoisi ottaa vastaan hallituspaikan ruotsalaisessa SEB-pankissa.

Taitaa olla paljonkin salattavaa nykypolitiikassa
 
Ihmetyttää kyllä tuo Tytin lentopisteiden kanssa vatkaaminen... luulisi olevan olennaisempaa se mistä ne on ylipäätään kertyneet?

Hittoako siis tuollaisen viraston pääjohtaja ylimalkaan seilaa pitkin palloa veronmaksajien piikkiin? Mitä lisäarvoa reissaaminen antaa VTV:n tehtävää silmälläpitäen?
Käytännössä nuo Yli-Viikarin reissut on hyväksytty silloin, kun on otettu vastaan monivuotinen puheenjohtajuus siinä valtiollisten tilintarkastusvirastojen yhteistyöelimessä: onhan se nyt selvää, että puheenjohtajan pitää olla kaikissa kissanristiäisissä vähintäänkin lausumassa avaussanat.

VTV on itsenäinen päällikkövirasto. Jos tuo matkustelu olisi se juttu, jota haluttaisiin selvittää, olisi selvitettävä onko sen matkustamisen aiheuttanut useamman vuoden kansainvälinen sitoumus todella asia, josta päällikkö on yksin päättänyt, ja oliko se silloin Pöysti vai Yli-Viikari, vai onko siihen tarvittu hyväksyntä eduskunnalta (ja miltä elimeltä: kansliatoimikunta, VTV:n neuvottelukunta tai tarkastusvaliokunta).
Jos eduskunnalta tai joltain sen elimeltä, niin vastuuhan on silloin asiasta päättäneiden poliitikkojen.

Edelleen omiin silmiini näyttää kovasti siltä, että Yli-Viikarin uhraaminen on poliitikkojen silmänkääntötemppu: pidetään huomio hänessä.
Käynnissä olevat useammat tutkinnat kyllä nyt kuitenkin kaivavat esiin sen, onko Yli-Viikari itse oikeasti syyllistynyt väärinkäytöksiin tai ylittänyt valtuutensa. Tuloksia odotellessa... :smoke:
 
Pöysti taas vaihteeksi otsikoissa, tällä kertaa yritetään salata viestiliikenne ihan KHO:tta myöden. Kestääkö oikeuskanslerin toiminta enää päivänvaloa? Kansalaisluottamus oikeuskansleriin on ainakin sulanut viime kuukausina.
Onkohan "suurin ongelma" näiden henkilöiden vaihtamisessa ja tyhjänpäälle jättämisessä se, että tämän jälkeen saattaa sanainen arkku aueta ja päitä alkaa tippua vähän laajemmallakin rintamalla? Virkamiehenä +10 vuotta toiminut on saattanut kuulla ja tulla nähneeksi kaikenlaista, mistä Iltis ei ole vielä kirjoittanut.
 
Onkohan "suurin ongelma" näiden henkilöiden vaihtamisessa ja tyhjänpäälle jättämisessä se, että tämän jälkeen saattaa sanainen arkku aueta ja päitä alkaa tippua vähän laajemmallakin rintamalla? Virkamiehenä +10 vuotta toiminut on saattanut kuulla ja tulla nähneeksi kaikenlaista, mistä Iltis ei ole vielä kirjoittanut.
En voi kuvitella mitään nautinnollisempaa kuin suomalaiset virkamiehet ja muut koneiston jäsenet kiemurtelemassa julkisesti median paljastaessa kaikki vuosien ajan tehdyt laittomuudet ja muut hämärähommat ja lopulta joutuessa eroamaan. Juuri tällainen koneistoon pesiytynyt rakenteellinen syöpä kuten Pöysti tai Yliviikari.
 
Käynnissä olevat useammat tutkinnat kyllä nyt kuitenkin kaivavat esiin sen, onko Yli-Viikari itse oikeasti syyllistynyt väärinkäytöksiin tai ylittänyt valtuutensa. Tuloksia odotellessa... :smoke:
Tuokin voi olla vain silmänkääntötemppu. Tutkinta kestää, asia unohtuu. Nythän julkisuudessa ei oikeasti ole tietoa muusta, kuin siitä että poliisi tutkii sitä 2016 tehtyä työvelvoitteen lopettamista.
"VTV:ssä oli 24.5.2016 tehty sopimus, jonka perusteella työnantajan kanssa ristiriidoissa olleelle virkamiehelle maksettiin yli kaksi vuotta palkkaa ilman työntekovelvoitetta tai -oikeutta". Itse en ole ainakaan varmuudella nähnyt tietoa siitä että näitä muita "kustannuksia", saatika edes matkustelua mikään taho rikosmielessä tutkisi.

Voihan olla olla siis että näitä muita "viikarointeja" ei edes tutkita, koska ei haluta tutkia jne. Sitten kun poliisin jutut joskus valmistuu, voidaan todeta jotain tyyliin "ei rikollista, mutta moitittavaa", ja suuri yleisö onkin jo unohtunut mistä tässä oikeasti edes oli kyse.


Osa noista matkoista voidaan varmaan laveasti tulkita EUROSAI:n ja INTOSAI:n touhuihin liittyviksi (suuri kysymys tuossakin lienee miksi VTV noissa kinkereissä pyörii ja mikä hyöty siitä on Suomalaiselle veronmaksajalle) mutta kyllä sitä Tyttiä on kiinnostanut pyöriä muissakin seminaareissa, sekä lähinnä kehitysyhteistyöksi luokiteltavissa touhuissa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei noissa Viikarin matkoissa ainakaan ole kuluissa pyritty pätkääkään säästämään, varmaan kaikista kalleimman kautta että tohon tahtiin pystyy tuhlaamaan. 5pv Brasseissa, 8500€. Business lennot nyt ollu ihan varmasti, mut ei siinä ole hotellissakaan säästelty.
 
Ei noissa Viikarin matkoissa ainakaan ole kuluissa pyritty pätkääkään säästämään, varmaan kaikista kalleimman kautta että tohon tahtiin pystyy tuhlaamaan. 5pv Brasseissa, 8500€. Business lennot nyt ollu ihan varmasti, mut ei siinä ole hotellissakaan säästelty.

Riittääkö 8500e business luokan lentoihin Helsingistä vaikkapa Sao Paoloon?
Esim. tässä:
Sanotaan että Lontoo <-> Washington (oletan DC?) business luokka maksaa BA:lla vajaat 7000e. Brasiliaan on melkein tuplat matkaa kuin Lontoon ja Washingtonin välillä.
 
Riittääkö 8500e business luokan lentoihin Helsingistä vaikkapa Sao Paoloon?
Esim. tässä:
Sanotaan että Lontoo <-> Washington (oletan DC?) business luokka maksaa BA:lla vajaat 7000e. Brasiliaan on melkein tuplat matkaa kuin Lontoon ja Washingtonin välillä.
No arvioin että se ois noin puolet tuosta. Äkkiseltään Sky Scannerista katottuna kk päähän Business Helsinki - Sao Paulo 2-3k.
 
No arvioin että se ois noin puolet tuosta. Äkkiseltään Sky Scannerista katottuna kk päähän Business Helsinki - Sao Paulo 2-3k.

Tosin nyt koronan takia taitaa olla nuo lippujen hinnat aika sekaisin. 2-3k€ Sao Pauloon kuulostaa todella halvalta, joku reilu 5 vuotta sitten maksoin 1500e Helsinki - Lontoo - Los Angeles lennoista BA:n Economy Plussassa.
 
Tosin nyt koronan takia taitaa olla nuo lippujen hinnat aika sekaisin. 2-3k€ Sao Pauloon kuulostaa todella halvalta, joku reilu 5 vuotta sitten maksoin 1500e Helsinki - Lontoo - Los Angeles lennoista BA:n Economy Plussassa.
No täytyy sen verran korjata, että kk päähän ei normisti kyllä tuohon hintaan saisi. Eipä ne tuolla virastossa varmaan ala mitään sen kummemmin skannailemaan kun ottaa vaan sopivimmat Business lennot mitkä tietyille päiville osuu vaan.
 
Vaalien siirrosta:

"Kevään kuntavaalien alkuperäisen vaalipäivän ajankohtana Suomessa havaittiin noin 250 koronavirustapausta. Luku on vain kymmenesosa niiden lukujen alarajasta, joilla hallitus vaalien siirtoa perusteli. THL:sta kerrotaan, että hallitus ei ollut kiinnostunut skenaarioiden todennäköisyyksistä päätöstä tehdessään. Laskelmat toivat joka tapauksessa hallitukselle sopivan lopputuloksen.

Kevään kuntavaalien alkuperäisen vaalipäivän ajankohtana viime sunnuntaina Suomessa havaittiin noin 250 koronavirustapausta.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n ennusteessa, jolla hallitus perusteli kevään vaalien perumisen, alkuperäisenä vaalipäivänä 18.4. olisi ollut arviolta 2600-11200 päivittäistä koronavirustapausta.

Ennusteen ja toteutuneen lukeman ero on siis vähimmäistapauksessakin yli kymmenkertainen ja enimmäistapauksessa 45-kertainen."
Tieteeseen perustuvaa päätöksentekoa? Oikeusministeriö perusteli kuntavaalien siirtoa laskelmalla, joka meni 45-kertaisesti pieleen - Suomen Uutiset

Sellaista tieteeseen pohjautuvaa päätöksentekoa meidän tunarihallitukselta.
 
Sellaista tieteeseen pohjautuvaa päätöksentekoa meidän tunarihallitukselta.

No jaa. Jos THL antaa ennusteen, sen paikkansapitävyys/-pitämättömyys ei ole hallituksen ansio tai vika. Jos THL ei osaa kommunkoida ennusteeseen liittyviä epävarmuuksia, sekään ei ole hallituksen vika. Toisaalta jos hallituksessa ei ole kompetenssia tulkita THL:n tuottamaa analyysia, se on kyllä hallituksen vika.

Sekä hallituksen että THL:n on myös hiukan hankalaa ennakoida ennusteen antamisen jälkeisten toimenpiteiden vaikuttavuutta. Erityisen haastavaa tästä tekee se, että ennusteen vakavuus vaikuttaa näihin toimenpiteisiin ja ihmisten käyttäytymiseen.

Varsinainen pummaus hallitukselta tässä asiassa taisi kuitenkin olla se, että vaalien järjestämiseen vakavan tartuntatilanteen aikana ei oltu riittävästi varauduttu.
 
Sellaista tieteeseen pohjautuvaa päätöksentekoa meidän tunarihallitukselta.

Lainaus linkistäsi
Toimintaohjeiden noudattaminen lisää huomattavasti terveysturvallisuutta, mutta toimet eivät voi täysin taata kaikkien riskien poistamista, vaan pieni jäännösriski mahdollisesta altistumisesta jää aina jäljelle.

Toteutuvaan tartunnan riskiin vaikuttaa voimakkaasti vaalihetken ilmaantuvuus. Jos ilmaantuvuus on matala, on vain pieni mahdollisuus että riski toteutuu.

Jos ilmaantuvuus kasvaa, myös riski kasvaa melko samassa suhteessa. Tämä voi tarkoittaa että vaalitilaisuuksissa voi syntyä sellaisia altistumisia jotka johtavat tartuntoihin.

Tarkkaa rajaa ilmaantuvuudelle ei ole mahdollista objektiivisesti asettaa vaan asiassa on vain päätettävä minkälainen riski on hyväksyttävä.

THL ei pysty tätä yksin arvioimaan vaan päätös on yhteiskunnallinen ja siinä on punnittava muitakin seikkoja kuin pelkästään epidemiologisia.

Edellä aiemmassa osiossa kuvatuista syistä ja oletuksin on todennäköisempää että toukokesäkuun vaihteessa epidemia on rauhallisemmassa vaiheessa kuin 18.4 ja että suurempi osa erityisen korkean vakavan tautimuodon ja kuoleman riskin omaavasta väestöstä on suojattu rokotuksien kautta. Tämä edellyttää että epidemiaa on pystytty hallitsemaan siihen asti riittävän tehokkaasti ja että rokotusten toimitukset toteutuvat kuten nyt on arvioitu.

Se varmaan ihan hyvä juttu että rajoitukset on purreet ja tartunnat vähentyneet.

Puolueet ja hallitus kun joutu asiaa miettimään, niin jos pari vaihtoehto ja toisessa riski pienempi kumman valitsisit ?

Riski on se riski mikä tuolloin ollut, sitä me ei tiedetä mikä on tilanne vaalipäivänä, kuinka paljon se lisää tartuntoja.

Turvallisemman ja vaarallisemman tien välillä kun valitsee, niin vähempi riskisen valinta ei tarkoita etteikö riski voisi toteutua.
 
Viimeksi muokattu:
Vaalien siirrosta hyötyivät etenkin hallituspuolueet Keskusta sekä SDP, ehdokasasettelun olisi voinut sulkea alkuperäisen suunnitelman mukaan, näin ollen vaalien siirtojen aiheuttama hyöty olisi pienentynyt.
 
No jaa. Jos THL antaa ennusteen, sen paikkansapitävyys/-pitämättömyys ei ole hallituksen ansio tai vika. Jos THL ei osaa kommunkoida ennusteeseen liittyviä epävarmuuksia, sekään ei ole hallituksen vika. Toisaalta jos hallituksessa ei ole kompetenssia tulkita THL:n tuottamaa analyysia, se on kyllä hallituksen vika.

Sekä hallituksen että THL:n on myös hiukan hankalaa ennakoida ennusteen antamisen jälkeisten toimenpiteiden vaikuttavuutta. Erityisen haastavaa tästä tekee se, että ennusteen vakavuus vaikuttaa näihin toimenpiteisiin ja ihmisten käyttäytymiseen.

Varsinainen pummaus hallitukselta tässä asiassa taisi kuitenkin olla se, että vaalien järjestämiseen vakavan tartuntatilanteen aikana ei oltu riittävästi varauduttu.

Se kyllä on hallituksen vika että niitä ennusteita pyydetään ennalta varoittamatta edellisenä päivänä siitä kun tehdään päätöksiä vaalien siirrosta. Ihan puhdasta tunarointia.
 
Vaalien siirrosta hyötyivät etenkin hallituspuolueet Keskusta sekä SDP,
Miten, meinaat että äänestäjät kannatta siirto ja pitävät sitä ääniä lisäväänä tekona ?

Hallitus sählännyt, varsinkin SDP näissä touhuissa, joten en yllättyisi jos olisi vähän toisenlaista vaikutusta.

PS taisi olla ainoa puolue joka ei siirto varauksetta kannattanut, en tiedä oliko tosiasillisesti siirtoa vastaan, vai laskivatko että vaikka eivät kannata niin se toteutuu, niin vastustus ei vaarantanut siirtoa.
 
Vaalien siirrosta:

"Kevään kuntavaalien alkuperäisen vaalipäivän ajankohtana Suomessa havaittiin noin 250 koronavirustapausta. Luku on vain kymmenesosa niiden lukujen alarajasta, joilla hallitus vaalien siirtoa perusteli. THL:sta kerrotaan, että hallitus ei ollut kiinnostunut skenaarioiden todennäköisyyksistä päätöstä tehdessään. Laskelmat toivat joka tapauksessa hallitukselle sopivan lopputuloksen.

Kevään kuntavaalien alkuperäisen vaalipäivän ajankohtana viime sunnuntaina Suomessa havaittiin noin 250 koronavirustapausta.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n ennusteessa, jolla hallitus perusteli kevään vaalien perumisen, alkuperäisenä vaalipäivänä 18.4. olisi ollut arviolta 2600-11200 päivittäistä koronavirustapausta.

Ennusteen ja toteutuneen lukeman ero on siis vähimmäistapauksessakin yli kymmenkertainen ja enimmäistapauksessa 45-kertainen."
Tieteeseen perustuvaa päätöksentekoa? Oikeusministeriö perusteli kuntavaalien siirtoa laskelmalla, joka meni 45-kertaisesti pieleen - Suomen Uutiset

Sellaista tieteeseen pohjautuvaa päätöksentekoa meidän tunarihallitukselta.


Huvitavinta tässä on se, että thl:n servereillä oli "huoltokatko" vaalipäivänä eikä tartuntojen määrää voitu antaa sunnuntaina. Miten sattuikin juuri vaalipäivälle tuo huoltokatko... Thl:n on mielestäni ihan puuhastelukerho niinkuin fivakin. Thl:ää ilmeisesti ohjaa aika pitkälti hallitus ja sieltä saadaan sellainen raportti kuin tarvitaan ja salminen tulee sitten lässyttämään kameroiden eteen jotain raportin jatkeeksi. Kaikki thl:n mallintajat olivat vapaalla kun se kauhuskenaario höpöhöpö raportti laadittiin eli ketä sen teki, oliko se thl:n rakennuksessa paikalla ollut siivoja, roskakuski vai joku muu vai väkersikö joku excelissä kotisohvalla sopivat käppyrät?
 
Huvitavinta tässä on se, että thl:n servereillä oli "huoltokatko" vaalipäivänä eikä tartuntojen määrää voitu antaa sunnuntaina. Miten sattuikin juuri vaalipäivälle tuo huoltokatko...
No mitä merkitystä tuon yksittäisen päivän todetuilla tartunnoilla ?

Vaalipäivänä kiinnostaa kuinka paljon silloin saadut tartunnat ja altistumisen lisääntyy vs normi päivä.

Nyt meillä ei ollut vaalipäivää vaan jonkinlainen "sulku".

Jos ajatuksesi oli että joku puolue hekuttaisi että näin vähän tuli tartuntoja sunnuntaina kun ei ollut vaaleja, niin tuskin kukaan niin tekee.
 
Miten, meinaat että äänestäjät kannatta siirto ja pitävät sitä ääniä lisäväänä tekona ?
Koska etenkin SDP:lla sekä Keskustalla oli ongelmia täyttää ehdokaslistat, ehdokasasettelulla on merkitystä äänimääriin. En nyt jaksa taas vääntää rautalangasta, miksi ehdokaslistojen täytöllä on merkitystä lopputulokseen.

edit: laitetaan nyt vielä kerran rautalangasta, eli mitä enemmän on ehdokkaita ja mitä useammassa kunnassa, sen paremmin voi vaaleissa menestyä.
 
Viimeksi muokattu:
No mitä merkitystä tuon yksittäisen päivän todetuilla tartunnoilla ?

Vaalipäivänä kiinnostaa kuinka paljon silloin saadut tartunnat ja altistumisen lisääntyy vs normi päivä.

Nyt meillä ei ollut vaalipäivää vaan jonkinlainen "sulku".

Jos ajatuksesi oli että joku puolue hekuttaisi että näin vähän tuli tartuntoja sunnuntaina kun ei ollut vaaleja, niin tuskin kukaan niin tekee.

Tyhmempikin ihminen tiesi ettei se thl:n laadittu skenaario tule toteutumaan. Jos tartunnat olisi julkaistu sunnuntaina=vaalipäivä niin thl olisi antanut itsestään erittäin epäpätevän=totuudenmukainen vaikutelman kun "arviot" meni metsään ja syvälle. Maanantaina sitten julkaistiin uutisissa "tartuntoja +500kpl" ja itse uutisessa että tartuntonnoissa on kahden päivän tartunnat. Sumutusta ja thl:n osaamattomuuden/hallituksen ohjailun peittelyä.
 
Koska etenkin SDP:lla sekä Keskustalla oli ongelmia täyttää ehdokaslistat, ehdokasasettelulla on merkitystä äänimääriin. En nyt jaksa taas vääntää rautalangasta, miksi ehdokaslistojen täytöllä on merkitystä lopputulokseen.

edit: laitetaan nyt vielä kerran rautalangasta, eli mitä enemmän on ehdokkaita ja mitä useammassa kunnassa, sen paremmin voi vaaleissa menestyä.
Vaikea nähdä mahdollisuuksia, uhkia enemmänkin.
Keskustalla kuitenkin oli suurin lista jo alkuperäisenä jättöpäivänä, vaikka tavoitetta jäljessä olikin.
Demarien osalta taas jokainen ymmärtää, että kun kannatushuipusta on käännytty laskevalle käyrälle, niin jokainen päivä, viikko ja kuukausi heikentää myös kuntavaalitulosta. Maaliskuun alun kuntavaaligallupeissa demarit olisi voinut voittaa vaalit, mutta mitenkähän on kesäkuussa... saattaapi ruiskukat taas viedä. Ja samaan aikaan Kepu saattaa viedä kuntamäärissä (sehän on ihan eri kilpailu se).
Persut toki tulee tod. näk. olemaan vaalivoittaja eniten valtuutettujen määrää kasvattavana....
 
Sekä hallituksen että THL:n on myös hiukan hankalaa ennakoida ennusteen antamisen jälkeisten toimenpiteiden vaikuttavuutta. Erityisen haastavaa tästä tekee se, että ennusteen vakavuus vaikuttaa näihin toimenpiteisiin ja ihmisten käyttäytymiseen.

Tämä on täysin oleellinen asia. 100%:isen tarkan ennusteen julkaisu tekee ennusteesta automaattisesti "virheellisen". Siksi noita kutsutaan - tai pitäisi kutsua - malleiksi eikä ennusteiksi.

Tuo tapahtuu siksi, että sen ennusteen tiedot muuttavat ihmisten käyttäytymistä ja aikaansaa uusia rajoituksia. On täydellistä älyllistä epärehellisyyttä naureskella ennusteiden paikkansapitämättömyyttä ja samalla unohtaa sen ennusteen aikaansaamat muutokset esim. juuri rajoituksiin, jotka tietenkin hidastavat epidemian kehitystä -> ja tuhoavat sen ennusteen.

Eli: totta helvetissä "ennusteet" - varsinkin sellaiset jotka povaavat isoja muutoksia - menevät pieleen. Se ei tee malleista mitenkään typeriä.

Analogia:

Mallinnus: "Mallinnuksen mukaan vaatteesi kastuvat pahasti kun kävelet ovesta ulos tänään kello 14.00 jos toimit kuten eilenkin."
Seuraus: "Lähden ulos sateenvarjon alla ja vaatteeni ovat täysin kuivia."

Ehkä noihin mallinnuksiin pitää lisätä lause: "Tämän mallinnuksen julkaisu todennäköisesti muuttaa sen paikkansapitävyyttä".
 
Vaikea nähdä mahdollisuuksia, uhkia enemmänkin.
Keskustalla kuitenkin oli suurin lista jo alkuperäisenä jättöpäivänä, vaikka tavoitetta jäljessä olikin.
Demarien osalta taas jokainen ymmärtää, että kun kannatushuipusta on käännytty laskevalle käyrälle, niin jokainen päivä, viikko ja kuukausi heikentää myös kuntavaalitulosta. Maaliskuun alun kuntavaaligallupeissa demarit olisi voinut voittaa vaalit, mutta mitenkähän on kesäkuussa... saattaapi ruiskukat taas viedä. Ja samaan aikaan Kepu saattaa viedä kuntamäärissä (sehän on ihan eri kilpailu se).
Persut toki tulee tod. näk. olemaan vaalivoittaja eniten valtuutettujen määrää kasvattavana....
Kyllähän tässä on pelattu lisäaikaa etenkin SDP:lle että Keskustalle, he olivat toistatuhatta (mikäli en väärin muista) ehdokasta vaille 2017 kuntavaalien ehdokasmääristä. Ehdokaslistat olisi pitänyt sulkea alkuperäisen aikataulun mukaan, näin siirrosta tuleva hyöty ei olisi vaikuttanut mahdolliseen lopputulokseen, oli kyseessä mikä puolue tahansa. Toisaalta kuntavaaliehdokkaat saattavat joutua tämän takia eriarvoiseen asemaan, johtuen siitä, että osalla oli kuntavaalityö "täydessä juoksussa", sekä aika, raha ja resurssit ennalta suunniteltuna.
 
Tämä on täysin oleellinen asia. 100%:isen tarkan ennusteen julkaisu tekee ennusteesta automaattisesti "virheellisen". Siksi noita kutsutaan - tai pitäisi kutsua - malleiksi eikä ennusteiksi.

Tuo tapahtuu siksi, että sen ennusteen tiedot muuttavat ihmisten käyttäytymistä ja aikaansaa uusia rajoituksia. On täydellistä älyllistä epärehellisyyttä naureskella ennusteiden paikkansapitämättömyyttä ja samalla unohtaa sen ennusteen aikaansaamat muutokset esim. juuri rajoituksiin, jotka tietenkin hidastavat epidemian kehitystä -> ja tuhoavat sen ennusteen.

Eli: totta helvetissä "ennusteet" - varsinkin sellaiset jotka povaavat isoja muutoksia - menevät pieleen. Se ei tee malleista mitenkään typeriä.

Analogia:

Mallinnus: "Mallinnuksen mukaan vaatteesi kastuvat pahasti kun kävelet ovesta ulos tänään kello 14.00 jos toimit kuten eilenkin."
Seuraus: "Lähden ulos sateenvarjon alla ja vaatteeni ovat täysin kuivia."

Ehkä noihin mallinnuksiin pitää lisätä lause: "Tämän mallinnuksen julkaisu todennäköisesti muuttaa sen paikkansapitävyyttä".
Eikös THL esittänyt eritasoisia skenaarioita ja vaalien siirron päätöksen tueksi valittiin se pahin ja epätodennäköisin? Sinänsä tuo analogia ei oikein päde.
 
Analogia:

Mallinnus: "Mallinnuksen mukaan vaatteesi kastuvat pahasti kun kävelet ovesta ulos tänään kello 14.00 jos toimit kuten eilenkin."
Seuraus: "Lähden ulos sateenvarjon alla ja vaatteeni ovat täysin kuivia."
Parempi analogia:

Mallinnus: Alkuviikosta satoi 2mm, loppuviikosta 20mm. Tästä päätellen vaalipäivän viikolla sataa 10m vettä päivässä, hankitaan valtiolle risteilyaluksia johon ihmiset voidaan evakuoida
Seuraus: Vettä satoi vähän, mutta ihmiset tiesivät että vetää sataa ja hankkivat sateenvarjot. Risteilyalukset seisovat satamassa odottamassa vedenpaisumusta.

Eniten tuossa koko hommassa ärsyttää tuo kiirellisyys. Koko syksy ja talvi oli aikaa hoitaa siirto hyvin, tiedotetusti ja ennakoitavasti. Ei hoidettu vaan sitten vedettiin kiireellä pikaselvityksellä ja selityksillä läpi parissa päivässä.
 
Mallinnus: Alkuviikosta satoi 2mm, loppuviikosta 20mm.

Tämä on totta. Mutta musta se kävi täysin selvästi ilmi heti kun se malli julkaistiin. Eli että extrapoloitiin tarkasteluhetkeä edeltävä kasvu tulevaisuuteen ja that's it. Sitä en tiedä, kuinka moni tämän ymmärsi, mutta tällä palstalla ei monikaan, joten tuskin ministeriössäkään. Siksi olisi varmasti voinut vääntää enemmän rautalankaa ja pitää lukijaa tyhmänä.
 
Tyhmempikin ihminen tiesi ettei se thl:n laadittu skenaario tule toteutumaan. Jos tartunnat olisi julkaistu sunnuntaina=vaalipäivä niin thl olisi antanut itsestään erittäin epäpätevän=totuudenmukainen vaikutelman kun "arviot" meni metsään ja syvälle. Maanantaina sitten julkaistiin uutisissa "tartuntoja +500kpl" ja itse uutisessa että tartuntonnoissa on kahden päivän tartunnat. Sumutusta ja thl:n osaamattomuuden/hallituksen ohjailun peittelyä.

Siis meinaat että kukaan ei tiedä tai osaa katsoa mikä on ilmaantuvuus nyt ollut ? tai ymmärrä että jos ilmoitetaan kahdenpäivän tartunnat, niin se on kahden päivän eikä yhden päivän. Mutta jos joku ei tuota tajua, niin eikä hän sitten luule että sinäpäivänä on nolla tartuntaa, jolta ei julkaista yhtään uutta ?

Ja vielähän ei tiedetä onko se tilanne parempi vai huonompi vaalipäivänä.

thl arvio sanoi:
Edellä aiemmassa osiossa kuvatuista syistä ja oletuksin on todennäköisempää että toukokesäkuun vaihteessa epidemia on rauhallisemmassa vaiheessa kuin 18.4 ja että suurempi osa erityisen korkean vakavan tautimuodon ja kuoleman riskin omaavasta väestöstä on suojattu rokotuksien kautta. Tämä edellyttää että epidemiaa on pystytty hallitsemaan siihen asti riittävän tehokkaasti ja että rokotusten toimitukset toteutuvat kuten nyt on arvioitu.

Ainakin rajoitustoimilla on saatu tilannetta paljon paraneen ja tuskin rokotuksetkaan vähenee, höllentäminen antaa myös enemmän pelivaraa tehdä vaalityötä.

Tosin nyt kun rajoituksia lievennetään, niin on toki mahdollisuus että ilmaantuvuuden osalta ei pelkästään lasketella.
 
En usko, että vaalien siirrossa oli kyse jonkun puolueen ehdokaslistoista, vaan tarkoitus oli vain peitellä oikeusministerin ja -ministeriön täydellistä kyvyttömyyttä hoitaa vaalijärjestelyt poikkeusolojen aikana. Viikunanlehdeksi otettiin THL:n "mallinnus", kun parempaakaan tekosyytä ei ollut tarjolla. Kritiikki tätä tunarointia kohtaan ohitetaan vaikenemalla totaalisen epärealistisista ilmaantuvuusluvuista ja ohjaamalla vaalikarjan huomio tautiriskin pienentämiseen.
 
Nii suurin syy on siinä ettei vuodessa kyetty tekemään mitään että vaalit olisi pystytty järjestämään. Miksi näin ei tehty? Kuka tietää
Ja miksi nämä vaalit piti siirtää juuri nyt myöhemmäksi? Tuskin sitäkään saamme tietää
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 454
Viestejä
4 870 383
Jäsenet
78 661
Uusin jäsen
Kuha71

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom