• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Hienoa että tämä paskasanomat on saanut taas syyllisen esiin, sehän tässä on tärkeintä, syyllisen etsiminen. Se ei tietenkään ole mahdollista että pandemiassa joudutaan tekemään lakiesityksiä vitunmoisessa kiireessä ja se on Suomenlaki joka tässä on todellisuudessa syyllinen.

Ai, kun lain valmistelu on niin heikkoa, että se rikkoo jo perustuslakia, niin vika ei ole lainsäätäjissä vaan meidän perustuslaissa? Vai mitä yrität sanoa...

Jos Suomi jää yksin niin se on varmaa että silloin ollaan yksin, ei kukaan halua tuota. Mitä vahvempina me näyttäydytään sitä heikompia me ollaan.
EU itsessään turvaa meidät, ei Venäjä uskualla tehdä mitään, ei ne uskalla.
Kerrotko nyt mihin me ollaan jäämässä yksin ja onko silloin vika hallituksen?
 
Jos tämä tapaus ei johda johdon irtisanomisiin, laitoksen toiminnan palauttamiseen olemassaoloajatustaan vastaavaksi ja koko kuvion korruption paljastamiseen sekä sen estämistoimiin jatkossa, niin lienee aika miettiä miksi me edes noudatamme sääntöjä ja maksamme veroja.
Huomattavinta tässä minusta on se, kuinka Tytti pääsi jo kertaalleen kuin koira veräjästä tuon matkustelun osalta "kuiville". Asiahan tuli julkisuuteen jo 2020, mutta se käytännössä lakaistiin maton alle.


Nyt kun homma nousee uudestaan pintaan muiden skandaalien kautta (kauneudenhoitokulut veronmaksajien piikkin, ja VTV:n lakisääteisen tehtävän rapauttaminen), tuohon palataan. Tämä ikävä kyllä kertoo minusta sitä että Yli-Viikari ei todellakaan ole ainoa joka polttaa veronmaksajien rahoja teemoihin jotka eivät ole oikeutettuja.

Täytyy myöntää ettei veronmaksuhalut ole olleet koskaan niin matalalla kuin nyt.
 
Koronakriisi antaa kyllä oppositoillekin aivan loputtoman määrän lyömäaseita kansan syviin riveihin. Thl "jos ei tehdä mitään, tapaukset ovat 2-11 tuhatta parissa kuukaudessa.

Hallitus: Rajoitukset päälle ja lykätään vaaleja pari kuukautta.

Tapaukset laskee-> Oppositio, ei tullut 11 tuhatta tapausta, miksi vaaleja siirrettiin.

Hallitus 11k oli thl:n arvio siitä miten pahimmillaan voi mennä jos mitään ei tehdä. Mainittu minimi oli että jos kaikki avataan 2000. No, ei avattu kaikkea vaan rajoitettiin ja tartunnat laskee jyrkästi.

Oppositio; Sanoitte että huhtikuussa on 11 000 tapausta. Ei tullut 11k tapausta. Miksi valehtelette.

Jne ja jne.
 
Koronakriisi antaa kyllä oppositoillekin aivan loputtoman määrän lyömäaseita kansan syviin riveihin. Thl "jos ei tehdä mitään, tapaukset ovat 2-11 tuhatta parissa kuukaudessa.

Hallitus: Rajoitukset päälle ja lykätään vaaleja pari kuukautta.

Tapaukset laskee-> Oppositio, ei tullut 11 tuhatta tapausta, miksi vaaleja siirrettiin.

Hallitus 11k oli thl:n arvio siitä miten pahimmillaan voi mennä jos mitään ei tehdä. Mainittu minimi oli että jos kaikki avataan 2000. No, ei avattu kaikkea vaan rajoitettiin ja tartunnat laskee jyrkästi.

Oppositio; Sanoitte että huhtikuussa on 11 000 tapausta. Ei tullut 11k tapausta. Miksi valehtelette.

Jne ja jne.

Vaalien siirto on mielestäni ymmärrettävää, mutta rajoituksista päätettiin ennen vaalien siirtoa, joten vaalien siirrossa argumenttina oleva ennuste mahdollisista tapausmääristä vaalien aikaan pitäisi ottaa rajoitukset huomioon.
 
Vaalien siirto on mielestäni ymmärrettävää, mutta rajoituksista päätettiin ennen vaalien siirtoa, joten vaalien siirrossa argumenttina oleva ennuste mahdollisista tapausmääristä vaalien aikaan pitäisi ottaa rajoitukset huomioon.

Pointti oli se että jos skenaario on se että jos ei rajoiteta, niin voi lähteä tartunnat lapasesta->rajoitetaan niin oppositio sanoo että eihän millekkään rajoituksille ollut tarvetta kun tartunnat vaan laskee. Yrittäjät kärsii ihan turhaan kun rajoitetaan.
 
Koronakriisi antaa kyllä oppositoillekin aivan loputtoman määrän lyömäaseita kansan syviin riveihin. Thl "jos ei tehdä mitään, tapaukset ovat 2-11 tuhatta parissa kuukaudessa.

Hallitus: Rajoitukset päälle ja lykätään vaaleja pari kuukautta.

Tapaukset laskee-> Oppositio, ei tullut 11 tuhatta tapausta, miksi vaaleja siirrettiin.

Hallitus 11k oli thl:n arvio siitä miten pahimmillaan voi mennä jos mitään ei tehdä. Mainittu minimi oli että jos kaikki avataan 2000. No, ei avattu kaikkea vaan rajoitettiin ja tartunnat laskee jyrkästi.

Oppositio; Sanoitte että huhtikuussa on 11 000 tapausta. Ei tullut 11k tapausta. Miksi valehtelette.

Jne ja jne.
enemmän siinä vaalien siirrossa hiertää 1) maskit,etäisyys ja käsidesi toimii, paitsi siellä missä niiden toimintaa tarvittaisiin, 2)ollut saakeli vuos aikaa valmistella turvalliset vaalit ja 3) vaalit siirrettiin vasta kun ehdokaslistoja ollaan laittamassa lukkoon, ja kas kumma hallituspuolueilla ollut vaikeuksia saada ehdokkaita eli syytä ei tarvi sen kummemmin miettiä
 
Viimeksi muokattu:
Vaalien siirrossa paistoi poliittinen agenda kilometrin päähän. Se ei minusta ole okei millään tasolla.
 
Voi kun äänestäjät osaisivat tehdä järkeviä päätöksiä valitessaan äänensä kohteen. Eit kait kukaan aatteleva nyt hallituspuolueille äänensä?
 
Nähtävästi systeemi joutui pakon edessä puuttumaan Yli-viikarin ja VTV:n touhuiluun, säilyttääkseen edes jonkinlaiset uskottavuuden rippeet. Iltis uutisoi tänään, että Yli-viikari on pidätetty virastaan ja häntä syytetään kolmesta valtion mittakaavassa pienestä asiasta, kuten mahdollisesta Finnair plus-pisteiden käyttämisestä, sekä mahdollisesta virka-aseman väärinkäyttämisestä virkasuhteen päättämissopimuksessa. Todennäköisesti näistä ei seuraa pieniä sakkoja kummempaa ja taustalla järjestellään hiljaisesti uusi virka tilalle.

Tälläkö nyt sitten kuvitellaan, että ihmisten luottamus Suomen valtion hallintoon palautuu? Valitettavasti ei todellakaan palaudu, mikäli yhtään ymmärtää tämän kuvion päälle.

Kukaan ei puhu siitä, että Yli-viikarin aikana VTV:n toiminta muutettiin siten, ettei se enää juurikaan tarkastele valtion taloudenhoitoa ja finanssipolitiikkaa, eikä valtion muiden organisaatioiden toimintaa. Tähän päälle aineistojen tietoinen hävittäminen ja raporttien sensurointi. Tässä on ne isot jutut, josta oikeastaan koko VTV:n vallitseva johto pitäisi haastaa.

Nähtävästi systeemikorruptio on Suomessa jo niin pitkällä, ettei mikään puoluetaho halua VTV:tä tutkimaan yhtään mitään. Siinähän paljastuisi kaikki epämääräiset konsulttisopimukset virkamiesten omista firmoista, kummalliset kilpailutukset, paskadiilit ja muut kummalliset asiat, joita eri valtion organisaatiot ovat tehneet.

 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoista, että Tuomas Pöysti löysi "ässän hihastaan" ja erityisiä ansioita (Vihr kuntavaaliehdokkuus yksi niistä?) joilla Yli-Viikari päihitti lainsäädäntöasiantuntijan haussa 12 juristia sekä 6 muuta hakijaa.

Tämä on yhtä tosielämän diiliä, kuka passitetaan ulos huomenna? Anna-Liisa Pasanen?
 
Nähtävästi systeemi joutui pakon edessä puuttumaan Yli-viikarin ja VTV:n touhuiluun, säilyttääkseen edes jonkinlaiset uskottavuuden rippeet. Iltis uutisoi tänään, että Yli-viikari on pidätetty virastaan ja häntä syytetään kolmesta valtion mittakaavassa pienestä asiasta, kuten mahdollisesta Finnair plus-pisteiden käyttämisestä, sekä mahdollisesta virka-aseman väärinkäyttämisestä virkasuhteen päättämissopimuksessa. Todennäköisesti näistä ei seuraa pieniä sakkoja kummempaa ja taustalla järjestellään hiljaisesti uusi virka tilalle.

Tälläkö nyt sitten kuvitellaan, että ihmisten luottamus Suomen valtion hallintoon palautuu? Valitettavasti ei todellakaan palaudu, mikäli yhtään ymmärtää tämän kuvion päälle.

Kukaan ei puhu siitä, että Yli-viikarin aikana VTV:n toiminta muutettiin siten, ettei se enää juurikaan tarkastele valtion taloudenhoitoa ja finanssipolitiikkaa, eikä valtion muiden organisaatioiden toimintaa. Tähän päälle aineistojen tietoinen hävittäminen ja raporttien sensurointi. Tässä on ne isot jutut, josta oikeastaan koko VTV:n vallitseva johto pitäisi haastaa.

Nähtävästi systeemikorruptio on Suomessa jo niin pitkällä, ettei mikään puoluetaho halua VTV:tä tutkimaan yhtään mitään. Siinähän paljastuisi kaikki epämääräiset konsulttisopimukset virkamiesten omista firmoista, kummalliset kilpailutukset, paskadiilit ja muut kummalliset asiat, joita eri valtion organisaatiot ovat tehneet.

Yli-Viikarilla on VTV:ssä ylijohtajan pakastevirka odottamassa (nykyisin pääjohtaja), joten en olisi hirveän yllättynyt jos tuo ilmaantuu tuohon virkaansa takaisin kun hieman pöly laskeutuu.

Kyllä tämä koko juttu kertoo minusta ikävää tarinaansa syvälle rakenteisiin pesiytyneestä korruptiosta, hyväveli ja sisko kerhoista, sekä veroilla kansalaisten selkänahasta riistettyjen rahojen leväperäisestä käyttelystä laajemminkin. Kaukana ollaan niistä valtion ydintoiminnoista joihin verorahojen käyttöä voi oikeasti perustellakkin. Oikeasti, teiltä viedän rahaa jotta VTV:n Rouva Ylijohtaja voi melko mukavan palkkansa lisäksi matkustella kivoissa paikoissa, teidän laskuunne.

Isot ongelmat tunnutaan ohitettavan ihan suoraan ja keskitytään (sinänsä toki myös törkeisiin, mutta rahallisessa mielessä pienempiin potentiaalisiin väärinkäytöksiin). Mitään keinoja mm. puuttua siihen että henkilö käytti kahdessa vuodessa yli 100 000 euroa matkusteluun, virassa, jossa tuota ei oikeasti voida millään kunnolla perustella ei tunnu olevan. Joten puuhastellaan sitten vaikka niiden lentopisteiden väärinkäytön parissa (joka tuokin toki törkää viraston johtajalta joka samasta syystä on muita tahoja kurmoottanut).

Ja jo nyt on käynnistymässä tuon VTV:n lakisääteisen perustehtävän rapauttamisen hyssyttely. Vartiaisen mielestä muutokset on olleet "Moderneja ja Tarkoituksenmukaisia" :facepalm:
 
Olis taas niille rötösherrojen ja -rouvien ulos savustamiseen keskittyville kansanedustajille töitä. Voiskohan sellanen toimia vaaliteemana esim. persuilla vuonna 2023 :tdown:
 
Mitään keinoja mm. puuttua siihen että henkilö käytti kahdessa vuodessa yli 100 000 euroa matkusteluun, virassa, jossa tuota ei oikeasti voida millään kunnolla perustella ei tunnu olevan. Joten puuhastellaan sitten vaikka niiden lentopisteiden väärinkäytön parissa (joka tuokin toki törkää viraston johtajalta joka samasta syystä on muita tahoja kurmoottanut).

Tämähän tässä on huvittavaa. Yksittäinen henkilö tuhlaa ihan helvetillisiä summia verorahoja täysin omiin tarkoituksiinsa ja samaan aikaan vähän ylimääräistä tienanneilta opiskelijoilta karhutaan tukia takaisin viimeiseen asti.
 
Jokos se kepu olisi nyt lähdössä hallituksesta. Epäilen kylläkin. Oma veikkaus on, että Annika on yhtä tiukka neuvottelia hallituksen puoliväliriihessä, kuin eräs Sanna noissa EU tukipaketeissa.

 
Yli-Viikarilla on VTV:ssä ylijohtajan pakastevirka odottamassa (nykyisin pääjohtaja), joten en olisi hirveän yllättynyt jos tuo ilmaantuu tuohon virkaansa takaisin kun hieman pöly laskeutuu.

Kyllä tämä koko juttu kertoo minusta ikävää tarinaansa syvälle rakenteisiin pesiytyneestä korruptiosta, hyväveli ja sisko kerhoista, sekä veroilla kansalaisten selkänahasta riistettyjen rahojen leväperäisestä käyttelystä laajemminkin. Kaukana ollaan niistä valtion ydintoiminnoista joihin verorahojen käyttöä voi oikeasti perustellakkin. Oikeasti, teiltä viedän rahaa jotta VTV:n Rouva Ylijohtaja voi melko mukavan palkkansa lisäksi matkustella kivoissa paikoissa, teidän laskuunne.

Isot ongelmat tunnutaan ohitettavan ihan suoraan ja keskitytään (sinänsä toki myös törkeisiin, mutta rahallisessa mielessä pienempiin potentiaalisiin väärinkäytöksiin). Mitään keinoja mm. puuttua siihen että henkilö käytti kahdessa vuodessa yli 100 000 euroa matkusteluun, virassa, jossa tuota ei oikeasti voida millään kunnolla perustella ei tunnu olevan. Joten puuhastellaan sitten vaikka niiden lentopisteiden väärinkäytön parissa (joka tuokin toki törkää viraston johtajalta joka samasta syystä on muita tahoja kurmoottanut).

Ja jo nyt on käynnistymässä tuon VTV:n lakisääteisen perustehtävän rapauttamisen hyssyttely. Vartiaisen mielestä muutokset on olleet "Moderneja ja Tarkoituksenmukaisia" :facepalm:
Kaupassa näkyi Ilta-lehden tms mainos, jonka mukaan tämä Yli-Viikari jopa korjauttanut pyöränsä veronmaksajien piikkiin.. Vittu mitä saastaa tonne päästetään hommiin.
 
Kaupassa näkyi Ilta-lehden tms mainos, jonka mukaan tämä Yli-Viikari jopa korjauttanut pyöränsä veronmaksajien piikkiin.. Vittu mitä saastaa tonne päästetään hommiin.
Nooh. Oli aikaansa edellä ;)
Ei vaan, tuohan viittaisi enemmänkin siihen, että joko Yli-Viikarilla on höylännyt vahingossa väärää korttia tai sitten omat raha-asiat on niin sekaisin, että VTV:n kortti ollut ainoa, joka on maksuhetkellä toiminut.
Summa on kuitenkin niin pieni, että varmaan tuo eka.
Tai sitten on suomalaisversio Mona Sahlinista.

Aikaansa edellä heitin kun tämän vuoden alusta tuli mahdolliseksi työsuhdepyörä verovapaana etuna, ja olen itsekin sen saamassa toukokuun alusta. Liisattu sähköpyörä, jonka kaikki huollot kuuluu sopimukseen.
 
Nooh. Oli aikaansa edellä ;)
Ei vaan, tuohan viittaisi enemmänkin siihen, että joko Yli-Viikarilla on höylännyt vahingossa väärää korttia tai sitten omat raha-asiat on niin sekaisin, että VTV:n kortti ollut ainoa, joka on maksuhetkellä toiminut.
Summa on kuitenkin niin pieni, että varmaan tuo eka.

Aikaansa edellä heitin kun tämän vuoden alusta tuli mahdolliseksi työsuhdepyörä verovapaana etuna, ja olen itsekin sen saamassa toukokuun alusta. Liisattu sähköpyörä, jonka kaikki huollot kuuluu sopimukseen.

Iltalehti.fi vero oikaisuja, takaisin perintää

Eli joitain kuluja ei työnantaja ynnännyt luontaisetuna, eli jotain vero-oikasuja.

Jotain otteita
Takaisin perittävä summa sisältää lisäksi vuonna 2017 korvatut lentoliput Visbyyn (142,16 euroa). Yli-Viikari oli laskuttanut lentoliput VTV:ltä kahteen kertaan.

peritään 13 euron pysäköintikulu vuodelta 2020


VTV oikaisee Yli-Viikarin verotusta vuosilta 2017–2020 yhteensä 1 887,30 eurolla.

VTV:n mukaan verotettavaksi etuudeksi luetaan seuraavat (viraston maksamat) kulut:

1) Helsingin Sanomien digitilaus 69 euroa (2017), 240 euroa (2018), 240 euroa (2019) ja 434 euroa (2020). Yhteensä 983 euroa.

2) Stailauspalvelut 397 euroa (2019) ja 210 euroa (2020). Yhteensä 607 euroa.

3) Yksityisajot 65 kilometriä/28,50 euroa (2018), 33 kilometriä/14,80 euroa (2019) ja 355 kilometriä/159 euroa (2020). Yhteensä 202,3 euroa.

4) Pyörähuollon kulut 95 euroa (2020).
Eli osa on väärin laskutettu ja osa on väärin verotettu.

Jossain oli aiemmin juttu että virran raha palkkaa oli haluttu korottaa, mutta se oli mennyt karille (joku silloinen PSläinen torpannut), joten ilmeisesti luontaiseduilla sitten paikattu aukkoa. Muistaakseni samassa tarinassa kerrottiin että se palkka on kyllä noussut homman aloittamisen jälkeen.

Sinänänsä jos neljän vuoden syynin jälkeen löytyy muutama pieleen mennyt lappu, niin tuskin epä tarkelle nyt mikään huippusaavutus, mutta pitäs tuollaisen kanssa olla laskujen hyväksyjän tarkkana.

Mainitsit raha-asiat sekaisin, niin sopii kyllä kuvaan, joka tekee asiasta vakavamman, jos rahapulan takia tuplalaskuttaa, ja makselee omia menoja, yrittän saada ne vielä verotta. Tosin siihen kuvaan sopii sekin että rahan huolellinen käsittely ei ole vahvuuksia. Jos omat raha-asiat sekaisin niin voi selittää miksi tiukasti pysyy virassa kiinni.

No nyt kun on kyse siitä virasta mikä on, niin oli syy mikä vain, niin arvio "pätevin hakija" on paha arviointi virhe.
 
Viimeksi muokattu:
Nooh. Oli aikaansa edellä ;)
Ei vaan, tuohan viittaisi enemmänkin siihen, että joko Yli-Viikarilla on höylännyt vahingossa väärää korttia tai sitten omat raha-asiat on niin sekaisin, että VTV:n kortti ollut ainoa, joka on maksuhetkellä toiminut.
Summa on kuitenkin niin pieni, että varmaan tuo eka.
Tai sitten on suomalaisversio Mona Sahlinista.

Aikaansa edellä heitin kun tämän vuoden alusta tuli mahdolliseksi työsuhdepyörä verovapaana etuna, ja olen itsekin sen saamassa toukokuun alusta. Liisattu sähköpyörä, jonka kaikki huollot kuuluu sopimukseen.
Eikö tätä varten Tytillä ole alainen, joka seuraa ja tarkastaa rahaliikennettä, ettei vahingossa höyläillä firman visaa omiin menoihin. ;)

Noh polkupyörän keväthuoltojen sijaan, oleellisempaa tässä VTV:n keississä on se, että samalla kuin VTV:n määrärahat ovat nousseet, ovat panostukset valuneet "Kankkulan kaivoon", eli muuhun kuin tarkastus- ja valvontatoimintaan.
 
Eikö tätä varten Tytillä ole alainen, joka seuraa ja tarkastaa rahaliikennettä, ettei vahingossa höyläillä firman visaa omiin menoihin. ;)

Noh polkupyörän keväthuoltojen sijaan, oleellisempaa tässä VTV:n keississä on se, että samalla kuin VTV:n määrärahat ovat nousseet, ovat panostukset valuneet "Kankkulan kaivoon", eli muuhun kuin tarkastus- ja valvontatoimintaan.
No, mä olen siinä käsityksessä, että se muutos on ollut poliitikkojen ja viraston johdon yhteinen tahto (ihan kuten Juhana Vartiainen totesi), mutta siellä VTV:n sisällä on kaksi leiriä: muutosta tekevät dynaamiset uuden ajan tarkastajat sekä kovasti muutosvastarintainen vanhanajan tarkastajapoppoo. Ja päälle huonoa muutosjohtamista ja hiton huono työilmapiiri.

Sen sijaan median ja kansan verenhimo on nyt luonut tilanteen, että puolueesta riippumatta muut poliitikot tekee nyt niin kuin poliitikot aina tekee: väistää oman vastuun, uhraa jonkun (nyt mielellään pääjohtajan kun se on median ansiosta helppoakin) ja kiistää ylipäätään, että heillä itsellään olisi asian kanssa mitään tekemistä, kun ”eihän me olla ajatuksenlukijoita olla, eikä mistään mitään tiedetty”, vaikka lähes vuosikymmen on muutosta tehty.

”En mää täsä syylissi kaipa yhtikäs. Konekivääri ja Lahtist mää kaipasi.”, olisi parempi asenne asiaan.
Eli tutkia ja hankkia tilannekuva, miettiä kaipaako strategia ja henkilöstöjohtaminen muutoksia, ja jos kaipaa, tehdä ne. Jos ei, tunnustaa avoimesti, että tämä on se suunta, mihin VTV:a on haluttukin viedä, ja tällä jatketaan.

Nettimedia ja some on vienyt valitettavasti hommaa venäläis-neuvostoliittolaisperinteen suuntaan, missä tärkeintä on löytää syyllinen ja sitten kuvaannollisesti ensin näyttävä ”some- ja mediaoikeudenkäynti”, jonka jälkeen Siperiaan. Jos olikin sijaiskärsijä eikä oikea syyllinen, voidaan myöhemmin aina rehabilitoida.
Yli-Viikari tosin on nyt huolimattomuuksiensa vuoksi poikkeuksellisen helppo maali tälle mallille.
 
Viimeksi muokattu:
”En mää täsä syylissi kaipa yhtikäs. Konekivääri ja Lahtist mää kaipasi.”, olisi parempi asenne asiaan.
Eli tutkia ja hankkia tilannekuva, miettiä kaipaako strategia ja henkilöstöjohtaminen muutoksia, ja jos kaipaa, tehdä ne. Jos ei, tunnustaa avoimesti, että tämä on se suunta, mihin VTV:a on haluttukin viedä, ja tällä jatketaan.

Nettimedia ja some on vienyt valitettavasti hommaa venäläis-neuvostoliittolaisperinteen suuntaan, missä tärkeintä on löytää syyllinen ja sitten kuvaannollisesti ensin näyttävä ”some- ja mediaoikeudenkäynti”, jonka jälkeen Siperiaan. Jos olikin sijaiskärsijä eikä oikea syyllinen, voidaan myöhemmin aina rehabilitoida.
Yli-Viikari tosin on nyt huolimattomuuksiensa vuoksi poikkeuksellisen helppo maali tälle mallille.

Kyllä tässä olisi hyvä todeta, että maailmanparannus, tosiasioiden piilottelu ja tarkastettavien miellyttäminen oman edun toivossa eivät kuulu VTV:n ydintehtävään, vaikka sitä kovasti on haluttu sinne päin viedäkin. On U-käännöksen aika isolla u:lla. Tarvitaan selvästi enemmän tarkastajia penkomaan etenkin ylimpien johtojen ja päättävien elimien suhmurointeja ja paljastamaan korruptio. Sitten tarvittaisiin valtakunnansyyttäjä, joka syyttäisi ja tuomioistuin, joka rankaisisi mitä ankarimmin eikä vaan keksisi tuomittavien miellyttämiseksi oman edun toivossa syitä, miksi tällä kertaa ei tarvitse muuta kuin paijata päätä.
 
Kyllä tässä olisi hyvä todeta, että maailmanparannus, tosiasioiden piilottelu ja tarkastettavien miellyttäminen oman edun toivossa eivät kuulu VTV:n ydintehtävään, vaikka sitä kovasti on haluttu sinne päin viedäkin. On U-käännöksen aika isolla u:lla. Tarvitaan selvästi enemmän tarkastajia penkomaan etenkin ylimpien johtojen ja päättävien elimien suhmurointeja ja paljastamaan korruptio. Sitten tarvittaisiin valtakunnansyyttäjä, joka syyttäisi ja tuomioistuin, joka rankaisisi mitä ankarimmin eikä vaan keksisi tuomittavien miellyttämiseksi oman edun toivossa syitä, miksi tällä kertaa ei tarvitse muuta kuin paijata päätä.
Niin. Tällainen kuva on nyt haluttu antaa, että ei kuulu. Ja ainahan kansa haluaa etsiä rötösherroja, virheitä rahankäytössä tai ainakin löperyyttä.
Mutta entäpä jos VTV:n toimintamallia todella on muutettu ja ihan tarkoituksella? Vartiaisen ylempänä ketjussa ollut kommentti antaisi ymmärtää, että ehkäpä onkin.
Vaikka Vartiainen on no... Vartiainen, niin hän on sentään virkamiestaustaisena taloustieteilijänä siitä poikkeuksellinen kansanedustaja, että pikkuisen ymmärtääkin näistä asioista ja vieläpä kahden eri maan systeemien pohjalta.
 
Iltalehti.fi vero oikaisuja, takaisin perintää

Jotain otteita

VTV:n mukaan verotettavaksi etuudeksi luetaan seuraavat (viraston maksamat) kulut:

1) Helsingin Sanomien digitilaus 69 euroa (2017), 240 euroa (2018), 240 euroa (2019) ja 434 euroa (2020). Yhteensä 983 euroa.

2) Stailauspalvelut 397 euroa (2019) ja 210 euroa (2020). Yhteensä 607 euroa.

3) Yksityisajot 65 kilometriä/28,50 euroa (2018), 33 kilometriä/14,80 euroa (2019) ja 355 kilometriä/159 euroa (2020). Yhteensä 202,3 euroa.

4) Pyörähuollon kulut 95 euroa (2020).

Eli osa on väärin laskutettu ja osa on väärin verotettu.

Miten helvetissä yksityisajoista maksetut km-korvaukset lasketaan verotettavaksi tuloksi eikä takaisinperittäväksi? Jos olisikin ajanut 100 000km yksityisajoa ja laittanut ne firman piikkiin, niin "rangaistuksena" joutuisi maksamaan veroja saamistasi 44k€ korvauksista? Eihän sitä kannattaisi mitään muuta tehdäkään, kuin ajella autolla ympyrää tuolla logiikalla. Jos minä lyön systeemiin viikonloppuajelut ja menevät vahingossa pomolta läpi, niin jos myöhemmin sitten huomataankin, niin aivan satavarmasti karhutaan takaisin joka sentti ja saa kuulla, että mitäs pelleilyä tällainen on.

Eihän nuo muutkaan mitenkään kuulu työnantajalle, mutta tuo on nyt selvästi törkein.
 
Kuuluikohan se 2 vuotta palkkaa tyhjästä saanut niihin uudenajan ja dynaamisiin tarkastajiin? Mutta vakavasti ottaen, en yhtään ihmettele jos siellä nousee muutosvastarintaa sillä mitä virkaa enää tarkastusvirastolla on jos raportit viilataan pyöreiksi, ummistellaan silmiä ja muutenkin fokus siirtyy pois siitä mikä viraston alkuperäinen tarkoitus on ollut? Jos tarkoitus on joku kansainvälinen ajatuspaja pistää pystyyn niin perustakoon sitä varten oman putiikkinsa ja VTV sisälle jäisi vain ne työnsä vakavasti ottavat tarkastajat jotka eivät ole ulkoisesti tai poliittisesti ohjattavissa eikä heillä saisi olla pelkoa siitä että työ lähtee alta jos raportteja ei pyöristelekään.
Nimenomaan ja Yli-Viikarilla on kokemusta noista ajatuspajoista, kun sellainen luotiin tai hän loi ennen VTV:n virkaansa.
 
Perustelisitko, miksi VTV:n pitäisi tehdä muuta kuin tarkastaa muiden virastojen toimintaa?
En. Enhän minä mitään päätöksiä ole tehnyt.

Mutta nyt on käsittelyssä kyllä tullut esiin, että muutos on siellä aloitettu jo jopa niinkin aikaisin kuin Kataisen-Stubbin hallitusten aikana, eli paljon ennen Yli-Viikaria, hän on vaan ollut viemässä sitä loppuun.
Se vaikuttaa minun silmiini myös kohtuullisen uskottavalta, sillä tutkijataustainen Pöysti ei todellakaan vaikuta sellaiselta miltä muutosjohtavat yleensä näyttää: ei ole innostava visionääri tai driveri, mutta ei ole myöskään rautakansleri.
En tiedä onko Yli-Viikarikaan, mutta ilmeisesti pyrkii olemaan, kun käyttää mielellään ns. muutossanastoa. Se on saattanut olla myös se urakehityksen taustasyy: Pöysti on omalla kaudellaan siellä tarvinnut jonkun nimenomaan vetämään sitä muutosta ja valinta on kohdistunut Yli-Viikariin.

Ja siis en minä ole sanomassa millä tavalla Valtiontalouden tarkastusviraston pitäisi toimia ja mitä heidän pitäisi tehdä. Selvästi kuitenkin ilmassa on kahdenlaista näkemystä. Ja muutosta on esitelty useaan otteeseen niin tarkastusvaliokunnalle kuin neuvottelukunnallekin. Ja kuten pointtasin, ainakin Juhana Vartiainen on ymmärtänytkin, mistä muutoksessa on ollut kysymys - samaan aikaan kun kaikki muut väittävät, etteivät ole.
 
Viimeksi muokattu:
Yli-Viikarilla on VTV:ssä ylijohtajan pakastevirka odottamassa (nykyisin pääjohtaja), joten en olisi hirveän yllättynyt jos tuo ilmaantuu tuohon virkaansa takaisin kun hieman pöly laskeutuu.

Kyllä tämä koko juttu kertoo minusta ikävää tarinaansa syvälle rakenteisiin pesiytyneestä korruptiosta, hyväveli ja sisko kerhoista, sekä veroilla kansalaisten selkänahasta riistettyjen rahojen leväperäisestä käyttelystä laajemminkin. Kaukana ollaan niistä valtion ydintoiminnoista joihin verorahojen käyttöä voi oikeasti perustellakkin. Oikeasti, teiltä viedän rahaa jotta VTV:n Rouva Ylijohtaja voi melko mukavan palkkansa lisäksi matkustella kivoissa paikoissa, teidän laskuunne.

Isot ongelmat tunnutaan ohitettavan ihan suoraan ja keskitytään (sinänsä toki myös törkeisiin, mutta rahallisessa mielessä pienempiin potentiaalisiin väärinkäytöksiin). Mitään keinoja mm. puuttua siihen että henkilö käytti kahdessa vuodessa yli 100 000 euroa matkusteluun, virassa, jossa tuota ei oikeasti voida millään kunnolla perustella ei tunnu olevan. Joten puuhastellaan sitten vaikka niiden lentopisteiden väärinkäytön parissa (joka tuokin toki törkää viraston johtajalta joka samasta syystä on muita tahoja kurmoottanut).

Ja jo nyt on käynnistymässä tuon VTV:n lakisääteisen perustehtävän rapauttamisen hyssyttely. Vartiaisen mielestä muutokset on olleet "Moderneja ja Tarkoituksenmukaisia" :facepalm:
Kokoomuksen Vartiaisen asema on sellainen, että hänen kommentit muuttuvat mielenkiintoisiksi. Lain mukaan valtiontalouden tarkastusviraston hallintoon ei kuulu mitään muuta kuin pääjohtaja ja VTV:n toimintaa valvova neuvottelukunta. Vartiainen on itse kyseisen neuvottelukunnan puheenjohtaja, niinpä Vartiainen on hallinnon kakkosmies heti Yli-Viikarin jälkeen.

Jostakin kummallisesta syystä Vartiaisen johtama neuvottelukunta ei ole kyennyt näkemään VTV:n raporteissa muutosta huonompaan viimeisten vuosien aikana: raportit eivät ole enää kyseenalaistaneet mitään.

Aiemmassa viestissäni arvelin, että VTV:n tarkastustoiminnan alasajon takana täytyy olla suurempi konsensus eikä pelkkä Yli-viikarin visio. Kokoomuksen Vartiaisen kommentit "modernista ja tarkoituksenmukaisesta VTV:stä" oikeastaan todistavat arveluni oikeaksi.

Tässä kannattaa myös muistaa se, että se oli nimenomaan Kokoomus joka nosti VTV:tä aiemmin johtaneen johtaneen Tuomas Pöystin oikeuskansleriksi. Lehtitietojen mukaan Pöysti on avittanut Yli-viikaria urakehityksessä matkalla VTV:n pääjohtajaksi.

Mielenkiintoinen vyyhti. Mitähän kaikkea VTV:stä ja toimenkuvan muutoksesta on vielä paljastumatta?

 
En. Enhän minä mitään päätöksiä ole tehnyt.

Mutta nyt on käsittelyssä kyllä tullut esiin, että muutos on siellä aloitettu jo jopa niinkin aikaisin kuin Kataisen-Stubbin hallitusten aikana, eli paljon ennen Yli-Viikaria, hän on vaan ollut viemässä sitä loppuun.
Se vaikuttaa minun silmiini myös kohtuullisen uskottavalta, sillä tutkijataustainen Pöysti ei todellakaan vaikuta sellaiselta miltä muutosjohtavat yleensä näyttää: ei ole innostava visionääri tai driveri, mutta ei ole myöskään rautakansleri.
En tiedä onko Yli-Viikarikaan, mutta ilmeisesti pyrkii olemaan, kun käyttää mielellään ns. muutossanastoa.

Ja siis en minä ole sanomassa millä tavalla Valtiontalouden tarkastusviraston pitäisi toimia ja mitä heidän pitäisi tehdä. Selvästi kuitenkin ilmassa on kahdenlaista näkemystä. Ja muutosta on esitelty useaan otteeseen niin tarkastusvaliokunnalle kuin neuvottelukunnallekin. Ja kuten pointtasin, ainakin Juhana Vartiainen on ymmärtänytkin, mistä muutoksessa on ollut kysymys - samaan aikaan kun kaikki muut väittävät, etteivät ole.

Jos et viitsi edes perustella asiaa, niin miksi sitten kovasti vihjailet sitä, että VTV:n perustehtävien hungingolle jättäminen olisi hyvä ja toivottava muutos?
 
En. Enhän minä mitään päätöksiä ole tehnyt.

Mutta nyt on käsittelyssä kyllä tullut esiin, että muutos on siellä aloitettu jo jopa niinkin aikaisin kuin Kataisen-Stubbin hallitusten aikana, eli paljon ennen Yli-Viikaria, hän on vaan ollut viemässä sitä loppuun.
Se vaikuttaa minun silmiini myös kohtuullisen uskottavalta, sillä tutkijataustainen Pöysti ei todellakaan vaikuta sellaiselta miltä muutosjohtavat yleensä näyttää: ei ole innostava visionääri tai driveri, mutta ei ole myöskään rautakansleri.
En tiedä onko Yli-Viikarikaan, mutta ilmeisesti pyrkii olemaan, kun käyttää mielellään ns. muutossanastoa.

Ja siis en minä ole sanomassa millä tavalla Valtiontalouden tarkastusviraston pitäisi toimia ja mitä heidän pitäisi tehdä. Selvästi kuitenkin ilmassa on kahdenlaista näkemystä. Ja muutosta on esitelty useaan otteeseen niin tarkastusvaliokunnalle kuin neuvottelukunnallekin. Ja kuten pointtasin, ainakin Juhana Vartiainen on ymmärtänytkin, mistä muutoksessa on ollut kysymys - samaan aikaan kun kaikki muut väittävät, etteivät ole.
Ylen mukaan VTV:n tarkastuksiin käytetty työaika on pudonnut jyrkästi, mikä on kyseisen viraston lakisääteinen tehtävä. Tämä johtui siitä, että muutoksen taustalla on nimenomaan VTV:n uusi strategia, jota työstettiin Yli-Viikarin johdolla vuodesta 2018 lähtien. (aiemassa strategiassa näin ei ollut)
 
Viimeksi muokattu:
Jos et viitsi edes perustella asiaa, niin miksi sitten kovasti vihjailet sitä, että VTV:n perustehtävien hungingolle jättäminen olisi hyvä ja toivottava muutos?
Jospa kuitenkin noudattaisit alueen sääntöjä, etkä laittaisi sanoja suuhuni.

Se on muutos, ja nimenomaan kaksituhattaluvun henkeen oivallisesti osuva muutos, ajan kuva. Minä en osaa sanoa onko se hyvä vai huono muutos, siis onnistuessaan. Sitä voisi kenties analysoida vuosikymmen tai kaksi jälkikäteen (ellei nyt sitten vedetä takaisin).

Sen sijaan on selvää, että epäonnistunut muutos on aina vain epäonnistunut. Ja ulkopuolisen silmiin tämä näyttäisi epäonnistuneen tai ainakin muutosvastarinta näyttäisi olevan hyvin voimakasta yhä edelleen.
Ylen mukaan VTV:n tarkastuksiin käytetty työaika on pudonnut jyrkästi, mikä on kyseisen viraston lakisääteinen tehtävä. Tämä johtui siitä, että muutoksen taustalla on nimenomaan VTV:n uusi strategia jota työstettiin Yli-Viikarin johdolla vuodesta 2018 lähtien. (aiemassa strategiassa näin ei ollut)
On se pudonnut paljon, mutta pitäisi varmaan tarkastella sitä 2018 ja 2019 pudotusta, sillä 2020 on myös koronavaikutus.
 
Lainaan Hesarin uutisessa olevaa kommenttia VTV:stä:

"Viraston laissa ensimmäiseksi mainittuun laillisuustarkastukseen ei juurikaan enää käytetä voimavaroja, eikä niitä juuri tehdäkään. Kun joskus 70-luvun puolessa välissä viraston tarkastushenkilökunnasta n.puolet oli oikeustieteen koulutuksen saanutta, nyt henkilöstömäärältään kaksinkertaiseksi kasvaneessa virastossa taitaa olla tarkastustasolla vain kaksi oikeustieteellisen peruskoulutuksen saanutta. Miten tätä kehitystä sitten pitäisi arvioida suhteessa viraston lainsäädäntöön?"

Laki (14.7.2000/676) linjaa VTV:n lakisääteiset tehtävät seuraavasti: Tarkastusviraston tehtävänä on tarkastaa valtion taloudenhoidon laillisuutta ja tarkoituksenmukaisuutta sekä valtion talousarvion noudattamista.

Miten tämä suuri ja mahtava Valtion tarkastusvirasto voi enää valvoa lain toteutumista eri valtion organisaatioissa, jos sen 70-luvusta kaksinkertaiseksi paisuneilla palkkalistoilla on enää kaksi vaivaista oikeustieteen osaajaa? Loputko sitten varmaan pyörittää "ajatuspajoja"? Aivan helvetin järkyttävää verorahojen haaskausta.

Voisiko se valtakunnasyyttäjä Raija Toiviainen nyt vihdoinkin ottaa pallon tästä, vai vieläkö "vieraslajikkeet" vievät 100% kapasiteetistanne?
 
Viimeksi muokattu:
Viestin pääpointti oli muutoksen ajankohta, eli vuosi 2018, mutta toki nyt voidaan tämäkin pistää koronan piikkiin, sehän kelpaa syyksi kaikkeen. ;)
Silloin päivitettiin strategia, mutta eikös luvut kääntyneet alaspäin tilintarkastusten osalta 2016 ja myös tuloksellisuustarkastusten osalta 2017?
Milloinkahan tehtiin edellinen strategianpäivitys? Tarkastussuunnitelmat on nelivuotisia kuten hallituskaudetkin...

Mitä itse olen käsittänyt, niin tätä päivää ymmärtääkseen tärkein vuosi olisi 2001. Silloin poliitikot sai VTV:n käsiinsä eli se siirrettiin eduskunnan alaisuuteen.
 
Miten tämä suuri ja mahtava Valtion tarkastusvirasto voi enää valvoa lain toteutumista eri valtion organisaatioissa, jos sen 70-luvusta kaksinkertaiseksi paisuneilla palkkalistoilla on enää kaksi vaivaista oikeustieteen osaajaa?

Loput sitten varmaan pyörittää "ajatuspajoja" ja toimii seurustelu-upseereina. Aivan helvetin järkyttävää verorahojen haaskausta.

Siinä mielessä tämä on toki ymmärrettävää, että poliitikkojen pääasiallinen funktio tuntuu olevan tavalla tai toisella verorahojen siirtäminen omaan käyttöön. Mikäs sen kätevämpää kuin ajaa alas se virasto joka voisi potentiaalisesti valvoa tätä.
 
Silloin päivitettiin strategia, mutta eikös luvut kääntyneet alaspäin tilintarkastusten osalta 2016 ja myös tuloksellisuustarkastusten osalta 2017?
Milloinkahan tehtiin edellinen strategianpäivitys? Tarkastussuunnitelmat on nelivuotisia kuten hallituskaudetkin...

Mitä itse olen käsittänyt, niin tätä päivää ymmärtääkseen tärkein vuosi olisi 2001. Silloin poliitikot sai VTV:n käsiinsä eli se siirrettiin eduskunnan alaisuuteen.
Ylen artikkelista saa ihan erilaisen näkökulman, virasto toimi vielä 2015-2019 vallan vahtikoirana ja tarkastusrapoteista ei tehty puolivillaisia, myöskään strategiana ei ollut se, että kysytään tarkastuskohteilta näkemyksiä siitä, että kuinka heitä pitäisi tarkastaa.
 
Kertoisitko missä kohtaa laitan sanoja suuhusi?

Voisitko sen jälkeen vastata kysymykseeni.
Minun mielestäni siinä missä väität minun vihjailevan jotakin itse keksimääsi.

Ja en aio vastata kysymykseesi. Ei ole edelleenkään minun homma määritellä mitä heidän kuuluisi tehdä. Näyttää myös siltä, että eduskunnassakaan eivät oikein tiedä kuuluuko se virastolle itselleen, tarkastusvaliokunnalle vai suurelle salille. Ja mikä on neuvottelukunnat todellinen rooli - virallista roolia ei lopulta näytä oikein olevan.
 
Ylen artikkelista saa ihan erilaisen näkökulman, virasto toimi vielä 2015-2019 vallan vahtikoirana ja tarkastusrapoteista ei tehty puolivillaisia, myöskään strategiana ei ollut se, että kysytään tarkastuskohteilta näkemyksiä siitä, että kuinka heitä pitäisi tarkastaa.

Liikkuva poliisi lakkautettiin kuitenkin 2013-2014, joten on siellä raporteissa ollut kauemmin jotain hämärää...
 
Näyttää myös siltä, että eduskunnassakaan eivät oikein tiedä kuuluuko se virastolle itselleen, tarkastusvaliokunnalle vai suurelle salille. Ja mikä on neuvottelukunnat todellinen rooli - virallista roolia ei lopulta näytä oikein olevan.
Tässä päästään jo asian ytimeen, eli tietääkö kukaan mitä viraston kuuluisi tehdä, ennen ehkä tiedettiin ja nykyisin ilmeisesti ei. Tarkastusvaliokunnan puheenjohtaja ei tiedä mitään, kuka tietää, ehkä ne entiset ja nykyiset ylitarkastajat.
 
Minun mielestäni siinä missä väität minun vihjailevan jotakin itse keksimääsi.

Ja en aio vastata kysymykseesi. Ei ole edelleenkään minun homma määritellä mitä heidän kuuluisi tehdä. Näyttää myös siltä, että eduskunnassakaan eivät oikein tiedä kuuluuko se virastolle itselleen, tarkastusvaliokunnalle vai suurelle salille. Ja mikä on neuvottelukunnat todellinen rooli - virallista roolia ei lopulta näytä oikein olevan.

Hohhoh. Vedät kovasti "en tiedä" -linjaa, mutta reunustat sen kokonaan vihjailuilla, jonka mukaan VTV:n tarkastustoiminnan alasajo olisi ollut hyvä ja toivottava muutos ilmaisematta tässä muutoksessa mitään vikaa. Asiat toisin näkeviä väheksyt kansana, joka haluaa vain jahdata rötösherroja.

En ihan oikeasti ymmärrä, miten muuten tuon voi tulkita kuin nähdä sen vihjailuna, että nyt kannattaisi laittaa silmät kiinni ja alkaa katsoa jotakin muuta. Kun tästä huomauttaa, alkaa syytökset sanojen suuhun työntämisestä. Sinuna katsoisin peiliin.
 
Ylen artikkelista saa ihan erilaisen näkökulman, virasto toimi vielä 2015-2019 vallan vahtikoirana ja tarkastusrapoteista ei tehty puolivillaisia, myöskään strategiana ei ollut se, että kysytään tarkastuskohteilta näkemyksiä siitä, että kuinka heitä pitäisi tarkastaa.
Liikkuva poliisi lakkautettiin kuitenkin 2013-2014, joten on siellä raporteissa ollut kauemmin jotain hämärää...

Ylen Aamussa VTV:n ylijohtajan sijaiseksi nimitetty Matti Okko sanoi, että myös hänen oma tuntumansa on, ettei kyseessä ole vain Yli-Viikarin kaudella kehittynyt ilmiö.
 
Liikkuva poliisi lakkautettiin kuitenkin 2013-2014, joten on siellä raporteissa ollut kauemmin jotain hämärää...
Totta, sekä toimeentulotuen siirtyminen kunnilta Kelalle suhmuroitiin näyttämään paremmalta, mutta jokin perustavanlaatuinen muutos tuossa on tapahtunut ihan viime vuosina.
 
Edelleen käsittämättömintä tässä on se, että KUKAAN ei ole ihmetellyt niitä jyrkässä laskussa olevia graafeja tarkastuksiin liittyen samalla kun VTV budjetti pysynyt samana tai jopa noussut hieman. Pääjohtaja reissaa maailmalla, joka ei todellakaan kuulu hänen tehtäviinsä millään tavalla. Tähän vielä Vartiaisen kommentit, niin kyllä ihmetyttää pientä ihmistä ja veronmaksajaa...
 
Ylen Aamussa VTV:n ylijohtajan sijaiseksi nimitetty Matti Okko sanoi, että myös hänen oma tuntumansa on, ettei kyseessä ole vain Yli-Viikarin kaudella kehittynyt ilmiö.
Johtava tilintarkastaja taas näki, että VTV:tä on haluttu muuttaa "rinnalla kulkijaksi" (riippumattomuuteen vaikuttamista) viime vuosina, eli VTV:n rooli olisi lähinnä päätöksenteon tukena, eikä niinkään jälkikäteisenä tarkastajana, mikä on heidän aiempi rooli ollut.

Mutta, ota nyt tästä sitten selvää...
 
Nooh. Oli aikaansa edellä ;)
Ei vaan, tuohan viittaisi enemmänkin siihen, että joko Yli-Viikarilla on höylännyt vahingossa väärää korttia tai sitten omat raha-asiat on niin sekaisin, että VTV:n kortti ollut ainoa, joka on maksuhetkellä toiminut.
Summa on kuitenkin niin pieni, että varmaan tuo eka.
Tai sitten on suomalaisversio Mona Sahlinista.

Vahingossa väärää korttia? Onko First Card sekoitettavissa helposti muihin kortteihin? Ja vielä sama PIN-koodi kuin omassa pankki/luottokortissa? Kyllähän ihminen havahtuu jos tuttu kortti ja PIN eivät kelpaa ja tarkistaa mikä oli ko. kortin PIN.
 
Johtava tilintarkastaja taas näki, että VTV:tä on haluttu muuttaa "rinnalla kulkijaksi" (riippumattomuuteen vaikuttamista) viime vuosina, eli VTV:n rooli olisi lähinnä päätöksenteon tukena, eikä niinkään jälkikäteisenä tarkastajana, mikä on heidän aiempi rooli ollut.

Mutta, ota nyt tästä sitten selvää...
Varsinkin kun niiden väestä pääosa on johtavia, päälliköitä jne., kun pitää saada asiantuntijaa korkeammille palkkaluokille (eivät saisi muuten rekryttyä väkeä).
 
Hohhoh. Vedät kovasti "en tiedä" -linjaa, mutta reunustat sen kokonaan vihjailuilla, jonka mukaan VTV:n tarkastustoiminnan alasajo olisi ollut hyvä ja toivottava muutos ilmaisematta tässä muutoksessa mitään vikaa. Asiat toisin näkeviä väheksyt kansana, joka haluaa vain jahdata rötösherroja.

En ihan oikeasti ymmärrä, miten muuten tuon voi tulkita kuin nähdä sen vihjailuna, että nyt kannattaisi laittaa silmät kiinni ja alkaa katsoa jotakin muuta. Kun tästä huomauttaa, alkaa syytökset sanojen suuhun työntämisestä. Sinuna katsoisin peiliin.
Ei. Kirjoittaessani allaolevan tarkoitin, että ainakin nykyisen ja edellisen, kenties sitä edellisenkin eduskunnan tarkastusvaliokunnan jäsenten ja VTV:n neuvottelukunnan kansanedustajien olisi syytä kantaa vastuunsa. Muutoin he pääsevät kuin koira veräjästä kun ”teurastavat” Yli-Viikarin.

”En mää täsä syylissi kaipa yhtikäs. Konekivääri ja Lahtist mää kaipasi.”, olisi parempi asenne asiaan.
Eli tutkia ja hankkia tilannekuva, miettiä kaipaako strategia ja henkilöstöjohtaminen muutoksia, ja jos kaipaa, tehdä ne. Jos ei, tunnustaa avoimesti, että tämä on se suunta, mihin VTV:a on haluttukin viedä, ja tällä jatketaan.”
 
Ei. Kirjoittaessani allaolevan tarkoitin, että ainakin nykyisen ja edellisen, kenties sitä edellisenkin eduskunnan tarkastusvaliokunnan jäsenten ja VTV:n neuvottelukunnan kansanedustajien olisi syytä kantaa vastuunsa. Muutoin he pääsevät kuin koira veräjästä kun ”teurastavat” Yli-Viikarin.
Tämä on kyllä ihan totta, että nyt uhrataan yksi tai kaksi ja loput pääsee kuin koira veräjästä, maan tapa jne...
 
Miten helvetissä yksityisajoista maksetut km-korvaukset lasketaan verotettavaksi tuloksi eikä takaisinperittäväksi? Jos olisikin ajanut 100 000km yksityisajoa ja laittanut ne firman piikkiin, niin "rangaistuksena" joutuisi maksamaan veroja saamistasi 44k€ korvauksista? Eihän sitä kannattaisi mitään muuta tehdäkään, kuin ajella autolla ympyrää tuolla logiikalla.

En tiedä mitä ajoja nuo on ollut, määrät sellaisia että työajon jälkeen kuski heittänyt kotiin, tosin yhtenä vuonna käyty hakemassa mökiltä, tai ajatttu säännöllisesti työpaikan ja kodin väliä. (eikös ne ole verotettavaa)

Ei tavatonta että firman piikkiin voi tulla ajoja joista syntyy verotettava etu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 675
Viestejä
4 875 538
Jäsenet
78 685
Uusin jäsen
Niksujee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom