- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 18 672
Marinin hallitus torppasi ainoan järkevän hankkeen, jota Berner ajoi Sipilän hallituksessa, eli kevytautot. Ajatuksena oli, että mopoauton sijaan nuorelle olisi voinut antaa 60km/h kulkemaan rampautetun pikkuauton. Kun nuori olisi sitten saanut ajokortin, olisi "blommit" voinut ottaa pois ja muuttaa auton henkilöautoksi.
Mopoauto-kopperot ovat kolaritilanteessa vaarallisia, niiden tarjoama suoja on olematon verrattuna pieniin henkilöautoihin. Toiseksi on kansantaloudellisesti järjetöntä, että kalliita mopoautoja tuodaan Suomeen.
Mutta nämä asiathan eivät paina mitään vaakakupissa, jos vastapuolella on Ranskan mopoautoteollisuus. Suomen eduskuntahan päätti kevytauto-luokan perustamisesta äänin 167 vs 12. Sitten tuli EU-komissio sanomaan, että "hei te ette saa tehdä tota". Nyt Marinin hallitus antoi viimeisen niitin koko hankkeelle.
![]()
Hallitus kaataa Bernerin kevytautohankkeen – autoala arvostelee päätöstä kovin sanoin
Kevytautoja koskevien lakien oli määrä tulla voimaan marraskuussa 2020.www.kauppalehti.fi
Tosin tuossahan oli vähän paskaa valmistelua Suomelta (ylläri, Sipilän hallitus teki paskan valmistelun).
Ruotsissa on vastaava konsepti joka on laillinen EU-lakien osalta. Siellä on rajattu noita ongelmallisempia kohtia pois, eli maksimi nopeus on alhaisempi, ei peräkärryn vetoa ja matkustajamäärä pienempi.
*edit* Ja kiihtyvyyskin on rajattu alemmas.
Viimeksi muokattu: