Ei se ole todellinen hinta kun se tuetaan verotuksessa. Kyse on silloin tukitöistä pohjimmiltaan, valtion tuesta sinulle jotta palkkaisit tämän yhden kovemmalla hinnalla kuin muuten maksaisit.
Mutta mikä siinä on se ongelma? Minulle se on ihan ok. Valtiolle se on ok. Yrittäjälle se on ok. Työntekijälle se on ok.
Parempaa valtiontukea tuo on, kuin vaikka sähkötariffipalautukset monikansallisille teollisuuden jäteille, noin esimerkiksi. Ideologisesti siivoojan ja siivousalan yrittäjän tukeminen on hyvää tukemista, se kohdistuu työvoimaintensiiviseen matalan koulutuksen alaan, jossa niin työntekijän kuin yrittäjänkin leipä kuitenkin on kapea.
Muutenkin on hyvä huomata, että maailma muuttuu. Itse olen vielä jäärä, on talot, autot ja mökit. Mutta nuoriso on jo kasvamassa toisenlaiseen ajatteluun. He maksaa mielellään palveluista, eikä välitä siitä, että itse tehden säästää ja vaurastuu. Asuvat vuokralla, liisaavat auton tai kulkevat julkisilla, reppureissaavat ennemmin kuin ostavat asuntovaunun tai mökin, levyjen ja kirjojen ostamisen sijaan kuuntelevat ja lukevat netin palveluista, tilaavat woltilla ruoan kotiin.
Selitä siinä sitten, että velkaomistaminenkin (käänteinen säästäminen) on yksi vaurastumisen muoto, ja kuluttaminen pitää maan pyörät pyörimässä nuorelle, joka on sitä mieltä, että kuluttaminen tuhoaa maapallon ja omistaminen on tehnyt sustakin stressaantuneen pilkunn****an, joka ei ymmärrä, että kaikelle ei tarvitse olla varakappaletta ja varakappaleen varakappaletta vielä mökillä, ja että asian itse tekeminen tarkoittaa usein asian hitaammin ja huonommin tekemistä, koska ammattilainen osaisi tehdä paremmin ja nopeammin.
Vähän naiivisti pyrin nykyisin itse tekemään asioita, jotka tuottavat minulle tekemisen iloa. Ja veemäiset teettämään. Se on sellainen kompromissi menneen ajan ja nykyisyyden välillä.
Siivouksesta emme minä tai puoliso kumpikaan nauti, parempi antaa siivojan hoitaa asia. Uskon kuitenkin sen myös lisäävän toimeliaisuutta ja olevan kansantaloudellisesti kestävää (joskaan en sitä siksi tee).