• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Voitko perustella tämän? Jokainen työllistety siivooja on pois yhteiskunnan tukiluukulta ja elää omalla palkallaan. Raha menee kiertoon.
No ensinnäkin eihän se elä omalla palkallaan, jos nämä alle 2000e palkatkin on liikaa. Ja raha nyt tietenkin menee aina johonkin. Jos ei halua maksaa siivouksesta niin sitten varmaan maksaa jostain muusta.


Lisäksi vaihtotase on aika oleellista, jos puhutaan valtion velkaantumisesta ja etenkin kansakunnan vauraudesta:



Tässä vielä vertailuksi Saksa ja muut isot Euromaat:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 151
No sekin on verotuettua työntekoa tuolla 16-17€ hinnalla. 30€ tunti vastaa yli viiden tonnin nettotuloa jos sen kertoo kahdeksan tunnin työpäiväksi ja 21 päivän kuukaudeksi (toki täysi kalnterin hyödyntäminen on siivoojalle mahdotonta mutta heijastelee sitä, mihin asiantuntijatehtävissä olevan palkka oikeasti riittää). Tässäkin pitää huomioida, ettei koko hinta ole sitä, että siivoja maksaa liikaa vaan sitä, että siitä välistä vielä valtio ottaa ison siivun, jolla maksellaan taas niiden kuluja, jotka ei edes siivoa.

Suomessa muutenkin halveksutaan ajatusta, että yksityishenkilö työllistää.
Tuo hinta ei minusta todellakaan ole liikaa.
Enkä ole kokenut halveksuntaa, päinvastoin, enemmänkin mielenkiintoa varsinkin kun kuulevat todellisen hinnan. Ainakin yksi lähinaapureistamme on myös liittynyt heidän asiakkaaksi, koska siistijä menee nykyisin meiltä aina seuraavaksi sinne.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Tuo hinta ei minusta todellakaan ole liikaa.
Enkä ole kokenut halveksuntaa, päinvastoin, enemmänkin mielenkiintoa varsinkin kun kuulevat todellisen hinnan. Ainakin yksi lähinaapureistamme on myös liittynyt heidän asiakkaaksi, koska siistijä menee nykyisin meiltä aina seuraavaksi sinne.
Ei se ole todellinen hinta kun se tuetaan verotuksessa. Kyse on silloin tukitöistä pohjimmiltaan, valtion tuesta sinulle jotta palkkaisit tämän yhden kovemmalla hinnalla kuin muuten maksaisit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 830
Kyllä tämä järjestelmä jonkilaista totaalista muutosta kaipaa, että työn vastaanottaminen olisi aina järkevää ja kannattavaa. Keppi-idea on ajatuksena ihan ok, mutta toteutus on käytännössä sitä, että leikkuri osuu herkimmin moniongelmaisiin, kyydistä pudonneisiin ja pitkäaikaistyöttömiin. Heidän tilannetta kurjuuttaminen tuskin edesauttaa ja heidän paikkakin olisi jokin muu, kuin TE-toimiston "työtön työnhakija" -status.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 151
Ei se ole todellinen hinta kun se tuetaan verotuksessa. Kyse on silloin tukitöistä pohjimmiltaan, valtion tuesta sinulle jotta palkkaisit tämän yhden kovemmalla hinnalla kuin muuten maksaisit.
Mutta mikä siinä on se ongelma? Minulle se on ihan ok. Valtiolle se on ok. Yrittäjälle se on ok. Työntekijälle se on ok.
Parempaa valtiontukea tuo on, kuin vaikka sähkötariffipalautukset monikansallisille teollisuuden jäteille, noin esimerkiksi. Ideologisesti siivoojan ja siivousalan yrittäjän tukeminen on hyvää tukemista, se kohdistuu työvoimaintensiiviseen matalan koulutuksen alaan, jossa niin työntekijän kuin yrittäjänkin leipä kuitenkin on kapea.

Muutenkin on hyvä huomata, että maailma muuttuu. Itse olen vielä jäärä, on talot, autot ja mökit. Mutta nuoriso on jo kasvamassa toisenlaiseen ajatteluun. He maksaa mielellään palveluista, eikä välitä siitä, että itse tehden säästää ja vaurastuu. Asuvat vuokralla, liisaavat auton tai kulkevat julkisilla, reppureissaavat ennemmin kuin ostavat asuntovaunun tai mökin, levyjen ja kirjojen ostamisen sijaan kuuntelevat ja lukevat netin palveluista, tilaavat woltilla ruoan kotiin.
Selitä siinä sitten, että velkaomistaminenkin (käänteinen säästäminen) on yksi vaurastumisen muoto, ja kuluttaminen pitää maan pyörät pyörimässä nuorelle, joka on sitä mieltä, että kuluttaminen tuhoaa maapallon ja omistaminen on tehnyt sustakin stressaantuneen pilkunn****an, joka ei ymmärrä, että kaikelle ei tarvitse olla varakappaletta ja varakappaleen varakappaletta vielä mökillä, ja että asian itse tekeminen tarkoittaa usein asian hitaammin ja huonommin tekemistä, koska ammattilainen osaisi tehdä paremmin ja nopeammin.

Vähän naiivisti pyrin nykyisin itse tekemään asioita, jotka tuottavat minulle tekemisen iloa. Ja veemäiset teettämään. Se on sellainen kompromissi menneen ajan ja nykyisyyden välillä.
Siivouksesta emme minä tai puoliso kumpikaan nauti, parempi antaa siivojan hoitaa asia. Uskon kuitenkin sen myös lisäävän toimeliaisuutta ja olevan kansantaloudellisesti kestävää (joskaan en sitä siksi tee).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 535
Tuo hinta ei minusta todellakaan ole liikaa.
Offtopikkia hetkinen:
30e/h on suomessa kyllä "halpa" tuntihinta melkein mistä vaan. Todennäköisesti tuolla tuntihinnalla laskuttava saa jo jotain tukia esim. asumiseensa. Tosin tuo lienee jossain muualla kun pääkaupunkiseudulla. Itse olen ollut havaitsevinani että täällä hinta on noin 40e/h. Myös meillä kävi siivooja(t) vuoden verran kahden viikon välein, mutta kun talo on noin 250 neliötä, tekijöitä tarvittiin 2 ja laskuttivat 3h siivouksen kerta (eli 2*3*40=240€) eikä työn jälkikään ollut sitä parasta niin palasin siivoamaan oman väen voimin. Vuositasolla tuo onkin sitten jo 5760€ josta toki kotitalousvähennykseen sai hieman alle puolet. 3000€ vuodessa on kuitenkin jo ihan rahaa. Ilman tuota kotitalousvähennystä ei olisi edes harkittu koko juttua.

Olen suhteellisen kovapalkkainen henkilö, ja samoin on vaimokin, mutta silti mieluummin siivotaan itse. Kertoo omaa karua kieltään Suomalaisten ostovoimasta ja siitä kuinka perustyönkin teettäminen on tässä maassa saatu varsin ikävään tilaan.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Mutta mikä siinä on se ongelma? Minulle se on ihan ok. Valtiolle se on ok. Yrittäjälle se on ok. Työntekijälle se on ok.
Tukityöllistäminen lähtökohtaisesti vääristää markkinoita ja on vain yksi "kludge" lisää liian monimutkaiseen ja sotkuiseen koodiin, joka pitäisi kirjoittaa alusta asti uudestaan jos nyt noin ohjelmistoon järjestelmää verrataan. Pelkkää purkkaa ja erkkaa paikkaamaan vuotoja, joita tulee aina uusia ja joita korjaustoimet väistämättä muualle aiheuttavat.

Suurin vuoto, mikä järjestelmään on syntynyt on maailmanlaajuinen kilpailu niin työvoiman kuin tuotannon suhteen eikä sitä voi mikään sosialistihallitus paikkailla loputtomiin jos rajat meinataan jotenkin pitää auki tavaran ja rahan liikkeelle.

Jos työttömille pitää keksiä väkisin jotain tekemistä, niin eikö koulu olisi parempi kuin paljon haikailtu risusavotta tai ojankaivuu:confused:
Niinhän mä ehdotin mutta kun sä et lue ennen kuin kommentoit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Tukityöllistäminen lähtökohtaisesti vääristää markkinoita ja on vain yksi "kludge" lisää liian monimutkaiseen ja sotkuiseen koodiin, joka pitäisi kirjoittaa alusta asti uudestaan jos nyt noin ohjelmistoon järjestelmää verrataan. Pelkkää purkkaa ja erkkaa paikkaamaan vuotoja, joita tulee aina uusia ja joita korjaustoimet väistämättä muualle aiheuttavat.

Suurin vuoto, mikä järjestelmään on syntynyt on maailmanlaajuinen kilpailu niin työvoiman kuin tuotannon suhteen eikä sitä voi mikään sosialistihallitus paikkailla loputtomiin jos rajat meinataan jotenkin pitää auki tavaran ja rahan liikkeelle.
Tukityöllistäminen paha, mutta risusavotta hyvä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
En kirjoittanut missään välissä työttömien pakkotyöstä. Lue niitä viestejä.
Miten olisi se sosiaaliturvan vastikkeellisuus (ansiosidonnaisen ja jonkun suoja-ajan jälkeen)? Ihan mitä vaan ettei 8-16 ole vapaa-aikaa. Ajanhaaskausta valtion valvonnassa tai täydentäviä/aikuisopintoja, jotka orek-otteella todistetaan.

Se ratkaisisi sen suuren ongelman, että työtä ei huvita ottaa vastaan kun lisää saa vain tukien ja minimipalkan erotuksen mutta vapaa-aikaa menettää 37,5h viikossa.
Mitä muuta tämä on? Vai meinaatko, että saa kuolla nälkään jos haluaa?
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Mitä muuta tämä on? Vai meinaatko, että saa kuolla nälkään jos haluaa?
Saa elää vaikka säästöillään tai perinnöllään.

Mutta en tarkoittanut mitään kilpailua vääristävää työtä (kuten myös tukityöt vääristävät) vaan sitä, että jos haluat nauttia sosiaaliturvaa, joudut uhraamaan aikaasi (esitin myös aikuis- sekä täydentäviä opintoja orek-otteella todistaen tällaiseksi toiminnaksi). Koska muuten se työn vastaanottaminen on aikamoisen kynnyksen takana siitä tilanteesta, josta katsoen menettää 37,5h viikottaista vapaa-aikaa.

Olisi kiva kuulla sinun konkreettisia ehdotuksia sille, miten Suomessa tulavaisuudessa pidetään osamaaton kansaosa leivässä.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
1 028
Täysin vastikkeeton sosiaaliturva on perseestä työkykyiselle väestölle. Ei tuo @Jurppii n ehdotus nyt huonoimmasta päästä ole, että se normi työaika pitäisi tehdä jotain diipadaapaa tai edes jotain työhön valmentavaa koulutusta. Pelkät sosiaaliset kontaktitkin voisi auttaa joitain syrjäytyneitä, puistoon istumaan porukalla päiväksi. Edes jotain...
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 151
Saa elää vaikka säästöillään tai perinnöllään.

Mutta en tarkoittanut mitään kilpailua vääristävää työtä (kuten myös tukityöt vääristävät) vaan sitä, että jos haluat nauttia sosiaaliturvaa, joudut uhraamaan aikaasi (esitin myös aikuis- sekä täydentäviä opintoja orek-otteella todistaen tällaiseksi toiminnaksi). Koska muuten se työn vastaanottaminen on aikamoisen kynnyksen takana siitä tilanteesta, josta katsoen menettää 37,5h viikottaista vapaa-aikaa.

Olisi kiva kuulla sinun konkreettisia ehdotuksia sille, miten Suomessa tulavaisuudessa pidetään osamaaton kansaosa leivässä.
Nykyhallituksen 2. asteen oppivelvollisuustavoite pyrkii nimenomaisesti taklaamaan sitä vähentämällä osaamattomien määrää.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 748
Offtopikkia hetkinen:
30e/h on suomessa kyllä "halpa" tuntihinta melkein mistä vaan. Todennäköisesti tuolla tuntihinnalla laskuttava saa jo jotain tukia esim. asumiseensa. Tosin tuo lienee jossain muualla kun pääkaupunkiseudulla. Itse olen ollut havaitsevinani että täällä hinta on noin 40e/h. Myös meillä kävi siivooja(t) vuoden verran kahden viikon välein, mutta kun talo on noin 250 neliötä, tekijöitä tarvittiin 2 ja laskuttivat 3h siivouksen kerta (eli 2*3*40=240€) eikä työn jälkikään ollut sitä parasta niin palasin siivoamaan oman väen voimin. Vuositasolla tuo onkin sitten jo 5760€ josta toki kotitalousvähennykseen sai hieman alle puolet. 3000€ vuodessa on kuitenkin jo ihan rahaa. Ilman tuota kotitalousvähennystä ei olisi edes harkittu koko juttua.

Olen suhteellisen kovapalkkainen henkilö, ja samoin on vaimokin, mutta silti mieluummin siivotaan itse. Kertoo omaa karua kieltään Suomalaisten ostovoimasta ja siitä kuinka perustyönkin teettäminen on tässä maassa saatu varsin ikävään tilaan.
Sitten jos miettii sitä että jos sen siivoojan bruttopalkka on sen vajaat 2000e kuussa ja sä maksat siitä palvelusta 40e/h niin herää kysymys että mistä tuo hinta koostuu. Siivooja tekee sen 21 päivää töitä kuussa, eli 95e per päivä. Oletetaan että siitä 8 tunnin työpäivästä on laskutettavaa aikaa keskimäärin 6h (eli 2h menee siirtymisiin yms.) niin siivooja saa bruttona 16e/h. Eli 40% siitä sun maksamasta hinnasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Saa elää vaikka säästöillään tai perinnöllään.

Mutta en tarkoittanut mitään kilpailua vääristävää työtä (kuten myös tukityöt vääristävät) vaan sitä, että jos haluat nauttia sosiaaliturvaa, joudut uhraamaan aikaasi (esitin myös aikuis- sekä täydentäviä opintoja orek-otteella todistaen tällaiseksi toiminnaksi). Koska muuten se työn vastaanottaminen on aikamoisen kynnyksen takana siitä tilanteesta, josta katsoen menettää 37,5h viikottaista vapaa-aikaa.

Olisi kiva kuulla sinun konkreettisia ehdotuksia sille, miten Suomessa tulavaisuudessa pidetään osamaaton kansaosa leivässä.
Eli pakkotyötä siis vaan köyhille, kuulostaa paljon paremmalta.

En usko köyhien kyykyttämisellä olevan kovinkaan positiivista vaikutusta ihmisten työmotivaatioon.

En ymmärrä mitä tarkoitat osaamattomalla kansanosalla. Kuulostaa aavistuksen törkeältä ilmaisulta, mutta mikäs minä olen tuomitsemaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Täysin vastikkeeton sosiaaliturva on perseestä työkykyiselle väestölle. Ei tuo @Jurppii n ehdotus nyt huonoimmasta päästä ole, että se normi työaika pitäisi tehdä jotain diipadaapaa tai edes jotain työhön valmentavaa koulutusta. Pelkät sosiaaliset kontaktitkin voisi auttaa joitain syrjäytyneitä, puistoon istumaan porukalla päiväksi. Edes jotain...
No tosiasiassa tilannehan on tällä hetkellä se, että noihin valmentaviin koulutuksiin ja mielenterveyspalveluihin ei edes pääse ne ketkä tarvisivat ja haluaisivat.

Työkykyiselle joku diipadaapa risusavotta on täysin turhaa, ja työkyvyttömät ovat oman onnensa varassa jo nykyisin ja tarvisivat vähän jotain muutakin.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Nykyhallituksen 2. asteen oppivelvollisuustavoite pyrkii nimenomaisesti taklaamaan sitä vähentämällä osaamattomien määrää.
Kyllä tässä on paljon korjattavaa ennen kuin maalissa ollaan.

Perusopinnot pitäisinkin opintotuen piirissä mutta työllistymistä edistävät lisäopinnot työttömille ei ehkä olisi huono idea ajankäytön ja kansantalouden kannalta.

Eli pakkotyötä siis vaan köyhille, kuulostaa paljon paremmalta.

En usko köyhien kyykyttämisellä olevan kovinkaan positiivista vaikutusta ihmisten työmotivaatioon.

En ymmärrä mitä tarkoitat osaamattomalla kansanosalla. Kuulostaa aavistuksen törkeältä ilmaisulta, mutta mikäs minä olen tuomitsemaan.
Kuten sanoin, olisi kiva kuulla sinun konkreettisia ehdotuksia sille, miten Suomessa tulavaisuudessa pidetään osamaaton kansaosa leivässä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Täysin vastikkeeton sosiaaliturva on perseestä työkykyiselle väestölle. Ei tuo @Jurppii n ehdotus nyt huonoimmasta päästä ole, että se normi työaika pitäisi tehdä jotain diipadaapaa tai edes jotain työhön valmentavaa koulutusta. Pelkät sosiaaliset kontaktitkin voisi auttaa joitain syrjäytyneitä, puistoon istumaan porukalla päiväksi. Edes jotain...
Meinaatko, että Suomen sosiaaliturva on sillä tasolla, että millään lailla merkittävä osa kansasta pitää sitä tavoittelemisen arvoisena?
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Meinaatko, että Suomen sosiaaliturva on sillä tasolla, että millään lailla merkittävä osa kansasta pitää sitä tavoittelemisen arvoisena?
Sosiaaliturvan ja minimipalkan erotus on varmaan harvan mielestä 37,5h viikkotyöpanoksen arvoinen. Minimipalkkaa puolestaan pitäisi saada alas tai työn välillisiä kustannuksia alas. Jälkimmäisessä auttaisi se, että useampi tekisi töitä ja sosiaalikuluja olisi vähemmän.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
1 028
Meinaatko, että Suomen sosiaaliturva on sillä tasolla, että millään lailla merkittävä osa kansasta pitää sitä tavoittelemisen arvoisena?
No sanoisin että Suomessa jos satut jäämään työttömäksi jostain hanttihommasta ja huomaat et mitään tekemättäkin pärjäilee joten kuten hyvin, niin aivan saletisti se uudelleentyöllistymisen motivaatio laskee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Sosiaaliturvan ja minimipalkan erotus on varmaan harvan mielestä 37,5h viikkotyöpanoksen arvoinen. Minimipalkkaa puolestaan pitäisi saada alas tai työn välillisiä kustannuksia alas. Jälkimmäisessä auttaisi se, että useampi tekisi töitä ja sosiaalikuluja olisi vähemmän.
No jos ei koko viikkoa jaksa olla töissä, niin tekee sitten vaikka vähemmän. Itse en tunne yhtäkään oikeasti työkykyistä pitkäaikaistyötöntä, joka on sitä mieltä, että työttömyys on parempi vaihtoehto kuin työnteko.

Taas tullaan tähän, että useampi tekisi töitä. Jos niitä töitä ei ole, niin miten niitä tehdään?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 748
Jotta sinä saisit sen siivoojan kotiisi haluamaasi hintaan?
No jos sä maksat siitä siivoojasta sen 40e per tunti ja se siivooja saa siitä bruttona 16e per tunti, eli 40% sun maksamasta summasta, niin sanoisin että vähintään pitää miettiä että onko tuossa vähän liikaa niitä välillisiä kustannuksia.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
1 028
Väitän, että ihmiset, joille riittää joten kuten pärjäily, ovat äärimmäisen harvassa.
Itse tunnen ainakin kaksi tämmöistä täysin työkykyistä alta 40-vuotiasta työnvälttelijää, joilla tuntuu menevän ihan kivasti. Molemmat asuu Stadissa hyvillä mestoilla. Btw. joten kuten hyvin != joten kuten.

edit. Tonen näistä oli just joku 10v sitten jakeluauto kuskina mut sai kenkää, sen jälkeen ei ole työt maistuneet mikä vaan vahvistaa tuota omaa hypoteesiäni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Itse tunnen ainakin kaksi tämmöistä täysin työkykyistä alta 40-vuotiasta työnvälttelijää, joilla tuntuu menevän ihan kivasti. Molemmat asuu Stadissa hyvillä mestoilla. Btw. joten kuten hyvin != joten kuten.
En tiedä, ehkä meillä on eri kriteerit joten kuten hyvin pärjäämiselle. Itse olen sitä mieltä, että 400 euron diskoraha kuukaudessa on melkoista kituuttamista.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Itse tunnen ainakin kaksi tämmöistä täysin työkykyistä alta 40-vuotiasta työnvälttelijää, joilla tuntuu menevän ihan kivasti. Molemmat asuu Stadissa hyvillä mestoilla. Btw. joten kuten hyvin != joten kuten.

edit. Tonen näistä oli just joku 10v sitten jakeluauto kuskina mut sai kenkää, sen jälkeen ei ole työt maistuneet mikä vaan vahvistaa tuota omaa hypoteesiäni.
Minä taas tunnen ihmisiä, jotka ovat iloisia jo, kun saavat sen 9e/päivä korvauksen työllistämistoimista ja haluaisivat vain töihin.

Jos edes niitä ei saada töihin, jotka töitä haluavat niin eikös se pitäisi kertoa jostain muustakin ongelmista kuin "työttömiä ei kiinnosta"?

Pummeja on toki aina, rikkaissakin: Hyvätuloiset hamstrasivat vähävaraisten ilmaisia maskeja – sosiaalityöntekijä jyrähtää: ”Ei ne, jotka elävät sosiaaliturvalla, ajele uusilla Volvoilla”
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
1 028
En tiedä, ehkä meillä on eri kriteerit joten kuten hyvin pärjäämiselle. Itse olen sitä mieltä, että 400 euron diskoraha kuukaudessa on melkoista kituuttamista.
Ihan samaa mieltä olen minäkin, mutta jos jäät työttömäksi duunista missä kaikkien kulujen jälkeen jää vaikka 500e, niin ei olisi kauheasti motivaatiota työllistyä samanlaiseen hommaan. Kapitse?
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 151
No jos sä maksat siitä siivoojasta sen 40e per tunti ja se siivooja saa siitä bruttona 16e per tunti, eli 40% sun maksamasta summasta, niin sanoisin että vähintään pitää miettiä että onko tuossa vähän liikaa niitä välillisiä kustannuksia.
No autot (että pääsevät kohteeseen), koneet, yrityksen varastot, toimistot, hallintokulut, sairausloma- ja lomasijaiset yms. toki kanssa.
Se miksi minä maksan maakunnassa kolmekymppiä tunti, ja joku toinen pk-seudulla neljäkymppiä, tulee varmaan kustannusrakenteiden erosta. Käsittääkseni meillä tämä on aika yleinen hinta tässä kaupungissa, joten ehkä kilpailukin vaikuttaa.
Btw, kun aikanaan aloitettiin, halvin tarjous oli 25€ tunti. Sillä hinnalla olisi varmasti jo ollut joku pielessä, jonkinlainen harmaan talouden vedätys menossa, uskoisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Ihan samaa mieltä olen minäkin, mutta jos jäät työttömäksi duunista missä kaikkien kulujen jälkeen jää vaikka 500e, niin ei olisi kauheasti motivaatiota työllistyä samanlaiseen hommaan. Kapitse?
Jos ainoa motivaattori on raha, niin varmasti näin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 535
Sitten jos miettii sitä että jos sen siivoojan bruttopalkka on sen vajaat 2000e kuussa ja sä maksat siitä palvelusta 40e/h niin herää kysymys että mistä tuo hinta koostuu. Siivooja tekee sen 21 päivää töitä kuussa, eli 95e per päivä. Oletetaan että siitä 8 tunnin työpäivästä on laskutettavaa aikaa keskimäärin 6h (eli 2h menee siirtymisiin yms.) niin siivooja saa bruttona 16e/h. Eli 40% siitä sun maksamasta hinnasta.
Varmuudeksi: En tässä ole arvostelemassa siivojan palkkaa, pienipalkkaisia ihmisiähän nuo on, eivätkä ainakaan pääkaupunkisudulla työllään todennäköisesti edes elä, vaan ovat erilaisten tulonsiirtojen (asumistuki jne.) varassa. Minusta tosin tuo että tekevät työtä on silti reilusti parempi asia kuin että ns. "rottailisivat". Vaikka jos asiaa ajattelee kylmästi niin periaatteessa siivoojan ei kannattaisi töitä tehdä, saman elintason saisi heittäytymällä tukien varaan. Tuokin varsin ilmeinen epäkohta.

Lisäksi se vanha totuus lienee että jos työntekijälle maksetaan xx euroa työnantaja maksaa tuosta ainakin 1.5 kertaisen hinnan. Eli tässä esimerkissä työtunnin hinta on vähintään se 24€ työnantajalle, todennäköisesti enemmän.

 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 748
No autot (että pääsevät kohteeseen), koneet, yrityksen varastot, toimistot, hallintokulut, sairausloma- ja lomasijaiset yms. toki kanssa.
Se miksi minä maksan maakunnassa kolmekymppiä tunti, ja joku toinen pk-seudulla neljäkymppiä, tulee varmaan kustannusrakenteiden erosta. Käsittääkseni meillä tämä on aika yleinen hinta tässä kaupungissa, joten ehkä kilpailukin vaikuttaa.
Btw, kun aikanaan aloitettiin, halvin tarjous oli 25€ tunti. Sillä hinnalla olisi varmasti jo ollut joku pielessä, jonkinlainen harmaan talouden vedätys menossa, uskoisin.
Ja miksi hitossa kaikesta tuosta pitäisi maksaa jotta saa sen tyypin sinne kämppään siivoaan? Okei, joo, auton se tarvii jos siivooja käyttää omia työkalujaan. Jos talossa on tarvittavat tarvikkeet niin sitäkään ei tarvita.
Ja vähän extraa jotta siivooja voi myös pitää loman, eli noin 10%. Josta päästään että siivooja saa sen 18e siitä 40e:stä.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
1 028
Jos ainoa motivaattori on raha, niin varmasti näin.
Monesti se on työllistymisen tärkein motivaattori. Se että muutamalla satasella luovun 40h + työmatkat viikossa vapaa-ajasta, niin sanoisin että aika idiootti saa olla jos tuon myy itselleen parilla saturaisella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Varmuudeksi: En tässä ole arvostelemassa siivojan palkkaa, pienipalkkaisia ihmisiähän nuo on, eivätkä ainakaan pääkaupunkisudulla työllään todennäköisesti edes elä, vaan ovat erilaisten tulonsiirtojen (asumistuki jne.) varassa. Minusta tosin tuo on reilusti parempi asia kuin että ns. "rottailisivat". Vaikka jos asiaa ajattelee niin periaatteessa siivoojan ei kannattaisi töitä tehdä, saman elintason saisi heittäytymällä tukien varaan. Tuokin varsin ilmeinen epäkohta.

Lisäksi se vanha totuus lienee että jos työntekijälle maksetaan xx euroa työnantaja maksaa tuosta ainakin 1.5 kertaisen hinnan. Eli tässä esimerkissä työtunnin hinta on vähintään se 24€ työnantajalle, todennäköisesti enemmän.

Missä todellisuudessa saa saman elintason? Vai ymmärränkö väärin, mitä elintasolla tarkoitetaan?
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 151
Ihan samaa mieltä olen minäkin, mutta jos jäät työttömäksi duunista missä kaikkien kulujen jälkeen jää vaikka 500e, niin ei olisi kauheasti motivaatiota työllistyä samanlaiseen hommaan. Kapitse?
Itse olen vaimon juttujen perusteella käsittänyt, että aivan tutkitusti todella moni haluaisi hyvinkin pienellä rahalla, jopa +-0 päästä pois tilanteesta, missä pitää jatkuvasti hakea toimeentulotukea, toimittaa tiliotteet, perustella menot ja tulot, nöyristellä apteekissa maksusitoumusasiakkaana jne. jne.
Helsinki ja en tiedä, ehkä myös muut isoimmat kaupungit voivat olla poikkeuksia, koska niin suureen massaan pystyy katoamaan.
Mutta jo näissä pienemmissä seutukaupungeissa on myös sitä sosiaalista painetta ja häpeää, mitä ihmiset tuntevat. Jotkut jopa jättävät sen takia lääkkeitä hakematta, vaikka ilmaiseksi saisivat. Se vasta kalliiksi tulee, kun johtaa sairauksien pahenemisiin ja esim. sairaalahoitojaksoihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 535
Missä todellisuudessa saa saman elintason? Vai ymmärränkö väärin, mitä elintasolla tarkoitetaan?
Jos ajatellaan täyttä asumistukea pääkaupunkiseudulla, sekä toimeentulotukea johon on oikeutettu sekä harkinnanvaraisia tukia + sitä että tehdäkseen töitä tarvitsee usein auton (bensa, verot, vakuutukset, ylläpito jne.) tai vähintään jonkin muun liikkumisvälineen (bussi/junalippu), niin hyvin äkkiä aletaan olla siinä tilanteessa että esim. 1800€ bruttona kuussa palkkaa saava henkilö on rahallisessa mielessä elintasoltaan samassa tilanteessa kuin täysin tukien varassa elävä.

Toki tukien varassa elävällä on sitten sitä omaa aikaansa käytettävissä about 9h päivässä enemmän kuin työtä tekevällä, eikä tarvitse itseään töissä rikkoa ;)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Monesti se on työllistymisen tärkein motivaattori. Se että muutamalla satasella luovun 40h + työmatkat viikossa vapaa-ajasta, niin sanoisin että aika idiootti saa olla jos tuon myy itselleen parilla saturaisella.
Vapaa-aika ei ole kovin arvokasta, jos ei ole rahaa. Se pari saturaista kädestä-suuhun elävälle on 50 % nousu tuloissa niin se merkitsee aika paljon enemmän kuin se, että ilmeisesti sinä saisist nyt "pari saturaista".

Jotenkin vähän paistaa, että osa on jo niin syvällä siellä (ylemmän) keskiluokan pumpulikuplassa, että elämän perusasiat on aivan hukassa.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
1 028
Eli tässäkö koitat sanoa, että aika idiootteja on pienituloiset :confused:
Lasken omalle vapaa-ajalle enemmän arvoa ja sen takia kritisoinkin alunperin koko systeemiä. Jos joku tuohon suostuu niin omapahan on asiansa, itse elelisin sillee "joten kuten hyvin" mielummin sitten kans jos tuon valinnan joutuisin tekemään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Jos ajatellaan täyttä asumistukea pääkaupunkiseudulla, sekä toimentulotukea johon on oikeutettu + sitä että tehdäkseen töitä tarvitsee usein auton tai vähintään jonkin muun liikkumisvälineen, niin hyvin
äkkiä aletaan olla siinä tilanteessa että 1800€ bruttona kuussa palkkaa saava henkilö on elintasoltaan samassa tilanteessa kuin täysin tukien varassa elävä.
Itse olen tehnyt työtä n.1800€/kk, sekä ollut tt-tuella. Oma kokemukseni on, että töissä ollessa elintaso oli huomattavasti korkeampi. Ehkä oli vaan harhaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Jos ajatellaan täyttä asumistukea pääkaupunkiseudulla, sekä toimentulotukea johon on oikeutettu sekä harkinnanvaraisia tukia + sitä että tehdäkseen töitä tarvitsee usein auton tai vähintään jonkin muun liikkumisvälineen, niin hyvin äkkiä aletaan olla siinä tilanteessa että esim. 1800€ bruttona kuussa palkkaa saava henkilö on elintasoltaan samassa tilanteessa kuin täysin tukien varassa elävä.
Eli toisinsanoen alle 1800e on ihan turha kuvitella palkkaavansa ketään. Ja täällä valitetaan, kun siivoja pitäisi saada kadulta ilmaiseksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Lasken omalle vapaa-ajalle enemmän arvoa ja sen takia kritisoinkin alunperin koko systeemiä. Jos joku tuohon suostuu niin omapahan on asiansa, itse elelisin sillee "joten kuten hyvin" mielummin sitten kans jos tuon valinnan joutuisin tekemään.
Mitäs meinasit tehdä sillä kaikella vapaa-ajalla ilman rahaa? Väitän melkoisella varmuudella, että kun olet tarpeeksi kauan nauttinut vapaa-ajasta senttejä laskien ja tarjousten perässä juosten, alkaa vapaa-ajan arvostus karisemaan.

Toki on myös niin, että on ihmisiä, jotka eivät rahaa tarvitse tai kaipaa tehdäkseen asioita. Nämä ovat kuitenkin hyvin harvassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 535
Itse olen tehnyt työtä n.1800€/kk, sekä ollut tt-tuella. Oma kokemukseni on, että töissä ollessa elintaso oli huomattavasti korkeampi. Ehkä oli vaan harhaa.
Tämä toki riippuu siitä missä asuu. Ongelma korostuu etenkin pääkaupunkiseudulla. Sekä siitä kuinka hyvin osaa erilaisia tukia itselleen kerryttää. Osalta tuo luonnistuu paremmin kuin toisilta.

 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 151
Ja miksi hitossa kaikesta tuosta pitäisi maksaa jotta saa sen tyypin sinne kämppään siivoaan? Okei, joo, auton se tarvii jos siivooja käyttää omia työkalujaan. Jos talossa on tarvittavat tarvikkeet niin sitäkään ei tarvita.
Ja vähän extraa jotta siivooja voi myös pitää loman, eli noin 10%. Josta päästään että siivooja saa sen 18e siitä 40e:stä.
Jaa miksi? Ei ne asiakkaat kaikki asu vierekkäin, liikkua pitää. Eikä ne pysy kauan asiakkaana, jos palvelu ei ole luotettava eli siivojan (tai hänen lapsen) ollessa sairaana ei toista siivoojaa tule tilalle. Loput sitten riippuu firman koosta, ja kahden hengen perheyritys varmaan pyörii vaikka omasta autotallista. Mutta sillä tuskin vielä tuolla alalla kukaan pystyy elantoaan kasaamaan.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
246 039
Viestejä
4 297 467
Jäsenet
71 767
Uusin jäsen
Dr. Phöl

Hinta.fi

Ylös Bottom