Kun sähköautojen hinnat tulee vielä jonkun verran alas niin niistä tulee se halvempi vaihtoehto kansalaisille ja valtiolle.
Kun vaihtoehtona on ostaa polttomoottoriautoja, niin ei niitäkään paljoa suomessa tehdä, paitsi muutamia mersuja, jotka maksaa enemmän kuin sähköautot ostaessa ja kuluttavat pirusti enemmän rahaa käytössä.
Näin se varmasti on. Autoasioissa on jostain syystä hirmuinen tunnelataus, ihan kuin auto olisi joku villin lännen cowboyn ainutlaatuinen ratsu. Kuitenkin uskon, että pitkällä tähtäimellä on kuluttajalle melko lailla se ja sama, mikä voimanlähde autossa on ja/tai minkä hintainen se auto on, kunhan se on riittävän tilava omaan/perheen käyttötarkoitukseen, toimintasäde on riittävä, ja kunhan rahoituksen kuukausierä + juoksevat kulut mukaan lukien vakuutukset, verot ja energia-/polttoainekulut on sellaisella tasolla, että autoiluun on varaa.
Kun sähköautojen hinnat tulevat alas, ja kun käytettyjen markkinat alkavat toimia, ne yleistynevät kyllä. Lisäksi lähipäästöttömyys on varmasti myyntivaltti monen mielestä (ei kaikkien tietenkään).
Mutta jos ajatellaan ympäristöä ja hiilijalanjälkeä, niin ainoa oikeasti toimiva tapa on tehdä autoilusta niin kallista, että ihmiset alkavat luopumaan autoista, ja/tai ajamisesta niin kallista, että ihmiset alkavat luopumaan autolla ajamisesta, vaikka sellaisen omistavatkin. Koskee myös itseäni.
Asiassa on vaan kolme aivan ilmiselvää ongelmaa.
1) Eriarvoisuus. Osalla kansasta on varaa autoon ja autoiluun, maksaa se sitten ihan mitä vaan. Ja osa ajaa työsuhde-autolla. Mutta tuossa skenaariossa nämä olisi vaan pieni osa. Loput joutuu pärjäämään ilman.
2) Verotulot. Autoilun verotuloilla rahoitetaan melkoisesti hyvinvointivaltion palveluja. Jos autoilu vähenee, on pakko nostaa veroja riippumatta siitä, mitä energiaa käytetään. Jos siirtymä on sähköautoiluun, on nostettava sähköveroja ja/tai käytettävä tietulleja ja/tai siirryttävä kilometripohjaisern verotukseen. Ja/tai tarkastella kaikkia muitakin veroja, todennäköisesti ylöspäin.
3) Vaalit. Ne puolueet, jotka toteuttavat tuon liian näkyvästi / nopeasti, häviävät varmasti seuraavat vaalit ja pahasti.
Oma kokemus:
Mitä olen ajanut hybridillä (Toyota Prius), plug-in hybridillä (Opel Ampera) ja täyssähköautoilla (Hyundai Ioniq ja Kona), niin kaikki niistä on aivan loistavia autoja ajaa. Ajo-ominaisuudet ja mukavuus ei ainakaan ole este hankinnalle. Ja yli 400 km toimintasädekin on ihan riittävä, kun nykyisin kuitenkin noita latausmahdollisuuksia jo alkaa olla ihan hyvin.
Täyssähköauton hinta vaan itselleni ihan liikaa. Sinällään omalla kohdalla kuitenkin seuraava auto on varmaan käytetty hybridi ja sitä seuraava sitten täyssähköauto, kun nykyisin ajelen flexfuel-autolla pääosin bioetanolilla.
Ellei sitten autoilusta tosiaan tehdä niin kallista, että siitä tällainen virkamiesliksainen ihminen joutuu luopumaan. Tämä etätyösiirtymä jos jäisi pysyväksi, niin miksipä ei sekin onnistuisi.