• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Miksi se 130km/h kokeilu torpattiin?



No varmaan siksi että yritetään vähentää CO2 päästöjä.
 

Miksi se olisi tekosyy kun kuitenkin hallitus on selkeästi ottanut tavoitteeksi päästöjen vähentämisen?
Tuo nopeusrajoituksen nostaminen kuitenkin vaikuttaisi päästöihin kahdella tapaa, eka on se että se tekisi autosta tuolle välille houkuttelevamman vaihtoehdon verrattuna junaan. Toinen on se että tuollainen nosto lisää polttoaineen kulutusta jonkun about 16%.
 
Miksi se olisi tekosyy kun kuitenkin hallitus on selkeästi ottanut tavoitteeksi päästöjen vähentämisen?
Tuo nopeusrajoituksen nostaminen kuitenkin vaikuttaisi päästöihin kahdella tapaa, eka on se että se tekisi autosta tuolle välille houkuttelevamman vaihtoehdon verrattuna junaan. Toinen on se että tuollainen nosto lisää polttoaineen kulutusta jonkun about 16%.
Yhden tiepätkän nopeus vaikuttaa päästöihin vähemmän kuin kärpäsen paska kun miettii kokonaismäärää autoilussa.
 
Yhden tiepätkän nopeus vaikuttaa päästöihin vähemmän kuin kärpäsen paska kun miettii kokonaismäärää autoilussa.

Toki tuon vaikutus olisi pieni tuon kokeilun osalta mutta yleensä noiden kokeilujen tarkoitus on testata asioita laajempaa käyttöönottoa varten. Ja kerta tuo nopeusrajoitusten nostaminen olisi selkeästi ristiriidassa hallituksen liikennepoliittisten tavoitteiden kanssa niin on suht selvää että se perutaan.
Jos jotain niin voisi odottaa juurikin päinvastaista, kokeilua jossa nopeusrajoituksia tiputettaisiin.
 
Toki tuon vaikutus olisi pieni tuon kokeilun osalta mutta yleensä noiden kokeilujen tarkoitus on testata asioita laajempaa käyttöönottoa varten. Ja kerta tuo nopeusrajoitusten nostaminen olisi selkeästi ristiriidassa hallituksen liikennepoliittisten tavoitteiden kanssa niin on suht selvää että se perutaan.
Jos jotain niin voisi odottaa juurikin päinvastaista, kokeilua jossa nopeusrajoituksia tiputettaisiin.
Niin, kaikki perustuu vihreiden populismiin. Tuusulantietä suunnitellaan myös Bulevardiksi jne.
Suomen kokonaispäästöt maailmanlaajuisesti on promillenluokkaa muutenkin, muistaakseni 0,13 promillea.


Tieliikenteen osuus kasvihuonekaasupäästöistä on noin 17 prosenttia. Henkilöautoliikenteen osuus on 9 prosenttia ja tieliikenteen tavarankuljetusten 7 prosenttia (Suomen Ympäristökeskus, Tilastokeskus).
 
Niin, kaikki perustuu vihreiden populismiin. Tuusulantietä suunnitellaan myös Bulevardiksi jne.
Suomen kokonaispäästöt maailmanlaajuisesti on promillenluokkaa muutenkin, muistaakseni 0,13 promillea.


Tieliikenteen osuus kasvihuonekaasupäästöistä on noin 17 prosenttia. Henkilöautoliikenteen osuus on 9 prosenttia ja tieliikenteen tavarankuljetusten 7 prosenttia (Suomen Ympäristökeskus, Tilastokeskus).

No eiköhän siinä pointtina Vihreillä (ja muillakin hallituspuolueilla) ole leikata päästöjä vähän kaikkialta jotta ei tarvitse yhtä tiettyä sektoria kurittaa liikaa.
 
Niinhän minä juuri sanoin. Populismia.

En nyt tiedä että onko tuo populismia, enemmänkin järkevä tapa leikata päästöjä kun mikään yksittäinen sektori tai osa kansasta ei ota suhteellisesti paljon suurempaa osumaa kuin muut.
 
En nyt tiedä että onko tuo populismia, enemmänkin järkevä tapa leikata päästöjä kun mikään yksittäinen sektori tai osa kansasta ei ota suhteellisesti paljon suurempaa osumaa kuin muut.
Järkevä tapa ja jos oikeasti haluttaisi leikata päästöjä liikenteessä olisi iso verohelpotus biokaasu/hybridi/sähköautoille. Suomi ajaa edelleen keskimäärin 10-12v vanhoilla ritsoilla. Autoiljat ovat perinteisesti iso verotulo valtiolle.
 
Järkevä tapa ja jos oikeasti haluttaisi leikata päästöjä liikenteessä olisi iso verohelpotus biokaasu/hybridi/sähköautoille. Suomi ajaa edelleen keskimäärin 10-12v vanhoilla ritsoilla. Autoiljat ovat perinteisesti iso verotulo valtiolle.

No sähköautoissahan on jo todella alhaiset verot. Plug-in hybrideissäkin on merkittävästi alhaisemmat verot.
Oikeastaan melkein suurempi ongelma on latausinfra johon hallitus on tekemässä parannuksia.
 
Lisäksi autokannan uudistuminen kestää vaikka olisikin alhaiset verot.

Nopeusrajoitusten leikkaaminen voisi olla erittäin tehokas tapa, vaikka 10kmh pois rajoituksista, olettaen että väki tiputtaisi keskimääräisesti nopeuksia saman verran, niin henkilöautojen päästöt tippuisi helposti sen jotain 15%.
 
No sähköautoissahan on jo todella alhaiset verot. Plug-in hybrideissäkin on merkittävästi alhaisemmat verot.
Oikeastaan melkein suurempi ongelma on latausinfra johon hallitus on tekemässä parannuksia.
Totta. Uusi vero on se parannus.
 
Totta. Uusi vero on se parannus.

Eiköstä tässä ollut puhe nykyisen hallituksen teoista, ei edellisen?
Nykyinen hallitus on muun muassa laittamassa velvoitteet taloyhtiöille että isompien remonttien yhteydessä pitää hoitaa taloyhtiön latausinfra kuntoon.
Sanoisin että tuo on merkittävä muutos, esim. itse olen sellaisessa tilanteessa että varmaan hommaisin seuraavaksi autoksi sähköauton jos olisi paikka missä ladata. Todennäköisesti tulee hankittua plug-in hybridi mutta sen latausaste tulee olemaan vähän heikko.
 
Avustajien määrää ihmeteltiin – näin suuttui pääministeri

Kylläpäs nyt meni tunteisiin pääministerillä, populismikorttikin lätkäistiin heti pöytään. Hyvää keskustelua/vastailua Marinilta!

Vanha keino, mutta hyväksi ja toimivaksi havaittu.

populismi_400.gif
 
Lisäksi autokannan uudistuminen kestää vaikka olisikin alhaiset verot.

Nopeusrajoitusten leikkaaminen voisi olla erittäin tehokas tapa, vaikka 10kmh pois rajoituksista, olettaen että väki tiputtaisi keskimääräisesti nopeuksia saman verran, niin henkilöautojen päästöt tippuisi helposti sen jotain 15%.

Ensinnäkin, oletus että nopeudet putoaisi yhtä paljon on huono. Maanteillä ajetaan jo nyt huomattavia aikoja esim. 100km/h nopeusrajoitusalueella rekan perässä 88 km/h, jolloin nopeusrajoituksen alentaminen vaikka 100->90 ei vaikuttaisi tähän yhtään

Samoin välillä ajetaan alhaisempaa nopeutta ihan sen takia, että sää on huono eikä suurempi nopeus ole turvallinen.

Lisäksi on aika, joka käytetään kiihdytyksiin ja jarrutuksiin.

Lisäksi tuo ylilineaarinen suhde nopeuden ja kulutuksen välillä on ylioptimistinen. Todellinen on jonkun 50km/h jälkeen melko lähellä lineaarista, alle 50km/h nopeuksiessa sen sijaan kulutushyöty pienemmistä nopeuksista alkaa kadota ja kun nopeudet putoaa liikaa, kulutus alkaa polttomoottoriautolla kasvaa liian pienellä kuormitusasteella hyötysuhde on huono, jonkin verran energiaa menee mootorin pitämiseen käynnissä ja moottori joutuu käymään pidemmän ajan samalla matkalla.

Tuossa yhden dieselauton kulutus. Kulutuksen ja nopeuden suhde alilineaarinen, 10% pudotus nopeudessa pudottaisi kulutusta tuolla autolla n. 8%.

Bensankulutus-nopeuden-mukaan.png



Ja koko ajatus siitä, että pitää kieltämällä ja ylhäältä säätämällä pakottaa yksityiset ihmiset tiettyyn toimintatapaan on hyvin kaukana siitä liberaaliudesta jota esimerkiksi vihreät väittävät politiikassaan edustavansa. Paljon parempi on toimintamalli, että ohjataan ihmisten käyttäytymistä haittaveroilla ympäristöystävällisempään suuntaan.


Ja myös argumentti siitä että "autokantaa pitäisi uudistaa mahdollisimman nopeasti koska uusissa autoissa on pienemmät päästöt" on melko huono, kun ei oteta ollenkaan huomioon uuden auton valmistukseen yms. kuluvia päästöjä. Todellisuudessa on ympäristölle edullisempaa ajaa vanhat autot jonnekin 300Mm asti kuin vaihtaa ne pois ja romuttaa jossain 200Mm kohdalla.

Autokannan uudistamisen sijaan pitäisi keskittyä autokannan pienentämiseen. Erityisesti kaupungissa ison auton kiihdyttämiseen tuhlataan ihan turhaan energiaa. Kaikkein ympäristöystävällisin auto kokonaispäästöiltään on pieni vanha auto.

ja tosiaan toinen ongelma tässä "autokannan uudistumisessa" on se, että uutta autoa ostaessaan ihmiset usein vaihtavat autojaan isompiin. Huomattava osa siitä hyödystä, mikä uudessa tekniikassa voitetaan, hävitään siihen uuden auton suurempaan kokoon.

Erityisen typeriä on nuo "pienet katumaasturit" (mm. Nissan Qashqai ja Juke, ) jotka ovat painavia kolhoja ulkoa, mutta silti pieniä sisältä ja niiden selvästi normaalia henkilöautoa suurempi korkeus tarkoittaa kuitenkin selvästi suurempaa ilmanvastusta eli maantie- ja moottoritiekulutusta. Ja näillä korvataan nimenomaan normaaleita henkilöautoja.


Se, että auton omistamista rankaistaan paljon on myös ympäristöongelma siinä, että monelle perhelle (kehä3n ulkopuolella) olisi ympäristön kannalta fiksua pitää kahta autoa: pientä halpaa vähän kuluttavaa kauppakassia(voisi olla myös sähköauto jollain melko lyhyellä toimintasäteellä, esim. ekan sukupolven LEAF) , jolla esim. toinen vanhemmista menee töihin, ja isompaa autoa, jota käytetään kun koko perheen pitää mahtua mukaan (ja mahdollisesti myös, kun tarvitaan pidempää toimintasädettä kuin mikä pienestä sähköautosta löytyy). Mutta kun auton omistaminen maksaa liikaa, vaikka se olisi vanha ja pieni, perhe pitää vain yhtä autoa, joka on se iso, johon mahtuu koko perhe, ja sitten sillä isolla autolla ajetaan myös ne matkat mitkä mennään yksin kaupunkiajoa.
 
Viimeksi muokattu:
Ensinnäkin, oletus että nopeudet putoaisi yhtä paljon on huono. Maanteillä ajetaan jo nyt huomattavia aikoja esim. 100km/h nopeusrajoitusalueella rekan perässä 88 km/h, jolloin nopeusrajoituksen alentaminen vaikka 100->90 ei vaikuttaisi tähän yhtään

Samoin välillä ajetaan alhaisempaa nopeutta ihan sen takia, että sää on huono eikä suurempi nopeus ole turvallinen.

Lisäksi on aika, joka käytetään kiihdytyksiin ja jarrutuksiin.

Lisäksi tuo ylilineaarinen suhde nopeuden ja kulutuksen välillä on ylioptimistinen. Todellinen on jonkun 50km/h jälkeen melko lähellä lineaarista, alle 50km/h nopeuksiessa sen sijaan kulutushyöty pienemmistä nopeuksista alkaa kadota ja kun nopeudet putoaa liikaa, kulutus alkaa polttomoottoriautolla kasvaa liian pienellä kuormitusasteella hyötysuhde on huno,jonkin verran energiaa menee mootorin pitämiseen käynnissä ja moottori joutuu käymään pidemmän ajan samalla matkalla.

Tuossa yhden dieselauton kulutus. Kulutuksen ja nopeuden suhde alilineaarinen, 10% pudotus nopeudessa pudottaisi kulutusta tuolla autolla n. 8%.

Bensankulutus-nopeuden-mukaan.png



Ja koko ajatus siitä, että pitää kieltämällä ja ylhäältä säätämällä pakottaa yksityiset ihmiset tiettyyn toimintatapaan on hyvin kaukana siitä liberaaliudesta jota esimerkiksi vihreät väittävät politiikassaan edustavansa. Paljon parempi on toimintamalli, että ohjataan ihmisten käyttäytymistä haittaveroilla ympäristöystävällisempään suuntaan.


Ja myös argumentti siitä että "autokantaa pitäisi uudistaa mahdollisimman nopeasti koska uusissa autoissa on pienemmät päästöt" on melko huono, kun ei oteta ollenkaan huomioon uuden auton valmistukseen yms. kuluvia päästöjä. Todellisuudessa on ympäristölle edullisempaa ajaa vanhat autot jonnekin 300Mm asti kuin vaihtaa ne pois ja romuttaa jossain 200Mm kohdalla.

Autokannan uudistamisen sijaan pitäisi keskittyä autokannan pienentämiseen. Erityisesti kaupungissa ison auton kiihdyttämiseen tuhlataan ihan turhaan energiaa. Kaikkein ympäristöystävällisin auto kokonaispäästöiltään on pieni vanha auto.

ja tosiaan toinen ongelma tässä "autokannan uudistumisessa" on se, että uutta autoa ostaessaan ihmiset usein vaihtavat autojaan isompiin. Huomattavat osa siitä hyödystä, mikä uudessa tekniikassa voitetaan, hävitään siihen uuden auton suurempaan kokoon.

Erityisen typeriä on nuo "pienet katumaasturit" (mm. Nissan Qashqai ja Juke, ) jotka ovat painavia kolhoja ulkoa, mutta silti pieniä sisältä ja niiden selvästi normaalia henkilöautoa suurempi korkeus tarkoittaa kuitenkin selvästi suurempaa ilmanvastusta eli maantie- ja moottoritiekulutusta. Ja näillä korvataan nimenomaan normaaleita henkilöautoja.


Se, että auton omistamista rankaistaan paljon on myös ympäristöongelma siinä, että monelle perhelle (kehä3n ulkopuolella) olisi ympäristön kannalta fiksua pitää kahta autoa: pientä halpaa vähän kuluttavaa kauppakassia(voisi olla myös sähköauto jollain melko lyhyellä toimintasäteellä, esim. ekan sukupolven LEAF) , jolla esim. toinen vanhemmista menee töihin, ja isompaa autoa, jota käytetään kun koko perheen pitää mahtua mukaan. Mutta kun auton omistaminen maksaa liikaa, vaikka se olisi vanha ja pieni, perhe pitää vain yhtä autoa, joka on se iso, johon mahtuu koko perhe, ja sitten sillä isolla autolla ajetaan myös ne matkat mitkä mennään yksin kaupunkiajoa.

Muistelin jostain että tuo kulutuksen muutos on reilusti ylilineaarinen koska noissa korkeissa nopeuksissa alkaa ilmavastus olemaan se määräävää tekijä ja se kasvaa nopeuden neliöön. Toki voi olla että olin väärässä.
Ja tarkoitin tuossa enemmänkin noita maantienopeuksia, en mitään kaupunkien start-stop liikennettä.
 
Muistelin jostain että tuo kulutuksen muutos on reilusti ylilineaarinen koska noissa korkeissa nopeuksissa alkaa ilmavastus olemaan se määräävää tekijä ja se kasvaa nopeuden neliöön. Toki voi olla että olin väärässä.

Niin se kasvaakin, mutta ne muut vastukset ei ole vielä silti merkityksettömiä ja lisäksi esim. moottorin hyötysuhde tyypillisesti paranee sen kuormituksen kasvaessa tiettyyn rajaan saakka, ja se raja tulee tasaisella vauhdilla vastaan aika myöhään, vasta jossain 140km/h vauhdissa tyypillisellä henkilöautolla.

Vierintävastusvoimahan on käytännössä vakio eli sen voittamiseen tarvittava teho kasvaa lineraarisesti nopeuden mukaan, siihen haaskattu energia kilometriä kohden on vakio nopeudesta riippumatta.

=> näiden yhteisvaikutus on, että tyypillisellä henkilöautolla se menee ylilineaariseksi vasta jossain >120km/h jälkeen.

Toki jollain VW kuplalla varmaan käyrä menee selvästi eri tavalla kun ilmanvastuksen osuus suhteessa vierintävastukseen suurempi ja moottoria joudutaan moottoritienopeuksissa käyttämään käytännössä aivan täydellä teholla joka menee jo optimaalisen hyötysuhteen kuormituksen ohi.
 
Kyseessä on Taloustutkimuksen tutkimus ei Helsingin Sanomien.
Tämä on kaikkien tiedossa. Kyse ei ollut siitä kuka tutkimuksen teki vaan miten tutkimuksesta uutisoidaan ja ei välttämättä tässä mutta useimmissa Hesarin uutisissa kyse on myös siitä mitä tutkimuksia halutaan uutisoida ja mitä taas ei.

HS uutisoi tutkimuksesta eikä ota kantaa tutkimuksen sisältöön sen enempää. On lukijan vastuulla tehdä siitä omat johtopäätöksensä.
Toimittaja selvästi ottaa kantaa tutkimukseen ja tekee siitä johtopäätöksiä. Helsingin Sanomat ei ole käytännössä ikinä tehnyt "vain uutisoi"-uutisointia. Lukuunottamatta ehkä "HS:n lasten uutisia" joita he pyörittivät muutama vuosi sitten. Olivat vielä liian nuoria valehtelemaan tai harhaanjohtamaan lukijaa.

On kummallista, että mediaa syytetään jatkuvasti puolueellisuudesta ja sitten kun media ei ota kantaa puolesta tai vastaan, niin sekään ei kelpaa.
En puhunut missään vaiheessa puolueellisuudesta vaikka se onkin suuri ongelma. Veikkaan että tässä tapauksessa ongelma on se että toimittajat eivät välttämättä ole sitä yhteiskunnan älyllisintä kärkeä ja siksi asia ei tullut ilmi vaikka toisaalta tässä tapauksessa looginen harha onkin aika itsestäänselvä.
 

"
Toiviaisen mukaan syyttämislupaa täytyy pyytää siinäkin tapauksessa, että valtakunnansyyttäjä tekisi syyttämättäjättämispäätöksen.

– Tämä on minun tulkintani, mutta tietysti tämä on valtiosääntöoikeudellinen asia ja on muita asiantuntijoita myös, jotka pohtivat tätä asiaa, Toiviainen sanoi.

– Itse olen tulkinnut, että sekä siinä tilanteessa, jos mahdollisesti syyte nousisi kuin myös siinä tilanteessa, jos mahdollisesti tulisin jättämään syyttämättä, niin tarvitsen syyttämisluvan eduskunnasta.

"



Valtakunnansyyttäjä keksii aivan päättömiä omia tulkintoja perustuslaista. Voi helposti tarkistaa ettei perustuslaki edellytä mitään tuon kaltaista.



30 §
Kansanedustajan koskemattomuus


Kansanedustajaa ei saa estää hoitamasta edustajantointaan.


Kansanedustajaa ei saa asettaa syytteeseen eikä hänen vapauttaan riistää hänen valtiopäivillä lausumiensa mielipiteiden tai asian käsittelyssä noudattamansa menettelyn johdosta, ellei eduskunta ole siihen suostunut päätöksellä, jota vähintään viisi kuudesosaa annetuista äänistä on kannattanut.


Kansanedustajan pidättämisestä ja vangitsemisesta on heti ilmoitettava eduskunnan puhemiehelle. Kansanedustajaa ei saa ilman eduskunnan suostumusta pidättää tai vangita ennen oikeudenkäynnin alkamista, ellei häntä painavista syistä epäillä syylliseksi rikokseen, josta säädetty lievin rangaistus on vähintään kuusi kuukautta vankeutta.




Ei tarvitse edes paljoa kärjistää niin voisi väittää että tässä yritetään hyökätä Suomen demokratiaa ja valtiomuotoa vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Sitä päätä voi aukoa muualla. Oli varmaan upea puhe, omasta mielestä. Ei jatkoon
 
Liisa Jaakonsaari on pahasti kuutamolla.

"Entisen pitkäaikainen europarlamentaarikko, kansanedustaja ja ministeri Liisa Jaakonsaari (sd) kommentoi torstaina Dresdenin pommitusten muistopäivää Twitterissä tavalla, joka aiheutti hämmennystä ja ihmetystä.

Jaakonsaari paheksui, että liittoutuneet pommittivat Dresdenia vielä sen jälkeen, kun toinen maailmansota oli jo päättynyt.

Hän ilmoitti, ettei ymmärtänyt sitä teininä eikä ymmärrä sitä vieläkään.

Moni muu taas ei ymmärtänyt Jaakonsaaren twiittiä, koska liittoutuneet pommittivat Dresdeniä 13.–15. helmikuuta 1945, ja sota päättyi toukokuussa."


 
Keskusta on piikki vasemmiston lihassa.

"Vasemmistoliiton äänenkannattaja Kansan Uutiset vaatii hallituspuolueita haastamaan istuvan hallituksen istuvan valtiovarainministerin, joka on keskustan puheenjohtaja Katri Kulmuni.

Vasemmistoliitto istuu hallituksessa yhdessä keskustan, vihreiden, rkp:n ja pääministeripuolue sdp:n kanssa.

”Kunpa Suomeen saataisiin joskus valtiovarainministeriksi itsenäinen ja osaava poliitikko. VM:n (valtiovarainministeriö) virkamiesten etäispäätteitä on nähty tarpeeksi”, kirjoittaa pääkirjoituspalstalla toimittaja Kai Hirvasnoro.

Pääkirjoitus on otsikoitu ”Keskusta on rasite hallituksessa”."


 
Keskusta on piikki vasemmiston lihassa.

"Vasemmistoliiton äänenkannattaja Kansan Uutiset vaatii hallituspuolueita haastamaan istuvan hallituksen istuvan valtiovarainministerin, joka on keskustan puheenjohtaja Katri Kulmuni.

Vasemmistoliitto istuu hallituksessa yhdessä keskustan, vihreiden, rkp:n ja pääministeripuolue sdp:n kanssa.

”Kunpa Suomeen saataisiin joskus valtiovarainministeriksi itsenäinen ja osaava poliitikko. VM:n (valtiovarainministeriö) virkamiesten etäispäätteitä on nähty tarpeeksi”, kirjoittaa pääkirjoituspalstalla toimittaja Kai Hirvasnoro.

Pääkirjoitus on otsikoitu ”Keskusta on rasite hallituksessa”."


"KU panee merkille valtiovarainministeri Kulmunin ilmoituksen, että luonnollisia henkilöitä koskevaa arvonnousuveroa eli niin sanottua maastapoistumisveroa ei viedä eteenpäin. Kulmunin mukaan selvitys riitti täyttämään hallitusohjelman kirjauksen asiasta.
KU pitää ”penseyttä” käsittämättömänä, koska arvonnousuverolla estettäisiin varakkaiden yksityishenkilöiden verovälttelyä ja varmistettaisiin, että myyntivoittoja, lahjoja ja perintöjä verotetaan siellä, missä ne ovat kertyneet.
Kulmunin kanta on haastettava hallituspuolueissa, KU vaatii.
"

Maastapoistumisvero. :lol: Jotkut ihmiset ovat niin henkisesti sairaita ettei horinoilla ole mitään rajaa.

Tämä kykenemättömyys nähdä kokonaiskuva tai edes oma tilanne tuntuu vuodesta toiseen aiheuttavan ongelmia vasemmistoliitolle. Keskustan lähtö ja siten hallituksen kaatuminen on käytännössä hiuskarvan päässä kiitos äärivasemmistolaisen politiikan jota kulmuni on ollut "kumileimaamassa" ja nytkö sitten pitäisi upota entistä syvemmälle suohon? Hallitus ei pärjää ilman keskustaa, mutta vasemmistoliiton voi potkia ulos ilman mitään suurempaa haittaa koska heidän kansanedustajien määrä on tarpeeksi pieni ja SDP ja vihreät ajavat samaa politiikkaa kuitenkin.
 
Keskusta on piikki vasemmiston lihassa.

"Vasemmistoliiton äänenkannattaja Kansan Uutiset vaatii hallituspuolueita haastamaan istuvan hallituksen istuvan valtiovarainministerin, joka on keskustan puheenjohtaja Katri Kulmuni.

Vasemmistoliitto istuu hallituksessa yhdessä keskustan, vihreiden, rkp:n ja pääministeripuolue sdp:n kanssa.

”Kunpa Suomeen saataisiin joskus valtiovarainministeriksi itsenäinen ja osaava poliitikko. VM:n (valtiovarainministeriö) virkamiesten etäispäätteitä on nähty tarpeeksi”, kirjoittaa pääkirjoituspalstalla toimittaja Kai Hirvasnoro.

Pääkirjoitus on otsikoitu ”Keskusta on rasite hallituksessa”."



Ilman keskustaa ei olisi koko hirviöhallitusta. Odottelen vaan, että keskustan kannatus laskee alle 10 %, niin se voisi lähteä hallituksesta.
 
"KU panee merkille valtiovarainministeri Kulmunin ilmoituksen, että luonnollisia henkilöitä koskevaa arvonnousuveroa eli niin sanottua maastapoistumisveroa ei viedä eteenpäin. Kulmunin mukaan selvitys riitti täyttämään hallitusohjelman kirjauksen asiasta.
KU pitää ”penseyttä” käsittämättömänä, koska arvonnousuverolla estettäisiin varakkaiden yksityishenkilöiden verovälttelyä ja varmistettaisiin, että myyntivoittoja, lahjoja ja perintöjä verotetaan siellä, missä ne ovat kertyneet.
Kulmunin kanta on haastettava hallituspuolueissa, KU vaatii.
"

Maastapoistumisvero. :lol: Jotkut ihmiset ovat niin henkisesti sairaita ettei horinoilla ole mitään rajaa.

Tämä kykenemättömyys nähdä kokonaiskuva tai edes oma tilanne tuntuu vuodesta toiseen aiheuttavan ongelmia vasemmistoliitolle. Keskustan lähtö ja siten hallituksen kaatuminen on käytännössä hiuskarvan päässä kiitos äärivasemmistolaisen politiikan jota kulmuni on ollut "kumileimaamassa" ja nytkö sitten pitäisi upota entistä syvemmälle suohon? Hallitus ei pärjää ilman keskustaa, mutta vasemmistoliiton voi potkia ulos ilman mitään suurempaa haittaa koska heidän kansanedustajien määrä on tarpeeksi pieni ja SDP ja vihreät ajavat samaa politiikkaa kuitenkin.

Tähän maahan on kovasti ajettu siirrettyä verotusta sillä perusteella, että veroja pitää maksaa vasta sitten, kun tuotot realisoituvat (perintöveron maksuajankohdan siirtämisen ajaminen, vakuutuskuoret, arvo-osuustili, jne.). Tämä on kuitenkin johtanut siihen, että osa ihmisistä muuttaa maasta ennen tuottojen realisoimista, jolloin veronmaksu jää välistä. Tämän porsaanreiän korjaamiseksi on ainakin kaksi vaihtoehtoa: (1) poistetaan siirretyn verotuksen mahdollisuudet ja (2) vaaditaan siirretyn verotuksen hoitamista maastapoistumisen yhteydessä.

Alentuen tasollesi: sairasta on se, että veronkierron mahdollistavia pykäliä ei korjata.
 
Tosin valveutuneet ihmiset hoitavat perinnön siten, että lahjoitetaan se 3999€ vuodessa jokaiselle perinnölliselle. Nopeasti ei pesässä ole muuta kuin omat vaatteet. Näin vältytään mukavasti verojen maksulta.
 
Tosin valveutuneet ihmiset hoitavat perinnön siten, että lahjoitetaan se 3999€ vuodessa jokaiselle perinnölliselle. Nopeasti ei pesässä ole muuta kuin omat vaatteet. Näin vältytään mukavasti verojen maksulta.

Eiköstä se ole about 1666€ mitä voi vuodessa lahjoittaa ilman veroa? Tai siis tarkemmin max 5000€ kolmen vuoden sisään.
 
Eiköstä se ole about 1666€ mitä voi vuodessa lahjoittaa ilman veroa? Tai siis tarkemmin max 5000€ kolmen vuoden sisään.
VM:n sivuilta sitaatti "Lahjaveroa maksetaan 5 000 euron ja sitä suuremman arvoisista lahjoista. Lahjavero koskee myös samalta lahjoittajalta kolmen vuoden kuluessa saatuja lahjoja, joiden yhteenlaskettu arvo on 5 000 euroa tai enemmän. "
Eli joo olit oikeassa

Mutta silti, älykkäällä suunnittelulla voi lahjoittaa melkein koko omaisuutensa ilman että verottaja ahmii perinnön.
 

"
Toiviaisen mukaan syyttämislupaa täytyy pyytää siinäkin tapauksessa, että valtakunnansyyttäjä tekisi syyttämättäjättämispäätöksen.

– Tämä on minun tulkintani, mutta tietysti tämä on valtiosääntöoikeudellinen asia ja on muita asiantuntijoita myös, jotka pohtivat tätä asiaa, Toiviainen sanoi.

– Itse olen tulkinnut, että sekä siinä tilanteessa, jos mahdollisesti syyte nousisi kuin myös siinä tilanteessa, jos mahdollisesti tulisin jättämään syyttämättä, niin tarvitsen syyttämisluvan eduskunnasta.

"



Valtakunnansyyttäjä keksii aivan päättömiä omia tulkintoja perustuslaista. Voi helposti tarkistaa ettei perustuslaki edellytä mitään tuon kaltaista.



30 §
Kansanedustajan koskemattomuus


Kansanedustajaa ei saa estää hoitamasta edustajantointaan.


Kansanedustajaa ei saa asettaa syytteeseen eikä hänen vapauttaan riistää hänen valtiopäivillä lausumiensa mielipiteiden tai asian käsittelyssä noudattamansa menettelyn johdosta, ellei eduskunta ole siihen suostunut päätöksellä, jota vähintään viisi kuudesosaa annetuista äänistä on kannattanut.


Kansanedustajan pidättämisestä ja vangitsemisesta on heti ilmoitettava eduskunnan puhemiehelle. Kansanedustajaa ei saa ilman eduskunnan suostumusta pidättää tai vangita ennen oikeudenkäynnin alkamista, ellei häntä painavista syistä epäillä syylliseksi rikokseen, josta säädetty lievin rangaistus on vähintään kuusi kuukautta vankeutta.




Ei tarvitse edes paljoa kärjistää niin voisi väittää että tässä yritetään hyökätä Suomen demokratiaa ja valtiomuotoa vastaan.

Mielestäni tuossa on selkeä logiikka, jos eduskunta ei anna lupaa, niin syyttäjä ei voi tehdä mitään. Juttu ei edes mene syyteharkintaan. Syyteharkinnan lopputuloksena voi siis olla joko syyte tai päätös syyttämättä jättämisestä. Asiaa voisi ajatella vallan kolmijaon kannalta. Jos eduskunnalla olisi tiedossa etukäteen onko syyte tulossa vai ei, niin ohjaisiko se päätöksentekoa tuomiovallan kannalta huonolla tavalla.

Tässä tavassa on toki huonona puolena se, että kansanedustajien pitää tehdä päätös itsenäisesti "omantunnon mukaan". Tämä taas voi olla osalle liian kova paikka. Moni siirtäisi mielellään maalitolpat valtakunnansyyttäjän ammattitaidon haukkumiseen ja oikeusjärjestelmän parjaamiseen. Tällöin ei tarvitse puhua itse asiasta. Tämä taas vaatisi sen, että valtakunnansyyttäjän päätös olisi tiedossa.
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni tuossa on selkeä logiikka, jos eduskunta ei anna lupaa, niin syyttäjä ei voi tehdä mitään. Juttu ei edes mene syyteharkintaan. Syyteharkinnan lopputuloksena voi siis olla joko syyte tai päätös syyttämättä jättämisestä. Asiaa voisi ajatella vallan kolmijaon kannalta. Jos eduskunnalla olisi tiedossa etukäteen onko syyte tulossa vai ei, niin ohjaisiko se päätöksentekoa tuomiovallan kannalta huonolla tavalla.

Kyllä se juttu selkeästi on jo syyteharkinnassa jos syyttäjä haluaa eduskunnalta luvan syyttää. Laissa ei missään edellytetä että syyttäjättämispäätös vaatisi luvan eduskunnalta.
 
VM:n sivuilta sitaatti "Lahjaveroa maksetaan 5 000 euron ja sitä suuremman arvoisista lahjoista. Lahjavero koskee myös samalta lahjoittajalta kolmen vuoden kuluessa saatuja lahjoja, joiden yhteenlaskettu arvo on 5 000 euroa tai enemmän. "
Eli joo olit oikeassa

Mutta silti, älykkäällä suunnittelulla voi lahjoittaa melkein koko omaisuutensa ilman että verottaja ahmii perinnön.
Jossain oli joskus jonnekin lipsahtanut verottajan käytännöt. En nyt muista tarkkaan, mutta se oli jotain sellaista, että 20 000 ja alle ei puututa, koska kulut ovat suuremmat kuin saatu hyöty.
 
Kyllä se juttu selkeästi on jo syyteharkinnassa jos syyttäjä haluaa eduskunnalta luvan syyttää.

Ei, olet väärässä.

"– Tämä perustuu perustuslain säännökseen, että tilanteessa, jossa kansanedustaja on valtiopäivillä lausunut mielipiteen, niin ennen kuin sitä koskeva asia voidaan syyteharkintaan viedä, niin perustuslaki edellyttää, että tämä täytyy tuoda tänne eduskuntaan ja pyytää syyteharkintalupaa, valtakunnansyyttäjä Raija Toiviainen kertoi toimittajille kuulemisensa jälkeen eduskunnassa."
 
Ei, olet väärässä.

"– Tämä perustuu perustuslain säännökseen, että tilanteessa, jossa kansanedustaja on valtiopäivillä lausunut mielipiteen, niin ennen kuin sitä koskeva asia voidaan syyteharkintaan viedä, niin perustuslaki edellyttää, että tämä täytyy tuoda tänne eduskuntaan ja pyytää syyteharkintalupaa, valtakunnansyyttäjä Raija Toiviainen kertoi toimittajille kuulemisensa jälkeen eduskunnassa."

Tämä on paskapuhetta. Tämän voi perustuslaista tarkistaa joka ottaa kantaa ainoastaan syytteeseen asettamisesta.

"Kansanedustajaa ei saa asettaa syytteeseen eikä hänen vapauttaan riistää hänen valtiopäivillä lausumiensa mielipiteiden tai asian käsittelyssä noudattamansa menettelyn johdosta, ellei eduskunta ole siihen suostunut päätöksellä, jota vähintään viisi kuudesosaa annetuista äänistä on kannattanut. "

Toiviainen muuten itse totesi jo:


"– Jos eduskunta ei anna suostumustaan, minulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin tehdä päätös syyttämättä jättämisestä syyteoikeuden puuttumisen perusteella, valtakunnansyyttäjä Toiviainen sanoo Ylelle. "
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on paskapuhetta. Tämän voi perustuslaista tarkistaa joka ottaa kantaa ainoastaan syytteeseen asettamisesta.

"Kansanedustajaa ei saa asettaa syytteeseen eikä hänen vapauttaan riistää hänen valtiopäivillä lausumiensa mielipiteiden tai asian käsittelyssä noudattamansa menettelyn johdosta, ellei eduskunta ole siihen suostunut päätöksellä, jota vähintään viisi kuudesosaa annetuista äänistä on kannattanut. "

Toiviainen muuten itse totesi jo:


"– Jos eduskunta ei anna suostumustaan, minulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin tehdä päätös syyttämättä jättämisestä syyteoikeuden puuttumisen perusteella, valtakunnansyyttäjä Toiviainen sanoo Ylelle. "

Siirrät maalitolppia.

En ottanut kantaa peruslaintulkintaan vaan siihen onko asia syyteharkinnassa. Sinä väitit, että se on. Valtakunnansyyttäjä itse sanoo ettei ole ottanut asiaa syyteharkintaan. Valtakunnansyyttäjä kai nyt itse tietää parhaiten missä vaiheessa prosessia asia on menossa. Tältä osin olet väärässä.

Peruslaintulkinnan osalta voi asia olla tosiaan juuri niin kuin mainitset tai olla olematta. Siihen se valtakunnansyyttäjä hakeekin nyt linjausta ennen kuin asia viedään syyteharkintaan. Eikös Kauko Juhantalo aikoinaan saanut syytteen ja erotettiin eduskunnasta, mitenköhän se case meni. Eli onko asiasta ennakkotapausta?

Sinällään tapaus kertoo enemmän siitä, että kansanedustajan suoja on korkea eikä edes syyteharkintaan lähdetä viemään mitään juttuja ilman eduskunnan lupaa tai ainakin siihen haetaan nyt selkeä linjaus. Ja näinhän sen asian pitääkin olla, joten en ymmärrä mikä tässä on edes ongelma.

ps. Voit jättää tuon paskapuheretoriikan pois, se ei tee minuun tai kenenkään muuhun tällä foorumilla mitään vaikutusta.
 
Siirrät maalitolppia.

En ottanut kantaa peruslaintulkintaan vaan siihen onko asia syyteharkinnassa. Sinä väitit, että se on. Valtakunnansyyttäjä itse sanoo ettei ole ottanut asiaa syyteharkintaan. Valtakunnansyyttäjä kai nyt itse tietää parhaiten missä vaiheessa prosessia asia on menossa. Tältä osin olet väärässä.

Peruslaintulkinnan osalta voi asia olla tosiaan juuri niin kuin mainitset tai olla olematta. Siihen se valtakunnansyyttäjä hakeekin nyt linjausta ennen kuin asia viedään syyteharkintaan. Eikös Kauko Juhantalo aikoinaan saanut syytteen ja erotettiin eduskunnasta, mitenköhän se case meni. Eli onko asiasta ennakkotapausta?

Sinällään tapaus kertoo enemmän siitä, että kansanedustajan suoja on korkea eikä edes syyteharkintaan lähdetä viemään mitään juttuja ilman eduskunnan lupaa tai ainakin siihen haetaan nyt selkeä linjaus. Ja näinhän sen asian pitääkin olla, joten en ymmärrä mikä tässä on edes ongelma.

ps. Voit jättää tuon paskapuheretoriikan pois, se ei tee minuun tai kenenkään muuhun tällä foorumilla mitään vaikutusta.

Kyllä tuo on paskapuhetta mitä Toiviainen sanoo että eduskunnalta täytyisi perustuslain mukaan pyytää syyteharkintalupaa kun yksinkertaisesti näin ei ole kun perustuslaissa ei näin lue kun se ottaa kantaa vain syytteen nostamisesta ja myös se on paspapuhetta että syyttäjättämispäätös vaatisi erikseen luvan.

Toiviainen itse sanoi aiemmin että haluaa luvan asettaa syytteeseen niin kyllä se minusta on kaiken järjen mukaan silloin jo syyteharkinnassa ja aiemmin sanoi ""– Jos eduskunta ei anna suostumustaan, minulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin tehdä päätös syyttämättä jättämisestä syyteoikeuden puuttumisen perusteella, valtakunnansyyttäjä Toiviainen sanoo Ylelle. "

Nyt sitten ilmeisesti tajusi että asia ei eduskunnassa mene läpi ja alkoi vatuloimaan ja keksimään selityksiä.

Miten eduskunta voisi mitenkään päättää mistään luvasta asettaa syytteeseen jos se ei mitenkään tiedä minkälaisesta syytteestä on kyse jos juttu ei edes ole syyteharkinnassa?


Ylenkin mukaan juttu on jo syyteharkinnassa.

"
– Mäenpään osalta on linjattu, että tutkinta lähtee valtakunnansyyttäjänvirastoon, jossa tehdään päätös syytteiden nostamisesta, kertoo tutkinnanjohtaja Pekka Hätönen Ylelle.

Räsäsen ja al-Taeen osalta poliisi vielä pohtii, laittako se tutkintaa lainkaan syyttäjälle.

– Voi olla, että Räsäsen ja Al-Taeen osalta tutkintaa rajataan, Hätönen sanoo.

Tutkinnan rajaaminen tarkoittaa sitä, että poliisi voi lopettaa tutkinnan asian vähäisyyden perusteella. Tällöin juttu ei lähde syyteharkintaan lainkaan.

Ainoastaan Mäenpään osalta on siis varmaa, että hänen rikosepäilynsä päätyy valtakunnansyyttäjänvirastoon. Valtakunnansyyttäjä sitten päättää, nostaako se syytteet Mäenpäätä vastaan vai ei.

"


Case: Mäenpää lähti poliisilta syyttäjälle niin kyllä se silloin on automaattisesti syyteharkinnassa tai pitäisi olla.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä tuo on paskapuhetta mitä Toiviainen sanoo että eduskunnalta täytyisi perustuslain mukaan pyytää syyteharkintalupaa kun yksinkertaisesti näin ei ole kun perustuslaissa ei näin lue kun se ottaa kantaa vain syytteen nostamisesta ja myös se on paspapuhetta että syyttäjättämispäätös vaatisi erikseen luvan.

Toiviainen itse sanoi aiemmin että haluaa luvan asettaa syytteeseen niin kyllä se minusta on kaiken järjen mukaan silloin jo syyteharkinnassa ja aiemmin sanoi ""– Jos eduskunta ei anna suostumustaan, minulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin tehdä päätös syyttämättä jättämisestä syyteoikeuden puuttumisen perusteella, valtakunnansyyttäjä Toiviainen sanoo Ylelle. "

Nyt sitten ilmeisesti tajusi että asia ei eduskunnassa mene läpi ja alkoi vatuloimaan ja keksimään selityksiä.

Ei ole näin yksiselitteinen asia.

"Syyteharkinta on viranomaisen tekemä toimenpide, jossa ratkaistaan nostetaanko henkilöä vastaan syyte vai ei. " - wikipedia

Jos ei ole syyteoikeutta, niin ei varmaan voida tehdä myöskään syyteharkintaa, joka voisi päättyä syytteeseen. Jos ei ole oikeutta syyttää, niin silloin lopputulos on aina....(rumpujen pärinää)...syyttämättä jättäminen.

Syyteoikeuden tulkinta on osa syyteharkintaa. Esim. syyttäjät jättävät vuosittain syyttämättä tapauksia, koska rikos on ehtinyt vanhentua - heillä ei ole enää syyteoikeutta.
 
Syyteoikeuden tulkinta on osa syyteharkintaa. Esim. syyttäjät jättävät vuosittain syyttämättä tapauksia, koska rikos on ehtinyt vanhentua - heillä ei ole enää syyteoikeutta.

Aivan. Eli caset ovat siis edenneet syyteharkintaan ja syyttäjät tekevät syyttäjättämispäätöksen syyteharkinnassa jos toteavat että seikat eivät täyty.


Syyteharkinta
"Kun syyttäjä on saanut poliisilta esitutkintapöytäkirjan, hän päättää syytteen nostamisesta eli siitä, viedäänkö asia tuomioistuimen käsiteltäväksi.

Jos rikoksesta ei esimerkiksi ole näyttöä, rikos on vähäinen tai asiassa on tehty sovinto, syyttäjä voi jättää syytteen nostamatta. Uhrilla on oikeus saada tieto syyttäjän päätöksestä olla nostamatta syytettä. Jos uhri on jo esitutkinnassa ilmoittanut vaativansa rangaistusta, hän voi nostaa syytteen itse, jos syyttäjä ei nosta syytettä."


Mäenpäästä lähti esitutkintapöytäkirja syyttäjälle jolloin se eteni syyteharkintaan. Syyttäjä toteaa että tällä ei ole oikeutta nostaa syytettä. -> Tekee syyttäjättämispäätöksen. Näin se pitäisi mennä.
 
Viimeksi muokattu:
Mäenpäästä lähti esitutkintapöytäkirja syyttäjälle jolloin se eteni syyteharkintaan. Syyttäjä toteaa että tällä ei ole oikeutta nostaa syytettä. -> Tekee syyttäjättämispäätöksen. Näin se pitäisi mennä.
Ei hän tiedä ennen äänestystä onko oikeutta. Eli täytyy kysyä eduskunnan kanta ennen kuin tekee päätöksen syyttääkö vai ei. Vai joko eduskunta päätti?
 
Eli caset ovat siis edenneet syyteharkintaan ja syyttäjät tekevät syyttäjättämispäätöksen syyteharkinnassa.


Syyteharkinta
"Kun syyttäjä on saanut poliisilta esitutkintapöytäkirjan, hän päättää syytteen nostamisesta eli siitä, viedäänkö asia tuomioistuimen käsiteltäväksi.

Jos rikoksesta ei esimerkiksi ole näyttöä, rikos on vähäinen tai asiassa on tehty sovinto, syyttäjä voi jättää syytteen nostamatta. Uhrilla on oikeus saada tieto syyttäjän päätöksestä olla nostamatta syytettä. Jos uhri on jo esitutkinnassa ilmoittanut vaativansa rangaistusta, hän voi nostaa syytteen itse, jos syyttäjä ei nosta syytettä."


Mäenpäästä lähti esitutkintapöytäkirja syyttäjälle jolloin se eteni syyteharkintaan. Syyttäjä toteaa että tällä ei ole oikeutta nostaa syytettä. -> Tekee syyttäjättämispäätöksen. Näin se pitäisi mennä.

Kyllä, juuri näin! Nyt ollaan asian ytimessä.

Syyttäjä ei ole aloittanut syyteharkintaa, vaikka paperit ovat tulleet, koska tiedostaa ettei hänellä ole syyteoikeutta. Paperit makaavat työpöydän kulmalla, mutta asialle ei tehdä mitään. Teknisesti juttu on luovutettu syyteharkintaa varten, mutta sitä ei ole vielä aloitettu.

Laajempi kysymys kuuluu, että koska syyteoikeus syyttäjälle pitäisi siis antaa, jotta kansanedustajaa voisi koskaan syyttää mistään? Eli kyllä tässä ihan asiallista linjausta haetaan, eikä se suoranaisesti liittyy perussuomalaisiin tai Mäenpäähän mitenkään.

Kaikkonen sai aikoinaan myös syytteet ja tuomion, mutta ei tainnut olla kansanedustaja vielä silloin?
 
Kyllä, juuri näin! Nyt ollaan asian ytimessä.

Syyttäjä ei ole aloittanut syyteharkintaa, vaikka paperit ovat tulleet, koska tiedostaa ettei hänellä ole syyteoikeutta. Paperit makaavat työpöydän kulmalla, mutta asialle ei tehdä mitään. Teknisesti juttu on luovutettu syyteharkintaa varten, mutta sitä ei ole vielä aloitettu.

Ei.

Se että todetaan että oikeutta syytteeseen ei ole kun joku lainpykälä estää tämän on osa sitä syyteharkintaa. Se lainpykälä voi olla laki rikoksen vanhenemisesta tai sitten se voi olla lakipykälä joka kieltää kansanedustajan asettamisen syytteeseen ilman lupaa tai joku muu pykälä. Tuo selitettään tuossa linkissäni ihan selvästi.

Ihan yhtälailla syyttäjälle voisi tulla joku rikos joka on vanhentunut josta syyttäjä toteaa että tällä ei ole syyteoikeutta koska lain mukaan vanhentuneesta rikoksesta ei voida syyttää ja tekee syyttäjättämispäätöksen. Se että jollekkin syytteelle ei ole syyteoikeutta ei ole peruste sille että asia pitäisi jättää käsittelemättä vaan se kuuluu ratkaista syyttäjättämispäätöksenä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei.

Se että todetaan että oikeutta syytteeseen ei ole kun joku lainpykälä estää tämän on osa sitä syyteharkintaa. Se lainpykälä voi olla laki rikoksen vanhenemisesta tai sitten se voi olla lakipykälä joka kieltää kansanedustajan asettamisen syytteeseen ilman lupaa tai joku muu pykälä. Tuo selitettään tuossa linkissäni ihan selvästi.

Ihan yhtälailla syyttäjälle voisi tulla joku rikos joka on vanhentunut josta syyttäjä toteaa että tällä ei ole syyteoikeutta koska lain mukaan vanhentuneesta rikoksesta ei voida syyttää ja tekee syyttäjättämispäätöksen. Se että jollekkin syytteelle ei ole syyteoikeutta ei ole peruste sille että asia pitäisi jättää käsittelemättä vaan se kuuluu ratkaista syyttäjättämispäätöksenä.

No nyt jo toistat keskustelua ja kerrot minulle asioita, jotka toin sinulle itse ilmi.

Missään ei myöskään sanota, että syyteharkinta alkaa välittömästi siitä kun aineisto luovutetaan syyttäjille. Se luovutetaan syyteharkintaa varten. Syyteharkinta alkaa sitten kun syyttäjä sen aloittaa.

Esitutkintalaki:

"
Esitutkinnan valmistuttua asia on toimitettava syyttäjälle syyteharkintaa taikka sakon ja rikesakon määräämisestä annetussa laissa tarkoitetun määräyksen tai vaatimuksen antamista varten. Sotilasoikeudenkäyntiasiana tutkittavasta rikoksesta laadittu esitutkintapöytäkirja on toimitettava viipymättä sotilasviranomaiselle. (18.11.2016/988)

Esitutkinta päätetään kuitenkin saattamatta asiaa syyttäjän käsiteltäväksi, jos tutkinnassa on selvinnyt, ettei rikosta ole tehty taikka ettei asiassa voida nostaa ketään vastaan syytettä tai esittää muuta rikokseen perustuvaa julkisoikeudellista vaatimusta.

. "

Eli kysymys kuuluu miksi esitutkintaa ei vain lopetettu? Eli ollaanko kuitenkin tilanteessa, jossa kansanedustaja voi sanoa eduskunnassa mitä haluaa? Ja jos näin on, niin miksi perustuslaissa on sitten annettu mahdollisuus syytteen nostoon?
 
Eli kysymys kuuluu miksi esitutkintaa ei vain lopetettu? Eli ollaanko kuitenkin tilanteessa, jossa kansanedustaja voi sanoa eduskunnassa mitä haluaa? Ja jos näin on, niin miksi perustuslaissa on sitten annettu mahdollisuus syytteen nostoon?

Esitutkintaa ei tietenkään lopetettu koska ei sitä vielä tiedetä varmaksi tuleeko tapauksella olemaan syyteoikeus. Eduskunta päättää mitä päättää. Syyttäjän pitäisi sitten sen pohjalta nostaa syyte tai tehdä syyttäjättämispäätös.

Pointti nyt edelleen on että syyttäjän kuuluu ratkaista tapaukset joissa todetaan että ei ole syyteoikeutta syyttäjättämispäätöksenä jos ne kerran on syyttäjälle virallisia teitä edenneet.

Edelleen on kysymys että miten eduskunta voi äänestää mistään syytteestä jos mitään syytettä ei ole edes olemassa jos se ei muka ole syyteharkintaankaan edennyt.
 
Valtakunnansyyttäjä keksii aivan päättömiä omia tulkintoja perustuslaista. Voi helposti tarkistaa ettei perustuslaki edellytä mitään tuon kaltaista.

Ei tarvitse edes paljoa kärjistää niin voisi väittää että tässä yritetään hyökätä Suomen demokratiaa ja valtiomuotoa vastaan.

Esitutkintaa ei tietenkään lopetettu koska ei sitä vielä tiedetä varmaksi tuleeko tapauksella olemaan syyteoikeus. Eduskunta päättää mitä päättää. Syyttäjän pitäisi sitten sen pohjalta nostaa syyte tai tehdä syyttäjättämispäätös.

Pointti nyt edelleen on että syyttäjän kuuluu ratkaista tapaukset joissa todetaan että ei ole syyteoikeutta syyttäjättämispäätöksenä jos ne kerran on syyttäjälle virallisia teitä edenneet.

Edelleen on kysymys että miten eduskunta voi äänestää mistään syytteestä jos mitään syytettä ei ole edes olemassa jos se ei muka ole syyteharkintaankaan edennyt.

Ja kun palautellaan mieliin mistä keskustelu lähti, voidaan todeta, että tulkinnat eivät todellakaan ole mitään päättömiä ja vihjaukset "hyökkäyksestä Suomen demokratiaa vastaan" on tyypillistä populismi-panikointi retoriikkaa.

Kun luet viimeisen postauksesi aiheesta huolellisesti ja ajatuksella, niin huomaat varmaan itsekin, ettei tapauksen logiikassa ole enää päätä eikä häntää. Onneksi valtakunnansyyttäjä on fiksu tyyppi ja vihelsi pelin poikki ja hakee asiasta linjausta ennen kuin jatkaa asian parissa. Aivan kuten todellisessa oikeusvaltiossa pitääkin.

Mutta kiitos keskustelusta, katsotaan miten homma etenee ja palataan aiheeseen uudestaan, jos eduskunta asiasta jotain päättää.
 
Ja kun palautellaan mieliin mistä keskustelu lähti, voidaan todeta, että tulkinnat eivät todellakaan ole mitään päättömiä ja vihjaukset "hyökkäyksestä Suomen demokratiaa vastaan" on tyypillistä populismi-panikointi retoriikkaa.

Kun luet viimeisen postauksesi aiheesta huolellisesti ja ajatuksella, niin huomaat varmaan itsekin, ettei tapauksen logiikassa ole enää päätä eikä häntää. Onneksi valtakunnansyyttäjä on fiksu tyyppi ja vihelsi pelin poikki ja hakee asiasta linjausta ennen kuin jatkaa asian parissa. Aivan kuten todellisessa oikeusvaltiossa pitääkin.

Kyllä tuo logiikka on suht. yksinkertainen ja lainpykäkä joka estää kansanedustajan asettamisen syytteeseen on hyvin yksitulkinnallinen. Ainoa logiikka jossa ei ole päätä eikä häntää on syyttäjän erikoinen näkemys että syyttäjättämispäätös jotenkin vaatisi eduskunnan hyväksynnän vaikka laki ei puhu mitään asiasta.

Valtakunnansyyttäjä ei ole mikään fiksu tyyppi vaan vaikuttaa puolueelliselta toimijalta jolla on jonkin sortin missio josta Räsänen caset ja edelliset lausunnot antoivat osviittaa joita niitäkin on kritioitu paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Tähän maahan on kovasti ajettu siirrettyä verotusta sillä perusteella, että veroja pitää maksaa vasta sitten, kun tuotot realisoituvat (perintöveron maksuajankohdan siirtämisen ajaminen, vakuutuskuoret, arvo-osuustili, jne.). Tämä on kuitenkin johtanut siihen, että osa ihmisistä muuttaa maasta ennen tuottojen realisoimista, jolloin veronmaksu jää välistä. Tämän porsaanreiän korjaamiseksi on ainakin kaksi vaihtoehtoa: (1) poistetaan siirretyn verotuksen mahdollisuudet ja (2) vaaditaan siirretyn verotuksen hoitamista maastapoistumisen yhteydessä.

Alentuen tasollesi: sairasta on se, että veronkierron mahdollistavia pykäliä ei korjata.
Kuinka sinä verottaisit vakuutuskuorta jonka sisällä on rahastoja jos kuori olisi esim. viisi vuotta vanha kun muutto ulkomaille tapahtuu mutta lunastus tehtäisiin vasta 10 ulkomailla asutun vuoden jälkeen? Maastamuuttohetken arvosta lasketusta voitosta joutuisi maksamaan verot muuton yhteydessä, lunastushetkellä em. arvon mukaan, jotenkin muuten? Entä jos Suomi olisi verottanut muuton yhteydessä mutta rahaston arvo putoaisi ennen lunastusta, tulisiko veronpalautuksia vai olisiko se vain "voi, voi, riskit kuuluvat kapitalisteille"?

Tai saisiko Suomi verottaa ulkomailla pysyvästi asuvan arvokasta lahjaa jos Suomessa asuva sellaisen antaisi?
 
Kuinka sinä verottaisit vakuutuskuorta jonka sisällä on rahastoja jos kuori olisi esim. viisi vuotta vanha kun muutto ulkomaille tapahtuu mutta lunastus tehtäisiin vasta 10 ulkomailla asutun vuoden jälkeen? Maastamuuttohetken arvosta lasketusta voitosta joutuisi maksamaan verot muuton yhteydessä, lunastushetkellä em. arvon mukaan, jotenkin muuten? Entä jos Suomi olisi verottanut muuton yhteydessä mutta rahaston arvo putoaisi ennen lunastusta, tulisiko veronpalautuksia vai olisiko se vain "voi, voi, riskit kuuluvat kapitalisteille"?

Tai saisiko Suomi verottaa ulkomailla pysyvästi asuvan arvokasta lahjaa jos Suomessa asuva sellaisen antaisi?

Ymmärsinkö oikein, että argumenttisi on se, että koska satunnainen postailija ei käsittele kaikkia isosta linjasta seuraavia yksityiskohtia, niin koko ajatus huono?
 
Tämä on paskapuhetta. Tämän voi perustuslaista tarkistaa joka ottaa kantaa ainoastaan syytteeseen asettamisesta.

"Kansanedustajaa ei saa asettaa syytteeseen eikä hänen vapauttaan riistää hänen valtiopäivillä lausumiensa mielipiteiden tai asian käsittelyssä noudattamansa menettelyn johdosta, ellei eduskunta ole siihen suostunut päätöksellä, jota vähintään viisi kuudesosaa annetuista äänistä on kannattanut. "

Sanotaan myös että kansanedustajan työtä ei saa häirätä. Sanavapausketjussa on todettu että jo esiteutkinta on sanavapauden rajoitamista ja sanavapauden rajoittaminen kyllä haittaa kansanedustajan työtä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 842
Viestejä
4 872 877
Jäsenet
78 725
Uusin jäsen
RGN

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom