Presidentti Niinistö: Tästä ilmaisusta haluan eroon
Presidentti Sauli Niinistö toivoo, että tehtäisiin selväksi mistä asioista hän on saanut tiedon etukäteen ja mistä asioista jälkikäteen.
Kuva: Markku Ulander/Lehtikuva
Julkaistu: 18:18
Niinistön mukaan pitäisi tehdä ero siihen, mistä asioista presidentti on kuullut etu- ja mistä jälkikäteen. Asia on noussut jälleen esiin ulkoministeri Haaviston toimiin liittyneessä keskustelussa.
Ilta-Sanomien tavoittama presidentti Sauli Niinistö haluaa täsmentää yhtä asiaa, joka on taas noussut esiin viime päivien keskustelussa.
– Olen usean kerran virkaurani aikana törmännyt ilmaisuun ”presidenttikin on tästä tietoinen”. Tästä eteenpäin haluan esittää toivomuksen, että ilmaisija joka näin lausuu täsmentää, että onko presidentti tietoinen etu- vai jälkikäteen. Tässä on nimittäin pieni ero.
Niinistön mukaan viime päivinä ulkoministeri Pekka Haaviston toimiin liittyvä uutisointi ja keskustelu on viimeisin, jossa hän on harmilliseen asiaan törmännyt.
– Ilmaisusta tulee helposti kuva, että presidenttikin on osallinen johonkin toimenpiteeseen. Olisi siksi kohteliasta kertoa onko tieto kerrottu presidentille etu- vai jälkikäteen.
Niinistö sanoo, että ei tiedä onko asiasta nyt syntynyt väärinkäsitystä. Hän kertoo kuulleensa jälkikäteen virkamiehestä, joka on nimitetty Al-Holin leirillä Syyriassa olevien suomalaisnaisten ja lasten asemaa vasta jälkeenpäin.
– On ihan hyvä, että tieto tulee jälkikäteen ja varmasti näissä asioissa luontevaakin. Mutta jos ei kerrota, että olen jälkikäteen tietoinen, syntyy kuva, että olen osallinen, Niinistö sanoo.
– Minulla ei ole hankaluutta olla osallinen vaikeissakin asioissa, mutta en halua, että niin luullaan silloin, kun en ole ollut osallinen.
Ulkoministeriön konsuliasian päällikkö Pasi Tuomiseen liittyvistä asioista presidentti sanoo lukeneensa mediasta.
– Se on kaikki jälkikäteistietoa, Niinistö sanoo.
Niinistö sanoo, että ei halua kommentoida ulkoministeri Haaviston toimintaa asiassa.
– Siitähän on paljon tietoa ulkona, Niinistö sanoo.
Al-Holin leirin suomalaisten tapaus on presidentin mukaan alunperinkin äärettömän hankala ja vaikea kokonaisuus.
– Käytännössä sotatoimialueella tai sitä muistuttavalla alueella joudutaan puimaan kansainvälisen oikeuden ja Suomen oikeuden säännöksiä. On vielä diplomaattisesti hyvin monisäikeinen tilanne, kuka siellä puhevaltaa käyttää. Erittäin vaikea tilanne, Niinistö sanoo.
– Maasto on miinainen, ehkä konkreettisestikin ja ainakin kuvaannollisesti, Niinistö sanoo.
– Meidän kaikkien on hyvä pitää mielessä kuinka ongelmallista virkatoimien tekeminen noissa olosuhteissa on.
Seppo Varjus