Siis kuka on todennut? Konsulipäällikkö totesi että laittomuuksista kyse.
Taitaa tuo harvinaisen selvä nyt olla ainoastaan katsantokulmasta kiinni.
Jos tästä on selvästi mustaa valkoisella, että miten mennään by-the-book niin otan mielellään linkin vastaan. Yhden, ei palasia sieltä täältä.
Uskon, että oikeuskansleri tietää ja osaa lakimme. Nämä samat asiat ovat olleet täällä jo pariikin kertaa esillä. Eli joko puhutte eri asiasta tai sitten tahallaan jankkaatte ja vaaditte todistamaan jotain, mitä ei ole olemassa. Mahdollisuus pelkkien lapsien palauttamiseen on olemassa, mutta se voi olla hyvin monimutkainen ja vaikea asia. Nyt oikeasti suosittelen, että lukee tätä ketjua taaksepäin jos haluaa jatkaa. Koska ei tämä tuo mitään uutta enää tähän asiaan.
Oikeuskansleri Tuomas Pöystin mukaan hallituksen tulisi pyrkiä kotiuttamaan al-Holin leiriltä Syyriasta suomalaislapset tai Suomen pysyvän oleskeluluvan haltijoiden lapset, jotka ovat joutuneet leirille ilman omaa syytään.
”Ainakin” lasten palauttamista puoltaa Pöystin mukaan erityisesti perustuslaissa ja lapsen oikeuksia koskevassa yleissopimuksessa turvattu oikeus elämään.
– Oikeudellisesti selkeä toimintatapa olisi pyrkiä kotiuttamaan sekä lapset että heidän huoltajansa. Kotiuttamisen jälkeen ryhdyttäisiin Suomen lainsäädännön mahdollisesti edellyttämiin toimenpiteisiin, kuten huostaanottoihin, Pöysti linjaa ratkaisussaan.
Oikeuskansleri: Hallituksen tulisi kotiuttaa al-Holin leiriltä ainakin lapset
Pelkästään lasten kotiuttamiseen liittyy oikeudellisesti vaikeita näkökohtia. Jos Suomen viranomaiset pystyisivät auttamaan pelkästään lapset pois leiriltä, on kysyttävä mihin lainsäädäntöön perustuen lapset voitaisiin erottaa huoltajistaan. Suomen lainsäädännössä huostaanoton edellytyksistä ja menettelytavoista säädetään lastensuojelulaissa. Oikeuskanslerin mukaan kyseistä lakia tai lapsen oikeuksia koskevan yleissopimuksen asianomaisia määräyksiä ei ehkä ole mahdollista noudattaa täysimääräisesti vieraan valtion maaperällä. Oma kysymyksensä on vielä se, millainen painoarvo on leiriolosuhteissa huoltajan mahdollisesti antamalla suostumuksella huostaanottoon. Tässä tilanteessa oikeudellisesti selkeä toimintatapa olisi pyrkiä kotiuttamaan sekä lapset että heidän huoltajansa. Kotiuttamisen jälkeen ryhdyttäisiin Suomen lainsäädännön mahdollisesti edellyttämiin toimenpiteisiin, kuten huostaanottoihin.
Toisaalta huoltajan oikeuksilla on myös rajansa. Leirillä olevat aikuiset ovat tietoisina vallitsevista olosuhteista ja erittäin merkittävistä riskeistä erityisesti lasten keskeisille perus- ja ihmisoikeuksille menneet alueelle. Lapsen ja hänen huoltajansa oikeuksia yhteensovitettaessa ensisijainen merkitys on lapsen edulla, joka voi syrjäyttää vanhemman intressit. Perhe-elämän suoja ei siten oikeuta huoltajaa lapsen terveyttä ja kehitystä vaarantaviin toimiin.
Tämän vuoksi sekä leirin vaikeat olosuhteet ja aikuisiin liittyvä turvallisuusuhka huomioon ottaen oikeuskansleri pitää mahdollisena sitä, että Suomen viranomaiset pyrkivät tapauskohtaisen arvion perusteella kotiuttamaan lapsen hänen elämänsä turvaamiseksi, vaikka huoltajan suostumusta ei saataisikaan.
Oikeuskanslerin oikeudellinen arvio on, että perus- ja ihmisoikeudet, erityisesti perustuslaissa ja lapsen oikeuksia koskevassa yleissopimuksessa turvattu oikeus elämään, lapsen edun ensisijaisuus häntä koskevissa toimissa sekä julkisen vallan perus- ja ihmisoikeuksien perustuslaissa säädetty turvaamisvelvoite puoltavat sitä, että valtioneuvosto pyrkii kansainvälisen oikeuden mukaisesti ja konsulipalvelulain mukaisten toimivaltuuksiensa nojalla ja puitteissa kotiuttamaan ainakin lapset. Oikeuskansleri toteaa kuitenkin, että oikeudellisella arviolla on rajallinen merkitys, koska viranomaisten tosiasialliset mahdollisuudet toimia Suomen rajojen ulkopuolella ovat erilaiset kuin jos kyse olisi Suomen sisäisestä tilanteesta.
Oikeuskansleri Tuomas Pöystiltä ratkaisu kanteluihin Syyriassa leirillä olevien kotiuttamiseksi - Tiedotteet ja puheenvuorot – Oikeuskanslerinvirasto
Joissain tilanteissa lapsen etu voi edellyttää erottamista äidistä, jos esimerkiksi kurdiviranomaiset epäilevät naista rikoksesta ja haluavat vangita hänet. Osa naisista on sanonut, että he eivät halua palata. Tällaisessa tapauksessa lasten tuominen ilman äitiä olisi hyvin vaikeaa mutta ei välttämättä mahdotonta.