Skuntiopöndelle, kuten Espooseen, Riihimäelle, Tuusulaan tai Turun nukkumalähiöihin. Kolmen sepän patsaalta taitaa olla alle 10km sinne "skuntipöndelle".Itse kaupunkiasujana pidän caruna-kauppoja vähintään kohtuullisena onnistumisena, koska en halua, että julkisella rahalla ylläpidetään halpaa sähkön siirtoa skutsipöndelle.
Ei mikään olisi estänyt valtionkontrollissa olevaa tai pienempii osiin pilkottua yhtiötä korottamasta hintojaan kun jos ja kun aito kustannussyy on. Toki juu sekin on ihan totta, että samaa toimitusvarmuutta ei ole järkeä vaatia koko maahan.Varsinkin kun lailla vielä pakotettiin palvelutasoon jota maalaiset eivät ilmeisesti halua itse maksaa.
Mutta juu periaatteessa ihan samaa mieltä.
Mutta toki sama pätee myös toisin päin, ja esim. pääkaupunkiseudulle ei pitäisi maksaa korkeampia asumistukia jos paikalliset eivät ole valmiita itse maksamaan kämppänsä sijainnista niin paljon kuin hinta on tai Helsingin autoiluongelmilla perustella korkeaa polttoaineverotusta, jonka maksaa etupäässä ne "skuntsipöndeläiset":
Yksi syy julkisen sektorin tehottumuuteen on, että se on aina joka asioissa kaikilla puolilla. Eli juuri vaikak kaupunki vs. maaseutu rahaa haaskataan samaan aikaan sekä "maaseudun pitämiseen eloisana" että "kaupunkikeskusten talousveturien kehittämiseen". Yritystukiin ja yritysverotuksiin. Työllistämistukiin ja työn verotukseen... Eli kustaan markkinamekanismi, ja sitten vedetään itse köyttä molempiin suuntiin yhtä aikaa.