Juu, ei julkinen puoli nykyisellään täydellinen ole. Itsellä on pääasiassa positiivisia, mutta myös negatiivisia kokemuksia julkisesta perusterveydenhuollosta. Negatiiviset liittyvät kuitenkin lähinnä lääkärin vuorovaikutustaitoihin ja koen päässeeni niihin tutkimuksiin jotka ovat olleet perusteltuja ja saaneeni asianmukaista hoitoa.Mutta kun sitä hoitoakin pitäisi saada. Kyllä itseäni on osannut ottaa päähän tuo julkisen systeemin hitaus ja ikuinen jonottaminen sekä se ettei tutkimuksia tahdo saada, koska maksavat ilmeisesti ihan liikaa. Pakko on ollut käyttää yksityisiä palveluja.
Täytyy myös ymmärtää, että edelleenkään potilas itse ei välttämättä ole paras asiantuntija sen suhteen, mitkä tutkimukset ja hoidot ovat missäkin tilanteessa hänen kohdallaan lääketieteellisesti perusteltuja. Yksityisellä tutkitaan mielellään paljon, koska sen maksaa joko vakuutusyhtiö tai potilas itse ja yksityinen firma tienaa rahaa sillä. Kun pääsee tutkimuksiin joihin ei välttämättä julkisella puolella pääsisi, syntyy monelle illuusio paremmasta hoidosta, vaikka itse hoidon kannalta tutkimuksilla ei välttämättä olisi mitään merkitystä.
Mitä tulee tuohon jonottamiseen, niin ajanvarauspoliklinikalla ei yleensä joudu jonottamaan, vaan hoitoon pääsee silloin kun aika on varattu. Toki nämäkin ajat välillä viivästyvät, mutta harvoin esimerkiksi yli tunnilla. Mikäli joutuu pitkän aikaa jonottamaan päivystyspoliklinikalla, niin usein ongelma on siinä, ettei vaiva lähtökohtaisesti ole päivystyksellisesti hoidettava ja sen vuoksi tippuu jatkuvasti jonossa taaksepäin, koska päivystyksessä potilaat hoidetaan kiireellisyysjärjestyksessä.
Kuten aiemmin sanoin, iso osa julkisen perusterveydenhuollon ongelmista johtuu imo laadukkaan terveyskeskuspalvelun alasajosta ja siihen kohdistuvista säästöpaineista. Oman lisänsä siihen tuo rekrytointivaikeudet kun lääkärit ihan ymmärrettävästi erikoistuvat ja lähtevät parempipalkkaisten ja mielenkiintoisempien hommien perässä erikoissairaanhoitoon töihin.