Perussuomalaisten Tavion vertaus natsi-Saksaan aiheutti hämmennystä eduskunnassa – "Ylitti kaikki keskustelun sopivuuden rajat"
Muun muassa pääministeri Juha Sipilä piti puheenvuoroa halventavana ja vaati perussuomalaisia irtisanoutumaan siitä.
Perussuomalaiset
12.12.2018 klo 17:46päivitetty 12.12.2018 klo 20:00
Perussuomalaisten kansanedustaja Ville Tavio kohahdutti puheillaan eduskunnassa.Vesa Moilanen / Lehtikuva
Jaa artikkeli Facebookissa845
Jaa artikkeli Twitterissä
Eduskunnassa ajankohtaiskeskustelu EU:n tulevasta kehityksestä sai tänään erikoisen käänteen, kun perussuomalaisten kansanedustaja
Ville Tavio piti puheenvuoronsa.
Tavion mukaan Suomessa tuntee kuuluvansa vähemmistöön, kun kannattaa Suomen itsenäisyyttä ja suomalaista kansallisvaltiota.
– Federalistit, Eurooppaa ihannoivat päättäjät uhkaavat Euroopan kansoja. Federalistit uhkaavat kansallisvaltioita. Federalistit luovat vain uudenlaista Neuvostoliittoa EU:sta, ne luovat uudenlaista Natsi-Saksaa. EU:n globalismi on vain uudenlaista fasismia, fasismia uudessa muodossa, Tavio jatkoi.
Kansanedustajat salissa kohahtivat.
SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja
Antti Lindtman hämmästeli puhetta ensimmäisenä.
– Arvoisa puhemies, on välttämätöntä puuttua siihen, mitä tässä keskustelussa nähtiin. Perussuomalaisten kansanedustaja Tavio ylitti äsken nähdyssä keskustelussa kaikki keskustelun sopivuuden ja totuuden rajat, kun hän vertasi EU:n kehitystä natsi-Saksaan, Lindtman sanoi.
– Nyt ylitettiin sellainen raja, jota ei ole tässä salissa aiemmin nähty. Jään odottamaan perussuomalaisten johdon toimenpiteitä ja kommenttia, hyväksyvätkö he tämän vertauksen, hän jatkoi.
Sipilä: Halventaa myös uhreja
Myös pääministeri
Juha Sipilä (kesk.) reagoi Tavion puheenvuoroon.
– Haluaisin myös omalta osaltani puuttua perussuomalaisten EU:n vertaamiseen natsi-Saksaan. Se oli erittäin halventava puheenvuoro. Se halventaa myös niitä uhreja, joita natsi-Saksan aikana syntyi. Toivon, että perussuomalaiset irtisanoutuvat näistä puheista. Toivottavasti vielä tämän keskustelun aikana.
Puheenvuoroon puuttui myös muun muassa vasemmistoliiton puheenjohtaja, kansanedustaja
Li Andersson.
– Kohdistan edelleen katseeni perussuomalaisten suuntaan. Vielä olisi mahdollisuus irtisanoutua tästä puheenvuorosta, joka tänään kuultiin, hän sanoi katsellen ympärilleen.
Tällaista puheenvuoroa ei perussuomalaisilta kuitenkaan nähty.
Vihreiden puheenjohtaja, kansanedustaja
Pekka Haavisto huomautti, että Euroopan unioni on perustettu toisen maailmansodan karmeiden kokemusten pohjalle, siihen, etteivät ne koskaan toistuisi.
Perussuomalaisten Meri: Ei aiheuta toimenpiteitä
Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja
Leena Meri sanoo Ylelle, ettei hän näe syytä, miksi vertauskuvasta pitäisi irtisanoutua.
– En ole kuullut puhetta vaan olen median tietojen varassa, mutta itse ymmärsin Tavion puheen niin, että hän viittasi EU:n suuruudenhulluuteen, eli siihen, että mikään ei riitä. Hän ei loukannut ihmisiä vaan moitti instituutiota.
Meren mukaan Tavion puheet eivät aiheuta perussuomalaisten eduskuntaryhmässä toimenpiteitä.
– Salissa käytetään vahvaa retoriikkaa. Täytyy muistaa, että kansanedustajilla on hyvin vahva puheoikeus perustuslaissa. SDP on itse syyttänyt hallitusta kolmeksi iloiseksi rosvoksi. Rosvoiksi eli rikolliseksi. Miksei siihen silloin puututtu?
SDP:n puheenjohtaja
Antti Rinne haluaa, että puhemiesneuvosto käsittelee Tavion puheet.
Tavio itse kommentoi kohua Twitterissä. Tavio katsoo Rinteen pyrkivän hiljentämään hänet.
– Puhuin tänään eduskunnassa siitä, miten nykyisin EU:ssa pyritään rajoittamaan toisinajattelijoiden sananvapautta. Suunta on kuin Neuvostoliittoon tai natsi-Saksaan. Nyt Antti Rinne (Sdp) vaatii hiljentämistäni ja puhemiehistöltä minulle jonkinlaista rangaistusta. Proves my point? Tavio kirjoittaa Twitterissä.
Kommentointi on suljettu, koska osa keskustelijoista ei noudattanut Ylen kommentointiohjetta.