Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Toisaalta juuri esim. Lapissa turismi on kyllä aika tuottoisaa liiketoimintaa nykyisin, varsinkin aasialaisten tulijoiden takia. Varmaan jonkun paikan voisin saada itsekin tankerojapanilla ja -kiinallaToi on vaikea tilanne mutta ongelma on siinä, että sen työn sijainti kaukana ei tee siitä todennäköisesti yhtään tuottoisampaa. Sitä päivää odotellessa kun Kilpisjärjeltä löytyy öljyä...
Eikös tuo ala olemaan jo jokavuotinen lehtijuttu, miten lappilainen yrittäjä ei saanut yhtään hakemusta työpaikkaan. Sitten kun pahimmat kokoomusnuoret ovat saaneet öyhötettyä kommenteissa, niin paljastuu että palkka on alhainen, työaika olematon ja luontaisetuja ei ole
E: joo itsekin lähtisin mielellään vaikka huippuvuorille, jos palkka on kohdillaan
Ota haulikko mukaan, siellä on niitä jääkarhuja.Eikös tuo ala olemaan jo jokavuotinen lehtijuttu, miten lappilainen yrittäjä ei saanut yhtään hakemusta työpaikkaan. Sitten kun pahimmat kokoomusnuoret ovat saaneet öyhötettyä kommenteissa, niin paljastuu että palkka on alhainen, työaika olematon ja luontaisetuja ei ole
E: joo itsekin lähtisin mielellään vaikka huippuvuorille, jos palkka on kohdillaan
Joo kuulemma ilman asetta ei kovin pitkälle mennä ja talojen ovet ei saa olla lukossa, että pääsee karhuja karkuun (ehkä )Ota haulikko mukaan, siellä on niitä jääkarhuja.
Joo, sää juokset karhua kovempaa.Joo kuulemma ilman asetta ei kovin pitkälle mennä ja talojen ovet ei saa olla lukossa, että pääsee karhuja karkuun (ehkä )
Kertokaa mulle oikeasti vaikkapa viisi muuta hyvää syytä kuin palkka tähän, miksi haluaisitte muuttaa Lappiin Suomen isoimmista kaupungeista. (olkoon Helsinki,Espoo,Vantaa, Tampere, Turku)
-
-
-
-
-
Toi on vaikea tilanne mutta ongelma on siinä, että sen työn sijainti kaukana ei tee siitä todennäköisesti yhtään tuottoisampaa. Sitä päivää odotellessa kun Kilpisjärjeltä löytyy öljyä...
Tähän on helppo ratkaisu. Työnantaja voi majoittaa keikkatyöläiset ilmaiseksi jossain firman takahuoneessa tai miksei vaikka himassaan. En tosin tiedä tulisiko tuosta maksettavaksi työsuhdeasunnon verotusarvo, mutta jos tulee, niin sekin on ratkaistavissa simppelillä lakimuutoksella.
Miksi työnantajan pitäisi maksaa työntekijän asuminen? Anna mun kaikki kestääSiitä ei tullut sitten mitään kun eivät moisiin "kohtuuttomiin" palkkavaatimuksiin voineet suostua.
Ei tarvitsekaan, mutta sitten on taas turha mussuttaa jos ei saa työvoimaa jonnekin korpeen. Tää taisi olla se pointti.Miksi työnantajan pitäisi maksaa työntekijän asuminen? Anna mun kaikki kestää
Tämäkin taitaa olla niitä ikuisuusaiheita, joita pitää pari kertaa vuodessa käydä täällä läpi.Jos lapin hiihtokeskus saa helposti raflaan kokit jostain espanjasta, portugalista tai aasiasta 1500e/kk liksalla, niin miksi se ei niitä saisi sieltä hommata?
Pitää kuitenkin muistaa, että espanjassa baarikokin normaali liksa voi olla esim. 750e/kk ja jossain vietnamissa 100e/kk. Heille 1500 on hyvä raha.
Jos väenväkisin vaaditaan että pitää maksaa 3000e/kk kotimaiselle kokille, niin kyllä se näkyy hiihtokeskuksen kustannustasossa joka nostaa hintoja ja/tai vähentää tulijoiden määrä kun vaihtoehtona on mennä alpeille laskemaan korkeammille mäille keskuksiin, joissa kokit ovat naaapurimaiden ”halpatyövoimaa”.
Hinta vaikuttaa aina. Jos pizza on raflassa 9,90 vs. 11e, niin kyllä se vaan siihen asiakkaan ostointoon vaikuttaa.Tämäkin taitaa olla niitä ikuisuusaiheita, joita pitää pari kertaa vuodessa käydä täällä läpi.
Ensinnäkin Lapissa se hinta ei ole mikään este. Sinne ei tulla korkeiden mäkien tai halpojen hintojen takia.
Toisekseen aika "huippukokki" pitää olla jollain 3k palkalla.
matkailu-,ravintola- ja vapaa-ajan palveluiden taskutes
Jos noilla palkoilla saa portugalilaisia töihin, niin siitä vaan.
Sori kirjotin oman pointin päin vittua. Tarkotus oli painottaa nimenomaan Lapin ulkomaalaisia turisteja, jotka tulee sinne katsomaan revontulia jne. Niille on aivan yksi lysti jos pizaa maksaa muutaman euron enemmän. Veikkaan että rahallisesti jotkut aasialaiset alkaa olemaan jo merkittävin ryhmä siellä.Hinta vaikuttaa aina. Jos pizza on raflassa 9,90 vs. 11e, niin kyllä se vaan siihen asiakkaan ostointoon vaikuttaa.
Omakohtaisesti voin sanoa, että lapin hintataso vaikuttaa joka talvi siihen päätökseen, että lähdetäänkö pohjoiseen vaiko ei. Kilpailu esim. Itävallan tai Pohjois-Italian kanssa on ainakin minun mielessäni suhteellisen kovaa.
Tärkeintä on kuitenkin se, ettei ketään pakoteta keittiöön ja että keittiö saa toisaalta vapaasti rekrytä mistä lystää. Jos suomalaiset eivät noilla liksoilla tule, niin olkoon menemättä.
Jokainen turisti miettii hintoja. Oli se sitten hotellien hinnat, raflat, lennot tai ihan mikä vaan.Sori kirjotin oman pointin päin vittua. Tarkotus oli painottaa nimenomaan Lapin ulkomaalaisia turisteja, jotka tulee sinne katsomaan revontulia jne. Niille on aivan yksi lysti jos pizaa maksaa muutaman euron enemmän. Veikkaan että rahallisesti jotkut aasialaiset alkaa olemaan jo merkittävin ryhmä siellä.
Menee vähän OT:n puolelle, mutta ulkomaalaiset Lapin turistit joutuvat maksamaan aika samaa hintaa kilpailevissa paikoissa. Niitä ei oikein ole kun Ruotsissa ja Norjassa vastaavia. Jossain Kanadassa ja Alaskassa varmasti myös, mutta ne ovat ehkä sen verran kaukana, etteivät kilpaile ihan samoilla apajilla.Jokainen turisti miettii hintoja. Oli se sitten hotellien hinnat, raflat, lennot tai ihan mikä vaan.
Jos rikkaille ei olekaan niin väliä, että mitä asiat maksavat, niin moni matkailija tienaa ihan normaaleita 30-40k vuosituloja briteissä, saksassa, espanajassa jne. Ja silloin kyllä googlaillaan matkailuesitteitä.
Kenenkään matkailua ei edistä toimittajan valitus siitä, kuinka asiat ovat poikkeuksellisen kalliita.
Suoraa demokratiaa kannattava Liike Nyt lähtee Eduskuntavaaleihin. Tällä hetkellä noin 50 edustajaa.
Liike Nyttiin on rekisteröitynyt jo 10 tuhatta ihmistä. Sisäinen kartoitus on kertonut että suurin osa Liike Nytin kannattajista on aikasemmin äänestäneet Kokoomusta ja Persuja.
Koska Liike Nyt ei ole puolue, he eivät osallistu puoluetentteihin.
Harkimo: Liike Nyt lähtee eduskuntavaaleihin
Taisi itsellä muuttua äänestämäni puolue ensi eduskuntavaaleissa suoraksi demokratiaksi, jos vaan saa täällä Satakunnssa tarpeeksi ehdokkaita listoille. Itsekkin olen jo kesällä liittynyt Liike Nyt liikkeeseen.
Suoraa demokratiaa kannattava Liike Nyt lähtee Eduskuntavaaleihin. Tällä hetkellä noin 50 edustajaa.
Liike Nyttiin on rekisteröitynyt jo 10 tuhatta ihmistä. Sisäinen kartoitus on kertonut että suurin osa Liike Nytin kannattajista on aikasemmin äänestäneet Kokoomusta ja Persuja.
Koska Liike Nyt ei ole puolue, he eivät osallistu puoluetentteihin.
Harkimo: Liike Nyt lähtee eduskuntavaaleihin
Taisi itsellä muuttua äänestämäni puolue ensi eduskuntavaaleissa suoraksi demokratiaksi, jos vaan saa täällä Satakunnssa tarpeeksi ehdokkaita listoille. Itsekkin olen jo kesällä liittynyt Liike Nyt liikkeeseen.
Et nyt oikein ymmärrä ideaa. Edustajahan ei merkkaa mitään mikä tai kuka hän on. Liike Nytissä edustaja ei itse päätä miten äänestää, vaan on sitoutunut noudatamaan Liike Nytin jäsenten verkkopalvelussa asiasta käydyn keskustelun ja äänestystuloksen mukaisesti. Eli vaikka ehdokas olisi mikä suvakki tahansa, niin jos verkkopalvelussa on depatoitu ja äänestetty että rajat kiinni paras valinta, niin ehdokas äänestää silloin rajat kiinni.Minä en ainakaan äänestä noilla näytöillä ja tolla miehityksellä. Toistaiseksi toi on pelkkää tyhjää puhetta ja viisastelua twitterissä.
Hankala homma. Media on vaikutusvaltaisin voima yhteiskunnassa ja se on täysin vihervasemmistolaistunut. Lammaslaumalle tarjoillaan vain vihervasemmistolaista totuutta, joten äänestäminen on sitten sen mukaista. Ei suurta yleisöä kiinnosta totuus niin paljoa, että jaksaisivat ottaa asioista selvää.Suomen märäntyneet puolueet tarvitsevat vaihtoehtoja ja ei Hjalliksen porukka ny huonommasta päästä. Jotenkin pitää kansan valaistua ja lopettaa kannatus nykypäättäjiin.
Et nyt oikein ymmärrä ideaa. Edustajahan ei merkkaa mitään mikä tai kuka hän on. Liike Nytissä edustaja ei itse päätä miten äänestää, vaan on sitoutunut noudatamaan Liike Nytin jäsenten verkkopalvelussa asiasta käydyn keskustelun ja äänestystuloksen mukaisesti. Eli vaikka ehdokas olisi mikä suvakki tahansa, niin jos verkkopalvelussa on depatoitu ja äänestetty että rajat kiinni paras valinta, niin ehdokas äänestää silloin rajat kiinni.
Et nyt oikein ymmärrä ideaa. Edustajahan ei merkkaa mitään mikä tai kuka hän on. Liike Nytissä edustaja ei itse päätä miten äänestää, vaan on sitoutunut noudatamaan Liike Nytin jäsenten verkkopalvelussa asiasta käydyn keskustelun ja äänestystuloksen mukaisesti. Eli vaikka ehdokas olisi mikä suvakki tahansa, niin jos verkkopalvelussa on depatoitu ja äänestetty että rajat kiinni paras valinta, niin ehdokas äänestää silloin rajat kiinni.
Se on jännä käsite tuo "nykypäättäjät" kun merkittävä osa kansanedustajista on ensimmäistä tai toista kautta. Ja sama "nykypäättäjät ei ikinä vaihdu" mantra on pyörinyt varmaan sit ensimmäisistä eduskuntavaaleista lähtien. 10 ministeriäkin on ollut 3 kautta tai vähemmän mm. pääministeri, valtiovarainministeri, sisäministeri, puolustusministeri.
Kajaanissa on edullisempaa asua ja elää ku stadissa.
Lokaalin maksimin etsiminen pienillä inkrementaalisilla muutoksilla ei aina riitä, vaan joskus pitäisi tehdä niitä isompiakin muutoksia.Tämä! Aina sama valitus. Pitää saada uudet naamat. Ja pitää saada uusia puolueita. Ja vanhan menon pitää nyt loppua. Ja messiaspuolue X korjaa kaiken. Ja kun ei korjaakaan niin sitten sama mantra pyörimään ja uutta messiasta etsimään.
Ja se vika on toisaalta täysin todellisuudesta irrallaan olevissa odotuksissa ja toisaalta kyvyttömyydestä nähdä pienempien inkrementaalisten muutoksen aiheuttama iso muutos. Ja yleensä ei edes tiedetä, mitä eduskunta on päättänyt.
Lokaalin maksimin etsiminen pienillä inkrementaalisilla muutoksilla ei aina riitä, vaan joskus pitäisi tehdä niitä isompiakin muutoksia.
Tyyliin liittyä EU:hun päästäkseen isolle vapaakauppa-alueelle mukaan tai myllätä kokonaan jotain tiettyjä rakenteita.
Lapin eksotiikka on kallista...
Siis oikeasti, tuo on ehkä yksi tyhmimmistä ideoista polittiiselle "liikkeelle" mitä olen nähnyt vähään aikaan.
Miksi helvetissä kukaan haluaisi äänestää jotain randomipuppugeneraattoria sen sijaan että valitsee ehdokkaan ja puolueen joka sentään edes jotenkin sopii omaan arvomaailmaan ja poliittisiin näkemyksiin? Tuossa käytännössä heittää vaan oman äänensä hukkaan.
Ongelma on se, että yhteiskunta on ainakin omasta mielestä niin monimutkainen, että se vaatii täyspäiväistä työntekoa ja kytköksiä jotta pysyy kartalla politiikassa. Itsellä kyllä ei ole mitään ongelmaa antaa valtakirjaa luotettavalle ja samanlaisilla arvoilla varustetulle henkilölle, oma aika ei tuohon riitä kun on elämässä muutakin tekemistä.Sen takia jos sattuu arvostamaan demokratiaa ja haluaa sen toteutuvan paremmin ja pitää demokratiavajetta ongelmana nykymenossa?
Sen takia jos sattuu arvostamaan demokratiaa ja haluaa sen toteutuvan paremmin ja pitää demokratiavajetta ongelmana nykymenossa?
Paitsi että tuo ei auta tilannetta mitenkään vaan se oikeastaan vaan lisää demokratiavajetta niiden osalta jotka äänestää tuota liikettä.
Siis sen takia koska tuo ei mahdollisesti saa edustajia läpi vai mitä ajat takaa?
Ei vaan jos se saa edustajia läpi. Se mahdollistaa tupladippauksen ja antaa enemmän valtaa niille kansalaisille jotka eivät äänestä sitä liikettä vaan äänestävät jotain muuta puoluetta ja vähentää liikettä äänestävien äänen painoa.
Täytyy sanoa että en kyllä ymmärrä ollenkaan pointtiasi.
Täytyy sanoa että en kyllä ymmärrä ollenkaan pointtiasi.
No mä en tule äänestämään Liike Nyt:iä. Eli mä annan yhden äänen jollekin toiselle edustajalle/puolueelle. Tuo edustaja tulee ajamaan ainakin osittain mun tukemia asioita eduskunnassa.
Joku toinen äänestää Liike Nyt:iä. Mutta tuo ei takaa että Liike Nyt edustaja tulee mitenkään ajamaan kyseisen äänestäjän tukemia asioita kerta noita asioita ei tiedä etukäteen koska ne riippuu siitä miten sitten tuolla Liike Nyt:n foorumeilla tai missä ikinä äänestetäänkin.
Eli tässä vaiheessa demokratian vaaka on rankasti mun suuntaan kallella. Sitten tämä toinen henkilö ottaa osaa keskusteluun tuolla Liike Nyt:n foorumilla ja äänestää siellä. Ideana on että tässä tuo sitten voi käyttää demokratiaansa. Mutta jos Liike Nyt saa vähänkin merkittävän edustuksen eduskuntaan niin totta helvetissä minäkin menen tuonne foorumille äänestään. Koska miksi en menisi, lisää valtaa mulle.
Eli mä pystyn tupladippaan, äänestän kertaalleen suoraan jotain muuta edustajaa, jolla saan valtaa jota tuolla Liike Nyt:iä äänestävällä ei ole, ja sitten vielä sen lisäksi menen ja äänestän tuolla Liike Nyt:in sisäisessä äänestyksessä. Eli tuolta osin saan sen saman vallan kuin Liike Nyt:iä eduskuntaan äänestänyt.
Kyllä tuolla kai jokin jäsenmaksu ja puolueeseen liittyminen jäseneksi vaaditaan että pääsee äänestämään?
Ja miten tuo muuttaa tilannetta? Yhtälailla se toinen henkilö joutuu tuon maksaan.
Kyllä sinä nytkin kai voit liittyä muihin puoleisiin ja paskoa niitä sisältäpäin jos haluat?
Ensinnäkin ei tuo mun toiminta olisi mitään paskomista vaan se olisi juurikin Liike Nyt:n suunniteltua käyttäytymistä.
No ei todellakaan olisi suunniteltua käyttäytymistä jos äänestäisitkin sitten muuta puoluetta.