Eihän tuossa nyt oteta keneltäkään mitään pois, vaan annetaan mahdollisuus 5 % veronalennukseen, jos työllistää aktiivisesti!
Aha, tällainen paska parodia onkin keskustelun kannalta järkevää. Mutta realistisia ehdotuksia ei taidakaan löytyä..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Eihän tuossa nyt oteta keneltäkään mitään pois, vaan annetaan mahdollisuus 5 % veronalennukseen, jos työllistää aktiivisesti!
Aha, tällainen paska parodia onkin keskustelun kannalta järkevää. Mutta realistisia ehdotuksia ei taidakaan löytyä..
Jätän nyt siteeraamatta asiaankuuluvat viestit, mutta totean näin yleisesti tästä irtisanomismenettelystä...
Suomessa ei ole olemassa perustuslakituomioistuinta, vaan laillisuusvalvonnasta vastaa eduskunnan määrittelemä perustuslakivaliokunta.
Jos nykyisen hallituksen asettaman perustuslakivaliokunnan kriteereitä sovelletaan, verraten aiempiin päätöksiin, niin kyseinen lakiehdotus ei voi mennä sieltä läpi. Tokihan kyseessä on poliittinen elin, joten en olisi tuon yhdenvertaisuuden kanssa niin varma.
Aiemmin tämän hallituksen aikana on kaadettu mm. lakialoite turvapaikanhakijoiden sosiaaliturvan rajaamisesta yhdenvertaisuuteen perustuen. Kuitenkin Suomea velvoittavat sopimukset huomioiden ja perustuslaki huomioiden muunlainenkin tulkinta olisi ollut mahdollinen.
Nyt yritetään rajata irtisanomismenettely koskemaan tiettyä osaa väestöstä, riippuen työnantajan työllistämästä henkilömäärästä. Tämä on räikeästi perustuslain tarkoittamaa yhdenvertaisuutta vastaan. Oletuksenani onkin, että tämä ensimmäisen käsittelykierroksen jälkeen muutetaan koskemaan kaikkia työntekijöitä (myös yli 10-henkeä työllistävissä yrityksissä), koska kaikkinensa tämä ehdotus on räikeästi perustulain yhdenvertaisuutta vastaan nykyisessä muodossaan.
Kuinka tuo ei nyt ole realistinen, kun juuri vastaava toteutettiin työttömille?
Valoja päälle. Toki sitten kannattamattomille yrityksille pitää maksaa tukea, jota sitten leikataan.
Taidat sinäkin tietää niitä oikeita vastauksia työllisyyden ja tuottavuuden parantamiseksi, kun pitää tällaisia idioottimaisuuksia heitellä.
Keksin toisenkin: jos yritys ei aktiivisesti ilmoita avoimista työpaikoista, sanotaan 1 kpl / vko kolmen kuukauden keskiarvona, niin ensimmäisestä tulee varoitus, toisesta epäaktiivisuudesta 20 päivän 100 % liikevaihtovero ja kolmannesta 100 % liikevaihtovero, kunnes on onnistunut palkkaamaan täysipäiväisen työntekijän, joka on pysynyt yrityksessä vähintään puoli vuotta.
Keksin toisenkin: jos yritys ei aktiivisesti ilmoita avoimista työpaikoista, sanotaan 1 kpl / vko kolmen kuukauden keskiarvona, niin ensimmäisestä tulee varoitus, toisesta epäaktiivisuudesta 20 päivän 100 % liikevaihtovero ja kolmannesta 100 % liikevaihtovero, kunnes on onnistunut palkkaamaan täysipäiväisen työntekijän, joka on pysynyt yrityksessä vähintään puoli vuotta.
Jep. Se vasta reilua onkin kuin mikrotyönantaja joutuu kolmen hengen firmassa vastuuseen 120pv saikun palkoista...
Näytä mulle työ, jossa ei ole odotettavissa mitään terveysongelmia.
Puuteollisuudessa työskentelevät altistuvat puupurulle päivittäin ja se tuottaa hengitys-/allergia-/astma-/yliherkkyysongelmia.
Toimistotyöntekijät istuvat päivät loosseissaan/toimistoissaan ja sitä kautta altistuvat erinäisiin tuki- ja liikuntaelin vaivoihin.
Paljon työkseen liikkuvat (10-30km/pvä) altistuvat hieman erilaisille tuki- ja liikuntaelinsairauksille.
Raskaita taakkoja työkseen liikuttelevat altistuvat krooniselle selkäranganrasitukselle, jota toki voi kompensoida olemalla ns. "kova punttimies", mutta onko silloin kyseessä työntekijän vai työnantajan ongelma?
Arvaat varmaan, että tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Loppupeleissä on kuitenkin kysymys siitä, että onko työnantajalla vastuu terveellisistä työoloista (jopa läpi työelämän) vai saako "turhat" heittää jyrän alle..
Ja jos työolot eivät ole pitkällä aikavälillä siedettävät, onko yhteiskunnan vai työnantajan vastuu huolehtia töiden aiheuttamista vammoista/kulumista/muista kroonisista ongelmista.
Ihanko realistisesti koet, ettei tekemästäsi työstä koidu mitään terveysriskejä? (Eihän työympäristössä ole vaikkapa hometta, joka sairastuttaa koko putiikin pitkän ajan kuluessa?)
Käytin myös esimerkkejä toimistotyön riskeistä... eivätkö ne koske sinua?
Perimmäiseen kysymykseesi: jokainen on itse vastuussa itsestään. Tämä tuntuu Suomessa monesti unohtuvan. Esimerkiksi maissa, jossa ei ole ollenkaan työttömyysturvaa tai eläkettä, tämä on itsestäänselvyys.
Jätän nyt siteeraamatta asiaankuuluvat viestit, mutta totean näin yleisesti tästä irtisanomismenettelystä...
Suomessa ei ole olemassa perustuslakituomioistuinta, vaan laillisuusvalvonnasta vastaa eduskunnan määrittelemä perustuslakivaliokunta.
Jos nykyisen hallituksen asettaman perustuslakivaliokunnan kriteereitä sovelletaan, verraten aiempiin päätöksiin, niin kyseinen lakiehdotus ei voi mennä sieltä läpi. Tokihan kyseessä on poliittinen elin, joten en olisi tuon yhdenvertaisuuden kanssa niin varma.
Aiemmin tämän hallituksen aikana on kaadettu mm. lakialoite turvapaikanhakijoiden sosiaaliturvan rajaamisesta yhdenvertaisuuteen perustuen. Kuitenkin Suomea velvoittavat sopimukset huomioiden ja perustuslaki huomioiden muunlainenkin tulkinta olisi ollut mahdollinen.
Nyt yritetään rajata irtisanomismenettely koskemaan tiettyä osaa väestöstä, riippuen työnantajan työllistämästä henkilömäärästä. Tämä on räikeästi perustuslain tarkoittamaa yhdenvertaisuutta vastaan. Oletuksenani onkin, että tämä ensimmäisen käsittelykierroksen jälkeen muutetaan koskemaan kaikkia työntekijöitä (myös yli 10-henkeä työllistävissä yrityksissä), koska kaikkinensa tämä ehdotus on räikeästi perustulain yhdenvertaisuutta vastaan nykyisessä muodossaan.
Sama kuin aiemmalle:
Perustele vaikka nyt ensin miksi työnantajasta ja työnantajan henkilöstömäärästä riippuen työntekijöiden tulisi olla eriarvoisessa asemassa.
Otan sen verran takaisin, että luin viestisi vähän hätäisesti ja tuohtuneena.
Omaa elämääni helpottaisi huomattavasti, jos voisin irtisanoa kenet haluan. Periaatteellisista syistä kuitenkin vastustan tätä (varsinkin rajattuna), mutta jos tähän mennään, niin mennään sitten tasapuolisesti kaikkien suhteen. (Myös esim. valtion/kunnan virhkamiesten suhteen.)
Kommentoi toki jotain rakentavaakin...
Vaikkakin periaatteesta olen tätä juttua vastaan, myönsin jo aiemmissa viesteissäni, että toteutuessaan se helpottaisi omaa työelämää huomattavasti.
Perustele vaikka nyt ensin miksi työnantajasta ja työnantajan henkilöstömäärästä riippuen työntekijöiden tulisi olla eriarvoisessa asemassa.
Edellisen lisäksi:Sama kuin aiemmalle:
Perustele vaikka nyt ensin miksi työnantajasta ja työnantajan henkilöstömäärästä riippuen työntekijöiden tulisi olla eriarvoisessa asemassa.
Oletan että suurin osa tätä foorumia lukevista työskentelee asiantuntijatöissä
Edellisen lisäksi:
Koska liiton kautta työntekijällä on liki äärettömät lakimiesresurssit, mutta pieni järjestäytymätön yritys toimii käytännössä kokonaan ilman lakimiehiä tai osaamista. Liittoon kuuluva työntekijä on tuhat kertaa voimakkaampi neuvotteluosapuoli mikroyritykseen verrattuna.
En ole mikään lakiasiantuntija, joten kiinnostaisi tietää. Nyt on ollut puhetta, että laki jonka mukaan pienissä yrityksissä irtisanominen olisi helpompaa asettaa palkansaajat eriarvoisiin asemiin ja on sen takia perustuslain vastainen. Kuitenkin kuten eilisessä eduskunnan istunnossa Juhana Vartiainen totesi, vastaavia lakeja on mm. Tanskassa ja Saksassa. Onko näiden maiden perustuslaki kirjoitettu jotenkin oleellisesti eri tavalla tasavertaisuuden osalta? Vai puuttuuko niistä maininta tasavertaisuudesta jopa kokonaan? Vai millä perusteilla näissä maissa tällainen eriarvoisuus on saatu lailliseksi?
Vastaehdotuksena poistetaan karenssit kokonaan niiltä joita laki koskee. Tämä ei ole iso asia mutta arvovaltataistelussa molemmilla tilaisuus pelastaa kasvonsa.Ben Zyskowiczilta ehdotus ay-liikkeelle: Kuukausi aikaa – valmistelkaa vaihtoehto
Ben Zyskowiczilta ehdotus ay-liikkeelle: Kuukausi aikaa – valmistelkaa vaihtoehto
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/JulkaisuMetatieto/Documents/VNT_1+2018.pdf
-Työntekijälle ja työnantajalle vapaus päättää työsopimus milloin haluaa. Viikon karenssi irtisanotulle tai irtisanoutuneelle.
- Ja tämä ulotetaan jokaiseen virka- tai työsuhteeseen.
About 95% yrityksistä ei kuulu liittoihin. Suomessa on melkein suomen yrittäjien mukaan n. 280000 yritystä. Ek:n jäsenyrityksiä on vain n. 15000.Työnantajaliitto?
Työnantajaliitto?
Tätä Juha Sipilä ehdotti ratkaisuksi irtisanomiskiistaan
– Palataan tähän alkuperäiseen lakiehdotukseen, eli yksinkertaisesti työaikalain joustoja, esimerkiksi työaikapankkeja ja niin edespäin, saataisi soveltaa vaikka ei kuuluisi työnantajaliittoon tai ei kuuluisi työntekijäliittoon. Viedään tämä alkuperäinen asia, jota valmisteltiin puolitoista vuotta yhdessä kolmikannassa – se päätyi siellä riitaan, mutta huomattavasti merkityksellisempi asia kuin se mistä nyt puhutaan, Juha Sipilä sanoi.
Kertokaahan viisaammat mitä tää tarkottas käytännössä?
Eli vaikka sitä että työnantaja kertoo että tulet töihin 10-18 sen vanhan 7-16 sijaan?
Työaikapankit on vähän hankalia jos niitä vapaita ei voi käyttää.
Yllättäen ay-väki tykkää pidennellä viikonloppujaan. Ahtaajat on yleensä perjantaisin ja siivoojat maanantaisin lakossa.Nyt tuli kova ilmoitus: Kahden päivän lakko alkaa 22.10.2018
"Lakko alkaa maanantaina 22. lokakuuta kello 00.00 ja päättyy tiistaina 23. lokakuuta kello 24.00. JHL:n aiemmin julistamat ylityö- ja vuoronvaihtokiellot päättyvät sunnuntaina 21. lokakuuta kello 24.00. Lakko koskee siivous-, kiinteistöhuolto- ja ruokapalvelualoja sekä liikunta-, urheilu- ja kulttuuripalveluita", JHL kertoo.
lakkoja pukkaa
Ovat varmaan luopuneet toivosta. Kokoomus selviää noista vähimmällä ja todennäköisesti on taas uudessa halituksessa SDP:n kanssa.Yllättävän lähellä ennen vaaleja tehdään tälläistä todella paljon vastustusta aiheuttavaa muutosta. Aikaisemmin arvelin, että viimeinen vuosi vain lasketeltaisiin kohti vaaleja, mutta nythän vedetään kolmen puolueen kannatusta oikein kunnolla pohjamutiin. Yksi sieltä ei ainakaan nouse.
Ovat varmaan luopuneet toivosta. Kokoomus selviää noista vähimmällä ja todennäköisesti on taas uudessa halituksessa SDP:n kanssa.
Tätä olen vähän itsekin ihmetellyt. Miksi Sipilä ajaa tätä niin kovin, kun tietää että oma puolue kerää vaan paskan. Kokoomus ei varmasti viitsisi taistella samalla tavalla jonkun maakuntahimmelin takiaKeskustahan tuosta ottaa kaiken kuran niskaansa. Kokoomus selviää voittajana, vaikka puolue on aivan täysin ehdotuksen takana.
Toisaalta nyt kerrankin on hallitus joka tekee päätöksiä, eikä seuraavia vaaleja...Tätä olen vähän itsekin ihmetellyt. Miksi Sipilä ajaa tätä niin kovin, kun tietää että oma puolue kerää vaan paskan. Kokoomus ei varmasti viitsisi taistella samalla tavalla jonkun maakuntahimmelin takia
Tätä olen vähän itsekin ihmetellyt. Miksi Sipilä ajaa tätä niin kovin, kun tietää että oma puolue kerää vaan paskan. Kokoomus ei varmasti viitsisi taistella samalla tavalla jonkun maakuntahimmelin takia
Miksei selviäisi, koska ehdotus on nimenomaan monen kokkariäänestäjän haluama? Kokoomuksen äänestäjistä löytyy vaikka kuinka paljon väkeä joka haluaisi poistaa yleissitovuuden heti huomenna jos se suinkin onnistuisi.Keskustahan tuosta ottaa kaiken kuran niskaansa. Kokoomus selviää voittajana, vaikka puolue on aivan täysin ehdotuksen takana.
Tätä ihmettelen itsekkin, osaako jokku valaista, mikä tässä nyt on niin ihmisarvoa loukkaavaa?Ei voi käsittää miksi tuo työaikapankkien laajentaminen myös pieniin firmoihin ei AY-väelle kelvannut. Tuohan olisi juuri poistanut sitä kahden kerroksen väkeä josta nyt valitetaan. Pienille yrityksille täytyi saada tukea, ja kun tuo kariutui kolmikannassa niin hallitukselle ei paljon muuta vaihtoehtoa jäänyt. Ay-väen mielestä ei olisi ilmeisesti kuulunut muuttaa mitään?
Tätä ihmettelen itsekkin, osaako jokku valaista, mikä tässä nyt on niin ihmisarvoa loukkaavaa?
Kummastuttaa muutenkin tuossa keskustelussa, jos hallitus sanoo, että ehdottakaa vaan omia vaihtoehtojanne sellaisia, joissa valtio ei laita lisää rahaa palamaan, niin niitä ei tule yhtäkään. Tuommoinen 20 000 euron verovähennyskin on aika kova vastaantulo valtiolta. Eikä se edelleenkään poista sitä ongelmaa, että yrityksiin on pesiytynyt helvetin huonoa väkeä töihin.
Päättäköön ne työntekijät joita työaikapankkimuutos koskisi. Minuun se ei vaikuttaisi.
AY-liike (ja typerä työlainsäädäntö, joka antaa näille sen vallan) vaan kieltää näitä työntekijöitä päättämästä asiaa itse.
Ei voi käsittää miksi tuo työaikapankkien laajentaminen myös pieniin firmoihin ei AY-väelle kelvannut. Tuohan olisi juuri poistanut sitä kahden kerroksen väkeä josta nyt valitetaan. Pienille yrityksille täytyi saada tukea, ja kun tuo kariutui kolmikannassa niin hallitukselle ei paljon muuta vaihtoehtoa jäänyt. Ay-väen mielestä ei olisi ilmeisesti kuulunut muuttaa mitään?
En oikein ymmärrä itsekään, ei-asiantuntijatyössä ottaisin ilolla vastaan tällaisen työaikapankki menettelyn. Toki asia erikseen, että toimisiko se järkevästi esim omassa työssäni. Lyhyesti: Työskentelen siis firmassa joka tekee rakennusliikkeiden alihankkijana julkisivutavaraa, ja vähän rakennusliikkeiden/työmaiden työaikojen mukana mennään.