Ei tuota siksi tehty, että se sen mahdollistaisi. Sitä on pikemminkin pidetty asian hallitsemattomana riskinä, eli voiko johtaa poliittiseen hallituskausittaiseen tempoiluun.Mutta lehtijutussakin lukee, että "Sosiaali- ja terveysministeriö tavoittelee ensi vuodelle 4,6 miljoonan euron säästöjä tuetun lomatoiminnan avustuksista", niin eikö silloin ole kyse juurikin veronmaksajien rahoista, eikä vain peliongelmaisten?
Vuoden 2023 lakimuutoksen jälkeen Veikkauksen tulot ovat olleet tavallista tuloa valtiolle, ja tukien myöntäminen järjestöille muuttui ministeriön harkinnan alaiseksi. Aikaisemmista korvamerkinnöistä siis luovuttiin.
Järkevä muutos, koska se mahdollistaa tarvittaessa tulojen kohdentamisen sellaisiin menoihin, joita "kiireellisemmin" täytyy kustantaa.
Aikaisemmkin ne Veikkausvoittovarat on budjettikirjaan merkitty, ero on ollut, että niiden käyttö on ollut etukäteen ns. korvamerkitty. Valtio kun ei ole voinut toimia ns. ohi kirjanpidon.
Tuo tehtiin siksi, kun Veikkauksen tulot kääntyi laskuun nopeammin kuin valtio ehti tai edes halusi leikata. Ts. Marinin hallitus joutui subventoimaan ja tämä hallitus myös ekan vuoden, kunnes 2025 alusta muihin ja 2026 alusta liikuntaan ja urheiluun kohdistuu sitten leikkaukset.
Näin 2024:kin kuitenkin yli 90 pinnaa siitä rahoituksesta tulee peliongelmaisilta, 2025 enemmänkin, ja 2026 tai 2027 kenties tai ainakin toivottavasti taas sata pinnaa, riippuen miten se lisensointi sitten ajoittuu ja onnistuu (kasvaako tuotto vai laskeeko), sekä mihin jakosummiin leikkausten jäljiltä on päädytty. Ministeriöiden säästävaade siis tulee laskeneista pelituotoista, jos oikein yksinkertaistetaan.
Kannattaa tässä huomata, että aiemmin jyrkästi lisensointia vastustanut Veikkauksen kokoomuslainen johto joutui itse nostamaan kädet pystyyn ja esittämään siihen lisensointiin menoa, kun heidän osuus pelimarkkinoilla laski alle kriittisen rajan, samoin sitten tuotot selvästi alle valtion odotusten.
Viimeksi muokattu: