Löytyy niitäkin, jotka eivät saa töitä hakemisestaan huolimatta ja joutuvat hakemaan tukia, jotka nyt pienenevät.
Mun pointti taas on, että jos noita tahallaan syrjäytyviä nuormiehiä on, niin tarttisko tehdä jotain sille ensisijaisesti.
Eipä niille nykyisen systeemin puitteissa voi oikein tehdä mitään, ilman että sitten paskotaan asiat niiltäkin jotka ovat tilanteessa vastoin tahtoaan ja yrittävät aidosti työllistyä.
Palkat palkat ja palkat. Nuoret miehet varmasti aktivoituvat töihin, jos työstä maksetaan sellainen korvaus, että se aidosti tuntuu ostovoimassa. Jopa 3000 euron palkka tuntuu olevan varsin tiukassa monessa paikkaa, vaikka Suomen kulurakenteella se ei ole liian suuri palkka.
Palkat on tosiaan paskaa ja sitten ongelmana on juurikin tuo mistä olen tässä yrittänyt puhua, että sen palkkahyppäyksen pitää oikeasti olla aika suuri, jotta kannattaa lähteä. Muutenkin tilanne on tosi nurinkurinen, että menemällä liian huonosti palkattuihin töihin voit aidosti tehdä hallaa toimeentulollesi, varsinkin tietyissä elämäntilanteissa. Lähtökohtaisesti homman pitäisi kuitenkin mennä niin, että jokainen työtunti lisää, oli niitä sitten yksi tai sata, nostaa suoraan käteen jäävän rahan määrää. Nykysysteemi ei todellakaan tätä tee, vaan typerästi juurikin se pienimuotoinen työnteko, mikä saattaisi olla vaikkapa sille pitkään työttömänä olleelle oikeasti se paras tapa yrittää päästä taas työelämään kiinni, on sitä mistä potentiaalisesti tulee kaikista eniten turpaan. Tienaat vähän liikaa ja hupsistarallaa lähtikin kaikki tuet, mutta töistä ei myöskään tule niin paljoa palkkaa että sillä tulisi toimeen. Takautuvasti voit sitten toki jotain saada, mutta siinä välissäkin pitäisi jollain tulla toimeen. Aivan vitun absurdi himmeli, jota tuo suojaosan poisto vaan huonontaa entisestään.
Sama myös minkä tahansa lyhyemmän työpätkän kanssa, siitä saatava raha ei välttämättä vain ole sen koko tukihimmeliviidakon läpi kahlaamisen arvoinen, vaan helpommalla pääsee kun vaan ei lähde ollenkaan. Jälleen täydellisen absurdia.
Lisäksi Mielestäni tuo 800 euron ero on riittävän suuri tukiin nähden, että työ kannattaa. Mutta kuinka korkealle itse asettaisit riman sen suhteen, että montako euroa lisää ostovoimaa olisi tukiin nähden tultava, jotta valitset palkkatyön?
Silloin kun vietin vapaaherran elämää? Varmaan se käteen jäävän rahamäärän olisi pitänyt vähintään tuplaantua, jotta olisin vaivautunut. Nykyään tilanne on toki eri kun palkkatöissä olen, mutta koska olen edelleen sielultani jonkin sortin ikuinen downshiftaaja, näkisin että jos työnkuva muuttuu kaksi kertaa vittumaisemmaksi ja/tai vastuullisemmaksi, palkan pitäisi
vähintään kolminkertaistua, jotta lähtisin edes harkitsemaan.
Koetko muuten tienaavasi niin hyvin, että voisit firettää itsesi etuaikaisesfi eläkkeelle? Vai syökö auto, talo, akka ja lapset niin paljon ostovoimaa, että liikaa ei säästöön jää, vaikka palkka olisikin hyvä?
En todellakaan, enkä usko että Suomessa on muutenkaan palkkatöissä mahdollista tienata niin paljoa, että FIREtys olisi aidosti vaihtoehto, ainakaan kovin aikainen sellainen tai sellainen, joka ei olisi ultraminimalistista penninvenytystä. Toki löytyy jotain poikkeuksia, mutta lähtökohtaisesti joku vaikka nelikymppisenä firetys vaatii niin vitusti massia, että ei sitä tällaisella verokiilalla ja isossa kuvassa matalalla palkkatasolla olisi oikein kovinkaan realistista saavuttaa, ellei ole sitten joku isompi dirrikka tms.
500e käteen enemmän kuussa on todella paljon matalissa tuloluokissa ja nimenomaan suhde on suuri. 10k tuloilla 500e lisä ei ehkä enää niin innosta. Ja tuo suhdehan on nyt parantumassa kun "palkkaa joutilaisuudesta" eli tukia ollaan laskemassa hallituksen toimesta. Sääli ettei ole laskettu aiemmin jos joutilaisuus on niin kovassa huudossa.
No voin edelleen puhua vain omasta puolestani, mutta ainakaan minulle 500€ lisää kuussa käteen ei todellakaan ollut tarpeeksi iso houkutus, että olisin luopunut vapaaherran elämästäni vapaaehtoisesti.
Tilanne on siitä vittumainen, että kuten tuossa alussa toisellekin vastasin, näille elämäntapaintiaaneille se tukirahahanan kiristys voisi oikeasti antaa tarpeellisen sysäyksen lähteä töihin, tai ainakin itselleni se olisi ollut, mutta toisaalta mikä tahansa tukien heikentäminen iskee myös niitä aidosti tarvitseviin lähes väistämättä.