Etnisen ryhmän jäsenenä etnisen ryhmän tarkastelu on mielestäni paljon sallittavampaa, kuin ulkopuolelta tapahtuva vastaava toiminta. Tämä siis tuohon "päissään surmaaminen" -vitsiin. Tilastotkin tuota havaintoa tukevat, jos niillä on jotain merkitystä.Minä olen samaa mieltä siitä että rasisti voi olla jo ajatustensa takia. Rasistiksi ei päädy pelkkien tekojensa kautta.
Toisaalta, yllättävän monet "antirasistit" eivät sitten kuitenkaan pitäneet tällaista väitettä rasistisena, tai ainakaan rangaistavana tekona:
"Päissään surmaaminen on [suomalaisten] kansallinen, ehkä suorastaan geneettinen erityispiirre.”
Perusteet sille ettei tuollaisen kirjoittaminen lehteen ole rasismia liittyivät aika usein esim. väitteeseen että "kirjoittaja oli suomalainen, joten ei hän voi olla rasistinen omaa viiteryhmäänsä kohtaan", tai esim. "rasismi voi kohdistua vain vähemistöä, ei valtaväestöä kohtaan" (eli ettei esim. valtaväestö voi kohdata rasismia vähemmistön taholta).
Nuo molemmat perustelut ovat tietenkin täyttä potaskaa. Edes tuossa Merriam-Websterin märitelmässä ei mainita mitään siitä että vain vähemmistö voi kokea rasismia, tai että sillä on vaikutusta miltä taholta rasismi tulee.
Myös valtaväestö voi kohdata rasismia, siitä olen täysin samaa mieltä. Esim. etelä-afrikassa taisi tummat olla enemmistö ja heitä rasistisesti kohdeltiin pitkään. Harva tuosta alkaa vastaan sanomaan.
Eihän tuo määritelmä ota suoraan kantaa edes uskontoihin. Ja eihän kaikki muslimit todellakaan ole idiootteja, vaan kyse on kokonaisvaltaisesta naisia sortavasta kulttuurista jota täällä vastustetaan.Jos suomalainen ei muka voi olla rasistinen kirjoituksessaan muita suomalaisia kohtaan, tarkoittaa se etten minäkään ole rasisti jos haukun kaikki muslimit idiooteiksi... kunhan ensin väitän itse kääntyneeni islaminuskoon. Muslimi ei voi olla rasistinen muslimia kohtaan, öh?
Jep. Jos arvostelu kohdistuu mm. naisten ihmisarvonvastaiseen kohteluun, niin harva länsimaalainen sinua siitä alkaisi tuomitsemaan tai rasistiksi nimittelemään. Jos arvostelu kohdistuu (virheellisesti) taas etniseen ryhmään, niin reaktio on varsin toisenlainen, vaikka tausta-ajatus saattaakin olla sama.Tuota vasten siis esim. muslimeita kohtaan ei voi olla rasisti, jos arvostelee esim. islaminuskoa.
Tuon Merriam-Webster määritelmän mukaan hän on rasisti.Mutta jos sitä sanomaa ei kohdista keneenkään, niin ei se ole rasismia. Esim. Rydman ei kohdistanut kommenttiaan kenellekään somalille. Se ei silloin ole rasismia.
Sekoitat taas syrjinnän ja rasismin.

Vähän valoja nyt päälle. Tuolla haluttiin vain vähentää maahanmuuttoa senkin kustannuksella että siitä on haittaa kansantaloudelle ja suomalaisille yrityksille. Siksi tuo ei toteutunut.