Kotiautomaatio

Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Olisiko joku tätä ketjua seuraava kiinnostunut itselleni tarpeettomiksi käyneistä laitteista? Löytyisi ainakin pari Sonoffin D1 dimmeriä (Wi-Fi ja RF) sekä joukko johdoton sarjan RF lähettämiä ja vastaanottimia (ainakin uho ja uko), pistorasioita, yms. Saisi sopuhintaan pois nurkista lojumasta.
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Olisiko home assistant & zigbeetomqtt alustalle suositella hyväksi koettuja laitteita?
Ihan mitä vaan oikeastaa saa suositella. Tällä hetkellä vaim xiaomin lämpöantureita käytössä.

Voisi alkaa virittelemään valoja, pistorasioita yms. Vaöoista kiinnostaisi downlight valot, eli 70mm reikä kattoon ja valo upotetaan sinne.

Tarvisi myös zigbee verkolle lisää kantavuutta.
Itselläni käytössä HA:n kanssa kolme eri Zigbee-koordinatoria: hue, Ikea ja cc2531-tikku lisäantennilla Zigbee2mqtt:tä varten. Laitteita on yhteensä kiinni viimeksi laskettaessa noin sata. Itse olen jakanut käytön siten että hue luonnollisestikin hoitaa hue-lamput ja lisälaitteet sekä gledoptot, Ikea lähinnä käytössä vain gu10-lampuissa kun jostain syystä esim. seitsemän ryhmää samalla käskettäessä oli Huen kautta välillä ongelmia että käsky meni perille ja alkoi Huen raja laitteiden osalta tulla vastaan, aiemmin myös gw-päivitykset mutta nykyäänhän myös Zigbee2mqtt päivittää ikeat hienosti. Zigbee2mqtt on käytössä sitten lähinnä Xiaomin sensorien (lämpötila, door, yms.) osalta sekä +10 Ikean Motion sensoria ja remote/OnOff-ohjaimia En ole erillisiä cc2531-routereita viritellyt, vaan routereina tuossa Zigbee2mqtt meshissä toimivat pääasiassa Ikean pistorasiat ja muutama lamppu. Toimii Ok kunhan asettaa nuo Zigbee-verkot eri kanaville toisiinsa ja wifiin nähden.

Eli nähdäkseni Ikean pistorasiat toimivat hyvin routereina ja pelkkien Ikean signaalinvahvistimien (toistimien) sijasta hyödyllisempiä mielestäni. Vielä kun tekisivät mallin josta saisi ulos tehon ja virrankäytön. Ikean Motion sensoreista ja remoteista saa monipuolisempia Zigbee2mqtt:n ja HA/Node Redin avulla.
 
Viimeksi muokattu:

Vee

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
346
Eli joutuu rinnalla pitämään joka tapauksessa jotain muuta hubia.. haluaisin pelkän raspin ja zigbeetomqtt "hubiksi"
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 039
Eli joutuu rinnalla pitämään joka tapauksessa jotain muuta hubia.. haluaisin pelkän raspin ja zigbeetomqtt "hubiksi"
Et tarvitse muita huveja jos käytät zigbeetomqtt tai Deconz koordinaattoria. Mulla on Conbee II tikku ja sen perässä kymmeniä laitteita Huelta, Ikealta, Xiaomilta ja Osramilta.

En ole erillisiä cc2531-routereita viritellyt, vaan routereina tuossa Zigbee2mqtt meshissä toimivat pääasiassa Ikean pistorasiat ja muutama lamppu. Toimii Ok kunhan asettaa nuo Zigbee-verkot eri kanaville toisiinsa ja wifiin nähden.

Eli nähdäkseni Ikean pistorasiat toimivat hyvin routereina ja pelkkien toistimien sijasta hyödyllisempiä mielestäni.
Mitä ovat toistimet zigbee verkossa? Minun tietoni mukaan on vain coordinator, router ja device. Lisäksi repeater on vain synonyymi routerille. Routerina toimii käytännössä mikä tahansa verkkovirtaan liitetty laite (lamppu, pistorasia ym.) ja zigbee devicet ovat pattereilla toimivia (sensorit ym.)

En ole ymmärtänyt miksi joku haluaisi maksaa ja rakennella cc2531-routereita mikäli kämpästä löytyy zigbee lamppuja ja pistorasioita ympäriinsä. Saa muutakin hyötyä kuin pelkän kantavuuden lisäämisen ja useimmiten halvemmalla.
 

Vee

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
346
Täytyy alkaa noita zigbee lamppuja osteleen.

Saa laitella linkkejä hyvälaatuisiin..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Et tarvitse muita huveja jos käytät zigbeetomqtt tai Deconz koordinaattoria. Mulla on Conbee II tikku ja sen perässä kymmeniä laitteita Huelta, Ikealta, Xiaomilta ja Osramilta.



Mitä ovat toistimet zigbee verkossa? Minun tietoni mukaan on vain coordinator, router ja device. Lisäksi repeater on vain synonyymi routerille. Routerina toimii käytännössä mikä tahansa verkkovirtaan liitetty laite (lamppu, pistorasia ym.) ja zigbee devicet ovat pattereilla toimivia (sensorit ym.)

En ole ymmärtänyt miksi joku haluaisi maksaa ja rakennella cc2531-routereita mikäli kämpästä löytyy zigbee lamppuja ja pistorasioita ympäriinsä. Saa muutakin hyötyä kuin pelkän kantavuuden lisäämisen ja useimmiten halvemmalla.
Pahoittelut väärästä termistä, tarkoitin siis että mielestäni ei ole järkevää hankkia Ikean signaalinvahvistinta (TRÅDFRI Signaalinvahvistin - IKEA), koska saman asian ajaa älypistorasia (TRÅDFRI Pistorasia kaukosäätimelle - IKEA), joka on vain kolme euroa kalliimpi, ja sille löytyy muutakin käyttöä. Ellei sitten jostain syystä tarvitse USB-laturia, johon tuo signaalinvahvistun käy. Teknisesti molemmat käsittääkseni toimivat routereina, kuten lamputkin.

Pelkällä Zigbee2mqtt:lläkin pärjää, jos laitteiden määrä pysyy kohtuullisena. Kuten sanoin, minulla Zigbee-laitteita on yhteensä noin 100 kpl:tta, mistä syystä useammalle coordinatorille on tarve. Ainakin Huen silta näytti hidastuvan ja tuli ongelmia komentojen läpimenossa siinä vaiheessa, kun laitteita alkoi olla kiinni yli 50. Tämän vuoksi siirtelin Ikean lamput, jotka eivät Zigbee2mqtt:ssä routereina Ikean omaan siltaan, joka on nyt viimeisten päivitysten jälkeen toiminut varsin stabiilisti. Ikean applikaatiohan on onneton, mutta sitähän ei tarvitse kuin laitteita lisäillessä/siirrellessä.

Zigbee2mqtt:n tai Conbeen joustavuus tulee siinä, että ne tulevat helposti useiden valmistajien laitteita eikä tarvitse sitoutua tiettyyn tai pitäytyä esim. pelkästään xiaomissa. Seuraavaksi, jos alkaa tulla raja vastaan, todennäköisesti hommaan conbeen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Täytyy alkaa noita zigbee lamppuja osteleen.

Saa laitella linkkejä hyvälaatuisiin..
Philipsin Huet ovat varma valinta, jos haluaa laatua ja tykkää siitä että varsinkin himmeässä päässä säätövaraa. Ovat varsin arvokkaita varsinkin värilliset. Innr:ää on kovin kehuttu myös, hinnaltaan edullisempia kuin huet. Edullisimmassa päästä löytyy sitten Ikean trådfrit, jotka ovat noin 2-3 kertaa edullisempia kuin huet, mutta varsin kirkkaita himmeimmilläänkin. Kiinasta nyt saa kaikenlaista esim. Yeelightia, mutta niistä minulla ei Ile kokemuksia. Kiinamerkeistä olen käyttänyt led-nauhoissa ja värillisistä gu10-kantaisissa lampuissa gledoptoa, joka ainakin itselläni on toiminut luotettavasti, ja on varsin edullinen eli esim. Rgb-CCT gu10 alle 20e kpl kun huet normihinnalla about 55e.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 039
Mulla on Gledopto mr16 12v värilamppuja muutama ja pari ongelmaa niissä on. Värisävy on yllättävän erilainen muihin lamppuihin verrattuna. Kun illalla muut lamput on säädetty 2700k ja näyttävät kellertävää valoa niin gledoptot näyttävät valkoisimmilta kuin muut, 3000k ehkä. Toinen ongelma on että lamput sammuvat jos kirkkauden säätää alle 14 %. Muiden valmistajien lamput sentään pysyvät päällä vaikka ei todella himmeäksi esim. 1 % valoteholla menisi.
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Mulla on Gledopto mr16 12v värilamppuja muutama ja pari ongelmaa niissä on. Värisävy on yllättävän erilainen muihin lamppuihin verrattuna. Kun illalla muut lamput on säädetty 2700k ja näyttävät kellertävää valoa niin gledoptot näyttävät valkoisimmilta kuin muut, 3000k ehkä. Toinen ongelma on että lamput sammuvat jos kirkkauden säätää alle 14 %. Muiden valmistajien lamput sentään pysyvät päällä vaikka ei todella himmeäksi esim. 1 % valoteholla menisi.
Nuo ovat ymmärtääkseni juuri näiden 12V gu5.3 lamppujen ongelmia. GU10-kantaiset himmeävät kyllä (hue appsilla) 1 % saakka. Värilämpötiloista en osaa sanoa, mutta en ole ainakaan huomannut rgb-CCT valoilla ongelmia. Itse käytän myös iltaisin mieluummin cool white kuin warm white.
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Onko joku viritellyt itse esim. Home Assistantiin Airamin KD-101LE palovaroittimia toimimaan, ja tietää miten näitä RF-signaaleja pitää tulkita? Huomasin, että Sonoffin RF Bridge Tasmotalla ja Portischilla höystettynä vastaanottaa näistä koodeja, kun alkoi varoittelemaan paristosta.

Näyttäisi lähettävän rawdatana: {"Data":"AA B1 02 073A 0F50 01 55"} -tyyppisiä koodeja. Kolme ensimmäistä tavua (AA B1 02) näyttävät olevan samat kaikissa viesteissä, kuten myös kaksi viimeistä "01 ja 55". Näyttäisi huutelavan tätä 07xx xxxx sarjaa aina silloin tällöin. Kun kokeilin test-nappia niin lähtee kaksi eri koodia, jotka vaihtelevat, mutta nuo kolme ensimmäistä tavua ja kaksi viimeistä pysyvät samoina. En ole täysin varma tulevatko nämä kaikki samalta laitteelta, kun kolme kappaletta on tällä hetkellä online.

Jolloin tietoa, miten tuota raakadataa pitäisi tulkita? Vai pitäisikö lähteä kokeilemalla etsimään yksi laite kerrallaan? Cozify näyttäisi tuota tukevan, joten jostakin, jos saisi tietää minkälaista koodia ottaa kiinni?
 
Liittynyt
17.08.2020
Viestejä
5
Näyttäisi lähettävän rawdatana: {"Data":"AA B1 02 073A 0F50 01 55"} -tyyppisiä koodeja. Kolme ensimmäistä tavua (AA B1 02) näyttävät olevan samat kaikissa viesteissä, kuten myös kaksi viimeistä "01 ja 55". Näyttäisi huutelavan tätä 07xx xxxx sarjaa aina silloin tällöin. Kun kokeilin test-nappia niin lähtee kaksi eri koodia, jotka vaihtelevat, mutta nuo kolme ensimmäistä tavua ja kaksi viimeistä pysyvät samoina. En ole täysin varma tulevatko nämä kaikki samalta laitteelta, kun kolme kappaletta on tällä hetkellä online.
Tuosta voisi päätellä että AA xx xx on jonkinlainen aloitus ja/tai laite tunnistus viesti, jossa 07 on esim. viestin tyyppi (warning, battery etc.) ensimmäinen byte 07 jälkeen voisi olla patteri koodi (laittessa on 1x 9V ja 3x AA) esimerkissäsi 07 3A 0F 50 tuo 0F 50 voisi olla esim. patterijännite tuolle 3x AA setille (0F 50 = 3920) 3.92V joka kääntyy ~1.3V / patteri.

Mikäli jollain on protokolla valmiina niin tuo on helpompaa, mutta jos ei niin loggaa eri tilanteiden viesti vaikka exeliin laite kerrallaan niin eiköhän tuosta jäljille päästä.
Niin tuo on Cozifyhinkin luultavammin tehty.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Varaaj:
Entä lämminvesivaraajan ohjaaminen? Onko mitään "helppoja" mahdollisuuksia tarjolla? En heti itse löytänyt vastauksia.
Varaajalle on varmaankin keskuksessa valmiina yösähkökontaktori, sitä voi ohjata omalla apureleellä. "Helppo" on toki helpoimmillaankin semmoinen, että vaatii sähköasentajan toimia.

Itse lisäsin keskukseen ESP8266:n ja sen perään neljä relettä, joilla toiminnat
1) lämminvesivaraajan esto (siirretään lämmityksen alku 22->01, estää yösähköohjauksen kontaktorilta),
2) lattialämmitysten esto (huippuhinnat / liian lämmintä, huonetermostaattien järjenvastainen toiminta, käyttää saunankiukaan vuorottelukontaktoria),
3) lämmityksen varauksen esto (estää yösähköohjauksen lattialämmityksen korotukselta, kytkentäaika vasta 02-05 ulkolämpötilasta riippuen, eikä 22-07) ja
4) lämmityksen varauksen pakotus (kytkee lattialämmitysten korotuksen riippumatta yösähköohjauksen tilasta, kotona-poissa-korvike, voi etänä kytkeä lämmityksen isommalle jonkun tunnin ennen kotiinpaluuta viikonlopunvietosta).
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Tuosta voisi päätellä että AA xx xx on jonkinlainen aloitus ja/tai laite tunnistus viesti, jossa 07 on esim. viestin tyyppi (warning, battery etc.) ensimmäinen byte 07 jälkeen voisi olla patteri koodi (laittessa on 1x 9V ja 3x AA) esimerkissäsi 07 3A 0F 50 tuo 0F 50 voisi olla esim. patterijännite tuolle 3x AA setille (0F 50 = 3920) 3.92V joka kääntyy ~1.3V / patteri.

Mikäli jollain on protokolla valmiina niin tuo on helpompaa, mutta jos ei niin loggaa eri tilanteiden viesti vaikka exeliin laite kerrallaan niin eiköhän tuosta jäljille päästä.
Niin tuo on Cozifyhinkin luultavammin tehty.
Jep. Täytyypä ehtiessä testailla lisää. Nuo 3 x 1,5 V paristot on ketjutukseen. En tunne cozify:ta, mutta saisikohan ao. koodeja tutkimalla jotain tolkkua, vai onko tuo täysin suljettu systeemi? Kenelläkään täällä cozify ja näitä Airameja käytössä, ja pystyisi kertomaan edes mitä tuo integraatio tukee? Pelkkiä hälytyksiä vai myös esim. Battery-statusta, yms.?
 
Liittynyt
17.08.2020
Viestejä
5
Rflinkissä nuo airamit on myös tuettuena.
Eli joku nuo koodit on ainakin setvinyt :geek:
En ainakaan suoraan löytänyt Airamia tuettujen laitteiden listasta, joten vähemmän yllättävästi nuo taitaa olla uudelleen brandättyjä.
Alkuperäisellä valmistaja nimellä ja tyypillä voisi protokolla löytyä "kansainvälisesti" todennäköisemmin kuin Airam nimellä.
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
KD101 tuolta listasta kyllä löytyy. Myös itse olen todennut niiden tuen.
Minkälaista tietoa rflinkin kautta saat ulos? Battery level, test pushed, smoke level, smoke alert? Eli tuleeko tuolta eri koodeja eri tapahtumille ja tasoille ?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
119
Ei tainnut muuta tietoa olla kuin hälytystieto. Jokainen palovarotin näkyi erillisenä.
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Ei tainnut muuta tietoa olla kuin hälytystieto. Jokainen palovarotin näkyi erillisenä.
Huutelevatko nuo siis näitä ”I am here” viestejä säännöllisesti ja sitten tuleeko myös test-nappulasta ”hälytys”? Lähinnä kiinnostaa että jos saa kiinni test-viestin niin tuleeko samalla koodilla varsinainen hälytys?
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
119
Piru kun nuo eivät ole enää käytössä. Väittäsin, että viesti lähtee vain kun savua on havaittu. Oikealla savulla en niitä ikinä testannut, joten test lienee sama viesti kuin oikea hälytys.
Tuolla Rflinkin tuettujen laitteiden listassa on send ja receive. Eli varmaan se learn lähettää jonkin eri koodin, millä saadaan ne kaikki naitetut hälyttimet huutamaan samaan aikaan. Jos tämän nappaisi talteen niin 433mhz lähettimellä tuon testisignaalin varmaan pystyisi lähettämään...

Edit. Testinapilla Home assistantissa tila muuttui "Savua havaittu".
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Niin kuin epäilinkin tuo on multibranded laite jota myydää mm. nexa nimellä.
Siitä löytyy myös mielenkiintoisia tuloksia :rolleyes: An official website of the European Union.

Logaatko hiukan lisää ja merrkkat ylös tapahtuman, mistä laitteesta ja minkälainen viesti.
Tuossa voisi olla potenttiaalinen protokolla ...
Näyttää siltä että täytyy testaamisen kautta etsiä. Pirullista vaan testailla kun nuo huutavat yhdessä julmetusti ja saa hiljaisiksi vain patterit kaikista irrottamalla.

Käytännössä testaus onnistuu vain kun muu perhe jossain muualla
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Varmaan aiheesta aiemminkin puhuttu, mutta kysytäänpä: onko kokemusta sähkökäyttöisistä rullaverhoista? Ikeallahan on omansa, onko kiinalaisista kokemusta? Tällä hetkellä itsellä Xiaomin vehkeitä ja siis Xiaomi Home -appi.

Onko Ikean verhoille mitään appia vai toimivatko pelkällä kauko-ohjaimella?

Entäs sälekaihtimet? Saako olemassa oleviin mitään moottoria (ja kiinni johonkin appiin)?
 
Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
254
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
44
^Kokemusta vielä ei ole, mutta saman projektin äärellä ollaan kuitenkin. Mulla on tilauksessa tämä: US $38.15 65% OFF|Bluetooth control Smart Elegance European chain motor with solar panel shades roller vertical venetian Zebra Blind|Automatic Curtain Control System| - AliExpress, jota oletan voivani ohjata tällä: TheBazeman/A-OK-AM43-Blinds-Drive. DIY cheapo, meininkiä siis. Saas nähdä miten äijän käy ja saanko tuon HA:n asti.
Kerro ihmeessä jos saat HA:han asti, kiinnostaa itseäkin vastaava projekti
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 835
^Kokemusta vielä ei ole, mutta saman projektin äärellä ollaan kuitenkin. Mulla on tilauksessa tämä: US $38.15 65% OFF|Bluetooth control Smart Elegance European chain motor with solar panel shades roller vertical venetian Zebra Blind|Automatic Curtain Control System| - AliExpress, jota oletan voivani ohjata tällä: TheBazeman/A-OK-AM43-Blinds-Drive. DIY cheapo, meininkiä siis. Saas nähdä miten äijän käy ja saanko tuon HA:n asti.
Komppaan @watanen kirjoittamaa. Eli pidä ajan tasalla, miten tuossa käy ja onko itse laitteesta mihinkään.

Samainen laite on pariin kertaan ollut jo ostoskorissa mutta jäänyt roikkumaan. Jos ei jo ennen saa aikaiseksi tilata niin viimeistään sitten kun kerrot positiiviset kokemukset. Makuuhuoneen verho saa luvan ennen talvea muuttua tavalla tai toisella automaattiseksi ja vähän voisi vaikka askarrella jos sillä pysyy kohtuukuluissa. Verhokin menee kuitenkin joskus vaihtoon niin eipä kannata suuria sijoittaa nykyiseen.
 
Liittynyt
28.08.2020
Viestejä
19
Olisi tarkoitus rakentaa automaatiota mökille. Kun olen selannut ketjua läpi, niin ohjaussysteemiksi on alkanut hahmottua ConBee II + Raspberry pi 4.
Mökillä ei ole toistaiseksi nettiyhteyttä, niin onnistuisiko yhteys ulkomaailmaan Rasbetty GSM-modeemi moduulin avulla?
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 572
Olisi tarkoitus rakentaa automaatiota mökille. Kun olen selannut ketjua läpi, niin ohjaussysteemiksi on alkanut hahmottua ConBee II + Raspberry pi 4.
Mökillä ei ole toistaiseksi nettiyhteyttä, niin onnistuisiko yhteys ulkomaailmaan Rasbetty GSM-modeemi moduulin avulla?
En tiedä mitä softaratkaisua aiot käyttää tuon ConBee II + Raspberry Pi combon kanssa, mutta suosittelen hankkimaan Home Assistantin tapauksessa pienen SSD-levyn, jolta pyörität järjestelmääsi. Järjestelmän käyttö nopeutuu huomattavasti, mutta suurempi uhka on SD-kortin korruptio. Se mökki kuitenkaan ei varmaan ole suoraan naapurissa, missä pääsisi tekemään helppoja korjauksia tai muutoksia :think: .

GSM-yhteyden osalta varmista, että kyseinen lisäosa on tuettu softaratkaisusi kanssa.

Voin myös luvata sen, että itse tekemällä joudut säätämään huomattavasti enemmän kuin valmiin järjestelmän kanssa. Samalla toki se hinta on myös alhaisempi.
 
Liittynyt
28.08.2020
Viestejä
19
En tiedä mitä softaratkaisua aiot käyttää tuon ConBee II + Raspberry Pi combon kanssa, mutta suosittelen hankkimaan Home Assistantin tapauksessa pienen SSD-levyn, jolta pyörität järjestelmääsi. Järjestelmän käyttö nopeutuu huomattavasti, mutta suurempi uhka on SD-kortin korruptio. Se mökki kuitenkaan ei varmaan ole suoraan naapurissa, missä pääsisi tekemään helppoja korjauksia tai muutoksia :think: .

GSM-yhteyden osalta varmista, että kyseinen lisäosa on tuettu softaratkaisusi kanssa.

Voin myös luvata sen, että itse tekemällä joudut säätämään huomattavasti enemmän kuin valmiin järjestelmän kanssa. Samalla toki se hinta on myös alhaisempi.
Softaksi olen ajatellut juuri Home Assistanssia. Kiitos vinkistä SSD:n suhteen. Ajatus on rakentaa "pilvetön" mahdollisimman toimintavarma järjestelmä.
 
Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
254
Sopiiko kysyä täältä kun ei communityssä tunnu tulevan vastausta. Hieman vielä epäselvää automaation ja skriptien eroavaisuus jne.. Yhtäkaikki olisi tarpeena helpottaa emännälle viritinvahvarin saunakaiuttimien käyttöä jotka ovat zone2:ssa. Kyseessä vanha Denon AVR-2113. Denoni on saatu kiinni Hubiin.

Koodi:
media_player:
  - platform: denonavr
    host: 192.168.1.111
    name: Denon
    show_all_sources: true
    timeout: 2
    zones:
      - zone: Zone2
        name: Sauna
Eli pitäisi tehdä Lovelaceen on/off kytkin joka laittaisi Denonin zone2:een virrat päälle ja valitsisi sisääntuloksi CD:n (jossa inputissa on Chrome Audiocast). Tietysti jos oikein haluaisin homman kunnolla niin olisi zone2 on/off nappi ja siinä alla sisääntulon valinta.

Joku tällainen ilmentymä olisi aika mukavan oloinen...:


Osaisiko/viitsisikö joku jeesata...
Mitenkäs tälle kävi? Saitko toimimaan?
Mulla vähän vastaava case, mutta Lovelacen napin sijaan tein automaation, joka kun Spotifystä valitsee laitteeksi "Sauna+Terassi" Chromecast-laiteryhmän, automaagisesti käynnistää vahvistimen Zone2:n ja valitsee sille sourcen sekä volumen. Se menee näin:
Koodi:
- alias: "061 - Set Terassi Speakers on"
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: media_player.sauna_terassi
      to: 'playing'
  action:
    - service: media_player.turn_on
      entity_id: media_player.denon_avr_x1300w_zone2
    - delay: '00:00:03'
    - service: media_player.volume_set
      data_template:
        entity_id: media_player.denon_avr_x1300w_zone2
        volume_level: '0.3'
    - service: media_player.select_source
      data:
        entity_id: media_player.denon_avr_x1300w_zone2
        source: 'ChrCast Aud'
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Mökillä ei ole toistaiseksi nettiyhteyttä, niin onnistuisiko yhteys ulkomaailmaan Rasbetty GSM-modeemi moduulin avulla?
Eikai mitään spesifiä 2G-viritystä kannata harkitakaan, joku normaali USB 4G-tikku vaan ja menoksi. Sen verran pitää katsoa, että tikusta saa NATittoman tilan päälle tai sitten viritettyä jonkun VPN:n sen päälle, jos on tarvetta ottaa yhteyksiä mökille ulkomaailmasta.
 
Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
254
Ajattelin virittää liesituulettimen virtakytkimen painamisesta tunnistuksen, jotta saisi ohjattua ilmanvaihdon takka-asentoon, kun liesituuletin menee päälle.
Mahtaisiko Sonoff Basic hoitaa homman jos sen laittaisi sinne kytkimen taakse. Eli pystyykö se lähettämään MQTT:tä tilamuutoksista?
Vai olisiko joku muu idea parempi?
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
810
Varmaan aiheesta aiemminkin puhuttu, mutta kysytäänpä: onko kokemusta sähkökäyttöisistä rullaverhoista? Ikeallahan on omansa, onko kiinalaisista kokemusta? Tällä hetkellä itsellä Xiaomin vehkeitä ja siis Xiaomi Home -appi.

Onko Ikean verhoille mitään appia vai toimivatko pelkällä kauko-ohjaimella?

Entäs sälekaihtimet? Saako olemassa oleviin mitään moottoria (ja kiinni johonkin appiin)?
Sälekaihtimet saa ainakin automaattisesti kääntyväksi servolla, jota ohjataan Wemos Minillä ja HA (tai Domoticz) taas käskyttää tuota Wemosia wifin kautta.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
103
Sälekaihtimet saa ainakin automaattisesti kääntyväksi servolla, jota ohjataan Wemos Minillä ja HA (tai Domoticz) taas käskyttää tuota Wemosia wifin kautta.
Olisiko tästä jotain linkkiä minkälainen servo sopii ja mihin hintaa saisi rakennettua?
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
810
Olisiko tästä jotain linkkiä minkälainen servo sopii ja mihin hintaa saisi rakennettua?
Suosittelen lukemaan täältä:

Pääpiirteissään:

Servo 3-10€/kpl
Wemos Mini Pro 3-4€/kpl (yhdellä pystyy ohjaamaan kahta servoa)
Servo <-> sälekaihtimen tanko -liitin 1.5€/kpl

USB-laturi+USB-liitin ja johtoa, jotta saa virrat Wemosille = muutama euro lisää ja vähän kolvailua johtojen kanssa.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
103
Suosittelen lukemaan täältä:

Pääpiirteissään:

Servo 3-10€/kpl
Wemos Mini Pro 3-4€/kpl (yhdellä pystyy ohjaamaan kahta servoa)
Servo <-> sälekaihtimen tanko -liitin 1.5€/kpl

USB-laturi+USB-liitin ja johtoa, jotta saa virrat Wemosille = muutama euro lisää ja vähän kolvailua johtojen kanssa.

D1 minejä löytyy kyllä kotoa ja on tuttu laite mutta kiinnostaa tuo servo.
Kiitos pretor linkistä.

Yritän tänään katsoa tota hommaa.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
1 050
Olikos nyt jollain valmis sapluuna vallox digit se ohjaukseen home assistantilta? Luin taaksepäin ketjua mutta ei nyt tainnut vielä valmista olla.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
103
D1 minejä löytyy kyllä kotoa ja on tuttu laite mutta kiinnostaa tuo servo.
Kiitos pretor linkistä.

Yritän tänään katsoa tota hommaa.
Suosittelen lukemaan täältä:

Pääpiirteissään:

Servo 3-10€/kpl
Wemos Mini Pro 3-4€/kpl (yhdellä pystyy ohjaamaan kahta servoa)
Servo <-> sälekaihtimen tanko -liitin 1.5€/kpl

USB-laturi+USB-liitin ja johtoa, jotta saa virrat Wemosille = muutama euro lisää ja vähän kolvailua johtojen kanssa.

Sain nyt luettua tuon läpi ja täytyy varmaan laittaa muutama DS3218MG tilaukseen.
Nämä ovat 270 astetta kääntyviä mutta eivät silti riitä koko kääntöalueelle. Täytyy sitten katsoa miten tuon toteuttaa kun servot ovat saapuneet.

Ja vielä on sellainen pelko että en saa näitä servoja mahtumaan tuonne kaihtimien alumiinikiskoon niin että ikkuna menee vielä kiinni.
Asennuskuvissa näyttivät todella pieniltä ja ikkunatkin oli hyvin saman tapaiset kuin itsellä (pihla) niin tiukkaa varmaan tekee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 359
Ite kanssa etsinyt kustannustehokasta tapaa ihan vain olemassa olevien sälekaihtimien asennon kääntämiseen, jotka saisi esim. Google Assistant ohjattavaksi. Haluaisin toimintavarman etäohjattavan ratkaisun, joka ei näytä johtohelvetiltä ikkunan pielessä. Kämpässä kuusi ikkunaa, joiden alla on vaakatasoiset pikkuikkunat sälekaihtimilla. Ideaalisti siis 12 sälekaihdinta automatiikan piiriin. Valmisratkaisut olisi helppouden seurauksena etusijalla mutta kääntämisestä saa maksaa valmisratkaisuna satkun per sälekaihdin eli äkkiä yli tonnin, joten eipä ole vielä lähtenyt mitään tilaukseen.

Valmisratkaisuja, joita tullut vastaan:

Noista toi Soma Tilt lähimpänä ehkä sitä mitä haen. Osa on vain verhon nostamiseen jenkkityylisellä helmirullalla. Jotenkin kuvittelisi että hintaa saisi jotenkin painettua lähemmäksi viittä kymppiä ja menisi paremmin kaupaksi mutta ilmeisesti ei vai puuttuuko listalta joku?

DIY -ratkaisuna hinnan saisi ilmeisesti johonkin 10-20 euroon per sälekaihdin mutta en ole vielä saanut myytyä itselleni että jaksaisin alkaa säätään. En ole vielä kovin montaa erityisen siistiä toteutusta nähnyt ja vähän mietityttää kauan saa säätää että saa oikeasti toimintavarman ja käytettävän.

Katselin tän kaiffarin videota aiheesta:



Sama jamppa on myös vertaillut noita jenkkimallisia vaihtoehtoja:

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
810
Sain nyt luettua tuon läpi ja täytyy varmaan laittaa muutama DS3218MG tilaukseen.
Nämä ovat 270 astetta kääntyviä mutta eivät silti riitä koko kääntöalueelle. Täytyy sitten katsoa miten tuon toteuttaa kun servot ovat saapuneet.

Ja vielä on sellainen pelko että en saa näitä servoja mahtumaan tuonne kaihtimien alumiinikiskoon niin että ikkuna menee vielä kiinni.
Asennuskuvissa näyttivät todella pieniltä ja ikkunatkin oli hyvin saman tapaiset kuin itsellä (pihla) niin tiukkaa varmaan tekee.
Ne alumiiniset servot on yllättävän isoja, mutta varmasti kestäviä. Laitoin myös noita pieniä muovisia servoja pariin ikkunaan, koska noi alumiiniset ei ilman isompaa kikkailua mahdu omiin ikkunoihin. Ainakin tähän asti on kestänyt. Eli jos on pelkoa ettei mahdu, niin nuo muoviset ei vararikkoon vie, jos niitä muutaman tilaa varuiksi. Muistelisin noiden kardaanien olleen 6x4mm, mutta tuohon muoviseen tais sopia paremmin 5x4mm.
Tosiaan tuon kääntöalueen kanssa joutuu sen verran miettimään, että haluaako säleiden aukeavan alhaalta keskelle, vai ylhäältä keskelle. Alunperin oli itselläkin tarkoitus saada toimintaan sliderit säleille portaattomaan säätöön, mutta hyvin on pärjännyt Xiaomi buttonilla kahdella eri asentokäskyllä.

En kyllä enää ilman näitä haluaisi olla. Meilläkin olohuoneen toisen ikkunan säleiden kiinnilaitto vaati aina sohvalle kiipeämisen ja keittiön säleetkin oli hyvin usein kiinni töistä tullessa, kun viimeiseksi heränneet ei niitä muistanut/jaksanut avata.

Yksi positiivinen asia on myös se, että lomilla ja poissa ollessa automaattisesti aukeavat/sulkeutuvat kaihtimet (+parit valot) lisää "asuttavuuden" näköä tyhjään taloon.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 916
Millaiset ne ikkunat ovat, ettei sinne väliin mahtuisi servo? Jos siellä on jo sälekaihtimet koteloineen niin tuollainen metallinen 270 servo pitäisi mennä pystyssä just sopivasti sisään.
Tossa kuva ainakin yhdestä toteutuksesta:
1599020935678.png

Alhaalta on katkottu kiinnikkeitä, että pohja on tasainen. Ei muuten taida levätä suorassa. Tuolla enemmänkin kuvia kun en viitsi spämmätä.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
103
Ne alumiiniset servot on yllättävän isoja, mutta varmasti kestäviä. Laitoin myös noita pieniä muovisia servoja pariin ikkunaan, koska noi alumiiniset ei ilman isompaa kikkailua mahdu omiin ikkunoihin. Ainakin tähän asti on kestänyt. Eli jos on pelkoa ettei mahdu, niin nuo muoviset ei vararikkoon vie, jos niitä muutaman tilaa varuiksi. Muistelisin noiden kardaanien olleen 6x4mm, mutta tuohon muoviseen tais sopia paremmin 5x4mm.
Tosiaan tuon kääntöalueen kanssa joutuu sen verran miettimään, että haluaako säleiden aukeavan alhaalta keskelle, vai ylhäältä keskelle. Alunperin oli itselläkin tarkoitus saada toimintaan sliderit säleille portaattomaan säätöön, mutta hyvin on pärjännyt Xiaomi buttonilla kahdella eri asentokäskyllä.

En kyllä enää ilman näitä haluaisi olla. Meilläkin olohuoneen toisen ikkunan säleiden kiinnilaitto vaati aina sohvalle kiipeämisen ja keittiön säleetkin oli hyvin usein kiinni töistä tullessa, kun viimeiseksi heränneet ei niitä muistanut/jaksanut avata.

Yksi positiivinen asia on myös se, että lomilla ja poissa ollessa automaattisesti aukeavat/sulkeutuvat kaihtimet (+parit valot) lisää "asuttavuuden" näköä tyhjään taloon.

Joo noita kardaaneita jo selvittelinkin ja luulen kanssa että 6x4mm olisi se millä lähtisin liikkeelle. Ainakin noiden metallisten servojen akselin halkaisija oli 5.9mm jonkun specsien mukaan.
Onko sulla pretor HA, smartthings vai joku muu käytössä? voi olla että olet sen jossain kertonut mutta en jaksanut alkaa etsimään.

Ikkunoita meillä olisi nyt 4 mihin haluaisin tämän toteuttaa.
Itse lähdin siitä ajatuksesta liikkeelle että saisin huoneiden ja sitä kautta koko talon lämpötiloja vähän hallintaan. Nyt kun oli taas kesällä näitä todella kuumia päiviä monta putkeen niin on iso merkitys onko kaihtimet kiinni vai auki kun ulkona 25 lämmintä ja aurinko paistaa ikkunoista sisään.
Talvella kun aurinko paistaa niin olisi kiva että kaihtimet olisi auki niin tulisi edes vähän aikaa valoa ja lämpöä kämppään. Kaikki muu mitä nyt keksii niin on vaan plussaa.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
103
Millaiset ne ikkunat ovat, ettei sinne väliin mahtuisi servo? Jos siellä on jo sälekaihtimet koteloineen niin tuollainen metallinen 270 servo pitäisi mennä pystyssä just sopivasti sisään.
Tossa kuva ainakin yhdestä toteutuksesta:


Alhaalta on katkottu kiinnikkeitä, että pohja on tasainen. Ei muuten taida levätä suorassa. Tuolla enemmänkin kuvia kun en viitsi spämmätä.
Samantapaisia kuvia oli tuolla pretorin linkkaamalla foorumilla ja kyllä se aika ahtaalta asennukselta näytti. Voin olla myös väärässä.
Alumiini kiskoa voin alkaa vähän modaamaan ja sitä akselia mikä säätää kaihtimia mutta noita ikkunanpokia tai karmeja en kyllä ala sorvaamaan yhtään.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
810
Millaiset ne ikkunat ovat, ettei sinne väliin mahtuisi servo? Jos siellä on jo sälekaihtimet koteloineen niin tuollainen metallinen 270 servo pitäisi mennä pystyssä just sopivasti sisään.
No meillä ei mene 90-luvun lopun kolmelasisiin ikkunoihin ilman ikkukarmien koloamista tuo isompi alumiini-servo. Tuo pienempi muoviservo mahtuu just sälekaihtimien listan sisään. Eli ei saa tulla tuolta sälekaihtimien listan sisältä yli.
Koska mulla yksi Wemos ohjaa kahta servoa/ikkunaa, niin pitäisi vielä ajaa feinillä pieni ura ikkunoiden väliin ylös, jotta saisi johdot kulkemaan siististi eikä tarvitse pelätä ikkunoita avatessa, että johdot jää väliin ja repii kaiken irti.


Onko sulla pretor HA, smartthings vai joku muu käytössä? voi olla että olet sen jossain kertonut mutta en jaksanut alkaa etsimään.

Ikkunoita meillä olisi nyt 4 mihin haluaisin tämän toteuttaa.
Itse lähdin siitä ajatuksesta liikkeelle että saisin huoneiden ja sitä kautta koko talon lämpötiloja vähän hallintaan. Nyt kun oli taas kesällä näitä todella kuumia päiviä monta putkeen niin on iso merkitys onko kaihtimet kiinni vai auki kun ulkona 25 lämmintä ja aurinko paistaa ikkunoista sisään.
Talvella kun aurinko paistaa niin olisi kiva että kaihtimet olisi auki niin tulisi edes vähän aikaa valoa ja lämpöä kämppään. Kaikki muu mitä nyt keksii niin on vaan plussaa.
Mulla on HA käytössä (+Hue bridge).
Tuohon auringon blokkaamiseen riittää jo aika pitkälti vähän alaviistoon olevat säleet. Tuo kuitenkin valoakin sisään, mutta blokkaa ylhäältä tulevan paisteen pois.
Eiköhän tuon voisi tehdä jollain lämpö-/+lux-anturilla automaattisesti toimivaksikin, eli pilvisinä päivinä osaisi avata säleitä enemmän ja aurinkoisina vähemmän.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
103
No meillä ei mene 90-luvun lopun kolmelasisiin ikkunoihin ilman ikkukarmien koloamista tuo isompi alumiini-servo. Tuo pienempi muoviservo mahtuu just sälekaihtimien listan sisään. Eli ei saa tulla tuolta sälekaihtimien listan sisältä yli.
Koska mulla yksi Wemos ohjaa kahta servoa/ikkunaa, niin pitäisi vielä ajaa feinillä pieni ura ikkunoiden väliin ylös, jotta saisi johdot kulkemaan siististi eikä tarvitse pelätä ikkunoita avatessa, että johdot jää väliin ja repii kaiken irti.


Mulla on HA käytössä (+Hue bridge).
Tuohon auringon blokkaamiseen riittää jo aika pitkälti vähän alaviistoon olevat säleet. Tuo kuitenkin valoakin sisään, mutta blokkaa ylhäältä tulevan paisteen pois.
Eiköhän tuon voisi tehdä jollain lämpö-/+lux-anturilla automaattisesti toimivaksikin, eli pilvisinä päivinä osaisi avata säleitä enemmän ja aurinkoisina vähemmän.
Hyvä homma jos HA niin voin kysellä neuvoja jos ei lähde pelittämään:rofl:.
Ajattelin tuon automaation tehdä niin että käytän huonelämpötilaa, ulkolämpötilaa, kelloa ja sitten darksky:stä senhetkistä sääennustetta.

En tiedä onnistuuko mutta noin ajattelin lähteä liikkeelle.
Mulla on joka huoneessa läpötilaseuranta eli ei tarvitsisi lisätä kun tuo lux-anturi mutta en oikein tiedä jaksanko alkaa niin tekemään.
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 058
Suosituksia HA kanssa yhteen pelaavasta ilpin ohjauslaitteesta? Joku mikä osaa käskyttää vanhaa Mitsua IR yli. Mieluiten joku valmis purkki. Samoin mitään järkevää wifi pohjaista lämpötila-anturia ulos?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 305
Viestejä
4 156 879
Jäsenet
70 407
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom