Kotiautomaatio

Nyt 2,4MHz käytössä, mutta onko tuossa joku muu asetus joka pitäisi vielä muuttaa:

1745519548474.png

Nyt 2,4MHz käytössä, mutta onko tuossa joku muu asetus joka pitäisi vielä muuttaa:

1745519548474.png

Tuon mukaan 5G vielä käytössä?

Laita manual ja ota ruksi pois 5G:stä Wifi band kohdasta.

Android puhelimella voit varmistaa poissaolon wifi analyzer appilla. Tuo 5G samassa SSID:ssä on aika yleinen ongelma erilaisten 2,4G wifi laitteiden kanssa.

Tuossa kuvankaappaksessa oli näköjään vielä 5GHz käytössä, mutta otin siis sen pois.

Ja nyt Sonoff kiinni läppärissä suunnillee lopullisella paikallaan. Nyt yhdistää Wifiin hyvin ja toimii. Katsotaan toimiiko vielä kun menee takaisin johdon väliin...

Kyllä se Sonoffi pysyy nyt tallin Wifissä kiinni. En nyt tiedä mikä tehdyistä toimenpiteistä korjasi tilanteen, mutta ehkei sillä nyt niin väliä.

Pitää ehkä vaihtaa Sonoff Basic jossakin vaiheessa Shellyn vastaavaan. En muistanutkaan kuinka rimpuloita nuo on. Toisaalta ei se yksi kiertovesipumppu varmaan 50W enempää kuormita tuota, että ehkä tuo Sonoff sen kestää.

Android puhelimella voit varmistaa poissaolon wifi analyzer appilla. Tuo 5G samassa SSID:ssä on aika yleinen ongelma erilaisten 2,4G wifi laitteiden kanssa.

... miten se on ongelma? Eihän se 2,4 gigan laite tiedä mitään 5 gigan verkon olemassaolosta. Sen sijaan samasta AP:sta 2,4/5G verkot eri SSID:illä estävät kaksitaajuuslaitteiden saumattoman verkonvaihdon.

... miten se on ongelma? Eihän se 2,4 gigan laite tiedä mitään 5 gigan verkon olemassaolosta. Sen sijaan samasta AP:sta 2,4/5G verkot eri SSID:illä estävät kaksitaajuuslaitteiden saumattoman verkonvaihdon.
Ongelmiahan voi aiheuttaa lähinna jokin 2taajuus laite, jossa on siinämäärin typerä firmis että se pyrkii väkisin siihen 5GHz verkkoon, vaikka sen voimakkuus olisi liian heikko.

Enpä ole ikinä pohtinut, ongelma laitteen kanssa ottanut vain 5G:n pois käytöstä ja liittynyt sen 2,4G:n ja homma kunnossa.

Nykyään 2,4G laitteille on oma SSID käytössä, niin ei ole ongelmia. Laitteita on kuitenkin paljon.

Yksi syy voisi olla puhelimella tehtävä paritus wifiin, vaikka sulla on puhelin ja laite X samassa SSID:ssä, niin todennäköisesti se sun puhelin on 5 verkossa ja kun se laite X yrittää ottaa/saada niitä wifi asetuksia puhelimesta, niin sille tarjotaan 5G tiedoilla, eikä se sitten vain yhdisty, kun ei siinä ole sitä tukea 5Ghz verkolle ja kun otat 5G:n pois käytöstä, niin puhelin tarjoaa oikeat tiedot.

Toki saman voisi tehdä ”etänä” eli menet sen puhelimen kanssa sen verran kauaksi, että se pudottaa itsensä 2,4G puolelle.

Tuli hankittua Zigbee maaperän kosteus sensori testiin:

Ihan kiitettävän hyvin toimii kunhan osaa olla tunkematta sensoria liian syvälle multaan. Mutta 10€/kpl hinnalla hieman suolainen sisäkäyttöön isolle ruukku-rykelmälle, minkä takia hankin lisäksi testiin 0,60€/kpl DIY-sensorin osia:

ESPHome + ESP32 niin hyvin rokkaa vaikka pisti 5 sensoria kiinni yhteen ESP32 korttiin.

Screenshot_2025-04-28-17-53-57-56_c3a231c25ed346e59462e84656a70e50 (1).jpg

Viimeksi muokattu:
Onkohan kukaan kokeillut laittaa bauhauksessa myytäviä hastan Rullaverhon moottorerita homeassistanttiin tai jotenkin muuten itse ohjata? Ilmeisesti moottori sopii ihanin screeen XL kaihtimeen.

Tai jos joku muu suht edullinen 2m x 2m screen kaihdin moottorilla tiedossa, niin otetaan vinkkejä vastaan.

Mytä wifi ohjattavaa lämpöpatteria suosittelette? Tarkoitus laittaa pieneen varastoon, joka tavallaan on jo lämmin, mutta koska tuo lattialämmitys on muiden lämmitysten kanssa saman kontaktorin takana, niin jää turhan viileäksi ja kosteaksi, kun nyt tarkoitus olis 3D printtailla siellä varastossa. Jonkinlaisia hintapiikkejä voisi välttää, että olisi silloin esim 20C tai ennen hinnan nousua nostaisi lämmöt korkeammaksi. Jos siinä samassa oli huoneen lämmön ja kosteuden mittaus, niin olisi plussa, vaikka toki eihän ne paljoa maksa.

Mietinnässä 2010- luvun OKT hankinta, jossa KNX johdotukset ja jos jonkinlaista viritystä tähän. Riski vai mahdollisuus? Mitä kommentteja tällaisesta? Itselle täysin tuntematon systeemi, ja jos olen ymmärtänyt oikein, niin on ehkä vähän vanhanaikaista kovakoodattua tekniikkaa. Voiko tulla myöhemmin jotain ongelmia tai isompia kulueriä?

Vanhanaikaista? Ei suinkaan. Jos olisin nyt rakentamassa uutta omakotitaloa, valitsisin edelleenkin KNX:n taloautomaation rungoksi, eli väyläkaapeloinnit painikkeille jne. Mutta jos olisin ostamassa KNX-taloa, haluaisin tietysti itselleni ETS-projektitiedostot jotta voi tehdä itse tarvittavia muutoksia.

KNX integroituu tosi hienosti Home Assistantin kanssa, eli voit rakentaa Home Assistantin päälle mitä tykkäät, ja HA komentaa sitten KNX-laitteita suoraan. KNX:n etuna on se että se on avoin standardi eikä siten ole sidonnainen vain yhden valmistajan päähänpistoksiin.

Kulueristä on vaikea todeta kun ei tiedä mitä kaikkea talossa on toteutettu sillä. Mutta jos tuohon päädyt, kannattaa tosiaan käyttää hieman aikaa ja opetella KNX:n toimintalogiikka itse (ohjevideoita löytyy paljon netistä).

ESPHome + ESP32 niin hyvin rokkaa vaikka pisti 5 sensoria kiinni yhteen ESP32 korttiin.
Kantsii seurata noita sensoreita alkaako lakkapinta heikkenemään ja heti jos korroosio iskee niin valaa kerros epoksia tai Kafuter Silicone Industrial Glue 45g High Quality K-704 705 704B RTV Silicone Rubber Black White Transparent Insulation Glue Too - AliExpress niin ei vehje hajoa tämä on ollut käsittääkseni vähän ongelma näissä upotettavissa sensoreissa.

Viimeksi muokattu:
Kantsii seurata noita sensoreita alkaako lakkapinta heikkenemään ja heti jos korroosio iskee kupariin niin valaa kerros epoksia tai Kafuter Silicone Industrial Glue 45g High Quality K-704 705 704B RTV Silicone Rubber Black White Transparent Insulation Glue Too - AliExpress niin ei vehje hajoa tämä on ollut käsittääkseni vähän ongelma näissä upotettavissa sensoreissa.
Tuossa on 20 noita sensoreita varalla ja Loctite SI 595 jos alkavat lahoamaan omia aikojaan.

Mytä wifi ohjattavaa lämpöpatteria suosittelette? Tarkoitus laittaa pieneen varastoon, joka tavallaan on jo lämmin, mutta koska tuo lattialämmitys on muiden lämmitysten kanssa saman kontaktorin takana, niin jää turhan viileäksi ja kosteaksi, kun nyt tarkoitus olis 3D printtailla siellä varastossa. Jonkinlaisia hintapiikkejä voisi välttää, että olisi silloin esim 20C tai ennen hinnan nousua nostaisi lämmöt korkeammaksi. Jos siinä samassa oli huoneen lämmön ja kosteuden mittaus, niin olisi plussa, vaikka toki eihän ne paljoa maksa.
Adaxin wifi + ble ohjattavat lämpöpatterit ovat olleet hinta-laatusuhteeltaan itselleni loistavat, kun Gigatin tarjouksesta bongasin.

Mulla on kolme Millin patteria, istuvat kauniisti HA-ympäristöön ja toimivat vailla huomautettavaa.

Vanhanaikaista? Ei suinkaan. Jos olisin nyt rakentamassa uutta omakotitaloa, valitsisin edelleenkin KNX:n taloautomaation rungoksi, eli väyläkaapeloinnit painikkeille jne. Mutta jos olisin ostamassa KNX-taloa, haluaisin tietysti itselleni ETS-projektitiedostot jotta voi tehdä itse tarvittavia muutoksia.

KNX integroituu tosi hienosti Home Assistantin kanssa, eli voit rakentaa Home Assistantin päälle mitä tykkäät, ja HA komentaa sitten KNX-laitteita suoraan. KNX:n etuna on se että se on avoin standardi eikä siten ole sidonnainen vain yhden valmistajan päähänpistoksiin.

Kulueristä on vaikea todeta kun ei tiedä mitä kaikkea talossa on toteutettu sillä. Mutta jos tuohon päädyt, kannattaa tosiaan käyttää hieman aikaa ja opetella KNX:n toimintalogiikka itse (ohjevideoita löytyy paljon netistä).
Samoilla linjoilla itsekin tämän suhteen. Rakennettiin 2021-22 uusi talo ja siihen valitiin KNX. ETS-ohjelmiston lisenssin hankin itselleni ja pieniä viilauksia systeemiin on tullut tehtyä vielä muuton jälkeen. Hyvin integroituu myös HA:n kanssa. Vaatii toki omaa perehtymistä ja perinteiset sähköt saa varmasti uuteen taloon halvemmalla kuin KNX-pohjaisen systeemin.

Samoilla linjoilla itsekin tämän suhteen. Rakennettiin 2021-22 uusi talo ja siihen valitiin KNX. ETS-ohjelmiston lisenssin hankin itselleni ja pieniä viilauksia systeemiin on tullut tehtyä vielä muuton jälkeen. Hyvin integroituu myös HA:n kanssa. Vaatii toki omaa perehtymistä ja perinteiset sähköt saa varmasti uuteen taloon halvemmalla kuin KNX-pohjaisen systeemin.
Tuossa KNX systeemissä paistaa vähän ahneus läpi.. Siis se itse KNX sertifikaatti nostaa hintaa, monella valmistajalla on myynnissä KNX laitteesta rinnakkainen malli eri firmiksellä edullisemmalla hinnalla.

Mä olen viimeaikoina räpläillyt hieman DALIa, jolla pystyy aika pitkälti siihen minkä KNX:kin, mutta itse systeemi on lähes open sourcea tuohon KNX verrattuna.

Löysin aliexpressistä "Pico-DALI2 expansion board" nimellä halvan palikan jolla arduino/esp32:n saa juttelemaan DALIväylää, joka mahdollistaa nyt melkein mitä vaan viitsii itse tehdä.

Viimeksi muokattu:
Itse harkitsin omaan projektiin (2019) DALIa, mutta hyvin nopeasti luovuin ajatuksesta, vaikka kaapeloinnit myös sitä varten jätin varalle. Philips Hue tuli koko taloon, HA komentaa Hue-siltoja KNX-painikkeiden kautta. Hyvin tyytyväinen olen ollut valintaani.

Pitäisi saada 1000W sähköpatteri shellyllä etäohjattavaksi. Onkohan tuohon oikea Plus Mini vai Plus 1PM mini millä sitä voisi ohjailla?

Olen yrittänyt järkeistää tuota KNX:ää vanhan järjestelmän tilalle eikä se oikein taida siihen taipua, kuten ei moni muukaan väyläpohjainen toteutus.

Onko kukaan rakentanut tai muuten kohdannut toteutusta, jossa olisi ohjaus- ja mittauspuolella pelkät parikaapelilitännät painonapeille ja mittalaitteille sekä lähtönä kytkentälähdöt releille? Asunnossa on sata relettä, joilla ohjataan talon valoja ja mm. pistorasioita sekä parisataa tuloa painonapeille sekä erilaisille antureille. Nykyinen järjestelmä on tulossa tiensä päähän ja vaihto esimerkiksi KNX:ään vaatisi vähintään kojeiden vaihtoa( nyt pelkät painonapit katkaisijoina) kuten monissa muissakin toteutuksissa.

Mikä olisi hyvä tapa mitata vesi-ilmalämpöpunpun kulutusta, kun pumpusta itsestään ei sitä saa ulos? Home Assistanttiin pitäisi tieto saada.

Tarve olisi mitata erikseen ulkoyksikköä ja sisäyksikköä, molemmat on kolmella vaiheella kytketty.

Mieluummin vaikka langallinen yhteys tai sitten Zigbee.

Miten muut on vastaavia toteuttaneet?

Mikä olisi hyvä tapa mitata vesi-ilmalämpöpunpun kulutusta, kun pumpusta itsestään ei sitä saa ulos? Home Assistanttiin pitäisi tieto saada.
Onko vanhakin pumppu, jos siinä ei verkkoliitäntää ole? Nibestä sai tiedot suoraan HA:han, kun keksi laittaa modbussin päälle.

Tuollaisella tai vastaavalla virtamittarilla varmasti onnistuu:

Mä olen viimeaikoina räpläillyt hieman DALIa, jolla pystyy aika pitkälti siihen minkä KNX:kin, mutta itse systeemi on lähes open sourcea tuohon KNX verrattuna.

Löysin aliexpressistä "Pico-DALI2 expansion board" nimellä halvan palikan jolla arduino/esp32:n saa juttelemaan DALIväylää, joka mahdollistaa nyt melkein mitä vaan viitsii itse tehdä.
Tietänet varmaan, että DALI on lähinnä valaistuksen tarkoituksiin suunniteltu ja KNX on paljon muutakin? Onhan meilläkin kaikki valaistus kahden DALI-linjan päässä, mutta ne painonapit ovat KNX-väylässä, jotka sitten KNX/DALI-gatewayn kautta yhdistyvät.

Olen yrittänyt järkeistää tuota KNX:ää vanhan järjestelmän tilalle eikä se oikein taida siihen taipua, kuten ei moni muukaan väyläpohjainen toteutus.

Onko kukaan rakentanut tai muuten kohdannut toteutusta, jossa olisi ohjaus- ja mittauspuolella pelkät parikaapelilitännät painonapeille ja mittalaitteille sekä lähtönä kytkentälähdöt releille? Asunnossa on sata relettä, joilla ohjataan talon valoja ja mm. pistorasioita sekä parisataa tuloa painonapeille sekä erilaisille antureille. Nykyinen järjestelmä on tulossa tiensä päähän ja vaihto esimerkiksi KNX:ään vaatisi vähintään kojeiden vaihtoa( nyt pelkät painonapit katkaisijoina) kuten monissa muissakin toteutuksissa.

Kyllä sen KNX pystyy toteuttamaan myös niin että käytetään tavallisia painikkeita ja kaikki inputit on keskitetysti yhdessä kaapissa.

Tietänet varmaan, että DALI on lähinnä valaistuksen tarkoituksiin suunniteltu ja KNX on paljon muutakin? Onhan meilläkin kaikki valaistus kahden DALI-linjan päässä, mutta ne painonapit ovat KNX-väylässä, jotka sitten KNX/DALI-gatewayn kautta yhdistyvät.
Joo toki, mutta kyllähän tuo daliväylä taipuu oikeastaan mihin vaan, mihin KNX:kin, mutta vaatii paljon enemmän DIY henkeä. Tai en äkkiseltään keksi mitään mitä KNX:llä voi toteuttaa, mutta dalilla ei, muuten kuin siinä mielessä että daliväylässä ei ole kuin 64+64 osoitetta, ja aika rajallinen tehobudjetti.

KNX systeemiin en ole niin paljoa perehtynyt että osaisin sanoa onko siihen ylipäätään mahdollista tehdä osia itse, vai onko ainoa tie vaan hakea valmiit kojeet kaupasta.

Kyllä sen KNX pystyy toteuttamaan myös niin että käytetään tavallisia painikkeita ja kaikki inputit on keskitetysti yhdessä kaapissa.
Täytyy jatkaa tuohon tutustumista( heillä on ilmainen verkkokoulu mutta se ei, ainakaan vielä, kata kaltaistani tilannetta, jossa korvataan vanha järjestelmä KNX:llä). Valitessani järjestelmää edellisvuosikymmenellä oli KNX toki jo olemassa mutta aika epämääräisenä ja suljettuja järjestelmiä oli useita tarjolla ja niissä oli omat etunsa.
Valitsin väärän hevosen mutta ei se sentään täysin rampa ole( sain kontaktin APIin kun järjestelmä oli ammuttu alas niin jsoneilla pääsen HA:n kautta hallitsemaan sitä siinä missä sen ulkopuolisiakin osia mutta jossain välissä järjestelmän 'tietokone' tulee tiensä päähän lopullisesti ja suljetun järjestelmän sydäntä ei noin vain vaihdeta).

Tiedustellessani järjestelmästä vastaavalta tasolta hintalappua järjestelmän muuttamisesta KNX:ään muutamia vuosia sitten oli hinta-arvio( ennen todellista kartoitusta) kuusinumeroinen. Ennemmin heivaan hälytysjärjestelmän roskiin ja laitan suorareleohjaukset laitteille( muutaman euron per portti sillä painonappipainikkeita varten tarvitaan kiikku linjaan).

Ennemmin heivaan hälytysjärjestelmän roskiin ja laitan suorareleohjaukset laitteille( muutaman euron per portti sillä painonappipainikkeita varten tarvitaan kiikku linjaan).
Tulee mieleen, että tuossa kannattais laittaa joku ESP32 pohjainen kortti (tai useampi), jossa on tarpeeksi tuloja ja lähtöjä painonapeille ja releille. Sitten HomeAssistantilla ohjaus, jotta saa ensin replikoitua vanhan toiminnallisuuden ja jatkossa laajentaa sitä älykodiksi. Voisi kuvitella että tekijöitä projektille löytyy, ettei tarvitse kaikkea itse pähkäillä. Riskinä tuossa on HA-ohjauskoneen sekoaminen, jonka jälkeen mikään ei toimisi. Palautumissuunnitelma, backupit ja varalaitteet varmasti kannattaa olla hoidossa.

Hälytysjärjestelmä sitten erikseen, esim. Ajaxilla on mahdollista hyödyntää vanhat kaapeloinnit.

Vanhempien talossa on juurikin painonapit ohjaamassa suoraan releitä/valaistusta. Toimii se noinkin, toki ei puhuta sadoista vaan kymmenestä pisteestä.

^Voi kuvitella, että jos joku ABB tulee tontille mukanaan pikkupakullinen henkilöitä, niin maksaa ihan pirusti jo ennen kuin mitään on edes tehty. Mitä olen noita "oikeita" kotiautomaatiojärjestelmiä vilkaissut, niin maksaa paljon ja on hankalaa. Hue ja HA riittää itselle vallan hyvin.

Tulee mieleen, että tuossa kannattais laittaa joku ESP32 pohjainen kortti (tai useampi), jossa on tarpeeksi tuloja ja lähtöjä painonapeille ja releille. Sitten HomeAssistantilla ohjaus, jotta saa ensin replikoitua vanhan toiminnallisuuden ja jatkossa laajentaa sitä älykodiksi. Voisi kuvitella että tekijöitä projektille löytyy, ettei tarvitse kaikkea itse pähkäillä. Riskinä tuossa on HA-ohjauskoneen sekoaminen, jonka jälkeen mikään ei toimisi. Palautumissuunnitelma, backupit ja varalaitteet varmasti kannattaa olla hoidossa.

Hälytysjärjestelmä sitten erikseen, esim. Ajaxilla on mahdollista hyödyntää vanhat kaapeloinnit.

Vanhempien talossa on juurikin painonapit ohjaamassa suoraan releitä/valaistusta. Toimii se noinkin, toki ei puhuta sadoista vaan kymmenestä pisteestä.
Tämä on se muutaman euron toteutus.

Ongelma oikeastaan on siinä, että purkkaviritystalon( ostajan näkökulmasta) myyminen ei välttämättä ole helppoa ja siten ns. turvallinen ja 'kiinteä' toteutus on parempi vaihtoehto. Sitten kun sen hetki joskus koittaa, HA:ta ei jätetä seuraavalle asiakkaalle.

Ts. toivottu viritelmä ei poikkeaisi loppukäyttäjälle millään muotoa nykyisestä; painaessaan valopainiketta syttyy ja sammuu valo kuten nyt riippumatta siitä onko talossa verkkoyhteyttä laitteiden A ja B välillä. Tähän toteutukseen toki em. ESP32-toteutukset saa vallan mainiosti toimimaan em tavalla, eikä varmasti tarvitse edes jättää tulevalle ostajalle tiiliskiven paksuista kirjaakaan ohjekirjaksi mutta hälytysjärjestelmä täytynee muuttaa passiiviseksi.

Miten iso kartano sulla on jos KNX asentaminen maksaa satoja tuhansia?
100 000:kin on kuusinumeroinen. On tämä talo toki normaalia suurempi mutta myös kojeita ja mittapisteitä on yhteensä pitkälle toistasataa. Ja tiedän, että todellinen loppulasku olisi huomattavasti halvempi mutta vei se silti innon kyseisen toimijan kanssa keskustella järkeviä kun heidän laskurinsa heittää moisia hintoja( tosin, kävin äsken heidän sivuillaan ja kertovat 300 neliön asunnolle arviohinnan yhä samaan luokkaan mutta sen täytyy perustua siihen, että heivaavat kaiken olemassaolevan roskiin ja aloittavat alusta missä ei ole mitään järkeä). Sivu sanoi alkaen-hinnaksi 15 000 euroa, joka on pienen asunnon hinta-arvio ja samaa suuruusluokkaa kuin koko sähkötyö oli vuonna 2011 kun alkuperäinen työ tehtiin.

Viimeksi muokattu:
Tämä on se muutaman euron toteutus.

Ongelma oikeastaan on siinä, että purkkaviritystalon( ostajan näkökulmasta) myyminen ei välttämättä ole helppoa ja siten ns. turvallinen ja 'kiinteä' toteutus on parempi vaihtoehto. Sitten kun sen hetki joskus koittaa, HA:ta ei jätetä seuraavalle asiakkaalle.

Ts. toivottu viritelmä ei poikkeaisi loppukäyttäjälle millään muotoa nykyisestä; painaessaan valopainiketta syttyy ja sammuu valo kuten nyt riippumatta siitä onko talossa verkkoyhteyttä laitteiden A ja B välillä. Tähän toteutukseen toki em. ESP32-toteutukset saa vallan mainiosti toimimaan em tavalla, eikä varmasti tarvitse edes jättää tulevalle ostajalle tiiliskiven paksuista kirjaakaan ohjekirjaksi mutta hälytysjärjestelmä täytynee muuttaa passiiviseksi.
Itse tekisin "shelly-tyylisillä" releillä. Sanon tyylisillä kun en suoriltaan tiedä onko shellyllä juuri tähän parasta ratkaisua, mutta tarkoitan älyrelettä jossa on myös nappitulo(t) ja tarvittaessa aika vapaasti konffattavissa. Ominaisuuksina siis
a) Pystyy käyttämään itsenäisesti "nappi ohjaa relettä suoraan" ilman erillistä kotiautomaatiokeskusta
b) Voi ohjata releet päälle puhelimella/kotiautomaatiolla
c) releen saa irti napin ohjauksesta (mutta napin tapahtumat voi edelleen lukea), jolloin voi rakentaa kotiautomaation älylampuilla jne. tarvittaessa.

A:n avulla saa järjestelmästä "perinteisen" ja b & c mahdollistaa monipuoliset älyratkaisut.

Onko vanhakin pumppu, jos siinä ei verkkoliitäntää ole? Nibestä sai tiedot suoraan HA:han, kun keksi laittaa modbussin päälle.

Tuollaisella tai vastaavalla virtamittarilla varmasti onnistuu:

Ei sinällään kovin montaa vuotta vanha malli, Thermia Itec Eco kyseessä. On pumpussa etähallinta, mutta hieman puutteellinen HA:n näkökulmalta. Itse integraatio HA:n toimii ihan "OK".

Kulutusta ei tosin osaa näyttää.

Tuo mainitsemasi mittari voi olla hankala laittaa, kun ulkoyksikölle menee yksi MMJ - kaapeli jossa kaikki vaiheet menevät. Sinällään en ole niinkään kiinnostunut vaiheista, kokonaiskulutus riittäisi.

Itse tekisin "shelly-tyylisillä" releillä. Sanon tyylisillä kun en suoriltaan tiedä onko shellyllä juuri tähän parasta ratkaisua, mutta tarkoitan älyrelettä jossa on myös nappitulo(t) ja tarvittaessa aika vapaasti konffattavissa. Ominaisuuksina siis
a) Pystyy käyttämään itsenäisesti "nappi ohjaa relettä suoraan" ilman erillistä kotiautomaatiokeskusta
b) Voi ohjata releet päälle puhelimella/kotiautomaatiolla
c) releen saa irti napin ohjauksesta (mutta napin tapahtumat voi edelleen lukea), jolloin voi rakentaa kotiautomaation älylampuilla jne. tarvittaessa.

A:n avulla saa järjestelmästä "perinteisen" ja b & c mahdollistaa monipuoliset älyratkaisut.
Tämä toimisi varmasti hyvin jos ei olisi jo releet kaapissa. Helpommalla pääsen vaihtamalla painikkeet perinteisiin kiikkukytkimiin, joilla rele yksinkertaisesti pakko-ohjataan päälle ja pois. Shellyjen kohdalla ongelmaksi tulee se, että yhtä toimintoa varten on käytössä useampi painike, jotka tietenkin voidaan uudelleenmääritellä vapaasti nykyjärjestelmässä.
Siten koteloitu din-relekortti nykyiseen tapaan on parempi toteutus. Ongelma vain on ettei kompakteja relekortteja tai vastaavia tahdo löytyä. 7 cm leveässä din-moduulissa on nyt 24 inputtia ja 24 outputtia ja niitä on nyt 18 kappaletta.

Voi tuon hyvin tehdä KNX:llä. Tuloja ja relelähtöjä esim. ABB tai MDT. Kalleinta lienee nykyisen järjestelmän toiminnan selvittäminen ja sen ohjelmointi KNX:ään.

Halvimmalla pääsee, jos tilaa MDT:t Saksasta. Sähkäri asentaa releet ja virtalähteen. Hankkii ETS (Lite) ohjelman ja ohjelmoi itse.

Esim.
BE-32000.02 32x binary input MDT Binary Inputs BE
AKK-2416.03 24x relelähtö (on olemassa myös kulutusta mittaavia) MDT Switch Actuators AKK compact
STC-0640.01 Virtalähde
SCN-IP100.03 IP-reititin, ohjelmointiin ja HA yhdistämiseen

Tuloissa ja lähdöistä on ETS:stä määriteltävä logiikkaosa. Laajemman erillisen logiikkapalikankin voi laittaa.

Tuo mainitsemasi mittari voi olla hankala laittaa, kun ulkoyksikölle menee yksi MMJ - kaapeli jossa kaikki vaiheet menevät. Sinällään en ole niinkään kiinnostunut vaiheista, kokonaiskulutus riittäisi.
Shellyn kuvassa virtamuuntaja-paketti on asennettu mittaritauluun, heti johdonsuojilta lähtevien johtimien läpi. En tiedä onko olemassa sellaisia virtamuuntajia, jotka mittaavat 3-vaihe johtimen virtaa ilman erillisiä muuntajia. Käytännössä vaivan määrä on vakio, virrat joutuu joka tapauksessa käyttämään pois kun tuota asentaa. Ellei sitten valitse mallia, missä on avattavat virtamuuntajat ja vaan napsauta niitä johtimien päälle. Tai siis sähkömies napsauttaa, luonnollisesti...

Nibessä tuli mukana virtamuuntajat, jotka asennettiin pääkeskukseen mittaamaan koko talon virrankulutusta. Näin pumppu osaa säätää tehoa sen mukaan, miten vaiheissa on kapasiteettia (25A pääsulakkeet, sähköauto yms.).

miten saan Shelly pistorasian "liikennevalo" skriptiin tuon brightness kohdan pienemmälle?

riville -> config.leds.colors["switch:0"].on.brightness = 100; kun muuttaa arvon esim. 30 niin himmenee käynnistyksessä, mutta kun skripti lähtee käyntiin niin ledin kirkkaus on täysillä. (green,orange,red)
apuja kädettömälle....

Spot-hinta.fi – Shelly skriptien esittely – api.spot-hinta.fi
// Thank you for your support: spot-hinta.fi is offering smart ways to lower electricity bills
// Supported Shelly firmwares: 1.0.3 - 1.4.4. Script version: 2024-12-29

// NOTE! This script works only with "Shelly Plus Plug S" -smart plug

// Region to use
let Region = "FI"; // Supported regions: DK1, DK2, EE, FI, LT, LV, NO1, NO2, NO3, NO4, NO5, SE1, SE2, SE3, SE4

// You have the option to set precise price limits or disable them, adjusting LED color based on relative prices:
// The 8 cheapest hours will be displayed in green, the 8 most expensive in red, and the remaining 8 hours in yellow.
const UsePriceLimits = true; // When set to "false," utilize relative prices instead of fixed price limits.
const CheapPriceLimit = 5; // Sets the price limit in euro cents. When the price falls below this limit, the color is "Green"
const ExpensivePriceLimit = 12; // Establishes the expensive price limit in euro cents. When the price exceeds this limit, the color is set to "Red"

// Configure colors
const CheapPriceColor = [0, 100, 0]; // Green
const MiddlePriceColor = [100, 30, 0]; // Orange
const ExpensivePriceColor = [100, 0, 0]; // Red
const UnknownPriceColor = [0, 0, 100]; // Blue

// Script starts here, do not edit
print("PlusPlugS-StreetLight: script is starting... (color will be set in 60 seconds)");
let config; let currentHour = -1; let currentHourColor = UnknownPriceColor; let urlToCall = "";

if (UsePriceLimits === true) {
urlToCall = "https://api.spot-hinta.fi/JustNow/" + CheapPriceLimit + "/" + ExpensivePriceLimit + "?region=" + Region
} else {
urlToCall = "https://api.spot-hinta.fi/JustNowRank?region=" + Region;
}

// Get current configuration. Only color is modified, other settings remain.
Shelly.call("PLUGS_UI.GetConfig", null, function (response) { config = response; });

// Timer to change color each hour. Color changes during the first minute of an hour
Timer.set(60000, true, function () {
if (currentHour === new Date().getHours()) { return; }
else {
currentHour = new Date().getHours();
print("PlusPlugS-StreetLight: Hour has changed, getting what color the LED light should be...");
Shelly.call("HTTP.Request", { method: "GET", url: urlToCall, timeout: 10, ssl_ca: "*" }, ProcessResponse);
}
});

function ProcessResponse(response, error_code) {
if (error_code === 0 && response !== null && response.code === 200) {
let responseCode = response.body * 1;
if (responseCode === 0) { print("PlusPlugS-StreetLight: Hour is cheap"); currentHourColor = CheapPriceColor; }
if (responseCode === 1) { print("PlusPlugS-StreetLight: Hour is middle price"); currentHourColor = MiddlePriceColor; }
if (responseCode === 2) { print("PlusPlugS-StreetLight: Hour is expensive"); currentHourColor = ExpensivePriceColor; }
ChangeColor(currentHourColor);
}
else {
if (responseCode <= 8) { print("PlusPlugS-StreetLight: Hour is cheap. Rank: " + responseCode); currentHourColor = CheapPriceColor; }
else if (responseCode >= 17) { print("PlusPlugS-StreetLight: Hour is expensive. Rank: " + responseCode); currentHourColor = ExpensivePriceColor; }
else { print("PlusPlugS-StreetLight: Hour is middle price. Rank: " + responseCode); currentHourColor = MiddlePriceColor; }
}
}
else {
print("PlusPlugS-StreetLight: An error occurred while fetching rank data"); ChangeColor(UnknownPriceColor); currentHour = -1;
}
}

function ChangeColor(color) {
//Set plug to power mode to ensure that price level lights works.
config.leds.mode = "switch";
config.leds.colors["switch:0"].on.rgb = color;
config.leds.colors["switch:0"].on.brightness = 100;
config.leds.colors["switch:0"].off.rgb = color;
config.leds.colors["switch:0"].off.brightness = 10;
let urlToUpdateColor = "http://localhost/rpc/PLUGS_UI.SetConfig?config=" + JSON.stringify(config);
Shelly.call("HTTP.Request", { method: "GET", url: urlToUpdateColor, timeout: 15, ssl_ca: "*" }, ProcessColorChangeResponse);
}

function ProcessColorChangeResponse(response, error_code, error_msg) {

if (error_code === 0 && response !== null) {
print("PlusPlugS-StreetLight: Successfully changed the color of the led.");
return;
}

print("PlusPlugS-StreetLight: Color change was not successful. Error code: " + error_code + " - Error message: " + error_msg);
currentHour = -1;
}

Kalleinta lienee nykyisen järjestelmän toiminnan selvittäminen ja sen ohjelmointi KNX:ään.
Varmasti on. Toisaalta, jos logiikka on valmiina niin ei tarvitsisi kuin määritellä porttien roolit, jotta saa komponenttitoiminnat kohdilleen. Oletan hallintayksikössä olevan valmiina myös jonkinlaiset turvallisuusosiot.
Halvimmalla pääsee, jos tilaa MDT:t Saksasta. Sähkäri asentaa releet ja virtalähteen. Hankkii ETS (Lite) ohjelman ja ohjelmoi itse.

Esim.
BE-32000.02 32x binary input MDT Binary Inputs BE
AKK-2416.03 24x relelähtö (on olemassa myös kulutusta mittaavia) MDT Switch Actuators AKK compact
STC-0640.01 Virtalähde
SCN-IP100.03 IP-reititin, ohjelmointiin ja HA yhdistämiseen

Tuloissa ja lähdöistä on ETS:stä määriteltävä logiikkaosa. Laajemman erillisen logiikkapalikankin voi laittaa.
Täytyy tutustua noihin ja katsoa mitä ovat syöneet.

Tämä toimisi varmasti hyvin jos ei olisi jo releet kaapissa. Helpommalla pääsen vaihtamalla painikkeet perinteisiin kiikkukytkimiin, joilla rele yksinkertaisesti pakko-ohjataan päälle ja pois. Shellyjen kohdalla ongelmaksi tulee se, että yhtä toimintoa varten on käytössä useampi painike, jotka tietenkin voidaan uudelleenmääritellä vapaasti nykyjärjestelmässä.
Siten koteloitu din-relekortti nykyiseen tapaan on parempi toteutus. Ongelma vain on ettei kompakteja relekortteja tai vastaavia tahdo löytyä. 7 cm leveässä din-moduulissa on nyt 24 inputtia ja 24 outputtia ja niitä on nyt 18 kappaletta.
Mutta eikö painikkeiden vaihto kiikkuihin tuhoa koko systeemin, olettaen että sulla on kuitenkin useampi kytkin ohjaamassa samoja valoja? Tuskin painonappien kanssa sulla on mitään "porraskytkentää" valmiina? Lisäksi jokin ABB:n kytkin maksaa älyreleen verran...
Painonapit voi laittaa rinnan ja lisäksi esim. shellyt voi laittaa komentamaan toisiaan jos haluaa useamman releen saman napin taakse. Toki aika nopeasti huomaa että sen HA:n asentaa nopeammin kuin conffaa kaikki shellyt :D

Kompakti kokovaatimus on varmaan pahin ongelma. Kompaktimpaa ratkaisua (max input/output-määrä per kiskosentti) tuskin löytyy kuin juurikin monituloiset I/O- tai relekortit...

Mutta eikö painikkeiden vaihto kiikkuihin tuhoa koko systeemin, olettaen että sulla on kuitenkin useampi kytkin ohjaamassa samoja valoja? Tuskin painonappien kanssa sulla on mitään "porraskytkentää" valmiina? Lisäksi jokin ABB:n kytkin maksaa älyreleen verran...
Painonapit voi laittaa rinnan ja lisäksi esim. shellyt voi laittaa komentamaan toisiaan jos haluaa useamman releen saman napin taakse. Toki aika nopeasti huomaa että sen HA:n asentaa nopeammin kuin conffaa kaikki shellyt :D

Kompakti kokovaatimus on varmaan pahin ongelma. Kompaktimpaa ratkaisua (max input/output-määrä per kiskosentti) tuskin löytyy kuin juurikin monituloiset I/O- tai relekortit...
Niin voi laittaa rinnan mutta niin voi periaatteessa kiikkupainikkeet. Ja kiikkupainikkeille voi myös tehdä porraskytkennän(, joka kotioloissa ei välttämättä ole paras toteutus, etenkin jos on erikseen vielä wifipolttimot käytössä) parikaapeleiden teknisen tilan päässä.

Painonapin ongelmana on lähinnä se ettei niitä voi liittää suoraan relekantaan kun ne painikkeet eivät ole kytkeviä vaan liipaisevia., joten ne tulee kytkeä flip-floppeihin. Niihin taas voi kytkeä vaikka hurumonta painonappia. Mutta flippareillakin tulee hintaa( pikahaulla näyttäisi bistabiili olevan kolmisen euroa Ebayssa). Tämän ongelmana on ainoastaan se, ettei tätä konffia voi enää muuttaa ohjelmallisesti mutta eipä näitä seinäpainikkeita tule muutenkaan muuteltua matkan varrella.
Tällä hetkellä saan tilaohjauksia painonapeille määrittelemällä ne käyttämättömiksi nykyjärjestelmässä niissä paikoissa, joissa haluan muunneltavuutta ja luen painikkeen painamisia NR:lla sekunnin lukutiheydellä( ne eivät lähetä, tai nykyinen järjestelmä ei lähetä tietopakettia teoistaan, joten tilaa pitää pollata). Tein mm. tilaohjaukset olohuoneen kattovaloille, jolloin yhden painikkeen useampi painallus tuottaa erilaisia tila-asetuksia. Vanhassa järjestelmässä oli ainoastaan tunnistus lyhyelle ja pitkälle painallukselle mutta toisaalta esimerkiksi olohuoneessa oli joka seinällä neljä erillistä painiketta tila-asetuksia varten.

Ja, jos valitsisin vaikka Shellyn releet flippaamaan niin niitähän voisi yhtä lailla ohjata erikseen HA:lla mutta helposti vain per laite, eli jos on vaikka kaksi Shellyn ohjausrelettä niin en aukottomasti voine niitä ohjata ristiin. Toki, varmasti onnistuu jollain keinolla mutta en ole pintapuolista tarkemmin tutustunut Shellyjen toimintaan.

miten saan Shelly pistorasian "liikennevalo" skriptiin tuon brightness kohdan pienemmälle?

riville -> config.leds.colors["switch:0"].on.brightness = 100; kun muuttaa arvon esim. 30 niin himmenee käynnistyksessä, mutta kun skripti lähtee käyntiin niin ledin kirkkaus on täysillä. (green,orange,red)
apuja kädettömälle....

Spot-hinta.fi – Shelly skriptien esittely – api.spot-hinta.fi
// Thank you for your support: spot-hinta.fi is offering smart ways to lower electricity bills
// Supported Shelly firmwares: 1.0.3 - 1.4.4. Script version: 2024-12-29

// NOTE! This script works only with "Shelly Plus Plug S" -smart plug

// Region to use
let Region = "FI"; // Supported regions: DK1, DK2, EE, FI, LT, LV, NO1, NO2, NO3, NO4, NO5, SE1, SE2, SE3, SE4

// You have the option to set precise price limits or disable them, adjusting LED color based on relative prices:
// The 8 cheapest hours will be displayed in green, the 8 most expensive in red, and the remaining 8 hours in yellow.
const UsePriceLimits = true; // When set to "false," utilize relative prices instead of fixed price limits.
const CheapPriceLimit = 5; // Sets the price limit in euro cents. When the price falls below this limit, the color is "Green"
const ExpensivePriceLimit = 12; // Establishes the expensive price limit in euro cents. When the price exceeds this limit, the color is set to "Red"

// Configure colors

// Script starts here, do not edit
print("PlusPlugS-StreetLight: script is starting... (color will be set in 60 seconds)");
let config; let currentHour = -1; let currentHourColor = UnknownPriceColor; let urlToCall = "";

urlToCall = "https://api.spot-hinta.fi/JustNow/" + CheapPriceLimit + "/" + ExpensivePriceLimit + "?region=" + Region
} else {
urlToCall = "https://api.spot-hinta.fi/JustNowRank?region=" + Region;
}

// Get current configuration. Only color is modified, other settings remain.
Shelly.call("PLUGS_UI.GetConfig", null, function (response) { config = response; });

// Timer to change color each hour. Color changes during the first minute of an hour
Timer.set(60000, true, function () {
if (currentHour === new Date().getHours()) { return; }
else {
currentHour = new Date().getHours();
print("PlusPlugS-StreetLight: Hour has changed, getting what color the LED light should be...");
Shelly.call("HTTP.Request", { method: "GET", url: urlToCall, timeout: 10, ssl_ca: "*" }, ProcessResponse);
}
});

function ProcessResponse(response, error_code) {
if (error_code === 0 && response !== null && response.code === 200) {
let responseCode = response.body * 1;
if (responseCode === 0) { print("PlusPlugS-StreetLight: Hour is cheap"); currentHourColor = CheapPriceColor; }
if (responseCode === 1) { print("PlusPlugS-StreetLight: Hour is middle price"); currentHourColor = MiddlePriceColor; }
if (responseCode === 2) { print("PlusPlugS-StreetLight: Hour is expensive"); currentHourColor = ExpensivePriceColor; }
}
else {
if (responseCode <= 8) { print("PlusPlugS-StreetLight: Hour is cheap. Rank: " + responseCode); currentHourColor = CheapPriceColor; }
else if (responseCode >= 17) { print("PlusPlugS-StreetLight: Hour is expensive. Rank: " + responseCode); currentHourColor = ExpensivePriceColor; }
else { print("PlusPlugS-StreetLight: Hour is middle price. Rank: " + responseCode); currentHourColor = MiddlePriceColor; }
}
}
else {
print("PlusPlugS-StreetLight: An error occurred while fetching rank data"); ChangeColor(UnknownPriceColor); currentHour = -1;
}
}

function ChangeColor(color) {
//Set plug to power mode to ensure that price level lights works.
config.leds.mode = "switch";
config.leds.colors["switch:0"].on.rgb = color;
config.leds.colors["switch:0"].on.brightness = 100;
config.leds.colors["switch:0"].off.rgb = color;
config.leds.colors["switch:0"].off.brightness = 10;
let urlToUpdateColor = "http://localhost/rpc/PLUGS_UI.SetConfig?config=" + JSON.stringify(config);
Shelly.call("HTTP.Request", { method: "GET", url: urlToUpdateColor, timeout: 15, ssl_ca: "*" }, ProcessColorChangeResponse);
}

function ProcessColorChangeResponse(response, error_code, error_msg) {

if (error_code === 0 && response !== null) {
print("PlusPlugS-StreetLight: Successfully changed the color of the led.");
return;
}

print("PlusPlugS-StreetLight: Color change was not successful. Error code: " + error_code + " - Error message: " + error_msg);
currentHour = -1;
}
Mitään en tuollaisesta shelly-skriptistä ymmärrä mutta muun ohjelmointikokenuksen perusteella voisin veikata että:
Koodi:
// Configure colors
tuosta nuo numerot ovat värien RGB-määritykset, varmaankin prosentteina täydestä voimakkuudesta. Entä jos tuosta muokkaa esimerkiksi tuon vihreän värin muotoon [0, 50, 0] niin putoaako kirkkaus puoleen?

Statistiikka

Viestiketjuista
276 698
Jäsenet
77 514
Uusin jäsen
J4nn333

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom