Kotiautomaatio

@Meisseli Kiitos, tämä tieto tuli eräältä kaverilta, joka oli hankkinut ko. laitteen, mutta olisiko sitten mittarikohtaisia eroja, ettei joku malli noita lähetä. Varmaan sitten tuo halvempi tulee hankittua, vaikka ei olekaan läpinäkyvyyttä laitteen softaan, mikäli tarvitsisi jotenkin modailla.
 
Kiitos, tämä tieto tuli eräältä kaverilta, joka oli hankkinut ko. laitteen, mutta olisiko sitten mittarikohtaisia eroja, ettei joku malli noita lähetä.
Sellainen rajoitus siinä taisi olla, että Homewizardin omassa kännykkäsovelluksessa ei näy vaihekohtaisia mittaustietoja ellei maksa jotain pientä kuukausimaksua. Olisiko kaverilla sitten sellainen käytössä? Home assistantiin kaikki tiedot tulee kuitenkin ilman mitään maksuja.
 
Protokollan desimaalitarkkuuksien rajoitusten vuoksi on parempi laskea virta itse tehosta ja jännitteestä jos sitä tarvitsee. Ainakin Elenian mittarit antaa datan vain yhden desimaalin tarkkuudella.
 
Mitä ei tue? Home assistantiin integroituna ainakin tuosta vehkeestä tulee suoraan joka vaiheesta virta, jännite sekä teho ja lisäksi liittymän kokonaisteho sekä kumulatiivinen kilowattituntikertymä.

Voin vahvistaa. Eilen tökkäsin omani kiinni ja nätisti tulee watit, amppeerit ja voltit kunhan säätää HA:ssa. Jostain syystä ainoastaan watit tuli oletuksena ja muut oli disabloitu, mutta kunhan klikkasi ne enableen niin alkoi dataa pukkaamaan.
 
Homewizaedin kännykkäapissa ei näy ampeerit, niin kai siitä väärinkäsitys. Toki pitäähän virrastakin tieto tulla, jotta pystyy watit laskemaan.
 
Pitäisi alkaa miettimään kotiautomaation rakentamista ja nyt kaipaisin apuja raudan suhteen. Tavoitteena Proxmox missä pyörii:
  • HAOS
  • Grafana tai vastaava monitorointi
  • NVR, tällä hetkellä ajatuksena Frigate ja siihen Coral TPU
  • Ehkä unifi controller jos en päädy cloud gatewayhin
  • Ehkä wireguard tai vastaava VPN
Tällä hetkellä löytyy Huen silta, kasa Hue valoja, friends of hue kytkimiä, Shelly Plus PM Mini ja 3-vaihe vehkeille Shelly Pro 3EM. Lisäksi tarkoitus hankkia releitä, liiketunnistimia, lämpömittareita, PoE kameroita yms. ja tehdä erilaisia automaatioita mitä tulee keksittyä.

Minkälaista rautaa edellä mainituille, riittääkö HP Elitebook 830 G7 i5-10310U/8GB/256Gt? HP:n läppäriä saisi paikallisesta Elisan liikkeestä hintaan 249€ tehdaskunnostettuna. Onko ryöstö vai sopiva hinta? Ehkä isoin kysymysmerkki kyseisen läppärin kohdalla on puuttuva LAN-portti, riittääkö haluamassani käytössä USB-LAN sovitin?

Kaikki muutkin vinkit ja neuvot ovat enemmän kuin tervetulleita.
 
Pitäisi alkaa miettimään kotiautomaation rakentamista ja nyt kaipaisin apuja raudan suhteen. Tavoitteena Proxmox missä pyörii:
  • HAOS
  • Grafana tai vastaava monitorointi
  • NVR, tällä hetkellä ajatuksena Frigate ja siihen Coral TPU
  • Ehkä unifi controller jos en päädy cloud gatewayhin
  • Ehkä wireguard tai vastaava VPN
Tällä hetkellä löytyy Huen silta, kasa Hue valoja, friends of hue kytkimiä, Shelly Plus PM Mini ja 3-vaihe vehkeille Shelly Pro 3EM. Lisäksi tarkoitus hankkia releitä, liiketunnistimia, lämpömittareita, PoE kameroita yms. ja tehdä erilaisia automaatioita mitä tulee keksittyä.

Minkälaista rautaa edellä mainituille, riittääkö HP Elitebook 830 G7 i5-10310U/8GB/256Gt? HP:n läppäriä saisi paikallisesta Elisan liikkeestä hintaan 249€ tehdaskunnostettuna. Onko ryöstö vai sopiva hinta? Ehkä isoin kysymysmerkki kyseisen läppärin kohdalla on puuttuva LAN-portti, riittääkö haluamassani käytössä USB-LAN sovitin?

Kaikki muutkin vinkit ja neuvot ovat enemmän kuin tervetulleita.
N100 kiinan minipc:tä saa n. 125-160e:lla riippuen muistista onko 8/256 tai esim 12/512GB (esim. 1 2 3). Tuo suoritin on varmasti tehokkaampi, mutten tiedä onko tarpeellinen ja onko läppisalustasta etua. Frigatea suositellaan ajamaan containerissa, itselle ei ole selvää onnistuuko se suoraan Proxmoxissa vai tarvitsetko siihen ensin käyttiksen jossa ajat sitä (saattaa onnistua HAOS:ssa). VPN:n saat HAOSn asennettua, en tiedä mikä olisi paras tuossa tapauksessa. Muista ei itsellä tietoa.
 
Pitäisi alkaa miettimään kotiautomaation rakentamista ja nyt kaipaisin apuja raudan suhteen. Tavoitteena Proxmox missä pyörii:
  • HAOS
  • Grafana tai vastaava monitorointi
  • NVR, tällä hetkellä ajatuksena Frigate ja siihen Coral TPU
  • Ehkä unifi controller jos en päädy cloud gatewayhin
  • Ehkä wireguard tai vastaava VPN
Tällä hetkellä löytyy Huen silta, kasa Hue valoja, friends of hue kytkimiä, Shelly Plus PM Mini ja 3-vaihe vehkeille Shelly Pro 3EM. Lisäksi tarkoitus hankkia releitä, liiketunnistimia, lämpömittareita, PoE kameroita yms. ja tehdä erilaisia automaatioita mitä tulee keksittyä.

Minkälaista rautaa edellä mainituille, riittääkö HP Elitebook 830 G7 i5-10310U/8GB/256Gt? HP:n läppäriä saisi paikallisesta Elisan liikkeestä hintaan 249€ tehdaskunnostettuna. Onko ryöstö vai sopiva hinta? Ehkä isoin kysymysmerkki kyseisen läppärin kohdalla on puuttuva LAN-portti, riittääkö haluamassani käytössä USB-LAN sovitin?

Kaikki muutkin vinkit ja neuvot ovat enemmän kuin tervetulleita.
Tuossa on ihan hyvä suunnitelma aloitella noilla leikkiminen... Tuo läppärin 8gb muisti voi tulla ahtaaksi, muuta en osaa oikeen sanoa läppärin käytöstä Proxmoxin kanssa. USB-lan varmaan toimii kun tutkailee ensin sopivan adapterin mikä toimii linuxin kanssa. Itse lähtisin noilla minipc:llä liikkeelle jos sellaisen saa johonkin nurkkaan pyörimään...
 
Mullakin pyörii jollain tuollaisella käytetyllä Dellin mini-pc:llä, mutta läppärissä olis alustana se hyvä puoli että UPS tulee vähän niinkuin kaupan päälle...
 
Pitäisi alkaa miettimään kotiautomaation rakentamista ja nyt kaipaisin apuja raudan suhteen. Tavoitteena Proxmox missä pyörii:
  • HAOS
  • Grafana tai vastaava monitorointi
  • NVR, tällä hetkellä ajatuksena Frigate ja siihen Coral TPU
  • Ehkä unifi controller jos en päädy cloud gatewayhin
  • Ehkä wireguard tai vastaava VPN
Tällä hetkellä löytyy Huen silta, kasa Hue valoja, friends of hue kytkimiä, Shelly Plus PM Mini ja 3-vaihe vehkeille Shelly Pro 3EM. Lisäksi tarkoitus hankkia releitä, liiketunnistimia, lämpömittareita, PoE kameroita yms. ja tehdä erilaisia automaatioita mitä tulee keksittyä.

Minkälaista rautaa edellä mainituille, riittääkö HP Elitebook 830 G7 i5-10310U/8GB/256Gt? HP:n läppäriä saisi paikallisesta Elisan liikkeestä hintaan 249€ tehdaskunnostettuna. Onko ryöstö vai sopiva hinta? Ehkä isoin kysymysmerkki kyseisen läppärin kohdalla on puuttuva LAN-portti, riittääkö haluamassani käytössä USB-LAN sovitin?

Kaikki muutkin vinkit ja neuvot ovat enemmän kuin tervetulleita.

1. Ajelin noin 5v HA:ta Rasperry 4:sella ja tuossa jouluna vaihdoin käytettynä ostettuun Lenovon mini pc:hen. Hassio nopeutui huomattavasti.
Ehkä etsisin em. koneen tuohon käyttöön, jossa on suoraan verkkokortti, wlan ja bluetooth valmiina. Jos olen oikein ymmärtänyt niin, mikäli tietotekniset taidot on tasolla hyvä, niin silloin ajaisin tuota promox/docker versiota. Itsellä tasoa ok, ja ihan tässä puhtaasti asennetussa Hassiossa on ollut oma jumppaaminen. Ilmeisesti tuossa Promoxissa esim. varmuuskopioiminen on kai helpompaa, mutta aina on kyllä itsellä varmuuskopiot toiminut ihan normaalisti myös ihan Hassiolla. Jopa silloin, kun vaihdoin Rasperry>Lenovo.

2. Zigbee tikun hankkisin, jolla liittäisin z2m:llä nuo anturit yms.

3. Käytin pitkään tuota HUE:n siltaa tuon HA:n Zigbee verkon rinnalla mutta tuossa viime kesänä poistin HUE:n sillan ja lisäsin valot suoraan Z2M:ään. Tätä en nyt ehkä tekisi. Toki sai kattavamman zigbee verkon tehtyä mutta valojen ohjaus / automaatio muuttui huomattavasti työläämmäksi.

4. Ostaisin suoraan tuon Nabu Casan palvelun. Itse pyörittelin vuosia Zero Tierillä ja se toimi ihan ok. Nyt, kun HA ohjaa valot ja ilmanvaihdon yms. niin maksoin tuon vuosimaksun. Ihan jo kannatusmielessä, ja toki jossain vaiheessa olisi tarkoitus alkaa "leikkimään" tuolla puheohjauksella.

5. Unify Gatewayssa saat suoraan tuon wire guardin. Ainakin omassa UDM Prossa on ihan vakiona. Todella helppo käyttää ja toimii myös ongelmitta. Juuri testaltiin kavereiden kanssa ja pelattiin mm. 20v vanhaa Battlefieldiä netin yli "laneissa" tuon oman UDM:n ja Wire guardin yli.
 
Pitäisi alkaa miettimään kotiautomaation rakentamista ja nyt kaipaisin apuja raudan suhteen. Tavoitteena Proxmox missä pyörii:
  • HAOS
  • Grafana tai vastaava monitorointi
  • NVR, tällä hetkellä ajatuksena Frigate ja siihen Coral TPU
  • Ehkä unifi controller jos en päädy cloud gatewayhin
  • Ehkä wireguard tai vastaava VPN
Tällä hetkellä löytyy Huen silta, kasa Hue valoja, friends of hue kytkimiä, Shelly Plus PM Mini ja 3-vaihe vehkeille Shelly Pro 3EM. Lisäksi tarkoitus hankkia releitä, liiketunnistimia, lämpömittareita, PoE kameroita yms. ja tehdä erilaisia automaatioita mitä tulee keksittyä.

Minkälaista rautaa edellä mainituille, riittääkö HP Elitebook 830 G7 i5-10310U/8GB/256Gt? HP:n läppäriä saisi paikallisesta Elisan liikkeestä hintaan 249€ tehdaskunnostettuna. Onko ryöstö vai sopiva hinta? Ehkä isoin kysymysmerkki kyseisen läppärin kohdalla on puuttuva LAN-portti, riittääkö haluamassani käytössä USB-LAN sovitin?

Kaikki muutkin vinkit ja neuvot ovat enemmän kuin tervetulleita.
Mulla on käytettynä ostettu pöytäkone, muuten ~samat speksit mutta muistia 16GB. Proxmoxissa pyörii adguard, home assistant ja frigate. 8GB muistia ei riittäisi minulle. Coral TPUta en ole hommannut enkä näillä näkymin hanki, neljä kameraa ja "tyhjäkäynti" frigatella 9-11% CPU ja 1-2% GPU. Lumisateella tms kun tolkuttomasti liikettä CPU käyttöaste 40%.

Frigate asennettu tuolla Proxmox VE Helper-Scripts
Kokeilin nuo kaikki helper scriptien NVR:t ja vaikka Frigate oli kaikkein tuskaisin ottaa käyttöön niin vaiva kannatti nähdä.

Unifi controllerkin oli, mutta hommasin UDM pron, niin hallinta pyörii siellä.

HA:ssa erilaisia laitteita ulkomuistista heitettynä 40-45kpl.
 
Aika paljon samoja juttuja pyöritellyt kuin Sledge tuossa aiemmassa mailissa. Tosiaan ajattelin että standalone HASSio olis jotenkin simppelimpi, mut siinä olen kyllä tullut toisiin ajatuksiin ja jos joskus jaksan niin vedän tuon uusiksi ja virtuaalikoneelle tai konttiin. Pääasiassa juuri varmuuskopioinnin yksinkertaisuuden, luotettavuuden ja tietynasteisen rautariippumattomuuden takia.

Ainoana poikkeuksena ehkä se, että HUE:n siltaa mulla ei oo ikävä, tykkään että automaatioissa on tasan yksi kerros mitä ihmetellä kun joku ei toimi niinkuin pitää. Voi myös olla että nyt valitsisin ZHA:n Z2M:n tilalla, mutta molemmissa on varmasti huonot puolensa.

Nabua mulla ei ole, pääsen etänä kiinni vpn:llä, mutta kannatusaspektia kannatan lämpimästi, voisi melkein tilata tuon ihan siitä syystä.
 
Ainoana poikkeuksena ehkä se, että HUE:n siltaa mulla ei oo ikävä, tykkään että automaatioissa on tasan yksi kerros mitä ihmetellä kun joku ei toimi niinkuin pitää. Voi myös olla että nyt valitsisin ZHA:n Z2M:n tilalla, mutta molemmissa on varmasti huonot puolensa.
Huen silta osoitti minulla tarpeensa kun palvelimesta hajosi kiintolevy. Sai huen apilla edes jotain valoja ohjattua ennen kuin sai raudat uudestaan kuumaksi. Toki vielä on automaation ulkopuolisiakin valoja, mutta esim wc on pimeä ilman älyä.
 
Huen silta osoitti minulla tarpeensa kun palvelimesta hajosi kiintolevy. Sai huen apilla edes jotain valoja ohjattua ennen kuin sai raudat uudestaan kuumaksi. Toki vielä on automaation ulkopuolisiakin valoja, mutta esim wc on pimeä ilman älyä.

Saahan tuon varmasti tehtyä niinkin että se pysyy räpylässä, ja siinä tilanteessa että HA laukeaa niin siinä on se yksi varmistuskerros välissä. Tosin jos HUE silta laukeaa, niin se on silti single point of failure, mutta tämähän on kaikkien Zigbee -siltojen ongelma.

Mulla meinas hajota pää tuon kanssa kun mulla oli aiempi HUE automaatio alla, siinä HUE labsin kautta tehtyjä virittelyitä ja sitten vielä joskus joku iConnectHUE tai vastaava 3rd party appi jolla sai viritettyä jotain kuvioita mitä HUE + labs ei osannut, ja siihen päälle lämäisi HA:n niin ei kyllä hyvä heilunut... Noissa HUE:n virityksissä oli vielä se huono puoli, että kun niitä tunkkasi eri appseilla ja versioilla, ne saattoi toimia eri tavalla kuin mitä se nykyinen appiversio väitti. Olis varmaan mennyt helpoiten kun olis vaan nollannut sen koko sillan ennen HA asennusta, mutta ajattelin että samalla vaivalla teen sitten zigbee -tikulla yhden verkon.
 
Ostaisin suoraan tuon Nabu Casan palvelun.

Nabua mulla ei ole, pääsen etänä kiinni vpn:llä, mutta kannatusaspektia kannatan lämpimästi, voisi melkein tilata tuon ihan siitä syystä.
Eikös siellä nyt ole automaattiset varmuuskopiotkin tjsp, jos Nabu maksettuna? En ole vielä ehtinyt sitä päivitystä lataamaan missä tuo olis mahdollista.
 
Mulla on Torista ostettu Fujitsun Q958, ja siinä Proxmoxin päällä HA, AdGuard ja tailscale. Mökillä on vastaava setuppi ja tailscalella laitettu verkot näkymään keskenään suoraan (eli pääse kotoa suoraan kiinni kaikkiin mökin laitteisiin, ja vastaavasti mökiltä kodin) Ja tietty puhelimella sitte pääsee molempiin ympäristöihin.

Sähköä syö vähän, ja kertaakaan ei ole kaatunut (koputtaa puuta)
 
Palohälyyttimet, mitä käytätte tai suosittelisitte tutkimaan?
Vaimo alkoi panikoimaan kun tajusi että esim. kodinkonehuoneen palohälyytin ei kuulu makuuhuoneeseen. Iso talo ja betonia, joten näin se vaan on.
Hälyyttimet on 230v ja patterivarmistuksella.
Mitä keksisin noiden tilalle? Pitää olla linkitettäviä, mutta jos nyt uusin kaikki niin samallla sitten työnnän ne Home assistanttiin.

Hintakin olisi kiva olla kohtuullinen, mutta laitteiden laatu tärkeämpi. Tarve on n. 10kpl hälyttimelle jos kaikki uusin, joten hinnalla on jo jotain väliä. Satkun jos maksavat kappale niin tarvii jo hammasta kiristellä aika paljon, eli mieluummin halvempaa.
 
Palohälyyttimet, mitä käytätte tai suosittelisitte tutkimaan?
Vaimo alkoi panikoimaan kun tajusi että esim. kodinkonehuoneen palohälyytin ei kuulu makuuhuoneeseen. Iso talo ja betonia, joten näin se vaan on.
Hälyyttimet on 230v ja patterivarmistuksella.
Mitä keksisin noiden tilalle? Pitää olla linkitettäviä, mutta jos nyt uusin kaikki niin samallla sitten työnnän ne Home assistanttiin.

Hintakin olisi kiva olla kohtuullinen, mutta laitteiden laatu tärkeämpi. Tarve on n. 10kpl hälyttimelle jos kaikki uusin, joten hinnalla on jo jotain väliä. Satkun jos maksavat kappale niin tarvii jo hammasta kiristellä aika paljon, eli mieluummin halvempaa.
Schneider Electric Wiser Smoke Alarm -langaton palovaroitin 63,99

Näitä itsellä pari kappaletta, oli BF:nä muistaakseni 40€ luokkaa/kpl.
Luotan jotenkin ennemmin Schneiderin "laatuun" tässä palovaroitin asiassa, kuin johonkin random Kiinalaiseen.
Meni suoraan Z2M:ään ja ovat myös automaattisesti linkitettynä, että jos yksi soi niin toinenkin hälyttää.

Muoks: Sori meni tuo 230VAC ohi.
 
Schneider Electric Wiser Smoke Alarm -langaton palovaroitin 63,99

Näitä itsellä pari kappaletta, oli BF:nä muistaakseni 40€ luokkaa/kpl.
Luotan jotenkin ennemmin Schneiderin "laatuun" tässä palovaroitin asiassa, kuin johonkin random Kiinalaiseen.
Meni suoraan Z2M:ään ja ovat myös automaattisesti linkitettynä, että jos yksi soi niin toinenkin hälyttää.

Muoks: Sori meni tuo 230VAC ohi.
Nopealla googlella ei löydy mitään 230VAC varoittimia mitkä sopivat kotiautomaatioon.
Schneider kyllä merkkinä ainakin herättää luottamusta enemmän kuin no-name kiinalainen. Täytyypä pistää ainakin muistiin tuo, koska noin 40e/kpl ei ole hinnaltaan paha. OVH vähän kiristää jos 8-10kpl tilaan.


Edit: Äh noi schneiderit on kiinteällä paristolla. Kestääköhän luvatun 10v? Nykyiset 230vac varoittimet huusi jo 5v jälkeen että varavirta paristot uusittava vaikka lehtisessä luki että mukana tulevat lithiumit kestää 10v eliniän...
 
Palohälyyttimet, mitä käytätte tai suosittelisitte tutkimaan?
Kidde-merkkiset (KF20 nykymalli) varoittimet ollut meillä nyt 12 vuotta käytössä. Yhden olen joutunut uusimaan, kun alkoi antaa virhehälyjä. Uusi kävi onneksi vanhan asennuspohjaan.
Mitään kotiautomaatiota noissa ei taida olla (Edit, on joku asennuspohja olemassa, jossa on rele hälytinjärjestelmää tms varten). 230v patterivarmennuksella + yksi MMJ lisäksi, jolla kaikki 9 kpl meillä kytketty yhteen (jos tuota piuhaa ei ole valmiiksi vedetty, niin hankalaa). Voin kertoa, että ei ole ongelma, että ei häly kuuluisi, kun kaikki 9 huutaa. Pari kertaa yöllä tullut vikahäly (pöly?), niin kiva etsiä se yksi mikä hälyyttää (vilkuttaa valoa eri tavalla) ja ronkkia jollain 3 metrin korkeudesta sammuksiin harjanvarrella. Osa meillä on optisia, osa ionisoivia tms. Patterit kestäneet vuosia ennen kuin on tarvinnut vaihtaa (litiumit meinasin seuraavaksi laittaa, jos löytyy 10 kpl paketti edullisesti).
Halvat olivat aikoinaan jostain vakuutusyhtiön(?) tarjouksesta, siksi nuo valitsin, kun ei jaksanut satasta kappale maksaa. Näyttää olevan paikallisessa tokmannissa kestotarjouksessa 20e /kpl, mikä on halvempi kuin 12 v sitten.
230v liitin noissa on ihan p*ska, muuten ei valittamista.
(ainiin sitten on vielä verisuren palohälyttimet erikseen)
 
Viimeksi muokattu:
Tukeshan on tutkinut noiden palohälyttimien toimintaa ja suosittelevat, että palohälytin vaihdettaisiin vähintään 10 vuoden välein, ellei valmistaja suosittele lyhyempää vaihtoväliä.

TUKES - PALOVAROITTIMIEN IKÄÄNTYMISSELVITYS sanoi:
Tukes hankki selvitystä varten lahjoituksina vanhoja palovaroittimia, joista suurin osa oli tyypiltään ionisoivia. Niiden joukosta valittiin testattavaksi 70 palovaroitinta, jotka olivat iältään 2 – 33 vuotta.

Testeihin valittiin ainoastaan sellaiset palovaroittimet, joiden äänihälytys toimi testinapista painamalla. Jotta saatiin vertailukohta vanhojen palovaroittimien savuherkkyyteen, testattiin myös kahdeksan uutta palovaroitinta. Testatuista palovaroittimista 23 oli optisia ja 55 ionisoivia.

....

Hankkeessa havaitut palovaroittimissa iän myötä tapahtuvat muutokset – likaantuminen, muutokset savuherkkyydessä, ruostuminen, äänenvoimakkuuden heikkeneminen - sekä niiden vaikutus toimintaan tukevat palovaroittimien uusimistarvetta. Palovaroitin tulisi uusia viimeistään 10 vuoden iässä, ellei valmistaja ole merkinnyt palovaroittimeen lyhyempää käyttöikää.

Likaantuminen voi aiheuttaa joko palovaroittimen liiallista herkistymistä tai herkkyyden alenemista. Liiallinen herkistyminen lisää vääriä hälytyksiä, minkä vuoksi riski palovaroittimen käytöstä poistamiseen kasvaa. Palovaroittimen herkkyyden hidastuminen jo muutamalla minuutilla hidastaa merkittävästi palonhavaitsemista ja sitä kautta riittävän aikaista pelastautumista ja/tai alkusammutuksen aloittamista.

 
Saahan tuon varmasti tehtyä niinkin että se pysyy räpylässä, ja siinä tilanteessa että HA laukeaa niin siinä on se yksi varmistuskerros välissä. Tosin jos HUE silta laukeaa, niin se on silti single point of failure, mutta tämähän on kaikkien Zigbee -siltojen ongelma.
Näin se on. Tämä failsafe on yksi asia joka kannattaa pitää mielessä kun automaatioinnostus lähtee lapasesta. Ja sehän lähtee aika nopeasti. Itse sen yleensä sietää ja tulee toimeen, mutta hyvin äkkiä alkaa tulemaan vaimolta närkästynyttä palautetta että koska ne lelut tulee taas kuntoon.
 
Palohälyyttimet, mitä käytätte tai suosittelisitte tutkimaan?
Vaimo alkoi panikoimaan kun tajusi että esim. kodinkonehuoneen palohälyytin ei kuulu makuuhuoneeseen. Iso talo ja betonia, joten näin se vaan on.
Hälyyttimet on 230v ja patterivarmistuksella.
Mitä keksisin noiden tilalle? Pitää olla linkitettäviä, mutta jos nyt uusin kaikki niin samallla sitten työnnän ne Home assistanttiin.
Jos sinulla on jo HA-yhteensopivia palohälyttimiä, voit käyttää älykaiuttimia tai tabletteja lisähälyttimenä, jos et välttämättä halua kymmentä palohälytintä. Kun HA saa hälytyksen, voit ohjelmoida kaiuttimen sanomaan esim. "Hälytys. Eteisen palohälytin havainnut savua". Lisäksi voi sytyttää tai vilkuttaa valoja jne.
 
Minkälaista rautaa edellä mainituille, riittääkö HP Elitebook 830 G7 i5-10310U/8GB/256Gt? HP:n läppäriä saisi paikallisesta Elisan liikkeestä hintaan 249€ tehdaskunnostettuna. Onko ryöstö vai sopiva hinta? Ehkä isoin kysymysmerkki kyseisen läppärin kohdalla on puuttuva LAN-portti, riittääkö haluamassani käytössä USB-LAN sovitin?

Kaikki muutkin vinkit ja neuvot ovat enemmän kuin tervetulleita.

Itse yritin samaa, mutta proxmox ei mitenkään halunnut asentua HP:n läppärin kiintolevylle. Asennus vaan kuoli kesken. Lopulta päädyin asentamaan HA:n suoraan raudalle ilman proxmoxia, kun oli erikseen virtualisointialusta toisessa pannussa. Läppärissä on se kiva, että on integroitu "ups", mutta proxmoxia en saanut ajettua. Ei tuo raudalle asennuskaan yksinkertainen ollut, joutui kirjoittamaan bitti bitiltä suoraan kiintolevylle, asennusohjelmat eivät toimineet usb-tikulta.
 
Shellyn palovaroitin toimii wifillä.

Jos siis 230V ei ollut ehdoton vaatimus, verkkovirtaan niitä ei saa vaan niissä on vaihdettava paristo.

Jos rakennuslupaa on haettu ennen 2019(?), niin homma Ok, mutta jos jälkeen, niin pitää olla 240V paristo varmennuksella.

En tiedä pitääkö kaikkien olla noin vai riittääkö se 1 per 60m2(?) olla noita ja loput voi olla sitten pelkällä paristolla.
 
Jos rakennuslupaa on haettu ennen 2019(?), niin homma Ok, mutta jos jälkeen, niin pitää olla 240V paristo varmennuksella.

En tiedä pitääkö kaikkien olla noin vai riittääkö se 1 per 60m2(?) olla noita ja loput voi olla sitten pelkällä paristolla.
Riittää 1kpl per alkava 60m² ja 1kpl per kerros, muut voivat olla mitä tahansa palovaroittimia tai paloilmaisimia.
 
Jos rakennuslupaa on haettu ennen 2019(?), niin homma Ok, mutta jos jälkeen, niin pitää olla 240V paristo varmennuksella.
Hmm.. eikö ole helmikuu 2009 alkaen rakennusluvat, kun pitää olla verkkovirrassa. Ylimääräisiä saa toki laittaa, mutta se 60m2 ja kerrossääntö pitää täyttyä. Tämä kioski ei ole +500m2, mutta joka huoneessa/tilassa (pl. puusauna/kylppäri) on palovaroitin niin kpl-määrää tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Hmm.. eikö ole helmikuu 2009 alkaen rakennusluvat, kun pitää olla verkkovirrassa. Ylimääräisiä saa toki laittaa, mutta se 60m2 ja kerrossääntö pitää täyttyä.

Mahdollisesti… en tämän enempää googlaa, mutta sisäministeriön sivuilla seuraavaa


Uusiin sähköverkkoon kytkettyihin asuntoihin on edellytetty sähköverkkoon kytkettyjä palovaroittimia jo rakennusvaiheessa 1.2.2009 lähtien. Jos rakennuslupa on tullut vireille ennen 1.2.2009, sovelletaan palovaroittimien hankintavelvoitteen osalta pelastuslakia. Pelastuslaissa ei edellytetä asunnon kaikkien palovaroittimien liittämistä yhteen, kytkemistä sähköverkkoon tai etäluettavuutta.



Tuossa mainitaan pelastuslaki, jossa ei edellytetä, mutta mikä on tilanne noissa jälkeen tapauksissa.

En tiedä, mutta hieman hölmöltä se tietysti kuulostaa, jos sulla on palovaroitin vaikka hyllynpäällä, niin senkin pitäisi olla verkkovirrassa, vaikka minimi olisi jo täyttynyt :)
 
Kiitos vastauksista. Taidan unohtaa tuon läppäri virityksen ja lähteä liikkeelle käytetyllä HP EliteDesk:llä. Onko SMLIGHT SLZB-06 hyvä Ziqbee tikku vai onko vinkata jotain muuta?

Tuohan ei ole varsinaisesti tikku, toimii kyllä myös USB Zigbee-adapterina mutta myös ethernetin kautta ja on melkoisen paljon suurempi kuin pelkät USB Zigbeet. En itse usbikäyttöön sitä ottaisi, ellei ole tarkoitus myöhemmin siirtyä käyttämään ethernetin kautta. Esim. SLZB-02 tai SLZB-07p7 ovat SMLIGHTin usbitikkuja.


Minulla odottelee oma SLZB-06 vielä laatikossaan, pitäisi laitella paikalleen PoE:n päähän ja siirtää Zigbee-verkko pyörimään sen päällä niin pääsee eroon USBin kahleista.
 
Onko SMLIGHT SLZB-06 hyvä Ziqbee tikku vai onko vinkata jotain muuta?
On toiminut luotettavasti (Z2M ainakin), minulla nuo RJ45 kytkettynä (POE virrat). Minulla on SLZB-06 ja SLZB-06M, en ole käytössä huomannut eroja (kaksi erillistä zigbee verkkoa, pitäisi motivoitua yhdistämään nuo verkot yhdeksi, mutta ei oikein hirveästi nappaa tuo laitteiden uudelleen parittaminen).
 
230v hälyttimet kytketään automaatioon sellaisella lisäosalla, yleensä asennuskannan ja varoittimen väliin tuleva osa jossa on rele ohjaamassa potentiaalivapaata kärkeä tai radiolinkki.

Palohälyyttimet, mitä käytätte tai suosittelisitte tutkimaan?
Vaimo alkoi panikoimaan kun tajusi että esim. kodinkonehuoneen palohälyytin ei kuulu makuuhuoneeseen. Iso talo ja betonia, joten näin se vaan on.
Hälyyttimet on 230v ja patterivarmistuksella.
Mitä keksisin noiden tilalle? Pitää olla linkitettäviä, mutta jos nyt uusin kaikki niin samallla sitten työnnän ne Home assistanttiin.

Hintakin olisi kiva olla kohtuullinen, mutta laitteiden laatu tärkeämpi. Tarve on n. 10kpl hälyttimelle jos kaikki uusin, joten hinnalla on jo jotain väliä. Satkun jos maksavat kappale niin tarvii jo hammasta kiristellä aika paljon, eli mieluummin halvempaa.

Oletko varma että ne varoittimet ei ole linkitetty toisiinsa? Jos kyse ei ole halvimmasta mahdollisesta grynderin niistämästä talosta 230v varoittimet ovat ketjutettu keskenään, ja kun yksi varoitin hälyttää, hälyttävät myös muutkin. Se hälytyksen siirtyminen kestää testattaessa joitain sekunteja (2-10), niin että sitä testinsppia saa pitää pohjassa pitkään.. En tiedä onko tarkoituksena että lyhyellä painalluksella saa testattua vain yksittäisen varoittimen

Jos rakennuslupaa on haettu ennen 2019(?), niin homma Ok, mutta jos jälkeen, niin pitää olla 240V paristo varmennuksella.

En tiedä pitääkö kaikkien olla noin vai riittääkö se 1 per 60m2(?) olla noita ja loput voi olla sitten pelkällä paristolla.
Se varoitinjärjestelmä voi olla kyllä toteutettu muutenkin kuin verkkovirtavaroitin varapatterilla.

Käytännössä vaatimus on se että varoittimien pitää toimia myös ilman verkkosähköä, mutta jos varavirtaa ei ole sen pitää toimia verkkosähköllä.

Varsinkin isommissa järjestelmissä käytetään keskitettyä pienoisjännite virransyöttöä varavirta-akulla.
 
Viimeksi muokattu:
Oma suositus tälle:

Sama laite täälläkin ollut käytössä jo useamman vuoden. Loistava kapistus eikä mitään valittamista.


Aiemmin mainittu suunnitelma siirtyä em. SLZB-06:een ei varsinaisesti johdu slae.shista, SLZB-06:n ethernet + PoE antaa vaan vapaammat kädet sijoittaa laite parempaan paikkaan.
Kunhan nyt motivaatiovalas käy kylässä että on tarpeeksi intoa ja aikaa parittaa kaikki uudelleen kun väistämättä kaikki menee vaikeimman kautta...
 
Miten porukka on ratkaissut tuon lukemattoman määrän erilaisia keskittimiä ja hubeja joita hiljalleen eri systeemeistä kertyy? Vai onko minulla vaan niitä erityisen paljon?

On muutama Tapon kamera, ne vaatii kaksi keskitintä. On Hue ja sen keskitin. On Wiser ja sen keskitin. On Homeassistant-laite. Sitten virtaa vaatii modeemi ja kytkin, että LAN-portteja riittää... Onko teillä vaan eri paikkoihin sijoiteltuna kaikki vai keskitetysti ja siellä perhanan moinen määrä jatkojohtoja?

Muutenkin tuon johtohässäkin siistiksi saaminen tuntuu toivottomalta projektilta.
 
Miten porukka on ratkaissut tuon lukemattoman määrän erilaisia keskittimiä ja hubeja joita hiljalleen eri systeemeistä kertyy? Vai onko minulla vaan niitä erityisen paljon?

On muutama Tapon kamera, ne vaatii kaksi keskitintä. On Hue ja sen keskitin. On Wiser ja sen keskitin. On Homeassistant-laite. Sitten virtaa vaatii modeemi ja kytkin, että LAN-portteja riittää... Onko teillä vaan eri paikkoihin sijoiteltuna kaikki vai keskitetysti ja siellä perhanan moinen määrä jatkojohtoja?

Muutenkin tuon johtohässäkin siistiksi saaminen tuntuu toivottomalta projektilta.

Itse olen suunnitellut laitteet niin, etten tarvitse eri keskittimiä vaan kaikki menee Home Assistantiin, joka pyörii Mini PC:llä joka sijoiteltu rappusten alle piiloon.

Eli ratkaisu on ekosysteemin valinta ja siinä pitäytyminen 😅 ettei tota miljoonan keskittimen ongelmaa pääse muodostumaan.
 
Itse olen lähtökohtaisesti pyrkinyt pitämään laitteiston simppelinä kommunikointiprotokollan suhteen. Eli käytössä vain wifi ja zigbee laitteita.

Schneiderin Wiser tarvinnee oman hubin anyway, Taposta ei tietoa.

Minulla on varastossa sähkökaappi ja sen vieressä erillinen laitekaappi, missä on kuitumuunnin, reititin, kytkin, ups, nas ja reolinkin tallennin ja toki raspi, jossa pyörii Home Assistant.

Raspissa on Sonoffin zigbee koordinaattori, joka korvasi aikaisemmin käytössä olleen Hue-bridgen. Sieltä kaikki älylaitteet juttelee HA:n kanssa ja loput vermeet, eli lähinnä Shellyt on wifi-verkossa.

Eli vastauksina, taitaa sinulla vain olla niitä keskittimiä paljon, kun on käytössä montaa eri protokollaa tukevia laitteita. Ja onhan niitä johtoja aikamoinen nippu, mutta ne on hallitusti omassa laitekaapissa. Laitteita kun kertyy, niin johtoviidakko vain tihenee. Toinen paha paikka on TV-tason takana.
 
Sama itselläkin, jos laite vaatii oman keskittimen, en hanki sitä. Ensisijaisesti figbee joka pelittää Z2M kanssa, toissijaisesti wlan. Pilvistä shelly ja hue sallittujen listalla, huekin vain siksi kun järjestelmä oli ennen kuin HA tuli taloon.
Tapon ja reolinkin kameroita on kumpiakin kaksi, mutta ilman keskittimiä.
 
Kiitoksia vastauksista. Tän siitä saa, kun innostuu muuton jälkeen tuote kerrallaan näitä ostelemaan. Ajatusketju meni tahtia "Tapo on kehuttu, ostan niitä", "Hue valot näyttää fiksulta, teen valot sen ympärille, kyllä kaks keskitintä vielä on ok", "kappas, Tapo kameroita voi olla per keskitin vaan tietty määrä, tarvii laittaa toinen", "Termarit ois hyvä olla joltain isolta valmistajalta, ettei heti lähde markkinoilta ja tuki katoa, Wiser näyttää hyvältä"... Lopputulos = neljä keskitintä ja Home Assistant jossain välissä asennettuna, jonka toimintatarkoitusta en enää tässä vaiheessa edes muista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 370
Viestejä
4 623 688
Jäsenet
76 026
Uusin jäsen
gracefulmarmot

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom