Kotiautomaatio

Toimiiko siis fyysinen katkaisija ja automatiikka samassa katkaisimessa ristiin/rinnan. Laitoin itse ulkovalon kytkimen taakse shely 1pm, jolloin välit muuhun perheeseen säilyvät kun kukaan ei tiedä mistää automaatiojutuista.

Muuten tekisin olohuoneeseen saman, mutta valot ovat himmennettävät ja vielä kahdella kytkimellä ohjattavat, käytäväkytkin. Jos fyysinen ja automatiikka toimivat ristiin, tuossa olisi vaihtoehto
Kyllä tuo toimii niin, että molemmat voivat ohjata valoja, myös vaihtaa kirkkautta. Itselläni tosin ei, koska katkaisija ei ainakaan vielä ole keinumallinen, joten väitteeni perustuu youtuben esittelyihin :D youtu.be/fnOSpQKfAT4 3:00 kohdalla.

Mä olen laitellut pikkuhiljaa älyreleitä joihin kytketään kiinni myös se alkuperäinen valokatkaisija ja siitä olen tehnyt jousen lisäyksellä impulssimallin.

Impulssijousi siksi, että omat neuroosit ei kestä sitä jos valokatkaisija voi jäädä fyysisesti "väärään" asentoon. Älykatkaisijaa en halua koska neuroosit ei kestä myöskään sitä, että joku päivä home assistant on kaput eikä valokatkaisija tee mitään. Perusinfran pitää toimia myös ilman sitä.
Tämä kuullostaa fiksulta toimintamallilta ja tosiaan, ihan hyvä myös pitää mahdollisuus käyttää ilman HA:ta. Se kun prakaa tietysti silloin, kun ei ole kotona ja tulee äkänen puhelu kotoa.

Mitä relettä olet käyttänyt tuohon?

Mitä relettä olet käyttänyt tuohon?
Aqara T1 mutta en ole tehnyt mitään sen ihmeempää vertailua joten en osaa alkaa kehumaan mitenkään erityisen hyväksi tai haukkumaan huonoksi. Mulla koko automaatio alkoi Aqaran rullaverhon ohjaimista ja Aqaran hubista ennen kuin olin edes vilkaissut home assistantin suuntaan ja nuo oli sitten jatkumoa niille.

Halvempia/parempia releitä home assistantiin liitettäväksi löytyy melko varmasti.

Talon valot pikkuhiljaa muuttuu älyvaloiksi, mutta pitäisi alkaa miettimään, että alkaako vaihtamaan valokatkaisijoita älyversioon, vai menisikö vanhoilla ABB Jussi kytkimillä ja hommaisi niiden taakse älyreleet. Releiden kanssa täytyy kyllä tarkistaa, että mihin nyt päätyisikään, että ne mahtuu sinne rasiaan.

Mietteitä, kokemuksia ja suosituksia?

Iso kiitos.
Itse olen ottanut käyttöön Free@home-sarjan (joko Busch-Jaeger tai ABB-merkkisenä, ovat yhteensopivia). Tuon sarjan älykytkimiin saa Jussi-sarjan kanssa ulkonäöllisesti yhteensopivat kytkinkannet, eli ei tule hellasäröä tuon osalta. Vaatii keskusyksikön hieman isompana kertainvestointina, mutta sitten onkin mukava vaihdella tyhmä-Jusseja äly-Jusseihin. Nollajohdonhan nuo toki vaativat, eli uutta johtoa putkeen, jos tuollaista ei löydy.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 286
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom