Kotiautomaatio

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 706
Jos sinulla on pääsy talosi sähkömittariin, niin ensimmäiseksi selvittäisin onko kulutusta mahdollista lukea sen kautta. Joko pulsseja mittaamalla (esim. GitHub - klaasnicolaas/home-assistant-glow: ⚡ The power of energy measurements in your house) tai sitten esim. Elenian alueella RJ12-portti (Tietoa mittausuudistuksesta). En näe mitään järkeä lähteä asentamaan Shellyä koko kulutuksen mittaukseen, jos saat tiedot mittarilta suoraan.

En nyt tiedä mista latausasemasta puhut ja mitä kulutusta sinulla olisi talon ulkopuolella, mutta kenties viittaat tässä sähköauton lataukseen? Itse ainakin olettaisin, että kaikki talon sähköt on kytketty talon sisällä olevaan keskukseen mutta mistä sitä tietää.
Aivan. Kyllähän tuonne kaapille pääsen mutta en ole niitä lähtenyt availemaan. Nyt olen katsonut kulutuksen netistä sähköyhtiön sivuilta mutta sinne pitää mennä aina pankkitunnuksilla sisään, niin aika vaivalloista.

Pitää katsoa tuo saako sinne laitettua jotain ja saako edes itse koskea. Talon sisällä olevaan saa mutta mittari ei siellä harmikseen ole.

Latauksella meinasin juuri sähköautoa. Katsotaan mitä ensi viikolla selviää kun pitäisi tulla sähkäri käymään.
 
Liittynyt
20.09.2018
Viestejä
315
Tuo RJ12 HAN-väylä on asetuksen mukaan verkko-operaattorin pakko tarjota loppuasiakkaalle toukokuusta 2023 alkaen. Operaattorilla on asiakkaan pyynnöstä 4kk aikaa vaihtaa mittari uuteen josta RJ12 HAN-väylä löytyy.
Kaikki operaattorit ei tosin ole vielä edes valinneet näille uuden sukupolven mittareille toimittajaa, joten komponenttipulatilanteesta yms. johtuen eivät tule millään tähän vaatimukseen pääsemään... Itse ajattelin silti vaatia ko. mittaria viimeistään toukokuun alussa :)

Edit: Sen verran lueskelin tuota asetusta että ei tuo välttämättä aivan pidä paikkaansa... Paikkansa kuitenkin pitää että 31.12.2022 jälkeen pitäisi asentaa uusiin kohteisiin vain näitä uusia mittareita... ja jos oikein tulkitsen niin mikäli vanha mittari on etänä päivitettävissä varttitaseen mittaukseen ja tukee kaikkien vaiheiden lois- ja pätötehon mittausta, tuo RJ12 tulee pakolliseksi vasta 5.7.2031...

https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/DownloadProposalAttachment%3FattachmentId%3D15722&ved=2ahUKEwi5v6nx0fH7AhWVHHcKHQ8bCrgQFnoECCsQAQ&usg=AOvVaw2sotb0l_9TSwgXxXpA4W1U
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
152
Oli, en poistanut, vaan vasta jälkikäteen.
Rautana mulla on Yellow, jonka kanssa ylipäätään kaikki tuntuu nyt erityisen mutkattomalta. Saattaa vaikuttaa asiaan - en tiedä.
Onko sinulla muuten CM4:ssä BT vai erillisellä donglella? Minulle on myös tulossa Yellow toivottavasti tässä nyt saapuneessa erässä. Kiinnostaisi tietää kuinka hyvä kantama siinä CM4:n BT:ssä on. Onkohan toivoa että kuulisi RuuviTagit noin 5m etäisyydeltä kun välissä väliseinä tai ulkoseinä missä ikkuna?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
398
Onko sinulla muuten CM4:ssä BT vai erillisellä donglella? Minulle on myös tulossa Yellow toivottavasti tässä nyt saapuneessa erässä. Kiinnostaisi tietää kuinka hyvä kantama siinä CM4:n BT:ssä on. Onkohan toivoa että kuulisi RuuviTagit noin 5m etäisyydeltä kun välissä väliseinä tai ulkoseinä missä ikkuna?
On toivoa. Mulla on alakerrassa raspi 3 ja kaikki ruuvit löytää. Rivarikolmio ja ruuveja ylä ja alakerrassa sekä etu ja takapihalla.
 
Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
254
Onko sinulla muuten CM4:ssä BT vai erillisellä donglella? Minulle on myös tulossa Yellow toivottavasti tässä nyt saapuneessa erässä. Kiinnostaisi tietää kuinka hyvä kantama siinä CM4:n BT:ssä on. Onkohan toivoa että kuulisi RuuviTagit noin 5m etäisyydeltä kun välissä väliseinä tai ulkoseinä missä ikkuna?
CM4:n BT:llä mennään, ei erillistä donglea. Lisäantennin ostin kyllä.
Mulla oli aiemmin Ruuvit kiinni RPi3:ssa. Silloin oli jo ulkolämpötilaa mittaava seuraava Ruuvi n. 15m päässä ulkoseinässä ja toimi ihan ok. Sen sijaan saunaan ei meinannut kantavuus riittää (saattoi ehkä johtua alumiinivuorauksesta seinässä). Nyt tällä uudella yhdistelmällä näyttää kuitenkin toimivan sekin moitteetta, tosin on mulla lisänä pari ESPhome BT proxyäkin ajossa, joten mene ja tiedä mikä nyt johtuu sitten mistäkin.
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
53
Onko kellään suositella jotain perus langatonta nappia, minkä sais Home Assistenttiin kiinni? Ois tarkotus laittaa sängyn viereen joku fyysinen painike millä saisi ohjattua kattolamppua. Ei tarvitse muuta kuin yhden painalluksen mikä toimii togglena.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 627
Onko kellään suositella jotain perus langatonta nappia, minkä sais Home Assistenttiin kiinni? Ois tarkotus laittaa sängyn viereen joku fyysinen painike millä saisi ohjattua kattolamppua. Ei tarvitse muuta kuin yhden painalluksen mikä toimii togglena.
Jos siis löytyy ZigBee verkko mikä tukee Ikean kytkimiä.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 303
Tuo ikean pikanappula on kyllä aika huono, syö patteria todella paljon. Jättäisin ostamatta, pätee myös siihe siihe samankokoiseen onoff nappiin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 171
Tuo ikean pikanappula on kyllä aika huono, syö patteria todella paljon. Jättäisin ostamatta, pätee myös siihe siihe samankokoiseen onoff nappiin.
Tuo on bugi mikä liittyy tiettyyn z2m versioon+koordinaattori piiriin. Mulla on muutama Ikean pikanappi joiden firmis päivätty 2021-07-27, eli ostettu joskus tuohon aikaan, ja raportoivat jäljellä olevaksi virraksi >80%
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 303
ahaa. ajan itse lidlin modatulla tukarilla ja z2m v 1.28.4-1 (tulee päivitettyä aina uusin kun tarjolla).
taisin nuo onoff ja shortcutin päivittää joskus kun ne hommasin n. vuosi sitten.
siinä ikean 4nappisessa styrbar (firmis 1.0.024) kestää kyllä patteri hyvin
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
53
Onko kellään suositella jotain perus langatonta nappia, minkä sais Home Assistenttiin kiinni? Ois tarkotus laittaa sängyn viereen joku fyysinen painike millä saisi ohjattua kattolamppua. Ei tarvitse muuta kuin yhden painalluksen mikä toimii togglena.
Hue Smart Button on itsellä toiminut kuin se kuuluisa junan vessa, toki vaatii ZigBee-verkon.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 250
Tästä on varmasti ollut puhetta, mutta osaisiko joku ehdottaa mikä olisi kokonaistaloudellisesti helpoin ja edullisin tapa saada lämpötila- ja kosteusseurantaa kämppään? Tarvetta olisi n. 8-10 anturille yhteensä, periaatteesta suurin osa noista voisi olla pelkkiä lämpömittareita, mutta ainakin kolme olisi hyvä olla myös kosteusanturilla. Kivitalo, joten BT-kuuluvuus on toisinaan haastavaa, mutta wifi-kattavuus on piuhalla backhaulattujen mesh-pömpeleiden ansiosta hyvä. Kykyä ja intoa konffata ja säätää asioita itse löytyy jonkin verran, eli tarvitse olla mikään täysi pakettiratkaisu.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 573
Tästä on varmasti ollut puhetta, mutta osaisiko joku ehdottaa mikä olisi kokonaistaloudellisesti helpoin ja edullisin tapa saada lämpötila- ja kosteusseurantaa kämppään? Tarvetta olisi n. 8-10 anturille yhteensä, periaatteesta suurin osa noista voisi olla pelkkiä lämpömittareita, mutta ainakin kolme olisi hyvä olla myös kosteusanturilla. Kivitalo, joten BT-kuuluvuus on toisinaan haastavaa, mutta wifi-kattavuus on piuhalla backhaulattujen mesh-pömpeleiden ansiosta hyvä. Kykyä ja intoa konffata ja säätää asioita itse löytyy jonkin verran, eli tarvitse olla mikään täysi pakettiratkaisu.
Wifi-sensoreiden akkukesto on (ainakin yleensä) sen verran huono, että niiden on käytännössä fiksua olla kytkettynä suoraan verkkovirtaan.

Itse keräisin datat ja muutenkin kotiautomaation Home Assistanttiin.

Sensoreiksi käyttäisin joko:
a) Bluetoothilla toimiva Xiaomi Mijia LYWSD03MMC lämpötilamittari, maksaa noin 5€ kappale AliExpressistä. Firmware yms. modaukset löytyy täältä: GitHub - pvvx/ATC_MiThermometer: Custom firmware for the Xiaomi Thermometers and Telink Flasher via USB to Serial converter. Tähän toki tarvitsisit jonkun laitteen hakemaan nuo tiedot BT:n avulla (esim. Pi Zero W tai ESP32). Tämä mahdollistaa sen, että sensorin saa sijoitettua paikkaan mihin verkkovirta ei yletä.
b) Verkkovirtaan kytketty ESP32 ja siihen päälle DHT11/DHT12/DHT22 sensori. Tässä toki sitten mittauspisten on siellä mihin verkkovirta ylettää, toki teoriassa tuota voisi pyörittää jollain akullakin mutta en tiedä kauanko se kestää.

Tämä toki menee tuohon "kykyä ja intoa konkkata ja säätää asioita"-akselille aika vahvasti, eli vaatii vaivaa.
 
Liittynyt
11.12.2021
Viestejä
438
Tästä on varmasti ollut puhetta, mutta osaisiko joku ehdottaa mikä olisi kokonaistaloudellisesti helpoin ja edullisin tapa saada lämpötila- ja kosteusseurantaa kämppään? Tarvetta olisi n. 8-10 anturille yhteensä, periaatteesta suurin osa noista voisi olla pelkkiä lämpömittareita, mutta ainakin kolme olisi hyvä olla myös kosteusanturilla. Kivitalo, joten BT-kuuluvuus on toisinaan haastavaa, mutta wifi-kattavuus on piuhalla backhaulattujen mesh-pömpeleiden ansiosta hyvä. Kykyä ja intoa konffata ja säätää asioita itse löytyy jonkin verran, eli tarvitse olla mikään täysi pakettiratkaisu.
Tuossa on muutamia eri vaihtoehtoja.
1. Haluatko verkkovirralla, usb 5V vai patter(e)illa toimivia? (Esim Sonof TH10/16 vs ESP32/8266 +DHT11/22 vs Shelly H&T)
2. Miten sisustukseen istuva ratkaisu pitää olla? Ts mahdollisen hellasärön vaikutus.
3. Mitä ne saa maksaa?
4. Zigbee vaihtoehtoa miettisin myös (Xiaomi Aqara sarjaa)
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
Tästä on varmasti ollut puhetta, mutta osaisiko joku ehdottaa mikä olisi kokonaistaloudellisesti helpoin ja edullisin tapa saada lämpötila- ja kosteusseurantaa kämppään? Tarvetta olisi n. 8-10 anturille yhteensä, periaatteesta suurin osa noista voisi olla pelkkiä lämpömittareita, mutta ainakin kolme olisi hyvä olla myös kosteusanturilla. Kivitalo, joten BT-kuuluvuus on toisinaan haastavaa, mutta wifi-kattavuus on piuhalla backhaulattujen mesh-pömpeleiden ansiosta hyvä. Kykyä ja intoa konffata ja säätää asioita itse löytyy jonkin verran, eli tarvitse olla mikään täysi pakettiratkaisu.
Itsellä ratkaisu on Xiaomi Mijia LYWSD03MMC ja esp32 sitten kuuntelemaan niitä minne bluetooth ei kanna (esp32 vielä tulossa). Mittaa lämpötilan & kosteuden. Alle 5€/kpl jäi hinnaksi kun tilasin Aliexpressistä. Integroituna HA:han. Laitoin tuollaisen ulos ja näyttää se toimivan ainakin -16c asti, pitää seurata talven aikana tuleeko tuolle raja vastaan pakkasella. Ihan käteviä kun anturin näytöstä näkee myös lukemat, jos joku haluaa vilkaista paljonko se lämpötila/kosteus on.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 345
Yksi vaihtoehto on hyödyntää yleiskaapelointia. Minulla oli ds18b20-antureita työnnettynä rj45-liittimeen, joita oli sit yks per huone. Lattialämmitys oli niin korjasin pienellä offsetillä lämpötilalukeman kohdilleen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
a) Bluetoothilla toimiva Xiaomi Mijia LYWSD03MMC lämpötilamittari, maksaa noin 5€ kappale AliExpressistä. Firmware yms. modaukset löytyy täältä: GitHub - pvvx/ATC_MiThermometer: Custom firmware for the Xiaomi Thermometers and Telink Flasher via USB to Serial converter. Tähän toki tarvitsisit jonkun laitteen hakemaan nuo tiedot BT:n avulla (esim. Pi Zero W tai ESP32). Tämä mahdollistaa sen, että sensorin saa sijoitettua paikkaan mihin verkkovirta ei yletä.
Itsellä ratkaisu on Xiaomi Mijia LYWSD03MMC ja esp32 sitten kuuntelemaan niitä minne bluetooth ei kanna (esp32 vielä tulossa). Mittaa lämpötilan & kosteuden. Alle 5€/kpl jäi hinnaksi kun tilasin Aliexpressistä. Integroituna HA:han. Laitoin tuollaisen ulos ja näyttää se toimivan ainakin -16c asti, pitää seurata talven aikana tuleeko tuolle raja vastaan pakkasella. Ihan käteviä kun anturin näytöstä näkee myös lukemat, jos joku haluaa vilkaista paljonko se lämpötila/kosteus on.
Tämä on kyllä IMO ehdottomasti paras ja edullisin vaihtoehto jos vain jaksaa vähän säätää. Plussana mittarit on kivan näköisiä, niissä on näyttö josta myös näkee lukemat ja lisäksi paljon toimintavarmempia kuin zigbee-anturit.

Mutta vaatii tosiaan HA:n tai jonkun muun alustan johon mittaustiedot kerätään, mitään valmista sovellusta tähän ei ole.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
Tämä on kyllä IMO ehdottomasti paras ja edullisin vaihtoehto jos vain jaksaa vähän säätää. Plussana mittarit on kivan näköisiä, niissä on näyttö josta myös näkee lukemat ja lisäksi paljon toimintavarmempia kuin zigbee-anturit.

Mutta vaatii tosiaan HA:n tai jonkun muun alustan johon mittaustiedot kerätään, mitään valmista sovellusta tähän ei ole.
HA valmiit Imaget on kyllä todella lähellä valmista sovellusta. Itse tiputin vaan valmiin imagen virtuaalikoneeseen ja ei kyllä pitkään mennyt.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
152
CM4:n BT:llä mennään, ei erillistä donglea. Lisäantennin ostin kyllä.
Mulla oli aiemmin Ruuvit kiinni RPi3:ssa. Silloin oli jo ulkolämpötilaa mittaava seuraava Ruuvi n. 15m päässä ulkoseinässä ja toimi ihan ok. Sen sijaan saunaan ei meinannut kantavuus riittää (saattoi ehkä johtua alumiinivuorauksesta seinässä). Nyt tällä uudella yhdistelmällä näyttää kuitenkin toimivan sekin moitteetta, tosin on mulla lisänä pari ESPhome BT proxyäkin ajossa, joten mene ja tiedä mikä nyt johtuu sitten mistäkin.
Viitsisitkö pistää kuvaa miten olet pistänyt antennin koteloon kiinni?
 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
211
Tuossa ylempänä tulikin hyviä ehdotuksia lämpötilamittareiksi tai -antureiksi. Ilmeisesti tuo LYWSD03MMC on BLE eli kommunikoi bluetoothilla?
Aqara olisi Zigbee.

Varmaankin itselle tulee jompi kumpi vaihtoehdoista Home Assistanttiin liitettäväksi.

Olisi kuitenkin tarve vanhempien kahden eri rakennuksen lämpömittaus ja siellä ei ole mitään kotiautomaatiojärjestelmiä. Wifi löytyy.
Millaisia vaihtoehtoja tälläiseen on? Tuya Wifi-anturit?
Onkohan näiden hinta noussut, tuntuu suolaiselta 47,90 pelkkä anturi. WiFi Lämpöanturi TUYA - OmaVahti
 
Liittynyt
02.05.2019
Viestejä
143
Tuya Wifi-anturit?
Onkohan näiden hinta noussut, tuntuu suolaiselta 47,90 pelkkä anturi. WiFi Lämpöanturi TUYA - OmaVahti
Tuote on varmaan ok, mutta katsot turhan kalliista kaupasta. Tässä lienee sama kiinasta alle 6e: https://m.aliexpress.com/item/10050...lgo_pvid=e0f32130-3bd1-4ff0-afff-1381dd1ba1f8

Suosittelen kuitenkin välttämään wifiä jos mahdollista, koska akut ei niissä kauaa kestä. Zigbee tai BT kestää useamman kertaa kauemmin.
 
Liittynyt
16.11.2017
Viestejä
42
Tuossa ylempänä tulikin hyviä ehdotuksia lämpötilamittareiksi tai -antureiksi. Ilmeisesti tuo LYWSD03MMC on BLE eli kommunikoi bluetoothilla?
Aqara olisi Zigbee.

Varmaankin itselle tulee jompi kumpi vaihtoehdoista Home Assistanttiin liitettäväksi.

Olisi kuitenkin tarve vanhempien kahden eri rakennuksen lämpömittaus ja siellä ei ole mitään kotiautomaatiojärjestelmiä. Wifi löytyy.
Millaisia vaihtoehtoja tälläiseen on? Tuya Wifi-anturit?
Onkohan näiden hinta noussut, tuntuu suolaiselta 47,90 pelkkä anturi. WiFi Lämpöanturi TUYA - OmaVahti
Itsellä muutama Aqaran Zigbee lämpötila-anturi HA:ssa ja ovat kyllä toimineet täysin moitteetta. Maksoivat noin 15€/kpl Amazonista. Verkko yltää
hyvin piharakennukseenkin kun on sisä ja ulkovalot pääasiassa Zigbeetä niin ne laajentavat samalla myös verkon kantaman.
 

ups

Liittynyt
11.05.2022
Viestejä
19
Onko kellään ehdotuksia/kokemuksia ratkaisuista mitata sähkökulutuksia sähkökaappiin asennettuna? Tarkoituksena olisi saada juttelemaan Home Assistantin kanssa, mielellään ei pilven kautta. Shellyn EM3 olisi muuten hyvä, mutta mittaussilmukoita saisi olla enemmän. Emporian Vue 2:ssa kanavia riittäisi, mutta sidottu pilveen. Ilmeisesti ESPHomen kautta tuon voisi pyörittää mutta tuossa alkaa tulla oma osaaminen vastaan. Muita vastaavia käytössä tai tiedossa? Ja olenko ymmärtänyt oikein että kolmivaihevirrassa riittää että mittaa vain yhden vaiheen, josta muut saman laitteen vaiheet voi sitten laskea?
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
36
Onko kellään ehdotuksia/kokemuksia ratkaisuista mitata sähkökulutuksia sähkökaappiin asennettuna? Tarkoituksena olisi saada juttelemaan Home Assistantin kanssa, mielellään ei pilven kautta. Shellyn EM3 olisi muuten hyvä, mutta mittaussilmukoita saisi olla enemmän. Emporian Vue 2:ssa kanavia riittäisi, mutta sidottu pilveen. Ilmeisesti ESPHomen kautta tuon voisi pyörittää mutta tuossa alkaa tulla oma osaaminen vastaan. Muita vastaavia käytössä tai tiedossa? Ja olenko ymmärtänyt oikein että kolmivaihevirrassa riittää että mittaa vain yhden vaiheen, josta muut saman laitteen vaiheet voi sitten laskea?
Kyllä se Shelly 3EM on varmasti helpoimmasta päästä. Tasmota ainakin tukee modbussia eli sinäänsä monet sitä tukevat mittarit käy. Carlo Gavazzin WM50 tukee 96 kanavaa ja siihen saa vielä valmistajalta Modbus TCP/IP palikan kiinni. Kolmivaihevirran mittauksessa vaikuttaa toki se että mitä siellä on kuormana, jos on täysin symmetrinen niin toki voit kertoa yhden vaiheen kuorman kolmella. Toki jos tuollaisen koko keskuksen mittaukseen lähtee, niin sama sitten mitata kaikki. Itse en viitsi esim. lattialämmityksiä ja pattereita erikseen mitata, vaan lasketaan kulutus teoreettisella teholla. Tähän saa Home Assistantttiin kätevän lisäosan Powercalc, jos laitteen ohjaustieto on jo HA:ssa.
 

ups

Liittynyt
11.05.2022
Viestejä
19
Kyllä se Shelly 3EM on varmasti helpoimmasta päästä. Tasmota ainakin tukee modbussia eli sinäänsä monet sitä tukevat mittarit käy. Carlo Gavazzin WM50 tukee 96 kanavaa ja siihen saa vielä valmistajalta Modbus TCP/IP palikan kiinni. Kolmivaihevirran mittauksessa vaikuttaa toki se että mitä siellä on kuormana, jos on täysin symmetrinen niin toki voit kertoa yhden vaiheen kuorman kolmella. Toki jos tuollaisen koko keskuksen mittaukseen lähtee, niin sama sitten mitata kaikki. Itse en viitsi esim. lattialämmityksiä ja pattereita erikseen mitata, vaan lasketaan kulutus teoreettisella teholla. Tähän saa Home Assistantttiin kätevän lisäosan Powercalc, jos laitteen ohjaustieto on jo HA:ssa.
Kiitokset, nuo Gavazzit ovat mielenkiintoisia, melko hintavia ilmeisesti. Modbus ei näyttänyt aivan simppeliltä mutta varmaan siitäkin lukemalla selviää, kanavien määrä olisi kyllä kohdallaan. Aivan, eipä tuollaisia symmetrisiä niin paljoa taida ollakkaan. Ja juu Powercalciin törmäsin, sillä oli tarkoitus hoitaa osa, juuri esim lattialämpöjä, kaiken mittauskseen ei taida oikein sopuhintaista vaihtoehtoa olla.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 343
Tuo RJ12 HAN-väylä on asetuksen mukaan verkko-operaattorin pakko tarjota loppuasiakkaalle toukokuusta 2023 alkaen. Operaattorilla on asiakkaan pyynnöstä 4kk aikaa vaihtaa mittari uuteen josta RJ12 HAN-väylä löytyy.
Kaikki operaattorit ei tosin ole vielä edes valinneet näille uuden sukupolven mittareille toimittajaa, joten komponenttipulatilanteesta yms. johtuen eivät tule millään tähän vaatimukseen pääsemään... Itse ajattelin silti vaatia ko. mittaria viimeistään toukokuun alussa :)

Edit: Sen verran lueskelin tuota asetusta että ei tuo välttämättä aivan pidä paikkaansa... Paikkansa kuitenkin pitää että 31.12.2022 jälkeen pitäisi asentaa uusiin kohteisiin vain näitä uusia mittareita... ja jos oikein tulkitsen niin mikäli vanha mittari on etänä päivitettävissä varttitaseen mittaukseen ja tukee kaikkien vaiheiden lois- ja pätötehon mittausta, tuo RJ12 tulee pakolliseksi vasta 5.7.2031...

https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/DownloadProposalAttachment%3FattachmentId%3D15722&ved=2ahUKEwi5v6nx0fH7AhWVHHcKHQ8bCrgQFnoECCsQAQ&usg=AOvVaw2sotb0l_9TSwgXxXpA4W1U
Löytyykö RJ12-portti kaikista uudemmista mittareista? Miten tuota käytännössä pääsisi hyödyntämään? Luin @Eldmor in linkit, mutta ei taida löytyä mitään plug and play -tyylistä laitetta?

Kiinnostaisi päästä lukemaan senhetkisiä teholukemia, muttei kuitenkaan panostaa Shellyn verran euroja.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
807
Ja juu Powercalciin törmäsin, sillä oli tarkoitus hoitaa osa, juuri esim lattialämpöjä, kaiken mittauskseen ei taida oikein sopuhintaista vaihtoehtoa olla.
Itselläni myös 3 kpl Zigbee lattialämmitystermostaatteja ( Moes BHT-002-GCLZB control via MQTT | Zigbee2MQTT ) . Hyvin toimii powercalcin avulla.
Vähän joutui pähkäilemaan, miten sen lämmitys staten saa sieltä kaivettua powercalcille. Eli siis sen, että milloin termari oikeasti lämmittää ja milloin se vain idlailee.
 

ups

Liittynyt
11.05.2022
Viestejä
19
Itselläni myös 3 kpl Zigbee lattialämmitystermostaatteja ( Moes BHT-002-GCLZB control via MQTT | Zigbee2MQTT ) . Hyvin toimii powercalcin avulla.
Vähän joutui pähkäilemaan, miten sen lämmitys staten saa sieltä kaivettua powercalcille. Eli siis sen, että milloin termari oikeasti lämmittää ja milloin se vain idlailee.
Okei, pieniin lattialämmityspiireihin mietin myös josko vain löisi Shellyn 1PM:n vanhan tyhmän termostaatin taakse, olisi melko halpa ratkaisu. Vaati kyllä lämpö- ja mielellään myös kosteussensorin märkätilaan, mutta silloin saisi myös lattialämmityksen automatisoitua päälle aina suihkun jälkeen esim kesäisin kun muuten ei ole lämmitykselle tarvetta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 321
Onko kukaan törmännyt langattomaan kytkimeen tai johonkin DIY ohjeeseen miten saisi järkevällä vaivalla aikaan kytkimen joka näyttää myös tilan HA:sta, esm sen onko joku automaatio päällä vai pois, vaikkapa ledillä?

Eli käytännössä joku nappi josta saa napsautettua automaation päälle ja josta myös näkee onko se pois vai päällä.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
36
Onko kukaan törmännyt langattomaan kytkimeen tai johonkin DIY ohjeeseen miten saisi järkevällä vaivalla aikaan kytkimen joka näyttää myös tilan HA:sta, esm sen onko joku automaatio päällä vai pois, vaikkapa ledillä?

Eli käytännössä joku nappi josta saa napsautettua automaation päälle ja josta myös näkee onko se pois vai päällä.
Kyllähän tuohon sopii vaikka ihan perus Shelly, jos haluaa valmiiksi koteloidun. Kytkimeksi käy minkä haluaa, kuormaksi se ledi, automaatio ohjaa siinä ohessa sitten tuon kuorman päälle ja kytkimellä saa laukaistua. Jos itse rakentelee niin ihan perus ESP8266 ja sama homma.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Löytyykö RJ12-portti kaikista uudemmista mittareista? Miten tuota käytännössä pääsisi hyödyntämään? Luin @Eldmor in linkit, mutta ei taida löytyä mitään plug and play -tyylistä laitetta?

Kiinnostaisi päästä lukemaan senhetkisiä teholukemia, muttei kuitenkaan panostaa Shellyn verran euroja.
Tuosta melkein Plug&Play:
Ei ihan halpa, postikuluineen 50€. Ja se ei riitä että sähkömittarissa RJ12-liitäntä. Pitää myös saada se mittarin omistaja, eli sähkönsiirtoyhtiö aktivoimaan se portti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Tuosta melkein Plug&Play:
Ei ihan halpa, postikuluineen 50€. Ja se ei riitä että sähkömittarissa RJ12-liitäntä. Pitää myös saada se mittarin omistaja, eli sähkönsiirtoyhtiö aktivoimaan se portti.
Mulla on sellainen mielikuva että jos portti ei ole jo aktivoitu niin sähköyhtiöiden pitää se aktivoida johonkin lähiaikojen päivämäärään mennessä, viimeistäänkin asiakkaan pyytäessä sitä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 171
Nyt kun HomePod mini on virallisesti tuettu Suomessa, ja kun Siri puhuu paljon luonnollisemman kuuloista suomea kuin Googlen TTS, aloin miettimään voiko Siriä komentaa lukemaan TTS viestejä home assistantin kautta? Tällä hetkellä on Ikean kajarit keittiökaappien päällä mitkä GCloudin kautta kertoo säätiedotuksia sun muita viestejä milloin mistäkin.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 343
Tuosta melkein Plug&Play:
Ei ihan halpa, postikuluineen 50€. Ja se ei riitä että sähkömittarissa RJ12-liitäntä. Pitää myös saada se mittarin omistaja, eli sähkönsiirtoyhtiö aktivoimaan se portti.
Kiitti! Ei se niin suolainen hinta ole jos tilaa samalla useampaan talouteen. ;)

Pitääkin alkaa pommittamaan kyselyillä Carunaa ja Porin Energiaa.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
235
Asensin ensin home assistantin pc:lle virtual boxin avulla. Nyt kokeilen erinäisten ongelmia takia siirtää sen raspi4. Otin varmuuskopion ja nyt periaatteessa suuri osa asioista toimii oikein. Kannattaako näin tehdä vai asentaa kokonaan uudestaan kun rauta vaihtuu. Tuleeko portti tms osoite ongelmia?

Ongelmia on wifin kanssa. Olen tehnyt config kansion, sinne network kansion ja my-network.txt tiedoston. Tämä vain häviää aina käynnistyksen jälkeen. Olen tehnyt ne windowsilla. Tämä ratkaistu. Löytyi komennot millä onnistui suoraan rasperryltä

Toinen ongelma on esp8266 ja dallas lämpötila anturi. Ei vaan jostain syystä enään löydä wifi eikä mitään kun koodin asentaa siihen. Sama ongelma tosin oli jo pc.llä. Esp32 sain energian mittauksen toimimaan mutta nämä 8266 kortit ei ala luonnistuun...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
2 210
Voi olla vähän väärä ketju, kun ei ole suoranaisesta automaatiosta kysymys, mutta haluaisin tarkkailla kootusti useampia eri lämpötiloja sekä ulkoa että sisältä.

Toiveita seurantajärjestelmälle:
- Antureita voisi saada yhdelle näytölle vaikka > 5
- Anturit eivät maksaisi kovin paljon / kpl
- Mittausalue esim. -40 C° - +40 C°
- Käyttöönoton helppous plussaa
- Lähetinteknologia sellainen, että anturit voisivat sijaita vaikka n. 30 metrin etäisyydellä ilmaisinlaitteesta
- Pattereita ei tarttisi vaihtaa ihan koko ajan

Ruuvitag vaikuttaa ihan hyvältä muuten, mutta ovat vähän kalliin puoleisia, eivätkä taida soveltua ulos, kun luvataan toimivan vain -20 asti. Hyvää noissa olisi kyllä se, ettei tarvitse erillistä vastaanotinta vaan saisi kännykällä luettua datan ja lisäksi historia olisi luettavissa 10 päivän ajalta. Tiedä sitten kantaako nuo 30 metriä, mutta ilmeisesti data luetaan aina kun käyn anturin lähellä puhelimen kanssa, joten kyllä siitä ihan hyvin tietoa saisi kun omalla tontilla nyt tulee pyörittyä.

Onko täällä halvempia ja / tai parempia ehdotuksia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Voi olla vähän väärä ketju, kun ei ole suoranaisesta automaatiosta kysymys, mutta haluaisin tarkkailla kootusti useampia eri lämpötiloja sekä ulkoa että sisältä.

Toiveita seurantajärjestelmälle:
- Antureita voisi saada yhdelle näytölle vaikka > 5
- Anturit eivät maksaisi kovin paljon / kpl
- Mittausalue esim. -40 C° - +40 C°
- Käyttöönoton helppous plussaa
- Lähetinteknologia sellainen, että anturit voisivat sijaita vaikka n. 30 metrin etäisyydellä ilmaisinlaitteesta
- Pattereita ei tarttisi vaihtaa ihan koko ajan

Ruuvitag vaikuttaa ihan hyvältä muuten, mutta ovat vähän kalliin puoleisia, eivätkä taida soveltua ulos, kun luvataan toimivan vain -20 asti. Hyvää noissa olisi kyllä se, ettei tarvitse erillistä vastaanotinta vaan saisi kännykällä luettua datan ja lisäksi historia olisi luettavissa 10 päivän ajalta. Tiedä sitten kantaako nuo 30 metriä, mutta ilmeisesti data luetaan aina kun käyn anturin lähellä puhelimen kanssa, joten kyllä siitä ihan hyvin tietoa saisi kun omalla tontilla nyt tulee pyörittyä.

Onko täällä halvempia ja / tai parempia ehdotuksia?
Ruuvitagissa mittausalue on -40°C - +85°C mutta vakioparisto ei kestä noin kylmää vaan pitää olla kylmää kestävä paristo. NTC-antureiden mittausalue on noin -50⁰C - +150⁰C ja DS18B20-antureiden noin -55⁰C - +125⁰C mutta yleensä muu elektroniikka ympärillä ei kestä noin kylmää. Tietty jos saisi laitettua pelkän lämpöanturin jondon perään ja elektroniikka olisi lämpimämmässä niin toimisi kylmässäkin. Taitaa olla aika heikosti sellaisia valmiita antureita jotka toimivat virallisesti -40⁰C lämpötilassa ja olisivat valmiita paketteja. Itse rakentelemalla tietty saisi rekenneltua vaikka minkälaisia, vaatii vaan vähän työtä ja osaamista.

Niin, ja joskus on tullut vastaan joku langattomilla antureilla varustettu sääasema johon taisi saada jopa 6 anturia kytkettyä ja kaikkien lämpötila näkyi kerralla ruudulla, en vaan muista minkä merkkinen tuo oli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
792
Voi olla vähän väärä ketju, kun ei ole suoranaisesta automaatiosta kysymys, mutta haluaisin tarkkailla kootusti useampia eri lämpötiloja sekä ulkoa että sisältä.

Toiveita seurantajärjestelmälle:
- Antureita voisi saada yhdelle näytölle vaikka > 5
- Anturit eivät maksaisi kovin paljon / kpl
- Mittausalue esim. -40 C° - +40 C°
- Käyttöönoton helppous plussaa
- Lähetinteknologia sellainen, että anturit voisivat sijaita vaikka n. 30 metrin etäisyydellä ilmaisinlaitteesta
- Pattereita ei tarttisi vaihtaa ihan koko ajan

Ruuvitag vaikuttaa ihan hyvältä muuten, mutta ovat vähän kalliin puoleisia, eivätkä taida soveltua ulos, kun luvataan toimivan vain -20 asti. Hyvää noissa olisi kyllä se, ettei tarvitse erillistä vastaanotinta vaan saisi kännykällä luettua datan ja lisäksi historia olisi luettavissa 10 päivän ajalta. Tiedä sitten kantaako nuo 30 metriä, mutta ilmeisesti data luetaan aina kun käyn anturin lähellä puhelimen kanssa, joten kyllä siitä ihan hyvin tietoa saisi kun omalla tontilla nyt tulee pyörittyä.

Onko täällä halvempia ja / tai parempia ehdotuksia?
Tuollaisilla vaatimuksilla lähtisin rakentamaan Ruuvitagin ympärille kyllä. Pro mallit kelpaisi hyvin ulos vaikka vesisateen alle. Jos hankkisi vielä Ruuvin oman gatewayn niin uskoisin, että ei olisi mitään kuuluvuus ongelmia.
Ruuvin verkkopalvelusta näkee kaikki anturit kerralla jos sellainen kelpaisi. Vaihtoehtoisesti vaikka home assistant keräämään datat ja tekemäään visualisoinnit. Tämä toki vaatii oman rautansa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 504
Olen virittelemässä "trial & error" taktiikalla Shellyä ohjaamaan maalämpöpumppua.

Olen saanut Shellyn nyt konfattua pystyyn ja siellä uusin firmis sisällä ja eka testi scripti sisässä.
Itse Shelly ei ole vielä missään asennettuna.

Alkaako tuo välittömästi toimimaan kun scripti on asennettu vai vasta seuraavana päivänä?
Näkeekö sitä tuolta cloudista kun Shelly on "päällä"?

Scriptin asennus meni läpi ja se on enabloitu mutta se ei ole appin mukaan päällä vaikka nyt on halpa tuntihinta....
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 343
Olisi hakusessa vesikiertoisen lattialämmityksen perustermostaateille älyvaihtoehtoa. Putkifirmalta tarjosivat Uponor Smatrix Wave Pulse S, mutta hintaa tulee yli pari tonnia 12 termostaatin paketille.

Millähän tätä tarvetta pitäisi lähteä purkamaan?
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 345
Olisi hakusessa vesikiertoisen lattialämmityksen perustermostaateille älyvaihtoehtoa. Putkifirmalta tarjosivat Uponor Smatrix Wave Pulse S, mutta hintaa tulee yli pari tonnia 12 termostaatin paketille.

Millähän tätä tarvetta pitäisi lähteä purkamaan?
Jos nyt lähdetään siitä, että vesikiertoisen lattialämmityksen älyohjaus lähentelee jo hölömöläisen hommaa kun tuota investoinnin suuruutta miettii. Perinteinen toimilaite ja sen sähköjen ohjaus vaikka jollakin monikanavaisella relekortilla olisi ehkä edukkaampi?

Tuota kovasti pähkäilin aikoinaan ja päädyin poistamaan toimilaitteet kokonaan. Piirien säädöt jetsulleen ja pumpun lämpökäyrällä loput.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 343
Jos nyt lähdetään siitä, että vesikiertoisen lattialämmityksen älyohjaus lähentelee jo hölömöläisen hommaa kun tuota investoinnin suuruutta miettii. Perinteinen toimilaite ja sen sähköjen ohjaus vaikka jollakin monikanavaisella relekortilla olisi ehkä edukkaampi?

Tuota kovasti pähkäilin aikoinaan ja päädyin poistamaan toimilaitteet kokonaan. Piirien säädöt jetsulleen ja pumpun lämpökäyrällä loput.
Tuli tuo vain puheeksi putkifirman edustajan kanssa ja lupasi tehdä tarjouksen laitteesta. Hinta totta kai järkytys!

Kyseessä siis vanhempien talo, jolla neliöitä ja huoneita sen verran reippaasti, että mielummin säätelisi huonelämpöjä kännykällä kuin fyysisesti. Esimerkkitarpeena mainittakoon parin 18c asteessa olevan huoneen lämmitys ennen varsinaista käyttöä 22c asteeseen.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 345
Tuli tuo vain puheeksi putkifirman edustajan kanssa ja lupasi tehdä tarjouksen laitteesta. Hinta totta kai järkytys!

Kyseessä siis vanhempien talo, jolla neliöitä ja huoneita sen verran reippaasti, että mielummin säätelisi huonelämpöjä kännykällä kuin fyysisesti. Esimerkkitarpeena mainittakoon parin 18c asteessa olevan huoneen lämmitys ennen varsinaista käyttöä 22c asteeseen.
Kannattaa muistaa lämmityksen varaaja luonne ja hitaus muutoksiin. Tuommoiset lämpötilojen muutokset vie helposti paljon aikaa ja jos ovia pitää auki niin vähä hukkuu se huonekohtainen säätö.

Mutta jos helppoutta tuohon tarkoitukseen hakee niin sitä se Uponorin ratkaisu on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Kyseessä siis vanhempien talo, jolla neliöitä ja huoneita sen verran reippaasti, että mielummin säätelisi huonelämpöjä kännykällä kuin fyysisesti. Esimerkkitarpeena mainittakoon parin 18c asteessa olevan huoneen lämmitys ennen varsinaista käyttöä 22c asteeseen.
Lähtisin siten liikkeelle, että laittaa älytermarit vain niihin huoneisiin, joissa tällaista säätöä pitää tehdä. Esim. jo mainittuja Homematicin termareita saa Amazonista: https://www.amazon.de/-/en/Homematic-wall-thermostat-switching-output/dp/B0714874JB/

Lähtökohtaisestihan vesikiertoisen lattialämmityksen kanssa termarit ovat aika turhia silloin kun sopiva tasainen lämpötila on se mitä haetaan.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 343
Kannattaa muistaa lämmityksen varaaja luonne ja hitaus muutoksiin. Tuommoiset lämpötilojen muutokset vie helposti paljon aikaa ja jos ovia pitää auki niin vähä hukkuu se huonekohtainen säätö.

Mutta jos helppoutta tuohon tarkoitukseen hakee niin sitä se Uponorin ratkaisu on.
Ovet ovat lähtökohtaisesti kiinni käytävää lämmittää alakerran olohuone. Tarkoitus olisi juurikin laittaa lämmöt "päälle" pari tuntia ennen käyttöä (etänä).
Huoneet olivat kyllä niin kylmiä, että niissä saattaakin olla vain 15c. Ja käyttöä olisi keskimäärin pari kertaa kuukaudessa.

E.
Käytännössä Homematic kustantaisi (Saksan alvilla):

Homematic IP Underfloor Heating Actuator – 12x, Power Operated, Intelligent Underfloor Heating via App 153621A0 (toimilaiteohjain) - 199,99 €

Homematic IP wall thermostat with switching output - for brand switches, 150628A0 (huonetermostaatti) á 77,85 €

Homematic IP 153309A0 HmIP-VDMOT actuator, 3.3 V, white (toimilaite) á 14,95 €

Käytännössä voisi siis laskea kustannukseksi toimilaiteohjain 200 € + 100 € per huone? Tuo kuulostaakin jo järkevämmältä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Ruuvitag vaikuttaa ihan hyvältä muuten, mutta ovat vähän kalliin puoleisia, eivätkä taida soveltua ulos, kun luvataan toimivan vain -20 asti.
Viime talvena on näköjään ollut vaan -27°C kovimmillaan, edellisenä -33°C. Prismasta saatavalla peruspatterilla on nuokin lämpötilat menty, että kyllä ne jaksaa toimia luvattua kovemmissakin pakkasissa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 221
Vaihtamalla pariston vaikka Ruuvin speciaali patteriin lupaava käyttöalueeksi -40 -> +85 astetta. Noissa on tosiaan lähtenyt hinnat laukalle, kuten kaikessa, ei ole ollut nyt hetkeen hyviä tarjouksia.
Itselläni tuollaiset jääkaapissa ja Saunassa. Matkaan otan mukaan kylmälaukkuun toisen noista, että nään onko kylmäketju pitänyt.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 361
Viestejä
4 158 387
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom