Kotiautomaatio

Shellyn omassa kaupassa 3EM ~100€ + postit. Josko painaisi "jo" ostonappulaa...


Kiinnostaisi tietää kahden eri lokaation lämpöpumpun kulutus. Toisessa Mitsun VILP, joka tarjoaa kyllä melcloudin kautta energiadataa, mutta luotettavuus ei ole "aivan" riittävä. Toisen paikan Nibe S1255 tarjoaa myös laskennallista energiankulutusta...

Lisäksi pitäisi varaston lattialämmityksen kulutusta. Ehkä 1PM?

E. Meni nyt sitten tilaukseen 2x3EM, 1xEM(+2x50A), 2xButton1, H&T usb-kikkare.
 
Viimeksi muokattu:
No "kevyempi" versio on käyttäää ESP32:n kanssa näitä tutka-antureita. Tunnistaa liikkeen/läsnäolon 0-5m etäisyydellä ja alustavien testien perusteella on toimiva systeemi.
Anturin säädöt on vielä vaiheessa, mutta vaikuttaa lupaavalta. Ongelmia oli tämän Esp32 Mini kortin kanssa. Ilmeisesti sen syöttämä 5v (todellisuudessa 4,5v) ei riitä anturille.
Tämän Firebeetle kortin kanssa toimii, kun käytössä on tämä ESPHome speksi.
Kiitos. Pitää tutustua. Aliexpressissä noita näkyy olevan tarjolla pilvin pimein, lukemattomia versioita.
 
Onko Lidl:n älylaitteita (painonappi, liiketunnistin) mahdollista saada toimimaan Ikean gatewayn kanssa?

Törmäsin tällaiseen artikkeliin Home Automation — IKEA Trådfri Gateway with LiDL Smart Plug, jonka rohkaisemana ostin Lidl:n tuotteita alesta.
En vain saa niitä yhdistymään.

Vai pitääkö ostaa jokin zigbee USB tikku tai heittää Lidl:n kamat pois?

Oman kokemuksen pohjalta VAIN Smart Plug toimii, muita en saanut toimimaan ja ostin Sonoffin tikun (johon olen erittäin tyytyväinen!)
 
Oman kokemuksen pohjalta VAIN Smart Plug toimii, muita en saanut toimimaan ja ostin Sonoffin tikun (johon olen erittäin tyytyväinen!)
Lidlin 3-reikäinen jatkojohtokin "toimii" Ikean Tradfrin kanssa, tosin vain yhtä pistorasiaa voi ohjata. Eli toimivuus on vähän mitä sattuu.
 
Onkohan tuo smartthings kuolemassa? Samsungin hubeja ei saa mistään enään?
 
Oman kokemuksen pohjalta VAIN Smart Plug toimii, muita en saanut toimimaan ja ostin Sonoffin tikun (johon olen erittäin tyytyväinen!)
Oorait. Kiitokset, täytyy laittaa tikku tilaukseen.
Kannattaako/voiko tuohon Sonoffin tikkuun siirtää myös ikean laitteet? Voisi luopua tuosta Ikean gatewaysta kokonaa.
 
Jep tuota ESPHomia mietin. Se mitä toivoisin, niin ihan komponenttilistauksen ettei mene pieleen. Tuo varmaan tarvitee jonkun "kaveriksi"? Arduinon tms? Teknisessä tilassa ei ole Raspia tai muuta tietokonetta vaan sieltä pitäisi saada wifillä mittaustieto lähiverkkon kautta HA:lle.
Tuossahan oli luoteltu tuo ESP8266 (Wemos D1 mini) arduino.

*Edit* Vastasin näköjään vanhaan viestiin ja olikin vastaus jo.
 
Oorait. Kiitokset, täytyy laittaa tikku tilaukseen.
Kannattaako/voiko tuohon Sonoffin tikkuun siirtää myös ikean laitteet? Voisi luopua tuosta Ikean gatewaysta kokonaa.

Kannattaa luopua Ikean purkista, Sonoffit (ja muut geneeriset kordinaattorit) hoitaa kaikki yhteydet.

Mahdolliset yhteensopivuusasiat ovat ohjelmiston mukaan, vaihtoehdot ovat ZHA ja Zigbee2MQTT. Onkohan muita? Itsellä tuo Z2M ja toimii kuin junan vessa.

Jos tökkäät zigbeetikun Raspberryyn kannattaa käyttää USB jatkojohtoa, vieressä olevat USB3 portit saattavat häiritä zigbee liikennettä. Itsellä 3 metrinen jatkojohta, varmasti lyhyempikin riittää.
 
Onkohan tuo smartthings kuolemassa? Samsungin hubeja ei saa mistään enään?
Samsung lopetti älykoti rautavalmistuksen kokonaan ja jätti sen homman kolmannen osapuolien harteille kuten Aeotec. Eli Samppa tarjoaa enää ohjelmiston ja pilvipalvelut.
 
Kannattaa luopua Ikean purkista, Sonoffit (ja muut geneeriset kordinaattorit) hoitaa kaikki yhteydet.

Mahdolliset yhteensopivuusasiat ovat ohjelmiston mukaan, vaihtoehdot ovat ZHA ja Zigbee2MQTT. Onkohan muita? Itsellä tuo Z2M ja toimii kuin junan vessa.

Jos tökkäät zigbeetikun Raspberryyn kannattaa käyttää USB jatkojohtoa, vieressä olevat USB3 portit saattavat häiritä zigbee liikennettä. Itsellä 3 metrinen jatkojohta, varmasti lyhyempikin riittää.
Itsellänikin on ikuisuusprojektina siirtää kaikki Zigbee-laitteet IKEA Tradfri -purkista geneeriseen koordinaattoriin. Pikkuhiljaa yksitellen olen niitä siirrellyt kun aikaa ja intoa on ollut. Kertaakaan ei ole siirretyt laitteet kiukutelleet mutta tässä parin kuukauden aikana on IKEAn purkin perässä olevat laitteet välillä sekoilleet ja se onkin ollut alunperin syynä tuohon siirtoon. Jotkut laitteet vaan ovat kovin tympeitä irrottaa ja nollata tuosta IKEAsta, esim lamppuja saa vilkutella on-off-on ja tuo tuntuu onnistuvan ehkä joka kymmenennellä kerralla vaikka kuinka koittaa ohjeen mukaan räpsytellä. Vielä olisi kymmenkunta laitetta siirtämättä, sitten saa heittää tuolla Tradfri-purkilla vesilintua. :D
 
Shellyistä tässä ketjussa ollut paljon puhetta niin tässä vähän tietoa.


Itseäkin vähän mietityttää noiden luotettavuus ja turvallisuus, jos niistä ajetaan läpi se 16A. Kuten tuossa sanotaan aika kevyitä & pieniä ovat perinteisiin kontaktoreihin nähden. Onko kukaan testannut miten shellyt lämpenee, jos niistä ajetaan läpi maksimi virtaa?
 
Itseäkin vähän mietityttää noiden luotettavuus ja turvallisuus, jos niistä ajetaan läpi se 16A. Kuten tuossa sanotaan aika kevyitä & pieniä ovat perinteisiin kontaktoreihin nähden. Onko kukaan testannut miten shellyt lämpenee, jos niistä ajetaan läpi maksimi virtaa?
Lähtökohtaisesti kuormittaessa tuollaisella 16A virralla laittaisin erillisen releen/kontaktorin. Sen tyhmän releen/kontaktorin saa uuden vaikka sunnuntaina "mistä vain", mutta noita Shellyn releitä ei ole kenelläkään hyllyssä. Varsinkin jos sillä ohjataan jotain elintärkeää, kuten lämminvesivaraaja jne.
 
Onkohan tuo smartthings kuolemassa? Samsungin hubeja ei saa mistään enään?
Pitää mainostaa myös äskettäin tekemääni ketjua. Hiljaista on ollut. Ei taida olla täällä paljoa ST-käyttäjiä, liekö muuallakaan. On vähän sääli kun on aika helppo systeemi ottaa käyttöön. Uuden Edge-järjestelmän myötä muuttuu myös ST paikallisesti toimivaksi.

 
Lähtökohtaisesti kuormittaessa tuollaisella 16A virralla laittaisin erillisen releen/kontaktorin. Sen tyhmän releen/kontaktorin saa uuden vaikka sunnuntaina "mistä vain", mutta noita Shellyn releitä ei ole kenelläkään hyllyssä. Varsinkin jos sillä ohjataan jotain elintärkeää, kuten lämminvesivaraaja jne.

Ihan tässä pohdin nyt turvallisuutta. Nuo Shelly ilmeisesti lämpenee melkoisesti isoilla kuormilla, mitä pikaisesti googlettelin. Jo 12A virralla on joillakin lämmöt ollut ~90c. Ei oikein houkuta noin kuumina käyviä alkaa virittelemään seinien/sähkökaapin sisään. Kontaktorilla on jo nyt ohjattuna lvv jne., mutta onhan sitä paljon muutakin mitä pitäisi ohjata. Vaikka auton lämmitys (1kW letkulämppäri, 2kW sisälämppäri, akkulaturi,akkulämmitin), niin ollaan jo kohtuu kovassa kuormassa. Ihan kaikkeen ei jaksaisi virittää kontaktoria älyreleen lisäksi. Itse lähtisin kuitenkin siitä liikkeelle, että ratkaisun pitäisi kestää se suurinkin kuorma ilman hajoamista/tulipalon riskiä. Rasiasta x kun voidaan ottaa virtaa vaikka vähän mille härvelille välillä.
 
Onkohan tuo smartthings kuolemassa? Samsungin hubeja ei saa mistään enään?
Smartthingssillä taitaa tuo eri tuoteperheiden toimiminen keskenään olla se ongelma, joten näkisinkin että ehkä tässä aletaan luopumaan tuosta omasta yrityksestä olla "se" kaikkien käyttämä ja ennakoidaan että joku tämän hetken muista tulee olemaan se standardi mitä tullaan käyttämään tulevaisuudessa.
Matter vaikuttaisi laittavan lähitulevaisuudessa ison osan älytuotteista keskustelemaan keskenään, joka kuulostaa kyllä omaan korvaan enemmän kuin hyvältä. Ei enää ainakaan niin paljoa taistelua mikä toimii kenen kanssa..
 
Lähtökohtaisesti kuormittaessa tuollaisella 16A virralla laittaisin erillisen releen/kontaktorin. Sen tyhmän releen/kontaktorin saa uuden vaikka sunnuntaina "mistä vain", mutta noita Shellyn releitä ei ole kenelläkään hyllyssä. Varsinkin jos sillä ohjataan jotain elintärkeää, kuten lämminvesivaraaja jne.
Itsellä on shelly plug S lämminvesivaraajan pistokkeessa joka menee päälle halvimmalla hinnalla päivittäin. Varaaja vie 1800wattia noin tunnin ajan joka päivä. Katellu sen lämpöjä niin maksimissaan 65c.
 
Ihan tässä pohdin nyt turvallisuutta. Nuo Shelly ilmeisesti lämpenee melkoisesti isoilla kuormilla, mitä pikaisesti googlettelin. Jo 12A virralla on joillakin lämmöt ollut ~90c. Ei oikein houkuta noin kuumina käyviä alkaa virittelemään seinien/sähkökaapin sisään.

Sähkäri kävi asentamassa Shelly Pro 4PM:n viime viikolla ja antoi erittäin vahvan suosituksen apureleelle. Shelly kestää speksien mukaan sen 16 ampeeria per kanava, mutta 4 kanavan max kuormaksi on speksattu yhteensä 40A, eli onnettomat 10A per piuha jos kaikki käytössä. Ammattimiehen mielipide oli että Shellyn pikkuiset kontaktikärjet kestäisivät lämpöpatterien ohjailua tämän talven, mutta ensi talvena saattaisi jo olla edessä uuden Shellyn hankinta. Niinpä päätin luopua virrankulutusmittausominaisuudesta ja nyt sähkökaapissa louskuu apurele 4PM:n rinnalla. Joka on siis enää "Pro 4" I guess, kun elektrisiteetti ei enää virtaa sen mittarin läpi.
Nähtäväksi jää mitä tästä vielä tulee. Paketti alkaa olla softapuolta lukuunottamatta kasassa, mutta riman asetin sen verran korkealle että data-analyytikolle luonnolliseen tapaan tavoitteena olisi säätietoja härkkimällä ja tilastomatematiikan ja algoritmien avulla pystyä kikkailemaan ja haarukoimaan sähkön hintoja ennakkoon 5 päivän jaksolle, kun NordPoolin puolentoista päivän pätkä tuntuu niin onnettoman lyhyeltä (ja liian helpolta :geek:).
 
Onko täällä kokemusta RJ12 HAN -liitynnästä?

https://www.elenia.fi/files/8ce0666...ia-rj12-kotiautomaatioliitynta-21092022-4.pdf

On sama kyssäri myös tuolla mutta varmaan enemmän on kotiautomaatioon liittyvää: Kysymyksiä sähkömiehille
Ei ole suoraan kokemusta tuosta mutta tuohan vaikuttaisi olevan juurikin kotiautomaatiota varten tehty liityntä. Nopeasti dokkarit läpi selaamalla näyttäisi että tuo on TTL-tasoinen sarjaportti josta saisi varsin simppelisti kulutusdatat esim HomeAssistantiin jollakin sopivalla koodinpätkällä. Esimerkiksi joku ESP32 ja muutama rivi koodia saattaisi riittää, ESPin käyttöjännitteenkin saa kätevästi mittarista suoraan.
 
Ei ole suoraan kokemusta tuosta mutta tuohan vaikuttaisi olevan juurikin kotiautomaatiota varten tehty liityntä. Nopeasti dokkarit läpi selaamalla näyttäisi että tuo on TTL-tasoinen sarjaportti josta saisi varsin simppelisti kulutusdatat esim HomeAssistantiin jollakin sopivalla koodinpätkällä. Esimerkiksi joku ESP32 ja muutama rivi koodia saattaisi riittää, ESPin käyttöjännitteenkin saa kätevästi mittarista suoraan.
Ei nyt varsinaisesti kotiautomaatiota varten tehty, mutta soveltuu siihen kyllä tosiaan hyvin.
Tästä on pari sivua taaksepäin tässäkin ketjussa juttua. Esim. Tasmota tukee suoraan
P1 Smart Meter
Smart Meter Interface
 
Sähkäri kävi asentamassa Shelly Pro 4PM:n viime viikolla ja antoi erittäin vahvan suosituksen apureleelle. Shelly kestää speksien mukaan sen 16 ampeeria per kanava, mutta 4 kanavan max kuormaksi on speksattu yhteensä 40A, eli onnettomat 10A per piuha jos kaikki käytössä. Ammattimiehen mielipide oli että Shellyn pikkuiset kontaktikärjet kestäisivät lämpöpatterien ohjailua tämän talven, mutta ensi talvena saattaisi jo olla edessä uuden Shellyn hankinta. Niinpä päätin luopua virrankulutusmittausominaisuudesta ja nyt sähkökaapissa louskuu apurele 4PM:n rinnalla. Joka on siis enää "Pro 4" I guess, kun elektrisiteetti ei enää virtaa sen mittarin läpi.

Tälläisen vaikutelman itsekin googlen perusteella näistä sain. Pitää nyt vähän harkita laittaako shellyjä, vai etsiikö jotain muuta tilalle.
 
Tälläisen vaikutelman itsekin googlen perusteella näistä sain. Pitää nyt vähän harkita laittaako shellyjä, vai etsiikö jotain muuta tilalle.

Kyllä pidän Shellyjä parhaana vaihtoehtona mitä markkinoilta löytyy, ihan sen vuoksi että ovat todella helppoja laittaa ja asentaa ja monipuolisia ominaisuuksiltaan pääsääntöisesti ihan kohtuulliseen hintaan ja tässä black fridayn ympäristössä oli vielä aika paljon tarjouksia näistä. Itsellä on tavoitteena että koko paletti toimisi WiFillä ilman bluetoothia niin senkin puolesta Shelly oli paras ratkaisu.
...Mutta ovat ne sen verran leluja että jos ohjailee jotain valaistusta raskaampia juttuja niin ne tarvitsevat ikävä kyllä sen apureleen. Näin jälkeenpäin ajateltuna raskasta kuormaa ohjatessa laitteen virranmittausominaisuus ja siitä maksettu raha meni täysin hukille. Jos olisi ymmärtänyt huomioida tämän etukäteen niin lämpöpatterien ohjaamiseen esim. Shelly Plus i4 tai i3 ja apurele kylkeen olisi ollut huomattavasti fiksumpi valinta. Käytännössä apureleen ollessa mukana kuviossa tuo i4 on "ihan sama vehje" kuin Pro 4PM, mutta hinnassa on turhaan maksettu satasen ero!
 
Tälläisen vaikutelman itsekin googlen perusteella näistä sain. Pitää nyt vähän harkita laittaako shellyjä, vai etsiikö jotain muuta tilalle.
Voisiko ajatella niin, että Shellyjen läpi ajaa max 10A (2300W) laitteita? Tulisiko sulakekin vaihtaa pienempään vai haittaako 16A?
Virtamittarit (EM) erikseen?

Täällä olisi tarve ajastaa ja manuaalisesti ohjata talon ulkovaloja (15x2x4W=120W), jotta eivät palaisi turhaan yöllä. Nyt napsutellaan automaattisulaketta tarpeen mukaan.
Meni nyt sitten tilaukseen 2x3EM, 1xEM(+2x50A), 2xButton1, H&T usb-kikkare.
Oma Shelly EM saapui ja olisi kova hinku saada heti käyttöön eikä odotella sähkärikaverin kyläilyä. Youtubessa joku oli kytkenyt tuon tylysti euro-pistotulpalla pistorasiaan. :geek:
 
Lämpöpattereiden kohdalla tehonmittaus on muutenkin aika turha, jos käytössä vaikka HA.
Ne lämmittävät vakioteholla, niin päällä olon mukaan saa sen kulutuksen.
 
Onhan noissa shellyissä osassa toki mukana noita ylikuumenemis- ja ylikuormansuojia. Ainakin shelly plugin ylikuorma laukes kun kytkin sen taakse 2000w läpivirtauspatterin.

Tuossa patterissa onneksi saa kytkimillä valittua tehon niin 1250w asennossa toimii hyvin ja on myös ihan riittävä varaston lämmitykseen jos tarve vaatii.
 
Huomasithan, että sen maksimikuorman saa määriteltyä asetuksista. Vakiona taitaa olla 1800
 
Huomasithan, että sen maksimikuorman saa määriteltyä asetuksista. Vakiona taitaa olla 1800
Enpä itse asiassa noita asetuksia niin tarkkaan käynyt läpi. Taisin vaan kiinteän ip:n määritellä tuolla ja sit vaan ha:n kiinni. Hyvähän tuo jos säätöä löytyy vielä tuosta.
 
Kyllä pidän Shellyjä parhaana vaihtoehtona mitä markkinoilta löytyy, ihan sen vuoksi että ovat todella helppoja laittaa ja asentaa ja monipuolisia ominaisuuksiltaan pääsääntöisesti ihan kohtuulliseen hintaan ja tässä black fridayn ympäristössä oli vielä aika paljon tarjouksia näistä. Itsellä on tavoitteena että koko paletti toimisi WiFillä ilman bluetoothia niin senkin puolesta Shelly oli paras ratkaisu.
...Mutta ovat ne sen verran leluja että jos ohjailee jotain valaistusta raskaampia juttuja niin ne tarvitsevat ikävä kyllä sen apureleen. Näin jälkeenpäin ajateltuna raskasta kuormaa ohjatessa laitteen virranmittausominaisuus ja siitä maksettu raha meni täysin hukille. Jos olisi ymmärtänyt huomioida tämän etukäteen niin lämpöpatterien ohjaamiseen esim. Shelly Plus i4 tai i3 ja apurele kylkeen olisi ollut huomattavasti fiksumpi valinta. Käytännössä apureleen ollessa mukana kuviossa tuo i4 on "ihan sama vehje" kuin Pro 4PM, mutta hinnassa on turhaan maksettu satasen ero!

Itse aloin vähän miettimään tuota luottavuutta isommilla kuormilla. Toki yksi vaihtoehto on kaikki perus valaistusta isommat kuormat ajaa apureleen kautta, mutta silloin ei tosiaan ole järkeä ostaa noita virrankulutuksen mittauksella varustettuja kuten sanoit. Itsellä on tarkoitus ensi kesänä mökille laittaa etäohjausta lämmitykselle ym. niin pitää nyt miettiä miten se olisi järkevin toteuttaa. Jos nuo shellyt kestäisi turvallisesti ajaa sen virran läpi, niin oli kätevä. Nyt sitten pitää pohtia onko mitään järkevää vaihtoehtoa noille, vai pitääkö alkaa kaikille isommille kuormille viritellä apureleet.

Voisiko ajatella niin, että Shellyjen läpi ajaa max 10A (2300W) laitteita? Tulisiko sulakekin vaihtaa pienempään vai haittaako 16A?
Virtamittarit (EM) erikseen?

No se voisi olla yksi vaihtoehto ajaa maksimissaan 10A kuormia. Siksi itse täällä kyselin, että onko kukaan mittaillut miten nuo lämpenee isoilla kuormilla. Tuo sulakkeen pienentäminen on toki yksi vaihtoehto. Siinä varmistaisi sen ettei kukaan siitä pistorasiasta ota liikaa virtaa millekkään härvelille. Kannattaa muistaa, että hidas 16A sulake antaa yli 16A ulos jonkin aikaan riippuen tarkemmin sulakkeesta.

Täällä olisi tarve ajastaa ja manuaalisesti ohjata talon ulkovaloja (15x2x4W=120W), jotta eivät palaisi turhaan yöllä. Nyt napsutellaan automaattisulaketta tarpeen mukaan.

Tuollaiset kuormat ei ole mikään ongelma.
 
Käytännössä apureleen ollessa mukana kuviossa tuo i4 on "ihan sama vehje" kuin Pro 4PM, mutta hinnassa on turhaan maksettu satasen ero!

En ymmärrä tätä lausetta? Millä tavoin tuo on sama asia? Eikai kukaan 4PM osta mikäli on tarve vain neljälle inputille? Kai tuo outputien vuoksi yleensä ostetaan?
 
Miten ha:ssa sais tehtyä rasialle virran katkaisun kun päivä alkaa sarastaa ja sitten taas kun alkaa hämärtyä niin laittas takas jouluvalot päälle?
 
Miten ha:ssa sais tehtyä rasialle virran katkaisun kun päivä alkaa sarastaa ja sitten taas kun alkaa hämärtyä niin laittas takas jouluvalot päälle?
Koodi:
condition:
  - condition: template
    value_template: "{{ state_attr('sun.sun', 'elevation') < 4 }}"

Tuolla saa ainakin syttymään auringonlaskun jälkeen. En ole tarvinnut sammutusta, kun omiin automaatioihin ei liity jouluvalot.
Enemmänkin vain liikesensorijuttuja, joissa riittää delay.

ko. koodi vaatii joko Sun tai Sun2 (hacs) integraation. Todennäköisesti Sun2:en.
 
Viimeksi muokattu:
Miten ha:ssa sais tehtyä rasialle virran katkaisun kun päivä alkaa sarastaa ja sitten taas kun alkaa hämärtyä niin laittas takas jouluvalot päälle?
Tuo heebo1974:n ohje varmasti toimii, mutta tämä onnistuu ihan ilman koodiakin (toki tuon Sun-integraation tarvitsee, mutta mielestäni se on automaattisesti kaikilla). Valitset vain laukaisuehdoksi auringon, ja siitä sitten nousun tai laskun mukaan teet juttuja. Itsellä menee olohuoneen verhot kiinni kun aurinko laskee, ja avautuvat kun aurinko nousee:
1669879882520.png
 
Miten ha:ssa sais tehtyä rasialle virran katkaisun kun päivä alkaa sarastaa ja sitten taas kun alkaa hämärtyä niin laittas takas jouluvalot päälle?

Tämmöinen itselläni:

Koodi:
alias: Jouluvalot - OFF
description: ""
trigger:
  - event: sunrise
    offset: "+00:15:00"
    platform: sun
condition: []
action:
  - data: {}
    service: switch.turn_off
    target:
      entity_id:
        - switch.olohuoneen_pistorasia
        - switch.keittion_pistorasia
        - switch.kodinhoitohuoneen_pistorasia
  - service: light.turn_off
    target:
      entity_id: light.extended_color_light_11
    data: {}
mode: single

Sammuttaa valot/pistorasiat 15min auringon nousun jälkeen.
 
Shellyn omassa kaupassa on ehkä selkeämmin kerrottu "Shelly Plus i4 is an input reader device (it does not contain relays)."

No kehveli, olin väärässä :x3:. Olis pitänyt juoda aamukahvi, ennen vastaamista. Verkkiksen selostus on vähän harhaanjohtava, mutta toisaalta kyllähän kapistuksen kupeeseen kytkimiä on piirretty.
 
Viimeksi muokattu:
No kehveli, olin väärässä :x3:. Olis pitänyt juoda aamukahvi, ennen vastaamista. Verkkiksen selostus on vähän harhaanjohtava, mutta toisaalta kyllähän kapistuksen kupeeseen kytkimiä on piirretty.
Vähän itselleni tökkii nuo Shellyn merkinnät, kertovat mitä kytketään vaikka yleensä esim. releissä on kotelossa on nimenomaan sisäinen toiminta. Varmaan tarkoitus tehdä "kuluttajaystävällisiä", mutta maallikko ei kuitenkaan saisi asentaa noita :think:
 
Osaisko joku ohjeistaa oikealle polulle? Lähinnä, että mitä laitteita tilailla. Sähkäri saa hoitaa asennukset. Itse saan kyllä selville sitten ne kytkettyjen laitteiden ohjaukset. Jostain syystä nämä sähköverkkoon liittyvät asiat menevät multa aivan yli hilseen.

Mulla on homeassistant NUC:lla ja siihen liitettynä lähinnä zigbee laitteita, pääasiassa älylamppuja.

Kun edullinen sähkösoppari loppuu vuoden lopussa, niin olisi kiinnostusta tietää melko reaaliaikaisesti, esim. seuraavat asiat:

- Mikä on omakotitalon kulutus?
- Mikä on autokatoksen kulutus (katoksessa lämmin varasto, lämpenee sähköpatterilla ja työtila/vierashuone, jonne tulee ILP)
- Yksittäisten laitteiden kulutus, kuten jääkaappi, pakastin, pesukone, kuivausrumpu jne

Mulla on muutama käyttämätön älypistorasia, jossa kulutusmittausominasuudet, taisivat olla TP linkkejä. Ne aattelin laittaa pariin olohuoneen pistorasiaan mittaamaan kotiteatterilaitteiden yhteiskulutusta. Talon ILP saa virtansa ulkopistorasiasta. Voiko siihen rasiaan lattaa jonkun Shellyn mittaamaan ILP:n kulutusta? Ulkoporeallaskin löytyy, mutta sitä ei raaski näillä sähkönhinnoilla pitää päällä tänä talvena. Sillekin tietty voisi samassa rytäkässä asennella jonkun laitteen mittaamaan kulutusta, jos löytyy jotain melko halpoja, joita voi ulkorasioihin kytkeä. Sekin saa virtansa ulkopistorasiasta, kun altaan lämmitin oli niin pienitehoinen.

Jos rahat riittää, niin asennutan aurinkopaneelit katolle ens vuoden aikana.

Eniten kiinnostaa tuo energiamittaus, ei niinkään se, että saisi välttämättä älykästä ohjausta. Toki noissa pistorasioiden sisään kytkettävissä Shellyissä ilmeisesti on samassa paketissa ominaisuus, että niitä pystyy kytkemään tai ajastamaan etänä päälle ja pois?

Shellyt on vissiin kaikkein kustannustehokkaita laitteita? Mitä versioita pitäisi laittaa esim. noihin pistorasioihin, missä on nuo jääkaapit ja pesukoneet?

Entäs sitten nuo rakennusten kokonaiskulutusten mittaukset? Tästä vaan lukenut tässä ketjussa, että Shellyjä ilmeisesti voisi käyttää, mutta niitä varten tarvisi ylimääräisiä releitä. Mitä käytännössä tarkoittaa? Siis mikä rele pitäisi kytkeä avuksi? Painotan, että olen ihan idiootti näissä sähköverkkoihin ja kytkentöihin liittyvissä asioissa.

Itselle on tulossa autokatokseen sähköauton latauslaite ja sille 3-vaiheinen Carlo Gavazzi Powerboosteri kuormanhallintaa varten. Saako tuosta boosterista jotain kautta tietoa Home Assistanttiin? Senhän kaiketi pitäisi mitata kiinteistön kokonaiskulutusta.

Ja sitten tietty, että mihin noita Shellyjä lykätään? Tuleeko ne (Shelly Em:t?) tuonne ulkona olevaan kaappiin, missä on kiinteistön sähkömittari ja siitä tietysti haarautuu sähköt katokselle ja asuinrakennukselle? Katoksen sulaketaulu on siinä ulkona olevassa kaapissa ja talon sulaketaulu tietty sisällä teknisessä tilassa.

Talo rakennettu 2013, eli sähköjärjestelmät on nykyaikaiset. Talo lämpenee ILP:llä ja isona apuna on IV-koneen lämmöntakaisinotto. Varaava takka myös löytyy ja sitä joutuu myös opetella käyttämään tulevana talvena. Lattialämpöjä on oikeastaan pidettty päällä vaan kylppäri/kodinhoitohuoneessa, muissa huoneissa aikaisemmin halvalla sähköllä vain kovimmilla pakkasilla pidetty lattialämpöjä päällä. Siksi lattialämpöihin ei ole tarkoitus panostaa oikeastaan ollenkaan. Kylppärin termostaatitksi vaihtuu Ebecon WiFi termari.

Yksittäisille laitteille varmaan kaikkein helpointa olisi asennella älypistorasioita, mutta ne on yleensä niin bulkkeja ja vie liikaa tilaa esim. jääkaappi/pakastimen yläkaapista, jotka aivan täyteen ahdettu tavaraa, niin mieluummin älyä sinne pistorasian sisäpuolelle.

Jossain vaiheessa 3-4 vuotta sitten olin kiinnostunut “tyhmien” valokatkaisimien muuttamisesta älykkäiksi noilla shellyillä, mutta silloin aikanaan ne ilmeisesti vaativat jotain Neutral kaapelia tms. joita ei näissä nykyaikaisissa taloissa ilmeisesti käytetä niihin. Onko tilanne muuttunut, eli saako niitä Shellyjä toimimaan nykyään noissa valokatkaisimissa ilman Neutral kaapelia (onko se sitten Nolla kaapeli vai mikä lie)?

Kiitoksia avusta etukäteen!
 
Onko hyviä neuvoja sonoff donglen asennukseen? Zigbee 3.0 usb dongle plus E mallin hommasin mutta ei löydä HA tikkua. Ajurin oon asentanut ym mutta ei auta...
Edit: Syy löytyi. Piti lisätä virtual boxiin usb porttiin tämä laite...
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on muutama käyttämätön älypistorasia, jossa kulutusmittausominasuudet, taisivat olla TP linkkejä. Ne aattelin laittaa pariin olohuoneen pistorasiaan mittaamaan kotiteatterilaitteiden yhteiskulutusta. Talon ILP saa virtansa ulkopistorasiasta. Voiko siihen rasiaan lattaa jonkun Shellyn mittaamaan ILP:n kulutusta? Ulkoporeallaskin löytyy, mutta sitä ei raaski näillä sähkönhinnoilla pitää päällä tänä talvena. Sillekin tietty voisi samassa rytäkässä asennella jonkun laitteen mittaamaan kulutusta, jos löytyy jotain melko halpoja, joita voi ulkorasioihin kytkeä. Sekin saa virtansa ulkopistorasiasta, kun altaan lämmitin oli niin pienitehoinen.

Jos rahat riittää, niin asennutan aurinkopaneelit katolle ens vuoden aikana.

Eniten kiinnostaa tuo energiamittaus, ei niinkään se, että saisi välttämättä älykästä ohjausta. Toki noissa pistorasioiden sisään kytkettävissä Shellyissä ilmeisesti on samassa paketissa ominaisuus, että niitä pystyy kytkemään tai ajastamaan etänä päälle ja pois?

Shellyt on vissiin kaikkein kustannustehokkaita laitteita? Mitä versioita pitäisi laittaa esim. noihin pistorasioihin, missä on nuo jääkaapit ja pesukoneet?

Entäs sitten nuo rakennusten kokonaiskulutusten mittaukset? Tästä vaan lukenut tässä ketjussa, että Shellyjä ilmeisesti voisi käyttää, mutta niitä varten tarvisi ylimääräisiä releitä. Mitä käytännössä tarkoittaa? Siis mikä rele pitäisi kytkeä avuksi? Painotan, että olen ihan idiootti näissä sähköverkkoihin ja kytkentöihin liittyvissä asioissa.

Otetaan nyt kiinni noista Shellyistä kun niihin itse tuli vähän tutustuttua, kun oli tarkoitus itsekin niitä heitellä vähän sinne ja tänne. Eli noiden Shellyjen ongelma on isot kuormat. En laittaisi esim. Shelly 1PM siihen ILP rasiaan, koska se ILP voi kuluttaa mallista riippuen melkoisen paljon virtaa. Eli tälläiseen isompaan kulutukseen pitäisi laittaa se apurele, jota se shelly ohjaa. Jääkaapit, pesukoneet ym. vie yleensä sen verran vähän virtaa, että siinä käytössä shellyt toimivat ilman sitä apurelettäkin. Jos laitetaan apurele, niin virta ei kulje shellyn läpi, eli se ei voi mitata kulutusta. Eiköhä helpointa olisi vaan hankkia lisää noita älypistorasioita ja mitata niillä mitä ne jääkaapit/pakastimet/pesukoneet ym. kuluttaa? Esim. jääkaapin/pakastimen kulutus on aika vakio, jos se ulkona lämpötila pysyy vakiona ja käyttö ei muutu. Pesukoneen kulutukseen tuskin sisälämpötila paljoa vaikuttaa. Kotiteatteri vie saman verran sähköä sisälämpötilasta riippumatta. Kokonaiskulutuksen voi mitata vaikka Shelly 3EM. Sen läpi ei siis ajeta koko rakennuksen virtaa, vaan se mittaa kaikki kolme vaihetta ja näin kertoo sitten koko rakennuksen kulutuksen. Eli jokaiselle mitattavalla rakennukselle oma shelly 3EM, niin näet jokaisen rakennuksen kulutuksen.
 
Ja sitten tietty, että mihin noita Shellyjä lykätään? Tuleeko ne (Shelly Em:t?) tuonne ulkona olevaan kaappiin, missä on kiinteistön sähkömittari ja siitä tietysti haarautuu sähköt katokselle ja asuinrakennukselle? Katoksen sulaketaulu on siinä ulkona olevassa kaapissa ja talon sulaketaulu tietty sisällä teknisessä tilassa.


Kiitoksia avusta etukäteen!
Shellyn EM sarjaa laittaisin mittaamaan joko EM tai 3EM niin ei ole riskiä että kuumenee liikaa isosta kuormasta. EM sarja mittaa virtasilmukalla kun taas vaikka halvempi PM sarja mittaa kun virta menee sen läpi ja isoissa kuormissa ne tykkää lämmetä. Shellyt ovat myös
40c - 0c lämpötila speksattu niin en tiedä kuinka hyvin ne toimivat ulkona talvella. Paras paikka olisi sulaketaulussa. 3EM on din kiinnitettävä niin ei heilu vapaana verrattuna EM. 3EM nimensä verosesti saa 3 eri virtapiiriä mitattua kun taas EM saa kaksi maksimissaan.
 
Shellyissä on ylilämpenemissuoja, tämä varmaan auttaa noissa tilanteissa joissa ajetaan isoja kuormia? Itse olen ajanut auton säteilylämmintä ja 1200W defan sisälämmitintä yhden 1PM:n läpi kylmässä tallissa. En tiedä kuinka iso Audi A3:n säteilylämmintin mahtaa olla? Siinä ei ole ollut ongelmia, toki ei kauheesti ole käyttöä ollut..
 
Shellyissä on ylilämpenemissuoja, tämä varmaan auttaa noissa tilanteissa joissa ajetaan isoja kuormia? Itse olen ajanut auton säteilylämmintä ja 1200W defan sisälämmitintä yhden 1PM:n läpi kylmässä tallissa. En tiedä kuinka iso Audi A3:n säteilylämmintin mahtaa olla? Siinä ei ole ollut ongelmia, toki ei kauheesti ole käyttöä ollut..
Tuo säteilylämmitin on noin 300W
 
Shellyissä on ylilämpenemissuoja, tämä varmaan auttaa noissa tilanteissa joissa ajetaan isoja kuormia? Itse olen ajanut auton säteilylämmintä ja 1200W defan sisälämmitintä yhden 1PM:n läpi kylmässä tallissa. En tiedä kuinka iso Audi A3:n säteilylämmintin mahtaa olla? Siinä ei ole ollut ongelmia, toki ei kauheesti ole käyttöä ollut..

Niin se ylilämpenemissuoja katkaisee sen kuorman, jos se laukeaa, eli sitten vaikka se ilp ei enää lämmitä. Itse en pidä ajatuksesta, että relettä ajattaisiin ns. ylilämpenemissuojaa vasten. Tuo kuorma on vielä kohtuu pieni kun defa sisätilanlämmitin ottaa maksimitehon vasta kovilla pakkasilla (muistaakseni jotain -25c tjs.). Säteilylämmitin tosiaan yleensä vain se 300W, joten kuorma on suurimman osan ajasta alle 1500W, joka ei vielä nyt ole paljon.
 
Minkälainen anturi kannattaisi hommata autotallin nosto-oveen? Pitäisi saada tieto onko ovi auki vai kiinni. Käytössä on Apple HomeKit ja hubeina Hue-silta ja Apple TV.
Useamman kerran käynyt niin, että lapsi on jotain näprännyt ja sen jälkeen ovi ollut esim. koko yön auki.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 608
Viestejä
4 478 502
Jäsenet
73 962
Uusin jäsen
askor

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom