Kotiautomaatio

Onkos tuollaisia kulutusta mittaavia pistorasioita olemassa sellaisia joissa ei olisi ollenkaan tuota on/off-toiminnallisuutta? Ajattelin jos laittaisi seuraavan serverihuollon yhteydessä mittaamaan serverin kulutusta mutta en haluaisi että missään tapauksessa vahingossa pistorasia menisi off-asentoon esim jonkun päivityksen, vahinkoklikkauksen tai muun syyn takia. Lähinnä tuo pelko sammumisesta tuli kun jonkun olikohan homeassistant-päivityksen aikana ainakin yksi IKEAn ohjattava pistorasia päätti sammua ja vastaavaa en haluaisi tapahtuvan serverin kanssa. Tietty jos on jotain edullisia muita moduleita niin äkkiäkös sellaisenkin johonkin kalvorasiaan tai scameboxiin laittaisi ja kierrättäisi virtajohdon sellaisen kautta.
 
Onkos tuollaisia kulutusta mittaavia pistorasioita olemassa sellaisia joissa ei olisi ollenkaan tuota on/off-toiminnallisuutta? Ajattelin jos laittaisi seuraavan serverihuollon yhteydessä mittaamaan serverin kulutusta mutta en haluaisi että missään tapauksessa vahingossa pistorasia menisi off-asentoon esim jonkun päivityksen, vahinkoklikkauksen tai muun syyn takia. Lähinnä tuo pelko sammumisesta tuli kun jonkun olikohan homeassistant-päivityksen aikana ainakin yksi IKEAn ohjattava pistorasia päätti sammua ja vastaavaa en haluaisi tapahtuvan serverin kanssa. Tietty jos on jotain edullisia muita moduleita niin äkkiäkös sellaisenkin johonkin kalvorasiaan tai scameboxiin laittaisi ja kierrättäisi virtajohdon sellaisen kautta.

Shelly EM Tuo kalvorasiaan?
 
No jos parempaakaan ratkaisua ei tule niin kyllähän tuo varmaan kelpaisi, tuossa joutuu ikävästi tuon virtamuhentajan kanssa leikkimään mutta eipä se mikään varsinainen ongelma ole, vähän taitaa vaan AP9:ssä tulla ahdasta eli ehkä joutuu firman varastosta pihistämään jonkun numeroa isomman lootan että saa siististi kasattua jos tuohon päädyn. Sellainen pistorasiamallinen olisi kyllä paljon mukavampi mutta niissä taitaa aina olla se on/off -toiminto.
 
No jos parempaakaan ratkaisua ei tule niin kyllähän tuo varmaan kelpaisi, tuossa joutuu ikävästi tuon virtamuhentajan kanssa leikkimään mutta eipä se mikään varsinainen ongelma ole, vähän taitaa vaan AP9:ssä tulla ahdasta eli ehkä joutuu firman varastosta pihistämään jonkun numeroa isomman lootan että saa siististi kasattua jos tuohon päädyn. Sellainen pistorasiamallinen olisi kyllä paljon mukavampi mutta niissä taitaa aina olla se on/off -toiminto.
Tasmotasta saa disabloitua napit ja koko rele toiminnallisuuden. Mulla on athomin plugeja siellä täällä, joita ei saa pois päältä.
 
Tänään kävi sähkäri asentamassa toisen Shelly 3EMn talon ryhmäkeskukseen. Mittauskeskukseen aiemmin asennetun väärinpäin olevat virtamuuntajat (A ja C) käännettiin myös niin, että näyttävät oikeinpäin. Semmonen havainto, että CT:n pohjassa oleviin K->L -merkintöihin ei ole luottamista. Ja toinen merkittävämpi havainto on, että nuo näyttävät eri arvoja. Sisällä oleva osakuormaa näyttävä shelly näyttää _isompia_ arvoja kuin kokonaiskuormia mittaava, mikä ei oikein ole mahdollista, kun paneelituotantoa ei nyt ole. Marraskuun 8.-30- päivän kertymä tuolla ensin asennetulla oli 924 kWh kun Fortumin palvelun mukaan ostettiin 1089 kWh eli aika lailla alakanttiin. Jahka saan tuon HA:n taas pelaamaan ('hajosi' aamun asennuksessa kun unohdin sammuttaa ja tuli useampia sähkökatkoja), pitää verrata lukemia. Mutta näyttää siltä, että tuo toinen shelly on jotenkin viallinen, ei ero noin iso saisi olla...
Tänään tulee sähkäri asentamaan Shelly 3EM. Pitääkö tuo vain asentaa paikoilleen, konffata kuntoon ja toivoa, että toimii kuten pitäisi? Mitsun VILPiä olisi tarkoitus tarkkailla.

E.
3EM asennettu, mutta Phase A näyttää miinusta.

Mitäs tämä tarkoittaa vai liittyykö ylläolevaan?
Neutral current transformer missing or not calibrated
 
Viimeksi muokattu:
Tasmotasta saa disabloitua napit ja koko rele toiminnallisuuden. Mulla on athomin plugeja siellä täällä, joita ei saa pois päältä.
Hmm... Athom vaikuttaisi ainakin nopeasti googlattuna ihan kokeilemisen arvoiselta. Pitääpä pitää mielessä kun joskus joulukiireiden jälkeen kerkiää asiaan paremmin paneutumaan.
 
Hmm... Athom vaikuttaisi ainakin nopeasti googlattuna ihan kokeilemisen arvoiselta. Pitääpä pitää mielessä kun joskus joulukiireiden jälkeen kerkiää asiaan paremmin paneutumaan.
Olen ikuisuuden yrittänyt löytää Zigbee versioita, joissa ei olisi jotain random poweroff ongelmia. En ole viitsinyt tilata mitään.
Kyllästyin nyt etsimään zigbee versiota ja laitoin pari tuollaista tasmotaa amazonista tulemaan. Oli muutakin tilattavaa, nin sai ilmaisilla postikuluilla.

 
Olen ikuisuuden yrittänyt löytää Zigbee versioita, joissa ei olisi jotain random poweroff ongelmia. En ole viitsinyt tilata mitään.
Kyllästyin nyt etsimään zigbee versiota ja laitoin pari tuollaista tasmotaa amazonista tulemaan. Oli muutakin tilattavaa, nin sai ilmaisilla postikuluilla.

Itsellä toiminut Aqara Smart Plug ilman mitään ongelmia. Tosin en mä tiedä onko tehnyt poweroff syklejä tietämättäni. Autotallin ilp:ssa on kiinni jolla mittaan kulutusta.
 
Tänään tulee sähkäri asentamaan Shelly 3EM. Pitääkö tuo vain asentaa paikoilleen, konffata kuntoon ja toivoa, että toimii kuten pitäisi? Mitsun VILPiä olisi tarkoitus tarkkailla.

E.
3EM asennettu, mutta Phase A näyttää miinusta.

Mitäs tämä tarkoittaa vai liittyykö ylläolevaan?
Neutral current transformer missing or not calibrated
Vaihe A:n anturi väärin päin tai sitten anturissa merkinnät väärin päin, eli anturi täytyy kääntää. Shellyllä vissiin aika yleistä että antureissa merkinnät väärin päin. Neutral current transformer ei liity tähän, vaan voi lisäksi hankkia anturin mittaamaan myös N vaihetta.
 
Osaatteko ehdottaa esim. WiFi:llä toimivia ajastettavia pistorasioita ja edullista älysettiä kutern Nedis, joita voisi hallita myös tietokoneelta selaimella? Pelkkä kännykkäsovellus ei riitä. Sukulaisilla kylässä enkä ehdi nyt tarkemmin perehtymään.

Edit:
Mielellään selaimella hallinta pilven kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Osaatteko ehdottaa esim. WiFi:llä toimivia ajastettavia pistorasioita ja edullista älysettiä kutern Nedis, joita voisi hallita myös tietokoneelta selaimella? Pelkkä kännykkäsovellus ei riitä. Sukulaisilla kylässä enkä ehdi nyt tarkemmin perehtymään.
Oletan että tuo Tasmotalla toimiva plugi, jonka mainitsin tuossa muutama viestiä aiemmin, toimii myös selaimella.
En kuitenkaan ole varma asiasta. Shelly Plug S pitäisi myös toimia selaimella.
 
Shelly Plug S pitäisi myös toimia selaimella.
Toimii.
Shelly Plug S.png
 
Millaisia laitteita löytyy zigbee tai wifi joka mittais lämpöja siten että ois sen anturi johdolla erillisenä.
Patterilla toimiva.
Sais mitattua pumpun puhalluslämpötiloja.
 
Vähissä taitaa olla. Jos unohdetaan paristo, niin esp8266 ja siihen anturi kiinni, toki senkin saa ”paristolla”, mutta järkevyys jää silloin pois.
 
Denver SHA-150 WiFi hälytysjärjestelmä | Motonet Oy tuli hommattua tuollainen. En ole vielä ottanut käyttöön mutta testannut olen. Pohdin, voisiko tuohon keskusyksikköön tunkea jonkun toisen softan sisään. Onko kellään kokemusta tämmöisten ropaamisesta? Tarkoitus olisi siis rakentaa jonkunmoinen hälytinjärjestelmähässäkkä kosteus- ja lämpöantureilla sekä palovaroittimilla. Toki tuossahan on jo järjestelmä olemassa, mutta voisi vähän tuunata.
 
Millaisia laitteita löytyy zigbee tai wifi joka mittais lämpöja siten että ois sen anturi johdolla erillisenä.
Patterilla toimiva.
Sais mitattua pumpun puhalluslämpötiloja.
Jos zwave kelpaisi, niin tässä on myös lämpö- ja ilmankosteussensori. En vain ole ihan varma onko tuossa anturiosiossa kaikki sensorit vai onko niistä osa laitteen tyviosassa. Sen varmaan saa jostain selville.

 
Millaisia laitteita löytyy zigbee tai wifi joka mittais lämpöja siten että ois sen anturi johdolla erillisenä.
Patterilla toimiva.
Sais mitattua pumpun puhalluslämpötiloja.
Minä linkkasin ketjuun joskus sellaisen Zigbee-laitteen jossa anturi on johdon päässä sellaisessa perus metallitulpassa, löytynee haulla. Voin kaivaa mallin jos ei löydy.
Menee vain -20 asteeseen niin ei voi käyttää ulkolämpöihin järkevästi, itselläni oli putkien pintalämpöä mittaamassa.
 
Minä linkkasin ketjuun joskus sellaisen Zigbee-laitteen jossa anturi on johdon päässä sellaisessa perus metallitulpassa, löytynee haulla. Voin kaivaa mallin jos ei löydy.
Menee vain -20 asteeseen niin ei voi käyttää ulkolämpöihin järkevästi, itselläni oli putkien pintalämpöä mittaamassa.
En löytänyt mut en ihmettele jos joku muu löytäisikin.
 
Nediksen ulkomallin ottaisin. Riippuu toki täysin kaupasta että onko vanhaa erää vai uudempaa mutta uudemmassa on jo silikonisuoja laitettu napille ja pistorasiaa ympäröivä silikonirengas on parempaa materiaalia mitä vanhemmassa. Puhelimen käyttösoftaksi suosittelen Tuyan geneeristä Nediksen brändillä olevan sijaan niin saa joitain lisäominaisuuksia softasta käyttöön mitä brändätyssä ei ole ja myöskin paremman laitetuen eri merkeille sekä geneerisille niin ei tarvitse eri merkkien vuoksi useampaa äppiä.
Osaatko kuvailla tarkemmin noita vanhan ja uuden pistorasian eroja? Jos kävelee kauppaan ostamaan tuollaista niin voiko jostain päätellä että kyseessä on uudempi versio, jos ei ole vahempaakaan koskaan nähnyt?
 
Mulla olis 300 litran 3kW lämminvesivaraaja, joka tulee tällä viikolla shelly pro 3:n ohjaukseen. Tällä hetkellä ei mitään ohjauksia, vaan varaaja jatkuvasti päällä. Varaajaa olis jatkossa tarkoitus käyttää päällä vaan yön halvemmilla sähköhinnoilla. Perheessä 2 aikuista ja 3 päiväkoti-ikäistä lasta.

Kuinka kauan varaajan pitää olla päällä ja mikä kannattaa laittaa veden lämpötilaksi, että riittää lämpöä illalla suihkuunkin?
 
Mulla olis 300 litran 3kW lämminvesivaraaja, joka tulee tällä viikolla shelly pro 3:n ohjaukseen. Tällä hetkellä ei mitään ohjauksia, vaan varaaja jatkuvasti päällä. Varaajaa olis jatkossa tarkoitus käyttää päällä vaan yön halvemmilla sähköhinnoilla. Perheessä 2 aikuista ja 3 päiväkoti-ikäistä lasta.

Kuinka kauan varaajan pitää olla päällä ja mikä kannattaa laittaa veden lämpötilaksi, että riittää lämpöä illalla suihkuunkin?
Ohjaatko Shellyllä kontaktoria, vai liitätkö Shellyn suoraan? Kysyin valmistajalta tätä ja sieltä todettiin, että olisi ok käyttää suoraan, mutta suoraan sanottuna vähän epäilen. Spekseissäkään ei tätä 3-vaihe 400VAC käsitellä mitenkään.
 
Mulla olis 300 litran 3kW lämminvesivaraaja, joka tulee tällä viikolla shelly pro 3:n ohjaukseen. Tällä hetkellä ei mitään ohjauksia, vaan varaaja jatkuvasti päällä. Varaajaa olis jatkossa tarkoitus käyttää päällä vaan yön halvemmilla sähköhinnoilla. Perheessä 2 aikuista ja 3 päiväkoti-ikäistä lasta.

Kuinka kauan varaajan pitää olla päällä ja mikä kannattaa laittaa veden lämpötilaksi, että riittää lämpöä illalla suihkuunkin?

No sehän riippuu niin monesta muuttujasta, että kukaan ei voi suoraan sanoa. Miten pitkät suihkut, kuinka kuumalla vedellä, käyttääkö tiskikone lämmintävettä jne. Itsellä 300l varaaja lämpenee 2-3h yöllä. Paljonko sen varaajan lämpötila nyt on? Onko lämmin vesi loppunut kesken? Olettaen, että tuo varaaja on kolmivaiheinen ja jokaista vaihetta kuormitetaan tasaisesti, niin tuon shellyn pitäisi se pystyä hoitamaan. Varmin ratkaisu toki olisi laittaa perinteinen kontaktori ja ohjata sitä shellyllä, mutta silloin ohjaukseen riittäisi kyllä vaikka shelly 1.
 
Täällä taas on maalämpöpumppuna 2009-vuosimallin Nibe, jossa on lämminvesivaraaja integroituna, eikä sitä saa ilmeisesti mitenkään järkevästi HA:n integroitua. Ajatus olisi että jos voisi pörssisähkön halvimman hinnan mukaan lämmittää käyttövesi kerran vuorokaudessa 60 asteeseen, eikä niin kuten se nyt toimii että aina suihkun jälkeen (iltaisin) tulee kulutukseen piikki. Kysyin Nibeltä tätä suoraan kun tuossa vekottimessa "verkkokäskyohjaus/tariffi" -toiminto on, että voisiko tuota hyödyntää siihen, niin vastaus oli että "Valitettavasti ei voi poistaa käyttöveden lämmitystä. Vain lisäkäyttövesi tuolla toiminnolla tai lämmitykseen muutos +/-."

Kysyin sitten että onko niin että pumppu lämmittää veden aina tavoitelämpötilaan kun vesi viilenee asetetun arvon alle, riippumatta asetuksista? Eikä sitä ole mitenkään mahdollista ohittaa? Johon vastaus oli:
" Ei ole mahdollista ohittaa. Laite lämmittää käyttöveden sille asetetuissa rajoissa. Yleensä talon lämmitys ottaa suurimman osan energiankulutuksesta. Suositellaan kohdistamaan säästötoimenpiteet enemmän sinne."

Suhteellisen perseestä, että 2009 valmistettu laitekin voi olla noin "tyhmä". Eikä maalämpöpumppu ole ihan sellainen laite mitä tekee mieli vaihtaa vain siksi että saisi vähän optimoitua sähkönkulutusta...
 
Täällä taas on maalämpöpumppuna 2009-vuosimallin Nibe, jossa on lämminvesivaraaja integroituna, eikä sitä saa ilmeisesti mitenkään järkevästi HA:n integroitua. Ajatus olisi että jos voisi pörssisähkön halvimman hinnan mukaan lämmittää käyttövesi kerran vuorokaudessa 60 asteeseen, eikä niin kuten se nyt toimii että aina suihkun jälkeen (iltaisin) tulee kulutukseen piikki. Kysyin Nibeltä tätä suoraan kun tuossa vekottimessa "verkkokäskyohjaus/tariffi" -toiminto on, että voisiko tuota hyödyntää siihen, niin vastaus oli että "Valitettavasti ei voi poistaa käyttöveden lämmitystä. Vain lisäkäyttövesi tuolla toiminnolla tai lämmitykseen muutos +/-."

Kysyin sitten että onko niin että pumppu lämmittää veden aina tavoitelämpötilaan kun vesi viilenee asetetun arvon alle, riippumatta asetuksista? Eikä sitä ole mitenkään mahdollista ohittaa? Johon vastaus oli:
" Ei ole mahdollista ohittaa. Laite lämmittää käyttöveden sille asetetuissa rajoissa. Yleensä talon lämmitys ottaa suurimman osan energiankulutuksesta. Suositellaan kohdistamaan säästötoimenpiteet enemmän sinne."

Suhteellisen perseestä, että 2009 valmistettu laitekin voi olla noin "tyhmä". Eikä maalämpöpumppu ole ihan sellainen laite mitä tekee mieli vaihtaa vain siksi että saisi vähän optimoitua sähkönkulutusta...
Jos siinä on Niben uudempien mallien kaltainen pörssisähkötoiminto, niin saat sillä laitteen automaattisesti painottamaan kulutusta halvoille tunneille, muttet pysty itse säätämään milloin/miten säästö tapahtuu. Lämmitykselle ja lämpimälle vedelle on omat parametrinsa, joilla säädellään miten paljon asumismukavuus kärsii. Uudemmalla VILP:llä sain ainakin käyttöveden teon painottumaan niin paljon yöhön, että illalla tuli vain hailakkaa vettä. Luovuin ominaisuuden käytöstä, kun laite on aika tiukasti mitoitettu vaikutti siltä että käytti sähkövastuksia normaalia enemmän kun lämmöntuotto halpoina tunteina ei riittänyt.
 
Jos siinä on Niben uudempien mallien kaltainen pörssisähkötoiminto, niin saat sillä laitteen automaattisesti painottamaan kulutusta halvoille tunneille, muttet pysty itse säätämään milloin/miten säästö tapahtuu. Lämmitykselle ja lämpimälle vedelle on omat parametrinsa, joilla säädellään miten paljon asumismukavuus kärsii. Uudemmalla VILP:llä sain ainakin käyttöveden teon painottumaan niin paljon yöhön, että illalla tuli vain hailakkaa vettä. Luovuin ominaisuuden käytöstä, kun laite on aika tiukasti mitoitettu vaikutti siltä että käytti sähkövastuksia normaalia enemmän kun lämmöntuotto halpoina tunteina ei riittänyt.
Ei tuo vekotin ole netissä, siksi ajatus olikin hyödyntää HA:n pörssisähköintegraatioita. Ja kun manuaalissa on vielä tällainen kuva niin luulin että sen jotenkin voisi esim. johonkin on-off -releeseen (esim. Shelly 3EM:n releeseen) kytkeä ja "ohittaa" sillä pumpun käskyt aloittaa lämmitys jotenkin. Mutta en sitten tiedä mikä pointti tällaisella on, manuaali ei minulle paljoa kerro...
image007.png
 
Ei tuo vekotin ole netissä, siksi ajatus olikin hyödyntää HA:n pörssisähköintegraatioita. Ja kun manuaalissa on vielä tällainen kuva niin luulin että sen jotenkin voisi esim. johonkin on-off -releeseen (esim. Shelly 3EM:n releeseen) kytkeä ja "ohittaa" sillä pumpun käskyt aloittaa lämmitys jotenkin. Mutta en sitten tiedä mikä pointti tällaisella on, manuaali ei minulle paljoa kerro...
image007.png
Vieraalta näyttää minullekin enkä tunne näitä sen paremmin. Itselleni vaikuttaa siltä, että saat pakotettua pois sähkövastukset ja/tai maalämpöpumpun tuolla ohjauksella (lämmitys pois kalleimmille tunneille).
 
Vieraalta näyttää minullekin enkä tunne näitä sen paremmin. Itselleni vaikuttaa siltä, että saat pakotettua pois sähkövastukset ja/tai maalämpöpumpun tuolla ohjauksella (lämmitys pois kalleimmille tunneille).
Sen verran olen tuota opiskellut että pumpussa on ns. normaalilämmitys (olisko sama kuin tuo kompressori) ja sitten ns. lisäteholämmitys (olisko sitten sähkövastus). Ja sitten jos tuo sinun teoriasi pitää paikkaansa (voi hyvinkin olla juurikin noin) niin lämmityksen + lisälämmityksen saa kytkettyä vain pois. Mutta että tämä vaikuttaisi vain lattialämmön kiertoon, ei itse käyttöveteen. Jolloin ei varmaan maksa juurikaan vaivaa lähteä kikkailemaan pörssisähkön hinnan mukaan mitään tuon pumpun suhteen...
 
Ei tuo vekotin ole netissä, siksi ajatus olikin hyödyntää HA:n pörssisähköintegraatioita. Ja kun manuaalissa on vielä tällainen kuva niin luulin että sen jotenkin voisi esim. johonkin on-off -releeseen (esim. Shelly 3EM:n releeseen) kytkeä ja "ohittaa" sillä pumpun käskyt aloittaa lämmitys jotenkin. Mutta en sitten tiedä mikä pointti tällaisella on, manuaali ei minulle paljoa kerro...
image007.png

Oletko kysynyt Nibeltä onnistuuko päivittämällä jotain ohjauskortteja? Osaan Niben pumppuja saa kyl lisää älyä kun päivittelee kortit mut mikälie homman hinta.
 
Ei tuo vekotin ole netissä, siksi ajatus olikin hyödyntää HA:n pörssisähköintegraatioita. Ja kun manuaalissa on vielä tällainen kuva niin luulin että sen jotenkin voisi esim. johonkin on-off -releeseen (esim. Shelly 3EM:n releeseen) kytkeä ja "ohittaa" sillä pumpun käskyt aloittaa lämmitys jotenkin. Mutta en sitten tiedä mikä pointti tällaisella on, manuaali ei minulle paljoa kerro...
image007.png
Maalämpöfoorumilla on tästä juttua: Niben Aux-liitäntöjen vaihtoehdot kysyntäjouston optimointiin

Releillä tuota voi tosiaan ohjata. Shelly vähän tarpeettoman kallis ja järeä kun millä vain hituvirtareleillä tuo onnistuu.
 
@Paladine Jos oikein ymmärsin, niin et pysty varaamaan lataamaan halvoilla tunneilla kovin paljoa käyttövesivaraajaan, koska mlp/ivlp usein tuottaa vain +55C vettä eikä sitä taida pystyä "tulistamaan" kuumemmaksi sähkövastuksilla. Tuossa mlp-foorumin postauksessa on erillinen varaaja käyttövedelle sähkövastuksilla pumpun jälkeen ja sen lämmitystä ohjataan halvoille tunneille. Lisäksi sen pumpussa pystyy valitsemaan myös käyttövesieston AUX-tulolle, ilmeisesti sitä ei voi valita sinun pumpusta.
 
Niben MLP ollut käytössä vuodesta 2010 omalla sähkömittauksella, ja sen perusteella sanoisin että kovin paljon ei kannata käyttövesipuolen ohjauksiin käyttää aikaa ja vaivaa. Ainakin meillä neljän hengen perheessä käyttöveden teko on 10-15% pumpun kokonaiskulutuksesta, ja tuskin ohjauksilla kovin montaa prosenttia siitä saa pois. Legionellan tappo-ohjelman aikataulu kannattaa kyllä katsoa.
 
Täällä myös Niben pumppu (S1255) ja eipä oikein suurta säästömahdollisuutta ole, jos haluaa iltaisin käydä suihkussa.

Ilman suihkua Nibe nostelee käyttöveden 49c-->55c muutaman kerran. Tuohon ei taida montaa wattituntia kulua.

Kun integroitu 180l pytty vedetään kylmäksi, Nibe kuluttaa 2-3kWh tämän uudelleenlämmittämiseen eli en lähtisi alle puolen euron pörssihinnalla tätä säätelemään. Koitin aikaisemmin hieman kikkailla lämmöillä, mutta meni hermot ja ennemmin maksan sen euron, että pääsen iltasuihkuun...
 
Oletko kysynyt Nibeltä onnistuuko päivittämällä jotain ohjauskortteja? Osaan Niben pumppuja saa kyl lisää älyä kun päivittelee kortit mut mikälie homman hinta.
En kyllä ole, ja luulisi että Niben tekninen kaveri (jolle postia laitoin) olisi tällaisesta mahdollisuudesta vinkannut jos olisi minun Nibe Fighter 1240:aan mahdollista. Tosin eipä ihmiset aina ajattele... Mutta joo, hinta voi olla melkoinen. Hyvä ajatus kyllä!

Maalämpöfoorumilla on tästä juttua: Niben Aux-liitäntöjen vaihtoehdot kysyntäjouston optimointiin

Releillä tuota voi tosiaan ohjata. Shelly vähän tarpeettoman kallis ja järeä kun millä vain hituvirtareleillä tuo onnistuu.
Kiitos vinkistä! Pitää vähän tavailla tuota läpi tarkemmalla ajatuksella mutta voi olla ettei minun pumpulle kuitenkaan käy. Shellyä ajattelin lähinnä siksi että minulla on jo Shelly3EM -vehkeitä kaksi, toinen mittaa talon kokonaiskulutusta ja toinen maalämpöpumpun kaikkia vaiheita, ja näissähän on ylimääräinen rele tällähetkellä käyttämättä eli sen hyödyntämistä mietin.
@Paladine Jos oikein ymmärsin, niin et pysty varaamaan lataamaan halvoilla tunneilla kovin paljoa käyttövesivaraajaan, koska mlp/ivlp usein tuottaa vain +55C vettä eikä sitä taida pystyä "tulistamaan" kuumemmaksi sähkövastuksilla. Tuossa mlp-foorumin postauksessa on erillinen varaaja käyttövedelle sähkövastuksilla pumpun jälkeen ja sen lämmitystä ohjataan halvoille tunneille. Lisäksi sen pumpussa pystyy valitsemaan myös käyttövesieston AUX-tulolle, ilmeisesti sitä ei voi valita sinun pumpusta.
Joo tuollaista AUX-tuloa ei tässä pumpussa ainakaan manuaalin mukaan ole. Pumpussa kyllä pystyy tuota veden lämpötilaa säätämään, mielestäni minulla menee se nyt +60C :een ainakin kerran viikossa.

@puh ja @iltanen , kiitos vinkeistä. Niin voi olla että turha hakata päätä seinään tämän kanssa sen enempää, tämä nyt on mikä on. Kun nyt Home Assistant hoitaa jo muuten yhtä sun toista tässä torpassa, niin olisi vaan ollut mukavaa saada tuotakin suurinta sähkösyöppöä jotenkin hallittua. Itse katsoin talon sähkönkulutuksessa jossain vaiheessa, että suihkussa käymisen jälkeen seuraavan tunnin kohdalla on selvä piikki - ja jos minä tai puoliso käydään kovinkin eri aikaan suihkussa, niin näitä piikkejä tuli jopa kaksi. Silti koskaan ei lämmin vesi ole loppunut eli tuntuu vain tyhmältä että pumppu lämmittää veden heti sen jälkeen kun ollaan käyty iltasuihkussa - ja sitten sillä edellisenä päivänä lämmitetyllä vedellä suihkutellaan taas seuraavana päivänä... Eli kun kerran kerta päivässä veden lämmitys riittää, mieluiten lämmittäisin sen silloin kun pörssisähkö on kaikkein halvinta. Jotain käyntijaksojen pituuksia ja lämpötiloja säädin jossain vaiheessa, enkä nyt ole näkevinäni enää niin korkeita piikkejä. Tai sitten johtuu vain siitä että talon lämmitykseen kuluu niin paljon sähköä ettei piikit enää erotu kuten nyt vaikkapa syyskuussa... :)
 
Mikä malli Nibe on? Pystyykö siinä kärkiohjauksella laittaa luxury käyttövesi tilan päälle. Voisiko sillon normaali tai eco tilan laittaa niin että lämmitys alkaa esimerkiksi vasta jos vesivaraaja alle 20 astetta ja luxury tilassa taas lämmitys alkaa jos vesi alle 50 tai 55 astetta ja lämmittää 60 asteeseen. Tällöin normaali tilassa ei käytännössä lämmitetä vettä ja luxury tilassa taas lähtee käyttöveden lämmitys heti päälle. Sitten ohjaat luxury tilaa pörssisähkön mukaan jollain releellä joka HA:ssa.
 
Mikä malli Nibe on? Pystyykö siinä kärkiohjauksella laittaa luxury käyttövesi tilan päälle. Voisiko sillon normaali tai eco tilan laittaa niin että lämmitys alkaa esimerkiksi vasta jos vesivaraaja alle 20 astetta ja luxury tilassa taas lämmitys alkaa jos vesi alle 50 tai 55 astetta ja lämmittää 60 asteeseen. Tällöin normaali tilassa ei käytännössä lämmitetä vettä ja luxury tilassa taas lähtee käyttöveden lämmitys heti päälle. Sitten ohjaat luxury tilaa pörssisähkön mukaan jollain releellä joka HA:ssa.
Nibe Fighter 1240 kuten tuossa edellisessä viestissä kerroinkin. Ei ole valitettavasti luxury-tiloja eikä mitään muutakaan luksusta tuossa vehkeessä :( Valikoissa on LV aloituslämpötilan säätö (25-55C) ja stop (30-60C), ja sitten toisaalta lisäkäyttövedelle stop-lämpötila (40-70C) ja lisälämpötilan kompressorin pysäytyslämpötila 50-60C (en tajua edes miksi nuo kaksi ovat eri valintoja), ja sitten se että kuinka usein käyttöveden lämpötila nostetaan lisäkäyttöveden tasolle (0-90 päivää).

Itse olen säätänyt niin että vettä pidetään koko ajan 53-58 asteen välissä, eikä lisälämmitystä käynnistetä ollenkaan. Sitä en tiedä sitten mikä on järkevää...

Mutta jotenkin tuntuu tyhmälle ettei näinkin keskeisen järjestelmän valmistaja ole edes vuonna 2009 ajatellut että laitteen eliniän aikana todennäköisesti jossain vaiheessa tätä haluttaisiin ohjata ulkopuolisella laitteella. Eihän näitä vanhuuttaan käsittääkseni juurikaan vaihdeta, vaan kompressori on se ns. kuluva osa joka 15-20 vuoden jälkeen menee vaihtoon. Se lienee jotain 3000€ kun taas uusi pumppu lienee asennuksineen 15 000€ eli laite pysyy tyhmänä senkin jälkeen. Koska niin korkeaksi sähkön hinta ei kyllä nouse että lämmityksen optimoinnin aiheuttama sähkönsäästö oikeuttaisi älykkäämmän maalämpöpumpun hankinnan :)
 
Nibe Fighter 1240 kuten tuossa edellisessä viestissä kerroinkin. Ei ole valitettavasti luxury-tiloja eikä mitään muutakaan luksusta tuossa vehkeessä :( Valikoissa on LV aloituslämpötilan säätö (25-55C) ja stop (30-60C), ja sitten toisaalta lisäkäyttövedelle stop-lämpötila (40-70C) ja lisälämpötilan kompressorin pysäytyslämpötila 50-60C (en tajua edes miksi nuo kaksi ovat eri valintoja), ja sitten se että kuinka usein käyttöveden lämpötila nostetaan lisäkäyttöveden tasolle (0-90 päivää).

Itse olen säätänyt niin että vettä pidetään koko ajan 53-58 asteen välissä, eikä lisälämmitystä käynnistetä ollenkaan. Sitä en tiedä sitten mikä on järkevää...

Mutta jotenkin tuntuu tyhmälle ettei näinkin keskeisen järjestelmän valmistaja ole edes vuonna 2009 ajatellut että laitteen eliniän aikana todennäköisesti jossain vaiheessa tätä haluttaisiin ohjata ulkopuolisella laitteella. Eihän näitä vanhuuttaan käsittääkseni juurikaan vaihdeta, vaan kompressori on se ns. kuluva osa joka 15-20 vuoden jälkeen menee vaihtoon. Se lienee jotain 3000€ kun taas uusi pumppu lienee asennuksineen 15 000€ eli laite pysyy tyhmänä senkin jälkeen. Koska niin korkeaksi sähkön hinta ei kyllä nouse että lämmityksen optimoinnin aiheuttama sähkönsäästö oikeuttaisi älykkäämmän maalämpöpumpun hankinnan :)
Onhan tuossa lisäkäyttövedelle ulkoisen ohjauksen mahdollisuus. Lisäksi lämmityskäyrän siirto ulkoisella kytkimellä (Ulkoinen kompensointi 1), jolla voisi ehkä esim. lattialämmityksen kanssa puskea lattioihin ylimääräistä lämpöä halpoina tunteina.

Ohjeessa sivu 22: https://www.nibe.fi/assets/documents/10409/031113-6.pdf
 
Nibe Fighter 1240 kuten tuossa edellisessä viestissä kerroinkin. Ei ole valitettavasti luxury-tiloja eikä mitään muutakaan luksusta tuossa vehkeessä :( Valikoissa on LV aloituslämpötilan säätö (25-55C) ja stop (30-60C), ja sitten toisaalta lisäkäyttövedelle stop-lämpötila (40-70C) ja lisälämpötilan kompressorin pysäytyslämpötila 50-60C (en tajua edes miksi nuo kaksi ovat eri valintoja), ja sitten se että kuinka usein käyttöveden lämpötila nostetaan lisäkäyttöveden tasolle (0-90 päivää).

Itse olen säätänyt niin että vettä pidetään koko ajan 53-58 asteen välissä, eikä lisälämmitystä käynnistetä ollenkaan. Sitä en tiedä sitten mikä on järkevää...

Mutta jotenkin tuntuu tyhmälle ettei näinkin keskeisen järjestelmän valmistaja ole edes vuonna 2009 ajatellut että laitteen eliniän aikana todennäköisesti jossain vaiheessa tätä haluttaisiin ohjata ulkopuolisella laitteella. Eihän näitä vanhuuttaan käsittääkseni juurikaan vaihdeta, vaan kompressori on se ns. kuluva osa joka 15-20 vuoden jälkeen menee vaihtoon. Se lienee jotain 3000€ kun taas uusi pumppu lienee asennuksineen 15 000€ eli laite pysyy tyhmänä senkin jälkeen. Koska niin korkeaksi sähkön hinta ei kyllä nouse että lämmityksen optimoinnin aiheuttama sähkönsäästö oikeuttaisi älykkäämmän maalämpöpumpun hankinnan :)
Nibe RCU 11 sopii Fighter 1240 lämpöpumppuun. Käyttöohjeen perusteella tuolla pitäisi onnistua lämpötila-asetuksien säätö web käyttöliittymästä, eli voisi onnistua esimerkiksi HA:n rest_command avulla lämpötilojen säätäminen.
 
Nibe RCU 11 sopii Fighter 1240 lämpöpumppuun. Käyttöohjeen perusteella tuolla pitäisi onnistua lämpötila-asetuksien säätö web käyttöliittymästä, eli voisi onnistua esimerkiksi HA:n rest_command avulla lämpötilojen säätäminen.
Tätä selvittelin aiemmin, joku (Google) tiesi maalämpöfoorumilla kertoa jo 2018 että Nibe on lopettanut tuon RCU 11:n valmistuksen, valitettavasti :/
Onhan tuossa lisäkäyttövedelle ulkoisen ohjauksen mahdollisuus. Lisäksi lämmityskäyrän siirto ulkoisella kytkimellä (Ulkoinen kompensointi 1), jolla voisi ehkä esim. lattialämmityksen kanssa puskea lattioihin ylimääräistä lämpöä halpoina tunteina.

Ohjeessa sivu 22: https://www.nibe.fi/assets/documents/10409/031113-6.pdf
Hmm, mitenkäs en tuota huomannut, tämä vaikuttaa mielenkiintoiselta: "Kun kontakti liitetään vähintään yhden sekunnin ajan aktivoituu ”Tilapäinen lisä-kv.” 24 tunnin kuluttua toiminto palautuu aikaisempaan toimintoon. ". Jos ymmärsin oikein, niin tässä voisi olla ideaa: jos säädän pumpun asetuksista että normaalisti käyttövesi pidetään esim. 25-30 asteisena, ja lisäkäyttövesi sitten vaikka se 58-60 asetetta, niin silloin onnistuisi vaikkapa niin että vettä lämmitettäisiin kunnolla vain kerran vuorokaudessa halvimman pörssisähkön aikaan, ja käskyn lämmittämiselle antaisi vaikkapa se Shellyn rele joka kävisi on-asennossa 1-2 sekuntia. Tämä riittäisi varmaan myös legionellan kurissapitämiseen.

Jaa mutta mitäköhän tuo "24 tunnin kuluttua toiminto palautuu aikaisempaan toimintoon" sitten tarkoittaa, ettei sama toimenpide onnistu 24 tunnin sisällä? Ja toisaalta, aktivoikohan tuo lisäkäyttövesi automaattisesti sähkövastuksen? Jolloin veden lämmitys maksaakin taas enemmän vs. lämpöpumpulla lämmittäminen...
 
Tätä selvittelin aiemmin, joku (Google) tiesi maalämpöfoorumilla kertoa jo 2018 että Nibe on lopettanut tuon RCU 11:n valmistuksen, valitettavasti :/
Ilmeisesti pumpun kanssa kommunikoidaan RS485 yhteydellä Modbus protokollalla. Täältä löytyy listaus Modbus rekistereiden osoitteista: GitHub - ctr49/nibe-knx-gw: Nibe RCU to interface with EIB/KNX. HA:ssa toiminee Modbus-integraatiolla (Modbus) tai ESPHome:n Modbus Controllerilla (Modbus Controller). Valmista määrittelyä en löytänyt, eli joutuu itse soveltamaan noiden tietojen pohjalta.
 
Ilmeisesti pumpun kanssa kommunikoidaan RS485 yhteydellä Modbus protokollalla. Täältä löytyy listaus Modbus rekistereiden osoitteista: GitHub - ctr49/nibe-knx-gw: Nibe RCU to interface with EIB/KNX. HA:ssa toiminee Modbus-integraatiolla (Modbus) tai ESPHome:n Modbus Controllerilla (Modbus Controller). Valmista määrittelyä en löytänyt, eli joutuu itse soveltamaan noiden tietojen pohjalta.
Taitaa käyttäjän @Paladine pumppu olla sen verran vanhempaa mallia, että sieltä tuo RS485 väylä puuttuu. Uudemmissa Niben maalämpö ja (Jäspin) Vilpeissä se on. Itselläkin on Jäspin vilppiä lukemassa Raspi Talologgerilla (akkuvarmennuksella) ja se lähettää tiedon MQTT Home assistantille.

Jäspin Vilpille ei löydy suoraan kaikkia inputteja talologgerista (maalämpöpumpulle tehty), mutta sain tärkeimmät itse kaivettua.

Edit:Jaa en sanokkaan. Ihan selväksi ei käynyt manuaalista, että mikä väylä tuolla RCU11 ja pumpun välillä on.
 
Viimeksi muokattu:
No sehän riippuu niin monesta muuttujasta, että kukaan ei voi suoraan sanoa. Miten pitkät suihkut, kuinka kuumalla vedellä, käyttääkö tiskikone lämmintävettä jne. Itsellä 300l varaaja lämpenee 2-3h yöllä. Paljonko sen varaajan lämpötila nyt on? Onko lämmin vesi loppunut kesken? Olettaen, että tuo varaaja on kolmivaiheinen ja jokaista vaihetta kuormitetaan tasaisesti, niin tuon shellyn pitäisi se pystyä hoitamaan. Varmin ratkaisu toki olisi laittaa perinteinen kontaktori ja ohjata sitä shellyllä, mutta silloin ohjaukseen riittäisi kyllä vaikka shelly 1.
Suihkut menee varmaan keskimäärin tyyliin aikuinen 10min/kerta ja lapset yhteensä sen 10min. Elikkä joku puolisen tuntia päivässä suihkutellaan. Suihkutellaan sillä perus 38 asteisella vedellä, mikä on termostaattihanan perus asetus. Ei ole muita kuin keittiö-, khh ja 2x wc hanat, jotka käyttää suihkujen lisäksi lämmintä vettä, muut laitteet lämmittää käyttämänsä kylmän veden. Tänään sain aikaiseksi avattua varaajan kyljen ja sieltä todettuna, että varaaja olikin 270 litranen. Lämpötila oli säädetty n. 65 asteeseen. Koskaan ei ole lämmin vesi loppunut nykyisellä käyttötavalla ja aina riittänyt reilusti. Kattelin varaajan kilven kytkentäkaaviota ja vaikka sähköistä en mitään ymmärrä, niin kolmivaiheiselta tuo kytkentä vaikuttaa, kun löytyy L1, L2, N ja L3 ja joku mulle tuntematon merkki vielä.

Pitäisköhän sitä vaan lähteä liikenteeseen trial/error tyylisesti, miten milläkin ajastuksella vesi riittää ja kuin kauan tarvii lämmittää. Varmaan ensin tietty kokeilee nykyistä lämpötilaa ja lämmittää vaikka sen 3 tuntia yössä. Pyritään jatkossa käymään harrastuksissa suihkussa, että vähenis tuo lämpimän veden käyttötarve muutenkin. Huomenna tulee sähkäri asenteleen laitteet ja pääsee sitten asentelemaan Shellyyn asetuksia.
 
Tuossa kriittistä on se, että kuinka monta litraa sieltä tulee minuutissa?
Testaa vaikka ämpärin kanssa. Tuo 10min kuulostaa todella hurjalta ”tuhlaukselta”. Käyttötapojen muutos, niin säästät moninkertaisesti siihen, että lämmität halvoilla tai ”halvoilla” tunneilla.

Omasta statistiikasta (joka on alakanttiin), niin 32 litran suihku otti 1,6kWh sähköä, lämpötilaa en pysty tähän hätään sanoa tarkkaan, mutta ulostulo luokkaa 36-38C.

Disclaimeri: en lukenut vanhoja viestejä, että mikä on ongelma.
 
Jaa mutta mitäköhän tuo "24 tunnin kuluttua toiminto palautuu aikaisempaan toimintoon" sitten tarkoittaa, ettei sama toimenpide onnistu 24 tunnin sisällä? Ja toisaalta, aktivoikohan tuo lisäkäyttövesi automaattisesti sähkövastuksen? Jolloin veden lämmitys maksaakin taas enemmän vs. lämpöpumpulla lämmittäminen...

Tarkoittaa että se viimeistään 24h kytkemisestä automaattisesti sammuttaa lisäkäyttövesitoiminnon jos sitä ei ole itse sammuttanut tai jos tavoitearvoja ei ole saavutettu (Huom oletus oman mhi/nibe vm 2016 vilpin logiikalla).

Mulla ei tuossa VILPissä ole älyä mutta ohjaan releitä Home assistantilla jotka ohjaavat lisälämmitystä (mulla lämpötilan lasku jos ketään ei ole kotona) ja lisäkäyttövesilämmitystä, sähkövastuksien käytön sallimista ja kompuran käytön sallimista. Jos olisi pörssisähkön, olisi automaatio käytössä jotka estää sähkövastuksien käytön jos hinta yli x, ja jotka määrää käyttöveden lisälämmityksen jos hinta alle y jne..


Aiemmin mietit miksi lisäläkäytövedelle on nuo kaksi eri arvoa. Toinen määrittelee mihin asti kompura lämmittää. Kun se raja on saavutettu, loppu lämmitys tapahtuu vain vastuksilla. Esim 53 kompuralle, lisälämmön asteet laitettu 65,jolloin sähkövastukset hoitavat aina yksin 53-65. Kompuraa on turha yrittää rääkätä noihin asteisiin, ei kestä sitä rääkkiä ainakaan vilpeissä.
 
Tarkoittaa että se viimeistään 24h kytkemisestä automaattisesti sammuttaa lisäkäyttövesitoiminnon jos sitä ei ole itse sammuttanut tai jos tavoitearvoja ei ole saavutettu (Huom oletus oman mhi/nibe vm 2016 vilpin logiikalla).
Okei, jos (toivottavasti) minun pumpussa logiikka toimii samalla tavalla, niin silloin pitäisi kai vain seurata miten pitkään pumppu tekee töitä saavuttaakseen tavoitelämpötilan (uskoisin että se ei paljon vaihtele), ja ajastaa sitten automaatiossa se rele pois päältä vastaavasti, jotta on sitten valmiina taas seuraavaan lämmityskertaan (jos seuraavan vuorokauden halvin sähkö onkin vaikkapa 10 tunnin kuluttua, esimerkiksi).
Mulla ei tuossa VILPissä ole älyä mutta ohjaan releitä Home assistantilla jotka ohjaavat lisälämmitystä (mulla lämpötilan lasku jos ketään ei ole kotona) ja lisäkäyttövesilämmitystä, sähkövastuksien käytön sallimista ja kompuran käytön sallimista. Jos olisi pörssisähkön, olisi automaatio käytössä jotka estää sähkövastuksien käytön jos hinta yli x, ja jotka määrää käyttöveden lisälämmityksen jos hinta alle y jne..
Hyvältä kuulostaa ja tuon tyylisesti itselläkin on tarkoitus käyttää. Pörssisähköä ei minulla vielä ole, onneksi on halpaa sähköä vielä syyskuuhun saakka mutta siksipä tässä onkin vielä hyvin aikaa valmistella automaatioita jotta kaikki on sitten valmiina kun pörssisähköön siirrytään :)
Aiemmin mietit miksi lisäläkäytövedelle on nuo kaksi eri arvoa. Toinen määrittelee mihin asti kompura lämmittää. Kun se raja on saavutettu, loppu lämmitys tapahtuu vain vastuksilla. Esim 53 kompuralle, lisälämmön asteet laitettu 65,jolloin sähkövastukset hoitavat aina yksin 53-65. Kompuraa on turha yrittää rääkätä noihin asteisiin, ei kestä sitä rääkkiä ainakaan vilpeissä.
Ahaa, kiitos tiedosta! Kuulostaa loogiselta. Mistäköhän tuon tietää miten korkeisiin lämpötiloihin MLP:n kompuraa voi rääkätä... Minun pumpussa voi valikossa säätää pysäytyslämpötila kompuralle kun lisäkäyttövesi on käytössä, ja sen voi säätää väliin 50-60 astetta. Jolloin voisi olettaa että se myös sen 60 astetta kestää, muuten tuo maksimiarvo olisi käyttöliittymässä asetettu alemmas? Lisäkäyttöveden pysäytyslämpötilaa taas voi säätää välille 40-70 astetta, eli jos haluan lämmittää veden päivittäin 60 asteeseen mutta ilman että sähkövastus tulee apuun, voisin säätää nuo molemmat arvot 60 asteeseen, tai esim. 58-59 asteeseen, näin ymmärtäisin...
 
Taitaa käyttäjän @Paladine pumppu olla sen verran vanhempaa mallia, että sieltä tuo RS485 väylä puuttuu. Uudemmissa Niben maalämpö ja (Jäspin) Vilpeissä se on. Itselläkin on Jäspin vilppiä lukemassa Raspi Talologgerilla (akkuvarmennuksella) ja se lähettää tiedon MQTT Home assistantille.

Jäspin Vilpille ei löydy suoraan kaikkia inputteja talologgerista (maalämpöpumpulle tehty), mutta sain tärkeimmät itse kaivettua.

Edit:Jaa en sanokkaan. Ihan selväksi ei käynyt manuaalista, että mikä väylä tuolla RCU11 ja pumpun välillä on.
Taitaa noissa vanhemmissa malleissa olla jokin Niben oma protokolla RS485 väylällä, eli ei toimikaan Modbus integraatioilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 566
Viestejä
4 477 222
Jäsenet
73 957
Uusin jäsen
helzinki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom