Kai Philips-valojen hallinta on mahdollista ilman Philips Bridgeä, mutta päivittäminen ei onnistu ilman sitä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sain oman Dafang -kamerani toimimaan kun Xiaomi Homesta valitsi lokaatioksi China Mainland. Muita vinkkejä löytyi videosta
.
China Mainland aiheutti taas ongelmia yhdistämisessä robotti-imuriin Roborock S50 joten vaihdoin takaisin lokaatioksi Finland ja päivitin Dafangiin sen GitHub firmiksen. Toimii ok ja meni kerrasta sisään annettujen ohjeiden mukaisesti.
Nyt kun itsekin alkanut kotiautomaatiota ym. älyä lisäämään taloon, niin tuli tuossa mieleen, että kun/jos näitä eri systeemejä tulee lisää hommattua, niin erilaisia hubeja/gatewaytä alkaa kerääntymään. Mihin porukka on niitä sijoitellut? Nyt laitoin seinälle modeemin ja reitittimen viereen tuon Ikean gatewayn, mutta sekin alkaa jo näyttämään kohtuu sekaselta setiltä. Onko esim. jotain siistejä ja matalia kaappeja mihin olette näitä vehkeitä sijoitellut?
Ja mites jos hommaa esim. tuon Homey hubin, niin tarviiko silti, jos haluaa Philipsin Hue tavaraa käyttää, niin se Philipsin Hue silta hommata? Eli näitä eri himmeleitä vaan kasaantuisi, vai onnistuuko sillä Homey vehkeellä kaikkien ohjaaminen ilman eri siltoja?
Onnistuuko myös lamppujen päivittäminen?
En tiedä mitään domoticzista, mutta home assistantin kanssa olen tuota xiaomia käyttänyt.Viittiskös joku vähän jeesaa tossa xiaomin gatewayn yhdistämisessä Domoticz:iin. En ymmärrä enään mikä siinä voi olla kun Domoticz ei suostu näyttämään gatewayta "laitteet" kohdassa ja olen yrittänyt tehdä vaikka ja mitä foorumien ohjeiden mukaan mm.
-Hommannut julkisen ip. osoitteen
-Koittanut tehdä porttiohjauksen modeemille ja palomuuriin 8080 portille kun en tuota muilla foorumeilla olevaa 8989 porttia saanut auki.
-asentanut domoticz.in useampaan kertaan.
Gateway on malliltaan: DGNWG02LM
Olen vasta aloittanut kodin automatisoinnin niin jotkut asiat ovat vielä hepreaa.
kiitos jo etukäteen!
En tiedä mitään domoticzista, mutta home assistantin kanssa olen tuota xiaomia käyttänyt.
Olet siis seurannut tätä ohjetta?
Xiaomi Gateway (Aqara) - Domoticz
En tiedä miksi yrität julkista ip:tä käyttää, tai porttiohjauksia. Tuo Xiaomi tulee sisäiseen verkkoon. Kuten luultavasti Domoticz:nkin on?
Xiaomin portti näyttäisi olevan 9898. Ja sitä ei taida pystyä vaihtamaan. Eli se on ainakin väärin sinulla.Olen joo tehny tuon ohjeen mukaan, mutta domoticz ei näytä vehjettä niin että pystyisin sitä mitenkään ohjaamaan.. Saan kyllä lisättyä gatewayn domoticz.iin. laitettua sen ip-osoitteen, gatewaylle portin (8080) mikä domoticzkin näyttää oisoitepalkissa ja sen laitoin asennusvaiheessa. Ja tuon salasanan mikä löytyy gatewaysta "wireless communication protocol" kohdasta. Logiin ei tule mitään erroriakaan.
Olin jostain lukevinani että pitää olla julkinen ja kiinteä ip sekä reijitetty portti että tuo varmasti pelaa.. Joo samas wlanis noi molemmat on.
Olen joo tehny tuon ohjeen mukaan, mutta domoticz ei näytä vehjettä niin että pystyisin sitä mitenkään ohjaamaan.. Saan kyllä lisättyä gatewayn domoticz.iin. laitettua sen ip-osoitteen, gatewaylle portin (8080) mikä domoticzkin näyttää oisoitepalkissa ja sen laitoin asennusvaiheessa. Ja tuon salasanan mikä löytyy gatewaysta "wireless communication protocol" kohdasta. Logiin ei tule mitään erroriakaan.
Olin jostain lukevinani että pitää olla julkinen ja kiinteä ip sekä reijitetty portti että tuo varmasti pelaa.. Joo samas wlanis noi molemmat on.
Xiaomin portti näyttäisi olevan 9898. Ja sitä ei taida pystyä vaihtamaan. Eli se on ainakin väärin sinulla.
Ja tuo Xiaomin osoite, joka syötetään Domoticzkiin, on luultavasti tyyliin 192.168.x.x. Eli sisäverkon osoite. Voi olla kyllä jotain muutakin, mutta tuo on yleisin.
Toiseksi, salasana pitäisi olla tuo mikä löytyy tuosta Mi-sovelluksesta. Kun on taputellut sitä versionumeroa, niin tulee nuo lan-verkon valinnat näkyviin.
Itse blokkasin tuolta Xiaomin gatewayltä pääsyn internettiin, kun olin saanut kaiken toimimaan. Jos haluaa siis foliohattuilla.
Kannattaa kyllä se kotiautomaatio pitää hyvin suojattuna, ja poistaa kaikki porttiohjaukset. Alkaa pian valot välkkymään ja imurit hyökkimään päälle.
Ei äkkiseltään tule yhtään tapausta mieleen missä jokin valo, kytkin, tms. tarvisi pääsyn nettiin. Viisaammat korjatkoon jos olen väärässä.
Mulla on Home Assistant kotona pyörimässä ja portti avattu SSL yhteyttä varten. Tämä siksi että saan järkevästi toimimaan notifikaatiot ja hälytykset jos olen poissa kotoa, esim. astianpesukoneen alla oleva sensori huomaa kosteutta. Lisäksi tietty voi sammutella etänä valoja ym. jos jäänyt jostain syystä päälle.
Kyllä sinne saa. Käytännössä hyviä vaihtoehtoja on OpenHab tai Home Assistant tai Domoticz. Itse päädyin Home Assistanttiin.Saako ton home assistantin kans lisättyy muitaki vehkeit ku pelkästää xiaomin omii esim sonoffin kytkimiä ja wanscamin ip kameroita?
Itse sain gatewayn toimimaan vasta sen kolvauksen ja sen gatewayn 9898 portin avaamisen jälkeen
[SOLVED] Openhab2 - Xiaomi Mi Gateway - does not respond
Saako ton home assistantin kans lisättyy muitaki vehkeit ku pelkästää xiaomin omii esim sonoffin kytkimiä ja wanscamin ip kameroita?
Muunnin ainakin mulla. Usb palikka johon ite sit piti piuhat laitella.Tyhmä kysymys, siis onko toi UART johto ihan pelkkä usb johto missä on vaa karvat toisessa päässä näkyvis vai onko se nimanomaan se muunnin?
Kiitos paljon kaikille avusta! Nyt sain gatewaysta portin 8989 ja yhteyden domoticziin!
Portin aukasu onnistu hetken taistelun jälkeen tuolla uart kikkareella!
Nyt punnitaan että domoticz vai home assistant?
Onko noi käytännössä samanlaisia vai onko toinen parempi tms.?
E: itseasiassa Sonoff laitteet eivät taida toimia suoraan koska vakiofirmware tukee vain alkuperäistä ohjelmistoa. Porukka on flashannut niitä Tasmota firmwarella jolla ne saadaan keskustelemaan HA:n/OpenHABin ym. kanssa. Nykyään on lisäksi esim. HA:han custom component jolla ilmeisesti saisi originaalin firmiksen kanssa keskusteltua. En ole testannut.
peterbuga/HASS-sonoff-ewelink
MQTT discovery päälle Home AssistantAsentelin Home Assistantin (Hass.io) Raspberry Pi 4:lle.
Laitteessa CC2531 ja mosquitto broker ja zigbee2mqtt asennettuna.
Sain paritettua Xiaomin napin ja sen painallukset näkyvät zigbee2mqtt:n logissa, mutta se ei näy laitteena home assistantissa.
Sen kai pitäisi ilmestyä Integrations/MQTT: Mosquitto broker kohtaan?
MQTT discovery päälle Home Assistant
Sen jälkeen tulee suoraan unused entities (käyttämättömät yksiköt) listaan. Tosin mulla ei olekaan Hass.io, niin en siitä tiedä tarkemmin.
Mulla oli aikaisemmin HA jossain halvassa Lenovon pöytäkoneessa, sittemmin siirsin sen vähävirtaisempaan PC Engines APU2D4 purkkiin, vähän tuli suorituskyvyssä takkiin, mutta ihan riittävän rivakka.
Toimiiko tämä suoraan smartthings v3 versiossa? Onko jollain käytössä?
LEDVANCE Smart+ Outdoor Plug EU Zigbee | Varastossa | Edullinen
Mulla ei ole hubia vielä ollenkaan. Tässä puntaroin minkä sitä laittaisi. Olisko nuo parempi laittaa hueen kiinni?
Aluksi ajatuksia ohjata auton lämmitystä, ulkovaloja ja jossain kohtaa myös jotain sisävaloja.
Mulla on ollut jo vuoden PI-säädin ILP:ille, koska automaattitilat ei toimineet yhtään ja käsisäätöön kyllästyi ensimmäisen talven jälkeen. Viime talvi meni automaatiolla eikä pumppuun tarvinut hirveästi koskea (pl. Toshiban idioottinen vedonestotila). Eli mulla on olkkarissa ruuvitag mittaamassa ilman lämpötilaa ja pumppua ohjataan Wemos Mini D1:llä ja IR-shieldillä. PI-säädin sitten pitää olkkarin lämpötilaa vakiona säätäen pyyntilämpöä ja puhallustehoa. Nyt alkusyksystä sain ulko-oven pielen kotona/poissa nappulat, jotka sitten pudottaa PI-säätimen asetuslämpötilaa 19:sta ja sama tapahtuu yöksi 22-06 välillä. Pumpulla ottaa sen tunnin lämmittää kämppä 21:een, säästöhän tuossa pitäisi tulla siitä, että lämpöenergian karkausnopeus on suhteellinen lämpötilaeroon. Noh sen näkee sitten keväällä miten tämä talvi meni. Koodit voi lurkkia JariInc/home-assistant-config hvac-pid hakemistosta ja JariInc/toshiba-arctic-mqtt.Ohjaakos moni ILP:ä kotiautomaation (Esim HA kautta, minkälaista ohjausta sille käytännössä teette onko mitään automatisoitu vai mahdollisuus vaan säätää käyttöliittymästä lämpöä?).
Tätä olen itsekin miettinyt, ehkä sillä voi jotain säästää jos on kotoa riittäävän paljon poissa, eli lattia ehtii jäähtyä kunnolla lämmityssyklien välillä ja em. lämpötilaero pienenee ulkoilman tai maaperän kanssa. En näkisi että vastuksille on tuosta mitään haittaa, kunhan maksimilämpö on tolkku.Lattialämmityksestä(sähkö) tuli mieleen onkohan mitään järkeä ajaa sitä ylös alas sen mukaan onko kotona (työpäivät ja nukkuminen) pienemmällä ja sitten kun paikalla isommalla? Vai onko enempi vaan haittaa ja kulutusta lattialämmityksen vastuksille / turhaa energian kulutusta ajaa taas lattiavaluun päivällä lämpö uudelleen.
Lattialämmityksestä(sähkö) tuli mieleen onkohan mitään järkeä ajaa sitä ylös alas sen mukaan onko kotona (työpäivät ja nukkuminen) pienemmällä ja sitten kun paikalla isommalla? Vai onko enempi vaan haittaa ja kulutusta lattialämmityksen vastuksille / turhaa energian kulutusta ajaa taas lattiavaluun päivällä lämpö uudelleen.
Toimiiko tämä suoraan smartthings v3 versiossa? Onko jollain käytössä?
LEDVANCE Smart+ Outdoor Plug EU Zigbee | Varastossa | Edullinen
Mulla ei ole hubia vielä ollenkaan. Tässä puntaroin minkä sitä laittaisi. Olisko nuo parempi laittaa hueen kiinni?
Aluksi ajatuksia ohjata auton lämmitystä, ulkovaloja ja jossain kohtaa myös jotain sisävaloja.
Tuo taitaa olla sama kuin SYLVANIA SMART+ Smart Plug. Ainakin Hubitatissa noi menee samalla ajurilla. Ehkä löydät paremmin yhteensopivuuden tolla.
Itsellä on tuo sama, mutta "OSRAM Smart+ Outdoor Plug" nimisenä ja se toimii smartthings v3 hubissa. On tarkoitus virittää se juurikin auton lämmitykseen... Näyttää tuo LEDVANCE olevan OSRAMin uusi osasto näille smarthome tuotteille, joten luulisi sen toimivan Osramin ajurilla myöskin...
Energizer Ultimate Lithium AAA-paristo 1,5 V 4kpl 9,99Onko jollain jotain erityisen suositeltavaa AAA-paristoa ulkokäyttöön? Netatmon ulkoyksikkö pätkii laadukkaillakin ladattavilla AAA-paristoilla näin viileämpään aikaan eli pitäisi laittaa talvea vasten tavalliset 1,5V paristot laitteeseen. Kotiautomaatio kaipailee tietoja ulkoilman lämpötilasta niin tuo on aika kriittinen osa. Kun jaksaisi jossain vaiheessa säätää Ruuvitageilla vastaavat kuviot
Meillä on kotona Aqara Hub, johon yhdistetty Xiaomi/Honeywellin palohälyttimiä, ovisensoreita, lämpötilasensoreita ym. kodinturvasälää. Minun piti laittaa Xiaomin softasta sijainniksi Kiina että sain tuon hubin yhdistymään kotiverkkoon. Ongelma kuitenkin tulee Xiaomin Roborock-imurin kanssa, jonka hubi kyllä tunnistaa mutta Kiina-sijainnin vuoksi en pysty hallitsemaan imuria softan kautta vaan softa vaatii että sijainti pitäisi vaihtaa Suomeen. En ole uskaltanut vielä kokeilla kun hubin asennus ensimmäistä kertaa oli jo tarpeeksi tuskainen ja jos se hävittää kaikki sensorit niin uudelleenyhdistämisessä menee ikä ja terveys
Onko jollain muulla kokemusta tuosta, uskaltaako tuon sijainnin vaihtaa, toimiiko hubi sen jälkeen normaalisti?
Jutellut sähköketjussa jo tästä, mut kysellään vielä täältä ideaa.
Miten olisi järkevintä toteuttaa auton lämmitystolpan etäohjaus. Sähkötaululta joudutaan kaapeli vetämään pistorasialle, mutta muuten ohjaukseen ottaisin vinkkejä.
Nyt ajatellut wifi ohjauspalikkaa sähkökeskukseen josta saa ajastuksen ym. Tällä saa myös kahdelle rasialle omat aikataulut. Wi-Fi etäohjaus 4 ryhmää. SONOFF 4CH | Saaristovartiointi.com VERKKOKAUPPA
Ideoita ja vinkkejä otetaan vastaan!
Jutellut sähköketjussa jo tästä, mut kysellään vielä täältä ideaa.
Miten olisi järkevintä toteuttaa auton lämmitystolpan etäohjaus. Sähkötaululta joudutaan kaapeli vetämään pistorasialle, mutta muuten ohjaukseen ottaisin vinkkejä.
Nyt ajatellut wifi ohjauspalikkaa sähkökeskukseen josta saa ajastuksen ym. Tällä saa myös kahdelle rasialle omat aikataulut. Wi-Fi etäohjaus 4 ryhmää. SONOFF 4CH | Saaristovartiointi.com VERKKOKAUPPA
Ideoita ja vinkkejä otetaan vastaan!
Kunnolliset ulkolämpötilaa mittaavat sensorit tuntuukin sitten olevan kiven alla.