Kotiautomaatio

Ok. Tuo Dalihan vaikuttaa varsin käyttökelpoiselta ratkaisulta. 5x1,5 kaapelia löytyisi nytkin raksalta, joten sitä olisi helppo vetää. Elikkä jos nyt vetäisin tuon 5x1,5 kaapelin himmentimeltä(sähkörasialta johon himmennin tulee) toiselle ja lopuksi ryhmäkeskukselle, niin minulla on myöhemmin mahdollista kontrolloida noita himmentimiä esimerkiksi aiemmin mainitsemallani Loxonella riippumatta siitä millaisia ledejä kattoon vaimo valitsee? Olenko oikeilla jäljillä?

No tuohan pätee oikeastaan mihin vaan, kun vetää paljon ylimääräisiä kaapeleita sinne jää aina erilaisia mahdollisuuksia toteuttaa systeemejä.

Hiljattain taisi tulla jokin päivitys? Nyt voi tehdä ihan oikean liittymän sen vanhan sijaan.
Minulla on ohjelmoitu lyhyt ja pitkä painallus, joten valojen himmennys tai suora kytkeminen toimii mainiosti Jollyn kanssa. Logon transistorilähtö menee Jollyn "PUSH" tuloon. Näin tehtynä se on myös hiljainen, eikä tarvitse kuunnella releiden naksumista.

0ba8 FS04 versiosta eteenpäin tukee modbusia, mutta onko siihen jotain muuta tullut? Sellainen webbikäyttöliittymä tietysti on, mutta se on pikemminkin eräänlainen debug liittymä, tai ainakaan muusta en ole kuullut..

Törmäsin tällaiseen kun aloin etsiskelemään noita logon himmennysominaisuuksia, en ole vielä ehtinut lukemaan kokonaan:
https://cache.industry.siemens.com/...6/109739085_dimming_with_logo_DOCU_v10_en.pdf

(E: eipä tuossa siemesin dokumentissa mitään kovin ihmeellsitä ole. Kytentkä esimerkit 1-10V dimmerille ja painonappidimmerille.)

Tietysti minkä tahansa pushnappi toimintoa tukevan himmentimen saa logon perään, mutta silloin sille logolle, tai muulle automaatiolle ei oikein saa tietoa siitä missä tilassa valo on, ellei sitten tee jotain takaisinkytkentää johonkin inputtiin, joka on himmentimestä riippuen joko vaikeaa tai helppoa.
 
Viimeksi muokattu:
0ba8 FS04 versiosta eteenpäin tukee modbusia, mutta onko siihen jotain muuta tullut? Sellainen webbikäyttöliittymä tietysti on, mutta se on pikemminkin eräänlainen debug liittymä, tai ainakaan muusta en ole kuullut..

Tuolla on jotain infoa:

SIOS

What's new with LOGO! 8.2 basic modules:
  • Support of custom Web pages with Web server integrated in each LOGO! 8.2 basic device.
What's new with LOGO! Soft Comfort V8.2:
  • LOGO! Soft Comfort V8.2 includes an additional LOGO! Web Editor Software Tool for creating custom Web pages for LOGO! 8.2 basic devices without HTML programming expertise.
  • Recognition and presentation of LOGO! 8.2 TDE in a network project
 
Ok. Tuo Dalihan vaikuttaa varsin käyttökelpoiselta ratkaisulta. 5x1,5 kaapelia löytyisi nytkin raksalta, joten sitä olisi helppo vetää. Elikkä jos nyt vetäisin tuon 5x1,5 kaapelin himmentimeltä(sähkörasialta johon himmennin tulee) toiselle ja lopuksi ryhmäkeskukselle, niin minulla on myöhemmin mahdollista kontrolloida noita himmentimiä esimerkiksi aiemmin mainitsemallani Loxonella riippumatta siitä millaisia ledejä kattoon vaimo valitsee? Olenko oikeilla jäljillä?
Lähes oikeilla jäljillä. Käytin väärää termiä kun puhuin himmentimeltä. Tarkoitin sillä led driveria/ poweria johon 24v/12v led valo kytketään.
Jos kytket tuon DALI Loxoneen niin silti tarvitset jotkut painikkeet millä ohjata. Laita mulle vaikka YV sun nykyinen sähkösuunnitelma ja tasokuva niin voin heittää oman näkemyksen miten tekisin ja arvion mitä KNX&DALI tulisi maksaa.

Tuo pikku Logo! on kyllä ihan näppärä pikkupurkki. Oon joskus tehnyt sillä teollisuuteen yhen projektin.
 
Lähes oikeilla jäljillä. Käytin väärää termiä kun puhuin himmentimeltä. Tarkoitin sillä led driveria/ poweria johon 24v/12v led valo kytketään.
Jos kytket tuon DALI Loxoneen niin silti tarvitset jotkut painikkeet millä ohjata. Laita mulle vaikka YV sun nykyinen sähkösuunnitelma ja tasokuva niin voin heittää oman näkemyksen miten tekisin ja arvion mitä KNX&DALI tulisi maksaa.

Tuo pikku Logo! on kyllä ihan näppärä pikkupurkki. Oon joskus tehnyt sillä teollisuuteen yhen projektin.
Hieman aavistelinkin tätä että sinne muuntajan eteenhän sille DALIlle tarvitsee se MMJ vetää, kiitos selvennyksestä. Laitan sulle YV:n.
 
Muutto edessä uuteen asuntoon ja tarkoitus toteuttaa "älykoti" ideaa, tarkoitus hankkia Google Home Mini ja älyvalaisimia, liiketunnistimia, Xiaomin robottiimuri yms.
Muutamia kysymyksiä joihin pikaisella selauksella ei löytynyt nopeaa vastausta.

Kysymys 1: Nykyjään näyttää olevan joka merkillä omat älyvalot, onko olemassa joku standardi joka kertoo että se toimii hyvin esimerkiksi Google Homen kanssa.
Kysymys 2: Mikä on hyvä ja toimiva älyvalaisin merkki/malli joka integroituu google homeen hyvin, ostanko Philips Huet suoraan vai pärjääkö edullisimmilla Ikean valaisimilla tai Xiaomin vastaavilla vai onko jotain parempaa? Osram?
Kysymys 3: Kuinka AndroidTV (Sony 2018 ostettu) sulautuu GoogleHomeen? Saanko puhekomennolla spotifyin päälle ja musiikin toistumaan?
Kysymys 4: Mitkä ominaisuudet olette todenneet parhaiksi arjessa vai loppuuko käyttö alkuhypen jälkeen tai rajoittuu ainoastaan valojen kytkemiseen päälle ja pois?

EDIT: Sama viesti kirjotettu älykoti threadiin
 
Viimeksi muokattu:
Muutto edessä uuteen asuntoon ja tarkoitus toteuttaa "älykoti" ideaa, tarkoitus hankkia Google Home Mini ja älyvalaisimia, liiketunnistimia, Xiaomin robottiimuri yms.
Muutamia kysymyksiä joihin pikaisella selauksella ei löytynyt nopeaa vastausta.

Kysymys 1: Nykyjään näyttää olevan joka merkillä omat älyvalot, onko olemassa joku standardi joka kertoo että se toimii hyvin esimerkiksi Google Homen kanssa.
Kysymys 2: Mikä on hyvä ja toimiva älyvalaisin merkki/malli joka integroituu google homeen hyvin, ostanko Philips Huet suoraan vai pärjääkö edullisimmilla Ikean valaisimilla tai Xiaomin vastaavilla vai onko jotain parempaa? Osram?
Kysymys 3: Kuinka AndroidTV (Sony 2018 ostettu) sulautuu GoogleHomeen? Saanko puhekomennolla spotifyin päälle ja musiikin toistumaan?

Yhden kohdan lisäisin.. entä mitä tapahtuu kun internet ei toimi kotona. Moni noista älyistä kun lamaantuu täysin kun ei pilveä saatavilla tai netti pätkii. Googlen Home Minin suhteen ei sinällään väliä kun sekin pimenee silloin.
 
Tasmotalla sai aikayksinkertaisesti luotua todella monipuolisen huoneanturin. Lämpötilan ja kosteuden lisäksi halusin takan ja puilla lämmitettävän saunan takia häkämittauksen. Laiteen piti myös tunnistaa huoneessa olemista sekä toimia infrapuna ja 433 tai ikea/hue laitteiden siltana. Hinnan piti olla myös halpa. Osilla hinta jossain 20€ paikkeilla.

MQTT viesteinä tulee sensorit teleperiod asetuksen tahdissa tyyliin..
Koodi:
tele/xxxxxxxxx/SENSOR
{
  "Time" : "2019-01-03T22:07:46",
  "ANALOG" : {
    "A0" : 479
  },
  "DS18S20" : {
    "Temperature" : 23.9
  },
  "DHT11" : {
    "Temperature" : 24.4,
    "Humidity" : 13.0
  },
  "TempUnit" : "C"
}

433MHz MQTT viestit suoraan Tasmotalta tässä muodossa.
Koodi:
tele/xxxxxxxxxx/RESULT
{"SerialReceived":"20;B1;NewKaku;ID=xxxxxxxxxx;SWITCH=10;CMD=ON;"}
Infrapuna vastaanottaessa
Koodi:
tele/xxxxxxxxxx/RESULT
{"IrReceived":{"Protocol":"SAMSUNG","Bits":32,"Data":"E0E040BF"}}


NodeMcu pohjaksi jolle tehdään.
- MQ-7 moduli ebaysta häkäanturiksi. A0 modulilta A0 NodeMcu-kortille. Tasmotan firmwareen #define USE_ADC_VCC kohta pois käytöstä eli //#define USE_ADC_VCC
(Tämän hälytyslähdön joka potikka säätöinen voi kytkeä vaikka GPIO4 Switch2 tai jättää kytkemättä.)
- DHT11 kosteusmittausta varten (+ 5k6 ylösvetovastus). GPIO14
- DS18S20 tarkempaa lämpötilamittausta varten (+ 5k6 ylösvetovastus). GPIO5
- Arduino IR-trasmitter moduli ebaysta ir-kaukosäätimien lähetystä varten. GPIO13 liitäntään. Tasmotan firmwaressa #define USE_IR_REMOTE
- Arduino IR-receiver moduli ebaysta ir-kaukosäädintä vastaanottoa varten. GPIO15 liitäntään. Tasmotan firmwaressa #define USE_IR_RECEIVE
- Tutka-anturit ebaysta. GPIO12 Switch1
- Sarjaliikenne johon RFLink arduino-kortti kiinnitetään käyttäen hardware serial eli TX GPIO1 ja RX GPIO3. Tasmotan firmwaressa #define USE_SERIAL_BRIDGE

Merkinnät aika itsesään selittäviä..
NodeMCU piirin konfit Tasmotas
xrioux2.png

Lisäksi käydään poistamassa sarjaliikenteen logit laittamalla Serial log level 0 None tilaan.

Node-RED 433MHz vastaanottamisen puolelta missä vastaanotan MQTT-viestit muuttaen muotoon jonka OpenHAB ymmärtää ja lähettäen takaisin MQTT palvelimelle OpenHABin poimittavaksi items konfissa.
nZYa17t.png

Eli kun Tasmota kuuluttaa MQTT info-viesteillään lykätään sille Baudrate funktiossa
Koodi:
msg.topic = "cmnd/xxxxxxxxxx/baudrate";
msg.payload = "57600";
return msg;
Sen lisäksi odotellaan hetki ja varmuuden vuoksi pingataan sitä. Tämä pakottaa oikeaan tilaan jos jostain syystä muuttanut tilaansa ensimmäisen lähetyksen jälkeisestä
Koodi:
msg.topic = "cmnd/xxxxxxxxxx/SerialSend";
msg.payload = "10;PING;";
return msg;
Parse Tasmota on
Koodi:
var tasmsg433 = {};
msg.payload = msg.payload.replace(/(\r\n|\n|\r)/gm,"");
var tasparts433 = msg.payload.split(":");
tasmsg433.p1 = tasparts433[0];
msg.payload = tasparts433[1];
msg.payload = msg.payload.slice(1,-2);
return msg;

Suurin osa tuosta Node-RED on valmiiksi netistä löytynyttä lisättynä Tasmota ja muutettuna vähän switch palikka protokollan mukaiseksi ID:n sijasta. Eli Property kohdassa on msg.msg433.name valintaperusteena ja RFLinkin käyttämä protokollan nimi kunkin lähdön kohdalla.

NewKaku jne.. funktio on
Koodi:
msg.payload ="";
msg.topic += msg.msg433.name + "/" + msg.msg433.ID + "/" + msg.msg433.SWITCH;
msg.payload = msg.msg433.CMD;
return msg;
Ja Stat kohta on vaan luomassa OpenHabin confiin paluuviestin jota ei 433 vehkeiltä saa.
Koodi:
msg.topic += "/stat";
msg.payload = msg.msg433.CMD;
return msg;

Elikkä OpenHABin default.items konfissa voi käyttää tähän malliin..
Koodi:
Switch SwitchLiike1 "Liiketunnistin tuulikaappi" <switch> (gMotion)
    { mqtt=">[mosquitto:433/EV1527/xxxxxxx/6:command:*:default],
            <[mosquitto:433/EV1527/xxxxxxx/6/stat:state:default]" }

Lähettämiseen on oma flowsa käyttötarkoituksen mukaan Node-REDissä. Kuvan on yksi yksinkertaisempi osuus.
N4oRfql.png

Kullekin 433 ohjattavalle laitteella on oma funktionsa joka tekee samalla tarvittavan komennon RFLinkkiä varten .
Koodi:
msg.name = "NewKaku";
msg.ID = "xxxxxxxx";
msg.SWITCH = "4";

msg.payload = "10;" + msg.name + ";" + msg.ID + ";" + msg.SWITCH + ";" + msg.payload + ";";
return msg;

Jonka jälkeen ne ohjataan oikealle laitteelle määrittämällä funktiossa vaan msg.topic sen mukaan mikä useammista RFLinkeistä eri puolella taloa signaalin lähettä. Uudemmassa on vaan parsinta on hiukan erilainen kun topic on Tasmotan kaltainen ja pitää lisätä SerialSend komento.

Häkä, DS18s20, DTH11, irsend/transmitter ja tutka-anturia en ala sen tarkemmin käsitteleen. Infrapuna vaatii vähän samanlaista kuin 433MHz laitteet lähetys komennon ollen vähän eri kuten IRSend, mutta muut menee suoraan OpenHABin items tiedostoon konfaamalla. JSONPath kun pistää päälle tranformationissa saa lueskeltua tyyliin
Koodi:
umber Sensortempip66 "TempIP66  [%.1f °C]" <temperature> (gTemp)
    { mqtt="<[mosquitto:tele/xxxxxxxxxx/SENSOR:state:JSONPATH($.DS18B20.Temperature)]"}


Osiin suorat linkit spoilerissa..
NodeMCU
Wemos ESP8266 ESP-12E CH340G WIFI Network Development Board for Arduino NodeMcu | eBay
MQ-7
5PCS MQ-7 MQ7 Carbon Monoxide CO Gas Sensor Module FOR Arduino | eBay
DS18S20
5PCS IC DS18S20 DS1820 DALLAS Wire Digital Thermometer IC NEW TO3 | eBay
DTH11
2pcs/5pcs DHT11 Digital Hygromety Detection Temperature and Humidity Sensor | eBay
Tutka-anturit
5PCS Microwave Radar Sensor RCWL-0516 Switch Module Human Induction Board 4-28V | eBay
IR-Transmitter
5V Infrared Emission Module IR Transmitter Sensor Electronic Building Blocks Led | eBay
IR-Transmitter
1PCS Digital 38KHz IR Receiver For Arduino Compatible MO | eBay

RFLinkin tarvitsemat.. ohjeet löytyy RFLink Gateway
Arduino Mega 2560 PRO MINI
Arduino Mega 2560 PRO MINI Embedded, MCU ATmega2560, USB CH340G 2018 O 621376292860 | eBay
Jännitesovitin jonka avulla Arduinon 5voltin RX ja TX liitetään NodeMCU kortin 3,3voltin RX ja TX
2/5/10PCS IIC I2C Logic Level Converter Bi-Directional Module 4 Channel 5V 3.3V | eBay
433MHz vastaanotin RXB6
3.3V-5.5V 433Mhz Superheterodyne Wireless Receiver RXB8 Steady for Arduino/AVR | eBay
433MHz lähetin
2PCS NEW Mini 433Mhz Wireless Transmitter ASK DC 3-12V DC 3V-12V TTL 500Meters | eBay
433MHz antennit
5PCS Helical Spring Antenna 433MHZ for Arduino Remote Control CF | eBay
Tai vaihtoehtosesti 433MHz sijasta jos haluaa Ikea/Hue niin joku CC2500 moduli kolmen edellisen sijasta. Mieluusti ulkoisella antennilla. Tämän kanssa tarvitaan myös aikasemmin mainittua jännitesovitinta.
CC2500 IC Wireless RF Transceiver 2.4G Module ISM SPI Demo Code 1.8-3.6V | eBay
 
Viimeksi muokattu:
Niin mitä tällä ”huoneanturilla” nyt siis tehdään? Oli niin paljon kaikkea, mutta jäi vähän epäselväksi että mihin tämä nyt on tehty.
 
Niin mitä tällä ”huoneanturilla” nyt siis tehdään? Oli niin paljon kaikkea, mutta jäi vähän epäselväksi että mihin tämä nyt on tehty.
- häkäpitoisuuden/huonon huoneilman varoitus kun takka ja kiuas. Toki talossa erikseen häkävaroitin joka antaa myös 433MHz muodossa hälyn. Mutta mukava jos pitoisuuden määristä saa jotain infoa ennen täys hälyäkin.

- luotettava lämpötila ja kosteus jonka perusteella voi talon lämmönjakoa ohjata. (433MHz lämpömittarit kun ei ole luotettavia ja niille voi kiusaa tehdä matkimalla niitä)

- huoneessa olemisen ilmaisu joka ohjaa valaistusta ja lämmitystä

- 433MHz laitteiden silta tai vaihtoehtoisesti ikea/hue silta.

- Ir-kaukosäätimenä toiminen sekä ir-kaukosäätimillä ohjaaminen. Eli vaikka laittaa telkkarin sammuksiin, käynnistää robotti-imurin. Toivottavasti myös myöhemmin samalla ilmalämpöpumpun ohjaus.
 
Selvä homma, jos tuo yhden anturin sijoitus on sinulle optimi niin toimii varmasti. Itse olen esp8266 moduuleilla rakentanut ympäri kämppää sensoreita yms. Nimenomaan lämoötilojen ja kosteuksien mittauksiin (bme280), ilpin ohjaukseen ja energiamittareiden loggaukseen. Moduuleja tilattu lisää ja kun saapuu tarkoitus ainakin tehdä myös vesivuotovalvontaa ja paine-erojen mittaus on tutkinnan alla. Saattaa kaatua kalliiseen antureiden hintaan ettei jaksa panostaa. Itse siis lähetän noilla myös suoraan mqtt:n yli domoticziin tiedot.
Dht11 kosteusanturina on tietysti vähän meh. Onhan se tietysti suuntaa antava.
 
Selvä homma, jos tuo yhden anturin sijoitus on sinulle optimi niin toimii varmasti. Itse olen esp8266 moduuleilla rakentanut ympäri kämppää sensoreita yms. Nimenomaan lämoötilojen ja kosteuksien mittauksiin (bme280), ilpin ohjaukseen ja energiamittareiden loggaukseen. Moduuleja tilattu lisää ja kun saapuu tarkoitus ainakin tehdä myös vesivuotovalvontaa ja paine-erojen mittaus on tutkinnan alla. Saattaa kaatua kalliiseen antureiden hintaan ettei jaksa panostaa. Itse siis lähetän noilla myös suoraan mqtt:n yli domoticziin tiedot.
Dht11 kosteusanturina on tietysti vähän meh. Onhan se tietysti suuntaa antava.

Oletko mitä varianttia ESP8266 moduuleista käyttänyt? ESP-01? NodeMCU?...?
Mihin ja miten olet nuo fyysisesti sijoittanut ja koteloinut? Entä poweroinut? Miten estänyt kontrollerin lämmön vaikutuksen mittaustuloksiin?

Tekisi mieli tehdä esim. ESP-01 pohjalta pieniä antureita sinne tänne, mutta deepsleepit ja todelliset akku/paristo kestot hieman arvelluttaa... ja mistä saisi näille riittävän kauniita koteloita :)
 
Selvä homma, jos tuo yhden anturin sijoitus on sinulle optimi niin toimii varmasti. Itse olen esp8266 moduuleilla rakentanut ympäri kämppää sensoreita yms. Nimenomaan lämoötilojen ja kosteuksien mittauksiin (bme280), ilpin ohjaukseen ja energiamittareiden loggaukseen. Moduuleja tilattu lisää ja kun saapuu tarkoitus ainakin tehdä myös vesivuotovalvontaa ja paine-erojen mittaus on tutkinnan alla. Saattaa kaatua kalliiseen antureiden hintaan ettei jaksa panostaa. Itse siis lähetän noilla myös suoraan mqtt:n yli domoticziin tiedot.
Dht11 kosteusanturina on tietysti vähän meh. Onhan se tietysti suuntaa antava.
Juuri tuosta pitkin poikin siellä täällä pyrkinyt vähentämään kuten myös pyrkinyt yhtenäisempään laitteistoon joka tukee myös KNX ja HUE. Mikä syy tuohon Tasmotan käyttöön aina kun mahdollista. Helppo ylläpidettävyys. Kaljatölkin kokonen mötikkä muutamissa huoneissa korvaa noita MQTT2IR-Transmitter, MQTT2IR-Receiver, MQTT2RFLink Bridge, MQTT2TEMP jne palikoita joita siellä täällä. Energiamittareina itsellä käytössä Sonoff pow r2 modulit Tasmotalla. Ja kytkimet vaihtuu pikkuhiljaa edeten Sonoff T1 EU kytkimiksi Tasmotalla. Päivittyy samalla talon johdotus uusiksi kun nollan lisäämisen myötä menee uudet karvat putkeen. Vesivuotohälyttimet on olleet 433MHz vehkeitä kuten palohälyttimet niin ne kun saan kiinni sitä kautta niin ei tarvi lähteä vaihteleen. Usein kun noi 433MHz vehkeet menee paristoillaan vuoden parikin. Vesihälytin kestänyt 3 vuotta paristollaan tehden ennen pariston kuolemaansa hälytyksen joka kestää parinton loppumiseen saakka.
Muutenhan esim. sähköportilta ja autotallin ovilta tulee MQTT -viesteinä kaikki diagnostiikkakin. Näkee jos normaalissa toiminnassa on häikkää kun voima-anturit alkaa näyttää isompia voimia. Tietenkin myös ohjaus sitä myötä kun ovat kiinni jo systeemissä. Autoissa on omat modulinsa jotka kertoo kotona olemisensa ja niin moottori kuin sisälämpötilat ja kuinka paljon energiaa menee niin moottori ja sisälämmitin ohjautuu molemmat tarpeen mukaan. Postilaatikko ilmoittelee postista. Jne.

Totta että toi DHT11 on kyllä todellakin vain suuntaa antava, mutta kosteus ei ollut kovin isolla prioriteetilla lähinnä kiva jos on. Tuota bme280 katselin kanssa, mutta jossain vaiheessa oli tarkoitus 433MHz ja Ikea/Hue molemmat laittaa yhtäaikaa ja ei olis GPIO:t riittäneet. Joten saattaa olla että jossain vaiheessa tulee kiinni kun niitä on kiinasta tulossa erä, mutta nykymenolla parikuukautta tuntuu menevän ennenkuin perillä. Painemittauksella ole niinkään tehnyt mitään kun ei ole koneellista ilmanvaihtoakaan.

Oletko mitä varianttia ESP8266 moduuleista käyttänyt? ESP-01? NodeMCU?...?
Mihin ja miten olet nuo fyysisesti sijoittanut ja koteloinut? Entä poweroinut? Miten estänyt kontrollerin lämmön vaikutuksen mittaustuloksiin?

Tekisi mieli tehdä esim. ESP-01 pohjalta pieniä antureita sinne tänne, mutta deepsleepit ja todelliset akku/paristo kestot hieman arvelluttaa... ja mistä saisi näille riittävän kauniita koteloita :)

Toi akun kesto miksi en oikein paristokäyttösist ESP kovinkaan tykkää. NodeMCU ynnä muut missä USB-piirit tahtoo olla aina isoja virrasyöjiä vaikka kuinka olisi deepsleepit. Kunnei sulje niitä piirejä siksi aikaa tms. ylimääräistä virrankulutusta. ESP-01 kun nyppää ledit pois pääsee edes kohtalaiseen paristojen käyttöön. Parhaiten kuitenkin jos saa kokonaan virrat ulkoisella kytkennällä hittoon piiriltä. Koteloita tulee 3dtulostimella juuri sellaisia kuin haluaa.

En saanut ESP-01 esimerkiksi suoraan toimimaan OUMAN-EH80 kellon paikalla varastamalla virtaa sen kellon alkuperäisestä liitännästä. Kun vaikka kuinka yritti latailla kondensaattoriin energiaa Wifiä varten lepoaikoina niin jännite aina kyykkäs liikaa wifin toiminnan aikana. Joten piti muualta tuoda virta tuota varten että sai lämpötilanlaskun pelaamaan. Myöhemmin tosin jäi vähän turhaksi kun kytkin toisen ESP-01 emuloimaan elektronisen potikan kanssa huoneanturia.
 
Viimeksi muokattu:
Moduuleina olen käyttänyt esp-12e moduuleita. Noissa on riittävästi i/o:t tuotu ulos jos haluaa tehdä jotain monipuolisempaakin. Hintaero esim esp01 piireihin on minimaalinen. Lämpötila/kosteusanturit on toteutettu kahdella AA paristolla suoraan esp:hen kytkien. Muut olen toteuttanut ht7773 reguna parilla suotokonkalla joten noihin voi sitten virrat tuoda lähes miltä muuntajalta tahansa. Yleensä käytössä perus usb virtalähde. Paristolla olevat anturit on nyt 15min lähetysvälillä testissä. Omien alkutestien perusteella parin AA pariston pitäisi kestää minimissään puoli vuotta. Katsotaan mitä todellisuus näyttää. Suurin virtasyöppöhän tuossa on wifi radio joten esimerkiksi vuotohälyttimen tekeminen ei paljoa paristoja kuluta kun wifi yhteyttä tarvitaan vai hälytyksiin. Koteloina on aliexpressistä hommattuja valkoisia noin 30x40x70mm koteloita jotka ei paljoa maksa ja sisään mahtuu juurikin kaksi AA paristoa ja esp roippeineen. Esp ei deep sleep tilassa tuota koteloa lämmitä ja 5 sekuntia kestävä mittaus ja lähetys ei ehdi koteloa lämmittämään niin että siitä huolta olisi.
 
Moduuleina olen käyttänyt esp-12e moduuleita. Noissa on riittävästi i/o:t tuotu ulos jos haluaa tehdä jotain monipuolisempaakin. Hintaero esim esp01 piireihin on minimaalinen. Lämpötila/kosteusanturit on toteutettu kahdella AA paristolla suoraan esp:hen kytkien. Muut olen toteuttanut ht7773 reguna parilla suotokonkalla joten noihin voi sitten virrat tuoda lähes miltä muuntajalta tahansa. Yleensä käytössä perus usb virtalähde. Paristolla olevat anturit on nyt 15min lähetysvälillä testissä. Omien alkutestien perusteella parin AA pariston pitäisi kestää minimissään puoli vuotta. Katsotaan mitä todellisuus näyttää. Suurin virtasyöppöhän tuossa on wifi radio joten esimerkiksi vuotohälyttimen tekeminen ei paljoa paristoja kuluta kun wifi yhteyttä tarvitaan vai hälytyksiin. Koteloina on aliexpressistä hommattuja valkoisia noin 30x40x70mm koteloita jotka ei paljoa maksa ja sisään mahtuu juurikin kaksi AA paristoa ja esp roippeineen. Esp ei deep sleep tilassa tuota kotelos lämmitä ja 5 sekuntia kestävä mittaus ja lähetys ei ehdi koteloa lämmittämään niin että siitä huolta olisi.
Toi puolenvuotta alkaa ahdistaa jos paristokäyttösiä on paljonkin..
 
Toi puolenvuotta alkaa ahdistaa jos paristokäyttösiä on paljonkin..

Jotain ahdistaa, jotain ei. Pariston vaihto on minuutin homma. Piuhan veto jossain listojen takana/muovikouruissa saati seinän sisässä se vasta mukavaa onkin.
Ja mikä sitten määrällisesti on paljon. Jos viiteen anturiin vaihtaa pariston niin on sitä elämässään turhempaankin 5 minuuttia kuluttanut puolen vuoden välein.
 
Jotain ahdistaa, jotain ei. Pariston vaihto on minuutin homma. Piuhan veto jossain listojen takana/muovikouruissa saati seinän sisässä se vasta mukavaa onkin.
Ja mikä sitten määrällisesti on paljon. Jos viiteen anturiin vaihtaa pariston niin on sitä elämässään turhempaankin 5 minuuttia kuluttanut puolen vuoden välein.
Niin no mulla on pelkkiä liiketunnistimiakin se 10kpl joissa 2kpl AAA paristot.
Lämpöantureita talos on 12kpl tällä hetkellä jois onneksi vain 4kpl on se 2kpl AAA. Jaksa alkaa miettiin montako varsinaista lämmönmittausta saan talosta ulos kun 2018 vuonnakin yksistään jo hommasin 14 kpl Sonoff Basic moduleita joihin kaikkiin laitoin turvatoiminteeksi ds18s20 anturin sisälle mittaamaan jos jossain epänormaaleita lämpötiloja. Vuotohälyttimiä on 4kpl joissa se kiva 12V paristo. Palohälyttimiä 8kpl jois kanssa saa vähän runsaas kerran vuodessa 9V paristoa vaihdella. Yksi kun aloittaa niin samantien käy kaikki läpi kun kohta muutkin.

Kas unohdin ulko-ovien, autotallin ovien, ulkorakennusten, postilaatkon yms. sekä vessojen liiketunnistimen paristot joka kanssa noin vuoden välein vaihdettava 2032 litiumparisto. Eli 8 paristoa niitäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti iso talo jo liiketunnistimien määrästä päätellen tai sitten sijoitus voisi olla parempi. Nuo nyt kuitenkin on ehkä se helpoin kaapeloitava jos ne haluaisi virtoihin laittaa. Tunnistimet kattoon ja kaapelointi yläpohjassa. Riippuen tietysti onko kyseessä okt vai mikä. Huonelämpötila antureita en vain itse näe mitenkään järkeväksi tehdä muuten kuin langattomasti, jotta ne saa järkevään paikkaan asennettua. Harrastustahan tämä monelle on ja kukin harrastaa tyylillään ja löytää sen itselle sopivan tavan. Sehän näissä open source hommissa on mukavinta.
 
Ilmeisesti iso talo jo liiketunnistimien määrästä päätellen tai sitten sijoitus voisi olla parempi. Nuo nyt kuitenkin on ehkä se helpoin kaapeloitava jos ne haluaisi virtoihin laittaa. Tunnistimet kattoon ja kaapelointi yläpohjassa. Riippuen tietysti onko kyseessä okt vai mikä. Huonelämpötila antureita en vain itse näe mitenkään järkeväksi tehdä muuten kuin langattomasti, jotta ne saa järkevään paikkaan asennettua. Harrastustahan tämä monelle on ja kukin harrastaa tyylillään ja löytää sen itselle sopivan tavan. Sehän näissä open source hommissa on mukavinta.

Ulkona 4kpl ja sisällä tunnistin per huone. Puuttuen vielä useampi tunnistinta sisältä. Tosin noiden pöydälle/tasolle tulevien huoneanturien tutkien myötä saan siirrettyä pir-antureita noihin puuttuviin huoneisiin ja noita tutkia tulossa ylimääräisiäkin niin katsoo teenkö niistä sit loput. Ulos portille tulevat 2kpl 24voltin tutkaa on vielä työpyödällä ja 2kpl ulos tulevaa paristokäyttöistä on tulematta postista.
 
Viimeksi muokattu:
Oletko mitä varianttia ESP8266 moduuleista käyttänyt? ESP-01? NodeMCU?...?Tekisi mieli tehdä esim. ESP-01 pohjalta pieniä antureita sinne tänne, mutta deepsleepit ja todelliset akku/paristo kestot hieman arvelluttaa... ja mistä saisi näille riittävän kauniita koteloita :)

ESP-12F taitaa olla ainoa noista moduuleista, joka on CE-yhteensopiva. Kahdella AA-paristolla kerran minuutissa huuteleva kestää lämpimässä noin kuukauden helpoissa WLAN-olosuhteissa. Kiinteän IP:n asettamalla kesto saattaa jopa kolminkertaistua ja toisaalta taas hankalammissa WLAN-olosuhteissa kesto saattaa olla vain parikin viikkoa. Enimmäkseen nuo on tullut poweroitua panemalla kaikenkarvaisten vanhojen kännykkälatureiden perään 3,3 voltin regulaattorit. Ulkoisella antenniliittimellä kun noita saisi, niin helpottaisi montaakin asiaa, mutta viimeksi kun niitä hain, niin vähän kiven alla olivat.
 
Noissa yleensä ongelmana on tuo ylimääräinen roska joka kuluttaa virtaa tolkuttomasti eli usb piirit yms. Ei sovellu siis paristokäyttöihin.

Juu. Viittasin sillä tuohon kun calm sanoi käyttävänsä latureita. Jos USB latureita, niin ei tarvitse viritellä mitään, sen kuin tyrkkää piuhan kiinni.

edit: Pelkkiin lämpötiloihin jotkut Xiaomin zigbeetkin voisivat olla jees, niin ei tarvitse virtoja vedellä tai vaihdella kuin parin vuoden välein paristoja.
 
Viimeksi muokattu:
Noissa yleensä ongelmana on tuo ylimääräinen roska joka kuluttaa virtaa tolkuttomasti eli usb piirit yms. Ei sovellu siis paristokäyttöihin.

Tämäpä se. Ne paikat missä tarvisi ulkoista antennia ovat myös niitä, missä mennään ilman verkkosähköä. Kyllähän tuotakin on tullut kateltua, mutta jäänyt tilaamatta edes kokeiluun.
 
Ulkoisella antenniliittimellä kun noita saisi, niin helpottaisi montaakin asiaa, mutta viimeksi kun niitä hain, niin vähän kiven alla olivat.

Olin tilannut näitä pelkkiä antenniliittimiä ja oli ajatus juotella tälläisiä piirilevyantennin tilalle.
 
Minulla on kotona 5kpl himmentimiä joita voi ohjata puhelimella mutta myös Zigbeellä. Mitä tarvitsen jos tahtoisin esim Raspiin liittää noita Zigbee himmentimiä, tarviinko jonkun databasen laitteesta tms vai osaako tuo Zigbee yhdistäytyä suoraan eli toimiiko saman tyyppisesti kuin Bacnet jossa rekisteri tulee laitteelta päin? En ole Zigbeen kanssa koskaan leikkinyt aiemmin...
 
Onko kellään kokemusta Xiaomin lämpötila sensoreista ulko käytössä ?

Tämän voisi laittaa vaikka jakorasiaan niin pysyisi säältä suojassa.
 
Onko kellään kokemusta Xiaomin lämpötila sensoreista ulko käytössä ?

Tämän voisi laittaa vaikka jakorasiaan niin pysyisi säältä suojassa.

Ollut nyt puoli vuotta yksi anturi terassilla sellaisessa paikassa johon ei pääse aurinko paistamaan tai vettä satamaan, mutta ei mitään erikoista suojaa ole. Toistaiseksi ainakin toiminut ok myös -25c pakkasella. Paristo näyttää kuluvan vähän nopeammin kuin sisällä olevissa antureissa.

Ettei nyt ihan mene pelkäksi vastaamiseksi, niin onko porukalla kokemuksia älylukoista jotka olisivat Home Assistanttiin yhteydessä? Olisi looginen seuraava askel laittaa lukitus HA:n taakse.
 
Ettei nyt ihan mene pelkäksi vastaamiseksi, niin onko porukalla kokemuksia älylukoista jotka olisivat Home Assistanttiin yhteydessä? Olisi looginen seuraava askel laittaa lukitus HA:n taakse.

Yale Doorman + Verisuren palikka
Verisure

(Ei vaadi verisurelta maksullista palvelua)
 
Tuolta löytyykin vino pino erillaisia tapoja integroida kodin automaatio-laitteita toimivaksi yhdessä (KNX, Z-wave, SPC jne.). Nyt tietää miten Huen valot ja hälyt saa pelaamaan yhteen.

Components
 
Ja onhan siihen doormaniin olemassa myös itsenäinen "ei-verisure" palikkakin.
 
Hankin joulun alla itselleni leikkikaluksi Netatmo Weather Stationin. Talossa on Daikinin ILP, jota voin ohjailla Online Controllerin avulla, joka tukee IFTTT:tä. Kävin äsken vähän kokeilemassa appletien rakentelua ja tuumasin, että pääsen aika lähelle haluamaani ulko-/sisälämpötilan mukaan säätyvää ILP:n pyyntiä, mutta tarvitsisin vielä tarkennuksia säätöön.

Onko kenelläkään kokemusta siitä, miten Daikinia kyykytetään muuten kuin IFTTT:llä? Itsellä on kynnyskysymyksenä kellonaika sekä pyyntilämpötilan säätö. Pitäisi siis saada triggerit päälle tiettyinä kellonaikoina (yöllä eri pyynnit kuin päivällä) ja päästä 0.5C tarkkuudelle pyynnissä. Daikinin kaukosäädin antaa muuttaa lämpötilaa 0.5C tarkkuudella ja Online Controller jostain käsittämättömästä syystä 1C tarkkuudella. Tietyllä ulkolämpötila-alueilla tuolla on aika iso merkitys.
 
Täällä kun oli aikaisemmin puhetta noista "järeämmistä" automatisoinneista kuten Siemens LOGOsta, niin tuli mieleen tämmöinenkin projekti joka joskus tuli vastaan.
UniPi 1.1 & 1.1 Lite | Unipi
Eli vähän laajempi io -"shieldi" RasPille... Menee LOGOon verrattuna tietenkin enemmin DIY -puolelle.
 
Täällä kun oli aikaisemmin puhetta noista "järeämmistä" automatisoinneista kuten Siemens LOGOsta, niin tuli mieleen tämmöinenkin projekti joka joskus tuli vastaan.
UniPi 1.1 & 1.1 Lite | Unipi
Eli vähän laajempi io -"shieldi" RasPille... Menee LOGOon verrattuna tietenkin enemmin DIY -puolelle.
Toisaalta tuossa on kyllä mahdollisuudet paljon laajempaan ohjelmointiin. Rajoittavana tekijänä on lähinnä omat koodaustaidot eikä niinkään rauta, toisin kuin logossa.

Hinnaltaan ovat suunnilleen samassa sarjassa, mutta varsinkin nörtille tuo raspi voi olla helpompi kuin logo, jonka ohjelmointi tapahtuu pitkälti piirtämällä sellaisia NOT, AND, OR palikoilla viivoja.. Tosin en ole nyt ihan varma siitä LogoComfort softasta, sitä softaa myydään ihan romppuna, mutta kun olen sen päivityspaketin ladannut, ja asentanut myös uuteen koneeseen jonkun kerran, niin en oikein ymmärrä että miten se ohjelma muka tarkistaa että siihen on joskus ostettu lisenssi.
 
Huomenna tulee sähkömittarin vaihto ja samalla saan sieltä pulssilähdön itselleni käyttöön. Ei vaatinut edes minkäänlaista vääntöä että suostuivat laittamaan minulle piuhan tuohon. Eli kohta saa reaaliaikaisen tehotiedon koko talosta sekä energian loggauksen myös suoraan domoticziin.
 
Toisaalta tuossa on kyllä mahdollisuudet paljon laajempaan ohjelmointiin. Rajoittavana tekijänä on lähinnä omat koodaustaidot eikä niinkään rauta, toisin kuin logossa.

Hinnaltaan ovat suunnilleen samassa sarjassa, mutta varsinkin nörtille tuo raspi voi olla helpompi kuin logo, jonka ohjelmointi tapahtuu pitkälti piirtämällä sellaisia NOT, AND, OR palikoilla viivoja.. Tosin en ole nyt ihan varma siitä LogoComfort softasta, sitä softaa myydään ihan romppuna, mutta kun olen sen päivityspaketin ladannut, ja asentanut myös uuteen koneeseen jonkun kerran, niin en oikein ymmärrä että miten se ohjelma muka tarkistaa että siihen on joskus ostettu lisenssi.

Olen itse helppaillut talon omistajaa joka erosi miehestään ja Siemenssin logiikat ohjasi aivan kaikkea. Pirullinen homma lähteä tekemään ukkosen polttaman logiikan tilalle uutta ohjelmaa kunnei varmuuskopiota eikä sen puolen muutakaan kuin mykkä logiikka sähkökaapissa. Eikä mitään halpaakaan jos automaatiokaveri vääntää uudet ohjelmat ja asentelee uudet laitteet. Tuo kokemus on se syy miksi pyrin ohjauksiin aina sen "normaalinkin" tavan ohjata sekä helpon muuttamisen ilman automatiikka olevaksi.

En ole vielä keksinyt miten logiikalla saisi helpommaksi kotiautomaatiota. Helpointa se on sillä rapsberry esim. Home Assistant ja OpenHAB joissa Node-RED tms. apuna ja mosquitton kautta viestittely laitteille jotka wifillä kommunikoi. Laitteisto on helppo ja edullinen kahdentaa jolloin rikkoutuessa on valmiina olemassa uusi. Varmuuskopiointi onnistuu helposti. Muuhun kuin uuten taloon logiikalla joutuu melkein kaiken uusiksi vetään ja tuskaa yhdistellä eri valmistajien laitteita jos koko talosta puhutaan eikä vaan muutamasta lämmityspistorasiasta tms. Liian levällään kenttä puhtaille automaatiojärjestelmille ja aivan tolkuttoman kallista tehdä niillä kun io-määrät on aivan järkyttävät koko talon kokoisessa järjestelmässä.
 
Huomenna tulee sähkömittarin vaihto ja samalla saan sieltä pulssilähdön itselleni käyttöön. Ei vaatinut edes minkäänlaista vääntöä että suostuivat laittamaan minulle piuhan tuohon. Eli kohta saa reaaliaikaisen tehotiedon koko talosta sekä energian loggauksen myös suoraan domoticziin.

Tuleeko pulssilähdöstä joku tolkullinen resoluutio? Täkäläisessä mittarissa ledi vilahtaa 10000x / kWh, mutta pulssilähtö olisi vain 500x / kWh.
 
Tuleeko pulssilähdöstä joku tolkullinen resoluutio? Täkäläisessä mittarissa ledi vilahtaa 10000x / kWh, mutta pulssilähtö olisi vain 500x / kWh.
Vanhassa mittarissa oli ledi myöskin 10000imp/kWh jota testailin lukea. Ei onnistunut järkevästi. Pulssilähtö siinäkin mittarissa 500imp/kWh josta sitten kysyinkin että saako tuohon piuhaa. Sanoivat että saa, mutta vaihtavat mielellään mittarin samalla uuteen. Uudessa mittarissa pulssilähtl kuulemma sama 500imp/kWh joka mielestäni ihan riittävä päämittaukseen. Pääosin energiankulutustahan tuolla seurataan. Tehotiedon saa vähän kuin bonuksena ja kyllä tuossakin resoluutio on riittävä. Esp mittailee microsekunneissa tuon pulssien välin.
 

Tuohon samaan koodiin tuo omakin osittain perustuu. Tuo 10000imp/kWh on vain niin raju määrä pulsseja että ainakin fotootransistorillla on jo hankaluuksia erotella pulsseja toisistaan kun tehoa menee reilummin. Vilkkuu meinaan melko vinhaan tahtiin. Ilppien mittareissa minulla on 2000imp/kWh pulssisuhde ja noissa tuo toimii aivan hyvin. Niissäkin kylläkin luetaan S0-lähtöä eikä lediä. Kaverille tein päämittariin 1000imp/kWh lukijan fototransistorilla, joka tällä hetkellä on testissä.
 
Tuohon samaan koodiin tuo omakin osittain perustuu. Tuo 10000imp/kWh on vain niin raju määrä pulsseja että ainakin fotootransistorillla on jo hankaluuksia erotella pulsseja toisistaan kun tehoa menee reilummin. Vilkkuu meinaan melko vinhaan tahtiin. Ilppien mittareissa minulla on 2000imp/kWh pulssisuhde ja noissa tuo toimii aivan hyvin. Niissäkin kylläkin luetaan S0-lähtöä eikä lediä. Kaverille tein päämittariin 1000imp/kWh lukijan fototransistorilla, joka tällä hetkellä on testissä.
Millaisista kulutuksista puhut jos fototransistorilla vaikeaa. Muksuna kun väännettiin Commodore C64 varten valokynää fotoransistorista. Eli tuo tunnisti CRT ruudulta kun piirrettävä säde on sen kohdalla. Nykyiset ihan eri nopeuksisia saatavilla.

Niin tai näin pitänyt vilkaista mihin tahtiin Tasmota ehtii ESP-01S laudalla counterinsa kanssa ja voisko sitä noihin pienempitahtisiin käyttää. Toisaalta sähköyhtiöllä on nettisivunsa joista saa dataa ulos pienellä viiveellä. Enemmän merkitystä ollut seurata noita isoja kuormia suoraan kuten Sonoff Pow R2 on ilmalämpöpumpuilla, autoilla yms. Öljykattilassa mittaillaan termostaattien päällä oloa kun niin öljyn kuin sähkön puolella suuttimen koosta tiedätään öljyn kuluminen ja sähkövastukset syö kanssa aina saman määrän ilman että tarvii mitata. Vielä hakusessa kaava jolla saisin lämmityksen energiamäärän meno ja tuloveden lämmöstä eroteltua käyttöveden enrgiamäärästä. Muuten kattila alkaa oleen täysin ohjattavissa kun oumanin huonetermostaatin emulointi toimii kunnolla ja vuorokausikellossakin oma esp-01s.

Joku edullinen 3 vaihe energiamittari olisi kiva kontaktorilla. Nyt kun käyttänyt kolmea Sonoff Pow R2 niissä missä pystynyt kahdessa pakottaen aina päälle ja ohjaamattomaksi. Yhden katkaisten ja sen perässä ollen myös kontaktori joka tiputtaa muut vaiheet samalla. En oikein tykkää tuosta tavasta eikä se sovellu kaikkiin.
 
Viimeksi muokattu:
Ketjussa aikaisemminkin ollut kysymys:

Löytyyköhän mistään tai onko joku soveltanut näihin Purmo/Yali WiFi lämpöpattereihin olevaa WiFi ohjausyksikköä.

Ohjausyksikkö Purmo TempCo Touch E3 WiFi, kosketusnäyttö

Itsellä 13 kpl näitä, mutten malttaisi ostaa tuota 199e purkkia.

Oletko ollut tyytyväinen pattereihin? Itse asustelen suoralla sähköllä, yhdellä takalla ja ILPillä lämpiävässä rintamamiestalossa ja patterien vaihtaminen modernimpiin on ollut mielessä. Lähinnä lämmityksen ajastaminen ja tarkempi säätäminen on tavoitteena. Myös mahdollisesti parempi ilmanlaatu, talvisin on talon ilma melkoisen kuiva ja mainospuheissa öljytäytteiset voisivat tuota helpottaa.

Optiwatti tai joku muu kaupallinen toimija on myös ollut mielessä, mutta toisaalta ei haluaisi sitoutua yhteen toimijaan liiaksi.
 
Oletko ollut tyytyväinen pattereihin? Itse asustelen suoralla sähköllä, yhdellä takalla ja ILPillä lämpiävässä rintamamiestalossa ja patterien vaihtaminen modernimpiin on ollut mielessä. Lähinnä lämmityksen ajastaminen ja tarkempi säätäminen on tavoitteena. Myös mahdollisesti parempi ilmanlaatu, talvisin on talon ilma melkoisen kuiva ja mainospuheissa öljytäytteiset voisivat tuota helpottaa.

Optiwatti tai joku muu kaupallinen toimija on myös ollut mielessä, mutta toisaalta ei haluaisi sitoutua yhteen toimijaan liiaksi.
Mainospuheet on mainospuheit. Jos pakkas kylmää ulkoilmaa lämmitetään niin se on täysin yhtä kuivaa lämmität sitä paljaalla vastuksella tai öljytäyteisellä patterilla. Ihan yhtä kuivaa se on vesikiertoisessa keskuslämmityksessäkin. Fysiikka määrää sen eikä sillä merkitystä mikä lämmittävän laitteen pintalämpötila on. Kylmä ulkoilma ei pysty kantaan vettä niin lämmetessään se on saharan kuivaa kuivaten sisätilat. Siihen ei auta kuin joko lisätä kostuttimia tai vähentää ilmanvaihtumista. Jälkimmäinen ei mikään hyvä keino.

Toki sillä ettei ne korkeat lämpötilat ole ulkoseinää vasten olevan patterin ja seinän välissä tuo energiasäästöä kun ei se lämpö karkaa seinän läpi yhtä helposti. Eli siinä mielessä se öljytäytteinen tuo säästöä. Muuten sen hyötysuhde on täysin sama.

Loppupeleissä niin vanhan rintamamiestalon suorasähkön kohdalla varmaan halvin ja tehokkain keino säästää on patterin taakse liimata alumiinifolio seinälle. Heijastaa lämpösäteilyn takaisin eikä mene niin isoa määrää seinän läpi. Vanhassa kunnei edes välttämättä ole ikkunan alla kunnolla enää eristettäkään jos purut painuneet seinänvälistä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko joku bongannut langatonta kytkinlähetintä joka toimisi kovalla sähköllä? Tietysti semmoisin voi tehdä kolvailemalla patterin tilalle teholähteen, mutta ihan valmista palikkaa?

Enkä tarkoita nyt niitä patterittomia jotka toimii sillä painikkeen liike-energialla, niillä ei pysty oikein himmentimiä yms toteuttamaan.

Olen itse helppaillut talon omistajaa joka erosi miehestään ja Siemenssin logiikat ohjasi aivan kaikkea. Pirullinen homma lähteä tekemään ukkosen polttaman logiikan tilalle uutta ohjelmaa kunnei varmuuskopiota eikä sen puolen muutakaan kuin mykkä logiikka sähkökaapissa. Eikä mitään halpaakaan jos automaatiokaveri vääntää uudet ohjelmat ja asentelee uudet laitteet. Tuo kokemus on se syy miksi pyrin ohjauksiin aina sen "normaalinkin" tavan ohjata sekä helpon muuttamisen ilman automatiikka olevaksi.

No tietysti jos systeemistä ei ole dokumenttia, eikä softasta varmuuskopiota, niin varmasti on paskahomma rakentaa uusiksi se.

Miten sen automaatiolle tehdyn systeemin toteuttaa niin että siinä on "normaali" ohjaustapa rinnalla?
Tietysti tekemällä ihan perinteisen sähköistysken, ja sitten korvaamalla kytkimet langattomilla releillä/dimmereillä ja teippaamalla sen langattoman lähettimen siihen kytkinrasian päälle, mutta jotenkin tuo tuntuu melkoiselta purkkaviritykseltä. Tuo on tavallaan looginen tapa toteuttaa se jos muuttaa olemassaolevan systeemin.

En ole vielä keksinyt miten logiikalla saisi helpommaksi kotiautomaatiota. Helpointa se on sillä rapsberry esim. Home Assistant ja OpenHAB joissa Node-RED tms. apuna ja mosquitton kautta viestittely laitteille jotka wifillä kommunikoi. Laitteisto on helppo ja edullinen kahdentaa jolloin rikkoutuessa on valmiina olemassa uusi. Varmuuskopiointi onnistuu helposti. Muuhun kuin uuten taloon logiikalla joutuu melkein kaiken uusiksi vetään ja tuskaa yhdistellä eri valmistajien laitteita jos koko talosta puhutaan eikä vaan muutamasta lämmityspistorasiasta tms. Liian levällään kenttä puhtaille automaatiojärjestelmille ja aivan tolkuttoman kallista tehdä niillä kun io-määrät on aivan järkyttävät koko talon kokoisessa järjestelmässä.

Tietysti tuollainen Siemensin Logolla tai jollain muulla vastaavalla keskitetyllä IO palikalla toteutettava järjestelmä on tehtävä juuri rakennusvaiheessa, tai laajan saneerauksen yhteydessä.

"Virallisia" järjesetelmiä automaation toteutukseen ei ole oikein muita kuin KNX, joka on ihan tautisen hintainen jos kaikki menee sen kautta, kun pelkkä valokytkin maksaa jo luokkaa 150e, mutta taas toisaalta jos lähtee tekemään koko kiinteistön kattavaa automaatiota, niin systeemi, jossa osa toimii tavallisella vain oven pielestä ohjattavalla valokytkimellä ja osa KNX:n kautta on ihan järjetön; se keskitetty hallintamahdollisuus koko taloon puuttuu, joka tekee siitä KNX:stä vaan hemmetin kalliin tavan toteuttaa muutama toimilaite.

Jotta bidjetti pysyy jotenkin tolkuissaan, niin tuollainen logolla, tms edullisella IO:lla toteutettuna tuon täysin keskitetyn ohjausken ja säätömahdollisuuden pystyy tekemään, mutta samalla se tekee systeemistä monimutkaisemman ja omallatavallaan myös vika-alttiimman. Tai ehkä pikemminkin se yksi vika on laajavaikutteisempi, kuin KNX:ssä jossa yksi vika koskee vain sitä yhtä laitetta.

Nuo langattomat systeemit ovat käytännössä ainoa vaihtoehto silloin kun lähdetään muuttamaan olemassa olevaa systeemiä, eikä haluta purkaa seiniä alas, mutta mun vaikeutelman mukaan (muodostunut jossianmäärin omista kokemuksista ja kavereiden kanssa turistessa) nuo langattomat systeemit muuttuvat sitä epäluotettavammiksi mitä laajempia ne ovat, ja jos normaalin omakotitalon kaiken sähköistyksen liittää siihen järjestelmään, niin kyllähän se melko laaja systeemi väkisinkin on.
 
Loppupeleissä niin vanhan rintamamiestalon suorasähkön kohdalla varmaan halvin ja tehokkain keino säästää on patterin taakse liimata alumiinifolio seinälle. Heijastaa lämpösäteilyn takaisin eikä mene niin isoa määrää seinän läpi. Vanhassa kunnei edes välttämättä ole ikkunan alla kunnolla enää eristettäkään jos purut painuneet seinänvälistä.

Toisaalta jos patteri ei ole ihan iänkaiken vanha ne ei kovin paljoa sieltä takapuolelta lämpene, vaan rakenne on onnistuttu tekemään sellaiseksi että se säteilylämpökin suuntautuu eteenpäin.

Jonkinverran säästöä tulee modernilla elektronisella termarilla olevasta patterista jolla on pieni hystereesi, verrattuna johonkin vanhaan mekaanisella bimetallitermarilla toimivaan patteriin.
 
Täällä on testailtu Osramin SmartPlugeja Huen kanssa. Hankin testiksi Amazonin myymän halvan sisäpistorasian sekä hiukan kalliimman IP44 suojatun ulkorasian. Ulkopistorasia on oikeasti tarkoitettu ulkokäyttöä varten, pistoke on suljettavan tiiviin kuvun alla jonka alle mahtuu töpseli, niin että luokitus pysyy voimassa vaikka rasiaan olisi liitetty johto.

Pikaisia käyttökokemuksia parin päivän testailujen jälkeen:

Sisäpistorasia tuntuu toimivan hienosti. Parituksen ajaksi tökkäsin rasian sillan vieressä olevaan vapaaseen pistorasiaan, painoin rasiassa olevaa nappia niin pitkään että se naksahti, ja käynnistin haun Huen apsista. Rasia ilmestyi lamppulistaan ja sitä pystyi naksauttelemaan päälle ja pois kuten normaalia lamppua.

Ulkorasia on hiukan epävarmemman tuntuinen. Paritus onnistui kuten sisärasialla, mutta kun testailin kantaman rajoja, se muuttui unreachable-tilaan eikä palautunut edes kun sen toi takaisin sillan viereen. Poistin rasian Huen listasta ja käynnistin haun uudestaan, ja sittenkin vasta kolmas kerta toi sen takaisin. Pitää vielä testata johtuiko ongelmat betoniraudoituksista tms. joka blokkaa signaalin vai mistä, etäisyys millä tuo tapahtui ei ollut kovin montaa metriä lähimmästä hue-lampusta, tosin kerrosta alempana.

Ohjaan rasioita Huen APIn kautta enkä apsilla, eikä siinä tunnu olevan ongelmia. Asettamalla state/on arvoon true tai false rasiat napsuvat päälle ja pois.
 
..
Miten sen automaatiolle tehdyn systeemin toteuttaa niin että siinä on "normaali" ohjaustapa rinnalla?
Tietysti tekemällä ihan perinteisen sähköistysken, ja sitten korvaamalla kytkimet langattomilla releillä/dimmereillä ja teippaamalla sen langattoman lähettimen siihen kytkinrasian päälle, mutta jotenkin tuo tuntuu melkoiselta purkkaviritykseltä. Tuo on tavallaan looginen tapa toteuttaa se jos muuttaa olemassaolevan systeemin...

Tällä hetkellä Sonoff T1 EU on mitä käyttänyt kytkimissä.
Toimii tavallisena kytkimenä ilman ohjausta. Tasmotan kanssa pelaa MQTT, Hue ja KNX. Toki saat ESP8266 myötä vaikka mitenkä ohjelmoitua. Lisäksi noissa on 433MHz kaikosäätimen vastaanotin sisäisesti. Ulkovaloissa joissa ei ollenkaan olen käyttänyt Nexan uppoasennettavaa 433MHz vastaanotinta ja kaukosäädin varalle. Portti yms on ihan kytkin joka käännetään toiseen asentoon niin ohittaa kaiken kytkimien ohjaten suoraan moottoria jne.

Sonoff T1 EU
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen myös sitä mieltä että hue ja trådfri lampuille voisi olla oma säikeensä ja kotiautomaatioketjussa käsiteltäisiin jos joku oikeasti rakentelee kotiautomaatiota ha:n/domoticzin/vastaavan päälle tai vieläkin enemmän hc touhulla.
Jep. Muakaan ei kiinnosta muu automaatio kuin valot, joten tein sitten oman threadin (ilmeisesti ei kukaan muu vielä ollut ehtinyt?).

Löytyy Elektroniikka-alueelta:
Älyvalot (Smart Lights), Philips Hue, Ikea Trådfri yms.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 512 735
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom