Kotiautomaatio

Oletko ollut tyytyväinen pattereihin? Itse asustelen suoralla sähköllä, yhdellä takalla ja ILPillä lämpiävässä rintamamiestalossa ja patterien vaihtaminen modernimpiin on ollut mielessä. Lähinnä lämmityksen ajastaminen ja tarkempi säätäminen on tavoitteena. Myös mahdollisesti parempi ilmanlaatu, talvisin on talon ilma melkoisen kuiva ja mainospuheissa öljytäytteiset voisivat tuota helpottaa.

Optiwatti tai joku muu kaupallinen toimija on myös ollut mielessä, mutta toisaalta ei haluaisi sitoutua yhteen toimijaan liiaksi.

Itsellä myös ILP , varaava takka ja seinillä nämä Yalit. Talo vm 1968, 1krr, matala, 126m2.

Toki minulla oli remontista johtuva patterien vaihto, ennen seinillä peltiset Teuvan Riipinkylässä valmistetut peltiset patterit ja nämä tuli nyt vaihdettua ilman mtn miettimistä. Aluksi ajattelin että nämä Yalit tuo säästöjä suoraan sähköön, mutta selvähän se on että 1000w öljypatteri ottaa 1000w ja peltinen 1000w ottaa myös sen 1000w, toki öljyinen luovuttaa lämpöä pidempään.

Itse ilmassa en ole huomannu muutosta, toki olen taloon kesällä lisännyt 5 x 100mm reikiä seiniin ( 4x mh ja 1 x oh) ilman vaihdon parantamiseksi (ennen talossa oh 1x80mm reikä), tämä muutos on tuonut suurimman muutoksen ilmaan.
Mutta pattereihin olen tyytyväinen, tekee mitä lupaa ja pyytää, termostaatti taisi olla 0,2c tarkkuudella, mitään naksumisia ym ääntä ei kuulu, jos et näkisi et tietäisi.
Aluksi oli tarkotus säädellä ja ajastella, mutta nyt ne on kaikki 13kpl jäänyt 18c asetukselle, ILP on 20c niin hyödyn takia yritän ettei patterit menisi päälle, ehkä tämän takia en malta laittaa 199e purkkiin, ajattelin kun täällä moni tekee mitä haluaa niin jos löytyisi joku joka olisi tehnyt tälle purkille vastaavan DIY-purkin millä pystyisi esim seuraamaan sähkönkulutusta yms.

Itse ostin paketin jossa oli 1200w, 1000w, 6 kpl 750w, 3 kpl 500w ja 2kpl 250w hintaan 2200e, Yali Digital. (9/17), paikallisesta sähkökaupasta.
 
Tätä ketjua lukiessa pakosti herää DIY-miehen kiinnostus.
Itsellä talossa Huen lamput ja Xioamin lämpösensorit, ovitunnistimet, robo ja valokytkimiä, pihalla kamerat jotka toimii Yoosee ohjelmalla.

Jos/kun haluaisin lähteä Rasberry kelkkaan mukaan ja aloittaa harrastus niin mitä tarvitsen ?
Mitkä on ne perus osat millä tälle kotiautomaatiolle luodaan ns.kivijalka ?

Kiitos!

Edit: Eli esim tästä alkupaketti :
US $36.98 |Original 2018 New Raspberry Pi 3 Model B+plus Board 1GB LPDDR2 BCM2837B0 Quad Core Ras PI3 B,PI 3B with WiFi&Bluetooth-in Demo Board from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä on ilpin kanssa vähän ongelmia sen suhteen ettei sen kaukosäätäminen pelaa nyt kunnolla. Hitachin r32 kylmäaineen pumpun protokollan kanssa jotain pielessä enkä ole kerennyt selvittää mikä. Toisaalta myös etsinyt kytkentää millä sais suoraan wifi-modulin paikkaan laittaa kiinni. Wifi palikkaa en ole viittinyt hommata kun en varsinaisesti sen pilvellä tee mitään. Jollei muuten niin kopioin kasan lennaisia kaukosäätimen lähetteen ja käytän niitä. Toinen eri merkkinen ilp autotallissa pelittää hyvin kaukosäädöillä eikä tarvi enää autotallissa käydä laittaa työskentelylämpötilaa päälle erikseen.
 
Tätä ketjua lukiessa pakosti herää DIY-miehen kiinnostus.
Itsellä talossa Huen lamput ja Xioamin lämpösensorit, ovitunnistimet, robo ja valokytkimiä, pihalla kamerat jotka toimii Yoosee ohjelmalla.

Jos/kun haluaisin lähteä Rasberry kelkkaan mukaan ja aloittaa harrastus niin mitä tarvitsen ?
Mitkä on ne perus osat millä tälle kotiautomaatiolle luodaan ns.kivijalka ?

Kiitos!
Joko Home Assistant tai OpenHabian raspberryyn. Mosquitto mikä toimii MQTT palvelimena mihin kaikki viestit joilla ohjaukset. Influxdb tietokannaksi. Node-RED jolla mukavampi tehdä automaatiot.

433MHz lämpösensorit luonnistuu mielestäni parhaiten RFLinkillä. Sen saa helposti MQTT kytkettyä kun kytkee siihen ESP-01S tasmotan serial bridge ja tx ja rx liitännöistä yhteen. Node-REDillä on helppo tehdä ESP:n serial bridge alustus MQTT info2 viestin saapuessa bootatessa. Miksi RFLink MQTT kytketysti eikä usb niin silloin saa useampia sopiviin paikkoihin. Mut toki turhaa jos asunto sellainen että toimii yhdelläkin kaikkialla. Itse joudun Wifiinkin käyttämään 4 eri tukiasemaa ja 433MHz laitteet on kolmen RFLinkin avulla tehtynä. Joten suoraan Rasperryyn USB:lla kytkeminen on poissa laskuista jo matkojenkin takia.

Hue yms. voi käyttää niiden omia siltoja, hommata raspiin zigbee tai RFLink jossa onkin CC2500 moduli 433MHz sijasta. Itsellä tässä sama kuin 433MHz kanssa etten voi raspberryssä kiinni suoraan olevaa käyttää kunnei yhteydet pelaa koko talon kattavasti yhdellä.

Kameran kuvat saa ylensä suoraan streaminä käyttöliittymiin mut liiketallenukset on parasta ihan omilla ohjelmillaan ja koneillaan tehdä. Muistikortit ei kestä kauaa videovalvontaa tullen kirjoituskerrat täyteen. Varmuuskopiointi kannattaa ottaa ihan tosissaan alusta asti. Vaikka oma usb-tikku raspberryyn johon automaattisesti varmuuskopiot muistikortin rikkoutumisen varalle. Tai sitten pilvitallenteeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Millaisista kulutuksista puhut jos fototransistorilla vaikeaa. Muksuna kun väännettiin Commodore C64 varten valokynää fotoransistorista. Eli tuo tunnisti CRT ruudulta kun piirrettävä säde on sen kohdalla. Nykyiset ihan eri nopeuksisia saatavilla.

Niin tai näin pitänyt vilkaista mihin tahtiin Tasmota ehtii ESP-01S laudalla counterinsa kanssa ja voisko sitä noihin pienempitahtisiin käyttää. Toisaalta sähköyhtiöllä on nettisivunsa joista saa dataa ulos pienellä viiveellä. Enemmän merkitystä ollut seurata noita isoja kuormia suoraan kuten Sonoff Pow R2 on ilmalämpöpumpuilla, autoilla yms. Öljykattilassa mittaillaan termostaattien päällä oloa kun niin öljyn kuin sähkön puolella suuttimen koosta tiedätään öljyn kuluminen ja sähkövastukset syö kanssa aina saman määrän ilman että tarvii mitata. Vielä hakusessa kaava jolla saisin lämmityksen energiamäärän meno ja tuloveden lämmöstä eroteltua käyttöveden enrgiamäärästä. Muuten kattila alkaa oleen täysin ohjattavissa kun oumanin huonetermostaatin emulointi toimii kunnolla ja vuorokausikellossakin oma esp-01s.

Joku edullinen 3 vaihe energiamittari olisi kiva kontaktorilla. Nyt kun käyttänyt kolmea Sonoff Pow R2 niissä missä pystynyt kahdessa pakottaen aina päälle ja ohjaamattomaksi. Yhden katkaisten ja sen perässä ollen myös kontaktori joka tiputtaa muut vaiheet samalla. En oikein tykkää tuosta tavasta eikä se sovellu kaikkiin.

Päämittarilla keskikulutukset pyörii näin talvisaikaan noin 2-6kWh luokassa ja hetkelliset tehot tietysti saattaa olla yli tuon 6kW helposti. Näin teoreettisesti laskien varaaja päällä 3kW, lämpöpumppuja pari kappaletta a 1,5kW, märkätilojen lattialämmöt ja kylmälaitteet ~0,5kW niin melko tiuhaan se 10000imp/kWh ledi pakkasilla vilkkuu. Pulssin lukeminen ei sinäänsä ole ongelma mutta pulssien erottelu toisistaan tiuhaan vilkkuvassa ledissä tuottaa haasteita ohjelmointin. Toki tuon voisi toteuttaa laskien useampaa pulssia ja lähettämällä jotain keskiarvoa pulssien välistä jne, mutta en ole jaksanut väsätä koodia tuota lukemaan kun tuon pulssilähdön saaminen oli niin yksinkertainen homma. Tuolla fyysisellä releellä pulssien lukemisesta saa varmasti luotettavan ja pulsseja ei ainakana missata välistä. Siinä mielessä eroaa aikalailla tuosta valokynästä eli jos siinä oli vain tarkoituksena erottaa koska viiva on kohdalla eikä laskea montako kertaa kuva välähtää kun viiva on kohdalla. Ainakin jos meinaa keskeytystä käyttää tuossa pulssin luvussa niin jo ohjelmakierto luo oman viiveensä aina siihen pulssien väliin. Mutta tosiaan on mahdollista, mutta koodi täytyisi jonkinlaisen kompromissin mukaan rakennella.
 
Joku edullinen 3 vaihe energiamittari olisi kiva kontaktorilla. Nyt kun käyttänyt kolmea Sonoff Pow R2 niissä missä pystynyt kahdessa pakottaen aina päälle ja ohjaamattomaksi. Yhden katkaisten ja sen perässä ollen myös kontaktori joka tiputtaa muut vaiheet samalla. En oikein tykkää tuosta tavasta eikä se sovellu kaikkiin.

En tiedä soveltuuko sinun käyttöön, enkä nyt ehdi kännykällä tarkistamaan, mutta kurkkaa
Shelly 4 Pro - Shelly Cloud
 

En suosittele tilaamaan itse Raspia AliExpressistä.
Powerista saa uusimman Raspin nyt 29e

Nuo oheiskilkkeet voi sitten tilata AliExpressistä oman maun mukaan. Hakuun Raspberry Pi Case ja Raspberry pi PSU, ja löytyy monenlaista vaihtoehtoa.

Kiinalaisiin virtalähteisiin tosin suhtautuisin hieman varauksella. Suosittelevat Raspille vähintään 2.5A virtalähdettä, mutta itsellä on toiminut hyvin tavallisella Samsungin 2A USB-laturilla.

Muistikortiksi joku 32gb kortti. Esim. Citymarketeissa tarjouksessa ollut Samsungin 5e kortti käy hyvin.

Softasta vahva suositus Home Assistantin HASS.IO:lle.
Itse lähdin ensin liikkeelle Raspbianin päälle itse asennetulla Home Assistantilla ja sen rinnalle erikseen asennetuilla Mosquittolla, InfluxDB:llä ja Grafanalla... Kun Raspberrystä alkoi loppua ruuti kesken, asensin kaiken docker-containereihin UbuntuServer-PC:lle. Nyt kuitenkin ihan vaan helppouden takia laitoin Home Assistantin pyörimään Raspille HASS.IO:n päälle, ja mosquitton Add-onina sen rinnalle. HASS.IO:sta on äärimmäisen paljon helpompi ottaa backupit ja palauttaa tilanne backupeista. Lisäksi itse asennusprosessi on naurettavan helppo.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä soveltuuko sinun käyttöön, enkä nyt ehdi kännykällä tarkistamaan, mutta kurkkaa
Shelly 4 Pro - Shelly Cloud
16A sulakeet melkein joka tilantees missä kaipais niin tuon 10A tökkää siihen.

Päämittarilla keskikulutukset pyörii näin talvisaikaan noin 2-6kWh luokassa ja hetkelliset tehot tietysti saattaa olla yli tuon 6kW helposti. Näin teoreettisesti laskien varaaja päällä 3kW, lämpöpumppuja pari kappaletta a 1,5kW, märkätilojen lattialämmöt ja kylmälaitteet ~0,5kW niin melko tiuhaan se 10000imp/kWh ledi pakkasilla vilkkuu. Pulssin lukeminen ei sinäänsä ole ongelma mutta pulssien erottelu toisistaan tiuhaan vilkkuvassa ledissä tuottaa haasteita ohjelmointin. Toki tuon voisi toteuttaa laskien useampaa pulssia ja lähettämällä jotain keskiarvoa pulssien välistä jne, mutta en ole jaksanut väsätä koodia tuota lukemaan kun tuon pulssilähdön saaminen oli niin yksinkertainen homma. Tuolla fyysisellä releellä pulssien lukemisesta saa varmasti luotettavan ja pulsseja ei ainakana missata välistä. Siinä mielessä eroaa aikalailla tuosta valokynästä eli jos siinä oli vain tarkoituksena erottaa koska viiva on kohdalla eikä laskea montako kertaa kuva välähtää kun viiva on kohdalla. Ainakin jos meinaa keskeytystä käyttää tuossa pulssin luvussa niin jo ohjelmakierto luo oman viiveensä aina siihen pulssien väliin. Mutta tosiaan on mahdollista, mutta koodi täytyisi jonkinlaisen kompromissin mukaan rakennella.

Käytä keskeytystä ja pulssin reunaa sekä laskurilla viimeistään ohjelmakierron ongelma katoaa.

Ihan oikeasti kun hitaalla 16MHz arduinollakin tulee luettua rotary encodereita jois tulee oikeasti kovaa tahtia pulssia. TI:n 80MHz samoin kuin ESP8266 pysyy helposti noissa tahdeissa.
 
Viimeksi muokattu:
16A sulakeet melkein joka tilantees missä kaipais niin tuon 10A tökkää siihen.

Shellyltä tulossa tämän videon mukaan Shelly HD malli.

Videolla kaveri höpisee että samanlainen kuin 4pro ja puhuu neljästä 32A kanavasta. Esitteessä tosin lukee 2 channel 32A. Tuotteessa olevien merkintöjen mukaan voisi olla 4-kanavainen. Selvinnee siis lähiaikoina onko kyseessä 4x16A vaiko 2x32A vaiko jotain aivan muuta.

Edit: Löytyikin näköjään jo tästä esitteestä. Eli kyseessä todennäköisesti 2x32A malli.
 
16A sulakeet melkein joka tilantees missä kaipais niin tuon 10A tökkää siihen.



Käytä keskeytystä ja pulssin reunaa sekä laskurilla viimeistään ohjelmakierron ongelma katoaa.

Ihan oikeasti kun hitaalla 16MHz arduinollakin tulee luettua rotary encodereita jois tulee oikeasti kovaa tahtia pulssia. TI:n 80MHz samoin kuin ESP8266 pysyy helposti noissa tahdeissa.

Käytössä on keskeytys ja pulssin reuna, mutta kuten sanoin en jaksanut kirjoittaa koodia nii, että alan laskemaan useampaa pulssia ja niiden pulssivälien keskiarvoa. Tuo releen saaminen mittariin kävi niin kivuttomasti, että tein sen mielummin noin.
 
Tuohon samaan koodiin tuo omakin osittain perustuu. Tuo 10000imp/kWh on vain niin raju määrä pulsseja että ainakin fotootransistorillla on jo hankaluuksia erotella pulsseja toisistaan kun tehoa menee reilummin. Vilkkuu meinaan melko vinhaan tahtiin. Ilppien mittareissa minulla on 2000imp/kWh pulssisuhde ja noissa tuo toimii aivan hyvin. Niissäkin kylläkin luetaan S0-lähtöä eikä lediä. Kaverille tein päämittariin 1000imp/kWh lukijan fototransistorilla, joka tällä hetkellä on testissä.

Eihän se nyt vielä ole lainkaan rajua, fototransistorit menee kyllä paljon kovemmillekin taajuuksille. Kotona tuota 10000 / kWh vilinää lukee 1-wire-laskuri ja pientä epätarkkuutta yli 10 kW:n kulutuksiin tulee käyriinkin jostain. Alle kilowatissa 6 watin minuuttiresoluutio on kuitenkin kiva erilaisten pienempien kulutusten tarkisteluun.

sahkonkulutus_20190110


Mökillä sen sijaan on ESP lukemassa Carunan 1000 / kWh vilkkumista ja pienillä kulutuksilla ne käyrät on melkoista sahalaitaa, kun minuuttiresoluutio on 60 wattia. Kyllähän siitäkin toki näkee milloin jääkaapin kompura käy.

sahkonkulutus_20180812
 
Ulkorasia on hiukan epävarmemman tuntuinen. Paritus onnistui kuten sisärasialla, mutta kun testailin kantaman rajoja, se muuttui unreachable-tilaan eikä palautunut edes kun sen toi takaisin sillan viereen. Poistin rasian Huen listasta ja käynnistin haun uudestaan, ja sittenkin vasta kolmas kerta toi sen takaisin. Pitää vielä testata johtuiko ongelmat betoniraudoituksista tms. joka blokkaa signaalin vai mistä, etäisyys millä tuo tapahtui ei ollut kovin montaa metriä lähimmästä hue-lampusta, tosin kerrosta alempana.

Minulla on tuollainen ulkorasia pihalla lumihangessa ohjaamassa auton lämmitystä. Matkaa lähimmästä Hue-valaisimesta on maksimissaan 10 metriä. Ehkä kannattaa lisätä Hue-lamppu tai muu laite lähemmäs pistorasiaa niin verkko pysyy kasassa.

Ulkorasia toimii luotettavasti, ainoastaan ajastus vaatisi vähän muutakin kuin Hue-sovelluksen käyttöä. Viimeksi oli auto 12 tuntia lämmityksessä kun kukaan ei ollut huomannut kytkeä sitä pois... Yritän taas innostua Home Assistantista.
 
Olen laittanut kämppään Philipsin Hue lamppuja ja lisäksi Home Assistant pyörii tuossa Rasbperryssä. Ajattelin tilata kaveriksi Xiaomin sensoreita ilman Xiaomin siltaa ja käyttää tuota Zigbee2mqtt. Onnistuuko Home Assistantilla se että Philips Hue silta jää käyttöön ja Xiaomi sensorit ovat yhteydessä tuon Zigbee2mqtt kautta. Eli portaissa Xiaomin sensori, joka sytyttää Philips Hue valon liikkeestä? Vai pitääkö kaikki parittaa tuon Zigbee2mqtt kautta ja ottaa Philipsin silta pois käytöstä.
 
Viimeksi muokattu:
Hankin joulun alla itselleni leikkikaluksi Netatmo Weather Stationin. Talossa on Daikinin ILP, jota voin ohjailla Online Controllerin avulla, joka tukee IFTTT:tä. Kävin äsken vähän kokeilemassa appletien rakentelua ja tuumasin, että pääsen aika lähelle haluamaani ulko-/sisälämpötilan mukaan säätyvää ILP:n pyyntiä, mutta tarvitsisin vielä tarkennuksia säätöön.

Onko kenelläkään kokemusta siitä, miten Daikinia kyykytetään muuten kuin IFTTT:llä? Itsellä on kynnyskysymyksenä kellonaika sekä pyyntilämpötilan säätö. Pitäisi siis saada triggerit päälle tiettyinä kellonaikoina (yöllä eri pyynnit kuin päivällä) ja päästä 0.5C tarkkuudelle pyynnissä. Daikinin kaukosäädin antaa muuttaa lämpötilaa 0.5C tarkkuudella ja Online Controller jostain käsittämättömästä syystä 1C tarkkuudella. Tietyllä ulkolämpötila-alueilla tuolla on aika iso merkitys.
Itse itselleni vastaten, API löytyy ja vaikka pienellä Python-koodauksella saa rakenneltua riittävän kikkareen säätämään pyyntilämpötilaa ulkolämpötilan mukaan. Itse tein vähän kevyemmän ratkaisun kuin mikä tuo Netatmo API on, koska en saanut sitä toimimaan vaan herjasi aina virheellisestä salasanasta tms.

philippelt/netatmo-api-python
ael-code/daikin-control
 
Tokmanni Energy+ omistajat, toimiiko palikan on/off nappi espEasy/tasmotalla? Jos juu, niin millä asetuksilla?
 
Tokmanni Energy+ omistajat, toimiiko palikan on/off nappi espEasy/tasmotalla? Jos juu, niin millä asetuksilla?
Toimii. Minulla on noissa kaikissa Tasmota 5.12.0 ja wikissä kerrotut asetukset:
arendst/Sonoff-Tasmota

GPIO12 siis pitää määrittää lediksi (nollaksi), jotta GPIO14:lla (nappi) voi komentaa relettä.

EDIT: Tasmotan uudemmissa versioissa on ilmeisesti moduulin tyypiksi valittavissa "51 Obi socket", jolloin nuo asetukset tulevat kerralla kuntoon.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo zigbee2mqtt toimii lienee myös hassion mosquitto addonilla? Eli tikku kylkeen kiinni vain? Johonkin fiksumpaan voisi siirtyä tosta ikean bridgestä.
 
Tuo zigbee2mqtt toimii lienee myös hassion mosquitto addonilla? Eli tikku kylkeen kiinni vain? Johonkin fiksumpaan voisi siirtyä tosta ikean bridgestä.
Tilasin Kiinasta laitteet tulemaan, kirjoittelen kunhan tuotteet tulee, että miten onnistui omat suunnitelmat.
 
Tilasin Kiinasta laitteet tulemaan, kirjoittelen kunhan tuotteet tulee, että miten onnistui omat suunnitelmat.

Sama homma.

Oma setti on RPi3b+, jossa HA (dockerissa) ja muita softia pyörimässä.
Tulossa erilaisia yeelight-valoja, xiaomin älykatkaisimia, liikesensori ja älypistorasioita.

Heräsikin tässä kysymys, että miten porukka on hoitanut valaisimien katkaisijat?
Eli siis kun valon on oltava kokoajan sähköverkossa, että se osaa toimia automaation mukaan, niin onko teillä vaan vanhat katkaisijat "päällä" asennossa ja softalla hoidatte katkaisut vai kuinka?

Vähän suunnittelin, että saisiko jotenkin vanhan rasian päälle laitettua kannen, kun valaisin on päällä-asennossa ja kanteen kiinni älykatkaisijan?
Tosin tässä on riskinä se, että joku, joka ei tunne systeemiä, menee ronkkimaan lamppua, kun siellä on virrat päällä, kun vaan näyttää, ettei virrat ole päällä.
 
Sama homma.

Oma setti on RPi3b+, jossa HA (dockerissa) ja muita softia pyörimässä.
Tulossa erilaisia yeelight-valoja, xiaomin älykatkaisimia, liikesensori ja älypistorasioita.

Heräsikin tässä kysymys, että miten porukka on hoitanut valaisimien katkaisijat?
Eli siis kun valon on oltava kokoajan sähköverkossa, että se osaa toimia automaation mukaan, niin onko teillä vaan vanhat katkaisijat "päällä" asennossa ja softalla hoidatte katkaisut vai kuinka?

Vähän suunnittelin, että saisiko jotenkin vanhan rasian päälle laitettua kannen, kun valaisin on päällä-asennossa ja kanteen kiinni älykatkaisijan?
Tosin tässä on riskinä se, että joku, joka ei tunne systeemiä, menee ronkkimaan lamppua, kun siellä on virrat päällä, kun vaan näyttää, ettei virrat ole päällä.

Ite tein tyylikkään ratkaisun, kirkasta teippiä katkaisijoiden päälle, niin että ei epähuomiossa laita pois päältä. Sitten ostin Verkkokaupasta näitä 23,9€ maksavia settejä missä tulee katkaisija ja 2700K lamppu mukana. Noita Philipsin katkaisijoita tuli yhteensä 5 kpl sisälle ja on normaalin katkaisijan yläpuolella. Ajattelin ensin että laitan johdot yhteen ja kannen päälle, mutta luovuin kuitenkin ideasta. Nuo 2700K lamput laitoin ulkovalaistuksen. Tähän mennessä on kaikki lamput on Philipsin. Jos saa nuo Xiaomin sensorit toimimaan hyvin niin voisi ostaa myös noita yeeligth-lamppuja sekaan. Pistorasiat olen ostanut Osramilta, saa aina välissä Saksan Amazonista noin 13€ hintaan.

Valoja tulee ohjattu paljon äänellä (Alexa) ja Harmony kaukosäätimellä. Ulkovalot menee auringon nousu ja laskuajan mukaan.
 
Miten muuten olette toteuttaneet precence-seurannan?
Eli mistä automaatio tietää, että oletteko kotona?

Pari vaihtoehtoa, mitä olen löytänyt / miettinyt:
- Wifi
- Bluetooth
- Binäärisensori

Wifi:
- Jos esim kännykän liittyminen wifi-verkkoon otetaan kotona-olemiseksi, niin hankaluutena on se, että nykyiset kännykät taitavat katkoa wifiä, jos siihen ei ole tarvetta, jolloin voi tulla tilanteita, että ollaan kotona, mutta automaatio luulee, että ei olla, ja tämän lisäksi pitäisi muistaa aina laittaa wifi päälle kun tulee esim. kaupungilta kotiin (pyrin pitämään wifin pois päältä julkisilla paikoilla, ellei ole tarvetta).

Bluetooth:
- Kännykän tai jonkun muun laitteen liittyminen bluetoothilla raspiin tai toisin päin.
Hankaluutena se, että BLE:n kantama on lyhyt. Tarvitsisi joka huoneeseen lähettimen tai vastaanottimen, jotta toimisi kunnolla.

Binäärisensori (esim. ovisensorin käyttö)
- Sensori tai kytkin naksautetaan kun tullaan kotiin ja lähdetään kotoa.
Hankaluutena se, että vaatii jotain manuaalista työtä aina kun halutaan, että automaation tila muuttuu. Tätä voisi helpottaa, jos esim avaimet ovat aina samassa paikassa ja avaimiin liittää sensorin toisen puolen (magneetti) ja avainkaapissa/koukussa olisi kiini sensorin lähetin (esim. xiaomin door sensor).

Mitä parempia tai toimivampia vaihtoehtoja on tähän?
 
Miten muuten olette toteuttaneet precence-seurannan?
Eli mistä automaatio tietää, että oletteko kotona?
Kännyköissä meillä Zanzito päivittää sijaintia mqtt-palvelimelle. HA:ssa määritelty zoneja joista poistuminen / joille saapuminen sitten saa aikaan asioita.
Zanzito on siitä kiva että sillä saa sijainnin lisäksi myös muita tietoja kännykästä automaatioiden pohjaksi. Meillä esim. aamulla kännykän irroittaminen laturista sytyttää tietyt valot jne.
 
Nmapilla ja wifillä täällä. Eikö yleensä saa asetuksista laitettua wifin pysymään päällä? Tosin tämä ei ole kovin tarkka, kotona/poissa viive vähän vaihtelee.
 
Miten muuten olette toteuttaneet precence-seurannan?
Eli mistä automaatio tietää, että oletteko kotona?

Pari vaihtoehtoa, mitä olen löytänyt / miettinyt:
- Wifi
- Bluetooth
- Binäärisensori

Wifi:
- Jos esim kännykän liittyminen wifi-verkkoon otetaan kotona-olemiseksi, niin hankaluutena on se, että nykyiset kännykät taitavat katkoa wifiä, jos siihen ei ole tarvetta, jolloin voi tulla tilanteita, että ollaan kotona, mutta automaatio luulee, että ei olla, ja tämän lisäksi pitäisi muistaa aina laittaa wifi päälle kun tulee esim. kaupungilta kotiin (pyrin pitämään wifin pois päältä julkisilla paikoilla, ellei ole tarvetta).

Bluetooth:
- Kännykän tai jonkun muun laitteen liittyminen bluetoothilla raspiin tai toisin päin.
Hankaluutena se, että BLE:n kantama on lyhyt. Tarvitsisi joka huoneeseen lähettimen tai vastaanottimen, jotta toimisi kunnolla.

Binäärisensori (esim. ovisensorin käyttö)
- Sensori tai kytkin naksautetaan kun tullaan kotiin ja lähdetään kotoa.
Hankaluutena se, että vaatii jotain manuaalista työtä aina kun halutaan, että automaation tila muuttuu. Tätä voisi helpottaa, jos esim avaimet ovat aina samassa paikassa ja avaimiin liittää sensorin toisen puolen (magneetti) ja avainkaapissa/koukussa olisi kiini sensorin lähetin (esim. xiaomin door sensor).

Mitä parempia tai toimivampia vaihtoehtoja on tähän?
PIR ja tutkat olleet mitä koittanut tuohon käytellä kun haluan tietää missä huoneissa ollaan. Jos haluisi tarkempaan kuka niin bluetoothin käyttäminen olisi ensimmäisenä listalla sen lyhyen matkan takia. Saisi huonekohtaisesti yhdessä PIR/tutkien kanssa katsottua melko reaaliaikaisesti. Kuhunkin huoneeseen palikat jotka tunnistaa bluetooth-laitteet huudellen ne mqtt-palvelimelle. Ovisensoreista ei ole hirveästi iloa ollut. Mutta edullisin lienee 433Mhz pir anturit johonkin 7€ hintaan. Esim. vaiks tämmöiset (ledin jumpperi poistettuna) 433MHz Wireless PIR Infrared Motion Detector Sensor Home Alarm System | eBay. Noi toimii myös Sonoff RF Bridgen 433MHz kanssa kun ovat EV1527 piirillisiä. Sonoff RF Bridgeen käy niin tasmota, espurna tai OpenMQTTGateway. Ettei tarvi RFLinkkiä tehdä niitä varten.
 
Kännyköissä meillä Zanzito päivittää sijaintia mqtt-palvelimelle. HA:ssa määritelty zoneja joista poistuminen / joille saapuminen sitten saa aikaan asioita.
Zanzito on siitä kiva että sillä saa sijainnin lisäksi myös muita tietoja kännykästä automaatioiden pohjaksi. Meillä esim. aamulla kännykän irroittaminen laturista sytyttää tietyt valot jne.

Osaako tuo seurata missä wlan verkossa puhelin on yhteydessä ja sen mukaan lähettää viestiä mqtt:llä?
 
Kännyköissä meillä Zanzito päivittää sijaintia mqtt-palvelimelle. HA:ssa määritelty zoneja joista poistuminen / joille saapuminen sitten saa aikaan asioita.
Zanzito on siitä kiva että sillä saa sijainnin lisäksi myös muita tietoja kännykästä automaatioiden pohjaksi. Meillä esim. aamulla kännykän irroittaminen laturista sytyttää tietyt valot jne.

Milläs toi Zanzito saa pidettyä zoneja talossa kunnei GPS millään pysty talon sisällä toimimaan ja eri wifi-tukiasemienkin alueet on aika isoja sekä epätarkkoja.
 
Osaako tuo seurata missä wlan verkossa puhelin on yhteydessä ja sen mukaan lähettää viestiä mqtt:llä?
Zanzitossa itsessään ei ole älyä tyyliin if wifi id="X", then Y, mutta se lähettää kyllä verkon id:n mqtt sanomassa. On siis mahdollista käyttää sitäkin tietoa pohjana sitten varsinaisessa kotiautomaatiosoftassa.

Milläs toi Zanzito saa pidettyä zoneja talossa kunnei GPS millään pysty talon sisällä toimimaan ja eri wifi-tukiasemienkin alueet on aika isoja sekä epätarkkoja.
Ei sillä huonekohtaiseen erotteluun pystykään. Kyse oli nyt siitä ollaanko kotona vai ei. Höpöhöpö sijainnit (gps:n tarkkuus esim. yli 30m, tämän Zanzito ilmoittaa) saa suodatettua ainakin HA:ssa pois ja se säilyttää last known good tilan.

EDIT: Laitetaan vielä linkki Zanziton manuaaliin: http://www.barbaro.it/cms/images/android/zanzito_user_manual.pdf
Sieltä löytyy esim. etänä muutettavissa olevat asetukset ja esimerkkejä. Esim. tuohon valojen sytyttämiseen laturista poistettaessa -automaatioon liittyy siis että komennetaan heartbeatit muutaman sekunnin välein kun kytketään laturiin ja sitten kun on irroitettu laturista palataan takaisin harvempaan tahtiin.
 
Viimeksi muokattu:
Zanzitossa itsessään ei ole älyä tyyliin if wifi id="X", then Y, mutta se lähettää kyllä verkon id:n mqtt sanomassa. On siis mahdollista käyttää sitäkin tietoa pohjana sitten varsinaisessa kotiautomaatiosoftassa.


Ei sillä huonekohtaiseen erotteluun pystykään. Kyse oli nyt siitä ollaanko kotona vai ei. Höpöhöpö sijainnit (gps:n tarkkuus esim. yli 30m, tämän Zanzito ilmoittaa) saa suodatettua ainakin HA:ssa pois ja se säilyttää last known good tilan.

EDIT: Laitetaan vielä linkki Zanziton manuaaliin: http://www.barbaro.it/cms/images/android/zanzito_user_manual.pdf
Sieltä löytyy esim. etänä muutettavissa olevat asetukset ja esimerkkejä. Esim. tuohon valojen sytyttämiseen laturista poistettaessa -automaatioon liittyy siis että komennetaan heartbeatit muutaman sekunnin välein kun kytketään laturiin ja sitten kun on irroitettu laturista palataan takaisin harvempaan tahtiin.

Harmiks näyttää vaativan et ulkoverkosta päästään mqtt-palvelimelle johon itsellä kiinnostus lopahtaa. Lokaali riittäisi kotosalla, mutta ei näyttänyt heräävän jollei ulkoyhteyden asetuksia laita. OpenHABin ulkoa ohjauksenkin laitoin vain sen takia kun yhteys luodaan pilveen päin openhahille eikä avoimia aukkoja ulkoa sisään.
 
Ainakin mulla on toiminut ihan kohtuudella openhabin pelkkään wlan verkossa oloon liittyvä tunnistus. pollaa 10 minuutin välein, eli poistumisessa voi olla tuo 10 min viive, mutta ainakaan vielä en ole huomannut että aiheetta olisi luullut poistuneeksi. Tietysti jos akku menee vähiin ja luuri siihen virransäästömoodiin niin silloin kai mut tulkittaisiin kotoa poistuneeksi. Mulla tosin luurissa wlan päällä aina.

Kotiinsaapumiseen olen miettinyt että ulko-ovessa olisi mageettikytkin jonka laukeaminen saisi aikaan eteisessä bluetooth kyselyn.

E: Niin onko tuollaiseen huonebluetoothiin jotain kätevää palikkaa?
 
Ainakin mulla on toiminut ihan kohtuudella openhabin pelkkään wlan verkossa oloon liittyvä tunnistus. pollaa 10 minuutin välein, eli poistumisessa voi olla tuo 10 min viive, mutta ainakaan vielä en ole huomannut että aiheetta olisi luullut poistuneeksi. Tietysti jos akku menee vähiin ja luuri siihen virransäästömoodiin niin silloin kai mut tulkittaisiin kotoa poistuneeksi. Mulla tosin luurissa wlan päällä aina.

Kotiinsaapumiseen olen miettinyt että ulko-ovessa olisi mageettikytkin jonka laukeaminen saisi aikaan eteisessä bluetooth kyselyn.

E: Niin onko tuollaiseen huonebluetoothiin jotain kätevää palikkaa?

ESP32 piiriä saa bluetoothilla alle vitosella. Alla olevan videon tiedoista löytyy linkkinä SensorsIot/Bluetooth-BLE-on-Arduino-IDE
Voisi ajatella jonkin aktiviteettirannekkeen/älykellon tms. seurantaa kännykän lisäksi.

 
Viimeksi muokattu:
Sama homma.

Oma setti on RPi3b+, jossa HA (dockerissa) ja muita softia pyörimässä.
Tulossa erilaisia yeelight-valoja, xiaomin älykatkaisimia, liikesensori ja älypistorasioita.

Heräsikin tässä kysymys, että miten porukka on hoitanut valaisimien katkaisijat?
Eli siis kun valon on oltava kokoajan sähköverkossa, että se osaa toimia automaation mukaan, niin onko teillä vaan vanhat katkaisijat "päällä" asennossa ja softalla hoidatte katkaisut vai kuinka?

Vähän suunnittelin, että saisiko jotenkin vanhan rasian päälle laitettua kannen, kun valaisin on päällä-asennossa ja kanteen kiinni älykatkaisijan?
Tosin tässä on riskinä se, että joku, joka ei tunne systeemiä, menee ronkkimaan lamppua, kun siellä on virrat päällä, kun vaan näyttää, ettei virrat ole päällä.

Miten ajattelit liittää Xiaomin sensorit/katkaisimet HA:han? Mitä ajattelit käyttää Zigbee - sillan rautana, jotain tiettyä USB - tikkua?

Itselläni tahtoo olla luotettavuus ongelmia RPi3+ + Elelabs Zigbee Shield + ZHA yhdistelmällä. Xiaomin patteri käyttöiset anturit tahtovat lopettaa vastaamisen aina HA:n päivityksen yhteydessä ja saa poistaa koko zigbee.db - tietokannan ja liittää kaikki laitteet uudelleen. Laitteita on:
- 3x Ikean lamppu
- 3x Osram töpseliplugi
- 4x Xiaomi lämpötilaanturi
- 2x Xiaomi ovikosketin
- 3x Xiaomi palovaroitin
- 1x Xiaomi kosteusanturi

Muilla vastaavia kokemuksia ZHA:n käytöstä?
 
Tuli ostettua Yale Doormanin kaveriksi tuo Yalen oma smart hub+lukkomoduuli. Asennusohjeet tosin ovat aika puutteelliset eikä hub tuota löydä ainakaan pelkästään asentamalla moduulin, valikosta en myöskään löydä mitään vaihtoehtoa. Onko jollain simppeliä ohjetta tuohon?
 
Miten ajattelit liittää Xiaomin sensorit/katkaisimet HA:han? Mitä ajattelit käyttää Zigbee - sillan rautana, jotain tiettyä USB - tikkua?

Tulossa xiaomin silta sekä cc2531 snifferi (jolla olisi siis tarkoitus korvata kaikki muut sillat, kunhan nyt saa edes jotain käyttöön).


Miten muuten onko muilla ollut hankaluuksia HA:n SSL-sertifikaattien kanssa?
Tai siis tarkemmin: näyttää siltä, että mun HA ei näe dockerista noita sertifikaatteja, jotka on samassa kansiorakenteessa configuration.yaml:n kanssa (tosin syvempänä kansiopuussa). Oikeuksia olen antanut noille kansioille (chmod 755), mutta ei ole auttanut.
homeassistant-topic aiheesta:
Error using docker and SSL: Invalid config for HTTP not a file for dictionary value,

Miten olette asettaneet oikeudet dockeril containerille päästä näkemään nuo?
Yksi vaihtoehto olisi kokeilla laittaa samaan kansioon kuin configuration.yaml, mutta tällöin pitäisi siirtää koko certifikaattien päivitysprosessi samaan kansioon tai päivittää hookki siirtämään sertifikaatit tuonne samaan kansioon configuration.yaml kanssa.

EDIT: Tämä selvisi juuri noin kuin tuossa epäilin. Eli /config/ jatkoksi tuo cert sellaiseen kansioon minne oli oikeudet dockerilla, ja samalla päivitin hookin heittämään tulevat certit samaan paikkaan.(jos se ehkä toimii)
 
Viimeksi muokattu:
Täällä myös yksi RPi+HA aloittelija.
Näin alkuun tavoite on saada pääasiassa Verisuren kallis hälytysjärjestelmä korvattua ja autotallin ilmalämpöpumpulle ohjaus.

Olemassa olevien muutaman laitteen perussetin sain kivasti kasaan, eli nyt HA:ssa on Verisure, Liftmaster nosto-ovi, homekit/ios setit.
Nyt pitäisi alkaa sitten rahaa käyttämään, mutta viikon verran asioita ihmetellyt, eikä tiedä mihin suuntaan menisi (Zigbee /Z-wave) ja mihin laitteisiin rahat kannattaa käyttää.

Ensin tuo autotallin ilmalämpöpumpun IR ohjaus. Laitteitahan siihen on olemassa esim Xiaomia (wifi/zigbee), Remotec (z-wave), Broadlink (wifi), Sensibo (wifi). Autotalliin tulee myös ovisensoreita, lämpötila/kosteusantureita, kamera/pir.

Autotallin ja päärakennuksen väli ehkä jotain 40-50m ja tietysti yhteyden välissä parit ulkoseinät.
Päärakennukseen tarvitsen sitten noita Verisurea korvaavia kilkkeitä (kosteusantureita, kameratoita/pir, ovianturit ja rfid/keypad) ja myöhemmin voisi myös lattialämmityksen termostaatit vaihtaa ja laittaa HA:n hallintaan.

Miten toi päärakennuksen ja autotallin väli kuuluu esim tällaisella lumisadekelillä Zigbee ja Z-Wave verkoilla?
Kumpaan verkkoon ja laitteisiin kannattaa rahoja laittaa? Entä mikä noista IR ohjaimista toimii helpoiten/parhaiten HA:n kanssa? Mielellään valitsisin joko pelkän Zigbee tai Z-Wave verkon ja laitteet (=yksi Rpi adapteri), ja valinta ehkä vähän ohjaa tuon IR laitteenkin valintaa. Mielellään välttelisin myös fyysisten gateway/hubi purkkien tarvetta ja että laitteet ei ole mitenkään cloud pakotettuja.

Eli seuraavana steppinä. Kumman verkon adapterin ostan ja minkä IR ohjaimen? Vihjeitä kun en osaa päättää ja pelkään että valitsen väärää rautaa.
 
Viimeksi muokattu:
Autotallin ja päärakennuksen väli ehkä jotain 40-50m ja tietysti yhteyden välissä parit ulkoseinät.
Miten toi päärakennuksen ja autotallin väli kuuluu esim tällaisella lumisadekelillä Zigbee ja Z-Wave verkoilla?

Tämä nyt on mutuilua, mutta riittäneekö kumpikaan...
Toki jos on vaikka pihavalaistus, joka toimii zigbeellä, niin sitten.

Miten olisi wifi-repeatteri päärakennuksen autotallinpuoleiseen reunaan ja autotalliin vastaanotin, josta oma verkko autotalliin?
 
Tämä nyt on mutuilua, mutta riittäneekö kumpikaan...
Toki jos on vaikka pihavalaistus, joka toimii zigbeellä, niin sitten.

Miten olisi wifi-repeatteri päärakennuksen autotallinpuoleiseen reunaan ja autotalliin vastaanotin, josta oma verkko autotalliin?
Ei varmaan pysty tuosta kuuluvuudesta päättelemään mitään sen perusteella että tuo MyQ Internet Gateway kuuluu tuon välin oven nostimelle (joku 902–928 MHz, joka ei liene low power) tai myös Verisuren palikat kuulevat (näillä varmaan joku low power, mutta mikä).

Olen tuota wifi siltaa tallille miettinyt aiemminkin, mutta jos tallin sensoreita (pl IR lähetin) ei halua wifi versioina, niin mitenköhän tuollainen z-wave/zigbee verkkojen laajennus wifisillan yli onnistuu. Taitaa kyllä Zigbee ulkovalaistus olla järkevämpi tapa saada kuuluvuutta, etenkin kun tuolle päärakennus-talli välille on tarkoitus parantaa valaistusta jollain aikataululla.

Eli tuolla perusteella tämä kääntyisi Zigbee verkon rakentelun suuntaan ja ensi vaiheessa haluamani IR lähetin olisi kai hyvä olla malliltaan Aqara Air Conditioning Companion (lumi.acpartner.v3), mutta tarvitseeko tuo nyt Xiaomin sillan? Yllähän on aiheesta keskustelua (mm. zigbee2mqtt), mutta ei oikein ymmärrys tässä kohtaakaan riitä.
 
Itselläni tahtoo olla luotettavuus ongelmia RPi3+ + Elelabs Zigbee Shield + ZHA yhdistelmällä. Xiaomin patteri käyttöiset anturit tahtovat lopettaa vastaamisen aina HA:n päivityksen yhteydessä ja saa poistaa koko zigbee.db - tietokannan ja liittää kaikki laitteet uudelleen. Laitteita on:
- 3x Ikean lamppu
- 3x Osram töpseliplugi
- 4x Xiaomi lämpötilaanturi
- 2x Xiaomi ovikosketin
- 3x Xiaomi palovaroitin
- 1x Xiaomi kosteusanturi

Muilla vastaavia kokemuksia ZHA:n käytöstä?

Ennen tuota HA:n 0.85 versiota itsekin sai olla liittämässä vehkeitä uusiksi lähes päivittäin, mutta nyt 0.85:n kanssa homma on tuntunut vakaammalta. Lisäksi siirsin influxDB:n toiseen Raspiin joka kenties auttoi. En ole vielä koko laitekantaa ottanut nykyiseen asennukseen, mutta nyt paketti tuntuisi pysyvän kasassa paremmin. Käytössä myös RPI3+ + Elelabsin shieldi ja ZHA.

Laitteina:
2x Ikean lamppuja
1x Ikean pistorasia (ei käytössä)
1x Philipsin Hue liiketunnistin
7x Xiaomi lämpötilaantureita (1x käytössä jääkaapissa, Aqara)
4x Xiaomin ovikoskettimia (Aqara)
4x Xiaomin palovaroittimia (ei käytössä)
3x Xiaomin kosteusantureita (ei käytössä)

Rajasin kokoelman minimiin kun en oikein luottanut vakauteen. Nyt odottelen tuota Zigbee2MQTT sarjaa josko sillä nämä pysyisivät paremmin linjalla. Configuration.YAML:in ZHA-komponentti on myös vaihdettu integraatioiden ZHA-komponenttiin ihan testinä.
 
Kotona sijaintipaikannukseen parhaita olisi passiiviset rfid uhf tagit, mutta ebayssakaan ei ole yhtään toimivaa lukjaa järkevään hintaan joka pystyisi se 10metriäkään lukemaan. Sekin ainut vähän edullisempi ei todellisuudessa lue kuin kymmeniä senttejä.

Hinnaltaan edullisempaa on jo käyttää opencv pohjaista hahmon tunnistuksia. Sen ongelmat lähinnä lakiteknisiä. Riittääkö se ettei kuvaa laitteelta saa ulos käsitellen pelkästään tunnistinlaitteessa lähettäen vain tiedon henkilöstä ja sijainnista. Vai onko niin että tietyt huoneet on vaan pakko tunnistaa alkeellisemmin.
Heikkotehosimmat on jo ESP32 tehtyjä ja siitä rapsberry ja kumppanit vartavasten tehtyihin OpenMV yms.


 
Viimeksi muokattu:
Miten configuration.yamlia pitää tämän osalta muokata?

Otin ZHA:n kokonaan pois Configuration.yaml:sta ja lisäsin uudestaan integraatioiden kautta. Lisäysruutu kysyy vain shieldin sijainnin /dev/ttyAMA0. Integraatioissa voi lähinnä lisätä tai poistaa tuon ZHA:n. Laitteiden lisäys tapahtuu samalla tavalla kuin ennenkin, zha.permitin avulla. Ilmeisesti 0.86 versiossa on tulossa ZHA control panel, joten kai tuo on esiaste sille.
 
Jos joku kaipailee älyvaaka taloonsa niin tulipa testattua Wiihin tarkoitettua Gameon Balance Board TPWI-FIT-03 muuttamista. Sitä kun ei ole oikein luotettavasti saanut mihinkään kiinni niin testasin Tasmotan voima-anturien tukea. Tasmota, 3V3 poweri, ESP-01S ja noin 0,7€ hintainen HX711 vaakapiiriksi. Alkuperäiset 4kpl voima-anturia vain väriväriin rinnakkain kun oli nelijohtimisia. Edessä olevan nappi napiksi ja ledi releeksi ja muistaa sarjalogin poistaa. Niillä saan komennettua teleperiodin lähettämään MQTT-viestiä tiheästi punnitsemisen aikana. (Sais varmaan puntarin arvoistakin tekemään sen ). Virransyöttö on 5V usb-powerista kun töpseli oli vieressä. Paljon paremminkin tuon voisi tehdä, mutta oli tuollainen pikapuhde vaan. Tarkempi kalibrointi menee mukavasti Node-Redin muuntimella.
te0Djb9.jpg


Sama onnistuu ihan yhtälailla melkein mistä tahansa elekronisesta vaa-asta tai puntarista. Joissain on kolmijohtimiset jotka vaan vähän eri lailla kytketään yhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Ei varmaan pysty tuosta kuuluvuudesta päättelemään mitään sen perusteella että tuo MyQ Internet Gateway kuuluu tuon välin oven nostimelle (joku 902–928 MHz, joka ei liene low power) tai myös Verisuren palikat kuulevat (näillä varmaan joku low power, mutta mikä).

Olen tuota wifi siltaa tallille miettinyt aiemminkin, mutta jos tallin sensoreita (pl IR lähetin) ei halua wifi versioina, niin mitenköhän tuollainen z-wave/zigbee verkkojen laajennus wifisillan yli onnistuu. Taitaa kyllä Zigbee ulkovalaistus olla järkevämpi tapa saada kuuluvuutta, etenkin kun tuolle päärakennus-talli välille on tarkoitus parantaa valaistusta jollain aikataululla.

Eli tuolla perusteella tämä kääntyisi Zigbee verkon rakentelun suuntaan ja ensi vaiheessa haluamani IR lähetin olisi kai hyvä olla malliltaan Aqara Air Conditioning Companion (lumi.acpartner.v3), mutta tarvitseeko tuo nyt Xiaomin sillan? Yllähän on aiheesta keskustelua (mm. zigbee2mqtt), mutta ei oikein ymmärrys tässä kohtaakaan riitä.
Laitoin nyt tilaukseen tuon Aqara Air Conditioning Companionin, yhden Aqara ovisensorin, lämpösensorin ja zigbee2mqtt tarvittavat raudat. Mosquitto asennus tulikin jo eilen tehtyä.

Onko tuo Xiaomi laitteiden välinen zigbee verkko sellainen, että sen rangea voi laajentaa TRÅDFRI signaalivahvistimella? Jos vielä sellaisen hommaisi ja sitten testailee noilla tarvikkeilla kuuluvuuksiin liittyviä asioita ja sen jälkeen ostaa loput anturit ja tarvikkeet.
 
Viimeksi muokattu:
RPi3+ suomesta, mutta oheistarvikkeet kiinaata.
Eli löytyykö toimivaa Elelabsin Pi shieldiä vastaavaa kikkaretta kiinasta?
Tai miten noi kiinan usb-snifferit toimii suoraan paketista, vai meneekö niiden kanssa väkisinkin ohjelmoimiseksi?
Joku niitä kuitenkin tilaillut.
 
Löytyykö jostain netin syövereistä hyvää ohjetta miten tehdään RasPille automaattinen backup -rutiini (vaikka päivittäin)? Backup levynä voisi toimia vaikka Raspin kyljessä oleva muistitikku? Raspilla pyörii siis Domoticz.
Näin melko Linux -vammaisena ohjeet olisi tarpeen...
 
Onko joku saanut Rpi3+ laitteeseen toimimaan tuota Node-REDiä RuuviTagiin?
RuuviLab - Node-RED Node

Tarkoitus olisi saada tuosta raspista RuuviTag collectori, joka raportoisi datan MQTT:llä Home Assistant serveriin.

Kahdesti oon asentanut Raspbianin uusiksi ja laitteen bluetooth keksintö kyllä toimii ja Python3 ja ruuvitag_sensor kirjastolla saa nuo näkyviin, mutta tuo Node-RED ei saa lähetettyä mitään. :dead:

Jos jollain on tuo asennettuna, niin voisi listata mitkä paketit pitää olla asennettuna, jotta toimii.
 
Löytyykö jostain netin syövereistä hyvää ohjetta miten tehdään RasPille automaattinen backup -rutiini (vaikka päivittäin)? Backup levynä voisi toimia vaikka Raspin kyljessä oleva muistitikku? Raspilla pyörii siis Domoticz.
Näin melko Linux -vammaisena ohjeet olisi tarpeen...

Meinasin vastata, että Rsnapshot, sillä se on ainakin yksinkertaisimmasta päästä ja erittäin luotettava. Olen itse sitä käyttänyt erilaisiin kotiverkon varmistustarkoituksiin vuosia ja nytkin varmistaa minulla ainakin puolenkymmentä erilaista laitetta.
Tuli kuitenkin mieleen, että varmistuslaitteena sinulla on se muistitikku, jossa todennäköisesti joku Windows FAT32 tjms. tiedostojärjestelmä. Eli ei välttämättä rsnapshotilla onnistu kun se käyttää tiettyjä ominaisuuksia, joita FAT:ssa ei vaan ole tarjolla.

Siksi tällainen yksinkertainen tar-paketti voisi olla ainakin helppo tapa hoitaa homma:

1. Luot backup-skriptin komentamalla seuraavaa:
Koodi:
$ sudo nano /etc/cron.daily/backup

2. Skriptin sisältö (lisäilet tuonne haluamasi hakemistot):
Koodi:
tar zcf /muisti/tikun/polku/backup.tgz /etc /home /opt

3. Muistat laittaa skriptille ajo-oikeudet:
Koodi:
$ sudo chmod +x /etc/cron.daily/backup

Ja huomenna aamulla sulla pitäisi olla tuolla tikullasi tuo backup.tgz odottelemassa.
 
Yritin saada Xiaomi zimi.powerstrip.v2:sta toimimaan Homeassistantissa.
Joko en löytänyt oikeaa tokenia tai sitten jotain muuta, mutta HA ei löytänyt koko jatkojohtoa, vaikka Mi Homessa toimi moitteetta.
Mi Homen logista sitä ei suoraan löytynyt. Wiresharkilla tongin tokenin ja kun se ei toiminut, niin yritin Mi Homen miio2.db:sta, jossa tokenia ei näkynyt ollenkaan (ilmeisesti olisi pitänyt käyttää vanhempaa versiota, että olisi löytynyt tuolta .db:stä).
Tuossa samalla laitoin sitten veden keittimen päälle ko. jatkojohdon läpi ja aloin ihmettelemään kun alkoi haisemaan palaneelta.
Mukana tullut adapteri oli pettänyt ja toinen pistokkeen metallitappi palanut irti adapterista.
Onneksi huomasin tuossa vaiheessa, enkä vasta liekkien kohdalla. Toivottavasti itse jatkojohto ei vioittunut, en pääse testaamaan, kun ei ole muita adatereita...
 
Meinasin vastata, että Rsnapshot, sillä se on ainakin yksinkertaisimmasta päästä ja erittäin luotettava. Olen itse sitä käyttänyt erilaisiin kotiverkon varmistustarkoituksiin vuosia ja nytkin varmistaa minulla ainakin puolenkymmentä erilaista laitetta.
Tuli kuitenkin mieleen, että varmistuslaitteena sinulla on se muistitikku, jossa todennäköisesti joku Windows FAT32 tjms. tiedostojärjestelmä. Eli ei välttämättä rsnapshotilla onnistu kun se käyttää tiettyjä ominaisuuksia, joita FAT:ssa ei vaan ole tarjolla.

Siksi tällainen yksinkertainen tar-paketti voisi olla ainakin helppo tapa hoitaa homma:

1. Luot backup-skriptin komentamalla seuraavaa:
Koodi:
$ sudo nano /etc/cron.daily/backup

2. Skriptin sisältö (lisäilet tuonne haluamasi hakemistot):
Koodi:
tar zcf /muisti/tikun/polku/backup.tgz /etc /home /opt

3. Muistat laittaa skriptille ajo-oikeudet:
Koodi:
$ sudo chmod +x /etc/cron.daily/backup

Ja huomenna aamulla sulla pitäisi olla tuolla tikullasi tuo backup.tgz odottelemassa.
Päivittäin ylikirjoitettavalla on vaan se ikävä homma et jos data korruptoituu ja sen huomaa vasta myöhemmin niin ei ole tallessa ehjää. Eli tuohon kannattaa tehdä vielä lisäksi että kopioi varmuuskopion talteen ja säilyttää vaikka paria viimeisintä tyyliin backup0.tgz, backup1.tgz. Lisäksi kerran viikossa yksi backup joka ylikirjoitetaan uudemmalla. Ja hyvä olisi tuo kerran kuussa siirtää toi viikottain pysyvään talteen. Tuolloin ei backuppien tilamäärä ole ihan mahdoton, mutta muistikortin korruptoituessa on tallessa ainakin joku ehjä jokaiselta kuukaudelta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 224
Viestejä
4 501 275
Jäsenet
74 373
Uusin jäsen
elspa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom