Kotiautomaatio

Tuo oli alkuperäinen suunnitelma mutta vanhasta talosta johtuen eivät ole omissa piireissään ja taulukin todella retro, olisi tuo 1PM melkolailla suoraviivaisempi.
Mihin sä meinasit tuon 1pm:n laittaa? Siihen samaan paikkaan mistä kaivat johdot esiin laitat clampin.
 
Eipä tuo Nedis/Tuya pistorasia ole kovin luotettava mökin lämmityksen ohjaukseen. Meni taas nurin eikä päässyt omin voimin takaisin ylös vaan vaati töpselibootin.

Nyt meni sitten vanha RPI4 HA-serveri hoitamaan paikallisella ohjauksella mökin lämmitystä. Kaveriksi Ikean pistorasia ja Raspbee II niin on paljon luotettavampi kuin Nediksen Tuya-pilvipalvelusta riippuvainen pistorasia. Lämpötila/kosteus-sensoreina edelleen Tadon patteritermostaatit mitkä ovat kyllä olleet vakaat kuin peruskallio, ja 2x AA-patterien avulla kestävät hyvin pakkastakin (kuivanapito-lämmitys).
 
Mihin sä meinasit tuon 1pm:n laittaa? Siihen samaan paikkaan mistä kaivat johdot esiin laitat clampin.

Kytketty kiinni pistorasian rasiassa, hieman snadi mesta. En tiedä mahtuuko tuo EM oikein sinne, 1PM juuri mahtunee. Mutta lupaavat tosiaan tuon 16A, niin kuvittelisi ettei muutaman minuutin 13A tarvitseva piikki muutaman kerran päivässä ole ongelma, muutenhan pumpun syömä teho pyörii siinä 1kw paikkeilla.
 
Eipä tuo Nedis/Tuya pistorasia ole kovin luotettava mökin lämmityksen ohjaukseen. Meni taas nurin eikä päässyt omin voimin takaisin ylös vaan vaati töpselibootin.
Omissa kokeiluissa kaikki Aubess merkkiset Tuya pistorasiat (neliskanttinen 20a wifi) ja kytkimet sun muut on toimineet hyvin jos lähedet toisen merkkisillä vehkeillä kokeilemaan.
 
Aika hurjaa, jos imaisee 3000W sulatuksessa? Omat LN25 ovat 10A sulakkeiden perässä ja luotan että 1pm kestää tarvittavan.

Minulla oli Shellyn kanssakin ongelmia, että tippui verkosta ja ei päässyt takaisin. Ongelma katosi kun päivitin reitittimen uuteen jokin aika sitten. Eli vika voi olla muussakin kuin releessä.

Ite hommasin ensin Shelly 1 Pron varaajan ohjaukseen ja muuta ei ollut mielessä. Sitten tuli mieleen ihan huvin vuoksi mitata ilppien kulutusta ja halvin oli hommata 2kpl Shelly plus 1 pm:iä. Jälkiviisaana koko revohka olisi onnistunut Shelly em + 2kpl 50A vrtamuuntajia. Releellä varaajan ohjaus ja virtakeloilla pumput. Noh katotaan mitä kaikkea mieleen tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Omissa kokeiluissa kaikki Aubess merkkiset Tuya pistorasiat (neliskanttinen 20a wifi) ja kytkimet sun muut on toimineet hyvin jos lähedet toisen merkkisillä vehkeillä kokeilemaan.
HA-serveri oli alunperinkin tarkoitus pistää ohjaamaan lämmitystä paikallisesti, mutta syksyllä ei Conbee II tikku tullut ajoissa postissa niin meni Nedis väliaikaiseksi käyttöön (tiesin että kaatuu välillä).

Nyt saakin mökillä HA-serverillä näperrettyä kaikkea muuta pikkukivaa. Nytkin on Audio Pro lv2e kaiuttimet kiinni HA-raspissa kaiuttimien omalla USB-lähettimellä, hyvin tunnistuu Spotify connect kaiuttimena kun asensi HA-lisäosan. Täysin langattomat kaiuttimet kyseessä, eikä lähetin tunnu häiritsevän ZigBee signaaliakaan.
 
Aika hurjaa, jos imaisee 3000W sulatuksessa? Omat LN25 ovat 10A sulakkeiden perässä ja luotan että 1pm kestää tarvittavan.

Minulla oli Shellyn kanssakin ongelmia, että tippui verkosta ja ei päässyt takaisin. Ongelma katosi kun päivitin reitittimen uuteen jokin aika sitten. Eli vika voi olla muussakin kuin releessä.

Ite hommasin ensin Shelly 1 Pron varaajan ohjaukseen ja muuta ei ollut mielessä. Sitten tuli mieleen ihan huvin vuoksi mitata ilppien kulutusta ja halvin oli hommata 2kpl Shelly plus 1 pm:iä. Jälkiviisaana koko revohka olisi onnistunut Shelly em + 2kpl 50A vrtamuuntajia. Releellä varaajan ohjaus ja virtakeloilla pumput. Noh katotaan mitä kaikkea mieleen tulee.
Omaankin korvaan tuo 3000W kuulosti melko reilulta sulatusteholta. Asennusliikkeen mukaan LN35 ei saa laittaa 13A pienemmän sulakkeen taakse, LN25 minimi juuri tuo 10A. Oletko seuraillut millaisia kulutuspiikkejä sulatuksen aikana näkyy tai jaksatko mielenkiinnosta vilkaista?
 
Shellyt vielä matkalla, mutta ensi viikolla pitäisi tulla. Saksan Amazonissa vähän halvempia kuin Suomessa.

Ihan sivuhuomautuksena on kokenut melkoisen hintahyppäyksen viime aikoina kaikki kotiautomaatiotavara ja vastaava.
 
  • Tykkää
Reactions: ups
HA-serveri oli alunperinkin tarkoitus pistää ohjaamaan lämmitystä paikallisesti, mutta syksyllä ei Conbee II tikku tullut ajoissa postissa niin meni Nedis väliaikaiseksi käyttöön (tiesin että kaatuu välillä).

Nyt saakin mökillä HA-serverillä näperrettyä kaikkea muuta pikkukivaa. Nytkin on Audio Pro lv2e kaiuttimet kiinni HA-raspissa kaiuttimien omalla USB-lähettimellä, hyvin tunnistuu Spotify connect kaiuttimena kun asensi HA-lisäosan. Täysin langattomat kaiuttimet kyseessä, eikä lähetin tunnu häiritsevän ZigBee signaaliakaan.

Nedikset ovat olleet pari päivää on off rundilla pilvipalvelun mukaan. Tälläkin hetkellä offlinessa ja 5min päästä onlinessa. Varmaan pitäisi jonnekin nediksen tukeen soitella, koska eihän laitevalmistaja itse pollaa laitteiden ja pilvipalvelun saatavuutta..ei tietenkään. Ei katkonut sentään pistorasian virtoja mutta hallinta on lähes mahdotonta. Samaan aikaan Denverin tuya pistoke toimii normaalisti. Samalla totean että näitä tuya paskoja en aio enempää kotiin haalia enkä näiden päälle mitään järjellistä kotiautomaatiota rakennella. Ha:ssa on tuyalle kylläkin lokaali tuki, mutta tuo katkoi pistokkeiden saatavuutta muutaman kerran vuorokaudessa ja manuaalisesti piti käydä integraatio aina herättelemässä henkiin. Pitänee pistää rahaa enemmän ja ostaa tuttua z wave tavaraa.
 
Omaankin korvaan tuo 3000W kuulosti melko reilulta sulatusteholta. Asennusliikkeen mukaan LN35 ei saa laittaa 13A pienemmän sulakkeen taakse, LN25 minimi juuri tuo 10A. Oletko seuraillut millaisia kulutuspiikkejä sulatuksen aikana näkyy tai jaksatko mielenkiinnosta vilkaista?
LN25 ottaa tuommoista alle 1500w sulatuksessa ainakin pikkupakkasilla. Shelly Plus 1PM mittarina.
 

Liitteet

  • Screenshot_20230115-201946.png
    Screenshot_20230115-201946.png
    83,4 KB · Luettu: 106
Kellään kokemusta näistä (linkki vie aliexpressiin)? Olisi tarkoitus liittää kodin hälytysjärjestelmään ja käyttää lisäsireeneinä varashälytyksessä.
 
LN25 ottaa tuommoista alle 1500w sulatuksessa ainakin pikkupakkasilla. Shelly Plus 1PM mittarina.
Alright, kiitos. Aika reilu marginaali tuossa jää 10A sulakkeella. Ottoteho taitaa olla suurin tehoero datasheetissä, 0,6kW vs 0,8kW, sillä skaalattuna nuo tehopiikit jäisivät helposti 2000W alle. Näillä tiedoilla 1PM menee kiinni, seurataan miten toimii, kiitokset vielä.
 
Ei se varmaan ilman minkäänlaista säätämistä toimi mutta suhteellisen helppo oli käyttöönotto. Eli tilasin M-Bus hatun raspberryyn täältä: M-Bus Master Hat – packom.net
Toimitus oli nopea ja piirilevy laadukkaasti tehty.

Hattu asennetaan raspberryn päälle sen valmiisiin pinneihin. Ohjeet täältä: M-Bus Master Hat Instructions – packom.net

Itse ohjelma pyörii dockerissa raspberryllä. Eli ei varmaan voi asentaa jos HA pyörii samalla koneella käyttöjärjestelmänä. Softa ja sen käyttöönotto löytyy Githubista. GitHub - packom/mbus-httpd: An HTTP microservice exposing M-Bus Functionality

Eli käytännössä:
- Lisäät M-Bus hatun raspberryn päälle ja muutat muutaman asetuksen raspberryn käyttiksessä, että se tunnistaa hatun
- Liität vesimittari M-bus parikaapelin raspberryn hatussa olevaan liittimeen
- Asennat dockerin ja M-bus hatulle tehdyn imagen (todella pieni image)
- Softa käynnistää httpd serverin joka mahdollistaa sen, että HA:n RESTful sensorilla voi kysyä M-Bus väylässä olevalta laitteelta mittaustietoja. Vesimittarin tapauksessa kokonaislukema

Itellä on HA eri koneessa ja raspberry toimii vain tuona M-bus masterina.

Asennettussa vesimittarissa oli valmiiksi kiinni Sensus HRI-B4/8L josta M-bus väylän johdot lähtee.
Vesimittareihin liittyen, onko kenelläkään kokemusta wireless M-Bus liikenteen lukemisesta? Onko suositella jotain sopivaa adapteria/donglea siihen käyttöön?

Oma vesimittari on mallia B-Meters Hydrodigit-S1 ja olisi mielenkiintoista päästä lukemaan kulutustietoja langattomasti, jos vain tuo liikenne ei ole salattua (vakiona salauksen ei pitäisi olla päällä).

Mittari, lämmin vesi.jpg


Ymmärtääkseni dongleksi kävisi esimerkiksi tämä: iM871A-USB - Wireless M-Bus USB-adapter 868 MHz tai sitten joku R820T2-piiriin pohjautuva RTL-SDR palikka kuten tämä: Buy RTL-SDR Dongles (RTL2832U). Halvin USB-dongle näyttää maksavan ~70€ ja tuo RTL-SDR noin 50€.
 
Alright, kiitos. Aika reilu marginaali tuossa jää 10A sulakkeella. Ottoteho taitaa olla suurin tehoero datasheetissä, 0,6kW vs 0,8kW, sillä skaalattuna nuo tehopiikit jäisivät helposti 2000W alle. Näillä tiedoilla 1PM menee kiinni, seurataan miten toimii, kiitokset vielä.
Shellyt tulivat postiin ja katsoin tuossa niin 1300W ott hetkellisesti sulatuksessa LN25
 
Mitä noiden lukemien pitäisi olla?
Shellyn tuen mukaan jännitearvojen pitäisi olla välillä 210...253 ("Your consumption readings are not correct because of the over and under voltage events. The Shelly 3EM is working with voltage values of minimum 210V and 253.5V. If this goes below or above in throws erroneous data for voltage, and then it will spoil the mathematics for P = I x V and P = I x V x PF.")
PF-arvo taas voi vaihdella kuormasta riippuen, mutta testasin tuotakin ihan resistiivisellä kuormalla, ja toinen 3EM näytti 0,56 vaikka pitäisi olla 1,0. Selvittely jatkuu.
 
Shellyn tuen mukaan jännitearvojen pitäisi olla välillä 210...253 ("Your consumption readings are not correct because of the over and under voltage events. The Shelly 3EM is working with voltage values of minimum 210V and 253.5V. If this goes below or above in throws erroneous data for voltage, and then it will spoil the mathematics for P = I x V and P = I x V x PF.")
PF-arvo taas voi vaihdella kuormasta riippuen, mutta testasin tuotakin ihan resistiivisellä kuormalla, ja toinen 3EM näytti 0,56 vaikka pitäisi olla 1,0. Selvittely jatkuu.
Itsellä tuo PF elää 0.95 - 1 väliä.
 
Shellyt tulivat postiin ja katsoin tuossa niin 1300W ott hetkellisesti sulatuksessa LN25
Selvä, kiitti. Itselläkin kaksi päivää ollu plus 1PM:t kiinni, näkyy lauhalla kelillä sulattelevan noin 90min välein 1700W teholla tuo LN35. Teho reilusti vaatimalla sain 1900W piikin aikaan, melko maltillista. Pitää seurata vielä jos jossain vaiheessa pakkasta tulee.
 
Asiaa varmasti useasti sivuttu mutta onko ruuvitagille mitään varteenotettavaa vaihtoehtoa kun otetaan speksit huomioon?
 
Asiaa varmasti useasti sivuttu mutta onko ruuvitagille mitään varteenotettavaa vaihtoehtoa kun otetaan speksit huomioon?
Onkos tuossa sitten jotakin ihan erikoista, sillä noita langattomia lämpömittareitahan on maailma pullollaan? Itsellä on Aqaran lämpö-, kosteus-, painemittareita mi home- apin kanssa.
 
Onkos tuossa sitten jotakin ihan erikoista, sillä noita langattomia lämpömittareitahan on maailma pullollaan? Itsellä on Aqaran lämpö-, kosteus-, painemittareita mi home- apin kanssa.
Tärkeimmät ehkä tuo IP67 kotelointi ja bluetooth yhteys. Home assistantissa minulla bluetooth yhteys ja haluasin nuista ylimääräisistä hubeista eroon. Niin ja ruuvitagissa tuo 35e kpl hinta vähän tökkii... Toki voihan nuihin xiaomin antureihin tehdä jonku kotelon jos pelkkää lämpöä mittaa...
 
Tärkeimmät ehkä tuo IP67 kotelointi ja bluetooth yhteys. Home assistantissa minulla bluetooth yhteys ja haluasin nuista ylimääräisistä hubeista eroon. Niin ja ruuvitagissa tuo 35e kpl hinta vähän tökkii... Toki voihan nuihin xiaomin antureihin tehdä jonku kotelon jos pelkkää lämpöä mittaa...

Mihin tuo on tulossa, että pitää olla IP67? Itsellä on ollut ikkunapellillä (ulkona) pari kuukautta Xiaomin LYWSD03MMC ilman mitään koteloa.
 
Oikeasti kosteisiin(märkiin) paikkoihin ruuvi ja muualle sitten se halvin BLE vehje, jotka ei montaa euroa näytöllisinä maksa. Esim. Nuo yllämainitut Xiaomit.
 
Mihin tuo on tulossa, että pitää olla IP67? Itsellä on ollut ikkunapellillä (ulkona) pari kuukautta Xiaomin LYWSD03MMC ilman mitään koteloa.
Ulos, pakastimiin ym. nuita on ja ois tarkoitus asentaa. Nuo xiaomin ja sonoffin pelaa aikansa vaikka ei sen kummempia luokituksia olekkaan. Kyllä Kait se varmaan pitää vaan raskia maksaa enemmän jos haluaa laatua. Sonoffin antureita on 6 kpl ja niistä luotettavasti pelaa 1kpl joka on asennettu talon sisälle. Muuten kaikenmaailman katkoksia enemmän ja vähemmän. Nyt ostin yhden xiaomin 3MMC anturin ja sen vein talliin. Toiminut pari viikkoa moitteettomasti. Matkaa ehkä 25m ja asus bt-500 bluetooth Dongle raspissa kiinni.

Ilmeisesti ESP32 kortilla saa tuota bluetooth kantaman puutteita korjattua. Onko muilla siitä kokemuksia?
 
Alkaa hiljalleen kyrsimään tuo Home Assistantin (ja ESPHomen) vimma tehdä jatkuvasti sellaisia muutoksia jo toimiviin alueisiin, jotka rikkovat sitten olemassaolevia toimintoja. Joskus aikanaan mielellään päivitti uudempaan versioon kun tuli saataville, mutta nykyään noiden kanssa varoo ja himmailee hyvin pitkään.

Nyt viimeisimpänä päätin tänään päivittää ESPhomen uusimpaan versioon. Noh, vituiksihan se menee kun Airthings Wave plus ei enää toimi tuon jälkeen (korjaus tulossa), ja myös ESPhomen kaikki kääntämiset koodista ESP86:een yleisesti alkoi vinkuroimaan (= epäonnistui esim. BLuetooth Proxyn asennuksessa tuolla scriptillä jonka esphome tarjoaa) Jostain löysin sitten ehdotuksen että poista ja asenna esphome addon manuaalisesti uudelleen Home Assistantissa, joka nyt ehkä jopa korjasi tuon kääntämisen koodista firmikseen.

Kolme tuntia tappelua taas, ja lopputuloksena se että nyt on vain yksi komponentti rikki ja johon pitää odottaa korjausta. Koomisinta oli että Home Assistant erikseen huuteli että tuo ESPhome kannattaa päivittää kun parantaa BT Proxyn toimivuutta.

Tulevaisuudessa jää päivitykset asentamatta paitsi jos näen että tulee oikeasti jotain joka tuo itselle lisäarvoa. Hermot menee kun joutuu käyttämään aikaa jonkun perusjutun säätämiseen joka on toiminut aiemmin mutta ei toimi enää kiitos päivitysten.
 
Alkaa hiljalleen kyrsimään tuo Home Assistantin (ja ESPHomen) vimma tehdä jatkuvasti sellaisia muutoksia jo toimiviin alueisiin, jotka rikkovat sitten olemassaolevia toimintoja. Joskus aikanaan mielellään päivitti uudempaan versioon kun tuli saataville, mutta nykyään noiden kanssa varoo ja himmailee hyvin pitkään.

Nyt viimeisimpänä päätin tänään päivittää ESPhomen uusimpaan versioon. Noh, vituiksihan se menee kun Airthings Wave plus ei enää toimi tuon jälkeen (korjaus tulossa), ja myös ESPhomen kaikki kääntämiset koodista ESP86:een yleisesti alkoi vinkuroimaan (= epäonnistui esim. BLuetooth Proxyn asennuksessa tuolla scriptillä jonka esphome tarjoaa) Jostain löysin sitten ehdotuksen että poista ja asenna esphome addon manuaalisesti uudelleen Home Assistantissa, joka nyt ehkä jopa korjasi tuon kääntämisen koodista firmikseen.

Kolme tuntia tappelua taas, ja lopputuloksena se että nyt on vain yksi komponentti rikki ja johon pitää odottaa korjausta. Koomisinta oli että Home Assistant erikseen huuteli että tuo ESPhome kannattaa päivittää kun parantaa BT Proxyn toimivuutta.

Tulevaisuudessa jää päivitykset asentamatta paitsi jos näen että tulee oikeasti jotain joka tuo itselle lisäarvoa. Hermot menee kun joutuu käyttämään aikaa jonkun perusjutun säätämiseen joka on toiminut aiemmin mutta ei toimi enää kiitos päivitysten.
Juu, aika herkästi tuntuu hajoilevan aina joku "pikkujuttu", varsinkin jos HA:n päivittää aina heti kuun alussa. Itse odottelen aina kuun loppupuolelle niin yleensä on pari-kolme paikkaa jo julkaistu. Lisäksi kun itse ajan HA:ta virtuaalikoneessa niin otan aina ennen päivitystä (HA:n tai oleellisimpien plugareiden) snapshotin niin on helppo palata toimivaan versioon jos joku hajoaa. Ja näillä kokemuksilla en kyllä muulla tavalla enää edes kuvittelisi tuota ajavani. Parin vuoden aikana on kuitenkin HA hajonnut päivityksessä ainakin pari kertaa vaikka onkin odotellut noita paikkauksia.
 
Juu, aika herkästi tuntuu hajoilevan aina joku "pikkujuttu", varsinkin jos HA:n päivittää aina heti kuun alussa. Itse odottelen aina kuun loppupuolelle niin yleensä on pari-kolme paikkaa jo julkaistu. Lisäksi kun itse ajan HA:ta virtuaalikoneessa niin otan aina ennen päivitystä (HA:n tai oleellisimpien plugareiden) snapshotin niin on helppo palata toimivaan versioon jos joku hajoaa. Ja näillä kokemuksilla en kyllä muulla tavalla enää edes kuvittelisi tuota ajavani. Parin vuoden aikana on kuitenkin HA hajonnut päivityksessä ainakin pari kertaa vaikka onkin odotellut noita paikkauksia.

Jep, itsellä myös nykyään tuo odottelu ja viivyttely -taktiikka, eli en päivitä heti ellen tiedä että se korjaa tai lisää jonkun toiminnallisuuden mitä itse tarvitsen. Nytkin odotin tähän päivään asti uusimman ESPHomen päivitystä, ja päivityksen jälkeen sitten githubia selailemalla löytyi tieto että Airthings Wave Plus ei toimi. En tiedä miten käytännössä toimisi, mutta jos tiedetään että vaikka versiossa X.XX-XX.YY ei toimi tietty komponentti, siihen voisi tehdä jonkun sivuston joka listaa toimimattomat komponentit varsinkin kun puhutaan coren integraatioista. Ymmärrän että custom komponenteilla tuo on haasteellista ja erittäin monimutkaista, mutta odottaisin että jos tehdään muutoksia niin varmistetaan että core -pakettien osalta varmistetaan ettei se aiheuta ongelmia (tai ne korjataan nopeasti, toisin kuin nyt vaikka tämän Airthingsin kanssa).


Mietin juuri että vetäisikö backupin eiliseltä yöltä, tarkoittaen että palauttaa ESPHomen edelliseen versioon ja katsoa muuttaako tilanteen. En vain tiedä joudunko flashaamaan espit uudestaan vai en. Ehkä pitää ottaa nyt backup nykytilanteesta, sitten palauttaa edellisen yön backup ja katsoa mitä tapahtuu..
 
Ulos, pakastimiin ym. nuita on ja ois tarkoitus asentaa. Nuo xiaomin ja sonoffin pelaa aikansa vaikka ei sen kummempia luokituksia olekkaan. Kyllä Kait se varmaan pitää vaan raskia maksaa enemmän jos haluaa laatua. Sonoffin antureita on 6 kpl ja niistä luotettavasti pelaa 1kpl joka on asennettu talon sisälle. Muuten kaikenmaailman katkoksia enemmän ja vähemmän. Nyt ostin yhden xiaomin 3MMC anturin ja sen vein talliin. Toiminut pari viikkoa moitteettomasti. Matkaa ehkä 25m ja asus bt-500 bluetooth Dongle raspissa kiinni.

Ilmeisesti ESP32 kortilla saa tuota bluetooth kantaman puutteita korjattua. Onko muilla siitä kokemuksia?
Minulla oli yksi Aqaran anturi kylmässä autotallissa muutaman vuoden ja ei ollut moksiskaan, vaikka pakkasellakin oli ajoittain. Nyt siirretty makkariin. Autotallin ovessa ollut Aqaran ovianturi yhtä pitkään ilman ongelmia. Mihinkään sateeseen en toki noita tarjoaisi, mutta katon alla tuntuvat toimivan kesät talvet. Kantavuus noissa riittää koko talon alueelle ja patteri kestää parisen vuotta vähintään. Lelujahan nuo langattomat kotikikkareet ovat kuitenkin ja eivät todellista kiinteistöautomaatiota, mutta ihan kiva niillä leikkiä.
 
Nuo Xiaomit/Aqarat yms halpislämpötila/kosteusmittarit on ihan hyviä jos vaan bluetooth-kantama riittää. Mutta kun väliin tulee seinä tai kaksi niin sitten onkin ihan tuurista kiinni milloin yhteys katkeaa... Itsellä ainakin tökkii melkoisesti ulkona / saunassa / teknisessä tilassa olevien mittareiden kantama. Mutta eipä taida olla muita halpoja ja langattomia lämpötila/kosteussensoreita joissa vielä paristokin kestää enemmän kuin pari viikkoa kerrallaan...
 
Nuo Xiaomit/Aqarat yms halpislämpötila/kosteusmittarit on ihan hyviä jos vaan bluetooth-kantama riittää. Mutta kun väliin tulee seinä tai kaksi niin sitten onkin ihan tuurista kiinni milloin yhteys katkeaa... Itsellä ainakin tökkii melkoisesti ulkona / saunassa / teknisessä tilassa olevien mittareiden kantama. Mutta eipä taida olla muita halpoja ja langattomia lämpötila/kosteussensoreita joissa vielä paristokin kestää enemmän kuin pari viikkoa kerrallaan...
Zigbeellä toimii nuo omat Aqarat ja toistaiseksi kantama riittänyt satunnaisen seinänkin läpi. Bluetooth kuulokkeet eivat ainakaan kanna yhtä hyvin meidän huushollissa. Noissa zigbeessä kaikki jatkuvassa verkkovirrassa olevat laitteet toimivat jonkinlaisena toistimena ja laajentavat kantamaa. Minulla esim Xiaomin joitakin älylamppuja jne.

Noitakin sai pari vuotta sitten Kiinasta 7-8€. Kaikkien kikkareiden hinnat karkeasti tuplaantuneet pariin vuoteen. Toki ALV tuli kiinatilauksiinkin ym. Tosiaan osaan xiaomin erilaisiin kikkareisiin piti vaihtaa patterit kahden vuoden hujakoilla, eli se vähintään kaksi vuotta pitää oikeasti paikkansa.
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko jollain antaa jotain rautalangasta väännettyä ohjetta ESP8266 tai ESP32 pohjaisen lämpötilasensorin ostoon ja asennukseen? Selvittelin asiaa ja selitykset tuntuvat jättävän joitain asioita mainitsematta (koska asia on niin ilmiselvä).

- Mistä ostaa ja kuinka monta? Varsinainen tarve olisi tällä hetkellä 1 kpl, mutta eiköhän näille keksi jatkossa muitakin tehtäviä ja aina voi myydä eteenpäin. Kannattaako ostaa siis esim. 5 tai 10 kpl?

- Ostaakko lämpötilamittaukseen DHT11 vai DHT22? Jääkö epätarkempi mittaus myöhemmin häiritsemään vai harmittaako turhaan tuhlatut lisäeurot?

- Mitä tarvikkeita piiri tarvitsee näiden lisäksi? Tutoriaalit tuntuvat olevan tehty siltä pohjalta, että kaikki tarvikkeet löytyvät jo valmiina.

- Joissain paikoissa mittarit voidaan sijoittaa vaikka suoraan pistorasian päälle ja joissain paikoissa virta pitäisi saada paristosta. Onnistuuko jälkimmäinen helposti itse tehtynä?

Pitäisi löytää hyvä balanssi edullisuuden ja käytännöllisyyden välillä. ESP8266+DHT11 on halpa, mutta ESP32+DHT22 on hyvä.
 
Olisiko jollain antaa jotain rautalangasta väännettyä ohjetta ESP8266 tai ESP32 pohjaisen lämpötilasensorin ostoon ja asennukseen? Selvittelin asiaa ja selitykset tuntuvat jättävän joitain asioita mainitsematta (koska asia on niin ilmiselvä).

- Mistä ostaa ja kuinka monta? Varsinainen tarve olisi tällä hetkellä 1 kpl, mutta eiköhän näille keksi jatkossa muitakin tehtäviä ja aina voi myydä eteenpäin. Kannattaako ostaa siis esim. 5 tai 10 kpl?

- Ostaakko lämpötilamittaukseen DHT11 vai DHT22? Jääkö epätarkempi mittaus myöhemmin häiritsemään vai harmittaako turhaan tuhlatut lisäeurot?

- Mitä tarvikkeita piiri tarvitsee näiden lisäksi? Tutoriaalit tuntuvat olevan tehty siltä pohjalta, että kaikki tarvikkeet löytyvät jo valmiina.

- Joissain paikoissa mittarit voidaan sijoittaa vaikka suoraan pistorasian päälle ja joissain paikoissa virta pitäisi saada paristosta. Onnistuuko jälkimmäinen helposti itse tehtynä?

Pitäisi löytää hyvä balanssi edullisuuden ja käytännöllisyyden välillä. ESP8266+DHT11 on halpa, mutta ESP32+DHT22 on hyvä.
Jos ei tarvitse kosteusmittausta, niin ds18b20 on kaikkein edullisin anturi ja näissä sekin etu, että väyläpohjaisina niitä voi laittaa useita samaan piuhaan.

~4,7kOhm vastukset tarvitsee aina väylän ja jännitteen väliin oli anturi sitten dht tai dallas.

Paristokäyttöisyyttä ei kannata edes lähteä yrittämään. Nämä tikut käyttää wifiä mikä vie aika paljon virtaa. Jollain deep-sleep modauksilla esp-01:lle voi päästä pieneen kulutukseen, mutta vaatii jo aika tarkkaa kolvin käyttöä.

Mitä ylipäänsä sinulla on tarkoitus mittailla? Suositukset riippuu aika paljon siitä.

Edit. Alkuun tilaisin Aliexpressistä jonkun 2-3kpl setin esp32 ja esim. 5:n setti antureita. Ovat sen verran edullisia, että parempi tilata heti useampi kerralla.
 
Nyt päästään varsinaiseen ketjun aiheeseen. Eilen kaverini vinkkasi Shelly 3EM -kulutusmittarista, jossa on myös rele-/kontaktoriohjasmahdollisuus. Kenellä on tällainen mittarointi ja ohjelmisto käytössä, osaatteko sanoa, saisiko tällä haisteltua invertterin ja keskuksen välisestä kaapeloinnista aurinkopaneelien verkkoon syöttämän tehon ja ohjelmistolla luotua säännön, että kun AP-teho ylittää esimerkiksi vaikka 1,0 kW, niin lämminvesivaraaja kytkeytyisi päälle. Ja vastaavasti kun taas teho laskee jonkin rajan alle, vaikkapa 800 W (mahdollisesti myös esim. 15 min aikaehto yksittäisten hetkellisten varjostumien vuoksi), lämmitys katkaistaisiin. Lisäksi sadepäiviä varten tarvitaan ohjelmaan vielä kiinteänä yöaika-asetus, että virta kytketään varaajaan muutamaksi tunniksi yösin. Ajattelen, että jos lämminvesivaraaja on saatu lämmitettyä päivällä, niin yöajan kulutus on joka tapauksessa pienempää, vaikka LVV kytkettäisiin päälle aina öisin.
Vanha viesti, mutta tuli lounaalla selaillessa vastaan...
Oma ajatus on viety vielä fiksummaksi, mutta vasta protoasteella.
Tällä hetkellä Raspi hoitaa ohjaukset, Shelly 3EM sitten mittaa ja ohjaa kontaktoria.
Jos sähkö on alle 1c/kwh niin varaaja on aina päällä. Muuten haetaan 18-22 väliltä kaksi halvinta tuntia ja lämmitetään.

Tällä hetkellä testissä: Varaajaan olen laittanut 1-wire anturit. Ylä- ja alalämmöt tulee raspille joka sitten päätää montako tuntia tarvii lämmittää. Viikon välein sitten poltetaan legionella jos ei viikon aikana ole käyty yli tietyn lämmön.
Tämä toimii jo ihan hyvin, vähän vielä hakemista paljonko lämpöä/energiaa 4h perhe tarvitsee /vrk.

Seuraava steppi on sitten kytkeä aurinkotuoton optimointi. Tähän ehdin jo hankkimaan Wattroutterin ja SSR:t SOLAR controls s.r.o. - WATTROUTER® Mx
Tähän tulee ohjaukseksi:
-Jos pörssisähkö on turhan halpaa (alle 10c/kwh) niin verkkoon ei päästetä mitään. Wattrouter+ssr kombolla tosiaan voi imeä jokaisen watin omaan käyttöön ilman että varaaja on 100% teholla.
-Jos pörssisähkö on riittävän kallista (kalliimpaa kuin vrk halvimmat tunnit+siirrot) niin ajetaan kaikki myyntiin
-Raspi seuraa lämmitystarvetta ja etsii vrk halvimmat tunnit jos aurinko ei riitä
-LVV termari tulee olemaan jossain 80c tasossa tms. turvallisessa, mutta niin että kaikki aurinko mahtuu. Raspi hoitaa oikean lämpötilan varaajaan, termari on oikeasti vain suojana jos SSR:t leikkaa kiinni tms.
-Raspi seuraa että legionella poltto toteutuu vähintään kerran viikossa. Jos ei niin kaivetaan taas halvimmat tunnit tehdä poltto.

Eli aika himmeli ja kallis systeemi. SSR:t oli monta sataa ja tais Wattrouterkin maksaa 300-400e?
Nyt tarttis löytää jostain aika viimeistellä Wattrouter ennen kesää. Koodi alkaa olemaan "iskussa".
 
Zigbeellä toimii nuo omat Aqarat ja toistaiseksi kantama riittänyt satunnaisen seinänkin läpi. Bluetooth kuulokkeet eivat ainakaan kanna yhtä hyvin meidän huushollissa. Noissa zigbeessä kaikki jatkuvassa verkkovirrassa olevat laitteet toimivat jonkinlaisena toistimena ja laajentavat kantamaa. Minulla esim Xiaomin joitakin älylamppuja jne.

Noitakin sai pari vuotta sitten Kiinasta 7-8€. Kaikkien kikkareiden hinnat karkeasti tuplaantuneet pariin vuoteen. Toki ALV tuli kiinatilauksiinkin ym. Tosiaan osaan xiaomin erilaisiin kikkareisiin piti vaihtaa patterit kahden vuoden hujakoilla, eli se vähintään kaksi vuotta pitää oikeasti paikkansa.
No totta, oli aamukahvi vielä juomatta kun tuon kirjoitin, zigbeetähän nuo on :) Muuten kyllä, bluetooth on heikompi kantamaltaan kuin zigbee, ja vaikka meikäläiselläkin on lähes sadan laitteen zigbee-verkko, joista reitittimenä toimivia (lamput, pistorasiat yms) myöskin useampi kymmenen ympäri taloa ja tonttia, niin silti vaan monet sensorit häviävät. Esim. teknisessä tilassa on zigbee-lamppu, ja siellä metrin päässä lampusta Xiaomin pyöreän mallinen lämpötilasensori (ei taida olla Aqaraa, osa näkyy Decozissa "lumi.sensor" -tyyppisenä, jotkut taas "lumi.sensor_ht") niin "ei saatavana" näyttää taas. Muistaakseni jossain vaiheessa roudasin sen sieltä pois jolloin lämpötilat tulivat näkyviin mutta kun sen paikoilleen palautin, loppui lämpötilapäivitykset muutaman tunnin kuluttua taas. Tosin minulla taitaa olla teknisessä tilassa Ikean zigbee-lamppu, ulkona taas aika pitkälti ledvancea/Ikeaa, ja taitaa noiden osalta olla tuo toistimena toimiminen selvästi kehnompaa kuin vaikkapa Hue-lampuissa.
 
No totta, oli aamukahvi vielä juomatta kun tuon kirjoitin, zigbeetähän nuo on :) Muuten kyllä, bluetooth on heikompi kantamaltaan kuin zigbee, ja vaikka meikäläiselläkin on lähes sadan laitteen zigbee-verkko, joista reitittimenä toimivia (lamput, pistorasiat yms) myöskin useampi kymmenen ympäri taloa ja tonttia, niin silti vaan monet sensorit häviävät. Esim. teknisessä tilassa on zigbee-lamppu, ja siellä metrin päässä lampusta Xiaomin pyöreän mallinen lämpötilasensori (ei taida olla Aqaraa, osa näkyy Decozissa "lumi.sensor" -tyyppisenä, jotkut taas "lumi.sensor_ht") niin "ei saatavana" näyttää taas. Muistaakseni jossain vaiheessa roudasin sen sieltä pois jolloin lämpötilat tulivat näkyviin mutta kun sen paikoilleen palautin, loppui lämpötilapäivitykset muutaman tunnin kuluttua taas. Tosin minulla taitaa olla teknisessä tilassa Ikean zigbee-lamppu, ulkona taas aika pitkälti ledvancea/Ikeaa, ja taitaa noiden osalta olla tuo toistimena toimiminen selvästi kehnompaa kuin vaikkapa Hue-lampuissa.
Kuulostaa siltä että sensori ei ole parittuneena viereiseen lamppuun vaan jonnekin kauempana olevaan laitteeseen. Kannattaa parittaa uudelleen siellä lampun viereasä.

Muutenkin zigbee verkon rakentaminen kannattaa tehdä niin, että ensin verkkovirtaa käyttävät koordinaattorista ulospäin, ja lopuksi paristokäyttöiset lopullisessa käyttöpaikassaan.
 
Kuulostaa siltä että sensori ei ole parittuneena viereiseen lamppuun vaan jonnekin kauempana olevaan laitteeseen. Kannattaa parittaa uudelleen siellä lampun viereasä.

Muutenkin zigbee verkon rakentaminen kannattaa tehdä niin, että ensin verkkovirtaa käyttävät koordinaattorista ulospäin, ja lopuksi paristokäyttöiset lopullisessa käyttöpaikassaan.
Tämä olikin hyvä vinkki, kiitoksia! Olen aina parittanut vekottimet tässä koneeni lähellä kun on tuo Raspi+conbee2 -tikkukin lähellä ja näen tuloksenkin sitten heti. Olen jotenkin ollut siinä uskossa että koordinaattoriin pitäisi kaikki aluksi parittaa niin varmasti toimii... Yleensähän laitteet etsivät parempia/toimivampia reittejä pikkuhiljaa, mutta ehkäpä tämä ei koske noita paristovehkeitä? Tälläkin hetkellä tuo lämpötilasensori ei näytä olevan yhteydessä mihinkään reititinvehkeeseen joten ei ihme ettei toimi. Jos se yrittää parin ulkoseinän läpi tuonne conbee-tikkuun saada yhteyttä, niin ei ihme ettei onnistu...

Tuo Deconzin käyttöliittymäkin on kyllä vähemmin intuitiivinen. Esim. tämä config-näkymä, onko nyt nuo valkoiset ruudut valittuja ja harmaat eivät? Ja miten nuo pitäisi olla? Joka tapauksessa "read neighbour table" ei tee kummassakaan asennossa muuta kuin väläyttää (001) rivin kohdalla hetkeksi.
1674473349447.png
 
  • Tykkää
Reactions: xp9
Yleensähän laitteet etsivät parempia/toimivampia reittejä pikkuhiljaa, mutta ehkäpä tämä ei koske noita paristovehkeitä?
Omasssa käytössä olen huomannut, että ainakaan Aqaran patterikäyttöiset ei osaa etsiä uutta reittiä, mutta kaikki verkkovirrassa olevat mitä meillä on kyllä hakee reitin.

Deconzia en ole koskaan käyttänyt, joten sen kanssa en valitettavasti osaa käyttää.
 
Tämä olikin hyvä vinkki, kiitoksia! Olen aina parittanut vekottimet tässä koneeni lähellä kun on tuo Raspi+conbee2 -tikkukin lähellä ja näen tuloksenkin sitten heti. Olen jotenkin ollut siinä uskossa että koordinaattoriin pitäisi kaikki aluksi parittaa niin varmasti toimii... Yleensähän laitteet etsivät parempia/toimivampia reittejä pikkuhiljaa, mutta ehkäpä tämä ei koske noita paristovehkeitä? Tälläkin hetkellä tuo lämpötilasensori ei näytä olevan yhteydessä mihinkään reititinvehkeeseen joten ei ihme ettei toimi. Jos se yrittää parin ulkoseinän läpi tuonne conbee-tikkuun saada yhteyttä, niin ei ihme ettei onnistu...

Tuo Deconzin käyttöliittymäkin on kyllä vähemmin intuitiivinen. Esim. tämä config-näkymä, onko nyt nuo valkoiset ruudut valittuja ja harmaat eivät? Ja miten nuo pitäisi olla? Joka tapauksessa "read neighbour table" ei tee kummassakaan asennossa muuta kuin väläyttää (001) rivin kohdalla hetkeksi.
1674473349447.png
Deconzin kyllä pitäisi piirtää ne reitit minkä reitittimen kautta viestit menee.
Aqaran neliö-anturilla pitää käydä asennuspaikassa tekemässä paritus että se toimii, noissa on ilmeisesti bugi/ominaisuus että se paritettu reititin tallentuu Aqaran omaan muistiin jonka takia sensori ei osaa hyppiä reitittimestä toiseen paremman yhteyden saamiseksi. Paritus siis pitää tehdä aina uudelleen kun vaihtaa sensorin paikkaa.
 
Jos ei tarvitse kosteusmittausta, niin ds18b20 on kaikkein edullisin anturi ja näissä sekin etu, että väyläpohjaisina niitä voi laittaa useita samaan piuhaan.

~4,7kOhm vastukset tarvitsee aina väylän ja jännitteen väliin oli anturi sitten dht tai dallas.

Paristokäyttöisyyttä ei kannata edes lähteä yrittämään. Nämä tikut käyttää wifiä mikä vie aika paljon virtaa. Jollain deep-sleep modauksilla esp-01:lle voi päästä pieneen kulutukseen, mutta vaatii jo aika tarkkaa kolvin käyttöä.

Mitä ylipäänsä sinulla on tarkoitus mittailla? Suositukset riippuu aika paljon siitä.

Edit. Alkuun tilaisin Aliexpressistä jonkun 2-3kpl setin esp32 ja esim. 5:n setti antureita. Ovat sen verran edullisia, että parempi tilata heti useampi kerralla.

Toinen vaihtoehto käyttää esim. Shelly Plus 1:stä + Add-Onia ja siihen kiinni 1-5 kpl vaikka DS18B20 onewire anturia. Toimii myös 12V-muuntajan kautta pistorasiasta.
Tämä tietysti kalliimpi vaihtoehto, mutta ei tarvitse kiinteitä sähköasennuksia tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos muita Telldus-vehkeiden käyttäjiä jotka kokeneet viimepäivinä ongelmia? Ilmeisesti ollut jotain ongelmaa yleisesti (https://twitter.com/telldus_status). Nyt pitäisi olla kunnossa, mutta eipä toimi edelleen oikein huonostikaan. Valojen ohjaukset ei toimi, ei saa statusta lämpömittareista, ja telldus.live -nettisivutkin toimii avain uskomattoman hitaasti.
 
Niin pitäskö noi ketjussa mennä vai suoraan aina kaikki tuohon hostiin?

1674500819660.png
 
Niin pitäskö noi ketjussa mennä vai suoraan aina kaikki tuohon hostiin?

1674500819660.png
Jos nuo on kaikki paristokäyttöisiä laitteita kuten nimestä päättelen niin ei ne silloin voi muuhun olla yhteydessä kuin konfiguraattoriin. Lamput ym. verkkovirrassa olevat toimivat verkon solmuina.
 
Aliexpress tilatuista viidestä eps32 kaksi ei toimi. Yhteen ei saa softaa sisään ollenkaan esphomella (vetää kernel panikkia) ja toinen ei yhdistä wlaniin. Tuossa joka ei yhdistä MAC näkyy olevan 00:00:00:00:00:00. Kaikki tuli samalta myyjältä ja silmämääräisesti kaikki näytti olevan ihan ok. No jos jotain positiivista, niin onneksi en tilannut vain yhtä.
 
Liittyen tuohon Sonofiin niin heillä onkin olemassa sellaisia laitteita mitkä ei vaadi N-johdinta.

Helpompia Suomen kytkentöihin.
 
Jos nuo on kaikki paristokäyttöisiä laitteita kuten nimestä päättelen niin ei ne silloin voi muuhun olla yhteydessä kuin konfiguraattoriin. Lamput ym. verkkovirrassa olevat toimivat verkon solmuina.
Juuri näin on.
 
Aliexpress tilatuista viidestä eps32 kaksi ei toimi. Yhteen ei saa softaa sisään ollenkaan esphomella (vetää kernel panikkia) ja toinen ei yhdistä wlaniin. Tuossa joka ei yhdistä MAC näkyy olevan 00:00:00:00:00:00. Kaikki tuli samalta myyjältä ja silmämääräisesti kaikki näytti olevan ihan ok. No jos jotain positiivista, niin onneksi en tilannut vain yhtä.
Tuo on jo paskaa tuuria tai olet onnistunut löytämään huonon kauppiaan. Itse olen Aliexpressistä noita ESP32 ostellut ainakin 20kpl eikä ensimmäistäkään viallista. Itsekin olen aina 5kpl erissä ostanut ja useammaltakin kauppiaalta.
 
Tuo on jo paskaa tuuria tai olet onnistunut löytämään huonon kauppiaan. Itse olen Aliexpressistä noita ESP32 ostellut ainakin 20kpl eikä ensimmäistäkään viallista. Itsekin olen aina 5kpl erissä ostanut ja useammaltakin kauppiaalta.

Veikataan paskaa tuuria. Tuolla myyjällä on kuitenkin noilla esp32 4,8 tähteä, yli 300 arvostelua ja yli 3000 tilausta.
 
Onko kenellä muulla Shelly cloud sekoillut eilen? Minulla 2kpl ilmalämpöpumppuja ja niissä Shelly plus 1 pm:t. Eilen kello 15 kummankin pumpun shelly alkoi näyttää historiassa n. puolta kulutusta todellisesta. Hetkellinen yhteisteho näyttää samaa ihan normaalia ~800W kuin ennenkin, mutta käyrästöön tallentuu vain puolet. Kumpikin shelly teki saman samanaikaisesti, eli vika oltava cloudissa.

1674537688560.png
 
No niinpä näyttää tekevän...
Tässä IV-koneen shelly. Eli 14-15 välillä on tapahtunut jotain:
Kuten kuvasta näkyy niin kulutus on 76,5w jatkuvana. Käyrä jotain ihan muuta(noin 14w).
1674542176829.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 452
Viestejä
4 512 674
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom