Mitenkäs täällä on Google Home / Amazon Alexaa ihmisillä käytössä? Itse hommasin tuon Google Homen (Google Nest Hub) kun on tuota Android-laitteistoa muutenkin, mutta en kyllä oikein vakuuttunut, ehkä oli vähän suuret luulot tästä hommasta... Englanniksihan noille pitää puhua (oli toki tiedossa), ja vastaavat myös, mutta tappelin koko päivän LG:n telkkarin kanssa jota en saa sitten millään yhdistettyä tuohon vehkeeseen (googlailun perusteella tuntuu muillakin olevan ongelmia) ja Denonin HEOS jotenkin yhdistyy, mutta ei tuo nyt kovin kätevää tuolla Google Homella / Google Assistantilla mitään ohjata.
Otin Home Assistantin Nabu Casan kokeiluun (ilmainen kk), kun katsoin että sillä saa helposti Googlen/Amazonin systeemeihin omat laitteet tuotua, ja on siinä vielä tuo TTS-tukikin ja vieläpä suomeksi. No tuo TTS (text-to-speech) toimii tosiaan tietysti vain niin että HA:lla voit käskyttää automaatioilla tms kaiuttimen sanomaan mitä tahansa ja ääni tulee sitten kaiuttimista, ihan hyvällä suomen kielellä kyllä. Mutta itse älykaiuttimelle pitää jutella englanniksi ja samoin se vastaa englanniksi. HA:n entiteetit tulivat kyllä hyvin Google Homeen saataville, mutta kun itsellä nuo laitteiden nimet ovat suomeksi, niin ei tuo kaiutin oikein ymmärrä mitä pitäisi tehdä. "Turn on kahvinkeitin" sentään meni perille
Nyt laitoin vielä Amazon Echo Dot (3rd gen) tilaukseen kun se ei maksanut kuin sen 40€+pk Proshopissa. Ainakin telkkarissani näyttää olevan suoraan Amazon Alexa -tuki (kyllä piti olla Google Home tukikin ja sille voikin puhua kaukosäätimen kautta yms mutta tuohon älykaiuttimeen se ei yhdisty), ja toimivatpa nuo ilmeisesti suht hyvin rinnakkainkin, jolloin voin sitten vähän niinkuin kokeilla mikä vehje toimii milläkin parhaiten ja käskyttää sitten "Hey Alexa" tai "Hey Google" tilanteen mukaan. Toki vähän hankalaa tuokin muistaa mikä vehje osaa ohjata mitäkin, mutta kaipa sitä voi sitten kysyä toiselta jos ensimmäinen ei ymmärrä/osaa
Itse ajattelin että voisi vaan maata sohvalla ja käskyttää laitteita soittamaan musiikkia tai näyttämään musiikkivideoita telkkarista, mutta ei tämä ihan ilman säätöjä taida onnistua