Rezpekt, kova lista ja näitä on mukava lukea. Miten ajattelit toteuttaa puukiukaan puidenlisäämistarveilmoituksen? Ilmanpaineella, optisella tunnistimella valon aallonpituuden mukaan, amazonin pilvessä pyörivällä koneoppivalla kuvantunnistuksella?
Rehellisesti sanoen en ole vielä tätä miettinyt sen tarkemmin, mutta optisella anturilla tuon varmaan ainakin ensialkuun pyrin tekemään. Tätä on helppo demota ihan jo pelkällä huen liiketunnistimella (joita mulla on 3kpl). Tietämättömänä ehkä se suurin kysymys on siinä, että pystyykö tuo havaitsemaan n. 1-1.5m päästä tarpeeksi hyvin vaihtelut (sauna kuitenkin on pimeä lämmityksen aikana, joten muuta valonlähdettä ei ole kuin lasiluukun läpi loimottava tuli).
[/QUOTE]
Tästä kuulisi mielellään lisää. Mitä tuossa valvotaan ja millä keinoin?
Mulla on tuo phyn plus asennettuna vesimittarin perässä. Kun home assistant huomaa että sijainniksi muuttuu "ei kotona", lähettää HA IFTTT:n kautta viestin (koska suoraa integraatiota ei ole olemassa) phynille että sulkee veden. Kun taas sijainti päivittyy siten että joku on kotona, HA lähettää IFTTT:n kautta viestin jolla tuo phyn avaa linjan.
Phyn itsessään ei tue automatiikkaa tuon osalta, vaan apista pitäisi aina valita "kotona / ei kotona" tai "päällä / pois" attribuutti. Yksittäisellä apilla ei iso ongelma, mutta jos on monta eri toimintoa jotka liittyvät kotona / pois -sijaintiin, alkaa mua ainakin jurppimaan kun pitää availla erinäisiä appeja erikseen.
Phyn sisältää AI pohjaisen oman tekoälyn, jolla sen pitäisi sulkea linja jos vettä virtaa paljon, mutta omista kokemuksista tuon phynin AI:n kanssa...se ei aina sulje linjaa vaikka vettä valuisi mitenkä paljon, nimim. takapihan vesihana oli kesällä jäänyt auki 4h ajaksi, ja phyn ilmoitti vasta 3h jälkeen että vettä virtaa ja venttiili on suljettu. Eli 3h valutti iloisesti vettä pitkin takapihaa. Tämän jälkeen myös tein HA automaation, jossa seurataan takapihan vesihanan tilaa, ja jos se on auki yli määritellyn ajan, HA ilmoittaa siitä mulle äänihälytyksellä + tekstihälytyksellä. Jos en reagoi x minuuttiin, HA sulkee itse tuon hanan. Tällä vältän tilanteet, että olen kotona ja päälinja on auki, ja onnistun unohtamaan takapihan vesipostin päälle. Vesipostissa on siis tuollainen wifi -ohjattava venttiili.
Hälyttimen kanssa mulla on Verisuren järjestelmät, joihin HA:ssa on suora integraatio. Kun talo on tyhjä, hälytin laittaa ulkokuoren hälytyksen päälle. Kun joku tulee kotiin, hälytin menee pois päältä. Yöllä taas HA integraatio laittaa ulkokuori -hälytyksen päälle + sammuttaa talon sisävalot (ja toivottaa hyvää yötä koska...nomiksei...). Tämä tapahtuu google assistant integraatiolla (pyydän assistanttia menemään yömoodiin), mutta onnistuisi myös muilla tavoin, esim. HA:n omalla suoralla skriptillä ja puhelimen ha widgetillä jos ei apia halua avata). Aamulla ulkokuorihälytys menee pois päältä kännykän herätysajankohtana (HA saa puhelimesta seuraavan herätyksen tiedot). Tuota voisi kehittää liike / paine / etäisyys -sensoreilla, tai tietyillä logiikoilla (henkilt kotona, kellonaika väliltä x-y, tv sammutettu, valot sammutettu, ei liikettä sisällä...) mutta en ole nähnyt tarvetta.
Toki tuota hälytinintegraatiota (kotona/pois) en tekisi näin jos olisi oikeasti kriittinen tila jonka turvallisuutta vahditaan.