Kotiautomaatio

Liittynyt
08.12.2021
Viestejä
2
Itellä 2kpl tämmösiä. Kerran testannut testisavulla molemmat ja kyllähän noi toimi.

Edit: zigbee versiot siis itsellä. Tuo linkin takaa löytyvästä nyt en äkkiä puhelimella huomannut oliko zigbee vai ei.
Itsellä käytössä Fibaron Z-wave savutunnistimia, mitkä linkattu akku varmennettuun Z-wave sireeniin. Eli sireeni hälyyttää vaikka koko Home Assistant olisi pimeänä.
Tämä sireeni viritys tehty lähinnä, koska autotallista alkanut palo ei välttämättä kuulu sisälle asti.

 
Liittynyt
09.12.2020
Viestejä
91
Itsellä jotakin aliexpress zigbee palovaroittimia, tähän asti varsin ok. Ainakin palovaroittimen testispraylla laukesi ja toimi myös hälyt zigbeellä.
 
Liittynyt
09.12.2020
Viestejä
91
Olikos noi Nedisin motonetin myymät ulkopistorasiat lähiaikoina ollut tarjouksessa? Muistelisin että olis saanut alta vitosella, on aivan älyttömän halpa ulkorasia jos noissa vielä toimii kulutusmittaus? Tasmotaa ei taida saada ajettua noihin sisään?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 141
Tuya (Nedis) vaihtoi piirin jokusen aikaa sitten. Tasmota ei sinne istu. Olen lähes varma, että näin jonkun projektin uuden kanssa, että olisiko MTTQ:n saanut tai todellakin jotain muuta… lokaalia kuitenkin.
Hyvin mahdollista, että muistelo menee täysin pieleen :

Noin muuten, menee kolvaus hommiksi, että vaihtaa ESP8266 sinne sisälle.
 
Liittynyt
02.05.2019
Viestejä
143
Tuya (Nedis) vaihtoi piirin jokusen aikaa sitten. Tasmota ei sinne istu. Olen lähes varma, että näin jonkun projektin uuden kanssa, että olisiko MTTQ:n saanut tai todellakin jotain muuta… lokaalia kuitenkin.
Hyvin mahdollista, että muistelo menee täysin pieleen :

Noin muuten, menee kolvaus hommiksi, että vaihtaa ESP8266 sinne sisälle.
Local Tuya? Mulla ei ole näitä laitteita, mutta ilmeisesti onnistuu nykyään locaalina nämä. Vaaditaan jokin key, ID ja HACS:istä integraatio joka käskyttää niitä paikallisesti, lopuksi voi DNS:stä tukkia niiden pilvipalvelut.
 

Ypi

Liittynyt
10.12.2021
Viestejä
151
Tietokanta sisältää vakiona edeltävän kymmenen päivän kaikki sensoritiedot. Vakiona siis se poistaa automaattisesti kaiken yli kymmenen päivää vanhan datan.
Käytännössä jos siis käynnistät Home Assistantin uudestaan niin edeltävän 10 päivän sensoridata häviää bittihelvettiin, ellet sitten ole tehnyt backuppia datasta jonka sitten lataat takaisin muistiin uudelleenkäynnistyksen jälkeen.
Pysyykö data myös sähkökatkon jälkeenkin?
 
Liittynyt
02.05.2019
Viestejä
143
Olen fiilistellyt ESP32:ia ja ESPhomen helppoutta! Yhdistelin vähän vanhoja projekteja samaan pakettiin ja nyt on ESPhomessa multisensori, joka yhdistää
- liiketunnistimen
- ble_presence trackerin sekä puhelimelle (huonekohtaisesti) että autolle (15 - 30 metrin päässä)
- ble_trackerin RuuviTageille (eri huoneissa)
- Ikea Vindriktning ilmanlaatusensorin

Liiketunnistin ohjaa makuuhuoneen valoa tiettyinä tunteina, mutta ohjaus ei ole käytössä, jos puhelimeni on siinä huoneessa (=makoilen liikkumattomana sängyssä kännykkä kädessä). Ruuvitagien dataa filtteroidaan jo espissä (keskiarvoikkuna) ja niiden viestit kuormittavat HA:ta 5x vähemmän + käppyrä on nätimpi. ESP on pakattuna Ikean purkin sisään melkein tyylikkäästi. Vindriktning tarjoilee jotain dataa pienhiukkasista:
ikea.jpg

Tässä paistettiin pikapullaa aivan liian likaisessa uunissa ;) Jos asunnossa haisee grillattu ruoka tai uunin tuoksu, mittari värähtää.

Mulla on toiset espit WLED:einä, yksinkertaisena liiketunnistimena, pari on verkkokameroina MotionEyelle, pari on TT-HiGrow mullankosteus/lämpö/kosteus/valo-mittareita (ei ESPHomessa). Suunnitelmissa viedä kaikkia ESPhomen suuntaan, jos mahdollista, ja lisätä huonekohtaista läsnäolotunnistusta (puhelinten BLE beaconin kautta) ja johonkin näistä BME680 hiilidioksidia (ym) varten ja kaikkiin missä ei vielä ole niin lämpömittari kiinni.

Nonii, nälkä kasvaa syödessä ja espeillä on helppo tehdä vaikka tuommoista. Mitäs muut on tehneet?
 
Liittynyt
16.02.2020
Viestejä
381
Olen fiilistellyt ESP32:ia ja ESPhomen helppoutta! Yhdistelin vähän vanhoja projekteja samaan pakettiin ja nyt on ESPhomessa multisensori, joka yhdistää
- liiketunnistimen
- ble_presence trackerin sekä puhelimelle (huonekohtaisesti) että autolle (15 - 30 metrin päässä)
- ble_trackerin RuuviTageille (eri huoneissa)
- Ikea Vindriktning ilmanlaatusensorin

Liiketunnistin ohjaa makuuhuoneen valoa tiettyinä tunteina, mutta ohjaus ei ole käytössä, jos puhelimeni on siinä huoneessa (=makoilen liikkumattomana sängyssä kännykkä kädessä). Ruuvitagien dataa filtteroidaan jo espissä (keskiarvoikkuna) ja niiden viestit kuormittavat HA:ta 5x vähemmän + käppyrä on nätimpi. ESP on pakattuna Ikean purkin sisään melkein tyylikkäästi. Vindriktning tarjoilee jotain dataa pienhiukkasista:

Tässä paistettiin pikapullaa aivan liian likaisessa uunissa ;) Jos asunnossa haisee grillattu ruoka tai uunin tuoksu, mittari värähtää.

Mulla on toiset espit WLED:einä, yksinkertaisena liiketunnistimena, pari on verkkokameroina MotionEyelle, pari on TT-HiGrow mullankosteus/lämpö/kosteus/valo-mittareita (ei ESPHomessa). Suunnitelmissa viedä kaikkia ESPhomen suuntaan, jos mahdollista, ja lisätä huonekohtaista läsnäolotunnistusta (puhelinten BLE beaconin kautta) ja johonkin näistä BME680 hiilidioksidia (ym) varten ja kaikkiin missä ei vielä ole niin lämpömittari kiinni.

Nonii, nälkä kasvaa syödessä ja espeillä on helppo tehdä vaikka tuommoista. Mitäs muut on tehneet?
Nuo vindriktningit on kyllä näppäriä, kun sinne kopan sisään saa mahtumaan mukavasti omiakin antureita. Itse olen käyttänyt wemos d1:iä ja Tasmotaa, mutta muuten samantyyppisiä ratkaisuja.

Toimiiko tuo BLE presence beacon luotettavasti myös Apple watchin tai iPhonen kanssa? Eikö Apple vaihtele säännöllisesti MAC-osoitetaan?
 
Liittynyt
02.05.2019
Viestejä
143
Nuo vindriktningit on kyllä näppäriä, kun sinne kopan sisään saa mahtumaan mukavasti omiakin antureita. Itse olen käyttänyt wemos d1:iä ja Tasmotaa, mutta muuten samantyyppisiä ratkaisuja.

Toimiiko tuo BLE presence beacon luotettavasti myös Apple watchin tai iPhonen kanssa? Eikö Apple vaihtele säännöllisesti MAC-osoitetaan?
Jep, mullakin oli Vindriktning ennen Tasmotalla ja esp8266:lla. ESPHomen ja ESP32:n edut on toki BT ja monimutkaisemmat softaratkaisut, kuten ble_presence ja filtteröinnit ja kenties laajempi yhteensopivuus erilaisten liitännäisten kanssa.

Ble presence toimii niin, että puhelin on iBeacon ja ESP kuuntelee sitä. MAC osoitteet taitaa vaihtua, mutta ibeacon-appi (esim HA companion) lähettää kokoajan samaa ibeacon_uuid:tä. Autossa minulla on Samsung SmartTag ja sitä träckään service_uuid:n perusteella. Universal identifier jotain, ilmeisesti tägeissä eri logiikka kuin puhelimissa.

Eli iPhonea onnistuu träckäämään siinä kuin mitä tahansa puhelinta, kunhan iBeacon jollain tavalla taustalla pyörimässä. iPhonen fingerprint träckäämisestä jotain ESPpresence projektissa. Ymmärtäisin, että tuo onnistuu jollain tarkkuudella ilman erillistä appia.

Ble_presence reagoi 7-15 sekunnissa ON ja 5-7 minuutissa OFF. En ole vielä löytänyt keinoa saada tuota OFF aikaa pienemmäksi. Tämä herkkyys ei riitä valojen syttyttämiseen, mutta riittää sammumisen estämiseen ja muiden huoneiden valojen sammutukseen.
 
Liittynyt
28.09.2017
Viestejä
312
Kertokaapa tuosta esp:stä hieman.
Tämmönen setti tullu joku aika sitten vastaan. Oisko täältä linkki löytynyt. Sen verran saattas löytyä diy henkeä että rakentaisi itse jonkun vastaavan. Löytyykö tuolta esp valikoimasta jotain mihin inputteja voisi johdolla vetää? Tai joku muu vastaava jonka home assistanttiin saisi kiinni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 417
Kertokaapa tuosta esp:stä hieman.
Tämmönen setti tullu joku aika sitten vastaan. Oisko täältä linkki löytynyt. Sen verran saattas löytyä diy henkeä että rakentaisi itse jonkun vastaavan. Löytyykö tuolta esp valikoimasta jotain mihin inputteja voisi johdolla vetää? Tai joku muu vastaava jonka home assistanttiin saisi kiinni.
Tuossahan näytti olevan ESP kontrollerina, ellen ihan väärin nähnyt nopealla vilkaisulla niin ESP32 tuolla möllötteli printillä. ESP32:ssa on kourallinen GOIO-pinnejä johon tuollaista rikkarin korvaajaa voisi rakennella. Itsellänkin yksi ESP32 ottaa muutamia kärkitietoja vastaan, ei tosin tällä hetkellä mistään liiketunnistimilta tai vastaavilta mutta muutama ilmaisinkin olisi suunnitelmissa jossain vaiheessa kytkeä kunhan kerkiää.
 
Liittynyt
28.09.2017
Viestejä
312
Tuossahan näytti olevan ESP kontrollerina, ellen ihan väärin nähnyt nopealla vilkaisulla niin ESP32 tuolla möllötteli printillä. ESP32:ssa on kourallinen GOIO-pinnejä johon tuollaista rikkarin korvaajaa voisi rakennella. Itsellänkin yksi ESP32 ottaa muutamia kärkitietoja vastaan, ei tosin tällä hetkellä mistään liiketunnistimilta tai vastaavilta mutta muutama ilmaisinkin olisi suunnitelmissa jossain vaiheessa kytkeä kunhan kerkiää.
Tarkoitus olisi tosiaan liiketunnistimet, ovivalvonnat ja palovaroittimet saada piuhan perään. Liiketunnistimet ihan jo senkin takia kun ei ole tullut vastaan semmoista langatonta jossa oli lemmikin tunnistus.
 
Liittynyt
02.05.2019
Viestejä
143
Tarkoitus olisi tosiaan liiketunnistimet, ovivalvonnat ja palovaroittimet saada piuhan perään. Liiketunnistimet ihan jo senkin takia kun ei ole tullut vastaan semmoista langatonta jossa oli lemmikin tunnistus.
ESP:n keskeinen pointti on tehdä asioista langattomia. Esim ikkunassa voi olla tunnistin auki - kiinni ja siitä johto espin pinneihin -> espi lähettää sen wifillä eteenpäin (ESPhome, Tasmota ja mqtt). Toki espit vaatii sähköä, jossain tilanteissa akku kelpaa (esim toi ikkunaesimerkki, koska tieto ei ole ihan sekunnista kiinni, voi ESP:iä pitää low power moodista ja ikkunan liike saa sen heräämään ja ottamaan wifi yhteyden) jossain taas tarvii olla jatkuva virta (esim. valoja ohjaava liiketunnistin, wifi kokoajan päällä, viive jotain 500ms).

Toi linkkaamasi asia on retrofitti tilanteeseen, jossa johdot jo tulee yhteen paikkaan. ESP on siinä keräämässä kaiken ja lähettää wifillä eteenpäin (oletan näin).
 
Liittynyt
28.09.2017
Viestejä
312
ESP:n keskeinen pointti on tehdä asioista langattomia. Esim ikkunassa voi olla tunnistin auki - kiinni ja siitä johto espin pinneihin -> espi lähettää sen wifillä eteenpäin (ESPhome, Tasmota ja mqtt). Toki espit vaatii sähköä, jossain tilanteissa akku kelpaa (esim toi ikkunaesimerkki, koska tieto ei ole ihan sekunnista kiinni, voi ESP:iä pitää low power moodista ja ikkunan liike saa sen heräämään ja ottamaan wifi yhteyden) jossain taas tarvii olla jatkuva virta (esim. valoja ohjaava liiketunnistin, wifi kokoajan päällä, viive jotain 500ms).

Toi linkkaamasi asia on retrofitti tilanteeseen, jossa johdot jo tulee yhteen paikkaan. ESP on siinä keräämässä kaiken ja lähettää wifillä eteenpäin (oletan näin).
Sillä miten esp juttelisi home assistanttiin ei olisi nyt niin väliä, olkoon se sitten wifi tai bt. Haluaisin kuitenkin saada laitteet piuhan perään ja sitä kautta sähköt. Multa löytyy jo kotoa akkuvarmennettu 24vdc virtalähde. Eli voin tuolta ottaa sähköjä laitteille ja tänne olisi sitten kaapelitkin tarkoitus saada vedettyä.

Lähinnä vielä hakusessa mikä olisi se väli palikka näiden laitteiden ja ha:n välillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 417
Sillä miten esp juttelisi home assistanttiin ei olisi nyt niin väliä, olkoon se sitten wifi tai bt. Haluaisin kuitenkin saada laitteet piuhan perään ja sitä kautta sähköt. Multa löytyy jo kotoa akkuvarmennettu 24vdc virtalähde. Eli voin tuolta ottaa sähköjä laitteille ja tänne olisi sitten kaapelitkin tarkoitus saada vedettyä.

Lähinnä vielä hakusessa mikä olisi se väli palikka näiden laitteiden ja ha:n välillä.
ESP32 ainakin itse rakentamalla tulee huomattavasti edullisemmaksi kuin tuo valmis tuote, itse ESP-devkit maksaa alle 5e ja siihen oheiskomponentit päälle niin varmaan pysytään 10e hintaluokassa per ESP. Tietty sitten powerointi on oma hommansa, rikkari-imaisimet haluavat yleensä 12V, ESP32 ottaa joko 5V tai 3.3V tai MicroUSB-liittimestä USB-laturilta sen 5V.

Toki jos tekee todella simppelin version (luottaa siihen että ilmaisimilta ei tule mitään häiriötä/jännitepiikkejä/...) niin pelkkä ESP32 riittää, kytkee vaan ilmaisimet suoraan piirin GPIO-pinneihin, poweroi ilmaisimet ja ESP:n erikseen, softa sirtään ja rock'n'roll. Sitten vaan HA:ssa lisäilee binarysensoreille toiminnat ja homma bueno.
 
Liittynyt
28.09.2017
Viestejä
312
ESP32 ainakin itse rakentamalla tulee huomattavasti edullisemmaksi kuin tuo valmis tuote, itse ESP-devkit maksaa alle 5e ja siihen oheiskomponentit päälle niin varmaan pysytään 10e hintaluokassa per ESP. Tietty sitten powerointi on oma hommansa, rikkari-imaisimet haluavat yleensä 12V, ESP32 ottaa joko 5V tai 3.3V tai MicroUSB-liittimestä USB-laturilta sen 5V.

Toki jos tekee todella simppelin version (luottaa siihen että ilmaisimilta ei tule mitään häiriötä/jännitepiikkejä/...) niin pelkkä ESP32 riittää, kytkee vaan ilmaisimet suoraan piirin GPIO-pinneihin, poweroi ilmaisimet ja ESP:n erikseen, softa sirtään ja rock'n'roll. Sitten vaan HA:ssa lisäilee binarysensoreille toiminnat ja homma bueno.
Joo liikeilmaisimet menee melkeinpä järjestään 12v, mutta jännitteenalennin löytyy tuohon hommaan, niin saan samasta keskuksesta myös 12v ulos. Palot nyt syö molempia ja magneetit ei tarvii mitään.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 143
Mä olen käyttänyt noita mutrsikoiden liiketunnistimia 24v systeemissä laittamalla sinne vaan 12v zenerin.

Muuten mutrsikan liiketunnistin on vähän huono laite automaatiossa, ne ovat aika pitkälle suojattu vikahälytysten varalta, vaativat siis suhteellisen pitkän ajan liikettä ennen kuin reagoivat.
 
Liittynyt
28.09.2017
Viestejä
312
Mä olen käyttänyt noita mutrsikoiden liiketunnistimia 24v systeemissä laittamalla sinne vaan 12v zenerin.

Muuten mutrsikan liiketunnistin on vähän huono laite automaatiossa, ne ovat aika pitkälle suojattu vikahälytysten varalta, vaativat siis suhteellisen pitkän ajan liikettä ennen kuin reagoivat.
Kyllähän noista herkkyyden säätöä löytyy, mutta tarkoitus ei olisi näitä mihinkään valojen sytytykseen käyttää. Eli ihan puhtaasti rikkari käyttöön. Pari zigbee ir:ää oli, mutta nämä kun reagoivat meidän 6kg koiraankin, niin eipä noita tuohon käyttöön voi käyttää. Nyt on sitten vain ovilla magneetit.
Toki voisihan sitä töiden kautta hankkia esim. Jeweller setin, mutta mitä hauskaa siinä olisi. :D Tuo ajax taitaa integroitua ha:n. Toki tommosella setillä ei tarviis kaapeleita lähteä vetelemään mihinkään...
 

Ypi

Liittynyt
10.12.2021
Viestejä
151
Itsellä tökkii aina esp:ssä, että miten saa inputin luotettavasti. Output hoituu releellä, mutta miten rakennetaan semmonen input, mikä toimisi laajemmalla jännitealueella, vai onko edes mahdollista. Ei huvittaisi polttaa automaatiolla taloa, kun ei kovin tuttua transistorimaailma ole

Ja varsinkin, jos mennään analogia puolelle esim. 0-10V ohjaus, ni en ole löytänyt vielä niin simppeliä ratkaisua, että jaksaisi alkaa värkkäämään.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 143
Itsellä tökkii aina esp:ssä, että miten saa inputin luotettavasti. Output hoituu releellä, mutta miten rakennetaan semmonen input, mikä toimisi laajemmalla jännitealueella, vai onko edes mahdollista. Ei huvittaisi polttaa automaatiolla taloa, kun ei kovin tuttua transistorimaailma ole

Ja varsinkin, jos mennään analogia puolelle esim. 0-10V ohjaus, ni en ole löytänyt vielä niin simppeliä ratkaisua, että jaksaisi alkaa värkkäämään.
AIka luotettava tapa on ottaa sen inputin sähkö siitä espistä ittestään..

Jos lukee jotain laitetta jossa on oma sähkönlähteensä, niin sitten laitaa joko ihan releen väiin, tai jonkun optoerottimen
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 356
Itsellä tökkii aina esp:ssä, että miten saa inputin luotettavasti. Output hoituu releellä, mutta miten rakennetaan semmonen input, mikä toimisi laajemmalla jännitealueella, vai onko edes mahdollista. Ei huvittaisi polttaa automaatiolla taloa, kun ei kovin tuttua transistorimaailma ole

Ja varsinkin, jos mennään analogia puolelle esim. 0-10V ohjaus, ni en ole löytänyt vielä niin simppeliä ratkaisua, että jaksaisi alkaa värkkäämään.
Yksinkertaisimmillaan vastuksilla jännitejaolla, se miten haluaa suojata vai kiinnostaako ollenkaan on toinen juttu...
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 094
Oikeasti hälytinkäyttöön tarkoitetuissa ilmaisimissa on yleisimmin relelähtö, siis vain kelluva kytkin.
Ei ongelmaa millään jännitteellä.
 
Liittynyt
28.09.2017
Viestejä
312
Ennen kuin mitään turhaa tilaan niin varmistelen vielä.
Pääsenkö tällä alkuun? Tuohon sitten vaam etsiä jostain joku kytkentälevy yms.

Edit: meniskö nää suoraan tuohon kiinni?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 417
Ennen kuin mitään turhaa tilaan niin varmistelen vielä.
Pääsenkö tällä alkuun? Tuohon sitten vaam etsiä jostain joku kytkentälevy yms.

Edit: meniskö nää suoraan tuohon kiinni?
Juu, tuo ebayn tuote on oikea, tosin samaa saa esim aliexpressistä alle puoleen hintaan. Itse olen noita Alista tilaillut nyt vissiin 3 vai 4 kertaa 5kpl erissä.

Ja tuo Partcon liitin ei mene suoraan noihin modulin koipiin kiinni, vaatii melkeinpä piirilevyn tai olikohan ne nyt jotain DuPont-johtoja. Itse hankin Aliexpressistä myös 19pin kantoja että ESPin saa kivasti piirilevyltä pois tarvittaessa. Nuokin oli siellä halpaa kuin saippua, samoin kuin juovakuparoidut protopiirilevyt joihin noita yleensä olen rakennellut.

Alla spoilerissa esimerkkinä projekti jossa RS232-yhteys telkkarin ohjaukseen, IR-lähetin ja lämpötila- sekä ilmankosteusanturi. Anturit, sarjaportti sun muut siis tulevat ruuvirimalle. ESP32 tulee noiden pitkien rimojen päälle wifi-antenni vasemmalle päin, noihin kahteen 8-pin kantaan tulee SP232 -sarjaporttipiiri (vastaa MAX232), ei ollut sopivaa kantaa niin pistin kaksi pienempää. Ja tässä tapauksessa ESP32 sai powerinsa USB-liittimestä koska tuon sijoituspaikassa sattui olemaan moniporttinen USB-laturi jossa oli vapaata.
1644763132303.png
 

Ypi

Liittynyt
10.12.2021
Viestejä
151
AIka luotettava tapa on ottaa sen inputin sähkö siitä espistä ittestään..

Jos lukee jotain laitetta jossa on oma sähkönlähteensä, niin sitten laitaa joko ihan releen väiin, tai jonkun optoerottimen
Kuinka pitkiä vetoja se 3,3V riittää? Voisi kuvitella, että vähänkään pitemmässä vedossa tai häiriöisessä ympäristössä tulee ongelmia.

Yksinkertaisimmillaan vastuksilla jännitejaolla, se miten haluaa suojata vai kiinnostaako ollenkaan on toinen juttu...
Jos kiinnostais suojata, ni mitä vaihtoehtoja siihen olisi?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 356
Jos kiinnostais suojata, ni mitä vaihtoehtoja siihen olisi?
Jos sulla on muutaman kilo-ohmin vastusjako niin se estää jo suuret virrat. Konkan laittaisin ihan häiriöidenkin takia, mutta sopivasti mitoitetulla diodilla tai zenerillä saa estetty jo tiukemmat tilanteet tyyliin 12V sijaan kytketäänkin 24V.

Noista löytyy hyvin dokumenttia netistä, ensimmäinen googlen linkki näyttää vilkaisun perusteella ihan asialliselta yhteenvedolta jos kiinnostaa mitä mikäkin tekee (eikä halua vain halua ohjetta laita Hexas Instrumentsin P4SK4 näiden kahden signaalin väliin):

Edit:
Tämä siis olettaen että yhdistettävät laitteet ovat samassa maatasossa, tuskin ongelma ESP32 ja jokin lähistöllä oleva toimilaite, mutta jos on paljon erilaisia laitteita yhdistettynä erilaisilla kombinaatioilla toisiinsa niin ongelmat ei ole välttämättä pelkässä signaalissa. Audiolaitteissa nuo monesti huomataan kun ei tarvitse mitata vaan korvakuulo riittää ;)
Näihin toki auttaa se optoerotin jne.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Ypi
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 417
Kuinka pitkiä vetoja se 3,3V riittää? Voisi kuvitella, että vähänkään pitemmässä vedossa tai häiriöisessä ympäristössä tulee ongelmia.


Jos kiinnostais suojata, ni mitä vaihtoehtoja siihen olisi?
Vedon pituus riippuu kaapelista ja mitä siellä perässä on. Itselläni 1wire-anturit menevät helposti kymmeniä metrejä "mikkikaapelissa". Ja häiriöiden vaikutushan on siitä kiinni mitä aikoo tehdä, kärkitietoa voi aika pienelläkin jännitteellä vetää pitkiäkin matkoja ja jos alkaa silmukkaresistanssi olemaan liian paljon niin ottaa paksumpaa piuhaa.

Suojaukseen ensimmäisenä tulee mieleen vaikkapa sulakkeet inputteihin sarjaan tai zenerdiodit inputista maahan, tai sitten optoerotin. Riippuu millaisilta asioilta meinaa suojautua. Jos tulo tulee jononkin jännitejaolle jossa on vastukset niin sekin jo osaltaan suojaa jonkun verran. Tai sitten laittaa jonkun piirin väliin bufferiksi niin palaa se puskuripiiri ennemmin.
 
  • Tykkää
Reactions: Ypi
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
346
Olen fiilistellyt ESP32:ia ja ESPhomen helppoutta! Yhdistelin vähän vanhoja projekteja samaan pakettiin ja nyt on ESPhomessa multisensori, joka yhdistää
- liiketunnistimen
- ble_presence trackerin sekä puhelimelle (huonekohtaisesti) että autolle (15 - 30 metrin päässä)
- ble_trackerin RuuviTageille (eri huoneissa)
- Ikea Vindriktning ilmanlaatusensorin

Liiketunnistin ohjaa makuuhuoneen valoa tiettyinä tunteina, mutta ohjaus ei ole käytössä, jos puhelimeni on siinä huoneessa (=makoilen liikkumattomana sängyssä kännykkä kädessä). Ruuvitagien dataa filtteroidaan jo espissä (keskiarvoikkuna) ja niiden viestit kuormittavat HA:ta 5x vähemmän + käppyrä on nätimpi. ESP on pakattuna Ikean purkin sisään melkein tyylikkäästi. Vindriktning tarjoilee jotain dataa pienhiukkasista:

Tässä paistettiin pikapullaa aivan liian likaisessa uunissa ;) Jos asunnossa haisee grillattu ruoka tai uunin tuoksu, mittari värähtää.

Mulla on toiset espit WLED:einä, yksinkertaisena liiketunnistimena, pari on verkkokameroina MotionEyelle, pari on TT-HiGrow mullankosteus/lämpö/kosteus/valo-mittareita (ei ESPHomessa). Suunnitelmissa viedä kaikkia ESPhomen suuntaan, jos mahdollista, ja lisätä huonekohtaista läsnäolotunnistusta (puhelinten BLE beaconin kautta) ja johonkin näistä BME680 hiilidioksidia (ym) varten ja kaikkiin missä ei vielä ole niin lämpömittari kiinni.

Nonii, nälkä kasvaa syödessä ja espeillä on helppo tehdä vaikka tuommoista. Mitäs muut on tehneet?
Tämä Ikean vehjehän vaikuttaa mielenkiintoiselta. Voisikin paketoida tuon ILPiä ohjaavan IR-blästerin sen sisään, nyt tuo on jo kolme vuotta pyörinyt tuossa keittiön pöydän nurkalla paljaallaan :x3:

Sainkin juuri tuon vesimittaria lukevan ESP32-cam:in toimimaan. Pitäisi vielä kotelosta tulostaa parempilaatuinen versio ja ehkä opettaa joku kuvantunnistushimmeli lukemaan noita numeroita. Nyt käytän AWS:n Rekognitionia, joka on aika tyyris (dollarilla 1000 kuvaa), mutta toimii riittävän hyvin.

Screenshot from 2022-02-14 08-59-09.png
 

_wg

Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
133
Tämä Ikean vehjehän vaikuttaa mielenkiintoiselta. Voisikin paketoida tuon ILPiä ohjaavan IR-blästerin sen sisään, nyt tuo on jo kolme vuotta pyörinyt tuossa keittiön pöydän nurkalla paljaallaan :x3:

Sainkin juuri tuon vesimittaria lukevan ESP32-cam:in toimimaan. Pitäisi vielä kotelosta tulostaa parempilaatuinen versio ja ehkä opettaa joku kuvantunnistushimmeli lukemaan noita numeroita. Nyt käytän AWS:n Rekognitionia, joka on aika tyyris (dollarilla 1000 kuvaa), mutta toimii riittävän hyvin.
Olisko tuosta vesimittaria lukevasta ESP32-cam virityksestä jotain tarkempaa tietoa saatavilla jostain?

Muutenkin nämä projektit vaikuttavat mielenkiintoisilta, jos niistä olette sattuneet jotain laittamaan ylös niin mielellään voisi lueskella.
 

Vee

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
354
Sama täälä, tuo esp32 systeemi vaikuttaa jotenki mystiseltä josta ei oikein oo mitään selkeää koostetta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 356
Sama täälä, tuo esp32 systeemi vaikuttaa jotenki mystiseltä josta ei oikein oo mitään selkeää koostetta.
No ESP32 on kuin Raspi tai Arduino, ei sillä yksinään kummoisia tee, mutta integroidun wlan/bt:n myötä on helppo saada mitä tahansa verkkoon ohjattavaksi/luettavaksi. Siksi varmaan vaikuttaa sekavalta kun käyttö on ihan mihin se onkaan kytketty.

Veikkaan että esim. @jase :n vesimittari-casessa ESP32 + kamera toimii vain "verkossa olevana kamerana" ja kuvien prosessointi tapahtuu muualla. Sinänsä mielenkiintoinen projekti ja @jase saa kyllä avata lisää ;)

Itselläni esimerkiksi on ESP32:lla BSB-Lan, jossa maalämpöpumpun ohjaimen BSB-väylältä käydään lukemassa lämmitysjärjestelmän tiedot. ESP32:n myötä niihin pääsee verkosta käsiksi. Tämä löytyy ihan valmiina netistä...
 
Liittynyt
02.05.2019
Viestejä
143
No ESP32 on kuin Raspi tai Arduino, ei sillä yksinään kummoisia tee, mutta integroidun wlan/bt:n myötä on helppo saada mitä tahansa verkkoon ohjattavaksi/luettavaksi. Siksi varmaan vaikuttaa sekavalta kun käyttö on ihan mihin se onkaan kytketty.

Veikkaan että esim. @jase :n vesimittari-casessa ESP32 + kamera toimii vain "verkossa olevana kamerana" ja kuvien prosessointi tapahtuu muualla. Sinänsä mielenkiintoinen projekti ja @jase saa kyllä avata lisää ;)

Itselläni esimerkiksi on ESP32:lla BSB-Lan, jossa maalämpöpumpun ohjaimen BSB-väylältä käydään lukemassa lämmitysjärjestelmän tiedot. ESP32:n myötä niihin pääsee verkosta käsiksi. Tämä löytyy ihan valmiina netistä...
Verkossa oleva kamera on todella helppo toteuttaa. Tämä palikka ja tämä softa sisään Arduinolla, rock solid. Nää menee mulla HA:n MotienEye addoniin, "Camera type = network camera" eli suoraan ip:llä stream portti 81. Toisella softalla (ja akulla) tein tästä riistakameran ja sain filmille maastokätköilevän pirinistin! Jemma oli jo tiedossa niin piti vaan odottaa..

Tätä kirjoittaessa löytyi koneoppismisprojekteja ESP:ille. Pitää tutustua joskus ajankanssa. Pienemmällä vaivalla voinee tehdä "liikkeentunnistimia", esim vaihtuuko parkkipaikan pikseleistä kerralla 70% = auto ruudussa, kerralla 15% = joku kävelee parkkiruudun läpi.
 

hau

Liittynyt
04.06.2017
Viestejä
20
Veikkaan että esim. @jase :n vesimittari-casessa ESP32 + kamera toimii vain "verkossa olevana kamerana" ja kuvien prosessointi tapahtuu muualla. Sinänsä mielenkiintoinen projekti ja @jase saa kyllä avata lisää ;)
En tiedä liittyykö tämä asiaan, mutta tuli hataria muistihavaintoja ja löysin vielä projektin, jossa vesimittarin pyöriviä osoittimia kuvattin webbikameralla ja analysoitiin kulutusta.

dialEye: olammi.iki.fi/sw/dialEye
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
346
No ESP32 on kuin Raspi tai Arduino, ei sillä yksinään kummoisia tee, mutta integroidun wlan/bt:n myötä on helppo saada mitä tahansa verkkoon ohjattavaksi/luettavaksi. Siksi varmaan vaikuttaa sekavalta kun käyttö on ihan mihin se onkaan kytketty.

Veikkaan että esim. @jase :n vesimittari-casessa ESP32 + kamera toimii vain "verkossa olevana kamerana" ja kuvien prosessointi tapahtuu muualla. Sinänsä mielenkiintoinen projekti ja @jase saa kyllä avata lisää ;)

Itselläni esimerkiksi on ESP32:lla BSB-Lan, jossa maalämpöpumpun ohjaimen BSB-väylältä käydään lukemassa lämmitysjärjestelmän tiedot. ESP32:n myötä niihin pääsee verkosta käsiksi. Tämä löytyy ihan valmiina netistä...
Juuri näin, eli lataan ESP32 kamerasta kuvan, lähetän sen Rekognitioniin ja jos tuloksessa on jotain järkeä niin lähetän sen MQTT:lle, josta hass sen sitten poimii sensoriinsa. Tuohon olis voinu toki käyttää mitä tahansa verkkokameraa, mutta ESP32 oli halpa, pieni ja saa USB:n kautta virrat, eli helppo.

Mullahan on tuollainen Axioman etäluettava mittari, jossa 7-segmentti näyttö, sitä on helppo lukea. Kokeilin ensin tuota ssocr:ää, mutten saanut sitä luotettavaksi, koska kameran kuva on niin heikkotasoinen ja valaistus on haastava. Tuota dialEye:ä ehdin myös kokeilla, mutta sitten tulikin vesimittarin vaihto eteen.

Proof-of-concept tason koodit löytyy GitHubista: home-assistant-config/rekognition.py at master · JariInc/home-assistant-config

Alla olevassa kuvassa nykyistä edellinen proto, joka on vähän ronskilla laadulla tulostettu, sisällä pätkä roskiin menossa ollutta LED-nauhaa.

PXL_20220214_114133939.jpg PXL_20220214_114143322.jpg
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
390
Ostinpa tällaisen liiketunnistimen. Yhdistyy hyvin ja muuten vaikuttaa ihan toimivalta, mutta ärsyttää kun hälyttää joka minuutti turhan päiten. Kokeiltu resettiä, paikan vaihtoa jne. tuloksetta. Patterikin täysi. Suoraan palautukseen?

 
Liittynyt
25.11.2019
Viestejä
37
Miten voi olla niin vaikeeta löytää tällähetkellä home assistantin kanssa sopivaa (zha/mosq) pistorasiaa tai hyväksi todettua wifi rasiaa suomesta kohtuu hinnalla. (ikeasta loppu, lidl ei myy tällähetkellä. Amazon.de ei osu omaan silmään) Onko kenelläkään suositella jotain hyvää rasiaa ilman kauheeta modailua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 417
Nyt kun täällä noista ESP32-kameroista keskusteltiin niin minkähänlaista kuvaa niistä saa ulos? Olisiko vaikka jotain esimerkkikuvia jollakin niin vähän osaisi arvioida soveltuisiko mihinkään omaan projektiin. Houkuttelisi tosiaan hinnan, koon ja muutaman muunkin asian takia ehkä kokeilla mutta ri viitsisi ihan sokkona tilailla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
78
Olisi tarkoitus aluksi vain kerätä tietoja kasaan (lämpö, kosteus) ympäri taloa eikä niinkään tarvetta ohjailla valaistuksia ym., niin meneekö pahasti pieleen kyseisellä Ruuvin kitillä? Tuota gatewaytahan käsittääkseni pystyisi sitten myöhemmin HA:ssa hyödyntämään.
Toinen vaihtoehto suoraan syvään päätyyn olisi Raspiin/NAS:iin HA ja siihen tarpeelliset kilkkeet mukaan?

Eli toisin sanoen kysymys kuuluu: Onko tuo Ruuvin kitti täysin turha siinä tapauksessa, että nälkä kasvaa syödessä ja tulee halu laajentaa systeemiä HA:han?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 356
Olisi tarkoitus aluksi vain kerätä tietoja kasaan (lämpö, kosteus) ympäri taloa eikä niinkään tarvetta ohjailla valaistuksia ym., niin meneekö pahasti pieleen kyseisellä Ruuvin kitillä? Tuota gatewaytahan käsittääkseni pystyisi sitten myöhemmin HA:ssa hyödyntämään.
Toinen vaihtoehto suoraan syvään päätyyn olisi Raspiin/NAS:iin HA ja siihen tarpeelliset kilkkeet mukaan?

Eli toisin sanoen kysymys kuuluu: Onko tuo Ruuvin kitti täysin turha siinä tapauksessa, että nälkä kasvaa syödessä ja tulee halu laajentaa systeemiä HA:han?
Sikahintainen tuo ainakin on, mutta kai se datan kerää pikkuvaivalla jos vain se kiinnostaa :hmm:
 
Liittynyt
11.12.2021
Viestejä
455
Miten voi olla niin vaikeeta löytää tällähetkellä home assistantin kanssa sopivaa (zha/mosq) pistorasiaa tai hyväksi todettua wifi rasiaa suomesta kohtuu hinnalla. (ikeasta loppu, lidl ei myy tällähetkellä. Amazon.de ei osu omaan silmään) Onko kenelläkään suositella jotain hyvää rasiaa ilman kauheeta modailua.
Itse kävin Motonetistä hakemassa Denver merkkisiä wifi pistorasioita 9,90e kappale testiin. Löytyy myös kulutuksen mittaus, jota ilman en noita ostaisikaan. Pariuttuu HA Tuyan apin kautta.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 094
Miten voi olla niin vaikeeta löytää tällähetkellä home assistantin kanssa sopivaa (zha/mosq) pistorasiaa tai hyväksi todettua wifi rasiaa suomesta kohtuu hinnalla. (ikeasta loppu, lidl ei myy tällähetkellä. Amazon.de ei osu omaan silmään) Onko kenelläkään suositella jotain hyvää rasiaa ilman kauheeta modailua.
Ostin muutaman shelly plug-s:n.
Toimii näppärästi wifin kautta HAssa, myös ilman ulkoverkkoa (kello jää asettamatta eikä omaa ajastusta voi käyttää).
Aikaa on kulunut vasta muutama kuukausi mutta sinä aikana ei ole pätkinyt. Eikä tarvinnut erillistä firmistä tai muuta säätöä.
Eikä kotimaasta mutta muista oli tiedot huonommin saatavilla.
 
Liittynyt
20.09.2018
Viestejä
319
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 141
Tämän mukaan olisi esp8266... Yleensä tuolla sivustolla on maininta mikäli ko. mallissa voi olla myös joku muu, mutta nyt maininta puuttuu. Toki silti riski on olemassa.
Jes. Onhan siellä palautusoikeus, niin voi huoletta hakea.

Jos jollain on tietoa mitä siellä vielä on ”varmasti” sisälle tai ulos, niin kertokoot :)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 107
Minulla on pihasauna jossa sen verran iso puukiuas että sen lämmittämiseen menee useampi pesällinen, ja olisi kyllä kätevää jos voisi vaikka kotisohvalta käsin tarkistaa Home Assistantista että pitääkö mennä lisäämään puita vai ei
Laita lämpöanturi savupiippuun. Kun lämpötila laskee, on tuli hiipumassa. Vaatii toki vähän järeämmän anturin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 143
Voiko openhabin laittaa 1gb muistilliseen RPI:n niin että käytösssä on myös ramdisk logeille?

Vuoden kesti muistikortti kun taas kuoli. :(
 
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
61
Home Assistant Rpi3:ssa ja zigbee tikkuna CC2531.
Ei ole onnistunut laitteiden lisääminen zigbee2mqtt:hen.
Laitteina 2 kpl Aqaran lämpotila/kosteus -anturia, jotka uusia paketista otettuja.
Tiedän, että näiden parittaminen on joskus hankalaa, mutta nyt on tullut kokeiltua kaikenlaista, että onko tässä ongelma nyt kuitenkin jossain muualla. Tikku ollut aiemmin käytössä toisessa kokoonpanossa ja sen pitäisi kyllä toimia. Mosquitto brokerikin toimii muilla laitteilla.

Onko tässä zigbee2mqtt asetuksissa ja logissa kaikki kunnossa?
Erroreita ei ainakaan tule.

data_path: /share/zigbee2mqtt
external_converters: []
devices: devices.yaml
groups: groups.yaml
homeassistant: true
permit_join: true
mqtt:
base_topic: zigbee2mqtt
server: mqtt://192.168.1.110
user: xxxx
password: xxx
serial:
port: /dev/ttyACM0
advanced:
log_level: info
pan_id: 6754
channel: 11
network_key:
- 1
- 3
- 5
- 7
- 9
- 11
- 13
- 15
- 0
- 2
- 4
- 6
- 8
- 10
- 12
- 13
availability_blocklist: []
availability_passlist: []
device_options: {}
blocklist: []
passlist: []
queue: {}
frontend:
port: 8099
experimental: {}
availability: false
socat:
enabled: false
master: pty,raw,echo=0,link=/tmp/ttyZ2M,mode=777
slave: tcp-listen:8485,keepalive,nodelay,reuseaddr,keepidle=1,keepintvl=1,keepcnt=5
options: '-d -d'
log: false

LOGI:
[s6-init] making user provided files available at /var/run/s6/etc...exited 0.
[s6-init] ensuring user provided files have correct perms...exited 0.
[fix-attrs.d] applying ownership & permissions fixes...
[fix-attrs.d] done.
[cont-init.d] executing container initialization scripts...
[cont-init.d] socat.sh: executing...
[14:38:18] INFO: Socat not enabled, marking service as down
[cont-init.d] socat.sh: exited 0.
[cont-init.d] zigbee2mqtt.sh: executing...
[14:38:20] INFO: MQTT available, fetching server detail ...
[14:38:21] INFO: Previous config file found, checking backup
[14:38:21] INFO: Creating backup config in '/share/zigbee2mqtt/.configuration.yaml.bk'
[14:38:22] INFO: Adjusting Zigbee2mqtt core yaml config with add-on quirks ...
[cont-init.d] zigbee2mqtt.sh: exited 0.
[cont-init.d] done.
[services.d] starting services
[services.d] done.
[14:38:24] INFO: Handing over control to Zigbee2mqtt Core ...
> zigbee2mqtt@1.23.0 start
> node index.js
Zigbee2MQTT:info 2022-02-18 14:38:36: Logging to console and directory: '/share/zigbee2mqtt/log/2022-02-18.14-38-31' filename: log.txt
Zigbee2MQTT:info 2022-02-18 14:38:36: Starting Zigbee2MQTT version 1.23.0 (commit #unknown)
Zigbee2MQTT:info 2022-02-18 14:38:37: Starting zigbee-herdsman (0.14.10)
Zigbee2MQTT:info 2022-02-18 14:38:38: zigbee-herdsman started (resumed)
Zigbee2MQTT:info 2022-02-18 14:38:38: Coordinator firmware version: '{"meta":{"maintrel":3,"majorrel":2,"minorrel":6,"product":0,"revision":20190608,"transportrev":2},"type":"zStack12"}'
Zigbee2MQTT:info 2022-02-18 14:38:38: Currently 0 devices are joined:
Zigbee2MQTT:warn 2022-02-18 14:38:38: `permit_join` set to `true` in configuration.yaml.
Zigbee2MQTT:warn 2022-02-18 14:38:38: Allowing new devices to join.
Zigbee2MQTT:warn 2022-02-18 14:38:38: Set `permit_join` to `false` once you joined all devices.
Zigbee2MQTT:info 2022-02-18 14:38:38: Zigbee: allowing new devices to join.
Zigbee2MQTT:info 2022-02-18 14:38:38: Connecting to MQTT server at mqtt://192.168.1.110
Zigbee2MQTT:info 2022-02-18 14:38:39: Connected to MQTT server
Zigbee2MQTT:info 2022-02-18 14:38:39: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/state', payload 'online'
Zigbee2MQTT:info 2022-02-18 14:38:39: Started frontend on port 0.0.0.0:8099
Zigbee2MQTT:info 2022-02-18 14:38:39: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config', payload '{"commit":"unknown","coordinator":{"meta":{"maintrel":3,"majorrel":2,"minorrel":6,"product":0,"revision":20190608,"transportrev":2},"type":"zStack12"},"log_level":"info","network":{"channel":11,"extendedPanID":"0xdddddddddddddddd","panID":6754},"permit_join":true,"version":"1.23.0"}'
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 797
Viestejä
4 207 515
Jäsenet
70 963
Uusin jäsen
Visko

Hinta.fi

Ylös Bottom