Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jep. Tulee kiinni Victronin Multiplus 48/5000 GX invertterilaturiin kunhan saan sähkärin paikalle kytkemään sen. Home Assistant tarjoilee Victronille talon kulutusdatan ja aurinkosähkön tehodatan. Talon kulutus saadaan P1 portista itse rakennellun piirilevyn kautta ja aurinkosähkötiedot OpenDTU laitteella.aikas edukas. talon akuksi? millaista älyä saat laitettua oheen?
Jep. Tulee kiinni Victronin Multiplus 48/5000 GX invertterilaturiin kunhan saan sähkärin paikalle kytkemään sen. Home Assistant tarjoilee Victronille talon kulutusdatan ja aurinkosähkön tehodatan. Talon kulutus saadaan P1 portista itse rakennellun piirilevyn kautta ja aurinkosähkötiedot OpenDTU laitteella.
Victron osaa perus ESS toiminnon, jossa akku ladataan ylimääräisellä aurinkosähköllä ja puretaan kun kulutus ylittää tuotannon. Victronilla on myös Dynamic ESS joka osaa latailla akkua halvalla ja sopivassa tilanteessa myydä kalliilla. Jos nämä ei riitä niin Home Assistantilla voi ottaa ohjauksesta kopin ja kikkailla varttinettojen sun muiden kanssa, mutta veikkaan että Dynamic ESS riittänee.
Yksi kappale 16A johdonsuojan taakse. Reilu 3,6kW teho riittää helposti kattamaan talon tarpeen. Olen seuraillut vaiheita ja meidän naapurustossa L1:n jännite on tyypillisesti matalin, joten kytketään laite siihen.
Näillehän ei mitään hirmupaksua eristystä edes tarvita, että alkaa lämpöpysyä sisällä, vaikka olisi ilmankiertokin kohdallaan. 2x 50 mm finnfoam seiniin niin alkaa olla lämpönen 3 m3 kuutiossakin.Vaihenetotus hoitaa joo. Tulee eristettyyn mutta toistaiseksi kylmään varastoon. Siellä on valmiiksi sekalaista IT kamaa ja hyvät eristeet, joiden ansiosta varaston lämpötila oli tänä talvena kylmimmillään noin -5c (ruuvitag mittaa). Invertterilaturi ja akku tuottavat sen verran hukkalämpöä että uskon varaston pysyvän plussalla kunhan systeemi on jatkuvassa käytössä. Jossei riitä, niin BMS ohjaa latausenergian lämmitykseen kunnes kennot saadaan riittävästi plussalle ja lataus voidaan aloittaa.
Merkkaan tähän yhden akkuvaihtoehdon muistin tueksi: GoKWh 51.2V 340Ah 17kWh LiFePO4 Bluetooth & LCD Wheel-mounted Battery Storage - GoKWh
NOTE:
Stock Availability: All inventory is stored and shipped exclusively from the CN Warehouse.
Hintaluokka monilla ratkaisuilla on jo aika mielenkiintoinen, mutta mikä niiden paloturvallisuus mahtaa käytännössä olla ja miten kotivakuutus reagoi jos itse koottu tai halvalla kiinasta tilattu akku polttaa talon?
En siis tosiaan tiedä niin kysyn. Sekä jollain pienemmillä akuilla että joillakin sähköautoilla on ollut mahdollista palaa aika kuumana, ja 20kWh on jo aika iso ja kuuma roihu jos jollain ketjureaktiolla palaa kokonaan. Toki staattinen akku on vähemmän ulkoisille vaurioille altis, mutta voiko tähän halvemman pään elektroniikkaan kuitenkaan luottaa sen 7000 lataussykliä tms. ilman että oikosulku tai muu voisi kuumentaa syttymispisteeseen jonkun kennon tai kaapelin tai liittimen, mikä sitten johtaisi ketjureaktioon?
Ehkä tämä ihan turha huoli ja jos on niin olisi kiva saada hyvä selvitys/linkki jonnekin missä kerrotaan miksi tämä on turha huoli ja paloja ei tule.