Kotelotuulettimet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja arcane
  • Aloitettu Aloitettu
@Kapteeni_kuolio, Kiitoksia tarkennuksesta. Mikä on feikki PWM liitin?

PWM liitin jossa pulssimodulaation sijaan säätyykin 12V jännite, jonka PWM:ssä tulisi aina olla tasan 12V. Tuulettimen nopeutta hallitaan jännitettä laskemalla, ihan kuten kolmepinnisillä jännitesäätöisillä liittimillä eikä pulssimodulaatiolla.

Asiasta on keskusteltu aika paljon tässä triidissä. Keskustelu lähti siitä kun jengi internetin syövereissä tajusi että noi corsairin ML-tuulettimet räsähtää paskaksi jos niitä ei aja yli 9V käyttöjännitteellä. Eli jos olet laittanut ML:n kiinni PWM-liittimeen, ja se onkin mallia 'feikki', lasket kierrokset alle 50% niin ML:n magneettilaakeri ei saa riittävästi virtaa eikä jaksa kelluttaa akselia = akseli hankaa = tuuletin menee rikki.
 
Ja @Keketin tä vielä vois sen verran lainata, että toi ei ole varsinaisesti 'feikki' pwm kun emovalmistaja ihan reilusti kertoo emolevyn manuaalissa mitä tapahtuu.

Mutta näinhän ei aina ollut, esim. mulla Gigabyten Z97 emossa lukee vain että "PWM" liittimien kohdalla ja yleismittarilla mittasin sitten että vitunposket siellä 12V linjassa ollu kotona kuin joku 7V kun oli kierroksia säädetty alaspäin :D Ja bios näytti myös "PWM-mode" :D

Asialla ei ollu kauheasti väliä ennenkuin tuli tuulettimia markkinoille, jotka vaatii ton 12V jännitteen (noh, oikeasti yli 9V pitäis olla kunnossa, mutta suunniteltu toki sille speksin mukaiselle tasaiselle 12V jatkuvalle jännitteelle).

ja @peksuu voihan se olla että joku tuuletin on suunniteltu pitkin vittuja, ehkä ne venturit sitten on? oot toki sanonut ton saman tarinan jo ainakin ML-tuulettimista ja noktuoista joten kukapa tietää, sulla se syypää on juttujen perusteella tukevasti monitorin ja tuolin välissä :rofl:
 
Ahaa. No jopas. En ole moisesta kuullutkaan, ei kai tätä ongelmaa nyt sentäs ihan kaikissa emoissa ole voinut siis olla. Olisihan tuon huomannut jo esim. ledien kirkkaudesta. Kiitoksia tästä ja anteeksi että en koko ketjua ole lukenut lävitse.

@Kapteeni_kuolio, Jos viitsit niin anna vielä viimeinen tuomio noille Ventureille kun muistan että sinulla on näistä tuulettimista paljon juttua ollut? ;)
 
Ja @Keketin tä vielä vois sen verran lainata, että toi ei ole varsinaisesti 'feikki' pwm kun emovalmistaja ihan reilusti kertoo emolevyn manuaalissa mitä tapahtuu.

Niin, paitsi että tilanne on osimoilleen tämä ~kaikkien ohjekirjojen kanssa, jotka tutkin kun etsin mahdollisimman monella pwm-liittimellä olevaa z97-emolevyä.

chafanpwm.PNG

:vihellys:

@copter en uskalla tietysti varmaksi sanoa noista hp-14 malleista, mutta hp-12 olivat ok, eivät tikittäneet jne. Samaten ainakin HF-14 on ihan ok, niitä tällä hetkellä kaksi koneessa puhaltelemassa ilmaa sisään. Mainittakoon myös se, että ostin noita hp-12 tuulettimia 6kpl kerralla, joista yksi hajosi alle viikossa. FD toimitti uuden kahdessa päivässä kuvaa vastaan, jossa oli rikkinäisestä tuulettimesta katkaistu kaksi lapaa. Yleiskuva kuitenkin itselläni noista fractalin puhaltimista on hyvä ja valmistajakin toimii hienosti takuutilanteissa.
 
@Kapteeni_kuolio
Noinko ottaa kasetin päälle jos jollakin on kokemusta noista tuulettimista? Oman kokoonpanon tavoite on ollut äänettömyys ja ventureilla sitä ei todellakaan saavuteta. Tuulettimet kun pyörii alle 500rpm niin huomaa kyllä kaikki sivuäänet.
 
Ahaa. No jopas. En ole moisesta kuullutkaan, ei kai tätä ongelmaa nyt sentäs ihan kaikissa emoissa ole voinut siis olla. Olisihan tuon huomannut jo esim. ledien kirkkaudesta. Kiitoksia tästä ja anteeksi että en koko ketjua ole lukenut lävitse.

@Kapteeni_kuolio, Jos viitsit niin anna vielä viimeinen tuomio noille Ventureille kun muistan että sinulla on näistä tuulettimista paljon juttua ollut? ;)

Lue arvosteluja ja tee päätös niiden ja omien tarpeiden mukaan. Hyvät tuulettimet, mitä Venturit on, väliset erot on melko yhdentekeviä. Koita ettii YouTubesta jos löytäisit videota jolta tulee ilmi tuulettimen "ääniprofiili" eli se miten se humisee, kuuloaistimus ja ärsyttävien äänten kokeminen on yksilöllistä joten tsekkaa ennakolta että osuu sulle siedettävää "huminaspektriin".

Fractal Design Venturi HP-14 140mm fan
 
Ok. Koetan ensin öljytä noi SP140L laakerit uusiksi, kun niissä on ilmeisesti ollut jotain kuivuutta osassa ja sitten katsotaan tilanne uusiksi mikäli ei parane.
 
Suosittelen kyllä corsairin tuplapäkkiä venturien tilalle ihan vain jo hinnan takia. Jos vain saat jotenkin selville antaako emolevysi aitoa pwm signaalia. Jäähdytystehoeroja näissä paremmissa tuulettimissa tuskin merkittävästi on jos ei ole tarkoitus ajaa niitä täysillä.
 
Eipä nuo SP140L tuosta oikein mihinkään muuttunut vaikka öljysi. Nyt kun samalla sisään kurkkasi, niin vaikutti kyllä hieman että noissa olisi liukulaakeri. Oli myös "normi" öljyaukko tukittu, eli ei ollut tarran alla koloa taikka tulppaa vaan piti ottaa ropelli irti toiselta puolelta.

Ongelma näissä ei niinkään ole ääni aina 1500 rpm saakka (joka itselläni on maksimi), mutta sellaista ihme rahinaa silloin kun kierrokset nousevat tai laskevat. Mitä suurempi muutos -> sitä suurempi rahina. Sitten kun asettuu sille nopeudelle niin on ihan OK.
 
@JuSiZ en nyt varma ole, mutta haiskahtaa volttiohjaukselta tuo kontrolleri jota käyttää ja oireet viittaavat myös siihen. "Turha" testi jos asia näin on. Tai no, on tuosta testistä se hyöty, että tietää miksi ML-sarjaa ei pidä käyttää kuin vain ja ainoastaan pwm-ohjauksessa.
 

En katsonut videota kuin skippaillen kännykällä, eikä ole kuulokkeita että kuulisin tuulettimien eroja. Mutta vaikuttaa että tyyppi säätää tuulettimien nopeutta jännitteellä, mikä paskoo nuo ML:t. Muutenkin varmasti todella laadukas testi jos video pitää aloittaa fanboy trigger warningeilla ja "click that like button pls".

Tässä esimerkiksi mielestäni paljon luotettavampi ja paremmin tehty testi flektien metelistä.


Maanantaikappaleita tietenkin tulee aina. Itse omistan tällä hetkellä yhteensä n. 12kpl ML120 ja ML140 tuulettimia. :D Kopassa tällä hetkellä vain 7kpl, mutta loopin säädön jälkeen yhteensä 11kpl.
Tuli tässä myös ensimmäiset tikittävät yksilöt vastaan. Jostain syystä pari tuuletinta piti tikittävää ääntä pystyasennossa, mutta vaakatasossa ongelmaa ei ollut. Tikitystä ei aluksi kuullut, mutta hetken pyörimisen jälkeen ääni alkoi kovenemaan. Etenkin toinen tuulettimista piti aivan helvetinmoista mekkalaa, kierroksista riippumatta. En vieläkään tiedä mikä näissä tarkalleen oli vikana, homma korjaantui kun jätin ne hetken aikaa pyörimään vaaka-asennossa ja sitten asensin takaisin koteloon. Sen jälkeen eivät ole pitäneet mitään sivuääntä.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi varmaan alkaa desibelimittarilla näitä tutkimaan jos haluaisi jotain faktaa. Noh, sen nyt ainakin tiedän että näitä SP sarjalaisia en jätä koneeseen kiinni. Tietysti voisi vielä koettaa ohjata emolevyllä näitä tuon pumpun PWM ulostulon sijaan, mutta tuskin tekee eroa.
 
Real PWM.png


Ennen kun lähden asentamaan ML120 tuulettimia 240 eisbaeriin, näidenhän pitäisi molempien olla ns. oikeita PWM paikkoja?

Kuva on suoraan Z77 Extreme4-M:n ohjekirjasta.
 
Yleismittarillahan tuo helpoiten selviää, pistät PWM-ohjauksen vaikka 50% ja mittaat +12v pinnin jännitteen, jos se on jotain muuta kuin 12V niin ei ole oikea PWM-paikka.
 
Onko näissä ID-Coolingin halpisflekteissä mitään järkeä? Tarkoituksena olisi tuollainen laittaa kotelon eteen 120mm paikkaan, minkä ympärillä pitäisi olla tuolle riittävästi tilaa. Budjetti aika tiukilla, mutta saa laittaa myös hyviä vaihtoehtoja :)

ID-Cooling 140 x 140 x 25mm NO-14025K PWM-laitetuuletin, musta/punainen - 5,90€

Muoks: lähinnä kiinnostaa että pitääkö tuo miten karseaa mekkalaa idlenä, pelikäytössä puhina ei haittaa
 
Viimeksi muokattu:
Osaisko joku sanoa onko näissä joku standardi sille miten lujaa pyörivät tietyllä jännitteellä? Eli jos Y-haaran toiseen päähän olisin ostamassa tuuletinta niin pitäiskö sen olla samaa mallia kuin toinenkin että pyörii yhtä kovaa? 3-pinniseen menee kiinni siis toi.
 
Osaisko joku sanoa onko näissä joku standardi sille miten lujaa pyörivät tietyllä jännitteellä? Eli jos Y-haaran toiseen päähän olisin ostamassa tuuletinta niin pitäiskö sen olla samaa mallia kuin toinenkin että pyörii yhtä kovaa? 3-pinniseen menee kiinni siis toi.

Ei ole standardia noissa. Pitää olla samanlaiset että pyörii yhtä lujaa.
 
Hei! Nyt tarvitsisi kopan sisään ottoon 140mm tuuletinta, mitä suosittelisitte? Saisi liikuuttaa ilmaa mukavasti ilman että kuullostaa suihkukoneelta, hinnalla ei niin väliä
 
Mulla on Z97I-PLUS ja siinä NF F12 industrialPPC-2000 PWM. Eli tuulettimen pitäisi pyöriä täysillä 2000rpm? Kuitenkaan en saa kuin tuonne 1500rpm asti kun on täysillä. Tuuletin on cpu_fan paikassa ja sen pitäis olla aito pwm. Ei ole mittausvälineitä, mutta mikäs tässä nyt ei pyöritä?
 
@jhalmu Itsellä myös Z97I-PLUS emo ja kyllä se CPU_FAN on ihan aito PWM. Ja vaikka ei olisikaan, niin ei sillä tuon tuulettimen kanssa pitäisi olla merkitystä.

Eihän sinulla ole mitään vaimennus tms adapteria siellä välissä? Voit toki myös kokeilla vaihtaa sen ohjauksen DC moodiin kokeeksi.

Itsellä on D14 tuulari ja siinä itseasiassa ohjaus DC moodilla, kun taisi olla joku non-PWM tuulari siinä setissä mukana / kiinni.
 
@copter Jaa, se oli DC-modella. Nyt se pyörii koko ajan pwm:ssä. Täytyy laittaa takaisin DC että pysyy hiljaisena. Ihan hyvä ääni tuossa kyllä. Viilentää corsairin H80i:tä. Mutta jännä ettei mee sinne 2000rpm vaikka haluaisi. Ehkä pitää joku rasitusohjelma pyöräyttää? Ei pitäisi olla mitään välissä...

jaa itseasiassa olikohan se ton H80i:n kautta...
 
Etin 14cm tuuletinta kotelon kattoon. Pystyyn ei kai ihan mitä tahansa flektiä lyödä, kaikki laakerityypit ei kestä pystyssä tjsp?

Ennestään siellä asuu Noctuan NF-P14, mutta siitä lähtee ikävä aaltoileva ääni jo 750:n kierroksilla.
 
Etin 14cm tuuletinta kotelon kattoon. Pystyyn ei kai ihan mitä tahansa flektiä lyödä, kaikki laakerityypit ei kestä pystyssä tjsp?

Ennestään siellä asuu Noctuan NF-P14, mutta siitä lähtee ikävä aaltoileva ääni jo 750:n kierroksilla.


Onko pwm vai dc ja jos pwm niin myös pwm moodi päällä bioksesta ja aidossa pwm liitännässä kiinni?
 
Maanantaikappaleita tietenkin tulee aina. Itse omistan tällä hetkellä yhteensä n. 12kpl ML120 ja ML140 tuulettimia. :D Kopassa tällä hetkellä vain 7kpl, mutta loopin säädön jälkeen yhteensä 11kpl.
Tuli tässä myös ensimmäiset tikittävät yksilöt vastaan. Jostain syystä pari tuuletinta piti tikittävää ääntä pystyasennossa, mutta vaakatasossa ongelmaa ei ollut. Tikitystä ei aluksi kuullut, mutta hetken pyörimisen jälkeen ääni alkoi kovenemaan. Etenkin toinen tuulettimista piti aivan helvetinmoista mekkalaa, kierroksista riippumatta. En vieläkään tiedä mikä näissä tarkalleen oli vikana, homma korjaantui kun jätin ne hetken aikaa pyörimään vaaka-asennossa ja sitten asensin takaisin koteloon. Sen jälkeen eivät ole pitäneet mitään sivuääntä.

Tilasin noita ML140 pari ja yhden ml120, toinen ML140 pitää selkeästi erilaista ääntä kuin muut ja asus M8H Bios fan tuning antaa speksit sille 400-1800 kuin taas muilla normaalit. Jimm'sin asiakas chatti sanoi että kuuluu normaaliin vaihteluun, mutta neuvoi seuraamaan tilannetta . Kyllä mun mielestä tuon hintaisten tuulettimien pitäisi olla just eikä melkein (ainakin äänen osalta)... Parhaat tuulettimet itsellä ollut Fractal design venturi hp-12 ja noctuat!

Edit. Pitääkin kokeilla tuota asennon muutosta!
 
Viimeksi muokattu:
Onko kellään noita ml pro malleja että koskeeko ongelmat vain tuota halppis mallia?
 
Mulla on Pro mallit ja muihin paitsi yksi 140 erittäin tyytyväinen!

Erityisesti ml120 teki vaikutuksen!
 
En tiedä pitäisikö laittaa raakasti reklamaatiota kehiin tästä yhdestä..?
 
Hei! Nyt tarvitsisi kopan sisään ottoon 140mm tuuletinta, mitä suosittelisitte? Saisi liikuuttaa ilmaa mukavasti ilman että kuullostaa suihkukoneelta, hinnalla ei niin väliä

Usko pois, ne kuulostaa suihkukoneelta, jos siinä on pölyfiltteri, ja ne liikuttaa paljon ilmaa.
 
Jees. Katsotaan onko noiseblockereista mihinkään kun jimms saa toimitettua. Sitten seuraavaksi be quitetit tai nidec gentle typhoonit... noctuat täytyy kyllä kehua kestäväksi vanhin omassa käytössä nf-p12 vuodelta 2008 ja ei vieläkään mitään rapinoita.
 
Onko kellään suositella hyvää 200mm kotelotuuletinta? Tuli tuossa vähän tökättyä (vahingossa) täysillä pyörivää propellia kotelon etupaneelilla ja siivethän otti ja lenteli pitkin huoneen seiniä. :btooth:
 
Itse olen yhden Arctigin F12:n ostanu kokeeksi ja hintaansa nähden ja omat puukorvat huomioiden hyvä ostos. Jos kellä on be quetin fööneistä kokemusta niin ei kun kertoilemaan.
 
Mulle tuli nyt ensimmäinen tikittävä ML sarjalainen. Roskikseen lens. Kotelon avatessa kiinnitin huomion sisäpuolelta kuuluvaan vaimeaan tikitykseen ja paikallistin sen yhteen ML140:een. En varmaan aiemmin ole kiinnittäny siihen huomiota kun se on ollut push-pull systeemissä sisäpuolella yksi puhaltavista ja hiljaisella nopeudella tikitys oli aika vaimea. Huomasin vasta kun avasin aamulla kotelon. Testasin sen (ja muut ML sarjalaiset) CPU_FAN liittimessä ja se oli ainoa joka tikitti käytännössä joka kierrosaluella. En lähde takuuseen tuota laittamaan koska
a) "vain" ~20 € tuuletin
b) voi olla omaa mokaa käsittelyssä
c) voi johtua siitäkin että alkuvaiheessa ennen kuin luin noista ML sarjalaisten ongelmista ajoin sitä 3-haarasplitterillä jolloin ei välttämättä ole matalilla kierroksilla saanut tarpeeksi voltteja - laakerit hankautuneet

Huono yksilö tai omaa munaamista mutta suosittelen kyllä kyseisen sarjan tuulareita jatkossakin. Tuulettimia testaillessa kuulostelin kaikki kotelon tuulettimet läpi (radeissa ja sisäänotoissa) ja kyllä tästä kotelosta ML:t voittaa jopa ne kehutut max1000rpm Silent Wings 3:t jotka on myös todella hiljaisia.
 
Mulla on tällä hetkellä koneessa vain Noiseblockereita (PK2, PK3) ja Noctuoita. Kerran yksi Noctua päästi öljyt pihalle, mutta Noctuan tuki hoiti homman ensiluokkaisesti. Kuittia vastaan laittoivat uuden tulemaan (vanha piti sitten paskoa ja siitä ottaa kuva). Noiseblockerit ovat toimineet täydellisesti. Ei mitään sivuääniä ja hyvin toimii asennossa kuin asennossa, myös imutuksessa.
 
Ei tätä ketjua lukiessa tule hullua hurskaammaksi. Paitsi "vapaasti hengittävien" ja painetta tuottavien välillä, se oli enempi uus juttu. Tartteisin kotelotuulettimeksi eteen yhden, joka jaksais puskea vähän raitista happea näyttikselle asti pölyfiltterin ja hunajakennon läpi, sekä kattoon yhden poistotuulettimen, jossa riittäisi yksin tarvittaessa hönkä puhaltaa kotelon kuuma ilma ulos - ainoat tuuletinpaikat kun ovat kaksi edessä ja yksi ylhäällä. Ylös tuleva tuuletin kohtaa melko tiheän "hunajakennon", pölyfiltterin olen ottanut siitä tällä hetkellä paremman ilmankierron varmistamiseksi pois.

Koneessa on kotelon (ja vähän naapurinki kotelon) 120mm Bitfenix Spectrejä, aivan niitä tavallisia ja halvempia. Paperillahan noita melutasoja ja ilmamääriä voi vertailla, mutta tiedä sitten. Enkä ole myöskään varma, kuinka paljon eroa lämpöihin lopulta noita tuulettimia vaihtamalla saa, mutta kokeilla tekisi mieli, koska koen varsinkin kotelon sisällä melko hanakasti pysyvän kuuman ilman ongelmaksi. Ainakin tuo ylälaidan tuuletin olisi siis vaihdettava. Joten onko se nyt sitten tuommonen ML120 vai jokin muu, mikä?

Arcticin PWM-ohjatua F12-propelleja olin kattellut, kun ovat käytännössä kokeilumielessä puoli-ilmaisia. Mutta jaksavatko nuokaa sitten imeä/työntää filttereiden läpi ilmaa sen paremmin.. Pieni meluhan ei tosiaan rasituksessa häiritse, mielummin matalampi humina kuin lämpöhalvaukseen kuolevan näytönohjaimen vinkuminen. Kunhan ovat idlessä turpa kiinni.
 
Nopea kysymys: Voinko yhdistää 2xML120 ja 2xML140 samaaan PWM-splitteriin? Siis varmaan voin mutta onko suositeltavaa, meneekö laakerit paskasi yms.
 
Voiko joku kertoa noviisille mikä on pwm ja dc ero? Ja kumpi on parempi kun haluaa hiljaisen koneen?
Tulossa koneeseen uudet tuulettimet silent wings 3 ? Pohdin että miten noi sit pitäisi säätää.
 
Viimeksi muokattu:
Voiko joku kertoa noviisille mikä on pwm ja dc ero? Ja kumpi on parempi kun haluaa hiljaisen koneen?
Tulossa koneeseen uudet tuulettimet silent wings 3 ? Pohdin että miten noi sit pitäisi säätää.
Dc tarkoittaa tasajännitettä ja PWM eli pulse width modulation taas nopeasti kytkeytyvää jännitettä. DC-säätö tapahtuu muuttamalla tasajännitteen suurutta. PWM taas kytkee jännitettä ylös ja alas: 12V ja 0V tässä tapauksessa. Tuulettimen nopeus riippuu siitä, kuinka suuren osan ajasta jännite on 12V. Säätötavalla ei pitäisi olla vaikutusta hiljaisuuteen sikäli kun tuuletin on suunniteltu toimimaan käytetyllä säätötavalla.
 
Säätötavalla ei pitäisi olla vaikutusta hiljaisuuteen sikäli kun tuuletin on suunniteltu toimimaan käytetyllä säätötavalla.

On sillä sen verran että PWM tuulettimien minimikierrokset ovat järjestään alempia kuin DC tuuletinten miniminopeudet joten idlessä PWM tuulettimilla saa hiljaisemman kokoonpanon. Käytännössä tosin idlenopeudet ovat yleensä niin hiljaisia että että ero on oikeasti aika pieni tai jopa mitätön.

Eniten tuuletinmeteliä aiheuttavat vastukset kuten pölyfiltterit ja radit.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom