Kotelotuulettimet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja arcane
  • Aloitettu Aloitettu
Kysyin noctualta suoraan tuosta pölysuodattimien kanssa humisemisesta ja suosittelevat pölysuodattimien kanssa nf-s12A ja nf-p12 tuulareita. Tosin näitä nf-s12b flx tuulettimia ei enää valmisteta muuta kuin redux mallina. Tuossa muillekin tiedoksi jos noctuaa meinaa pölyfilsujen kanssa käytellä.

Kannattaa tosiaan miettiä noiden tuulettimien kanssa yleisesti tuota pölynsuodattimien kanssa toimimista.
Parhaana nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että mikä tahansa tuuletin kyllä ääntelehtii kovemmin, jos sen edessä on ilmanvirtausvastusta synnytävä tekijä esim pölynsuodatin.

Järkevissä koteloissa tuulettimen ja suodattimen väliin jää selkeä rako (1cm esim) ja tämä rako jo mahdollistaa äänen tuoton vähenemisen.
 
Sitten voi miettiä että mitä suodatinta käyttää. Niillä on isoja eroja.

Vinkiksi: ettikää ja ihmetelkää demciflex filttereitä. Oon jo vuosia vaihtanut koteloiden omat filsut demceihin. Älyttömin ero oli nykyisessä Corsair 460x kotelossa, jossa omat filtterit on ihan liian tuhdit; kun filsun otti irti ja puhalsi siihen niin naamalla tunsi miten ilma kimpos takasin.

Demcit on ohuita, keveitä, tiheitä ja laskevat ilman liikkumaan.
 
Sitten voi miettiä että mitä suodatinta käyttää. Niillä on isoja eroja.

Vinkiksi: ettikää ja ihmetelkää demciflex filttereitä. Oon jo vuosia vaihtanut koteloiden omat filsut demceihin. Älyttömin ero oli nykyisessä Corsair 460x kotelossa, jossa omat filtterit on ihan liian tuhdit; kun filsun otti irti ja puhalsi siihen niin naamalla tunsi miten ilma kimpos takasin.

Demcit on ohuita, keveitä, tiheitä ja laskevat ilman liikkumaan.

Joo tämä varmaan seuraava testaus.

Edit. Kestääkö demcit olla tuularin ja kopan välissä?
 
Viimeksi muokattu:
Joo tämä varmaan seuraava testaus.

Edit. Kestääkö demcit olla tuularin ja kopan välissä?

En tiedä, varmaan. Miksi?

Suodattimenhan pitäisi olla aina ennen tuuletinta, ettei tuulettimeen (laakereihin, napaan, moottoriin) kulkeudu pölyä. Eli se suodatin suojaa myös tuuletinta.
 
Onkos tovereilla tietoa isommista ropeleista? Pitäs saada jotain korvaajaa AP181:lle, jonka lätkäisin aikoinaan CM Mega Flow ledihirvityksen tilalle..
Onko penetroijan voittanutta 180-200 mm kokoluokassa?
 
En tiedä, varmaan. Miksi?

Suodattimenhan pitäisi olla aina ennen tuuletinta, ettei tuulettimeen (laakereihin, napaan, moottoriin) kulkeudu pölyä. Eli se suodatin suojaa myös tuuletinta.

No ennen tuuletinta se tuleekin mutten halua kopan päälle lapsen revittäväksi härpättimiä.
 
Sitten voi miettiä että mitä suodatinta käyttää. Niillä on isoja eroja.

Vinkiksi: ettikää ja ihmetelkää demciflex filttereitä. Oon jo vuosia vaihtanut koteloiden omat filsut demceihin. Älyttömin ero oli nykyisessä Corsair 460x kotelossa, jossa omat filtterit on ihan liian tuhdit; kun filsun otti irti ja puhalsi siihen niin naamalla tunsi miten ilma kimpos takasin.

Demcit on ohuita, keveitä, tiheitä ja laskevat ilman liikkumaan.
Justiinsa tilailemassa tuolta mittojen mukaan tehtyjä, ei ollut mun koteloon valmista kittiä.
 
Tässä koneprojektia miettiessä mietin pystynkö ajamaan yhdellä PWM liittimellä 8kpl 120mm pwm tuulettimia tämän kuvan mukaisesti. Suoraan ei viitsi haarottimella noin montaa ajaa emolevyn yhdellä liittimellä, mutta pystyisikö tämän kuvan mukaisella kytkennällä ajaa 8kpl tuuletinta tai käytännössä rajatonta määrää tuulettimia? Vai loppuuko pwm signaalin vahvuudesta voima jossain välissä?

QflOHKv.png
 
Tässä koneprojektia miettiessä mietin pystynkö ajamaan yhdellä PWM liittimellä 8kpl 120mm pwm tuulettimia tämän kuvan mukaisesti. Suoraan ei viitsi haarottimella noin montaa ajaa emolevyn yhdellä liittimellä, mutta pystyisikö tämän kuvan mukaisella kytkennällä ajaa 8kpl tuuletinta tai käytännössä rajatonta määrää tuulettimia? Vai loppuuko pwm signaalin vahvuudesta voima jossain välissä?
Omassa koneessa on yhteensä 7kpl tuulettimia (3x120mm, 4x140mm) yhdessä CPU_FAN liittimessä ja lisävirtaa splittereille molexilla. Hyvin on toiminut ja ainakin silmämääräisesti kaikki pyörivät samoilla kierroksilla.
 
Tässä koneprojektia miettiessä mietin pystynkö ajamaan yhdellä PWM liittimellä 8kpl 120mm pwm tuulettimia tämän kuvan mukaisesti. Suoraan ei viitsi haarottimella noin montaa ajaa emolevyn yhdellä liittimellä, mutta pystyisikö tämän kuvan mukaisella kytkennällä ajaa 8kpl tuuletinta tai käytännössä rajatonta määrää tuulettimia? Vai loppuuko pwm signaalin vahvuudesta voima jossain välissä?

Omassa koneessa on yhteensä 7kpl tuulettimia (3x120mm, 4x140mm) yhdessä CPU_FAN liittimessä ja lisävirtaa splittereille molexilla. Hyvin on toiminut ja ainakin silmämääräisesti kaikki pyörivät samoilla kierroksilla.

Kyllähän ne toimivat jos vaan saavat molexilla suoraan virtalähteestä sen 12V. Noita 5 tai 6 -way splittereitä molex adapterilla saa alle kympillä Jimmsiltä tai ulkomailta vielä halvemmalla (tulee postikulut tosin). En näe tosiaan miksei 8:kin toimisi kun tuuletinliitännän ei tarvitse tehdä muuta kuin hoitaa kierrokset ja föönit saavat virran suoraan virtalähteestä.
 
@Amigo Thermalright TY-147A SQ 16€. Sigma Pro jäljittelee designiltaan Thermalrightia mutta todennäköisesti Thermalright on vähän laadukkaampi, ja minimi RPM on alhaisempi 300 eikä 500. Mutta hintaansa nähden kyllä toi Sigma Prokin on hyvä, ja takuu on vuoden pidempi kuin Thermalrightilla.

Ja tietenkin 4-pin PWM liittimeen kiinni.
 
@Amigo Thermalright TY-147A SQ 16€. Sigma Pro jäljittelee designiltaan Thermalrightia mutta todennäköisesti Thermalright on vähän laadukkaampi, ja minimi RPM on alhaisempi 300 eikä 500. Mutta hintaansa nähden kyllä toi Sigma Prokin on hyvä, ja takuu on vuoden pidempi kuin Thermalrightilla.

Ja tietenkin 4-pin PWM liittimeen kiinni.

Tuo Thermalrighti näyttäisi kyllä hyvältä minimikierrosten osalta. Silti niissä on melutaso jimmsin mukaan korkeampi Sigmoihin verrattuna (15-21 vs 8 - 22)dBA, no ehkei noihin lukuihin ole luottamista...

Eli ilmeisesti tuota paineentuottoa ei tarvitse miettiä, vaan kaikki nykytuulettimet tuottaa sitä tarpeeksi? Tai ainakin isommat ropellit.
 
Nuo toisen muotoiset Thermarightit 120mm kiinnityksillä olevat, ovat ihan hyviä tuulettimia. Alhaisilla kierroksilla mukavan hiljaisia omaan korvaan ja nopeammilla kierroksilla ilmaa siirtyy. Joten en usko että nuo SQ-mallit yhtään huonompia olisi.

Harmi vaan että nuo omat Thermalright tuulettimet on jotenkin rikki, rahisevat hetken päästä siitä kun on käytetty. Ovat kyllä samasta erästä ja käytetty vähän siellä ja täällä.
 
Tuo Thermalrighti näyttäisi kyllä hyvältä minimikierrosten osalta. Silti niissä on melutaso jimmsin mukaan korkeampi Sigmoihin verrattuna (15-21 vs 8 - 22)dBA, no ehkei noihin lukuihin ole luottamista...

Tuosta saat osviittaa Thermalrightin 140mm tuuletinten melutasosta: Thermalright Macho Rev.B Review

Eli ilmeisesti tuota paineentuottoa ei tarvitse miettiä, vaan kaikki nykytuulettimet tuottaa sitä tarpeeksi? Tai ainakin isommat ropellit.

Kaikissa kokoluokissa on tuulettimia laidasta laitaan.

Paineentuotto tulee siitä miten tuuletinten lavat on suunniteltu. Nyrkkisääntönä mitä isomman pinta-alan tuuletinten lavat peittävät siitä alasta josta ilma liikkuu tuulettimen läpi, sitä parempi staattinen paine. Esim. vertaa Venturi HP-14 vs. Venturi HF-14. Näistä jälkimmäisen lavat kattavat huomattavasti vähemmän pinta-alaa, eli ne tuottavat paljon vähemmän painetta - mutta toisaalta ilma soljuu helpommin tuulettimen läpi esteettömässä tilassa.

Sekä TY-147 että Sigma Pro ovat lapamuotoilultaan yleiskäyttöisiä, eli niitä ei ole erityisesti optimoitu paineentuottoa eikä ilmavirtaa ajatellen.
 
Vanhoista kotelotuulettimista alkaa aika jättää, ja laitoin tilaukseen 4 kpl Corsair ML120-tuulettimia. Nythän on kai sitten niin, että Z170 Pro Gamingissa on tuo feikki-PWM, eli suoraan emon liittimiin ei noita tuulareita kannattane laittaa jos olen oikein ymmärtänyt?

Jos laitan tilaukseen tämän muutama sivu taaksepäin mainitun Akasa FLEXA FP5 tuulettimien PWM-virtajakojohto - 7,90€
niin toimiiko tuularit tuon kanssa sitten oikein, eli saavat suoraan virtalähteeltä oikean määrän virtaa mutta emolevyltä saa silti säädettyä nopeuden?
 
No mitäs ihmettä.

Laittelin NZXT H440 v2 kopan, missä on PWM -hubi.

Emo ei tunnista tuota hubia, tai noita lettejä ollenkaan?
Eli ei näy mitään miten pystyis säätämään, koska koko tuulettimia ei näy koneella.

Kokeillu tuuletinpaikkaan ja prossun jäähyn 2 slottiin.
Prossun paikassa kuuloarviolta pyörii hiljasemmin.
 
No mitäs ihmettä.

Laittelin NZXT H440 v2 kopan, missä on PWM -hubi.

Emo ei tunnista tuota hubia, tai noita lettejä ollenkaan?
Eli ei näy mitään miten pystyis säätämään, koska koko tuulettimia ei näy koneella.

Kokeillu tuuletinpaikkaan ja prossun jäähyn 2 slottiin.
Prossun paikassa kuuloarviolta pyörii hiljasemmin.
Tuo hubi ohjaa sitten tuulettimia jännitteellä, eikä käsittääkseni ole oikea PWM.
Onhan yksi tuulettimista hubin ykkösportissa? Emolle menee takaisin rpm vain siitä ykkösslotin tuularista, eikä se muuten tunnista tuulettimia.
 
No mitäs ihmettä.

Laittelin NZXT H440 v2 kopan, missä on PWM -hubi.

Emo ei tunnista tuota hubia, tai noita lettejä ollenkaan?
Eli ei näy mitään miten pystyis säätämään, koska koko tuulettimia ei näy koneella.

Kokeillu tuuletinpaikkaan ja prossun jäähyn 2 slottiin.
Prossun paikassa kuuloarviolta pyörii hiljasemmin.

Eli tuolla yksinkertaisuudessaan voit ohjata yhdestä emolevyn pwm tuuletin liitännästä 8 tuularia ja kaikki säätyy yhden mukaan joko biosista tai emolevyn mukana tulevalla tuuletin säätöohjelmalla esim. Asus fanexpert riippuen ihan emolevyn valmistajasta. Ja kannattaa tuohon kytkeä pelkästään samanlaisia tuulettimia. Kätevähän tuo on vesijäähy käytössä jos radeja monta ja tuulettimia radeissa useita tai jos emo levyssä ei ole montaa tuuletin liitintä niin saa tuolla lisää paikkoja.
 
Tuo hubi ohjaa sitten tuulettimia jännitteellä, eikä käsittääkseni ole oikea PWM.
Onhan yksi tuulettimista hubin ykkösportissa? Emolle menee takaisin rpm vain siitä ykkösslotin tuularista, eikä se muuten tunnista tuulettimia.

Jahas, pitääkin toi tarkistaa. Hubista oli oma liitäntä cpu - tuulettimelle, mutta annoin niiden olla emolla. Pitää koittaa joku letti laittaa tohon cpu - coolerin slotille, jos se sitten cpun lämmön mukaan olisi tarkoitus toimia. Nyt siinä ei ole mitään.
Asuksen emolla ja fanexpertilla mennään.
 
Jahas, pitääkin toi tarkistaa. Hubista oli oma liitäntä cpu - tuulettimelle, mutta annoin niiden olla emolla. Pitää koittaa joku letti laittaa tohon cpu - coolerin slotille, jos se sitten cpun lämmön mukaan olisi tarkoitus toimia. Nyt siinä ei ole mitään.
Asuksen emolla ja fanexpertilla mennään.

Joo juurikin näin tuo pitää olla kytkettynä että säätyy. Voi toki olla missä tahansa emon tuuletin liitännässä jos haluaa muun kuin prossun lämpöjen mukaan säätymään.
 
Joo juurikin näin tuo pitää olla kytkettynä että säätyy. Voi toki olla missä tahansa emon tuuletin liitännässä jos haluaa muun kuin prossun lämpöjen mukaan säätymään.

Ei mennytkään niin helposti mitä ajattelin.
Kokeilin asentaa tolleen ohjeen mukaisesti, niin biossissa ja Fan Xpertin sensori -osassa näkee toisen cpu -tuulettimen kierrokset, mutta profiilia ei pääse Fan Xpertissa muokkaamaan. Sitä ei edes siis näy.
On siis ND-14h cooleri ja kaksi noctuan lettiä. Näyttää molemmat tuulettimet, jos on pelkästään noi tuulettimet ilman PWM -hubia kytkettynä emoon.

Sitten kun laittaa johonkin muuhun kuin CPU -coolerin paikkaan ton PWM -hubin, niin kaikki muut letit pyörii, paitsi Noctua.
Mitä mä en nyt ymmärrä?

Edit. Eipä näy enää toisen cpu -tuulettimen fancurveakaan Fan Xpertissä. Jotain vittuilua varmaan kun vanhalla emolla (P9X79) mennään. Laitoin kaikki sitte ton yhden CPU tuuletinslotin taakse. Ei ainakaan letit pyöri enää täysäriä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei mennytkään niin helposti mitä ajattelin.
Kokeilin asentaa tolleen ohjeen mukaisesti, niin biossissa ja Fan Xpertin sensori -osassa näkee toisen cpu -tuulettimen kierrokset, mutta profiilia ei pääse Fan Xpertissa muokkaamaan. Sitä ei edes siis näy.
On siis ND-14h cooleri ja kaksi noctuan lettiä. Näyttää molemmat tuulettimet, jos on pelkästään noi tuulettimet ilman PWM -hubia kytkettynä emoon.

Sitten kun laittaa johonkin muuhun kuin CPU -coolerin paikkaan ton PWM -hubin, niin kaikki muut letit pyörii, paitsi Noctua.
Mitä mä en nyt ymmärrä?

Edit. Eipä näy enää toisen cpu -tuulettimen fancurveakaan Fan Xpertissä. Jotain vittuilua varmaan kun vanhalla emolla (P9X79) mennään. Laitoin kaikki sitte ton yhden CPU tuuletinslotin taakse. Ei ainakaan letit pyöri enää täysäriä.

Cpu fan ja cpu opt emolla on yksi ja sama ja niitä ei saa erikseen säädettyä. Hubiin en laittaisi muutakun samanlaisia tuulareita kiinni. Mielestäni tuo hubi pitäisi kyllä toimia mistä tahansa emolevyn tuuletin liitännästä.
 
Tuli eilen kasattua vesikiertoa kasaan ja otin kokeiluun EK vardar f4. Hölmistys oli suuri kun radit ym oli kasassa ja sormilla suoritettava koepyöräytys ei tuottanut tulosta.

Takuuseen olisi pitänyt laittaa, mutta konehan on saatava kasaan. Hiomaparilla lavat kymmenyksen pienemmäksi ja ongelmalavan hiomista myös korkeussuunnassa että mahtuu tuuletinkehikon sisään.

Ei vakuuttanut laadun puolesta. Kokeillaan vielä äänimaailma :)
 
Laitetaas tännekin vielä päivitystä, päädyin hommaamaan ton 120mm pwm reduxin poistotuulariksi ja muuten ihan ok hyrrä, mutta pienimmillä kierroksilla tikittää melko kuuluvasti muuten hiljaisessa kokoonpanossa.
 
Ei vakuuttanut laadun puolesta. Kokeillaan vielä äänimaailma :)

Itsellä ovat nuo Vardar F4:t nyt olleet jotain ~2 vuotta ja ovat pääasiassa olleet sopivan äänisiä. Ei kaikkein hiljaisimpia, mutta tarpeeksi hiljaisia.
Nyt tosin kahden vuoden käytön jälkeen taitaa moottorit niissä alkaa olla vaihdon paikalla. En tiedä ostanko toiset Vardarit tilalle vai menenkö toisilla tuulettimilla.

Noctuan PPC-Industrialit olisivat ainoat sopivat korvaajat sen perusteella miten hyvä paineen tuotto + ilmavirta radin läpi on.

Corsair ML toki olisi myös vaihtoehto. Mutta nuo MagLevit ovat vähän kinkkisiä postituksessa...
 
Laitetaas tännekin vielä päivitystä, päädyin hommaamaan ton 120mm pwm reduxin poistotuulariksi ja muuten ihan ok hyrrä, mutta pienimmillä kierroksilla tikittää melko kuuluvasti muuten hiljaisessa kokoonpanossa.

Tää nakutus on kyllä hanurista :dead: Täytyy varmaan hankkia jotkut kiinteällä 12/7V 600RPM pyörivät, että pysyy siedettävä melutasoa sekä rasituksessa, että levossa.
 
Tää nakutus on kyllä hanurista :dead: Täytyy varmaan hankkia jotkut kiinteällä 12/7V 600RPM pyörivät, että pysyy siedettävä melutasoa sekä rasituksessa, että levossa.

Onneks ne tikityskierrokset on luokkaa 280 rpm, vähän kun nostaa niin ei enää moottori tikitä.
 
Jos jaksatte niin linkatkaa hiljanen 92mm tuuletin. Cfm mieluiten 50 tai enemmän, 40 menee rajoilla :D desibelit alle 16 ja hintaa 25€ pintaan, hyvillä perusteilla 30€ ;)

E: PITÄÄ olla 3 pin
 
Hyvät toverit. Tulossa radiin kiinni pari kappaletta ML120, emona asus z97 pro gamer. 3pin-pumppu on ollut nyt kiinni DC:nä CPU_FANissa ja nykyiset tuulettimet "PWM":nä cha_fan2:ssa. Oikea pwm tuo ei kuitenkaan ole, joten kannattaisiko ML120 heittää CPU_FAN ja CPU_OPT kiinni pwm:nä ja pumppu DC:nä CHA_FANiin? Asettaa vaan cha_fanin reagoimaan cpu:n käytökseen. Olenko oikeilla raiteilla? CPU_FAN ja OPT menevät samalla säädöllä, optioon ei pysty vaikuttamaan.
f8JeJdi.jpg
 
@waotus ML:t vaativat jatkuvaa ja tasaista 12V:tä jotta magneetti toimii oikein eikä laakeri hankaudu rikki. Eli ML:t kiinni oikeisiin PWM-headereihin.

Mikä pumppu/AIO on käytössä? Käsittääkseni jotkut pumput ovat jännitesäätöisiä, toiset PWM-säätöisiä.

Corsair suosittelee asentamaan vain yhden tuulettimen per headeri jotta jännite olisi mahdollisimman tasainen, mutta itse olen sitä mieltä että riski hajoamiselle on todella pieni vaikka ajaisit PWM Y-kaapelilla (esim. Noctua NA-SYC1) kahta tuuletinta samasta liittimestä, sen ei kuitenkaan pitäisi vaikuttaa jännitteeseen mitenkään dramaattisesti. Myöskin Akasa 3-way tai 5-way jakokaapelin pitäisi toimia, se ottaa +12V:n virtalähteen SATA-liittimestä ja PWM-signaalin emolevyn CPU_FAN headeristä. PWM-liittimiä voi lisätä kokoonpanoon Corsair Commander Minillä.
 
Mikä pumppu/AIO on käytössä? Käsittääkseni jotkut pumput ovat jännitesäätöisiä, toiset PWM-säätöisiä.
Alphacool Eisbaer 240, kasaessa en kiinnittänyt huomiota pinnien määrään mutta pwm:nä täysillä operoiden tsekkasin ja 3-pin liitinhän sieltä löyty. Sieltä sitten manuaalisäädöillä sopivaksi kierrokset (prosentit) ja heitin vielä noctuan LNA na-scr7:n kylkeen, jotta kierrokset tipahtaisi vielä enemmän.

Todennäköisesti tulen heittämään ML120 vaan suoraan cpu_fan ja cpu_opt pwm-liitäntöihin ja nappaan pumpulle säädettävän DC:n muualta. Katsotaan jos wörkkii ja miten, testit voisi jo suorittaa Alphacoolin alkuperäisillä flekteillä jo tänään.
 
Laitetaas tännekin vielä päivitystä, päädyin hommaamaan ton 120mm pwm reduxin poistotuulariksi ja muuten ihan ok hyrrä, mutta pienimmillä kierroksilla tikittää melko kuuluvasti muuten hiljaisessa kokoonpanossa.

Täytyy ottaakin sanat takaisin ja perua pahat puheet Noctuasta, taitaakin tulla toi pieni tikitys/surina jostain muusta osasesta. Kun vielä keksisi mistä, mutta aika suurella varmuudella ei kuitenkaan Reduxista...
 
Täytyy ottaakin sanat takaisin ja perua pahat puheet Noctuasta, taitaakin tulla toi pieni tikitys/surina jostain muusta osasesta. Kun vielä keksisi mistä, mutta aika suurella varmuudella ei kuitenkaan Reduxista...

Katso ottaako jossakin joku piuha tuulettimen lapoihin.
Itse kerran ihmettelin,kun kuului outoa naputusta.
Syyllinen oli kotelotuulettimen lapoihin osuva piuha.
Voi olla myös jokin tuulettimen laakeri joka ääntelee.
 
Ei nyt ihan suoraan aiheeseen liity, mutta aika lähelle niin kysytään täältä.

Tarkoitus olisi rakentaa lisäjäähdytystä tv-tason kaappiin asennettavalle vahvistimelle. Ajattelin tehdä tv-tason takalevyyn pari uutta reikää joihin asentaisin tuulettimet. Ideaalitilanne olisi se, että tuulettimet pyörisivät vain silloin kun vahvistinkin on päällä tai vaihtoehtoisesti esim. kytkeytyisivät päälle kun lämpötila nousee tarpeeksi ylös.

Helpoiten onnistuisi varmaan, jos tuulettimet ottaisivat virrat vahvistimen usb-portista, mutta tällaisia ratkaisuja en alla olevan lisäksi nopealla googlauksella löytänyt, tämänkin saatavuus Suomeen näyttää heikolta. Tuulettimien olisi hyvä olla mahdollisimman hiljaiset. Ehdotuksia virransyöttöratkaisuun ja tuulettimien valintaan otetaan vastaan. Tuulettimet tulisi olla halkaisijaltaan 8-12cm.

Amazon.com: Thermaltake Mobile Fan II External USB Cooling Fan - Us: Electronics
 
Tuuletin noin lähellä lattiiaa nostaa heti itselle kysymyksen kuinka saada helppo pölynsuodatin jonka voi siivouksen yhteydessä imuroida 20s, kun tuulettimethan olisi tietenkin kaapin takana ja itse en kaapin takanta siivoa kuin kerran kuussa..

Itse varmaan kytkisin tuulettimen ja anturit talotekniikkaan kiinni, ja jos sattuu lämpötila nousemaan 50c talo hälyyttää heti kännykkään. Mutta vastaajalle varmaankin 2 ensimmäistä ratkaisua googlelta voisi olla halvin vaihtoehto, (kun kerta säätyvää oli toivottu, halvinhan on tietty itse laittaa napista tuularit päälle).

Ja lisäksi varmaan kävisin paikallisesta sähkölliikkeestä laadukkaan 12v ledeille meinatun muuntimen, tai kiinasta jos uskaltaa kiinan poikien kamaa laittaa tv-kaappiin piiloon.

Mielenkiinnolla odottaen muita vastauksia josko on valmiita ratkaisuja jo olemassa.
 
Ei nyt ihan suoraan aiheeseen liity, mutta aika lähelle niin kysytään täältä.

Tarkoitus olisi rakentaa lisäjäähdytystä tv-tason kaappiin asennettavalle vahvistimelle. Ajattelin tehdä tv-tason takalevyyn pari uutta reikää joihin asentaisin tuulettimet. Ideaalitilanne olisi se, että tuulettimet pyörisivät vain silloin kun vahvistinkin on päällä tai vaihtoehtoisesti esim. kytkeytyisivät päälle kun lämpötila nousee tarpeeksi ylös.

Helpoiten onnistuisi varmaan, jos tuulettimet ottaisivat virrat vahvistimen usb-portista, mutta tällaisia ratkaisuja en alla olevan lisäksi nopealla googlauksella löytänyt, tämänkin saatavuus Suomeen näyttää heikolta. Tuulettimien olisi hyvä olla mahdollisimman hiljaiset. Ehdotuksia virransyöttöratkaisuun ja tuulettimien valintaan otetaan vastaan. Tuulettimet tulisi olla halkaisijaltaan 8-12cm.

Amazon.com: Thermaltake Mobile Fan II External USB Cooling Fan - Us: Electronics

Kaappiin reikiä taakse. Itse otin Ikean tasostani takaseinän vaan pois. Näyttää rumalta vaan, jos menee taakse katsomaan.

Sitten ilma kiertämään.
https://www.amazon.com/Tree-New-Bee...qid=1491729560&sr=1-5&keywords=laptop+cooling

Minulla on tuollaisia ollut TV-tasossa PS4:n ja Wiin kaverina. Sen voi laittaa myös laitteen päälle, kunhan se ilma kiertää. Kuuma ilma vaan jää loukkuun ja ei siinä tarvita kuin se pieni ilmavirta ja kaikki on taas kunnossa.

Pieni OT minultakin tähän liittyen:
FJÄLLBO Tv-taso - IKEA
Saisiko joku tämän hankittua ja testattua? Tuuletushan tuossa on kunnossa, mutta toimiiko pleikkarit ja vahvistimet tuolta sisältä kunnolla?
 
Hieman paremmalla ajalla kun ehdin googlaamaan löysin tällaisen vaihtoehdon: https://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/B0...=8-14&pi=AC_SX236_SY340_QL65&keywords=usb+fan

Eikö tämä kaiken järjen mukaan lähde päälle vasta kun vahvistin käynnistyy, jos se on kytkettynä vahvistimen usb-porttiin?

Tarkoitus on tosiaan tehdä pari uutta reikää tv-tason takalevyyn ja laittaa sitä kautta puhallus ulos. Korvausilma tulee sitten ovenvälistä.

edit. Valmiita ratkaisujahan näköjään löytyy kun vaan osaa käyttää oikeita hakusanoja: https://www.amazon.co.uk/gp/aw/s/ref=is_s_ss_i_0_15?k=av+cabinet+cooling&sprefix=av+cabinet+cool
 
Viimeksi muokattu:
Ostoskorissa olisi EK-Vardarit AIO radiin. Samalla ajattelin jos vaikka kotelon tuulettimia vaihtaisi.

Onko mitään sanottavaa Cooltekin tuulettimista esim: Cooltek Silent Fan 140 Blue LED -laitetuuletin, 900 rpm, musta/sininen - 7,90€

Lähinnä siis vain siirtämään ilmaa. Kaksi tulisi eteen ja yksi taakse. Radi on sitten katossa kahdella tuulettimella lisäksi. Tällä hetkellä edessä ja takana on 120mm tuulettimet.
 
Hieman paremmalla ajalla kun ehdin googlaamaan löysin tällaisen vaihtoehdon: https://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/B0...=8-14&pi=AC_SX236_SY340_QL65&keywords=usb+fan

Eikö tämä kaiken järjen mukaan lähde päälle vasta kun vahvistin käynnistyy, jos se on kytkettynä vahvistimen usb-porttiin?

Se riippuu ihan siitä antaako USB virtaa ulos silloin kun vahvistin on sammutettuna. Ihan 50/50 että miten on suunniteltu, antaako vai ei, mutta se nyt on äkkiä testattu vaikka kännykän latauspiuhalla.
 
Ostoskorissa olisi EK-Vardarit AIO radiin. Samalla ajattelin jos vaikka kotelon tuulettimia vaihtaisi.

Onko mitään sanottavaa Cooltekin tuulettimista esim: Cooltek Silent Fan 140 Blue LED -laitetuuletin, 900 rpm, musta/sininen - 7,90€

Lähinnä siis vain siirtämään ilmaa. Kaksi tulisi eteen ja yksi taakse. Radi on sitten katossa kahdella tuulettimella lisäksi. Tällä hetkellä edessä ja takana on 120mm tuulettimet.

Jos ei ostoskori mennyt vielä eteenpäin niin suosittelen edelleen vaihtamaan nuo vardarit pois ja tilalle vaikka venturi hp:t tai vielä mielummin corsairin ml:t jos pwm-paikat löytyy.

Arctic coolingin f12 pöhöttimet on varsin ok perus tuulettimet siirtämään ilmaa kotelossa. Ja edulliset.
 
Jos ei ostoskori mennyt vielä eteenpäin niin suosittelen edelleen vaihtamaan nuo vardarit pois ja tilalle vaikka venturi hp:t tai vielä mielummin corsairin ml:t jos pwm-paikat löytyy.

Noita ML kanssa mietiskelin, ei ollut saldoilla niin ajattelin ottaa jotain sellaista mitä saisi suht. ripeesti. Tosin eipä tässä niin kiire ole, joten voihan noi tuohon tilalle laittaa.

Sen verran jonnettaa että pitäisi olla sinisellä ledillä kotelotuulettimet. :)
 
Noita ML kanssa mietiskelin, ei ollut saldoilla niin ajattelin ottaa jotain sellaista mitä saisi suht. ripeesti. Tosin eipä tässä niin kiire ole, joten voihan noi tuohon tilalle laittaa.

Sen verran jonnettaa että pitäisi olla sinisellä ledillä kotelotuulettimet. :)
En itsekään kokemuksesta suosittele noita Vardareita. Hyviä tuulettimia kyllä mutta alle jotain 800rpm luokkaa rupeaa kuulumaan semmoista jännää ininää. Jos ajaa yli sen nopeuden niin ihan ok mutta hiljaisena jos haluaa pitää niin en tykkää koska se ininä eroaa muista äänistä mitä tietokone tuottaa.
 
Noita ML kanssa mietiskelin, ei ollut saldoilla niin ajattelin ottaa jotain sellaista mitä saisi suht. ripeesti. Tosin eipä tässä niin kiire ole, joten voihan noi tuohon tilalle laittaa.

Sen verran jonnettaa että pitäisi olla sinisellä ledillä kotelotuulettimet. :)

Ainahan on vaihtoehto vaihtaa kaikki puhaltimet ML-malleiksi. Se vaan ei ehkä ole kustannustehokkain ratkaisu. Ledituulettimista ei itselläni ole mitään kokemusta, niistä en osaa sanoa. Nuo Jonsbon FR-sarjan tuulettimet (ledeillä) vaikuttavat mielenkiintoisilta ja guru3d on kehunut niitä ainakin ihan hyviksi. Mitään kunnon testejä en vaan löytänyt.

Jonsbo QT03A, VR2 Cases and FR-101 Fan Series
 
Vaihdoin jo noi ML tuulettimet ostoskoriin radiin, katson vielä noita kotelotuulettimia tässä. Kotelotuulettimissa varmaan tuo AF140 olisi järkevämpi kun ei noita tulla koskaan ajamaan yli 1000rpm? Vai onko ML jotenkin oleellisesti parempi tuossakin käytössä kun ei painetta tarvita?
 
Vaihdoin jo noi ML tuulettimet ostoskoriin radiin, katson vielä noita kotelotuulettimia tässä. Kotelotuulettimissa varmaan tuo AF140 olisi järkevämpi kun ei noita tulla koskaan ajamaan yli 1000rpm? Vai onko ML jotenkin oleellisesti parempi tuossakin käytössä kun ei painetta tarvita?

ML on ns. sp/af -hybrid, joka testien valossa näyttää hoitavan molempien em. mallien hommat mallikkaasti, ollen silti hiljaisempi. Mitään mekaanista ääntähän tuosta ei lähde, kun sitä ajetaan oikein pwm-säädettynä. Jos nyörit kestää niin itse laittaisin kaikki tuulettimet ML-malleina, sillon vältytään siltäkin, että eri tuulettimet tuottavat eri tyyppistä ääntä, joka voi myös olla ärsyttävää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 402
Viestejä
4 511 307
Jäsenet
74 363
Uusin jäsen
wlliamwill

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom