Kotelotuulettimet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja arcane
  • Aloitettu Aloitettu
Dc tarkoittaa tasajännitettä ja PWM eli pulse width modulation taas nopeasti kytkeytyvää jännitettä. DC-säätö tapahtuu muuttamalla tasajännitteen suurutta. PWM taas kytkee jännitettä ylös ja alas: 12V ja 0V tässä tapauksessa. Tuulettimen nopeus riippuu siitä, kuinka suuren osan ajasta jännite on 12V. Säätötavalla ei pitäisi olla vaikutusta hiljaisuuteen sikäli kun tuuletin on suunniteltu toimimaan käytetyllä säätötavalla.
Ei ihan. Lukases vaikka toi: Computer fan control - Wikipedia
 
Kyllä toi lainaus on ihan oikein. DC on tasajännite. Se että tossa wikipedia artikkelissa sanotaan "varying voltage input" ei tarkoita ettei se olisi. DC tilassa tai dc liittimellä tuulettimelle annetaan (pääsääntöisesti) joko 5V tai 7V tai 12V jännitettä. Sitä jännitteen määrää ei vaihdella kesken kaiken vaan se on tasan se 5V tai tasan se 7V tai tasan se 12V. Ohjaus sitten tapahtuu emolevyn BIOS:n tai jonkun muun ohjelman avulla yleensä jonkun palikan lämpötilan perusteella. Kun lämpötila pysyy alle tietyn rajan annetaan tuo minimijännite 5V. Kun se nousee siitä yli annetaan 7V. Kun lämpötila nousee toisen pykälän yli tuulettimelle annetaan se 12V.

PWM taas on myös ihan oikein kuten sanottiin. PWM antaa joko tasan 12V tai 0V ja "pwm" signaali määrää mikä noiden suhde on ja se taas vaikuttaa siihen miten nopeasti tuuletin pyörii. 100% suhteella tuuletin saa jatkuvasti 12V ja pyörii täysillä. 50% suhteella tuuletin saa puolet ajasta 0V ja puolet ajasta 12V ja seurauksena pyörii 50% nopeudella. Jne jne. Sen takia kierrosalueet ovat laajempia kuin DC tilassa.

Sinä olet nyt ymmärtänyt tuosta wikipedia linkistä jotain muuta. Lainaamasi henkilö kertoi ihan oikein pähkinänkuoressa miten DC ja PWM eroavat toisistaan.
 
Tekasin oman triidin noille ML-tuulettimille jonne vois spämmätä ton kehää käyvän ML-keskustelun. Tässä triidissä on nyt useita kertoja puhuttu noi jännitteet, splitterit, feikki-pwm't ynnämuut läpitte ja tämä aihe alkaa juoksemaan todella rajusti kehää.

ML-keskustelun vois noilta osin siirtää jatkossa käytäväksi täällä:

Corsair ML-sarjan tuulettimet (MagLev)
 
Eikös siinä PWM signaalissa nyt kuitenkin moduloida 5V jännitettä, ei 12V?
Ei. Silloin on kyseessä nimenomaan feikki PWM liitin. Oikeassa PWM liittimessä annetaan tuulettimelle 12V tai 0V eikä moduloida 5V jännitettä.

Edit: feikki PWM liitinten ja aitojen PWM liitinten eroista voi käydä lukemassa tuosta Kuolion erinomaisesta Corsair ML ketjusta. Se on siinä paremmin avattu kuin mitä jaksaisin itse tässä selittää.
 
Vaihtamalla paranee sanovat. Tai sitten ei.

Mulla on nyt Define S kotelossa sekä sisäänottavina että poistavana tuulettimena Noctuan NF-A14 PWM. Näitä kun joskus Jimm's tarjouksesta sai sopivasti bundlena.

Pölyfiltteri edessä kuitenkin se on joka jonkunverran aiheuttaa suhinoita. Onko siis nähtävissä mitään järkeä kokeilla eri tuulettimilla vähentää kuultavan huminan tasoa?

Onko tuulettimia jotka käyttäytyvät hiljaisemmin pölyfiltterin kanssa liikuttaen saman määrän ilmaa vai onko kyse puhtaasti ilman määrästä.

ML-sarja on mulla poissuljettu kun ei noita puhtaita PWM-paikkoja ole.
Mitenkä kävisi Noiseblockerin B14-PS PWM? Entä muita ehdotuksia?
 
Mitenkä kävisi Noiseblockerin B14-PS PWM? Entä muita ehdotuksia?
Noi on melkeinpä ne joita itsekin olisin ehdottanut. Muista vaan huomioida että ovat paksumpia kuin normaalit tuulettimet (29mm vs 25mm).
 
@Supadog Noiseblockerit saapui ja tuolla hyrräävät. vaikuttais että alle 800rpm äänettömät ja tuon yli kun menee niin alkaa sellanen jännä hyrinä kuulumaan ja voimistuu aina maks rpmmään saakka ainakin pölyverkon kanssa. Pienemmillä kierroksilla parei kun noctua mutta isommilla tuo hyrinä on kovempaa verrattuna noctuan huminaan. Kokonaisuutena kyllä erinomaiset tuularit.
 
Noiseblockerit saapui ja tuolla hyrräävät. vaikuttais että alle 800rpm äänettömät ja tuon yli kun menee niin alkaa sellanen jännä hyrinä kuulumaan ja voimistuu aina maks rpmmään saakka ainakin pölyverkon kanssa. Pienemmillä kierroksilla parei kun noctua mutta isommilla tuo hyrinä on kovempaa verrattuna noctuan huminaan. Kokonaisuutena kyllä erinomaiset tuularit.

Ymmärsinkö aiemmasta oikein @JuSiZ että sulle tuli 120mm kokosina näitä? Päteeköhän sama 140mm koon kanssa kun juuri itse harkitsen Noctuoiden korvaamista.
 
Ymmärsinkö aiemmasta oikein @JuSiZ että sulle tuli 120mm kokosina näitä? Päteeköhän sama 140mm koon kanssa kun juuri itse harkitsen Noctuoiden korvaamista.

Vaikea sanoa 140mm mutta joo 120mm itsellä eli NB eloop B12-PS mallit. Itsellä suurin etu noctuoihin verrattuna kun nämä pwm mallit ja menee pienemmille kierroksille kuin noctuat. Itse en ymmärrä mitä etua noissa ML tuulareissa on?
 
Ei niissä ML:ssä ole varmaan mitään etua. Ylipäätänsä toi 140mm 'huippumallien' vertailu on tavallaan ihan päätöntä kun siinä parhaimpien joukossa tuulettimien erot melussa ja ilmansiirrossa on virhemarginaalin sisällä toisistaan:

u4WahUYl.jpg


MqgXvh3l.jpg


Ja tässä ois kuvaaja missä toi noiseblokkeri mukana, mittaillaan ilmavirtaa (määränä) radin läpi suhteessa tuotettuun ääneen. Tässäkin ML:n etuna vain se että siinä kierrosalue ulottuu aika ylös verrattuna tän graafin muihin verrokkeihin. Mutta eihän sitä kukaan noilla kierroksilla ajele, se ois täysin järjetöntä :D

fqmhIWJl.jpg
 
Ei. Silloin on kyseessä nimenomaan feikki PWM liitin. Oikeassa PWM liittimessä annetaan tuulettimelle 12V tai 0V eikä moduloida 5V jännitettä.

Edit: feikki PWM liitinten ja aitojen PWM liitinten eroista voi käydä lukemassa tuosta Kuolion erinomaisesta Corsair ML ketjusta. Se on siinä paremmin avattu kuin mitä jaksaisin itse tässä selittää.

Ainakin PWM-speksin mukaan PWM-signaalin maksimi jännite on 5,25V, ei 12V, eli nimenomaan 5V jännitettä moduloidaan ja pinnissä 2 on jatkuvasti 12V. Ns. "feikki-PWM" tapauksessa PWM-pinnissä on käsittääkseni jatkuvasti 5V eli "PWM 100%" ja tuulettimen nopeutta säädellään pinnin 2 jännitettä muuttamalla.
 
Ainakin PWM-speksin mukaan PWM-signaalin maksimi jännite on 5,25V, ei 12V, eli nimenomaan 5V jännitettä moduloidaan ja pinnissä 2 on jatkuvasti 12V. Ns. "feikki-PWM" tapauksessa PWM-pinnissä on käsittääkseni jatkuvasti 5V eli "PWM 100%" ja tuulettimen nopeutta säädellään pinnin 2 jännitettä muuttamalla.
Joo hyvä tarkennus. Vedetään siis rautalangan kautta. Tässä kuvassa on PWM liitännän nuo eri pinnit. Tuo 12V (punainen pinni, toinen oikealta) on se mitä itse tuulettimelle syötetään kun sitä pyöritetään. Silloin kun sitä ei pyöritetä sille annetaan 0V.

02-1-1030x791.jpg


Tuo sininen PWM pinni käsittelee sitä signaalia josta puhut ja joka säätää sitä kierrossuhdetta eli sitä kuinka paljon aikaa tuulettimelle annetaan 12V ja kuinka paljon aikaa sille annetaan 0V. Ja noiden suhde tosiaan määrittää sitten sen kierrosnopeuden.

Me puhutaan samasta asiasta mutta menee jo vähän pilkunnussimisen puolelle jos pitää vääntää siitä onko noista neljästä pinnistä yksi +5V vai ei. Joo se varsinainen PWM pinni ja signaali on 5V (tai siis 5,25V) mutta edelleenkin tuulettimelle annetaan 12V tai 0V sen pyörittämiseen. Tässä nyt vaikka EKWB:n selitys tuosta PWM liitännän jännitteestä:

EKWB sanoi:
It is important to know that there is no voltage regulation involved here, and by using PWM regulation the motor is constantly being fed 12 volts.

Sillä ei ole hevon merkitystä syökö se PWM signaali toimintoaan varten 5V tai vaikka 7V vaan sillä on merkitystä että tuulettimelle annetaan tarpeeksi jännitettä ja se jännite on 12V. Tällä on etenkin silloin merkitystä kun puhutaan tuulettimesta joka voi hajota saadessaan liian vähän jännitettä (Corsairin ML sarja) ja muissakin tapauksissa liian vähäinen jännite saa usein aikaan sen että tuuletin saattaa kuulostaa oudolta alhaisilla kierroksilla tai kierrosalue ei ole niin laaja kuin mitä tuulettimen spekseissä sanotaan. PWM liitäntä = 12 volttinen.

Tämä hiusten halkominen jääköön nyt tähän.
 
Olisko kellään heittää vinkkiä hyvistä kotelotuulettimesta? Ja tässä tulis tarkat vaatimukset...
-2×140mm ja 1×120mm
-Pwm
-valkoset lavat/valkonen koko tuuletin
-Purettava malli....menee maalaukseen

Iteltä löytyy hyväksi todettuja Arctic Cooling ropeleita (halpoja) mutta niitä ei saa osiin. On valettu umpeen se pää mihin lapojen kiinnitys varsi tulee kiinni. Porasin sen auki mutta ei saa tarpeeks isoo reikää että sais sen kiinnitys renkulan pois. On se akseli tiellä siinä keskellä.
Kiitos ja kumarrus.
 
Kaveri tarjoais johonkin hintaan Fractal Design Dynamic X2 GP-14 -laitetuuletin, 140x140x25mm, musta - 18,00€.

Tällä hetkellä siis koppana Fractal Define C alkuperäisellä setupilla. Ajattelin jos tuon tunkee eteen niin miten vaikuttaa lämpötiloihin/äänen vai vaikuttaako. Ja miten kun x370 primessä on vain 2 paikkaa kotelotuulettimelle niin mihin tuon saisi kiinni. Joskus vahingossa laitoin AIO pumpin kohalle kotelotuulettimen liitännän ja piti tuuletinta aika hyvillä kierroksilla. Tarvisiko toisen sitten vielä viemään ulos ilmaan jos kaksi vetää sisään vai toimiiko 2 sisään ja 1 ulos?

Eli auttaako yhtään lämpötiloihin ja tuottaako hirveästi lisää ääntä. Koneen tarkemmat tiedot näkyy spekseissä.
 
Kaveri tarjoais johonkin hintaan Fractal Design Dynamic X2 GP-14 -laitetuuletin, 140x140x25mm, musta - 18,00€.

Tällä hetkellä siis koppana Fractal Define C alkuperäisellä setupilla. Ajattelin jos tuon tunkee eteen niin miten vaikuttaa lämpötiloihin/äänen vai vaikuttaako. Ja miten kun x370 primessä on vain 2 paikkaa kotelotuulettimelle niin mihin tuon saisi kiinni. Joskus vahingossa laitoin AIO pumpin kohalle kotelotuulettimen liitännän ja piti tuuletinta aika hyvillä kierroksilla. Tarvisiko toisen sitten vielä viemään ulos ilmaan jos kaksi vetää sisään vai toimiiko 2 sisään ja 1 ulos?

Eli auttaako yhtään lämpötiloihin ja tuottaako hirveästi lisää ääntä. Koneen tarkemmat tiedot näkyy spekseissä.
Käytin R5:ssa comboa: (edessä 2x140 sisään, ulos 1x140) ja samalla menee nyt DefineC:ssä, tosin 120mm ja edessä radi. Toimiva combo, pölyä ei pääse sisään ja hiljainen.

Jaa vaikka tälläisellä y-haaroittimella eteen flektit, voit myös laittaa ylemmän tuulettimen kiinni cpu-optioon. Tällöin ehkä saat säädettyä vielä enemmän kierrosnopeuksia :kahvi:
 
Onkohan tuo Noctua NF-A14-PWM viallinen vai onko se vain niin paska rupeli.
R5 kopassa olen kokeillut sitä taka ja etutuulettimena.Molemmissa tapauksissa tuuletin alkaa pitämään todella raivostuttavaa hitaasti aaltoilevaa volina/resonointi tms. ääntä.
Kuuluu muistaakseni kierroksilla 600-900. Ei kuulu aivan kokoaikaa, mutta alkaa kuitenkin jossain vaiheessa.

Käytännössä olen säätänyt sen nyt edessä niin, että se ei pyöri ollenkaan muuten kuin pelatessa jolloin se ei haittaa. Kiinnityksiä testannut kiinteillä ruuveilla ja kumituteilla.

Kopan takana ei ole edes sormisuojaa ollenkaan, mutta prosu cooleri on melkein kiinni tuulettimessa.
Tuuletin on kiinni emon feikki pwm paikassa.

Onkohan tuo viallinen tuuletin joka menisi takuuseen vai viskaanko tuon roskiin ja ostan jonkun paremman, minkä?
 
Olen vanhoista virtalähteistä repinyt irti noita 120mm tuulettimia ja käyttänyt koteloissa. Hienosti toimii.

Ovat hiljaisia. Ja kun niitä tarkastelee noita 120mm tuulettimia yleisestikin niin nehän on samalta tuotantolinjalta, identtisiä. Itsellä tossa on joku valko lapainen Nexus "merkkituuletin" joka on täysin identtinen virtalähteestä repimän bulk mustalapaisen tuulettimen kanssa. Äänissäkään ei eroja.

Vastus (jännitteen pudottaja) väliin jos emolla ei riitä liittimiä niin pörrää hiljaa.
 
Suosituksia 92x92x25 mm 4-pin tuulettimista? HTPC olis ajatuksena hiljentää, kotelo/prossutuulettimena, on ADDA AD0912UX-A7BGL ja virtalähteessä joku 4-pin vastaavankokoinen tuuletin. Molemmat olisi tarkoitus vaihtaa hiljaisempiin.
 
Joillain täällä oli käsitys että koteloon kannattaa puskea enemmän ilmaa kuin mitä taka/kattotuulettimet jaksavat työntää ulos eli synnyttää ns. positiivinen paine.
Minun käsityksen mukaan tämä on juuri päinvastoin. Kotelon tuulettamisen A ja O on se että taka/kattotuulettimet jaksavat puskea enemmän ilmaa ulos mitä sisään työnnetään jolloin ilmavirta kulkee halutulla tavalla.
Jos sisään pusketaan enemmän ilmaa kuin tuulettimet jaksaa puskea pihalle niin ilma ei kulje kotelossa halutulla tavalla. Lämmin ilma saattaa myös jäädä tällöin pyörimään joihinkin kotelon osiin.
Tärkeässä roolissa on tietenkin tuulettimien sijoittelu ja määrä, näillä ohjataan ilmavirtaus haluttuihin paikkoihin.

En tiedä sitten jos haluaa 10 tuuletinta laittaa porskuttamaan niin silloin varmaan ihan sama onko kumpi paine. Just wondering :bored:
 
Riippuu ihan kotelosta. Sisäänottotuulettimilla korjataan usein epäoptimaalisesti suunniteltua ilmanvaihtoa eli esim. sitä, ettei näytönohjaimella ole vapaata pääsyä huoneenlämpöiseen ilmaan. Pelkillä ulospuhaltavilla tuulettimilla pienimmän vastuksen reitti ilmalle voi olla jossain ihan muualla kuin kortin lähellä, ja jättää sen ilman kunnon ilmavirtaa.

Toisaalta enemmän ulospuhaltavia on usein paras vaihtoehto, ainoan haitan ollessa hieman lisääntynyt pöly.
 
Riippuu ihan kotelosta. Sisäänottotuulettimilla korjataan usein epäoptimaalisesti suunniteltua ilmanvaihtoa eli esim. sitä, ettei näytönohjaimella ole vapaata pääsyä huoneenlämpöiseen ilmaan. Pelkillä ulospuhaltavilla tuulettimilla pienimmän vastuksen reitti ilmalle voi olla jossain ihan muualla kuin kortin lähellä, ja jättää sen ilman kunnon ilmavirtaa.

Toisaalta enemmän ulospuhaltavia on usein paras vaihtoehto, ainoan haitan ollessa hieman lisääntynyt pöly.

Joo pitikin laittaa että riippuu kotelosta tietenkin että miten sen ilmavirtaus on ylipäätään suunniteltu. Yleensähän jotankuinkin niin että edestä alhaalta taakse ylös jolloin menee siitä näytönohjaimen hoodeilta ja prossujäähyltä ulos takaa ylhäältä. Jos puhutaan siis mid ATX koteloista.
Mun mielestä yli 5 kotelotuuletinta perus mid ATX kotelossa alkaa olla liikaa varsinkin jos ei tiedä mitä tekee tai ole miettinyt yhtään miten ilma siellä kotelossa virtaa kaikkien näiden tuulettimien kanssa. Järkevästi laitetut 3 tuuletinta voi olla optimaalisempi virtauksen kannalta kuin 5+ laitettu sen kummemin ajattelematta. Esim 140mm edessä alhaalla ja 120mm takana + 120mm katossa voisi olla perusvarma johonkin normi midi koppaan.

En siis ole mikään expertti asian tiimoilta mutta tämmösiä vaan pohdiskelin tässä kun mietin omaan koppaani juuri noita tuulettimia.

Mulla Phanteks Eclipse P400 ja siinä edessä Corsair ML 120mm ja samanlainen takana. Katossa kopan mukana tullut ropeli. Miettinyt että kannattaisko laittaa tuo edessä oleva 120mm tuonne kattoon tuon orkkiksen tilalle ja ostaa 140mm tuohon eteen. Mitäs tästä ollaan mieltä?
 
Tässä kuvassa on PWM liitännän nuo eri pinnit. Tuo 12V (punainen pinni, toinen oikealta) on se mitä itse tuulettimelle syötetään kun sitä pyöritetään. Silloin kun sitä ei pyöritetä sille annetaan 0V.

02-1-1030x791.jpg


Tuo sininen PWM pinni käsittelee sitä signaalia josta puhut ja joka säätää sitä kierrossuhdetta eli sitä kuinka paljon aikaa tuulettimelle annetaan 12V ja kuinka paljon aikaa sille annetaan 0V. Ja noiden suhde tosiaan määrittää sitten sen kierrosnopeuden.

Olenko ymmärtänyt oikein? Mulla on emossa näitä feikki-PWM liitäntöjä --> kytken Corsairin ML-tuulettimen suoraan poweriin esmes tällä Akasa FLEXA FP3S, PWM-virtahaaroitusjohto 3:lle tuulettimelle - 6,90€ ja tämän sitten feikki-PWMään niin homma ok(?). ML saa silloin tarvitsemansa 12V ja PWM signaali tulee emolta.
 
Olenko ymmärtänyt oikein? Mulla on emossa näitä feikki-PWM liitäntöjä --> kytken Corsairin ML-tuulettimen suoraan poweriin esmes tällä Akasa FLEXA FP3S, PWM-virtahaaroitusjohto 3:lle tuulettimelle - 6,90€ ja tämän sitten feikki-PWMään niin homma ok(?). ML saa silloin tarvitsemansa 12V ja PWM signaali tulee emolta.
Olet ihan oikein tajunnut. Noiden feikkiliittimien ongelma on että ilman ylimääräistä virtaa ne antavat ML tuulettimille liian vähän virtaa pienillä kierroksilla. Tuon adapterin kanssa homma on ok.

Edit:Ja siis nimenomaan pitää olla tuuletinjakaja missä on jako virtalähteeseen eikä normaali splitteri käy.
 
Tässä on tullu hankittua koneen osia tovi ja tänään sitten kasailin ensimmäistä konetta itekseen ja tuulettimina on Corsair HD120 (3) ja HD140 (2) jotka on yhdessä jakopalikassa, mietin että mihin laittaa kontrollerin kolme kaksi piikkistä johtoa jotka on mode, speed ja color tällä hetkellä emolevyssä ei näy mitään järkevää liitentä mahdollisuutta ja käsittääkseni nuo piuhat pitäisi laittaa esim virta,reset tms painike liitentään?
 
Huomasin, että TY-147 oli laskenut öljyt sisältään. Se oli prossutuulettimena. Ei sitä käytännössä huomannut, mutta koteloa imuroidessani katsoin, että mitäs töhnää yhdessä lavassa on.
 
Pölyfiltteri edessä kuitenkin se on joka jonkunverran aiheuttaa suhinoita. Onko siis nähtävissä mitään järkeä kokeilla eri tuulettimilla vähentää kuultavan huminan tasoa?
Minusta järkevintä olisi poistaa se etutuuletin. Se on yleensä aika huono paikka tuulettimelle, joten tuskinpa tulisi lämpöongelmia. Suosittelen ainakin kokeilemaan. Jos lämmöt nousevat haluttua enemmän, niin laittaa sen tuulettimen vaikka kattoon (puhallus ulos) tai kylkeen (puhallus sisään) olettaen, että kotelosta löytyy paikat.
 
Nyt ei mene tuulettimillani hyvin. Jostain syystä TY-140 ei pyöri enää 5 voltilla, vaikka siis käynnistäisi sen isommilla, mutta heti kun laittaa säätimen 5 volttiin, niin tuuletin lakkaa pyörimästä. Onhan tuolla tietysti ikää ehkä jo 8 vuotta... mutta 7 voltilla toimii normaalisti. Aika outoa. Liekö sitten siinäkin laakerit sen verran alkaneet jarruttaa.

Ajattelin ottaa korvaaviksi sekä koteloon että prosessorille TY-147A. Eihän noissa tule vain ongelmia 5 voltilla?
 
Viimeksi muokattu:
BitFenix Phenom M kotelona ja yks 120mm tuuletin takana. Muuten ok mutta gtx1060 pumppaa väliin toista rupellia hetkeksi kevyehkössä käytössä.
Vaihtoehdot on varmaan tässä laittaa tuuletin alas tai 2kpl ylös.. Alas on tarkoitus laittaa vielä ns normi pyörivälla kiekolla oleva kovo joten alas sopinee
120mm sen kanssa. Eli mikä 120mm toimii hyvin vaakatasossa ja on hiljainen kevyessä käytössä?
 
Mitäs täällä suositellaan kotelotuulettimiksi Corsair 600C koppaan? Nuo vakioropellit ovat kyllä suht hiljaisia minimillä, mutta huminan kuulee kuitenkin selvästi.
Kone hyrrää kuitenkin 90% idlessä/kevyessä toimistoduunissa makuuhuoneen vieressä joten hiljaisuus on ykköskriteeri, ja mahdollisimman tehokkaat saisivat myös olla.
Kaksi 140mm eteen filtterin taakse ja yksi 140mm poistoksi. 3pin saisi olla koska kotelossa säädin tuulettimille.
Kiitoksia etukäteen! Niin ja hinta ei ole ongelma, tavoitteena saada mahdollisimman hiljainen tuolla pienimmällä säädöllä ja pitäisi tarpeen tullen sitten myös liikuttamaankin ilmaa. :D
 
Mitäs täällä suositellaan kotelotuulettimiksi Corsair 600C koppaan? Nuo vakioropellit ovat kyllä suht hiljaisia minimillä, mutta huminan kuulee kuitenkin selvästi.
Kone hyrrää kuitenkin 90% idlessä/kevyessä toimistoduunissa makuuhuoneen vieressä joten hiljaisuus on ykköskriteeri, ja mahdollisimman tehokkaat saisivat myös olla.
Kaksi 140mm eteen filtterin taakse ja yksi 140mm poistoksi. 3pin saisi olla koska kotelossa säädin tuulettimille.
Kiitoksia etukäteen! Niin ja hinta ei ole ongelma, tavoitteena saada mahdollisimman hiljainen tuolla pienimmällä säädöllä ja pitäisi tarpeen tullen sitten myös liikuttamaankin ilmaa. :D

Ootko näitä miettiny?

be quiet! 140x140x25mm Silent Wings 3 -laitetuuletin, PWM, musta - 26,90€

https://www.mindfactory.de/product_...-2000-U-min-13-4-43-5dB-A--schwar_849939.html

Aerocool Dead Silence ja Corsair ML myös sellaset mitä kannattaa miettiä :)
 
Viimeksi muokattu:
Ei MF:ltä välttämättä kannata paria tuuletinta tilata, jossei keksi jotain muuta samaan pakettiin = niiden linkkaaminenkin imo suht turhaa.

Esim. 3 noita Reduxeja tulis yli 19€ kalliimmaksi (postien takia) ja 3x SW3 + postit (MF) = ~75€ VS. 3x SW3 (Jimms) 81€... ja MF:n hinta tällä hetkellä "special price" eli normihinnalla vois olla jopa kalliimpi. Toimitusaika-arvio toki on suht sama, mutta yleisesti epäkannattavaa vain 1-3 tuuletinta tilatessa...
 
Ei MF:ltä välttämättä kannata paria tuuletinta tilata, jossei keksi jotain muuta samaan pakettiin = niiden linkkaaminenkin imo suht turhaa.

Esim. 3 noita Reduxeja tulis yli 19€ kalliimmaksi (postien takia) ja 3x SW3 + postit (MF) = ~75€ VS. 3x SW3 (Jimms) 81€... ja MF:n hinta tällä hetkellä "special price" eli normihinnalla vois olla jopa kalliimpi. Toimitusaika-arvio toki on suht sama, mutta yleisesti epäkannattavaa vain 1-3 tuuletinta tilatessa...

Tuolta nyt linkkasin kun sieltä näky ainakin löytyvän tuulettimia mitä etsin. Jokainen voi sitten itse päättää mistä tilaa mitäkin mutta päätin laittaa linkin johonkin sen sijaan että olisin vaan kirjoittanut tuulettimen nimen. En ihan ymmärrä tota "linkkaaminen suht turhaa" kommenttia. Luulis sen helpottavan että on linkki siihen tuotteeseen mistä puhuu kun että kirjottaa vaan nimen. Tuskin sillä on väliä mihin se linkki on, oli se sitten vaikka mongolian amazoniin. :kahvi:
 
Tuolta nyt linkkasin kun sieltä näky ainakin löytyvän tuulettimia mitä etsin. Jokainen voi sitten itse päättää mistä tilaa mitäkin mutta päätin laittaa linkin johonkin sen sijaan että olisin vaan kirjoittanut tuulettimen nimen. En ihan ymmärrä tota "linkkaaminen suht turhaa" kommenttia. Luulis sen helpottavan että on linkki siihen tuotteeseen mistä puhuu kun että kirjottaa vaan nimen. Tuskin sillä on väliä mihin se linkki on, oli se sitten vaikka mongolian amazoniin. :kahvi:
Se oli mun mielipide, että ehkä helpompaa ostajalle linkata "tuttu ja turvallinen suomikauppa" tai jopa hinta.fi-linkki kun ei kovin hintavasta ostoksesta ole kyse. Right click googlauksellakin varmaan löytää jos tekstimuodossa laittais, mut aina joku linkki on parempi niin ku sanoit :tup:
 
Mietinnässä olisi AIO:sta luopuminen... blaa blaa blaa...

Edit: siirretty
 
Viimeksi muokattu:
Mietinnässä olisi AIO:sta luopuminen.. hiljaisempaa pitäisi saada. Mitähän vaihtoehtoja olisi AM4 kannalle ja lasikylkiseen koppaan jonne menee karvan yli 160mm torni? Ulkonäöllä on väliä. Musta-valko teema olisi bueno. Tehokasta, hiljaista ja hyvän näköistä.
Tämä on keskustelu kotelotuulettimista, prossujäähyjä kannattanee kysellä täältä:
Ilmajäähdytys yleisthredi

Jos haluaa todella hiljaista jäähdytystä ja rahaa riittää niin:
Custom nestejäähdytys - yleisthreadi
 
Mikä ois tuuletin joka sais kopan tuuletinpaikkojen ritilän läpi ilman? Eli siis haussa tuuletin joka tekee kunnon paineen ja kuljettais ilmaa 40cfm tai paremmin
 
Mikä ois tuuletin joka sais kopan tuuletinpaikkojen ritilän läpi ilman? Eli siis haussa tuuletin joka tekee kunnon paineen ja kuljettais ilmaa 40cfm tai paremmin
No melkeinpä mikä tahansa tuuletin saa ritilän läpi ilman kulkemaan. :confused: Riippuu budjetista mitä kannattaa ostaa.
 
No melkeinpä mikä tahansa tuuletin saa ritilän läpi ilman kulkemaan. :confused: Riippuu budjetista mitä kannattaa ostaa.


Budjetti 20. Kotelossa on aika tiheä ritilä niin käteen ei tunnu minkäänlaista tuulenvirtausta nykysillä tuulettimilla niin olisi kiva saada joku parempi että oikeasti ilm siirtyisi hiljaa mutta hyvin. hieman saisi imettyä kuumaa ilmaa pois :D
 
Hei, kyssäri!

Lankkuna ROG STRIX Z270F GAMING | Emolevyt | ASUS Suomi , tuulettimina radilla 2x Corsair ML120, pumppuna Laing DDC PWM ja kotelotuulettimina 3x Corsair SP120 RGB

Pumpun olen lyönyt kiinni CPU_FAN headeriin, ja ML:t laittanut CHA_FAN1 & 2.

Mihis nuo kolme muuta tökkään, ettei ne huuda 100% koko ajan? Fiksuin varmaan olisi ostaa splitterit, että ML:t saisi samaan lähtöön, ja kaikki SP samaan?
 
Hei, kyssäri!

Lankkuna ROG STRIX Z270F GAMING | Emolevyt | ASUS Suomi , tuulettimina radilla 2x Corsair ML120, pumppuna Laing DDC PWM ja kotelotuulettimina 3x Corsair SP120 RGB

Pumpun olen lyönyt kiinni CPU_FAN headeriin, ja ML:t laittanut CHA_FAN1 & 2.

Mihis nuo kolme muuta tökkään, ettei ne huuda 100% koko ajan? Fiksuin varmaan olisi ostaa splitterit, että ML:t saisi samaan lähtöön, ja kaikki SP samaan?
En nyt ihan varma oo että toimisko, mutta eikö pumpun voisi laittaa AIO_PUMP tai H_AMP-liittimeen ja sitten disabloi vaan varoituksen CPU_FAN:in puutteesta, jollet sit laita siihen ja CPU_OPT:iin Maglevejä... en sit tiiä tarviitko anyway splitterin jos 3 SP:tä tarvii saada kiinni.

Vähän harmi ettei parinsadan lankussa oo ku 2 normi CHA_FAN paikkaa :facepalm:
 
En nyt ihan varma oo että toimisko, mutta eikö pumpun voisi laittaa AIO_PUMP tai H_AMP-liittimeen ja sitten disabloi vaan varoituksen CPU_FAN:in puutteesta, jollet sit laita siihen ja CPU_OPT:iin Maglevejä... en sit tiiä tarviitko anyway splitterin jos 3 SP:tä tarvii saada kiinni.

Vähän harmi ettei parinsadan lankussa oo ku 2 normi CHA_FAN paikkaa :facepalm:

Pitääpä kokeilla pumppua nuissa vaihtoehdoissa. Ja joo, on se vähän kyl sääli.. Noh, täytyypä käydä jostai splitteri hakemassa. (Jos jollain sellainen Akasan tms ylimääräinen myynnis PKS, vink vink)

E: Mutta mites tuo menee, CPU_FAN ja CPU_OPT menee samaa vauhtia, eikös? Eli jos laittaisi noihin nuo radin tuulettimet pyörimään, pumppu AIO_PUMP ja loput 3 SP120 RGB jonnekkin mihin mahtuu / splitteri?
 
Viimeksi muokattu:
Mnjaah. En tiedä, aloin lukemaan ensimmäistä sivua ja nykyään noctuan moottori paskaa huutavaa pahvia?

Entä jos..?:SilentiumPC Sigma Pro 120 -laitetuuletin, musta - 7,90€

Tai?: Coolink 120 x 120 x 25 -laitetuuletin, 800 RPM, 8.5 dB - 11,90€

Joo anteeks kiusaan ja spämmin mutta ku ku ku :(

Arctic Cooling on halpa ja hyvä.

Joku noista voi olla parempi, mutta tasalaatuista hyvää saa ostamalla Arctic Coolingia.

Silent-sarjasta kuitenkin sen verran, että se ei riittänyt pitänyt RX 480:ää viileänä ilman alikellotusta. Ne on hyvin hiljaisia, mutta tehot on samassa suhteessa.
 
Mnjaah. En tiedä, aloin lukemaan ensimmäistä sivua ja nykyään noctuan moottori paskaa huutavaa pahvia?

Entä jos..?:SilentiumPC Sigma Pro 120 -laitetuuletin, musta - 7,90€

Tai?: Coolink 120 x 120 x 25 -laitetuuletin, 800 RPM, 8.5 dB - 11,90€

Joo anteeks kiusaan ja spämmin mutta ku ku ku :(
Voi jsus. Kuinka pitkään meinasit vatvoa tätä asiaa? Jos sulla joku Dellin vakiopönttö on ni se mahtaa olla se ja sama mitkä ropellit siellä pyörii. Kaikki tuulettimet ovat parannus vakioihin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom