Kotelotuulettimet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja arcane
  • Aloitettu Aloitettu
Onhan tuo ehkä hieman tyyris laittaa 3 x 30 EUR kotelotuulettimiin, mutta harkitaan. Tietty voi katsoa jos jostain saisi hieman edullisemmin.
 
Oisko kellään ehdottaa korvaavaa tuotetta Scythe Gentle Typhooneille? Noita ei tahdo oikein mistään saada enää ja nykyiset ei ole ikuisia.
 
Oisko kellään ehdottaa korvaavaa tuotetta Scythe Gentle Typhooneille? Noita ei tahdo oikein mistään saada enää ja nykyiset ei ole ikuisia.

Kotelotuulettimeksi, prossucoolerin/radin kylkeen vai mihin? Ja onko jotain hintaluokkaa missä pitäisi pysytellä? Amazonilta löysin 40e kappaleelta noita Gentle Typhooneja, mikä on aika suolaista lystiä tosiaan.

EDIT: Niin tosiaan, jos nyt otsikosta päättelee niin kotelotuulettimeksi. :facepalm: Varmaan sitten Noctua NF-P12S-redux PWM (tai NF-P14S-redux PWM jos 140mm kokoisia).
 
Viimeksi muokattu:
Kotelotuulettimeksi, prossucoolerin/radin kylkeen vai mihin? Ja onko jotain hintaluokkaa missä pitäisi pysytellä? Amazonilta löysin 40e kappaleelta noita Gentle Typhooneja, mikä on aika suolaista lystiä tosiaan.
Joo, en tosiaankaan ole maksamassa neljääkymppiä tuularista. Siinä about 20€/kpl hujakoilla olis sweet spotti. Koteloon ja prossukuuleriin olis tulossa. En ole vesiä laittamassa.
 
Joo, en tosiaankaan ole maksamassa neljääkymppiä tuularista. Siinä about 20€/kpl hujakoilla olis sweet spotti. Koteloon ja prossukuuleriin olis tulossa. En ole vesiä laittamassa.

Tosiaan jo editoinkin tuohon aiempaan. Mutta kotelotuulettimeksi Noctua NF-P12/14S PWM (12 tai 14 riippuen siis siitä minkä kokoista haluaa, ja reduxia jos haluaa halvemmalla ja/tai harmaata väriteemaa). Ja prossucoolerin tai radin kylkeen NF-F12 PWM, missä on isompi staattinen paine niin saa puskettua ilmaa siitä rivaston läpi. Säästöä saa jos ottaa ilman PWM:ää, mutta siinä ei mun mielestä ole paljoa järkeä.
 
Mulla ei ole aikaisemmin ollutkaan noita Noctuan NF-P-sarjalaisia. Mitenkäs tuo Corsairin ML-sarja? Onko täyttä paskaa vai harkinnan arvoinen.

edit. Niin ja Noctuoissa olis se hyvä puoli, että tietää mitä saa. Ominaisuudet on aina listattu valmistajan sivuilla tarkasti ja laatu on tasaista.
 
Viimeksi muokattu:
Viimeksi muokattu:
Katselin noita ID cooling 120mm tuulettimia myös, mutta eivät nyt olleet tarkoitukseen soveltuvia. Radissa on 120mm tuulettimet, mutta tosiaan otan nuo ML siihen paremman paineen jne takia ihan mielellään. Mieli tekisi ottaa ML tuulettimet myös koteloon muuten tässä ketjussa mainituista syistä, mutta on nuo hieman tyyriit. Ostamalla ledittömiä saisi toki edullisemmin.

Nykyisissäkään ei varsinaisesti mitään vikaa ole, 120mm PWM tuulettimet edessä pyörii 900 rpm ja on varsin hiljaiset, takana Fractalin 140mm kanssa jollain 900 rpm nopeudella. Eli varsinaista tarvetta ostaa kotelotuulettimia ei ole. Voisi ehkä ihan mielenkiinnosta kokeilla noita halpoja Cooltekkeja kun arvosteluissakaan niistä ei mitään pahaa ole juurikaan sanottu, joten uskoisi soveltuvan ihan perus pyörittelyyn siinä missä muutkin saman hintaluokan tuulettimet.
 
Hakusessa 80mm tuuletin HTPC-koteloon. F8 vaikuttaisi ihan passelilta halpisluokan vaihtoehdolta, mutta käynnissä on henkinen taistelu siitä että ottaakko F8 vai F8 Silent. Hintaeroa kun on hurjat 60 senttiä ;)
 
Mikä mahtaa olla hyvä perus tuuletin Jimssiltä edulliseen hintaan. PWM ohjaus pitäisi löytyä ja kokoa 120mm. Maksimi kierrokset varmaan 1200rpm tms pintaan.
 
Mulla ei ole aikaisemmin ollutkaan noita Noctuan NF-P-sarjalaisia. Mitenkäs tuo Corsairin ML-sarja? Onko täyttä paskaa vai harkinnan arvoinen.

edit. Niin ja Noctuoissa olis se hyvä puoli, että tietää mitä saa. Ominaisuudet on aina listattu valmistajan sivuilla tarkasti ja laatu on tasaista.
Turha sitä on muita edes miettiä kun ML:iä imo. Hiljaset ja tehokkaat. Kunhan on PWM käytössä niin parempia ei saa.
 
Noctuan ripulituulettimet ku vaihat Gentleihin/SP120/ML120, niin lämmöistä lähtee yli 5'C prossulta pois. Tämä vaikka olisi about 300-500rpm vähemmän, kuin noissa noctuan tuulettimissa.


Noctua ei vaan osaa. Tein swapin 8x todetakseni ettei ole usererrorista kiinni. Testattu avonaisessa kotelossa jotta ei ole muuttujia. Kontakti kunnossa ja tapaus oli korkattu ivy 3770K @ 4.8GHz.


Vaihtamalla Phanteksiin em. flektein, lähtee vielä jokunen aste.


Kuulostaa kyllä fysiikanlakeja rikkovalta käärmeöljyltä, ei millään pahalla. :smoke:
Melu/teho-suhteessa voisin vielä uskoa, mutta että pelkässä puhallustehossa rpm vs. rpm ja vielä Corsair 300rpm vs Noctua 800rpm. Ei tuo lapojen muotoilu niin erilaiselta vaikuta Noctuaan nähden, että moisia eroja selittäisi.

Sellasta se on, tuo fanipojan elämä. Mitä sitä kokeilemaan muita uskontoja. :rofl:

En muista yhtään hyvää tuotetta noctualta. :beye:


Kaikkia noctuan puhaltimet on vain ilmansekoittimia. Ei ne liikuta sitä samalla tapaa kuin muut. Mutta kiva että Itävallan tuuletinpropaganda uppoaa.


Juuh okei, esitä minulle faktaa missä Corsairin magic tuuletin voittaa Noctuan paineentuotossa/ilmamäärässä(melua ei huomioida tässä), jos verrataan NF-A14 800rpm vs. Corsair ML140 300rpm, näinhän sinä väität juuri. Jotain rajaa rölläykseenkin. :facepalm:

Noctuat kyllä ylihintaista paskaa juu ja Corsair toimiessaan varmaan parempi. Mutta Noctuaa saatavilla helpoiten lähipuljusta ja evvk ruveta vaihtelemaan postin paskomia tuulettimia.
 
Viimeksi muokattu:
Noctua täysil = ML 900rpm ja taika tapahtuu


Noctua on hyvä vain jos ei muita flektejä ole mihin verrata. Se on vain markkinointijargonia että Noctua olisi jotenkin hiljaisempi kuin monet muut bulkkibrändit.

Siihen se juurikin perustuu että lämpöä lähtee NH-D14 jäähyltä pois, kun vaihdat ne orggis ilmanvatkaimet sellaisiin, joita tuulettimiksi voi sanoa.


Jos sulla nyt on Noctua 800rpm, niin laita toki 800rpm se toinenkin. Vertasin tuota tämän postauksen alussa olevaa tilannetta. Muilla flekteillä saat hiljaisemmin paremman jäähdytystehon.


Siitä on jopa olemassa revikkaa kun PHTC14PE jäähyä ja NH-D15 verrataan keskenään, esim. siten että Noctuassa orggisflektit täysillä ja Phanteksisiin Corsairit, ja about 300rpm erolla Phanteks vei, tosin eroa se max 2'C. Mutta se dB.

Tein nuo omat testit ~4v takaperin, verrokkina oli D14. Aiemmin mainitulla kellotuksella ero oli 8'C loadissa. Luulin ensin asennusvirheeksi, mutta irroittamatta jäähyä, vaihtelin takaisin Noctuan omat tuulettimet ja sitten taas Gentlet - Gentlejä hidastin tietenkin. Ja sitten taas toisia tuulettimia. Lopulta piti uskoa Noctuat vain ilmanvatkaimiksi. Ei jatkoon.


Mutta koska voin, niin Phanteks on hyllyssä. Customloopilla triidulivoitosta toiseen. :cigar:



Ja kyl, jos noista laajamittaisista tyypittelyistä maksettais, saattaisinkin kerätä sen datan muualle kuin omille silmille. Mutta ei kiinnosta paria iltaa hukata siihen että talletan 666 screenshottia ja muuta fotoa räpsin ja niitä skaalaillen sekä uppaillen. Saattaapi olla että laitoin kuvan-kaks-kolme muron puolelle ikuisuuksia sitten, mutta vanhentuneet pois. Kaippa ne oli siinä IVY-korkkaustriidissä ja sitämyötä ensimmäisessä postauksessa ko. ketjua.
 
Viimeksi muokattu:
noctua täysil = ML 900rpm ja taika tapahtuu


Noctua on hyvä vain jos ei muita flektejä ole mihin verrata. Se on vain markkinointijargonia että Noctua olisi jotenkin hiljaisempi kuin monet muut bulkkibrändit.

Jos nyt oletetaan pitävän paikkansa.
Pitääkö tuo millaista ääntä sitten, kun suurempi ilmamäärä liikkuu? Ainakin nuo Noctuat @ 1200rpm ovat melkoisia tupolevin turbiineja jo, mutta aina voin harkita vaihtoa jos parempia tarjolla.
Mitään kiintymistä tuohon paskaruskeaan väriin kun ei ole muodostunut.

Edit:

Tuo D14 selittääkin paljon, käyttää huomattavasti paskempaa NF-P14 tuuletinta(teholtaan). NF-A14/15 huomattavasti parempi, voittaa mm. mainitsemasi Gentle Typhoonin.
First 140 mm Fan Roundup: Noctua, Phanteks, Xigmatek | silentpcreview.com
 
Viimeksi muokattu:
Jos nyt oletetaan pitävän paikkansa.
Pitääkö tuo millaista ääntä sitten, kun suurempi ilmamäärä liikkuu? Ainakin nuo Noctuat @ 1200rpm ovat melkoisia tupolevin turbiineja jo, mutta aina voin harkita vaihtoa jos parempia tarjolla.
Mitään kiintymistä tuohon paskaruskeaan väriin kun ei ole muodostunut.

Luultavasti ilmamäärä on sen 20% parempi hattuvakiolla ja hiljaisempi siitä huolimatta. Mutta se paine tjsp :confused: En osaa nyt sanoa kuinka käsikädessä kulkee paine-ilmamäärä suhde.

Mutta muistutan että ne suurimmat erot saa aikaan, pitää sitten olla ihan maksimikellotkin kaiketi taulussa, jotta watteja on takana jäähdytettäväksi asti.


Mulla ois tuo siipi/thermoanemometri kyllä, joilla saisin mitattua flektien ilmamäärät kymmenyksien päähän. Enää kysymys kuuluu paljonko sanpi maksaa mulle liksaa ni dataa alkaa tulemaan. :cigar:
 
Tää alkaa kuulostaa siltä että @mäggäri :llä on ollu perus kotelotuuletinflektit Noctualta. Mikään muu ei näitä väitteitä oikein selitä kuin se, että on tosiaan otettu ne tuulettimet vertailukohdaksi mitkä on tehty kotelotuuletukseen, ja missä siis on heikko staattinen paine jolloin se ilma ei tosiaan liiku siitä siilin läpi kovinkaan tehokkaasti.
 
Jooh eipä juuri järkeä ruveta vaihtelemaan nykyisessä kokoonpanossa, olipa asia nyt miten vain. Ryysseni käy sen verta viileänä @ 1,35V, jotta tarvetta lisäjäähdytykselle ei ole, 2-3c sinne tai tänne. :cigar2:
 
@mäggäri Itse harkinnu nf-s12b:eet vaihtaa kokeeksi ml120 siin tai jos jollakin parempaa kotelo tuuletinta heittää pölyfilsujen taakse. Noissa noctuossahan on tuo surullisen kuuluisa "kavitointi" ominaisuus jos vähänkin jotain ahdistavaa edessä. Eli pitää lievää ääntä.
 
Tää alkaa kuulostaa siltä että @mäggäri :llä on ollu perus kotelotuuletinflektit Noctualta. Mikään muu ei näitä väitteitä oikein selitä kuin se, että on tosiaan otettu ne tuulettimet vertailukohdaksi mitkä on tehty kotelotuuletukseen, ja missä siis on heikko staattinen paine jolloin se ilma ei tosiaan liiku siitä siilin läpi kovinkaan tehokkaasti.

NH-D14 vakiotuulettimista täs kai puhuttu. :confused:
 
@mäggäri Itse harkinnu nf-s12b:eet vaihtaa kokeeksi ml120 siin tai jos jollakin parempaa kotelo tuuletinta heittää pölyfilsujen taakse. Noissa noctuossahan on tuo surullisen kuuluisa "kavitointi" ominaisuus jos vähänkin jotain ahdistavaa edessä. Eli pitää lievää ääntä.

Tuon S mallin kun laitat filsun kanssa, voit todeta itsekin kädellä, tai paperitestillä että ilma ei liiku yhtään. :D Kyllä ne lavat pyörii toki. Tuo malli vaatii täysin esteettömän ilmankulun molemmin puolin. P-sarja käyttökelpoista ja A-sarjasta ei kokemusta mulla.
 
Jooh eipä juuri järkeä ruveta vaihtelemaan nykyisessä kokoonpanossa, olipa asia nyt miten vain. Ryysseni käy sen verta viileänä @ 1,35V, jotta tarvetta lisäjäähdytykselle ei ole, 2-3c sinne tai tänne. :cigar2:

Jos nyt mutuillaan lisää noita ikuisuuksien takaa olleita testejä, 1.4V ja 3770K tais sen 4.8GHz ottaa, jostain revikasta löytänee osviittaa paljonko watit nousee vrt. vakio 3770K.
 
NH-D14 vakiotuulettimista täs kai puhuttu. :confused:

Joo, meni ohi jos oli jossain vaiheessa sanottu että ne vakiotuulettimet. Ne tosiaan on NF-P12 (staattinen paine 1,68 mm H2O) ja NF-P14 (staattinen paine 1,29 mm H2O). Ei vaadi kovin kummoista ennustajaa että osaa sanoa että Corsairin ML:t (staattinen paine 3,0 mm H2O) tai Gentle Typhoonit (staattinen paine 2,05 mm H2O) pieksää nuo kyseiset Noctuat radi/cooleri-käytössä, missä sitä ilman liikkumista vastustaakin jokin. Jos haluaa Noctualta siihen radiin tai cooleriin tuulettimen, niin oikea valinta ois F-mallin tuuletin, tai osa A-mallin tuulettimista on kanssa jees.

Sillä staattisella paineella on todella paljon merkitystä kun kyse on jostain paikasta missä ilma ei pääse liikkumaan vapaasti (prossucooleri tai radi). Oletan että Noctua tunkee noita P-mallin tuulettimia coolereihinsa ihan vaan siksi että ne on aavistuksen hiljaisempia, mitä tuodaan cooleritesteissä aika näkyvästi esille.

TL;DR: Älkää ostako cooleriin/radiin tuuletinta joka ei tuota järjellistä staattista painetta.

EDIT: Ja niin, kun nyt kotelotuuletinketjussa ollaan, niin tuolla staattisella paineella ei juurikaan ole väliä kotelotuulettimien kohdalla, ellei nyt ihan äärimmäisyyksiin mennä. Kotelotuulettimissa tärkeintä on siirretty ilmamäärä suhteessa tuulettimen tuottamaan ääneen. Jos koneen äänekkyys ei haittaa, niin sitten vaan siirretty ilmamäärä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuon S mallin kun laitat filsun kanssa, voit todeta itsekin kädellä, tai paperitestillä että ilma ei liiku yhtään. :D Kyllä ne lavat pyörii toki. Tuo malli vaatii täysin esteettömän ilmankulun molemmin puolin. P-sarja käyttökelpoista ja A-sarjasta ei kokemusta mulla.

Tämän itsekin todennut muutamassa kotelossa ja ei sitten ole häävit jos erehtyy esim. Kiintolevykehikkoon laittamaan nuo pitää kyllä sitten rumaa ääntä jo pienilläkin kierroksilla. Itsellä ei kans oikeen vertailu kohtia ole kun mennyt jo vajaa 10vuotta noctuoilla. Jotain corsairin susipaskoja kotelon mukana tulleita ollut välistä mutta niissä laakerit rapaji jo uutena. nf-f12 pelaa radeissa kyllä mainiosti ja itsellä noita 9kpl ja itsellä muutenkin overkill looppi joten nuo ovet idlessä passiivisena niin ei paljo radit meteliä pidä kun pienillä kierroksilla pysyy neste maks 32c rasituksessa. Kai noita ml120 vois piruuttaan kokeilla eipähän nuo maksakaan kun ~15€kpl
 
Tämän itsekin todennut muutamassa kotelossa ja ei sitten ole häävit jos erehtyy esim. Kiintolevykehikkoon laittamaan nuo pitää kyllä sitten rumaa ääntä jo pienilläkin kierroksilla. Itsellä ei kans oikeen vertailu kohtia ole kun mennyt jo vajaa 10vuotta noctuoilla. Jotain corsairin susipaskoja kotelon mukana tulleita ollut välistä mutta niissä laakerit rapaji jo uutena. nf-f12 pelaa radeissa kyllä mainiosti ja itsellä noita 9kpl ja itsellä muutenkin overkill looppi joten nuo ovet idlessä passiivisena niin ei paljo radit meteliä pidä kun pienillä kierroksilla pysyy neste maks 32c rasituksessa. Kai noita ml120 vois piruuttaan kokeilla eipähän nuo maksakaan kun ~15€kpl

Se on sitten aika 50-50 että ML tikittää 1300rpm. Vaikka muuten olisikin siedettävä ääni, mutta tikittää kuin Phanteksin jäähyn flektit.
 
Tuli tuossa mieleen että onko hyvä idea vaihtaa Corsair Hydro H115i vesijäähdytys järjestelmän alkuperäiset tuulettimet Corsair HD140 RGB LED
PWM-laitetuulettimiin?

Mitä mieltä porukka yleensä koko Corsair HD120/HD140 tuulettimista?
 
Se on sitten aika 50-50 että ML tikittää 1300rpm. Vaikka muuten olisikin siedettävä ääni, mutta tikittää kuin Phanteksin jäähyn flektit.

Tuo tikitys kyllä aika deal breaker. Onkohan täällä muita ml120 omistajia että mahtaako olla miten iso ongelma vaikka tuskin noin isoilla kiekoilla noita tulisi ajettua?
 

Jaa tämä näyttäs mainospuheiden mukaan enempi mun käyttöön soveltuvalta. Kummalista sinänsä kun noitakaan näytä olevan oikeen missään hyllytavarana.
 
En itsekään kokemuksesta suosittele noita Vardareita. Hyviä tuulettimia kyllä mutta alle jotain 800rpm luokkaa rupeaa kuulumaan semmoista jännää ininää. Jos ajaa yli sen nopeuden niin ihan ok mutta hiljaisena jos haluaa pitää niin en tykkää koska se ininä eroaa muista äänistä mitä tietokone tuottaa.
Tämä siis PWM modessa. DC:llä ajettaessa ei kuulu tuota ininää (ainakaan noissa kolmessa).
 
Itse oon vahvasti be quiet! leirissä, olleet ihan helkkarin hyviä ja hiljaisia kaikki mallit. Muita en enää osta.
 
@Supadog pistelin eLoopit tulemaan. Sit pääsee oikeesti testaa onko hiljaisemmat kun noctuat vai onko täällä vaan korvien välissä vika.
 
@Supadog pistelin eLoopit tulemaan. Sit pääsee oikeesti testaa onko hiljaisemmat kun noctuat vai onko täällä vaan korvien välissä vika.

Vissii 120mm. Niistä ei kokemuksia :vihellys:

Toi 800rpm minimi kuulostaa vähän korkealta kun ite pyörittelen 140mm mallia 400-700rpm vedenlämmön mukaan.
 
Vissii 120mm. Niistä ei kokemuksia :vihellys:

Toi 800rpm minimi kuulostaa vähän korkealta kun ite pyörittelen 140mm mallia 400-700rpm vedenlämmön mukaan.

Joo otin noi b12-ps pwm mallit 400-1500rpm. Nyt hyvä verrata kun noctuois samat kiekat. Kotelo tuulettimeksi noi mulla tulee pöly filsujen taakse jossa ainaki noctua s12b humajaa ikävästi jo reilu 700rpm.
 
Joo otin noi b12-ps pwm mallit 400-1500rpm. Nyt hyvä verrata kun noctuois samat kiekat. Kotelo tuulettimeksi noi mulla tulee pöly filsujen taakse jossa ainaki noctua s12b humajaa ikävästi jo reilu 700rpm.

Jos ääni on huminaa niin se todennäköisimmin on ihan siitä ilmavirtauksesta johtuvaa kun osuu esteisiin. Siihen ei tuulettimenvaihto auta...
 
Itse oon vahvasti be quiet! leirissä, olleet ihan helkkarin hyviä ja hiljaisia kaikki mallit. Muita en enää osta.

Itsekin ostin ensimmäistä kertaa Silent Wings 1 ja Silent Wings 3 tuulettimia ja kyllä täytyy sanoa että vakuuttavia ovat. Etenkin tuo jälkimmäinen on todennäköisesti hiljaisin tuuletin mitä minulla on koskaan ollut.
 
Täältäkin kannatus Noiseblockerin eLoopeille. Parhaita tuulettimia niin koteloon kuin radiinkin, 120mm ja 140mm ollut käytössä. Vuosien saatossa testattu Noctuan ylimarkkinoidut tuularit kuin legendaariset GT:t. eLoopit on vaan niin hiljaiset ja hyvin ilmaa siirtävät.
 
Jos ääni on huminaa niin se todennäköisimmin on ihan siitä ilmavirtauksesta johtuvaa kun osuu esteisiin. Siihen ei tuulettimenvaihto auta...

Kyllä se lapamuotoilu paljon vaikuttaa, monissa on vielä joku tietty alue kun pitää ärsyttävää ääntä, eli 500rpm voi olla hiljaisempi kuin 450rpm tms.
 
Enemmän ne esteet vaikuttaa, minun Noctuat on vapaassa ilmassa hiljaisia täydellä teholla, kennon kun laittaa eteen niin kummasti tulee meteliä jo 800rpm.
 
Harvoin ne ilman mitään estettä ole ellei oo poistotuuletin ja leikattu ritilät veke?
 
Onko mitään sanottavaa Cooltekin tuulettimista esim: Cooltek Silent Fan 140 Blue LED -laitetuuletin, 900 rpm, musta/sininen - 7,90€

Lähinnä siis vain siirtämään ilmaa. Kaksi tulisi eteen ja yksi taakse.

Nämä tänään kerkesin ruuvaamaan koneeseen ja ihan tuntuu asiansa ajavan.

ML120 tuulettimet otin AIO varten, mutta malttamattomana kerkesin jo vaihtamaan sen toiseen malliin jossa 140mm tuulettimet. ML140 houkuttelisi tilailla, mutta on ollut puhetta siitä tikittämisestä niiden osalta. Voisiko Venturi HP-14 PWM olla toimiva vaihtoehto, niitä olisi nopeasti saatavillakin?
 
Luulisi Venturien toimivan, mutta nuo ovat kyllä jo kalliimmat kuin Noctuan NF-P14s Reduxit. Reduxien ero normaaleihin on vaimennuskumien puute nurkissa ja se ettei mukana tule minkäänlaista bundlea.
Edit: Ja EK:n Vardareita saisi kans halvemmalla kuin Venturia, ainakin Jimms:lta
 
Nämä tänään kerkesin ruuvaamaan koneeseen ja ihan tuntuu asiansa ajavan.

ML120 tuulettimet otin AIO varten, mutta malttamattomana kerkesin jo vaihtamaan sen toiseen malliin jossa 140mm tuulettimet. ML140 houkuttelisi tilailla, mutta on ollut puhetta siitä tikittämisestä niiden osalta. Voisiko Venturi HP-14 PWM olla toimiva vaihtoehto, niitä olisi nopeasti saatavillakin?
Venturit ainakin itselläni tikittivät enemmän kuin corsairit. Kierrokset oli alle 500rpm, mutta kun sen yli menee niin alkaa kadota puhinan alle tikitys.
 
Ei se tikitys johdu tuulettimista, vaan huonosta pwm-ohjaimesta emolevyllä. Tai siis voi tuulettimet tikittää, tietty, mutta 99% näistä tapauksista on vähän turhan laveasti speksin"mukaiset" pwm-ohjaimet.

Helppo testi: jos pwm tuuletin tikittää liitännässä Y ja toinen pwm tuuletin ei samassa liitännässä tikitä, on vika tikittävässä tuulettimessa.

Jos useampi pwm-tuuletin tikittää samassa liittimessä niin paska pwm-ohjain emossa.

PWM-tuulettimien ei siis kuulu tikittää :D

Kun lasketaan mukaan että kaikki valmistajat käytti feikki-pwm liittimiä tuotteissaan aina z179 emoihin asti, myös X99, niin ei varmaan yllätä? Ja samaa paskaa siellä varmaan työnnetään vieläkin ainakin halpapään emoihin.
 
@Kapteeni_kuolio, Kiitoksia tarkennuksesta. Mikä on feikki PWM liitin?

Vaihtoehtona olisi nyt siis joko tilailla noi ML tuulettimet tai käydä hakemassa VK:sta Venturit per heti. Hieman alkoi noi SP140L tuulettimien äänet ottamaan pattiin juuri, vaikka niissä hyvä paine onkin.
 
Kumma homma kun omat venturit(4kpl) tikittivät ihan sama miten ajettiin ja mihin emoon laitettiin. Mutta kai ne oli vain rikki. :rolleyes:
Niitä en ostaisi ainakaan parin kympin kpl hintaan.
 
Mikä on feikki PWM liitin?

Karkeasti, Z97 Pro gamerin ohjekirjasta poimittuna:

Pwm: pwm.PNG Fake pwm: fakepwm.PNG

Esimerkiksi tuolta lisää: Are Z97-A Chassis Fan Headers Actually True PWM or Fake
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom