Terve taas arvoisat foorumin viisaat!
Oon tässä koittanu etsiä jotain fiksuja ratkasuja tuulettimien joukosta ja siihen asti selvinnyt, että hyvää static pressuree halutaan radituulettimille. Moni tuntunu pitävän arcticin tuulettimista jotka näyttää puskevan paremmin ilmaa radin läpi kuin noi katsomani noctuat.
Mutta miten se käytännössä toimii? Tai siis mulla on melko suuri kotelo (Meshify 2 XL) ja mietin että onko fiksumpi änkeä tohon eteen 3x140mm noctuat vai arcticit. Mitä ääneen tulee, pidän enemmän noctuasta, mutta arctic näyttää puskevan painetta +0,32mm H2O verrattuna noctuan 2,08 mm H2O.
Noctuat liikuttaa ilmaa paremmin speksien mukaan, mutta ei mitään hajua / matikkapäätä meikäläisellä päätellä, että kummat on parempi iskee siihen kotelon eteen puskeen ilmaa radin läpi koteloon. Molemmat vaihtoehdot on joka tapauksessa 10x paremmat kun nuo alkuperäiset kotelotuulettimet
Osaako joku tästä sekavasta söngerryksestä auttaa meikäläistä?
PS. Ideana on siis pistää iso radi eteen ja kattoon ja puskea ilmaa sisälle kotelon edestä ja pohjasta, poistaa sitä katosta ja rearistä. Tuulettimia tulee siis muutamakin hommattua..
Ei noista spekseistä voi kovin paljoa välttämättä päätellä. Maksimipaine ja maksimivirtaus ovat kummatkin ääritapauksia, jotka eivät vastaa normaalia käyttöä, käytännössä kun pitää tuottaa samaan aikaan sekä painetta että virtausta. Paine-virtauskäyrät kertovat jo enemmän, mutta niitä eivät valmistajat usein edes julkaise ja jos julkaisevatkin, niin pitää tuntea oma käyttötilanne, jotta tietää, mikä kohta käyrästä on relevantti. Sitten on vielä melu, jota taitavat eri valmistajat mitata eri tavoilla, joten lukemat eivät ole valmistajien välillä vertailukelpoisia. Näiden sijaan etsisin itse ennemmin käytännön testejä.
Niiden testien perusteella, joita itse olen nähnyt, Noctua A14 ei ole radiaattorin tuulettimena parhaimmillaan. Kun melutaso otetaan huomioon, se on hävinnyt Arctic P14:lle varmaankin kaikissa näkemissäni testeissä, aika vaihtelevalla erolla kylläkin. Mutta eivät nuo mittauksetkaan kaikkea oleellista kerro: Arcticilla esiintyy monien käyttäjien (myös omien) kokemusten perusteella ulinoita tietyillä kierrosluvuilla, eikä sen normaali käyntiäänikään ainakaan omasta mielestäni ole miellyttävimmästä päästä siinä vaiheessa, kun sen alkaa selvästi erottaa.
Kumpaakaan näistä tuulettimista en siis voi varauksetta suositella. Valitettavasti 140 mm tuulettimista ei ainakaan yleisesti testatuista malleista mikään vaikuta erinomaiselta radiaattorikäytössä. Testien perusteella Arcticia ei päihittäisi oikein mikään, mutta äänen laatu voi muodostua käytön esteeksi. Noctua A14 taas vaikuttaa testeissä radiaattorikäytössä lähinnä keskinkertaiselta, ja saman valmistajan pienempi malli A12x25 on ollut ainakin kahdessa näkemässäni testissä* A14-mallia parempi pienemmästä koostaan huolimatta. Periaatteessa Thermaltake Toughfan 14 vaikuttaa lupaavalta (sen pienempi versio Toughfan 12 on pitkälti kopio Noctuan A12x25:stä, ja joissakin testeissä se on ollut melkein yhtä hyvä kuin esikuvansa), mutta en ole löytänyt tästä mallista testejä, se on kallis (suomalaisissa kaupoissa jopa yli 50 €), ja luvattu käyttöikä on epätavallisen lyhyt, 40 000 tuntia. Lisäksi sen minimikierrosnopeus on korkeahko 500 rpm, joten hiljaiseen kokoonpanoon se ei välttämättä sovellu.
Edellä mainituista taitaisin lopulta itse valita Arctic P14:n ja Noctua A12x25:n väliltä. Tosin omat kokemukseni rajoittuvat kotelotuuletinkäyttöön, radiaattoreita ei minulla ole käytössä kuin vanhassa näytönohjaimessa, ja siinä on alkuperäinen tuuletin.
*
Hardwareluxxin testi: Noctua A12x25 tuotti täydellä kierrosluvulla melkein yhtä suuren virtauksen kuin A14 mutta oli erittäin paljon hiljaisempi. Arctic P14 oli ko. käyttötilanteessa melkein yhtä hiljainen kuin A12x25 ja tuotti hiukan paremman virtauksen. Pienemmällä kierrosluvulla (1000 rpm) käytetyt mittalaitteet eivät riittäneet A12x25-mallin testaukseen. Arctic P14 sen sijaan tuotti yhtä suuren virtauksen kuin A14 mutta oli selvästi hiljaisempi.
Tech Buyer's Gurun testi (video, katso esim. kohta 10:30): melunormalisoiduissa testeissä lämpötilaerot olivat pieniä, mutta em. kolmesta järjestys parhaasta huonoimpaan oli Arctic P14, Noctua A12x25 ja Noctua A14. Maksimijäähdytysteho oli Arcticissa paras, A14:ssä toiseksi paras ja A12x25:ssä huonoin, erot vain yhden asteen luokkaa, ja A14 oli 5 dB äänekkäämpi kuin Arctic P14 ja Noctua A12x25.