Kotelotuulettimet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja arcane
  • Aloitettu Aloitettu
Kokemuksia Corsairin QL RGB-tuulettimista? Kaksipuoleiset vilkkuvalot kiinostaisi, että saisi kopan takaseinän sisäänottopropellit näyttämään hyvältä. Myös nuo Noctuan NF-S12B -hurisuttimet pitävät melko kovaa "qwoooonnnnn" -lentokonepörinää korkeilla kierrosluvuilla, ja kiinnostaisi voisiko tuota vaimentaa. (aluksi kuulin vain MLR 360RGB AIO:n stokkituuletinten huudon, vaihdon jälkeen alkanut huomata muutakin... :D)
 
Täällä on moni suositellut Arcticin P12 PWM tuulettimia. Niistä on olemassa ainakin kahta eri versiota, eikä asia käy kauppojen sivuilta esille ja monissa on vanhojen mallien tiedot.

Vanha v1 tukee 0db tilaa, eli tuulettimet pysähtyy jossain 5-10% paikkeilla, kun taas uudempi v2 ei. Lisäksi ne kiertää samoilla asetuksilla eri nopeutta, vaikka molemmissa onkin samat maksimikierrokset. Hankaloittaa tuuletinprofiilien säätöä, kun on molempia koneessa sekaisin.

Uudet versiot tunnistaa paketin päällä olevasta pienestä "v2" merkinnästä. Nuo vanhat on mielestäni parempia, kun ne saa kevyessä käytössä halutessa seis.

Jännästi jo vuosi sitten amazon.de:stä ostetut mustat oli uudempaa v2 erää, mutta muutama viikko sitten tilatut valkoiset taas vanhempaa versiota.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä on moni suositellut Arcticin P12 PWM tuulettimia. Niistä on olemassa ainakin kahta eri versiota, eikä asia käy kauppojen sivuilta esille ja monissa on vanhojen mallien tiedot.

Vanha v1 tukee 0db tilaa, eli tuulettimet pysähtyy jossain 5-10% paikkeilla, kun taas uudempi v2 ei. Lisäksi ne kiertää samoilla asetuksilla eri nopeutta, vaikka molemmissa onkin samat maksimikierrokset. Hankaloittaa tuuletinprofiilien säätöä, kun on molempia koneessa sekaisin.

Uudet versiot tunnistaa paketin päällä olevasta pienestä "v2" merkinnästä. Nuo vanhat on mielestäni parempia, kun ne saa kevyessä käytössä halutessa seis.

Jännästi jo vuosi sitten amazon.de:stä ostetut mustat oli uudempaa v2 erää, mutta muutama viikko sitten tilatut valkoiset taas vanhempaa versiota.
Onko tietoa, pitääkö molemmat versiot samaa ärsyttävää "ulinaa" tietyillä kierroksilla (1000rpm+-200)?
 
Onko tietoa, pitääkö molemmat versiot samaa ärsyttävää "ulinaa" tietyillä kierroksilla (1000rpm+-200)?

Arctic P14 -mallin molemmat revisiot ovat minulla ulisseet samoilla kierrosluvuilla (noin 1000 rpm, noin 1200 rpm ja jotkut muutkin kierrosluvut), eikä äänen voimakkuudessakaan ole ainakaan suurta eroa ollut. P12-mallista en ole kokeillut kuin uudempaa rev. 2 -versiota, ja se ulisee selvästi ainakin 1000 rpm ja 1200 rpm kierrosluvuilla.
 
Mulla Arctic P12 (ei ole paketti tallella niin en tiedä onko V1 tai V2) alkanut prosessorin tuulettimena pitämään vaimeaa ujellusta jo 400-800 -rpm vaihtelullakin. Aiemmin teki lähempänä tonnia tai yli. Yön hiljaisina tunteina tuo vähän ärsyttää. No katselen tässä hiljalleen parempaa koteloa, ja samalla vaihdan tuon P12 -tilalle jonkun hiljaisemman. Vaikka edellisestä kokoonpanosta asti mukana kulkeneen Scythen tuulettimen, joka on hiljainen kuin yö.

Ehkä noita ujeltavia Arcticeja voisi käyttää kotelossa kiinteillä kierrosnopeuksilla, jolloin ne on hiljaisia. Esimerkiksi kotelon katossa ei tuulettimella tarvi olla välttämättä mitään +1000rpm -nopeuksia. Ainakaan kaikissa kokoonpanoissa.
 
Minä en tykännyt Arctic P14 PWM:ien kahisevasta käyntiäänestä yli noin 350RPM nopeudella, jolla ne liikuttivat ilmaa hädin tuskin havaittavasti. Noctua NF-A20:t (200mm) ovat samalla nopeudella yhtä äänettömät, mutta liikuttavat ilmaa aivan eri malliin. Jopa Noctua NF-S12A 600RPM nopeudella toimii paljon paremmin.

Arcticit ovat pärjänneet testeissä loistavasti ja ovat todella halpoja, mutta oikeasti hiljaisiksi tuulettimiksi niistä ei omien kokemusteni perusteella ole. Tiedä sitten ovatko testit yleisesti ottaen huonosti tehtyjä, vai ovatko vaatimukseni vaan aivan marginaalissa.
 
Minä en tykännyt Arctic P14 PWM:ien kahisevasta käyntiäänestä yli noin 350RPM nopeudella, jolla ne liikuttivat ilmaa hädin tuskin havaittavasti. Noctua NF-A20:t (200mm) ovat samalla nopeudella yhtä äänettömät, mutta liikuttavat ilmaa aivan eri malliin. Jopa Noctua NF-S12A 600RPM nopeudella toimii paljon paremmin.

Arcticit ovat pärjänneet testeissä loistavasti ja ovat todella halpoja, mutta oikeasti hiljaisiksi tuulettimiksi niistä ei omien kokemusteni perusteella ole. Tiedä sitten ovatko testit yleisesti ottaen huonosti tehtyjä, vai ovatko vaatimukseni vaan aivan marginaalissa.

No joo kyllä sitä taitaa itsekin olla turhan vaativa tuon äänettömyyden suhteen. Mutta kun on tottunut hiljaseen koneeseen niin huomaa kyllä pienetkin oudot äänet jos niitä on. :D Taidanpa jatkaa toistaiseksi noctuan flekteillä, kiinnostaa vaan kun niin kovasti hehkutetaan tuota arcticia joka paikassa. Hinta/laatusuhde niissä kyllä on hyvä
 
Hei sellainen kysymys että millaisia fan hubeja yms. porukka käyttää kotelotuulettimien kanssa? Uuden koneen osat on tulossa parin viikon sisällä ja ajattelin vaihtaa kotelon tuulettimet noctuan mustiin pwm tuulettimiin joita tulee 4 kpl.
Kannattaako erikseen hommata joku fan hub vai riittääkö että jollain splittereillä laittaa vaan kiinni lautaan? Ideana on rakentaa täys custom looppi myöhemmin kesällä ja heittää noi noctuat radeihin puhaltaan.
 
Hei sellainen kysymys että millaisia fan hubeja yms. porukka käyttää kotelotuulettimien kanssa? Uuden koneen osat on tulossa parin viikon sisällä ja ajattelin vaihtaa kotelon tuulettimet noctuan mustiin pwm tuulettimiin joita tulee 4 kpl.
Kannattaako erikseen hommata joku fan hub vai riittääkö että jollain splittereillä laittaa vaan kiinni lautaan? Ideana on rakentaa täys custom looppi myöhemmin kesällä ja heittää noi noctuat radeihin puhaltaan.

Eikö nykyemoissa ole jo minimissään 5 kotelotuulettimelle omat lähdöt?
 
Eikö nykyemoissa ole jo minimissään 5 kotelotuulettimelle omat lähdöt?
"3 x Chassis Fan connectors" luki emon tiedoissa, eikö se tarkota että 3 slottia joita voi käyttää tuulettimille? 0,13A näyttäis yks noctua vievän eli voisin käytännössä laittaa kaikki 4 yhteen fan connectoriin? :o
 
Eikö nykyemoissa ole jo minimissään 5 kotelotuulettimelle omat lähdöt?

Niin luulisi, mutta esim. omassa B450m Pro4:ssä on vaan 3. Ja niistä yksi vielä kaapeloinnin kannalta surkeassa paikassa. Mutta onneksi kun CPU jäähtyy ilmalla, niin CPU fan2 voi käyttää myös kotelotuulettimen kytkentään, ja sitä voi hallita siinä missä chassis-fanejakin. Ja tosiaan splitterin kautta voi just kytkeä vaikka etupaneelin 2 tuuletinta yhteen, ja ne saa mennäkkin samalla kierroslukemalla.
 
Aorus X570 itx 1cpu, 1 chassis headeria. Niistä toinen pumpulle ja toinen 2x120mm ja 2x140mm tuulettimille
 
Terve taas arvoisat foorumin viisaat! :)

Oon tässä koittanu etsiä jotain fiksuja ratkasuja tuulettimien joukosta ja siihen asti selvinnyt, että hyvää static pressuree halutaan radituulettimille. Moni tuntunu pitävän arcticin tuulettimista jotka näyttää puskevan paremmin ilmaa radin läpi kuin noi katsomani noctuat.
Mutta miten se käytännössä toimii? Tai siis mulla on melko suuri kotelo (Meshify 2 XL) ja mietin että onko fiksumpi änkeä tohon eteen 3x140mm noctuat vai arcticit. Mitä ääneen tulee, pidän enemmän noctuasta, mutta arctic näyttää puskevan painetta +0,32mm H2O verrattuna noctuan 2,08 mm H2O.
Noctuat liikuttaa ilmaa paremmin speksien mukaan, mutta ei mitään hajua / matikkapäätä meikäläisellä päätellä, että kummat on parempi iskee siihen kotelon eteen puskeen ilmaa radin läpi koteloon. Molemmat vaihtoehdot on joka tapauksessa 10x paremmat kun nuo alkuperäiset kotelotuulettimet

Osaako joku tästä sekavasta söngerryksestä auttaa meikäläistä? :rofl:

PS. Ideana on siis pistää iso radi eteen ja kattoon ja puskea ilmaa sisälle kotelon edestä ja pohjasta, poistaa sitä katosta ja rearistä. Tuulettimia tulee siis muutamakin hommattua.. :whistling:
 
Montakohan kotelotuuletinta tuollaiseen emolevyn yhteen cpufan/ chassis fan 4pin -paikkaan voi laittaa adapterilla? 3 olisi vähän pakko laittaa, jahka Y-haarottimia saan Jimmsiltä.

Evgan RTX 2080 blokkaa emolevyn kaksi alinta tuuletinpaikkaa, joten kahdella CPU chassis + 1 chassis-fan -paikalla pitäisi tulla toimeen. Kehuivat revikoissa tätä Evgan jäähyä hiljaiseks, mutta paskanmarjat. Kortti ei puske takaraudan kautta lainkaan ilmaa ulos, joten tuonne ne jää koteloon pyörimään ja sitä kortti nyt kierrättää. Pitää eteen laittaa kaksi tuuletinta lisää ja vaikka pohjallekkin vielä yksi.
 
Katso tuulettimista paljonko vievät. Yleensä tuuletinliittimen maksimit ovat 1A eli 12W. Jotkut antavat enemmän, kurkkaa lankkusi manuaalista miten nuo menevät.

Toinen CPU-fan paikka näyttäisi antavan tuon 1A 12W ja toinen 2A 24W. Ja myös tuo ainoa käytettäväksi jäänyt Chassisfan -paikka näyttäisi antavan 2A 24W. Eli ilmeisesti noihin 2A 24W ainakin voi jopa 3 laittaa? Ei kai nuo 120mm vie juurikaan virtaa. Tuulettimina siis Arctic P12 PST CO 120mm, kolme Lancool ii mukana tullutta 120mm ja yksi Scythe Mugenin joku 2010 valmistettu vanha 120mm hyrrä. Edit: Ja pohjalle tarkoitus vielä laittaa 120mm Arctic P12.

Edit2: Jaa sori luin väärin. @Jill Valentine määpäs googlailen nuo tuulettimien speksit. edit3: Noniin hyvä homma. Laitan toiseen 24W paikkaan sen 3 ja toiseen riittää 2.
 
Multitronicissa Arctic P14 PWM PST tarjouksessa 5.90€/KPL ni piti laittaa muutamat tilaukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Terve taas arvoisat foorumin viisaat! :)

Oon tässä koittanu etsiä jotain fiksuja ratkasuja tuulettimien joukosta ja siihen asti selvinnyt, että hyvää static pressuree halutaan radituulettimille. Moni tuntunu pitävän arcticin tuulettimista jotka näyttää puskevan paremmin ilmaa radin läpi kuin noi katsomani noctuat.
Mutta miten se käytännössä toimii? Tai siis mulla on melko suuri kotelo (Meshify 2 XL) ja mietin että onko fiksumpi änkeä tohon eteen 3x140mm noctuat vai arcticit. Mitä ääneen tulee, pidän enemmän noctuasta, mutta arctic näyttää puskevan painetta +0,32mm H2O verrattuna noctuan 2,08 mm H2O.
Noctuat liikuttaa ilmaa paremmin speksien mukaan, mutta ei mitään hajua / matikkapäätä meikäläisellä päätellä, että kummat on parempi iskee siihen kotelon eteen puskeen ilmaa radin läpi koteloon. Molemmat vaihtoehdot on joka tapauksessa 10x paremmat kun nuo alkuperäiset kotelotuulettimet

Osaako joku tästä sekavasta söngerryksestä auttaa meikäläistä? :rofl:

PS. Ideana on siis pistää iso radi eteen ja kattoon ja puskea ilmaa sisälle kotelon edestä ja pohjasta, poistaa sitä katosta ja rearistä. Tuulettimia tulee siis muutamakin hommattua.. :whistling:

Ei noista spekseistä voi kovin paljoa välttämättä päätellä. Maksimipaine ja maksimivirtaus ovat kummatkin ääritapauksia, jotka eivät vastaa normaalia käyttöä, käytännössä kun pitää tuottaa samaan aikaan sekä painetta että virtausta. Paine-virtauskäyrät kertovat jo enemmän, mutta niitä eivät valmistajat usein edes julkaise ja jos julkaisevatkin, niin pitää tuntea oma käyttötilanne, jotta tietää, mikä kohta käyrästä on relevantti. Sitten on vielä melu, jota taitavat eri valmistajat mitata eri tavoilla, joten lukemat eivät ole valmistajien välillä vertailukelpoisia. Näiden sijaan etsisin itse ennemmin käytännön testejä.

Niiden testien perusteella, joita itse olen nähnyt, Noctua A14 ei ole radiaattorin tuulettimena parhaimmillaan. Kun melutaso otetaan huomioon, se on hävinnyt Arctic P14:lle varmaankin kaikissa näkemissäni testeissä, aika vaihtelevalla erolla kylläkin. Mutta eivät nuo mittauksetkaan kaikkea oleellista kerro: Arcticilla esiintyy monien käyttäjien (myös omien) kokemusten perusteella ulinoita tietyillä kierrosluvuilla, eikä sen normaali käyntiäänikään ainakaan omasta mielestäni ole miellyttävimmästä päästä siinä vaiheessa, kun sen alkaa selvästi erottaa.

Kumpaakaan näistä tuulettimista en siis voi varauksetta suositella. Valitettavasti 140 mm tuulettimista ei ainakaan yleisesti testatuista malleista mikään vaikuta erinomaiselta radiaattorikäytössä. Testien perusteella Arcticia ei päihittäisi oikein mikään, mutta äänen laatu voi muodostua käytön esteeksi. Noctua A14 taas vaikuttaa testeissä radiaattorikäytössä lähinnä keskinkertaiselta, ja saman valmistajan pienempi malli A12x25 on ollut ainakin kahdessa näkemässäni testissä* A14-mallia parempi pienemmästä koostaan huolimatta. Periaatteessa Thermaltake Toughfan 14 vaikuttaa lupaavalta (sen pienempi versio Toughfan 12 on pitkälti kopio Noctuan A12x25:stä, ja joissakin testeissä se on ollut melkein yhtä hyvä kuin esikuvansa), mutta en ole löytänyt tästä mallista testejä, se on kallis (suomalaisissa kaupoissa jopa yli 50 €), ja luvattu käyttöikä on epätavallisen lyhyt, 40 000 tuntia. Lisäksi sen minimikierrosnopeus on korkeahko 500 rpm, joten hiljaiseen kokoonpanoon se ei välttämättä sovellu.

Edellä mainituista taitaisin lopulta itse valita Arctic P14:n ja Noctua A12x25:n väliltä. Tosin omat kokemukseni rajoittuvat kotelotuuletinkäyttöön, radiaattoreita ei minulla ole käytössä kuin vanhassa näytönohjaimessa, ja siinä on alkuperäinen tuuletin.

* Hardwareluxxin testi: Noctua A12x25 tuotti täydellä kierrosluvulla melkein yhtä suuren virtauksen kuin A14 mutta oli erittäin paljon hiljaisempi. Arctic P14 oli ko. käyttötilanteessa melkein yhtä hiljainen kuin A12x25 ja tuotti hiukan paremman virtauksen. Pienemmällä kierrosluvulla (1000 rpm) käytetyt mittalaitteet eivät riittäneet A12x25-mallin testaukseen. Arctic P14 sen sijaan tuotti yhtä suuren virtauksen kuin A14 mutta oli selvästi hiljaisempi.
Tech Buyer's Gurun testi (video, katso esim. kohta 10:30): melunormalisoiduissa testeissä lämpötilaerot olivat pieniä, mutta em. kolmesta järjestys parhaasta huonoimpaan oli Arctic P14, Noctua A12x25 ja Noctua A14. Maksimijäähdytysteho oli Arcticissa paras, A14:ssä toiseksi paras ja A12x25:ssä huonoin, erot vain yhden asteen luokkaa, ja A14 oli 5 dB äänekkäämpi kuin Arctic P14 ja Noctua A12x25.
 
Varsinaisesti nyt ketjua pläräämättä, suosituksia hinnat alkaen -120-140mm kotelotuulettimista?

Pitäisi saada pari PWM-tuuletinta lisää splitteriin, mutta en viitsi tilata lisää Corsairin ML-sarjaa näillä hinnoilla. Nzxt:n omat kotelotuulettimet (Aer F120) helvetin kovaäänisiä alhaisimmillakin nopeuksilla.

Ehdottomasti tärkeintä hiljaisuus.
 
Varsinaisesti nyt ketjua pläräämättä, suosituksia hinnat alkaen -120-140mm kotelotuulettimista?

Pitäisi saada pari PWM-tuuletinta lisää splitteriin, mutta en viitsi tilata lisää Corsairin ML-sarjaa näillä hinnoilla. Nzxt:n omat kotelotuulettimet (Aer F120) helvetin kovaäänisiä alhaisimmillakin nopeuksilla.

Ehdottomasti tärkeintä hiljaisuus.
Hinnat alkaen Arcticin P-sarjalaiset. Melko hiljaisia ovat, mutta noin 1000RPM tietämillä saattaa esiintyä ujellusta.
 
Varsinaisesti nyt ketjua pläräämättä, suosituksia hinnat alkaen -120-140mm kotelotuulettimista?

Pitäisi saada pari PWM-tuuletinta lisää splitteriin, mutta en viitsi tilata lisää Corsairin ML-sarjaa näillä hinnoilla. Nzxt:n omat kotelotuulettimet (Aer F120) helvetin kovaäänisiä alhaisimmillakin nopeuksilla.

Ehdottomasti tärkeintä hiljaisuus.


Nämä Scythet on erinomaisia kotelotuulettimia. Hiljaisia (26db @1300rpm) ja ilmaa liikkuu todella hyvin (74 CFM @1300rpm). Arcticeissa edes 1800rpm ei päästä samaan, ja nuo perus P12 Arcticit ei ole äänettömiä +800rpm. Mulla on ollut noita Slip Stream 2kpl jo vuodesta 2012 asti käytössä eli kestäviä myös on. Jimms tarjoaa vain vuoden takuun, mutta ei nämä kyllä helpolla hajoa.

En edes tiennyt että noita aikanaan Mugenin prossujäähyjen mukana tulleita Scythejä enää on myynnissä, ja tilasin jo aiemmin Arcticin tuulettimia, joista yksi oli karsea ujeltaja. Arcticin P12 CO-malli tosin osoittautui ihan hyväksi, eri laakerointi kuin pelkissä P12 ja nämä ei ujella. Mutta toisaalta ei näiden CFM ole kovin kaksinen, eli kotelotuulettimiksi löytyy varmasti parempiakin.
 
Viimeksi muokattu:
Pitää itsekin tilata lisää noita Scythejä kun kopan mukana tulleet Lian Li Godknowswhatmodel on ihan paskoja. Ja en mää noita Arctic P12 kyllä suosittelisi kenellekkään, onhan ne halpoja mutta vitonen lisää ja saa parempiakin. Onko järkeä säästää tommosessa ja sitten kuunnella jotain ujellusta? Ja eikö tuo 56 CFM ole luokattoman huono, kun huomioi että se vaatii 1800 RPM jota tuskin kukaan jaksaa kuunnella? Tuo staattinen paine taas näyttää olevan ihan Noctua-tasoa, eli sopinee paremmin prossujäähyihin yms.
 
Arctic P14 oli menossa tilaukseen kotelon etutuulettimiksi. Nyt kun luki tätä ketjua tulin vähän toisiin aatoksiin. Vaihtoehdot vähän rajatut, kun haluaisin valkoiset PWM tuulettimet (non RGB). Onkos tietoa näistä Arctic BioniX F140 tuulettimista? Markkinointipuheiden perusteella pienempää ääntä pitävä moottori ja parempi laakerointi. Valmistajalta myös 10 vuoden takuu. Aika houkutteleva vaikka hintaa tulee reippaasti enemmän.

Onko jollain Arctic BioniX F140 ja miten on pelittänyt? En heti löytänyt hyvää revikkaa noista.
 
Onkos tämä tuulettimien 4 pin liitäntä samallainen, mitä näyttiksissä oleva tuuletinliitäntä? (näyttiksen omat tuulettimet) vai onko se pienempi, eri järjestys johdoilla tms?

Esimerkkinä allaoleva kuva toisen käyttäjän purkamana
3070 auki.jpg
 
Näyttiksissä käytetään pienempiä tuuletinliittimiä, kuin muualla. Johtojärjestys on sama. Adapteri toimii.

GE001-1-p.gif

Jimmsiltä ja parista muusta paikasta koitin ettiä juuri tuollasia, mikähän niitten virallinen nimi olisi että helpompi löytää? :hmm:

Edit: tälläinen varmaan?
 
Viimeksi muokattu:
Olen aika pihalla näissä kotelojäähdytyksissä mutta rohkenen kuitenkin kysyä asiantuntijoilta.. Mulla on siis Phanteks 500A kotelo jossa edessä 2 + 140mm Phanteksin tuulettimia ja takana 1 samanlainen joka puhaltaa ulos. Millä tavalla saisi jäähdytystä hieman parannettua? Ylimääräisenä löytyy pari kappaletta 120mm, kannattaisiko ne laittaa koteloon ylös, ja puhaltamaan ilmaa sisään vai ulos? Vai hankkisinko kolmannen etutuulettimen? Aika kuumana käy ilma kotelossa välillä ja nyt kesän tullen voisi olla hyvä jäähdyttää sitä paremmin. Vesijuttuja en osaa lainkaan. Alas ei varmaan voi laittaa tuuletinta koska sehän on umpinainen pohja?
 
Olen aika pihalla näissä kotelojäähdytyksissä mutta rohkenen kuitenkin kysyä asiantuntijoilta.. Mulla on siis Phanteks 500A kotelo jossa edessä 2 + 140mm Phanteksin tuulettimia ja takana 1 samanlainen joka puhaltaa ulos. Millä tavalla saisi jäähdytystä hieman parannettua? Ylimääräisenä löytyy pari kappaletta 120mm, kannattaisiko ne laittaa koteloon ylös, ja puhaltamaan ilmaa sisään vai ulos? Vai hankkisinko kolmannen etutuulettimen? Aika kuumana käy ilma kotelossa välillä ja nyt kesän tullen voisi olla hyvä jäähdyttää sitä paremmin. Vesijuttuja en osaa lainkaan. Alas ei varmaan voi laittaa tuuletinta koska sehän on umpinainen pohja?
3x14cm edessä ja 1x14cm takana pitäisi riittää vallan mainiosti. Luultavasti kyllä tuo kaksi edessäkin pitäisi riittää, kun mesh kyseessä. Itsellä on3x14cm edessä ja 1x14cm takana P600s:ä ja ei mitään ongelmia lämpöjen kanssa. Phanteksin omat tuulettimet heitin mäkeen (moottori)äänen takia.

Millä tavalla käy kuumana? Kuulostaa kyllä siltä, että vika on prosessorin ja/tai näyttiksen jäähyssä.
 
Mulla on i5 10600K jota jäähdyttämässä Cooler Master Hyper 212 EVO -prosessorijäähdytin
Näyttiksenä mulla on MSI Suprim 3080 joka varmaankin käy aika kuumana, mem junction käy 106 asteessa kun pelaa esim. BF V. Se varmaan aiheuttaa tämän kuumuuden kopassa koska muuten on kyllä ihan ok idlenä yms.

Mulla on kyllä käyttämätön Noctua NH-D15S chromax.black -prosessorijäähdytin mutta en usko että prossussa se ongelma on, joten sitä ei varmaan tässä vaiheessa kannata edes kokeilla, vaan sitten kun jossain vaiheessa päivittää konetta.
 
Ei ihan normaalia ole tuo 106 astetta. Ei muuta kun RMA-hakemusta kortista vetämään.

Prossujäähy kannattaa ehdottomasti vaihtaa tuohon Noctuaan ASAP, varsinkin jos on kellotettu prossu. Ei ole kovin hyvä niille wateille tuo 212 EVO.
 
Näyttiksenä mulla on MSI Suprim 3080 joka varmaankin käy aika kuumana, mem junction käy 106 asteessa kun pelaa esim. BF V. Se varmaan aiheuttaa tämän kuumuuden kopassa koska muuten on kyllä ihan ok idlenä yms.
Mahtaakohan olla muistien lämpötyynyt olla vaan huonot, öljyt pihalla tms.
Näinki perseellään voi padi olla suprimissa.
 
Laitoinpas tilaukseen nämä koska tällä hetkellä kovinta huminaa koneessa tuntuu pitävän etutuulettimina toimivat SilentiumPC Stellat. Stellat on ollut kyllä monia kalliimpiakin paremmat. Youtuben kahlattua sai käsityksen että näissä ei vissiin ole sitä P12:n 1000rpm ylimääräistä ääntä mutta katsotaan. Alle 1000rpm pyörisi varmaan muutenkin...

 
Onko porukalla näistä kokemusta:


Onko nämä static pressure tuulettimet? mitä se käytännössä tarkoittaa?

Pitäisi ainakin revikoiden mukaan olla parhaimmasta päästä mitä jäähdytykseen ja hiljaisuuteen tulee?

Ajattelin laittaan näitä 140 millisenä tulevaan Phanteks P500A koppaan, eteen kaksi ja taakse yhden.

Joku RGB setti kuumottaisi, varsinkin kun tulee ikkunallinen kotelo, mutta haluan ajaa RTX 2080OC Strixiäni Quiet modella ja säästää gpu tuulettimia, niin mietityttää vähän nämä rgb fanien tuuletus ominaisuudet, pitäisikö vaan satsata jäähdytykseen blingin sijasta.
 
Viimeksi muokattu:
Lian Li Lancool II Mesh RGB:n mukana tulleet 140mm tuulettimet ratlaa pahasti vaakatasossa. Pakko laittaa ainakin 2kpl vaihtoon.
Ehdin kuitenkin tykästyä led valaistukseen, joten milläpä nämä korvaa? Plussaa olisi, jos RGB tuuletin olisi spekseiltään lähellä Artic P12/P14 tuulettimia, jotta ne voisi daisy chainata niiden kanssa (ohjaus D5 Next vesipumpusta Aquasuitella).
Articeja on kotelossa jo 7 kpl, mutta ei ole 140mm RGB mallia tarjolla.
 
Optimus Techin videolla saatu taltioitua aika hyvin ja todellisuutta vastaavasti tuo Arcticin P-sarjalaisten suurin ongelma, eli moottoriulina tietyillä kierroksilla.

 
Optimus Techin videolla saatu taltioitua aika hyvin ja todellisuutta vastaavasti tuo Arcticin P-sarjalaisten suurin ongelma, eli moottoriulina tietyillä kierroksilla.



No kyllä sen tuossa kuulee. Omassa käytössäni en ole huomannut, mutta se on varmaan tuuletinkäyräni ansiota.

Poistuisikohan ongelma, jos maksaisi vähän enemmän ja ostaisi CO-version?
 
Itsellä kuului myös aluksi vain 1000RPM nopeuksilla. Jossain vaiheessa ulina siirtyi 1050RPM taajuudelle. Sitten kokeilin 950RPM ja oli hetken hiljaista, mutta parin viikon päästä taas ulisi. Sitten lensi molemmat Arcticin P14:t roskiin. Uutenahan nuo olivat ihan huikeat tuulettimet hintaan nähden. Kotelon takana oleva P12 taas ei pahemmin ulissut.

Kolme Be Quiet! Pure Wings 2 -tuuletinta pyörinyt jonkun aikaa koneessa ja nämä eivät pidä mitään muuta ääntä kuin tasaista huminaa. Uudessa kotelossa on myös avoin mesh-etupaneeli, joka varmaan tuplasi koteloon tulevan ilmavirran, mikä näkyy myös lämmöissä ja melussa. Tuntui kyllä vähän hölmöltä, kun nämä ovat ihan Be Quietin halpissarjaa ja silti maksoivat yli tuplasti enemmän kuin Arcticin tuulettimet. Mutta eiköhän näillä pärjää pitkään.
 
Nämä uudet Arcticin P12 RGB -mallit on kyllä positiivinen yllätys. En näistä löydä häiritseviä ulinoita ja on hiljaiset!
 
Poistuisikohan ongelma, jos maksaisi vähän enemmän ja ostaisi CO-version?

Mulla poistui. CO-versiossa on dual ball bearing joka ei ainakaan täällä pidä mitään sivuääniä. Tietenkään täysin hiljainen ei tämäkään ole kun kierrokset nousee kunnolla, mutta ylimääräistä ulinaa en ole kuullut missään vaiheessa. Nuo Arcticin mitkään P12 ei vain liikuta kovin paljoa ilmaa vs. monet muut. @hsalonen eikö tuo spekseissä mainittu CFM ole merkittävä jos haluaa esim. kotelon etuosaan puhaltamaan reilusti ilmaa koteloon?

Itse tilasin näitä 3kpl Scythe 120 x 120 x 25mm Slip Stream Dual Ballbearing, PWM 200 - 1300rpm, 26.5dBA - 12,00€

Vanhat Scythen vuonna 2012 ostetut tuulettimet ovat olleet vanhassa koneessa erittäin kestävät ja hiljaiset. Ja nuo Slip Stream oli tismalleen samoilla spekseillä kuin vanhat. Katsoin vielä revikan noista Scythe Slip Stream, ja testeissä speksien ilmoittama CFM-lupaus jopa ylittyi, eli ei ole vain paperilla hyvin ilmaa liikuttavia. Staattisen paineen puolesta esim. radeihin löytyy sitten parempiakin kuin nämä. Tosin hyvin meni vanhan koneen Mugenin isossa siilissäkin.

Tosin nämä Slip Stream ei näyttäisi pikaisen kokeilun puolesta soveltuvan parhaiten vaakatason asennukseen, eli esim kattoon tai kopan pohjalle. +600rpm tuli selkeästi moottorista sivuääntä, jota taas ei yhdellä pystyyn asennetulla tullut. Voi toki olla viallisia tuulettimiakin, en vielä kerennyt testaamaan noita kahta pystyyn asennettuna. Niin tai näin, nämä Scythet laitan tarvittaessa pystyyn asennettuna eteen, ja sieltä kaksi tuuletinta alas, jotka on jo testattu vaakatasoon soveltuviksi.
 
@hsalonen eikö tuo spekseissä mainittu CFM ole merkittävä jos haluaa esim. kotelon etuosaan puhaltamaan reilusti ilmaa koteloon?
Turha markkinointispeksejä on tuijotella liikoja.
Sekä ilmavirta että staattinen paine voivat olla korkeampia, vaikka todellisessa tilanteessa tuuletin on toista huonompi:
 
Itsellä kuului myös aluksi vain 1000RPM nopeuksilla. Jossain vaiheessa ulina siirtyi 1050RPM taajuudelle. Sitten kokeilin 950RPM ja oli hetken hiljaista, mutta parin viikon päästä taas ulisi. Sitten lensi molemmat Arcticin P14:t roskiin. Uutenahan nuo olivat ihan huikeat tuulettimet hintaan nähden. Kotelon takana oleva P12 taas ei pahemmin ulissut.

Kolme Be Quiet! Pure Wings 2 -tuuletinta pyörinyt jonkun aikaa koneessa ja nämä eivät pidä mitään muuta ääntä kuin tasaista huminaa. Uudessa kotelossa on myös avoin mesh-etupaneeli, joka varmaan tuplasi koteloon tulevan ilmavirran, mikä näkyy myös lämmöissä ja melussa. Tuntui kyllä vähän hölmöltä, kun nämä ovat ihan Be Quietin halpissarjaa ja silti maksoivat yli tuplasti enemmän kuin Arcticin tuulettimet. Mutta eiköhän näillä pärjää pitkään.

Itsellä oli hetken aikaa viime vuonna Pure Wings 2-tuulettimia kotelotuulettimina. Ihan ok ääniltään nuo on omaan korvaan. Joten kokeilun riemusta ollut noin puoli vuotta valkoisia Shadow wings 2-tuulettimia käytössä. Edelleen tykkään näistä. Toki omistan myös Silent Wings 3:n, ihan ok tuokin. En vaan tykkää yhtään tuosta kierrokset maksimiin kun tietokoneen käynnistää ominaisuudesta->emolevy.
 
360x60 kennoon pitäisi keksiä tuulettimet. Tarkoitus on käyttää vain yhdellä tietyllä optimaalisella nopeudella, eli maksimiteho ilman että ääni kuuluu. Mahtaako osua juuri siihen 1000 rpm missä arctic metelöi? 30€ noctuat jää ostamatta ihan periaatteesta, ainakin puolet ilmaa hinnassa. Toisaalta ei paha laittaa arcticit ja heittää roskiin jos metelöi. Luulisin vaan, että halvimman ja kalleimman välissäkin olisi jotain keskimääräistä parempia vaihtoehtoja. Vaan mitä ne ovat?

edit: Scythe Kaze Flexiin päätymässä
 
Viimeksi muokattu:
Onkos näissä arcticin CO malleissa samaa n. 1000 rpm kohilla tulevaa ääntä, mitä normi arctic p12 pwm:mässä? Jossakin muistelin lukeneeni ettei sitä ois..

 
Viimeksi muokattu:
Onkos näissä arcticin CO malleissa samaa n. 1000 rpm kohilla tulevaa ääntä, mitä normi arctic p12 pwm:mässä? Jossakin muistelin lukeneeni ettei sitä ois..

Ei pitäisi olla tuossa CO-mallissa ujellusta. Näin luin eri foorumeilta ja sen johdosta ostin itselle yhden, eikä tämä pidä sitä P12 PWM PST -mallille tyypillistä ujellusta. Kaikki noista perus P12 ei myöskään ujella, mutta aika yleinen ominaisuus on eri foorumien perusteella. Kun ujellusta ei ole, niin silloinhan sekä P12 CO että ei CO ovat molemmat melko hiljaisia tuulettimia, aina sinne about 1200rpm asti.
 
Arcticin P12 -tuulettimien mukana ei sitten tule kumitappeja, kuten joidenkin tuulettimien mukana tulee. Eli jos kotelolla on potentiaali resonoida tuulettimen kanssa, niin erilliset kumitapit ostoon. Sen sijaan P12 tuulettimien johdoissa on valmiiksi ylimääräinen 4-pin -naaras lisäkaapeli, johon voi tökätä toisen 4pin PWM-tuulettimen ilman adaptereita tai kahden PWM-paikan käyttöä emolevyltä.
 
Ei pitäisi olla tuossa CO-mallissa ujellusta. Näin luin eri foorumeilta ja sen johdosta ostin itselle yhden, eikä tämä pidä sitä P12 PWM PST -mallille tyypillistä ujellusta. Kaikki noista perus P12 ei myöskään ujella, mutta aika yleinen ominaisuus on eri foorumien perusteella. Kun ujellusta ei ole, niin silloinhan sekä P12 CO että ei CO ovat molemmat melko hiljaisia tuulettimia, aina sinne about 1200rpm asti.
Arcticin P12 -tuulettimien mukana ei sitten tule kumitappeja, kuten joidenkin tuulettimien mukana tulee. Eli jos kotelolla on potentiaali resonoida tuulettimen kanssa, niin erilliset kumitapit ostoon.

CO on erilainen moottori, jossa on double ball bearing. Normaalissa on fluid dynamic bearing. F12 meni jonnekin 1350RPM asti, P12 menee 1800RPM asti.

Lisäksi niillä on Bionix-versiot noista, jotka menee korkeammille kierroksille ja sisältää sen kumipehmusteen. Myös RGBA-P12:ssa on kumipehmuste.

Sen sijaan P12 tuulettimien johdoissa on valmiiksi ylimääräinen 4-pin -naaras lisäkaapeli, johon voi tökätä toisen 4pin PWM-tuulettimen ilman adaptereita tai kahden PWM-paikan käyttöä emolevyltä.

Tässäkin taas se ominaisuus on vaan PST-merkityissä tuulettimissa. En nyt muista, mistä tuo on lyhenne, mutta niitä saa myös ilman PST. Tai sitten niiden premium-malleissa myös.

--

Valinnanvaraa on paljon ja en itse ole tutustunut noihin CO-malleihin, kun normaalit toimii ihan yhtä hyvin.

--

Itse ensisijaisena ratkaisuna koettaisin tuuletinkäyrää. Sitten toissijaisesti vaan kaikki tuulettimet DC-moodiin ja säätö sitä kautta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 452
Viestejä
4 512 649
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom