Kotelotuulettimet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja arcane
  • Aloitettu Aloitettu
Tuo Arcticin PST-viritys on itselleni ihan uusi tuttavuus, joten onko etu- ja takatuuletinten yhdistäminen tuolla a) käytännössä ylipäänsä edes mahdollista (johtojen pituus yms) tai b) mitenkään järkevää, varsinkaan jos edessä 140mm tuulettimet ja takana 120mm?

Toki ihan oma kysymyksensä sitten on jo, että onko P12:n laittaminen takatuulettimeksi edes mitenkään järkevää. Koppana kovin geneerinen Define 7 Compact jossa Fractalin stockkituuletin tällä hetkellä takana.
Google kertoo piuhan pituudeksi

The cable is a generous 18" total length. (46 cm) and the length to the first connection is 15" (38 cm).

-> jos tuo siis riittää, niin kohta a onnistuu (jos ei riitä niin on myös olemassa jatkopaloja).

Kohta b, en näe syytä miksei voisi olla samassa liittimessä eri tuulettimia. Säätyvät toki kummatkin sillä samalla prosentuaalisella pwm-signaalilla. 140mm P14 flekti hyörii speksien mukaan 100rpm hitaammpaa kun P12.
 
Pitääkin tällä viikolla laittaa testaukseen bequietin pure wings 2 120mm tuulettimet noiden arctic 140mm tilalle, kun ilmaiseksi töiden puolesta 3 kappaletta niitä sai. Jos tuo säännöllisen epäsäännöllinen humina vaikka häviäisi vaihtamalla arcticit pois. :hmm:

Arcticit kyllä hyvin puskenut ilmaa fractal design r5 kotelosta pihalle, mutta tuo humina todellakin on käynyt tässä lähiaikoina hieman pännimään. Kuitenkin suljetuilla kuulokkeillakin pelailen ja välillä tuppaa tulemaan se humina niistäkin läpi.
 
Tuo Arcticin PST-viritys on itselleni ihan uusi tuttavuus, joten onko etu- ja takatuuletinten yhdistäminen tuolla a) käytännössä ylipäänsä edes mahdollista (johtojen pituus yms) tai b) mitenkään järkevää, varsinkaan jos edessä 140mm tuulettimet ja takana 120mm?

Toki ihan oma kysymyksensä sitten on jo, että onko P12:n laittaminen takatuulettimeksi edes mitenkään järkevää. Koppana kovin geneerinen Define 7 Compact jossa Fractalin stockkituuletin tällä hetkellä takana.
PWM:ssä isoin ongelma on että eri kierroslukuprofiileilla toimivan tuulettimet eivät toimi ihan yksi yhteen samalla signaalilla. Eli optimaalisesti olisi aina yhtä tuuletintyyppiä yhdellä signaalilla. Sillä ei niin väliä onko missä seinässä, jos sama tuuletusteho käy samaan aikaan. Itse olen esim. Y-haaroittimella ottanut powerin (jälkiasennetun) tuulettimen mukaan kotelotuulettimien linjaan.
 
Ei voi olla totta.. Mistä hyvät RGB-tuulettimet? Viimeksi vaihdoin kaikki DeepCool CF-sarjalaisiksi ja nyt jo kaksi 120 millistä tikittää aika ajoin. SilentiumPC Stellat oli toisaalta paremmat mutta ulkonäkö tuulettimissa joissa on musta "keskiö" miellyttää enemmän silmää. Tai keskiössä joku kontrastia tuova merkki...

Fractalin Prismat miellyttäisi muuten mutta ei taida olla kovin hiljaisia. Ainakaan 140mm ei vakuuttanut.
 
PWM:ssä isoin ongelma on että eri kierroslukuprofiileilla toimivan tuulettimet eivät toimi ihan yksi yhteen samalla signaalilla. Eli optimaalisesti olisi aina yhtä tuuletintyyppiä yhdellä signaalilla. Sillä ei niin väliä onko missä seinässä, jos sama tuuletusteho käy samaan aikaan. Itse olen esim. Y-haaroittimella ottanut powerin (jälkiasennetun) tuulettimen mukaan kotelotuulettimien linjaan.
Lähes kaikissa tuulettimissa on myös +- 10% mainittuna. Eli ei ne välttämättä pyöri siltikään samalla nopeudella.
 
Lähes kaikissa tuulettimissa on myös +- 10% mainittuna. Eli ei ne välttämättä pyöri siltikään samalla nopeudella.
Juu on se näin. Se voi silti olla ihan hyvä asia. Täysin identtiset nopeudet voivat kuulostaa korvaan isommalta melulta. Tuo tasaa hiukan taajuusmielessä melua.
 
Nyt kun tuo viimeinen mekaaninen lätty lähti hevilettiin, niin kone muuttui mukavan hiljaiseksi. Ei resonointeja sun muita. Yllättävän paljon sivuääniä lähtee, kun levy tärisee. Sitten vielä siihen päälle normaali levyn käyntiääni. Nyt kuuluu vain tuulettimien humina (mukavan kuuloisia kyllä nämä Noiseblocker PK-2 ja PK-3 tuulettimet).
 
Nyt kun tuo viimeinen mekaaninen lätty lähti hevilettiin, niin kone muuttui mukavan hiljaiseksi. Ei resonointeja sun muita. Yllättävän paljon sivuääniä lähtee, kun levy tärisee. Sitten vielä siihen päälle normaali levyn käyntiääni. Nyt kuuluu vain tuulettimien humina (mukavan kuuloisia kyllä nämä Noiseblocker PK-2 ja PK-3 tuulettimet).

Sama homma itselläni. 4TB SSD:n ostohinta hieman kirpaisi, mutta on kiva käyttää vihdoin nettiselailussa hiljaista tietokonetta. Kone kuitenkin skaalautuu 500W+ jäähdytyksellekin, eivätkä tuulettimet rupea älyttömästi huutamaan. Aiemmin koneen pitämän metelin äänimaailmaa dominoi selkeimmin mekaaninen kiintoelvy.
 
Onko noista kumitateista hyötyä kun kiinnittää tuulettimia? Tähän saakka kiinnitellyt pelkillä ruuveilla.
 
Onko noista kumitateista hyötyä kun kiinnittää tuulettimia? Tähän saakka kiinnitellyt pelkillä ruuveilla.
Omissa koneissa ollu sekä ruuvattuna että kumitateilla. En ole näissä isompia eroja huomannut. Mutta kokeilisin ruuvien sijasta kumeja jos tuulettimista aiheutuu jotain tärinöitä tms.
 
Oma serveri pyörii fractalin define R4 kopassa, enkä kyllä sen 5:ttä kovoa kunnolla kuule, ellen ihan korvaa paa kii koneeseen.
 
Onko noista kumitateista hyötyä kun kiinnittää tuulettimia? Tähän saakka kiinnitellyt pelkillä ruuveilla.

Ehkä joissain halppistuulettimissa, mutta laadukkaat ovat niin tasapainoisia ja tukevalla rungolla, että kumitapeilla ei ole mitään merkitystä.

Tosimies ei kumeja käytä.
 
Ehkä joissain halppistuulettimissa, mutta laadukkaat ovat niin tasapainoisia ja tukevalla rungolla, että kumitapeilla ei ole mitään merkitystä.
Ei hinnalla tai rungon tukevuudella ole tärinää pois sulkevaa vaikutusta.
Noctuan jäähyjen mukana tulleet NF-F12 ja NF-P12 ovat sellaisia täryjyriä, että kotelotuulettimena sellaiset pitäisi ehdottomasti laittaa kumitappeiden ellei halua koko kotelon rämisevän.
 
Ei hinnalla tai rungon tukevuudella ole tärinää pois sulkevaa vaikutusta.
Noctuan jäähyjen mukana tulleet NF-F12 ja NF-P12 ovat sellaisia täryjyriä, että kotelotuulettimena sellaiset pitäisi ehdottomasti laittaa kumitappeiden ellei halua koko kotelon rämisevän.

No eipä tullut yllätyksenä, että kuka ilmaantui ensimmäisenä kertomaan vastakkaisen totuuden. Itse olen silti toista mieltä joka pohjautuu täysin omaan kokemukseen.

En sitten tiedä vaikkapa ohuista alumiinikoteloista kuinka resonaattoreita ovat, mutta esim. nykyisessä R6:ssa ei ole mitään merkitystä kiinnitystavalla. Vaikka laittaisi tuulettimet 100% niin edes tuulettimen runkoa kokeilemalla saati kuuntelemalla ei tunne/kuule mitään tärinään viittaavaa. Ja tuulettimina NF-A14 x3 ruuveilla.

Ja sanottakoon vielä, että kultakorva-autismi on erittäin kovasti läsnä täällä. Noctuoiden ongelma ei ole tärinä vaan ennemmin perinteinen PWM-ujellus joka esiintyy tietyillä kierrosalueilla, niin kotelossa kiinni olessa kuin "vapaasti" kädessä pitäessä.
 
En sitten tiedä vaikkapa ohuista alumiinikoteloista kuinka resonaattoreita ovat, mutta esim. nykyisessä R6:ssa ei ole mitään merkitystä kiinnitystavalla.
Et ole koskaan tainnut olla tekemisissä metallikappaleiden kanssa.
Kaikki ohuet pellit yksinään ovat todella alttiita värähtelyille.
Kyse on vain surkeuden asteesta.
Painoonsa nähden se teräskin on itse asiassa surkea.
Saman paksuinen alumiini plus ~2mm bitumia on edelleen reilusti kevyempi, mutta akustisesti monta luokkaa vähemmän resonoiva ja paremmin ilmassa kulkevia ääniaaltojakin pysäyttävä.
(bitumin elastisuus imee värähtelyjen energiaa sen "korkealla hyötysuhteella" eteenpäin välittämisen sijaan)

Ja harva kotelo on massavaimennettu.
Varmaan osin jo teräs"pohjan" kanssa todella korkeaksi nousevan painon takia...


Ja tuulettimina NF-A14 x3 ruuveilla.
Pyyhi jo ne silmät auki: Sanoinko mitään tuosta tuuletinmallista?
 
Oma serveri pyörii fractalin define R4 kopassa, enkä kyllä sen 5:ttä kovoa kunnolla kuule, ellen ihan korvaa paa kii koneeseen.
Itseltä löytyy myös R4 (tosin ei enää varsinaisessa käytössä) ja sen etuluukku ja pölyfiltteri rämisi/resonoi vähän väliä kovalevyn aiheuttaman vibraation takia.
 
Et ole koskaan tainnut olla tekemisissä metallikappaleiden kanssa.
Kaikki ohuet pellit yksinään ovat todella alttiita värähtelyille.
Kyse on vain surkeuden asteesta.
Painoonsa nähden se teräskin on itse asiassa surkea.
Saman paksuinen alumiini plus ~2mm bitumia on edelleen reilusti kevyempi, mutta akustisesti monta luokkaa vähemmän resonoiva ja paremmin ilmassa kulkevia ääniaaltojakin pysäyttävä.
(bitumin elastisuus imee värähtelyjen energiaa sen "korkealla hyötysuhteella" eteenpäin välittämisen sijaan)

Ja harva kotelo on massavaimennettu.
Varmaan osin jo teräs"pohjan" kanssa todella korkeaksi nousevan painon takia...


Pyyhi jo ne silmät auki: Sanoinko mitään tuosta tuuletinmallista?

:facepalm: hauku nyt herra kaikkitietävä vielä pari elkoa, koska sinun agenda liittyy aina suunnittelun paskuuteen ja hirveään selitykseen teoriittisista asioista joilla koitat luoda uskottavuutta. Käytäntö ja teoria ovat kaksi eri asiaa.

Esimerkiksi kiintolevyjen aiheuttama resonanssi on asia erikseen, siellä kuitenkin pyörii paljon isompi massa 5400-7200rpm useammalla kiekolla muovilätkät välissään metallisessa rungossa, mutta joku ~300-400g 12V tuuletin tukevassa muovirungossa, laadukkaalla laakeroinnilla yhdistettynä (usein) kohtuullisen paksuun tai ainakin tukevaan kotelon runkoon neljällä symmetrisellä kiinnityspisteellä niin saa olla melkonen hyrrä jo, että suurta merkitystä tulisi mihinkään. Varsinkin jos otetaan esimerkiksi Noctua jossa on vielä vaimennuskumit laitetettuna itse runkoon, kuten vaikkapa mainitsemassasi NF-F12:ssa on kuten NF-A14:ssa. Siihen lisättynä vielä kierrosnopeus jossa harva normikäytössä käyttää tuulettimia 100% tai edes 60% nopeudella. Ja siltikään niistä ei merkityksellistä resonanssia tulisi vaikka käyttäisi suurilla nopeuksilla.

Kannattaa myös vouhotuksessaan muistaa, että tuulettimissa ei ole metalli vasten metallia vaan muovi vasten metallia. Kumitapit tai ei, ero on mitätön ellei olematon.

Omat idle ja 100% rasituksen kierrokset eikä täydessä rasituksessa saa ulos kuulumaan kuin ilmavirran äänen vaikka muovi on vasten metallia (toki Noctuan omat runkokumit, mutta ruuvit on niin kireälle kiristetty, että muovit ovat painautuneet täysin lyttyyn kiinnityspisteiden kohdilta) eikä myöskään käsikopelolla saa tuntumaan tuulettimesta mitään ylimääräistä tärinää:
1614480840193.png


Asioihin voi kuitenkin suhtautua järjellä eikä esim. hifistien "lego-palikat johtojen alla, koska häiriöt" tyylillä.
 
Viimeksi muokattu:
Oma serveri pyörii fractalin define R4 kopassa, enkä kyllä sen 5:ttä kovoa kunnolla kuule, ellen ihan korvaa paa kii koneeseen.
Kuulo on hyvin subjektiivinen asia. Minulla on 8 metrin päässä toisessa huoneessa kuusilevyinen nassi ja sen kuulee kyllä hyvin toiseen huoneeseen, vaikka on vielä aidattu seinillä räkkinä toimivassa tv-tasossa. Levyjä ei ole kyllä vaimennettu kumeilla, kun hotplug-backplaneen ei vaan mahdu tällaisia. Kotelon sivuseinät eivät myös paljon auta kun levyt syötetään 5.25"-paikoista. Tavallaan ihan käteväkin jos konetta ohjaa etänä niin kuulee, että käskyt menevät perille.
 
Alkaakohan nuo Arcticin P-sarjalaiset ulisemaan jotenkin ikääntymisen ja kulumisen takia? :confused:

Kahdessa samanlaisessa kotelossa ollut yksi P12 ja 2 x P14 ja jokainen niistä on alkanut nyt ujeltamaan, vaikka kierrokset pysyy ihan tasaisena ja on kumitapit kiinni. Noin parin viikon välein pitää hienosäätää tuulettimien nopeutta ja etsiä joku lukema, jolla ei ujella. Aiemmin etutuulettimet ujelsivat 1000RPM nopeudella ja laskin 960RPM. Nyt alkoi taas ujellus ja 975RPM on toistaiseksi hiljaista.
Aika jännä. Tuossa muutama kuukausi sitten kun tilailin palikoita koneeseen, niin konsensus tuntui olevan että Arctic on hiljaisin, tehokkain, edullisin ja muutenkin paras. Tilasin niitä sitten kasan odottelemaan muita palikoita, joista viimeiset ovat vähitellen perillä ja alkaa olemaan aika alkaa laittaa konetta kasaan, mutta passaakohan noita Arcticeja nyt sitten laittaa koneeseen lainkaan, jos ovat tuollaisia paskoja ajan kanssa? Koneen pitää olla hiljainen. Piste.
 
Aika jännä. Tuossa muutama kuukausi sitten kun tilailin palikoita koneeseen, niin konsensus tuntui olevan että Arctic on hiljaisin, tehokkain, edullisin ja muutenkin paras. Tilasin niitä sitten kasan odottelemaan muita palikoita, joista viimeiset ovat vähitellen perillä ja alkaa olemaan aika alkaa laittaa konetta kasaan, mutta passaakohan noita Arcticeja nyt sitten laittaa koneeseen lainkaan, jos ovat tuollaisia paskoja ajan kanssa? Koneen pitää olla hiljainen. Piste.

Halpahan ne on kokeilla. Ei se niiden ominaisulina kaikkia häiritse eikä kaikissa tapauksissa tietenkään edes pääse korviin asti. Ja jos saa käyrät onnistumaan niin niiden kanssa pärjää ihan hyvin. On ne edelleen hinta-laatusuhteeltaan varmaan parhaita mitä tarjolla on. Kokeile asentaa. Säädä käyriä. Kokeile millaista yhteiselo niiden kanssa on. Päätä seuraavat vaihtoehdot jos ei maistu. Ehkä Noctuan NF-A12x25 tulee siihen mennessä jo mustana tarjolle. Voi saada säästettyä rahatkin niihin jo siihen mennessä.
 
Aika jännä. Tuossa muutama kuukausi sitten kun tilailin palikoita koneeseen, niin konsensus tuntui olevan että Arctic on hiljaisin, tehokkain, edullisin ja muutenkin paras. Tilasin niitä sitten kasan odottelemaan muita palikoita, joista viimeiset ovat vähitellen perillä ja alkaa olemaan aika alkaa laittaa konetta kasaan, mutta passaakohan noita Arcticeja nyt sitten laittaa koneeseen lainkaan, jos ovat tuollaisia paskoja ajan kanssa? Koneen pitää olla hiljainen. Piste.
Jos noissa Acrticin P-sarjalaisissa ei olisi mitään sivuääniä, niin olisivat kyllä aivan huikeita tuulettimia jäähdytystehon ja melun suhteen. Itse ostin Be Quiet! Pure Wings 2 -tuulettimet tilalle ja nämä eivät ainakaan ujella tai vollota omiaan. Kotelon pohjaan laitoin kuitenkin testiksi yhden P12:n imemään ja se jäi nyt sinne, kun laski näyttiksen lämpöjä kivasti. Senkin sai kyllä säätää tarkkaan, kun tietyillä kierroksilla alkoi tuttu vihellys. Voisi melkein tilata vielä yhden 120mm Pure Wingsin sen tilalle.

Nyt on 2 x 140mm tuuletinta imemässä edestä sisään, yksi 120mm pohjasta ja yksi 120mm takana poistona. Onneksi emolevyllä on kolme paikkaa tuulettimille, niin saa säädettyä noita näppärästi erikseen. Kotelossa on erittäin positiivinen paine, mutta se työntää myös kuumaa ilmaa kaikista mahdollisista ritilöistä takaa pois. Katon poistamalla tuli aika runsas ilmavirta sitä kautta, mutta ihme kyllä ei vaikuttanut lämpöihin suuresti.
 
Halpahan ne on kokeilla. Ei se niiden ominaisulina kaikkia häiritse eikä kaikissa tapauksissa tietenkään edes pääse korviin asti. Ja jos saa käyrät onnistumaan niin niiden kanssa pärjää ihan hyvin. On ne edelleen hinta-laatusuhteeltaan varmaan parhaita mitä tarjolla on. Kokeile asentaa. Säädä käyriä. Kokeile millaista yhteiselo niiden kanssa on. Päätä seuraavat vaihtoehdot jos ei maistu. Ehkä Noctuan NF-A12x25 tulee siihen mennessä jo mustana tarjolle. Voi saada säästettyä rahatkin niihin jo siihen mennessä.
Kalliita eivät tosiaan ole, mutta jos olisin tiennut, että niissä on tuollainen "ominaisuus", niin en olisi laittanut niihin senttiäkään. Ei ole oikein minun juttu käyttää yli minuuttia tuulettimien käyrien viilaamiseen, saati sitten että sitä pitäisi tehdä vähän väliä kun tuuletin päättää oikutella. Tuollainen kuvattu vaihtelevataajuinen resonanssi/ulina on todella ärsyttävää.

Ja kun uutta konetta kerran kasailee, niin ajatuksena oli laittaa sinne kerralla sellaiset palikat ettei tarvitse heti olla vaihtamassa, eli vähän tekisi mieli laittaa nämä suoraan myyntiin/varastoon ja tilata jotain vakaammin suoriutuvia tilalle. Hyllyssä on siis avaamattomana 2x Arctic P14 PWM PST ja 1x Arctic P12 PWM PST. Voisi ainakin heti kättelyssä vaihtaa kopan eteen tulevat 140mm versiot vaikka Noctuan NF-A14 chromax blackeihin. Prossulle on tulossa NH-D15 chromax.black, niin olisivat sitten samaa sarjaa.

En epäile, etteivätkö nuo Arcticit olisi tehokkaita, mutta minulle laatu tarkoittaa kotelotuulettimissa muutakin. Vähän jo alunperinkin epäilin niitä ylitsevuotavia kehuja lukiessa, että voiko halpa tosiaan olla hyvä, mutta tässä se taas nähtiin että ne myydään molemmat edelleen eri pakkauksissa. :D
 
Ja kun uutta konetta kerran kasailee, niin ajatuksena oli laittaa sinne kerralla sellaiset palikat ettei tarvitse heti olla vaihtamassa, eli vähän tekisi mieli laittaa nämä suoraan myyntiin/varastoon ja tilata jotain vakaammin suoriutuvia tilalle. Hyllyssä on siis avaamattomana 2x Arctic P14 PWM PST ja 1x Arctic P12 PWM PST. Voisi ainakin heti kättelyssä vaihtaa kopan eteen tulevat 140mm versiot vaikka Noctuan NF-A14 chromax blackeihin. Prossulle on tulossa NH-D15 chromax.black, niin olisivat sitten samaa sarjaa.

Ei Noctua A14:kaan oman kokemukseni ja muutaman näkemäni testin mukaan kovin hyvä ole. Tietyillä kierrosluvuilla esiintyviä ulinoita on toki paljon Arcticia vähemmän. Ei Noctuakaan vapaa ulinoista ole, mutta itselleni ne eivät olleet suuri ongelma. Myös käyntiäänen sävy oli omaan korvaani vähemmän epämiellyttävä kuin Arcticin. Noctua oli kuitenkin sen verran äänekäs, että lopulta vaihdoin sen takaisin Arcticiin ja hain kierrosluvut, joilla sen ääni on siedettävä. Varmaan nuo Arcticit vielä joskus vaihdan johonkin muuhun, mutta taidan jäädä suosiolla odottamaan Noctuan seuraavan sukupolven 140 mm tuuletinta. Tällä hetkellä saatavilla olevista tuulettimista kun joutuisi todennäköisesti useampaa kokeilemaan ennen kuin löytää kelvollisen. Thermaltaken Toughfan 14 oli minulla hetken harkinnassa, mutta siitä ei löytynyt testejä ja pienin kierrosnopeuskin on turhan korkea 500 rpm, jolla jotkut tuulettimet ovat jo aika äänekkäitä.
 
Tuulettimien säädöistä kun oli puhetta, niin mikä on nykyään paras tapa/softa hoitaa se puoli kuntoon?

Noctua oli kuitenkin sen verran äänekäs, että lopulta vaihdoin sen takaisin Arcticiin ja hain kierrosluvut, joilla sen ääni on siedettävä.
Noctuanhan pitäisi olla juuri hiljaisempi noista.
 
Tuulettimien säädöistä kun oli puhetta, niin mikä on nykyään paras tapa/softa hoitaa se puoli kuntoon?
Monelle riittää emon säädöt. Itse leikin aikani Asuksen AI Suitella kunnes riitti ja nyt on ollut Argus Monitor jonkun aikaa. Aivan loistava ja mielellään tosta sen muutaman euron maksoi. Löytyy 30pv ilmainen kokeiluversio.
 
Tuulettimien säädöistä kun oli puhetta, niin mikä on nykyään paras tapa/softa hoitaa se puoli kuntoon?
Tuolla onnistuu hyvin ja on ilmainen:
 
P14 ulinasta omat kokemukset ovat hieman yllättävät. Tällä koneella, minulla on MO-RAssa ja kotelossa yht. 10 kpl mustia P14:ia kiinni ja ne kaikki on hiljaisia kuin hiiri. Yhdellä hyvin kapealla nopeusalueella ääni voimistuu, mutta ei mitenkään häiritseväksi, vaikuttaa enemmän joltain jäähyn resonanssilta kuin itse tuulettimesta johtuvasta äänestä.

Sen sijaan olkkarin ITX-PC:ssä on valkoinen P14 suht tiukan ritilän edessä puhaltamassa ilmaa ulos ja se oli uutenakin ihan yhtä hiljainen kuin nuo muut. Mutta n. kk käytön jälkeen tuo ropeli rupesi vonkumaan ja tekee sitä nyt oikeastaan kaikilla nopeuksilla. Mutta kun otan kopan auki, ääni lakkaa kokonaan. Onkohan tuossa joku syy-yhteys siihen että jos esim. ilma ropelin ympärillä ei pääse liikkumaan tarpeeksi esteettömästi, ääni kovenee?
 
Omassa kopassa, FD Define C, on edessä 2xP14. Olen nauttinut hiljaisuudesta. Ei vongu eikä resonoi tms. Vain ilman liike aiheuttaa suhinaa kun puhaltimien rpm kasvaa.
 
Noctuanhan pitäisi olla juuri hiljaisempi noista.

Varmaan se silloin onkin, kun ei ole pölysuodatinta tai muuta virtausta voimakkaasti vastustavaa tekijää. Muissa tapauksissa Noctua A14 oli ainakin Hardwareluxxin testeissä yleisesti Arcticia äänekkäämpi. Testit oli kylläkin ajettu vain kiinteällä 1000 rpm kierrosnopeudella ja tuulettimien maksimivauhdilla, mutta osassa tapauksista Noctua oli sekä äänekkäämpi että tuotti heikomman tai samaa tasoa olevan virtauksen kuin Arctic. Myöskään jokusessa videoarvostelussa (Hardware Scientist, Tech Buyer's Guru) ei Noctua A14 ole suoranaisesti vakuuttanut. Kotelotuulettimena Noiseblocker (tarkkaa mallia en muista) ja Scythe Kaze Flex ovat ainakin jossain testissä olleet sekä Noctuaa että Arcticia parempia, mutta testejä noista olen nähnyt aika vähän, 1-2 videota.
 
Hyllyssä on siis avaamattomana 2x Arctic P14 PWM PST ja 1x Arctic P12 PWM PST. Voisi ainakin heti kättelyssä vaihtaa kopan eteen tulevat 140mm versiot vaikka Noctuan NF-A14 chromax blackeihin.

Jos päätät jättää Arcticit hyllyyn niin voin ne sopuhinnalla poistaa etteivät jää riesaksi ;) Terveisin, vähintään 3 viikkoa omien toimitukseen Jimmssillä, jononumero 50-60
 
Sen sijaan olkkarin ITX-PC:ssä on valkoinen P14 suht tiukan ritilän edessä puhaltamassa ilmaa ulos ja se oli uutenakin ihan yhtä hiljainen kuin nuo muut. Mutta n. kk käytön jälkeen tuo ropeli rupesi vonkumaan ja tekee sitä nyt oikeastaan kaikilla nopeuksilla. Mutta kun otan kopan auki, ääni lakkaa kokonaan. Onkohan tuossa joku syy-yhteys siihen että jos esim. ilma ropelin ympärillä ei pääse liikkumaan tarpeeksi esteettömästi, ääni kovenee?
Voi todellakin olla itse "kotelon ääni".
Suljetulla/enimmäkseen suljetulla ilmatilavuudellakin on oma resonanssinsa.
Ja jos tuulettimen äänessä on samantaajuinen komponentti, niin se varmaan voisi vahvistua tuosta pelkästä ilman resonanssista.
(vaikka itse kotelon runko olisi kuinka jäykkä ja resonoimaton)

Samoin jos tuulettimen äänestä löytyy aallonpituus joka sopii yksiin kotelon johkin mitan kanssa, se aiheuttaisi heijastuksissa vahvistavaa interferenssiä.
 
Omassa kopassa alkoivat Fractalin R2 tuulettimet sanomaan sopimustaan irti 7-vuoden jälkeen. Tilalle otin ensihätään Arctic P14 PWM tulettimia 5kpl setin, ei ole ainakaan hinnalla pilattu. Testataan päteekö tässäkin asiassa lause: "Ei köyhällä ole varaa ostaa halpaa." Eli meneekö noctuat kuitenkin testauksen jälkeen tilaukseen...
 
Tänään olisin tilannut Meshify 2 Compactin mukaan noctuaa, mutta en vaan taivu siihen väriin sitten millään. Palaan tuuletin ostoksiin jahka ne uuden mustat/musta-harmaat tulee myyntiin (jos jopa ihan myös saataville asti).
 
Huomasin, että Noctua on julkaissut tuote-roadmapin tälle vuodelle: Roadmap of upcoming products

Niille, joiden mielestä värillä on väliä, NF-A12x25:stä olisi tulossa tarjolle musta versio Q2:n aikana.

140 mm "next gen" -puhallin, jota on jo pitkään odoteltu, näyttää olevan tulossa Q4:ssa.
Q4 tulossa siis 140mm versio NF-A12x25:stä yhdistettynä uuteen NH-D15 -torniin jossa seitsemän heatpipeä. Koko setti tulee ensiksi ruskeana, ja chromax.black versiota odotellaan jälleen se pari kolme vuotta :dead:
 
Tuo puhallinten ujellus voi olla melko pienestä kiinni. Itsellä FD Define C kotelo, jonka etupaneelissa imemässä Arctic 360 AIO missä 3kpl 12cm PST:tä, katossa puhaltamassa kuumaa ulos 2kpl 14cm PST ja takana 1kpl 12cm PST puhaltamassa kuumaa ulos. Suoraan kotelossa kiinni olevat puhaltimet on kiinnitetty kumitapeilla, AIO:ssa olevat on ruuveilla kiinni. Sellainen huomio tuli tehtyä että se takaseinän puhallin alkoi ujeltaa n. 1300rpm kohdalla jos katossa oli pölyritilä paikoillaan. Ilman ritilää ongelmaa ei ollut, mutta halusin laittaa ritilän paikoilleen niin tiputin sen yhden puhaltimen rundit n. 900rpm. Nuo korkeat nopeudet testasin Cinebenchillä. Normi käytössä tai pelaillessa ei tuulettimia edes huomaa, rasitustestissä alkaa kuulua jonkinlaista töhinää ilmavirran seurauksena.

Kyllä mielummin itse näitä Arcticeja käytän ainakin tällä kokemuksella kuin Noctuaa, mistä pitää maksaa kyllä ylihintaa omasta mielestäni. Kumitapit kannattaa laittaa aivan ehdottomasti koska moottori aiheuttaa värinää puhaltimen runkoon, ja jo senkin takia että pussillinen tappeja ei monta euroa ola Jimm's:illä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei liity tietokoneisiin mutta auttakaapa minua kun en näistä älyä. Mulla on pari kasvivaloa joissa näyttäisi olevan näitä normi 120mm kotelotuulettimia ja ongelma on se että ne pitää aivan helvetinmoisen pöhinän.

Mietiskelin että jos sinne iskisi vaikka 140mm toivottavasti laadukkaamman ja hiljaisemman tilalle mutta niissä näyttää mitä nyt
katselin olevan 3 pinnisiä liittimiä ja tuossa mikä on paikallaan on vain kaksi piuhaa ja siis pinniä niin mikä neuvoksi.?

Voiko tuommoisen kolmipinnisen viritellä tuon nykyisen tilalle jos saisi tuon mekkalan edes hiukan siedettävämmälle tasolle.

Kuva tästä nykyisestä

tuuletin.png
 
Ei liity tietokoneisiin mutta auttakaapa minua kun en näistä älyä. Mulla on pari kasvivaloa joissa näyttäisi olevan näitä normi 120mm kotelotuulettimia ja ongelma on se että ne pitää aivan helvetinmoisen pöhinän.

Mietiskelin että jos sinne iskisi vaikka 140mm toivottavasti laadukkaamman ja hiljaisemman tilalle mutta niissä näyttää mitä nyt
katselin olevan 3 pinnisiä liittimiä ja tuossa mikä on paikallaan on vain kaksi piuhaa ja siis pinniä niin mikä neuvoksi.?

Voiko tuommoisen kolmipinnisen viritellä tuon nykyisen tilalle jos saisi tuon mekkalan edes hiukan siedettävämmälle tasolle.

Kuva tästä nykyisestä

tuuletin.png
Hitaasti pyörivä ei välttämättä jäähdytä yhtä hyvin - tai siis riittävästi. Jos valmistaja on ns. Brute forcella liikkeellä ilmavirran suhteen, voi olla fiksumpaa vaihtaa myös siilit niiltä ledeiltä.
 
Mietiskelin että jos sinne iskisi vaikka 140mm toivottavasti laadukkaamman ja hiljaisemman tilalle mutta niissä näyttää mitä nyt
katselin olevan 3 pinnisiä liittimiä ja tuossa mikä on paikallaan on vain kaksi piuhaa ja siis pinniä niin mikä neuvoksi.?

Voiko tuommoisen kolmipinnisen viritellä tuon nykyisen tilalle jos saisi tuon mekkalan edes hiukan siedettävämmälle tasolle.

Juu, jätät "tachometric signal"-piuhan eli pyörimisnopeus-anturin piuhan (yleensä keltainen) kytkemättä, jos/kun sille ei ole käyttöä, ja kytket vain +12V (yleensä punainen) ja GND (yleensä musta) -piuhat. Vaikkapa tuolta löytyy 3-pinnisten piuhojen selitys/järjestys: Cooler Master FAQ
 
Jees kiitoksia enköhän näillä tiedoilla pääse testaamaan jotain toista tuuletinta ettei tarvitse uusia valoja vielä hommamaan.
 
Onko jollain muulla kokemusta Fractalin Prisma AL-12 PWM -tuulettimista? Jonkun psykoosin takia haluan että kotelossa kaikki tuulettimet olisi saman valmistajan joten laitoin Prismoja 3x120mm eteen ja 2x140 milliset taakse ja kattoon. Nuo 120 milliset on ehkä äänekkäimmät tuulettimet johon olen törmännyt. Pyörii noin 700rpm mutta jyrinä on yllättävän kova. Olen kokeillut jo SilentiumPC Stelloja ja DeepCool CF120:siä ja tähän mennessä hiljaisimpia on kyllä ollut noista halvimmat eli Stellat...
 
Onko jollain muulla kokemusta Fractalin Prisma AL-12 PWM -tuulettimista? Jonkun psykoosin takia haluan että kotelossa kaikki tuulettimet olisi saman valmistajan joten laitoin Prismoja 3x120mm eteen ja 2x140 milliset taakse ja kattoon. Nuo 120 milliset on ehkä äänekkäimmät tuulettimet johon olen törmännyt. Pyörii noin 700rpm mutta jyrinä on yllättävän kova. Olen kokeillut jo SilentiumPC Stelloja ja DeepCool CF120:siä ja tähän mennessä hiljaisimpia on kyllä ollut noista halvimmat eli Stellat...
Ostin celsius+ S28 prisma aio ja siinä tuli mukana nuo tuulettimet. Pitivät ihmeellistä sirinää tuulettimien keskiosasta; itse tuulettimista ei ääntä kuulunut.
 
Onko jollain muulla kokemusta Fractalin Prisma AL-12 PWM -tuulettimista? Jonkun psykoosin takia haluan että kotelossa kaikki tuulettimet olisi saman valmistajan joten laitoin Prismoja 3x120mm eteen ja 2x140 milliset taakse ja kattoon. Nuo 120 milliset on ehkä äänekkäimmät tuulettimet johon olen törmännyt. Pyörii noin 700rpm mutta jyrinä on yllättävän kova. Olen kokeillut jo SilentiumPC Stelloja ja DeepCool CF120:siä ja tähän mennessä hiljaisimpia on kyllä ollut noista halvimmat eli Stellat...
Joskus Jimmsiltä alesta ostin ja samat kokemukset. Kova jyrinä ja ilma liikkuu huonosti.
 
katselin tuossa videoita näistä AIO jäähyistä ja törmäsin esitettyyn faktaan, että AIO tarvitsee erilaisen tuulettimen joka puskee isomman paineen koska radi on melko tiheä. Pitää olla tuuletin jossa isot lavat ja iso H2O lukema. Kävin vähän läpi jimssin tarjontaa, pitäisiköhän tilata tämä noctua coolermasterin kerjäläisjäähylle:

 
katselin tuossa videoita näistä AIO jäähyistä ja törmäsin esitettyyn faktaan, että AIO tarvitsee erilaisen tuulettimen joka puskee isomman paineen koska radi on melko tiheä. Pitää olla tuuletin jossa isot lavat ja iso H2O lukema. Kävin vähän läpi jimssin tarjontaa, pitäisiköhän tilata tämä noctua coolermasterin kerjäläisjäähylle:

Noctuan itsensä mukaan NF-A12x25 olisi paras valinta kaikissa tilanteissa, ml. radit: NF-A12x25: performance comparison to NF-F12 and NF-S12A

Tuota ei saa kuin ruskeana, eli jos se on kynnyskysymys, niin Reduxikin ajaa varmasti asiansa. Mutta niin monien muidenkin valmistajien tuulettimet tietysti.

Ketjussa on myös esiintynyt negatiivisia huomioita Noctuan tuulettimista, eli ei ne mitään automaattisesti parhaita ole. Itse olen kyllä tykännyt.
 
Menin vanhanaikaiseen eikä 3070 strix mahdu koteloon etutuulettimen kanssa. Ulkopuolelle ei saa siirrettyä eikä alta saa vedettyä eli samalle paikalle pitäis jotain keksiä. Mikäs olis hyvä 120mm tai 140mm slimmi tuuletin että sais vähän pöhistyä GPU:lle kanssa raitista ilmaa?
 
Viimeksi muokattu:
Alkaakohan nuo Arcticin P-sarjalaiset ulisemaan jotenkin ikääntymisen ja kulumisen takia? :confused:

Kahdessa samanlaisessa kotelossa ollut yksi P12 ja 2 x P14 ja jokainen niistä on alkanut nyt ujeltamaan, vaikka kierrokset pysyy ihan tasaisena ja on kumitapit kiinni. Noin parin viikon välein pitää hienosäätää tuulettimien nopeutta ja etsiä joku lukema, jolla ei ujella. Aiemmin etutuulettimet ujelsivat 1000RPM nopeudella ja laskin 960RPM. Nyt alkoi taas ujellus ja 975RPM on toistaiseksi hiljaista.

Mitähän kokomustia tuulettimia voisi katsella edulliseen hintaan tilalle? Pitäisi olla hiljaisia ja jaksaa siirtää ilmaa myös pölynsuodattimen läpi. Toinen vaihtoehto olisi metsästää jostain prossujäähylle 140mm tuuletin, jossa on musta runko, valkoiset lavat ja 120mm ruuvipaikat. Kotelotuulettimiksi sitten kaapista Fractalin Dynamic GP-12 ja GP-14:t. Ovat ainakin hiljaisia.

Youtubessa on video jossa testasivat P12 mallin ja hänellä tuulettimet ujelsi juuri 1000rpm, mutta ei 1250rpm ja videon perusteella hiljaisempi noilla korkeammilla kierroksilla juuri tuon ujelluksen takia.
 
Mites tuo Arcticin P14 vs noctuan NF-A14 tai NF-P14? Kumpi olisi parempi valinta kun haussa on mahdollisimman hiljainen tuuletin laakeri -ja moottoriääniltään? Noctuaa tällä hetkellä koneessa ja mielestäni laakeroinnin ja moottorin äänten puolesta parhaita tuulettimia mitä on ollut. Ajelen tuulettimia idlessä tosi pienellä nopeudella (n.300-500 1/min) ja säätöohjelma sitten nostaa nopeuksia rasituksessa. Noctuassa on mun kokemusten mukaan aika korkea käynnistymisjännite, mikä aiheuttaa sen, että tuulettimet pitää ensin pyöräyttää 100% nopeudelle ja tiputtaa nopeutta sitten.
 
Se riippuu puhtaasti siitä, minkälaisen P14 yksilön sattuu saamaan. Oma piti todella häiritseviä ääniä tietyillä kierroksilla. En enää itse kyllä ostaisi. NF-A14 ei ole kovin hiljainen tuuletin, kun mennään tietyn pisteen yli. Uutta versiota on mahdollisesti tulossa loppuvuonna.
 

Eikö tämä P14 -CO -mallin laakerointi pitäisi olla vielä parempi kuin P14 ei CO, ja täysin sivuäänetön? Näin muistan tästä ketjusta lukeneeni, mutta en selailulla löytänyt vahvistusta. Tuossa CO-mallissa on siis muuten täysin samat speksit, mutta laakerointi on Fluid dynamic bearing sijaan Double ball bearing. Hintaero noilla tuulettimilla on Jimmsillä 3,7e eli ei paha.

Ja monilla näemmä toimii P14 ei CO myös ilman sivuääniä. Tuolla hinnalla aika ''no brainer'' -valinta. Jos haluaa pelata aivan varman päälle mahdollisten moottorin sivuäänien suhteen, niin sitten joku muu eli kalliimpi merkki ja malli.
 
Eikö tämä P14 -CO -mallin laakerointi pitäisi olla vielä parempi kuin P14 ei CO, ja täysin sivuäänetön? Näin muistan tästä ketjusta lukeneeni, mutta en selailulla löytänyt vahvistusta. Tuossa CO-mallissa on siis muuten täysin samat speksit, mutta laakerointi on Fluid dynamic bearing sijaan Double bally bearing. Hintaero noilla tuulettimilla on Jimmsillä 3,7e eli ei paha.

Ja monilla näemmä toimii P14 ei CO myös ilman sivuääniä. Tuolla hinnalla aika ''no brainer'' -valinta. Jos haluaa pelata aivan varman päälle mahdollisten moottorin sivuäänien suhteen, niin sitten joku muu eli kalliimpi merkki ja malli.

CO-mallin pitäisi olla perusmallia kestävämpi, mutta äänen osalta perusmalli voi olla parempi. Tietyillä kierrosluvuilla esiintyvien ulinoiden syytä en oikeastaan tiedä, mutta olen itse ajatellut äänen olevan peräisin moottorista. Kyseisen äänen esiintyminen voi kyllä ylipäänsä näillä olla joskus pienestä kiinni. Siirsin hiljattain Arctic P14 PWM -tuulettimen kotelon edestä pohjaan ja kiinnitin yleensä käyttämieni kumitappien sijaan ruuveilla. Tuuletin meni vähän ahtaaseen paikkaan ja virtalähteeltä tulevat johdot osuivat tuulettimen reunaan. Yllätyksekseni tuulettimen ininät hävisivät jostain syystä lähes kokonaan. Noin 1000 rpm vauhdilla esiintynyttä ääntä oli lähes mahdoton kuulla, samoin tietyillä muilla kierrosluvuilla sivuääni käytännöllisesti katsoen katosi. Yli 1200 rpm vauhdilla ääntä edelleen esiintyi (tosin kapeilla kierroslukualueilla), mutta en niin korkeita kierroslukuja muutenkaan käyttäisi. Kokeilin kuitenkin vielä kumitappikiinnitystä ja tuulettimen siirtämistä sen verran etteivät johdot ota siihen kiinni, tuloksena vanha tuttu ininä. Laitoin sitten tuulettimen uudestaan kiinni mahdollisimman samalla tavalla kuin ennenkin, enkä ole sen jälkeen ininöitä huomannut vaikka otin käyttöön lineaarisesti säätyvän kierrosluvun aiemmin Arcticin kanssa käyttämäni portaittaisen säädön sijaan. Toivottavasti pysyy ääni jatkossakin sellaisena kuin nyt, niin ei tarvitse ruveta muita tuulettimia katselemaan Arcticin tilalle.

Youtubessa on video jossa testasivat P12 mallin ja hänellä tuulettimet ujelsi juuri 1000rpm, mutta ei 1250rpm ja videon perusteella hiljaisempi noilla korkeammilla kierroksilla juuri tuon ujelluksen takia.

Usein näissä on kyllä muitakin kierroslukuja, joilla sivuääni esiintyy. Lisäksi eri tuuletinyksilöt voivat pyöriä hieman eri nopeudella (syinä esim. yksilöiden väliset erot tai erot virtausvastuksessa eri osissa koteloa), vaikka niitä ohjaisi sama PWM-signaali. Silloin yhdessä ohjattavien tuulettimien kanssa voi käydä niinkin, että vain harvoilla kierroslukuasetuksilla mikään niistä ei ulise. Portaittaisella säädöllä ulinat voi pitkälti välttää, mutta säädön pitää perustua johonkin sellaiseen lämpötilaan, joka ei sahaa tiheään tahtiin, muuten kuuluu vingahdus aina tiettyjä kierroslukuja ohitettaessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 447
Viestejä
4 512 539
Jäsenet
74 369
Uusin jäsen
nabsa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom